Czwarta generacja Audi A4 B8 była całkowicie nowym samochodem w porównaniu do swojej poprzedniej generacji B7, która w zasadzie była jedynie liftingiem modelu B6.
W 2007 roku Audi wprowadziło nową generację swojego kompaktowego samochodu klasy wyższej, A4. Został on zbudowany na nowej platformie, która umożliwiła przemieszczenie silnika w celu lepszego rozłożenia masy. To była najważniejsza zmiana.
Design zewnętrzny różnił się od B7, ale nie aż tak bardzo. Zmieniono grille i kształt reflektorów, ale ogólny zarys wciąż był łatwy do rozpoznania jako Audi A4. Długość rozstawu osi wynosiła 2,8 metra (110,6”), co pozwoliło na utworzenie dłuższego wnętrza i przestronnej kabiny. Linia okien była wysoko umiejscowiona, co poprawiało ochronę pasażerów w przypadku bocznego zderzenia.
Wewnątrz kierowca miał dużo miejsca oraz wiele możliwości regulacji pozycji siedzenia. Zestaw wskaźników miał centralny czerwony wyświetlacz dla komputera pokładowego, a nowa jednostka multimedialna została umieszczona w desce rozdzielczej. Była dostępna za pomocą pokrętła na konsoli centralnej. Tylne siedzenia miały wystarczająco miejsca na nogi nawet dla wysokich pasażerów.
Od strony technicznej nowa platforma MLB została zaprojektowana z myślą o wersjach z napędem na cztery koła oraz dla pojazdów typu crossover. Umożliwiała nawet dłuższy rozstaw osi, co było wymagane przez rynek chiński. Dodatkowo dostępna była szeroka gama silników oraz trzy skrzynie biegów: 6-biegowa ręczna, 6-biegowa Tiptronic (automatyczna) oraz CVT. Ta ostatnia była dostępna tylko dla wybranych silników i jedynie w wersjach z napędem na przednie koła.
Audi otwiera nowe horyzonty. A4 to sportowy samochód o doskonałej obecności na drodze; wprowadza Audi w nowy wymiar na rynku samochodów średniej wielkości. Silniki zasilające ten model, zarówno TDI, jak i z zapłonem iskrowym, w każdym przypadku z bezpośrednim wtryskiem paliwa, łączą bezwysiłkową moc z wysoką efektywnością. Dynamiczne zawieszenie oraz zastosowanie wielu technologii prosto z kategorii dużych samochodów świadczy o wiodącej pozycji marki w zakresie wiedzy technicznej. Nowe Audi to nowy sposób prowadzenia. Na rynek trafi pod koniec listopada 2007 roku, w cenie wyjściowej około 26 000 euro w Niemczech.
W swoim designie nowe A4 ujawnia swój sportowy, nowoczesny charakter: napinające się i dynamiczne kształty mówią językiem doskonałości technicznej. O długości 4,70 metra, sedan ma solidną, mocną postawę na drodze i oferuje pasażerom przestronną przestrzeń we wnętrzu pełnym światła. Wykonanie jest typowe dla Audi – jakość bez kompromisów. Sterowanie może być wzbogacone o nowatorskie systemy asystentów i multimedia. W obszarze bezpieczeństwa marka z czterema pierścieniami wyznacza nowe standardy: skoordynowane działanie poduszek powietrznych oraz ograniczników siły pasów ochronnych z przodu jeszcze skuteczniej chroni pasażerów.
W porównaniu do wcześniejszego modelu, A4 ma nowe, sportowe proporcje. Przedni zwis nadwozia został znacznie skrócony; maska i rozstaw osi są dłuższe niż wcześniej. W układzie napędowym, dyferencjał zmienił miejsce z sprzęgłem (lub konwerterem momentu obrotowego), co umożliwiło przesunięcie osi przedniej do przodu o 154 milimetry. To innowacyjne rozwiązanie zapewnia idealny rozkład obciążenia osi. Nowe A4 to naj sportowszy sedan w kategorii samochodów średniej wielkości: zwinny, lekki i precyzyjny w prowadzeniu. Jego dynamiczne zawieszenie to zupełnie nowa konstrukcja, z większością komponentów wykonanych z oszczędzającego wagę aluminium. Wyniki są imponujące: niezwykle dynamiczne zachowanie na drodze i bezwysiłkowa precyzja w manewrowaniu.
Nowe opcje high-tech czynią doświadczenie jazdy A4 jeszcze bardziej fascynującym: Audi drive select zmienia charakterystykę silnika, automatycznej skrzyni biegów, układu kierowniczego i tłumienia zawieszenia zgodnie z preferencjami kierowcy w danym momencie. Audi dynamic steering dostosowuje swoje przełożenie w zależności od prędkości samochodu, utrzymując nowe A4 stabilne blisko granic prowadzenia dzięki drobnym, niemal natychmiastowym zmianom kąta kierownicy. System sterowania tłumieniem dla hydraulicznych amortyzatorów zmienia charakterystykę tłumienia indywidualnie, łącząc sportową przyjemność z maksymalnym bezpieczeństwem na drodze.
Nowe Audi A4 jest wprowadzane z pięcioma silnikami, których moc wynosi od 105 kW (143 KM) do 195 kW (265 KM). Silnik benzynowy o czterech cylindrach, podobnie jak silniki diesla, jest doładowany, a oba rodzaje silników mają bezpośredni wtrysk paliwa. Wszystkie silniki, z ich doskonale wygładzonym przepływem mocy, sprawiają, że prowadzenie A4 to czysta przyjemność, a dzięki wysokiej efektywności zużywają wyraźnie mniej paliwa niż wcześniejsze wersje.
Duża liczba skrzyń biegów jest dostępna: sześciobiegowa skrzynia manualna, automatyczna skrzynia tiptronic, bezstopniowa skrzynia multitronic oraz napęd na przednie koła lub permanentny napęd quattro, który przeszedł intensywne prace rozwojowe, co uczyniło jego osiągi jeszcze bardziej dynamicznymi.
Design
Nowe Audi A4 ma wiele fascynujących cech, które wyrażają się w kształtach jego nadwozia. Ich wysoka precyzja technologiczna wyraźnie demonstruje wiodącą pozycję, jaką Audi zajmuje w projektowaniu samochodów.
Nowe A4 ma przestronne nadwozie sedana i mocną, muskularną postawę na drodze. Jego długość (4703 milimetry) i szerokość (1826 milimetrów) przekraczają wymiary głównych konkurentów, a sportowa dynamika była zasadniczym motywem w jego rozwoju.
Proporcje mają nową równowagę w porównaniu do poprzedniego modelu: przedni zwis nadwozia został znacznie zmniejszony, a maska i rozstaw osi są teraz zauważalnie dłuższe. Długa, stylizowana linia dachu podkreśla płynny profil. Dach spotyka się z bocznymi sekcjami nadwozia w niemal niewidocznym połączeniu zero-gap – to tylko jeden z wielu szczegółów, które podtrzymują zasadę Audi wysokiej precyzji technicznej.
Dynamiczna równowaga – współgranie linii nadwozia
Całkowicie nowe zewnętrzne panele nadwozia A4 składają się z rzeźbionych, krzywych powierzchni otoczonych ostrymi krawędziami. „Dynamiczna linia” nad progami drzwiowym delikatnie wznosi się ku tyłowi, natomiast „linia tornado” poniżej okien opada. W ten sposób te dwa kontury nadają profil i dynamiczną równowagę bokom pojazdu. Duże koła i odważnie stylizowane nadkola podkreślają wrażenie skoncentrowanej energii.
Nowe A4 to samochód, który prezentuje pewną osobowość na zewnątrz – wrażenie potwierdzają szeroki, niski, sportowy grill chłodnicy w kształcie „jednej ramki”.
Opcjonalne reflektory ksenonowe to techniczne dzieła sztuki, które zapewniają mocne akcenty wizualne dzięki chromowanym „skrzydłom” oraz standardowym dziennym światłom. W zależności od zastosowanej technologii oświetleniowej, ich design się różni: w reflektorach ksenon plus światła do jazdy dziennej składają się z 14 białych diod LED.
Tył nadwozia, który silnie zwęża się do wewnątrz, interpretuje sportowość samochodu w bardzo przekonujący sposób. Smukłe, zwężające się jednostki świetlne tworzą wizualny związek z drogą. Wydechowe rury są proste – nawet w modelach z silnikiem diesla stanowią wskazanie potężnego charakteru silników TDI. Modele A4 z sportowym pakietem S line różnią się od wielu szczegółów, na przykład przednim zderzakiem. Nowe Audi A4 dostępne jest w 15 kolorach nadwozia – to szerszy wybór niż oferowany przez jakiegokolwiek konkurenta.
Układ napędowy
Nowe A4 wprowadzane jest na rynek z pięcioma potężnymi, dopracowanymi silnikami. Wszystkie z nich, zarówno benzynowe, jak i dieslowskie, korzystają z bezpośredniego wtrysku paliwa, a dwa silniki czterocylindrowe oraz silniki V6 TDI są doładowane. Dzięki wspaniałemu przepływowi mocy, te silniki sprawiają, że jazda nowym A4 to czysta przyjemność. Ponadto zużywają mniej paliwa niż odpowiadające im silniki w poprzednim modelu. Klienci mają dodatkowo szeroki wybór zaawansowanych technologicznie skrzyń biegów: można wybrać zarówno skrzynię manualną, jak i automatyczną. Przekazują moc na przednie koła lub na stały napęd quattro, który ma szczególnie dynamiczne ustawienia.
Podobnie jak silniki TDI, dwa silniki benzynowe, 3.2 FSI i 1.8 TFSI, korzystają z zasady bezpośredniego wtrysku, w której paliwo jest dostarczane bezpośrednio do komór spalania silnika. Gdy to paliwo odparowuje, pochłania ciepło ze ścianek komory spalania, co pozwala silnikowi pracować przy wyższym stopniu sprężania. Jego ogólna efektywność jest zatem wyższa – moc i efektywność idą w parze w każdym Audi.
Nowy 3.2 FSI, członek nowoczesnej rodziny silników V Audi, jest najpotężniejszą jednostką dostępną w nowym A4. Z pojemności 3197 cc rozwija 195 kW (265 KM) i dostarcza również 330 Nm momentu obrotowego w zakresie od 3000 do 5000 obrotów na minutę. Przyspiesza A4 3.2 FSI quattro ze skrzynią manualną od zera do 100 km/h w zaledwie 6.2 sekundy, a moc ta utrzymuje się aż do ograniczonej prędkości maksymalnej 250 km/h. Jako alternatywa od 2008 roku, ten silnik można łączyć z sześciobiegową automatyczną skrzynią tiptronic; w każdym przypadku przekazuje moc na drogę poprzez stały napęd quattro.
Zawory dolotowe silnika są uruchamiane przez pionierską innowację: system Audi valvelift (AVS). Używa on przesuwanych rękawów (elementów krzywkowych). Posiadają one różne profile, jeden obok drugiego. Są przesuwane wzdłuż wałów rozrządu w celu uzyskania mniejszych i większych ilości skoku zaworu.
Celem AVS jest zapewnienie, że komory spalania są zawsze idealnie wypełnione; w większości przypadków przepustnica może pozostać całkowicie otwarta, co pozwala silnikowi na bardziej efektywne oddychanie.
Audi A4 3.2 FSI ze skrzynią manualną zużywa średnio tylko 9.2 litra na 100 kilometrów, o 1.2 litra mniej niż poprzedni model z silnikiem 188 kW (255 KM). Około połowa tej poprawy wynika z nowego zasady działania zaworów; druga połowa została osiągnięta poprzez minimalizację tarcia wewnętrznego. Objętość pompy olejowej jest teraz mniejsza, z optymalizowaną wydajnością strat. Podobnie jak pompa wody, dostarcza teraz kontrolowany na żądanie przepływ – kolejny sposób na zmniejszenie zużycia paliwa.
Mniejszy z dwóch silników benzynowych, kompaktowy silnik czterocylindrowy 1.8 TFSI, to jednostka o wysokiej efektywności, która rozwija 118 kW (160 KM) i moment obrotowy 250 Nm w zakresie od 1500 do 4500 obrotów na minutę z pojemności 1798 cc. Przyspiesza A4 ze skrzynią manualną w 8.6 sekundy do typowej prędkości na głównych drogach 100 km/h i utrzymuje pęd do prędkości maksymalnej 225 km/h. Jednak według cyklu testowego UE jego zużycie wynosi tylko 7.1 l/100 km – o 1.1 litra na 100 kilometrów lepiej niż w poprzednim modelu. Jako alternatywę dla skrzyni manualnej można zamówić bezstopniową skrzynię multitronic, w obu przypadkach z napędem na przednie koła.
Silnik 1.8 TFSI jest bliskim krewnym silnika 2.0 TFSI, który trzykrotnie z rzędu otrzymał tytuł „Silnika Roku” przyznawany przez jury międzynarodowych dziennikarzy. W tej mniejszej wersji do nowej linii modelowej bezpośredni wtrysk benzyny oraz doładowanie stanowią idealne połączenie. Ciśnienie wtrysku zostało zwiększone do 150 bar, a nowe wtryskiwacze dokładnie rozprowadzają paliwo do komór spalania. Turbosprężarka reaguje wyjątkowo szybko – przy prędkości silnika 2000 obr./min. przyspiesza silnik o 30 procent szybciej, osiągając o 10 procent wyższy moment obrotowy niż konwencjonalny silnik 1.8T, który zasilał poprzedni model. Mimo swojego dynamizmu, ta czterocylindrowa jednostka pracuje cicho, w sposób bardzo dopracowany.
Supersilna moc – silniki TDI
Trzy silniki diesla dla nowego Audi A4 to dwa jednostki V6 oraz czterocylindrowy silnik rzędowy. Ich mocne osiągi czynią je idealnymi przedstawicielami nowoczesnej, potężnej formy sportowego charakteru. Wygrana w wyścigu 24-godzinnym Le Mans w 2006 i 2007 roku z samochodem wyścigowym Audi R10 była wystarczającym dowodem na moc, jaką mogą osiągnąć silniki TDI. Audi po raz pierwszy wprowadziło tę efektywną technologię w 1989 roku i pozostaje ona najefektywniejsza na świecie do dziś. Od tego czasu marka z czterema pierścieniami nie przestała rozwijać swojej przewagi technologicznej.
Silnik diesla o pojemności trzech litrów jest nowym członkiem rodziny silników V Audi. Rozwija moc 176 kW (240 KM) i ma maksymalny moment obrotowy wynoszący nie mniej niż 500 Nm w zakresie od 1500 do 3000 obr./min. Ten duży silnik TDI, o pojemności 2967 cc, sprawia, że nowe A4 staje się jeszcze bardziej sportowym sedanem. Potrzebuje tylko 6.1 sekundy, aby przyspieszyć do 100 km/h z miejsca, a jego prędkość maksymalna wynosi 250 km/h, jednak średnie zużycie paliwa to bardziej niż skromne 6.9 l/100 km. 3.0 TDI zawsze ma na stałe napęd quattro.
Blok silnika V6 TDI wykonany jest z lekkiego, ale sztywnego wysokotemperaturowego materiału: żeliwo grafitowe wermikulitowe. Wewnątrz silnika intensywne działania dostosowawcze zminimalizowały straty tarcia. Używana jest najnowsza generacja wtrysku paliwa common-rail. Jej wysokie ciśnienie robocze atomizuje paliwo niezwykle drobno, dla uzyskania bardziej jednorodnej mieszanki i efektywnego spalania. Wtryskiwacze piezoelektryczne działają z ogromną prędkością i pozwalają na podział wtrysku paliwa na poszczególne etapy, dzięki czemu silnik pracuje wyjątkowo płynnie.
Turbosprężarka napędzana spalinami to również jednostka z najnowszej generacji konstrukcji. Silnik napędowy o wysokiej prędkości zmienia położenie łopatek sterujących, tak że wysoki moment obrotowy buduje się szybciej i spontanicznie. 3.0 TDI już spełnia nadchodzące normy Euro 5. Nowa koncepcja recyrkulacji spalin z zwiększoną wydajnością chłodzenia jest używana do redukcji emisji tlenków azotu.
Silnik 2.7 TDI, o pojemności 2698 cc, został opracowany na podstawie 3.0 TDI i również już spełnia przyszłe normy emisji spalin Euro 5. Jego moc wynosi 140 kW (190 KM) i rozwija do 400 Nm momentu obrotowego w zakresie od 1400 do 3250 obr./min. W rezultacie A4 2.7 TDI przyspiesza do 100 km/h z miejsca w 7.7 sekundy i może osiągnąć prędkość maksymalną 226 km/h. Jego średnie zużycie paliwa wynosi z kolei skromne 6.6 litra na 100 kilometrów. Standardowe wyposażenie tego modelu obejmuje bezstopniową skrzynię multitronic z napędem na przednie koła – idealne połączenie dla relaksującej, bezwysiłkowej jazdy.
Potężny i dopracowany – 2.0 TDI
Czterocylindrowy silnik TDI, o pojemności 1968 cc, jest nową interpretacją mocnych stron koncepcji TDI. Piezoelektryczne wtryskiwacze jego systemu wtrysku paliwa common-rail działają przy maksymalnym ciśnieniu 1800 bar. Inne innowacyjne cechy konstrukcyjne dotyczą turbosprężarki, napędu wałka rozrządu na pasku zębatym oraz geometrii tłoków.
Ten silnik o pojemności dwóch litrów rozwija 105 kW (143 KM) i ma potężny maksymalny moment obrotowy wynoszący 320 Nm w zakresie od 1750 do 2500 obr./min. – liczby te wyjaśniają, dlaczego nowe Audi A4 przyspiesza z 0 do 100 km/h w 9.4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 215 km/h. W połączeniu z sześciobiegową skrzynią manualną, 2.0 TDI zużywa średnio tylko 5.5 l/100 km, w takim przypadku zbiornik paliwa o pojemności 65 litrów zapewnia zasięg ponad 1100 kilometrów. Czterocylindrowy silnik TDI można również zamówić z bezstopniową skrzynią multitronic. W obu przypadkach napędzane są przednie koła.