Piąta generacja Audi A4 została zaprezentowana w czerwcu 2015 roku, a jej oficjalna premiera miała miejsce podczas Targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie w tym samym roku. Była lżejsza i większa od swojego poprzednika.
Po przekształceniu Audi 80 w A4, kompaktowy sedan premium od Audi zwiększył swoje wymiary z 4520 mm (178”) do 4726 mm (186.1”). Trudno było go nazwać kompaktowym, był raczej pojazdem klasy średniej. Jego większy brat, A6, miał 4797 mm (188.9”) w 1994 roku.
Na zewnątrz, A4 z 2016 roku charakteryzowało się dużą atrapą chłodnicy w kształcie jednego ramienia oraz parą reflektorów przypominających te z jego większego brata, A6. Samochód został aerodynamicznie zoptymalizowany, co sprawiło, że współczynnik oporu powietrza spadł do 0.23, co było najlepszym wynikiem w jego klasie w 2016 roku.
W środku, piąta generacja A4 była prawdziwym pojazdem premium, oferującym Audi Virtual Cockpit na panelu instrumentów oraz nowy 8,3-calowy monitor, wyświetlacz multimedialny, który można było obsługiwać za pomocą touchpada na konsoli centralnej. Samochód mógł być połączony z Internetem za pośrednictwem sieci LTE.
Jeśli chodzi o napęd, A4 był dostępny z wyborem jednostek napędowych z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi, czterocylindrowymi i sześciocylindrowymi. W zależności od wersji, były one połączone z 6-biegową skrzynią manualną, 7-biegową skrzynią S-Tronic lub 8-biegową skrzynią Tiptronic. Oferowany był z napędem na przednie lub wszystkie koła.
Nowa generacja Audi A4 i A4 Avant to fascynująca synteza technologii i estetyki. Cała technologia w najlepiej sprzedającej się rodzinie marki została zrewolucjonizowana, by ponownie zdefiniować standardy w segmencie. W trakcie prac rozwojowych priorytetem stało się zredukowanie emisji CO2. Wszystkie technologie skoncentrowano na zmniejszeniu oporu napędu.
Dobrym przykładem są aerodynamika: A4 Sedan ma najlepszy współczynnik oporu w swojej klasie wynoszący 0,23. Nowe modele mają również imponująco niską emisję CO2 – 95 gramów na kilometr (152,9 gramów na milę) dla A4 Sedan 2.0 TDI ultra z mocą 110 kW (150 hp); A4 Avant 2.0 TDI ultra emituje 99 gramów CO2 na km (159,3 g/mi). 2.0 TFSI o mocy 140 kW (190 hp) emituje 109 g/km (175,4 g/mi) w A4 Sedan ultra i 114 g/km (183,5 g/mi) w A4 Avant ultra. Najmocniejsze silniki to dwa silniki TDI sześciocylindrowe o mocy do 200 kW (272 hp). Systemy wspomagania kierowcy i infotainment są najwyższej jakości. Nowa generacja silników czterocylindrowych TFSI z nowo opracowanymi metodami spalania wyznacza standardy w zakresie zużycia paliwa, emisji i osiągów dla silników benzynowych czterocylindrowych. A4 Sedan i A4 Avant będą dostępne jesienią.
Przy długości 4,73 metra (15,5 stopy) i rozstawie osi wynoszącym 2,82 metra (9,3 stopy) – nowe Audi A4 i A4 Avant mają pewną postawę na drodze. Wyraźna pozioma linia z przodu i z tyłu podkreśla szerokość pojazdu. Płynna konstrukcja z wyraźnymi liniami komunikuje sportową elegancję marki. Grille Singleframe jest szerokie i niskie; opcjonalne reflektory w technologii LED oraz Matrix LED (w tym dynamiczne kierunkowskazy) nadają technologii wizualny charakter.
O nawet 120 kilogramów lżejsze
W porównaniu do poprzedniego modelu, wymiary pojazdu wzrosły, ale jego waga została znacznie zredukowana – o nawet 120 kilogramów, w zależności od silnika. Karoseria nowych modeli Audi jest jedną z najlżejszych w swojej klasie, dzięki inteligentnemu doborowi materiałów i konstrukcji lekkiej.
Audi A4 jest liderem w swojej klasie także pod względem poziomu hałasu. Wszyscy pasażerowie cieszą się przestronnością; gładkie linie podkreślają szerokość wnętrza. Z przodu deski rozdzielczej znajduje się szeroka taśma wylotów powietrza i duża powierzchnia dekoracyjna. W nocy opcjonalne dyskretne podświetlenie konturowe oświetla drzwi i centralną konsolę. Jakość wykonania jest bezkompromisowo wysoka. Kolory i materiały podążają za nową koncepcją linii, co daje klientom jeszcze większą swobodę w konfiguracji.
Czujnikowe otwieranie bagażnika: A4 Avant
Bagażnik nowego A4 Avant oferuje podstawową pojemność 505 litrów, co jest największą wartością wśród modeli premium w tej klasie. Po złożeniu tylnych siedzeń i załadowaniu do dachu, dostępna jest pojemność 1 510 litrów. Elektryczna osłona bagażnika i elektryczna klapa bagażnika to standardowe wyposażenie. Opcjonalnie dostępne jest sterowanie czujnikiem do otwierania i zamykania klapy bagażnika.
Obie nowe modele oferują mnóstwo inteligentnych technologii, których użycie jest jeszcze bardziej intuicyjne dzięki nowemu wyświetlaczowi i koncepcji sterowania Audi MMI. Technologiczne nowinki nowego A4 obejmują wirtualny kokpit Audi, reflektory Audi Matrix LED, interfejs smartfonowy Audi, system audio Bang & Olufsen z dźwiękiem 3D, Audi phone box z bezprzewodowym ładowaniem, wyświetlacz head-up oraz nowe systemy wspomagania kierowcy i usługi Audi connect.
Informacja i fascynacja: wirtualny kokpit Audi i MMI
Skupiamy się tutaj na dwóch innowacjach. Opcjonalny wirtualny kokpit Audi, w pełni cyfrowy instrument, posiada 12,3-calowy ekran LCD, który wyświetla najważniejsze informacje w znakomitej jakości, z dużą szczegółowością i wyrafinowanymi efektami.
Koncepcja sterowania MMI w centralnej konsoli to także nowa funkcja i działa jako główny element sterujący. Najwyższej klasy system infotainment, MMI Navigation plus z dotykowym MMI i dużym 8,3-calowym monitorem, ma panel dotykowy w pokrętle do powiększania i zmniejszania oraz wprowadzania znaków. Cała logika sterowania MMI jest podobna do logiki smartfona i zawiera inteligentną funkcję wyszukiwania tekstu. Nowy, bardziej naturalny system sterowania głosowego również rozumie wprowadzenia w codziennym języku, takie jak „Chcę zadzwonić do Petera Millera”.
Skrupulatna moc obliczeniowa
MMI Navigation plus korzysta z mocy obliczeniowej drugiej generacji modułowej platformy infotainment, co pozwala Audi szybko wprowadzać innowacje w elektronice użytkowej do pojazdu.
Jeśli klienci zamówią samochód z MMI Navigation plus, automatycznie otrzymują moduł sprzętowy Audi connect, który łączy A4 i A4 Avant z Internetem za pośrednictwem sieci LTE o dużej prędkości. Pasażerowie mogą przeglądać Internet i wysyłać oraz odbierać e-maile ze swoich urządzeń mobilnych za pośrednictwem hotspotu Wi-Fi, podczas gdy kierowca może korzystać z dostosowanych usług Audi connect.
Interfejs smartfonowy Audi to nowa funkcja. Integruje telefony iOS i Android w środowisku opracowanym specjalnie do tego celu – Audi MMI. Audi phone box łączy smartfony z anteną pokładową i ładowa je indukcyjnie zgodnie z normą Qi. Dla wymagających miłośników hi-fi dostępny jest system audio Bang & Olufsen z innowacyjnym dźwiękiem 3D, który wprowadza dodatkowy wymiar wysokości. Nowy tablet Audi można również wykorzystać jako elastyczną rozrywkę dla pasażerów tylnych.
Mocne silniki sześciocylindrowe i czterocylindrowe
Nowe Audi A4 i A4 Avant będą wprowadzane na rynek w Niemczech z siedmioma silnikami, trzema TFSI i czterema TDI. Ich moc znacząco wzrosła i wynosi od 110 kW (150 hp) do 200 kW (272 hp), ale zużycie paliwa zostało zredukowane aż o 21 procent. A4 2.0 TDI ultra ma zużycie paliwa wynoszące zaledwie 3,7 litra oleju napędowego na 100 kilometrów (63,6 US mpg) i emisję CO2 wynoszącą zaledwie 95 gramów na kilometr (152,9 gramów na milę); odpowiednie dane dla modelu Avant to 3,8 l/100 km i 99 g/km CO2 (61,9 US mpg i 159,3 g/mi). Wszystkie silniki łączą wysoką wydajność z sportowym dostarczaniem mocy i płynnością. Dotyczy to w szczególności dwóch silników sześciocylindrowych 3.0 TDI.
Nowe Audi A4 wprowadza przełomową innowację dla silników benzynowych: 2.0 TFSI ultra o mocy 140 kW (190 hp) stosuje całkowicie nową metodę spalania, która czyni go wyjątkowo wydajnym i pozwala na zużycie paliwa na poziomie 4,8 litra na 100 km (49 US mpg) oraz emisję CO2 wynoszącą 109 g/km (175,4 g/mi); dane dla odpowiedniego modelu Avant to 5,0 l/100 km i 114 g/km CO2 (47 US mpg i 183,5 g/mi). W trakcie cyklu życia modelu na rynek trafi wersja g-tron, która będzie mogła korzystać z gazu ziemnego lub zrównoważonego Audi e-gas jako paliwa.
S tronic, tiptronic i manualna skrzynia biegów
Napęd i zawieszenie nowego Audi A4 i A4 Avant zostały całkowicie opracowane na nowo. Sześciobiegowa skrzynia manualna, siedmiobiegowa S tronic (teraz dostępna także dla napędu na przednie koła) oraz ośmiostopniowy tiptronic zostały przeprojektowane; automatyczne skrzynie oferują teraz funkcję oszczędzania paliwa przez zwolnienie. Kontrola momentu obrotowego selektywna dla kół wspiera pracę napędu na przednie koła oraz napęd quattro. Dla najpotężniejszego TDI Audi będzie oferować sportowy dyferencjał na osi tylnej od 2016 roku.
Dynamika jazdy
Zachowanie nowego A4 znacznie się poprawiło: z jednej strony sportowe i nastawione na wydajność, ale z jednoczesnym skupieniem na komforcie. Zawieszenie i układ kierowniczy eliminują zakłócenia, takie jak nierówności na drodze, ale przekazują kierowcy ważne informacje, takie jak wzrost sił bocznych i śledzenie. Ta wydajność opiera się na przekształconych pięciozawiasowych osiach i elektrycznym wspomaganiu kierownicy – są one wyjątkowo lekkie. Stanowią podstawę dynamicznego prowadzenia i pierwszorzędnego komfortu jazdy przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa. Dodatkowe opcje to dynamiczna kierownica, która zmienia swoje przełożenie w zależności od prędkości pojazdu i kąta skrętu, oraz zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami, które pozwala kierowcy po raz pierwszy wybierać między dwoma ustawieniami: sportowym lub komfortowym. Oba ustawienia zawieszenia są zawarte w systemie Audi drive select, który jest standardowym wyposażeniem dla modeli z silnikami o mocy 140 kW (190 hp) i wyżej.
Najszersza oferta w swojej klasie: systemy wspomagania kierowcy i bezpieczeństwa
Audi A4 i A4 Avant wyznaczają standardy w swojej klasie dzięki licznym systemom wspomagania kierowcy. Asystent efektywności predyktywnej pomaga kierowcom oszczędzać paliwo, Audi active lane assist pomaga zachować pas ruchu, a adaptacyjny tempomat Stop&Go, w tym asystent w korkach, ułatwia jazdę w wolno poruszającym się ruchu. Jedną z charakterystycznych cech asystenta w korkach jest jego strategia sterowania. Uwzględnia wiele parametrów, takich jak oznaczenia drogowe oraz ruch pojazdów przed sobą. Inne innowacje, które mają istotny wpływ na bezpieczeństwo, to asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego z tyłu, ostrzeżenie o wyjściu, asystent unikania kolizji, asystent skrętu oraz systemy Audi pre-sense. Dostępne jest także rozpoznawanie znaków drogowych oparte na kamerze.
Standardy dla aerodynamiki
Pod względem aerodynamiki dwa nowe modele znacząco przewyższają konkurencję. A4 Sedan ma wartość współczynnika oporu równą 0,23, a Avant ma cd 0,26. Te niezwykle niskie wartości są wynikiem skomplikowanego dostrajania i nowych rozwiązań. Zewnętrzne linie wlotów powietrza integrują dodatkowe otwory – prowadzą część strumienia powietrza nad nadkolem, gdzie przepływa obok kół, które również zostały aerodynamizowane. Szczegóły, takie jak lusterka zewnętrzne umiejscowione na progach z wąskimi, zintegrowanymi paskami, pomagają poprawić akustykę aerodynamiczną.
W każdym nowym samochodzie tylny design odgrywa kluczową rolę w aerodynamice samochodowej. W nowym Audi A4 Sedan linie klapy bagażnika zapewniają gładki przepływ powietrza. W modelu Avant funkcję tę pełni spojler na krawędzi dachu o silnym nachyleniu w dół. Wąskie wykończenie po obu stronach tylnej szyby dopełnia koncepcji aerodynamicznej.
Podwozie nowych modeli średniej wielkości również przyczynia się do ich aerodynamicznych linii. Spód komory silnika jest zamknięty od drogi, a szerokie wykończenie pod kabiną pasażerską i bagażnikami chroni metal. Wahacze na osi tylnej są specjalnie osłonięte, a małe spojlery prowadzą przepływ powietrza w wielu miejscach, w tym pod kołami i przy zbiorniku. W połączeniu z konstrukcją klapy bagażnika, aerodynamicznie zoptymalizowane podwozie utrzymuje niski opór tylnych kół.
Modele A4 TDI ultra korzystają z innej nowej technologii aerodynamicznej: kontrolowanego wlotu chłodnego powietrza. To rama zainstalowana za grillem, która mieści dwa żaluzje, które można aktywować niezależnie. Są one zamknięte, gdy samochód się uruchamia, aby opór powietrza był jak najniższy, a gdy potrzebne jest powietrze do chłodzenia silnika, najpierw otwiera się dolna, a potem górna żaluzja.
Systemy wspomagania kierowcy i zintegrowane bezpieczeństwo
Dzięki szerokiemu zakresowi systemów wspomagania kierowcy nowe Audi A4 i A4 Avant wyznaczają standardy w klasie. Niemal całe wyposażenie zostało całkowicie przeprojektowane lub znacznie ulepszone w porównaniu do wcześniejszych modeli. Niektóre systemy są standardowym wyposażeniem, podczas gdy opcjonalne rozwiązania można wybrać indywidualnie lub są dostępne w pakietach Park, City i Tour.
Większe bezpieczeństwo
Wszystkie wersje nowych modeli zawierają system bezpieczeństwa Audi pre sense city jako standardowe wyposażenie. Przy prędkościach do 85 km/h (52,8 mph) system skanuje drogę w poszukiwaniu innych pojazdów i pieszych, korzystając z kamery zamontowanej na przedniej szybie o zasięgu do 100 metrów (328,1 stopy). Jeśli zagraża kolizja, kierowca otrzymuje szereg ostrzeżeń, a w razie potrzeby samochód zaczyna całkowicie hamować. Przy prędkościach do 40 km/h (24,9 stopy) może całkowicie zapobiec wypadkom w granicach systemu. Przy wyższych prędkościach do 85 km/h (52,8 mph) ostrzeżenia i interwencje hamulców mogą zmniejszyć prędkość uderzenia.
Opcjonalny system Audi pre sense basic współpracuje z informacjami z różnych systemów pojazdu. Gdy wykryje niestabilne warunki jazdy, podejmuje działania zapobiegawcze, by chronić pasażerów. Pas bezpieczeństwa kierowcy jest elektronicznie naprężany, a okna i dach są zamykane. Włączają się również światła awaryjne.
Jeśli kolizję nie można uniknąć i wypadek jest nieunikniony, system wspomagania hamowania wielokrotnego wsparcia wspiera kierowcę kontrolowanym hamowaniem. Może to pomóc zapobiec poślizgowi samochodu, co z kolei zapobiega dalszym kolizjom.
Kolejnym standardowym systemem w nowym Audi A4 i A4 Avant jest asystent uwagi, element systemu informacji dla kierowcy. Analizuje zachowanie kierowcy i wydaje ostrzeżenie, gdy wykryje, że kierowca staje się nieuważny. Regulowany ogranicznik prędkości, będący standardowym wyposażeniem, może być ustawiony na określoną prędkość w zakresie od 30 do 250 km/h (18,6 do 155,3 mph) – bardzo pomocne narzędzie do utrzymania prędkości w obrębie ograniczeń miejskich, w strefach budowy itp.
Adaptacyjny tempomat z asystentem w korkach w pakiecie Tour
Wśród systemów opcjonalnych kluczowym punktem jest adaptacyjny tempomat (ACC) Stop&Go, w tym asystent w korkach. Utrzymuje określoną odległość między nowym Audi A4 i A4 Avant a samochodem z przodu; kierowca może wybrać jedną z pięciu odległości i użyć Audi drive select do dostosowania prędkości przyspieszenia i dynamiki kontroli.
System, który opiera się na sygnałach z dwóch przednich czujników radarowych i kamery, współdziała z S tronic i tiptronic, aby obejmować pełny zakres prędkości od 0 do 250 km/h (155,3 mph); w manualnych skrzyniach biegów zaczyna się od 30 km/h (18,6 mph).
Funkcja Stop&Go ACC (dostępna tylko w automatycznych skrzyniach biegów) może zatrzymać nowe Audi A4 do całkowitego zatrzymania, a na życzenie kierowcy może automatycznie wznowić jazdę. Kiedy system jest dezaktywowany, wyświetlacz odległości pokazuje, jak daleko znajduje się samochód z przodu, i ostrzega kierowców, gdy zbliżają się do niego. Jego zasięg działania wynosi prędkości 60 km/h (37,3 mph) i wyżej.
Kolejną funkcją ACC, asystent w korkach, może przejąć kierowanie przy prędkościach do 65 km/h (40,4 mph) na dobrze rozwiniętych drogach, gdy ruch jest zatłoczony. System korzysta z czujników radarowych i ultradźwiękowych, a także kamery przedniej, prowadząc samochód poprzez delikatną regulację kierownicy i podążanie za ruchem przed nim w granicach systemu. W ten sposób asystent w korkach wykorzystuje oznaczenia pasów i inne pojazdy na drodze do orientacji.
Kiedy asystent w korkach osiąga swoje granice systemu – na przykład, gdy ruch się rozrzedza lub na drodze jest ostry zakręt – kierowca musi ponownie całkowicie przejąć kontrolę. System zapewnia ostrzeżenia na różnych poziomach. Jako ostateczny środek, bezpiecznie zatrzymuje A4 i A4 Avant do całkowitego zatrzymania.
Dzięki ACC system bezpieczeństwa Audi pre sense front na pokładzie może zapobiec kolizjom tylnym lub pomóc zminimalizować ich wpływ. W niebezpiecznych sytuacjach system daje kierowcy różne ostrzeżenia, aby hamować: sygnały wizualne i akustyczne oraz delikatne naciśnięcie hamulców. Jeśli kierowca nie reaguje, samochód najpierw zaczyna hamować, a jednocześnie zamyka okna i dach. Jako jedyny model w swojej klasie, A4 może następnie zwolnić tak bardzo, jak to możliwe, jeśli samochód przed nim wciąż się porusza. System automatycznie napina pasy bezpieczeństwa. Audi pre sense front działa również, gdy ACC nie działa.
Asystent efektywności predyktywnej
Innym systemem, który jest unikalny w swojej klasie, jest asystent efektywności predyktywnej, dostępny w pakiecie Tour. Działa on w bliskiej współpracy z adaptacyjnym tempomatem, systemem nawigacyjnym i kamerą rozpoznającą znaki drogowe. Wstępnie wybrana prędkość dostosowuje się samodzielnie do warunków drogowych, np. topografii trasy, ograniczeń prędkości i ruchu przed nim.
Nawet gdy funkcja nawigacji nie jest włączona, asystent efektywności predyktywnej wykorzystuje dane z trasy, aby informować kierowcę o sytuacjach, które wymagają obniżenia prędkości. System rozpoznaje zakręty, ronda, skrzyżowania, wzniesienia, ograniczenia miasta i znaki ograniczenia prędkości – w wielu przypadkach na długo przed tym, jak kierowca je zauważy. Odpowiednie ostrzeżenie pojawia się na wyświetlaczu kombinowanym i/lub w wirtualnym kokpicie Audi oraz wyświetlaczu head-up. Jeśli ekran asystenta jest aktywny, można zobaczyć szczegółowe grafiki.
Jeśli kierowca sobie życzy, system może przejąć „zwolnienie” automatycznej skrzyni biegów w określonych warunkach. Tego rodzaju „coasting” aktywowane jest tylko wtedy, gdy może trwać co najmniej pięć sekund. Po jego zakończeniu samochód automatycznie przyspiesza do prędkości wybranej przez kierowcę, jeśli ACC jest aktywowane. Asystent efektywności predyktywnej może zredukować zużycie paliwa na drogach wiejskich o nawet 10 procent.
Inne systemy w systemie asystencji Tour
Audi active lane assist jest dostępny oddzielnie lub jako część systemu asystencji Tour. Przy prędkościach 65 km/h (40,4 mph) i wyższych pomaga kierowcom pozostać w swoich pasach. Odbiera sygnały głównie z kamery przedniej, która rozpoznaje oznaczenia pasów.
Jeśli nowe Audi A4 i A4 Avant zbliżają się do oznaczenia, gdy kierowca nie włączył kierunkowskazu, system delikatnie dostosowuje elektryczne wspomaganie kierownicy, aby przywrócić samochód na właściwy pas.
Korzystając z systemu MMI, kierowcy mogą zdecydować, czy to wsparcie powinno być aktywowane na stałe, czy też działać tylko przed przekroczeniem oznaczenia pasa. Jeśli wybiorą tryb wczesnej korekcji, system poprowadzi samochód z powrotem do środka pasa. Dodatkowo istnieje opcjonalne ustawienie, które powoduje wibracje kierownicy jako sygnał.
Asystent unikania to kolejna funkcja wysokiej klasy w systemie asystencji Tour. Aktywuje się, gdy nowe średniej wielkości modele Audi muszą unikać przeszkody, aby zapobiec wypadkowi. W ułamku sekundy wykorzystuje dane z kamery przedniej, ACC i czujników radarowych, aby obliczyć odległość do samochodu z przodu oraz jego szerokość i kąt odchylenia. Jego pierwsze ostrzeżenie to naciśnięcie hamulców, aby zwrócić uwagę kierowców na potencjalne niebezpieczeństwo. Gdy kierowca zaczyna kierować, system zapewnia wsparcie przy koniecznych zmianach pasa z kontrolowanymi interwencjami w kierownicę.
Asystent skrętu to kolejna innowacja Audi, która monitoruje nadjeżdżający ruch podczas skrętów w lewo (w samochodach z kierownicą po lewej stronie). Ma zasięg działania między 2 a 10 km/h (1,2 do 6,2 mph). W niebezpiecznych sytuacjach zatrzymuje samochód całkowicie. System aktywuje się w tle, gdy kierowca włączy kierunkowskaz w lewo.
Asystent rozpoznawania znaków drogowych oparty na kamerze (dostępny również osobno) dopełnia system asystencji Tour. Rozpoznaje wiele znaków drogowych, w tym cyfrowe wyświetlacze, i przedstawia je kierowcy jako grafiki w wyświetlaczu head-up i zestawie wskaźników. Kierowca może również wybrać wizualne ostrzeżenia, gdy przekroczy ograniczenie prędkości wskazane na znakach drogowych.
System asystencji w mieście
W opcjach systemu asystencji w mieście znajduje się funkcja zmiany pasa Audi side assist (dostępna także osobno). Przy prędkościach od 15 km/h (9,3 mph) i wyższych wspiera kierowców w zmianie pasów, korzystając z dwóch tylnych czujników radarowych, które mierzą w promieniu około 70 metrów (229,7 stopy).
Jeśli inne pojazdy podjeżdżają szybko lub znajdują się w martwym punkcie, w odpowiednim lusterku bocznym zapala się ostrzegawcza dioda LED. Jeśli kierowca mimo to włączy kierunkowskaz, dioda LED wielokrotnie miga jasno.
Na życzenie system Audi side assist można wzbogacić o integrację systemu Audi pre sense rear. Ostrzega o potencjalnych kolizjach z tyłu i podejmuje środki zapobiegawcze, takie jak włączenie Audi pre sense basic. Ponadto szybką mignięciem świateł awaryjnych ostrzega pojazdy z tyłu. System pozostaje aktywny w tle przy każdej prędkości, nawet jeśli Audi side assist jest wyłączony (o ile nie używany jest przyczepa).
Asystent ruchu poprzecznego z tyłu aktywuje się po włączeniu asystenta parkowania. Kiedy to nastąpi, kierowcy, którzy powoli poruszają się do tyłu (na przykład, gdy opuszczają miejsce parkingowe prostopadle do drogi), są ostrzegani o nadjeżdżających pojazdach w bliskiej odległości. Istnieją różne poziomy ostrzeżeń: wizualne, akustyczne oraz krótkie szarpnięcie hamulców. Tylnie czujniki radarowe dostarczają niezbędnych danych.
Ostrzeżenie o wyjściu aktywuje się, gdy nowe Audi A4 i Avant przestają się poruszać. Jeśli inne pojazdy podjeżdżają z tyłu, ostrzega pasażerów w momencie otwierania drzwi. System ostrzega kierowców za pomocą diod LED w mechanizmie otwierania drzwi (podświetlenie konturowe). W sytuacjach uznawanych za niebezpieczne zapalają się jasne czerwone diody LED. Ostrzeżenie o wyjściu pozostaje włączone przez około trzy minuty po wyłączeniu zapłonu.
Inne systemy dopełniają pakiet asystencji w mieście: akustyczny i wizualny system parkowania plus, który automatycznie aktywuje się, gdy wykryje przeszkodę, oraz kamera cofania. Oba systemy dostępne są również osobno.
System asystencji parkowania
System asystencji parkowania obejmuje asystenta parkowania (dostępnego również oddzielnie). Z pomocą dwunastu czujników radarowych, pomaga w manewrowaniu samochodem w miejsca parkingowe równoległe lub prostopadłe do drogi, które identyfikuje niezależnie, gdy porusza się z umiarkowaną prędkością. Może również samodzielnie wyjeżdżać z miejsc parkingowych równoległych do drogi. Wszystko, co kierowca musi zrobić, to przyspieszyć, zmienić bieg i zahamować.
Kamery 360-stopni są drugim elementem pakietu. Monitor MMI wyświetla różne perspektywy otoczenia samochodu, w tym widok wirtualny oraz obrazy 180 stopni z przodu i tyłu. Linie pomocnicze ułatwiają manewrowanie do tyłu. Kamery 360-stopni są szczególnie pomocne w przypadku miejsc parkingowych lub podjazdów, gdzie widoczność jest słaba, a kamery przydają się również w połączeniu z asystentem ruchu poprzecznego z tyłu.
Innowacyjna łączność
W pełni wyposażone nowe Audi A4 lub A4 Avant ma na pokładzie około 90 jednostek sterujących, z których wiele wymienia dane między sobą. Tego rodzaju bliska interakcja, szczególnie między systemami wspomagania kierowcy, nie byłaby możliwa bez nowego podejścia do elektronicznej architektury pojazdów.
Nowy system magistrali FlexRay łączy kilka jednostek sterujących ze sobą i gwarantuje niezwykle szybki i bezpieczny transfer danych. Najważniejsze elementy to silnik, automatyczna skrzynia biegów, centralna jednostka sterująca zawieszeniem, elektroniczna kontrola stabilności (ESC), jednostka sterująca wspomagania kierownicy, adaptacyjny tempomat Stop&Go z asystentem w korkach, kamera wideo oraz komputer bezpieczeństwa, który zarządza systemami bezpieczeństwa.
Oprócz magistrali FlexRay istnieją także inne sieci danych. Magistrale CAN (controller area network) łączą niektóre systemy wspomagające, takie jak Audi side assist, kamery 360-stopni i system klimatyzacji. Ponadto są częścią komunikacji między funkcjami wygody, komponentami infotainment a centralnymi elementami wyświetlania i sterowania, takimi jak MMI i wirtualny kokpit Audi.
Magistrale LIN (local interconnect network) uzupełniają magistrale CAN, obsługując mniej złożone zintegrowane systemy, takie jak oświetlenie wnętrza. System audio Bang & Olufsen z dźwiękiem 3D korzysta z magistrali MOST (media oriented systems transport). W tych nowych modelach średniej wielkości Audi, systemy elektryczne również przyczyniają się do lekkiej wagi pojazdu: ulepszona topologia, nowe aluminiowe przewody i akumulator AGM obniżają wagę o sześć kilogramów (13,2 lb) w porównaniu do wcześniejszego modelu.
Wnętrze
Premium, lekkie, przestronne – nowe Audi A4 i A4 Avant przewyższają swoich poprzedników we wszystkich wymiarach wnętrza. Szerokość ramion i przestrzeń na głowę dla kierowcy i pasażera z przodu wzrosły o 11 i 24 milimetry (0,4 i 0,9 cala). Długość wnętrza wzrosła o 17 milimetrów (0,7 cala), a przestrzeń na nogi z tyłu jest właściwie o 23 milimetry (0,9 cala) większa. Nowe modele Audi wyznaczają standardy w swojej klasie w tych ważnych kryteriach.
Wszystkie cztery siedzenia oferują uczucie prawdziwej przestronności. Design wnętrza podkreśla to wrażenie, ponieważ jego wyraźna architektura skupia się ściśle na poziomych liniach. Ta zasada jest najbardziej widoczna w niskiej desce rozdzielczej – wydaje się unosić w przestrzeni, uzupełniona osłoną nad zestawem wskaźników i wirtualnym kokpitem Audi.
Taśma wylotów powietrza jest umieszczona nad delikatnie nachyloną, zakrzywioną przednią częścią deski rozdzielczej, jedynie z instrumentami – łączy elegancki design i nowe funkcje. Górne krawędzie deski rozdzielczej i wykończenia drzwi otaczają wnętrze w stylu wrap-around, nie ograniczając kierowcy i pasażerów.
W zależności od skrzyni biegów: element sterujący MMI
Szeroka, asymetrycznie podzielona centralna konsola zawiera element sterujący MMI. Jego projekt i położenie różnią się w zależności od skrzyni biegów pojazdu. Jeśli samochód jest wyposażony w S tronic lub tiptronic, terminal znajduje się blisko deski rozdzielczej; niski lewarek automatycznej skrzyni biegów oferuje nadgarstkowi wygodne miejsce do odpoczynku. W przypadku manualnej skrzyni biegów lewarek zmiany biegów znajduje się przed terminalem MMI.
W obu przypadkach pokrętło głośności i półka na drobiazgi znajdują się po prawej stronie terminala MMI. Ten układ jasno ilustruje filozofię nowej rodziny A4. Na przykład, mimo że wnętrze skupia się na kierowcy, monitor MMI może być używany równie dobrze przez pasażera siedzącego z przodu.
Styl tabletu: nowy, smukły wyświetlacz MMI
Monitor jest elementem, w którym odzwierciedla się całe know-how projektowe Audi – dzięki czarnej szklanej powierzchni z zaokrąglonymi krawędziami wygląda jak ekskluzywny tablet. Ma zaledwie 13 milimetrów grubości (0,5 cala) i dyskretną srebrną ramę w wersji topowej z MMI Navigation plus.
Obsługa automatycznej klimatyzacji to kolejny wyróżniający element – szczególnie w przypadku podwójnej automatycznej klimatyzacji, która ma wyświetlacze temperatury zintegrowane w pokrętłach sterujących. Zaledwie kilka przycisków i pokręteł wystarczy do wygodnej obsługi. Gdy jeden z pojemnościowych przełączników suwowych zostanie zbliżony do palca, jego funkcja jest powiększana na ciemnym wyświetlaczu LCD i wyświetlana do wyboru.
Zarówno standardowy system jednostrefowy, jak i trzystrefowy luksusowy system automatycznej klimatyzacji zostały całkowicie przeprojektowane. Oba systemy zużywają mało energii dzięki efektywnym rozwiązaniom dla silnika wentylatora i dopływu świeżego powietrza, efektywnemu obiegowi chłodzenia oraz wysoce elastycznym kontrolom. Zapewniają jednak niezwykle wysoką jakość powietrza: zarówno w trybie świeżego powietrza, jak i recyrkulacji, aktywny filtr węglowy usuwa najmniejsze cząstki stałe. Komfort doświadczenia dopełniają niskie poziomy hałasu.
W luksusowej automatycznej klimatyzacji szeroka taśma wylotów powietrza pozwala na pośrednią wentylację, zwiększając równocześnie objętość przepływającego powietrza. Wnętrze można klimatyzować w trzech oddzielnych strefach; pasażerowie tylni mają własne urządzenie sterujące z wyświetlaczem cyfrowym. Audi oferuje również opcjonalnie system ogrzewania pomocniczego, który szybko ogrzewa wnętrze. W połączeniu z opcjonalnym systemem operacyjnym Audi connect, ogrzewanie pomocnicze można wygodnie zaprogramować za pomocą aplikacji na smartfonie.
Nowe i wszechstronne: siedzenia
Siedzenia nowych Audi A4 i A4 Avant również zostały całkowicie przeprojektowane. Dzięki anatomicznie uformowanym siedzeniom przednim, zagłówki można regulować nie tylko wysokościowo, ale także na odległość od głowy. Wiele wersji modelu ma podgrzewane siedzenia. Alternatywnie można zamówić siedzenia z częściową lub pełną regulacją elektryczną oraz z elektrycznym wspomaganiem lędźwiowym, jak również z funkcją ogrzewania i wentylacji dla siedzeń sportowych.
Centralny podłokietnik z przodu – regulowany w razie potrzeby i z dużą przestrzenią do przechowywania – duże kieszenie w drzwiach i dwa uchwyty na kubki to standardowe wyposażenie nowych modeli Audi A4 i A4 Avant. Opcjonalny pakiet do przechowywania i bagażnika obejmuje tylny podłokietnik z dwoma uchwytami na kubki, siatki na tylnej stronie przednich siedzeń i inne praktyczne miejsca do przechowywania obok kierowcy oraz w bagażniku.
Wszystkie kierownice są nowe; poduszka powietrzna kierowcy to kompaktowy mikro-moduł, który zapewnia lepszy widok na zestaw wskaźników. Dostępny jest szeroki zakres kierownic. Wersją podstawową jest trójramienna wielofunkcyjna kierownica z centralnym elementem w kształcie grilla Singleframe. W zależności od linii modelu oraz życzeń klienta, dostępne są również kierownice z okrągłym centralnym elementem, ogrzewana skórzana kierownica, kierownica z płaskim dolnym segmentem, wykończenie w chromie w dolnym ramieniu oraz opcja wielofunkcyjna. Rama kierownicy wykonana jest z magnezu – całe wnętrze zaprojektowane zostało ściśle zgodnie z zasadami lekkiej konstrukcji.
Elementy wykonane z magnezu i lekka rama druciana są również używane w tylnych siedzeniach; podstawa przednich siedzeń wykonana jest z wysokowytrzymałej stali. W porównaniu do poprzedniego modelu waga siedzeń została zredukowana o nawet dziewięć kilogramów. Nowy dywan, aluminiowy pedał hamulca i formowane kanały odparowujące w systemie klimatyzacji odchudzają wagę o dodatkowe cztery kilogramy (8,8 lb).
Jak zawsze w Audi, wszystkie materiały w wnętrzu nowych A4 i A4 Avant zostały starannie dobrane i obrobione. Precyzyjnie dopasowane paski chromowe okalają górną krawędź wylotów powietrza, kontrolerów automatycznej klimatyzacji i automatycznej dźwigni zmiany biegów na centralnej konsoli. Wyżłobienia w uchwytach drzwi są bezpośrednio wbudowane w wykończenie drzwi – nowoczesny i bardzo atrakcyjny szczegół. Wszystkie szwy są niezwykle wąskie i równoległe.
Wybór 30 kolorów: podświetlenie ambientowe
Pakiet oświetleniowy w standardzie zawiera białe diody LED. Kierowca może obsługiwać lampki do czytania za pomocą czujników. W nocy opcjonalny pakiet oświetlenia wnętrza lub opcjonalne podświetlenie ambientowe zapewniają małe akcenty w wnętrzu. W najwyższej wersji kolor oświetlenia można kontrolować za pomocą systemu MMI, w różnych profilach i w oddzielnych strefach, w tym uchwycie na kubek. Kolory zmieniają się w zależności od wybranego trybu w Audi drive select. W wykończeniach drzwi wąskie paski LED generują efektywne oświetlenie konturów.
Kolory i materiały podkreślają również przestronność i elegancję wnętrza; paleta oferuje wiele nowych odcieni i kombinacji. W przypadku linii wyposażeniowych design i design selection, deska rozdzielcza może być podzielona na dwie strefy kolorystyczne. Dostępne są kolory czarny lub granitowy szary dla ciemnej górnej części oraz atlasowy beżowy, szary kamień lub czarny dla dolnej strefy. Te same kolory są również dostępne dla tapicerki siedzeń, jak również orzechowy brąz.