AUDI A4 Allroad 2009-2011

AUDI A4 Allroad 2009-2011

Przejdź do galerii zdjęćAUDI A4 Allroad 2009-2011

Audi odniósł duży sukces z modelem A6 Allroad w 1999 roku, a kierownictwo uważało, że może osiągnąć ten sam wynik z mniejszym modelem, A4 Allroad.

W 2009 roku niemiecki producent samochodów wprowadził na rynek A4 Allroad. W zasadzie była to A4 na wyższych zawieszeniach. Model kombi już miał napęd na cztery koła. Potrzebował jedynie większego prześwitu, aby stać się kompaktowym crossoverem. Przynajmniej tak myślał dział marketingu. Inżynierowie przystąpili do pracy, zespół projektowy poprawił wygląd samochodu, a efekt nie okazał się tak dobry, jak oczekiwano.

Oprócz podstawowej nadwozia A4 Avant (tak Audi określa swoje modele kombi), wersja Allroad była wyposażona w plastikowe osłony nadkoli, progi boczne oraz dolne zderzaki. Były one w kolorze szarym lub ciemnoszarym, w zależności od koloru pojazdu. Standardowo zamontowano również zestaw aluminiowych belek dachowych. Z tyłu, mały spoilerek poprawiał wygląd tylnej części pojazdu, wraz z plastikowym osłoną pod zderzakiem.

W środku to był po prostu zwykły Audi A4 Avant. Zegar był poszerzony nad konsolą środkową i zawierał ekran infotainment. Był nachylony w stronę kierowcy, aby podkreślić doznania z jazdy. Mieszanka aluminium, skóry i drewnianych wykończeń poprawiała wygląd wnętrza samochodu. Pomiędzy obrotomierzem a prędkościomierzem Audi zainstalowało mały ekran TFT dla komputera pokładowego.

Pod maską Niemcy umieścili wybór pięciu silników, które można było połączyć z 6-biegową manualną skrzynią biegów lub 7-biegową automatyczną (dwusprzęgłową).

Pojazd, który nie zna granic: Audi wprowadza na rynek model Audi A4 allroad quattro. Dzięki napędowi na wszystkie koła i zwiększonemu prześwitowi, Audi A4 poradzi sobie z każdą drogą i szlakiem; oferuje także przyjemność z jazdy – nawet po nieutwardzonych nawierzchniach. Oczywiście, Audi A4 allroad quattro wyposażono we wszystkie nowatorskie technologie, które zapewniają modelowi A4 przewagę: imponujące, mocne i energooszczędne silniki, system Audi drive select (inteligentna technologia obsługi), nowoczesną skrzynię biegów S tronic oraz innowacyjne systemy komunikacji i wsparcia. Pojazd będzie dostępny na początku lata w cenie wyjściowej 37 100 euro.

Design Audi A4 allroad quattro przypomina model Audi A4 Avant: wyraziste linie otaczają zgrabnie wyprofilowane powierzchnie, a niska linia dachu tworzy sylwetkę przypominającą coupé. Uderzające detale na nowo interpretują sportową elegancję tej linii modeli. Szary grill z pojedynczą ramką ma pionowe chromowane pasy; podkreślony zderzak oraz duże wloty powietrza akcentują unikalną tożsamość tego pojazdu. Chromowane pierścienie otaczają lampy przeciwmgielne. W opcji z reflektorami xenon plus, diody emitujące światło stanowią dzienne światła i światła tylne. Pod przednim i tylnym końcem, A4 allroad ma stalowy osłonę podwozia.

Z boku pojazd zachwyca poszerzonymi nadkolami, kanciastymi progami (dostępnymi z wkładkami ze stali nierdzewnej) oraz dużymi kołami – standardowe 17-calowe koła w designie 7-ramiennym. Dach zwieńczony jest przesuniętą szyną z dwiema poprzecznymi belkami. Szerokość Audi A4 allroad quattro podkreśla charakterystyczne wykończenie tylnego zderzaka oraz zintegrowane poziome reflektory. W modelu 2.0 TDI dwa końcówki wydechu znajdują się obok siebie; w modelach 2.0 TFSI i 3.0 TDI kończą się po lewej i prawej stronie.

Nadwozie i bagażnik

Audi A4 allroad quattro to niezwykle ekspresyjny samochód. Jego wymiary to: 4,72 metra długości, rozstaw osi 2,81 metra, 1,84 metra szerokości i 1,50 metra wysokości. Oferuje również większy prześwit niż Audi A4 Avant: 180 mm, gdy Audi A4 allroad quattro jest niezaładowane.

Audi stworzyło nadwozie składające się głównie z wysokowytrzymałych i ultra-mocnych stalowych paneli – co z kolei zmniejsza wagę samochodu, jednocześnie zwiększając jego sztywność, komfort wibracyjny i bezpieczeństwo w przypadku uderzenia. Zestaw precyzyjnie rozmieszczonych metalowych sekcji chroni pasażerów w przypadku wypadku.

Oprócz dwóch przednich poduszek powietrznych, które uwzględniają dokładne pozycje kierowcy i pasażera z przodu, w pojazdach znajdują się boczne poduszki powietrzne z przodu, a opcjonalnie także z tyłu. Na koniec, system poduszki powietrznej chroniącej głowę także jest gotowy do użycia. Integralny system podparcia głowy z przodu zmniejsza ryzyko urazów szyi w przypadku kolizji z tyłu.

Pojemność bagażnika wynosi 490 litrów. Może być jednak zwiększona do imponujących 1 430 litrów, a długość wynosi 1,78 metra, dzięki złożeniu dzielonej tylnej kanapy, która opcjonalnie może mieć otwór ładunkowy z wyjmowanym workiem na narty. Otwór ten ma dokładnie jeden metr szerokości. Bagażnik ma sprytny design, który zwiększa jego funkcjonalność, a wnętrze wyłożone jest wysokiej jakości wykładziną.

Odpowiadając jego charakterowi, Audi A4 allroad quattro ma wiele praktycznych udogodnień: pokrywa bagażnika i siatka bezpieczeństwa są przechowywane w osobnych komorach; wystarczy lekko dotknąć ręką, aby pokrywa automatycznie się schowała. Dodatkowe wyposażenie standardowe obejmuje pierścienie mocujące i haki na torby, a także półkę po jednej stronie z regulowaną siatką.

Każde Audi A4 allroad quattro ma także odwracalną matę bagażową, której spód zaprojektowano jako schowek odporny na brud. W opcjonalnym wyposażeniu znajduje się odwracalna mata, gniazdo 12V, elektryczny mechanizm dla klapy bagażnika oraz zestaw do mocowania ładunku z teleskopową rurą i zaczepem na pas. Dwa rowki w podłodze zestawu do mocowania ładunku umożliwiają podział bagażnika według potrzeb.

Wnętrze

Wybór luksusu, bezkompromisowa jakość i bezbłędna funkcjonalność: wnętrze Audi A4 allroad quattro wciela w sobie wszystkie mocne strony, za które Audi jest znane. Kokpit wyraźnie skierowany jest do kierowcy. Wśród najważniejszych elementów panelu sterowania: standardowy elektryczny hamulec ręczny – który zastąpił dźwignię na konsoli centralnej przyciskiem – oraz centralny monitor pokładowy. Wyświetlacz kolorowy uzupełnia system audio koncertowy lub symfoniczny oraz system nawigacji MMI plus; odchylony panel sterujący MMI jest umieszczony w konsoli centralnej.

Klienci mogą wybierać spośród kilku różnych materiałów wykończeniowych: ekskluzywny materiał allroad, dwa rodzaje skóry lub połączenie Alcantara i skóry. Wzory materiałów dostępne są w dwóch kolorach, a wykończenie skórzane w siedmiu kolorach (dwa z nich mają sportowe kontrastowe szwy). Standardowe inkrustacje to mikrometaliczne platyna; opcje obejmują aluminium trigon, naturalny jasny dąb, orzech muszkatołowy i brąz orzechowy. Wykładzina jest wykonana z weluru; podsufitka jest w kolorze srebrnym, lnianym beżu lub czarnym (opcjonalnie). Wiele elementów sterujących błyszczy dzięki standardowemu wykończeniu aluminiowym; listwy progowe drzwi mają specjalne logotypy allroad.

Jeśli chodzi o fotele, Audi oferuje system ogrzewania siedzeń, elektryczną regulację, sportową wersję z wyraźnymi bocznymi segmentami oraz fotele komfortowe z kontrolą klimatu. Te ostatnie nie tylko mogą być ogrzewane, ale również zapewniają ulgę w gorące dni dzięki zintegrowanej jednostce chłodzenia z małymi wentylatorami. Długi rozstaw osi Audi A4 allroad quattro zapewnia wiele miejsca w środku – nawet na tylnej kanapie.

Silniki

Audi początkowo zaoferuje trzy różne silniki dla Audi A4 allroad quattro: silnik benzynowy i dwa silniki diesla. Wszystkie trzy to silniki z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Wyróżniają się świetnymi osiągami, imponującą mocą, płynną pracą i wysoką efektywnością paliwową. Silniki są dodatkowo wspierane przez nowatorskie technologie wynikające z modułowej wiedzy Audi na temat efektywności. Na przykład, wszystkie trzy jednostki mają standardowy system odzyskiwania energii, który przekształca energię mechaniczną w elektryczną podczas hamowania.

Silnik 2.0 TFSI – na cztery kolejne lata uznawany za „Silnik Roku” przez międzynarodowe jury ekspertów – ma trzy zaawansowane technologie: bezpośredni wtrysk paliwa FSI, turbodoładowanie oraz system Audi valvelift, który zwiększa moc ciągnącą za pomocą zmiennego systemu sterowania. W zakresie obrotów od 1 500 do 4 200 obr./min czterocylindrowy silnik dostarcza 350 Nm momentu obrotowego do wału korbowego. Maksymalna moc wynosi 155 kW (211 KM). Dodatkowo, 2.0 TFSI przyspiesza Audi A4 allroad quattro do 100 km/h w zaledwie 6,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 230 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 8,1 litra na 100 km.

Jeśli chodzi o 2.0 TDI, jest to następca najpopularniejszego silnika diesla w historii, a system common-rail o ciśnieniu wtrysku 1 800 bar zapewnia doskonałą kulturę pracy. Dwulitrowy silnik diesla dostarcza 350 Nm momentu obrotowego w zakresie 1 750 – 2 500 obr./min. Przyzwoite 125 kW (170 KM) zapewnia znakomitą moc, a zużywa tylko 6,4 litra paliwa na 100 km. Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI osiąga 100 km/h w 8,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 213 km/h.

Najlepszym z trzech silników jest 3.0 TDI. Ten silnik V6 produkuje 176 kW (240 KM) i przekazuje 500 Nm momentu obrotowego do wału korbowego w zakresie 1 500 – 3 000 obr./min. 3.0 TDI w połączeniu z S tronic przyspiesza Audi A4 allroad quattro do 100 km/h w 6,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 236 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi tylko 7,1 litra na 100 km. Tak jak pozostałe dwa silniki, spełnia już unijne normy emisji Euro 5.

Napęd

2.0 TDI przekazuje swoją moc na sześciobiegową manualną skrzynię biegów. 3.0 TDI i 2.0 TFSI wyposażone są w nową generację dynamicznej i bardzo efektywnej skrzyni biegów S tronic. Ta innowacyjna skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem przełącza się niezwykle płynnie pomiędzy swoimi siedmioma biegami w ciągu kilku setnych sekundy. S tronic wyróżnia się także wysokim współczynnikiem efektywności i szerokim zakresem przełożeń. Siedmiobiegowa skrzynia S tronic ma automatyczny tryb, w którym kierowca może zmieniać biegi w razie potrzeby, także za pomocą łopatek na kierownicy.

W napędzie Audi A4 allroad quattro, dyferencjał znajduje się przed sprzęgłem i bezpośrednio za silnikiem. Ten techniczny pomysł umożliwił przesunięcie przedniej osi dużo bliżej przodu pojazdu, co z kolei pozwoliło na długi rozstaw osi i idealny rozkład obciążenia osi. Korzyści to stabilność podczas jazdy na prostym odcinku, doskonały komfort jazdy oraz znakomite osiągi.

Audi A4 allroad quattro wyposażono w standardowy napęd quattro na wszystkie koła. Jego czysto mechaniczny centralny dyferencjał faworyzuje tył, rozdzielając moc w proporcji 40:60 na oś przednią i tylną. W razie potrzeby, napęd quattro na wszystkie koła może skierować do 65% mocy na przednią oś lub aż 85% na tylną.

Podwozie

Szerokość Audi A4 allroad quattro stanowi podstawę dla jego dynamiki jazdy. Rozstaw kół wynosi 1 583 mm z przodu i 1 574 mm z tyłu – o 20 mm szerszy odpowiednio niż A4 Avant. Nadwozie jest wyższe dzięki nowemu podwoziu z dłuższymi sprężynami, które – podobnie jak nowe amortyzatory – łączy sportowość z komfortem. Standardowe 17-calowe lekkie felgi aluminiowe są wyposażone w opony 225/55. Przy średnicy 690 mm, nawet ta standardowa konfiguracja wygląda dość imponująco. Na razie, Audi oferuje także felgi 18-calowe.

Podwozie Audi A4 allroad quattro zachowuje wszystkie zalety, które wyróżniają linię modeli A4. Kierownica jest bezpośrednia i responsywna. Skrzynia kierownicza pod kołem przekazuje polecenia kierowcy bezpośrednio na koła. Zawieszenie przednie z pięcioma wahaczami oraz tylnie zawieszenie trapezoidalne z samokierowaniem w dużej mierze wykonane są z aluminium, aby zredukować wagę nieosiągową. Hamulce o średnicy 16 cali zapewniają doskonałe chłodzenie, co pozwala na szybką redukcję prędkości. Nie należy się dziwić, że Audi A4 allroad quattro zapewnia sportowość, komfort i stabilność – zarówno na drodze, jak i w terenie. W końcu to A4.

Na trudnym terenie, Audi A4 allroad quattro polega na nowoczesnej funkcji swojego Elektronicznego Programu Stabilizacji (ESP): technologia Offroad Detection (ORD) automatycznie identyfikuje rodzaj nawierzchni i dostosowuje odpowiednio parametry sterowania ESP. Gdy kierowca naciska pedał przyspieszenia, ESP zwiększa moc napędową, tolerując większe poślizgi kół niż normalnie. W razie potrzeby, na krótki czas wyłącza to ograniczenia dla bezpieczeństwa.

Na utwardzonych drogach, Audi drive select dodatkowo podnosi przyjemność z jazdy. Ten system sterowania automatycznie i idealnie dopasowuje charakter Audi A4 allroad quattro do preferencji kierowcy. Audi drive select ocenia reakcję na pedał gazu, wspomaganie układu kierowniczego Servotronic oraz punkty zmiany biegów S tronic w trybie automatycznym. Kierowca może swobodnie przełączać się pomiędzy trzema różnymi mapami silnika: komfortową, standardową i sportową. A MMI navigation plus zapewnia kolejną opcję sterowania pokładowego, która jest indywidualnie programowalna.

Audi drive select można połączyć z dynamiczną kierownicą Audi. Składa się z systemu zębatkowego, który zmienia proporcje kierowania oraz wspomaganie kierownicy w sposób ciągły. Audi drive select działa bezpośrednio przy niskich prędkościach i pośrednio przy dużych prędkościach. Na granicy zakrętu, dynamiczna kierownica utrzymuje Audi A4 allroad quattro na właściwym kursie, poprzez błyskawiczne korekty – w ten sposób unika się konieczności interwencji ESP na dużą skalę.

Pakiety wyposażenia

Audi A4 allroad quattro będzie dostępne w salonach na początku lata w cenie wyjściowej 37 100 euro. Jest bogato wyposażone w 17-calowe lekkie felgi aluminiowe, światła przeciwmgielne, system spryskiwaczy reflektorów, relingi dachowe, praktyczne pokrywy bagażnika, odwracalną matę bagażową, automatyczny system klimatyzacji, elektryczny hamulec ręczny oraz system audio z odtwarzaczem CD.

Opcjonalne wyposażenie obejmuje również mnóstwo atrakcyjnych funkcji. Asystent świateł drogowych automatycznie przełącza się między światłami drogowymi a mijania. Dwuczęściowy panoramiczny szklany dach z elektrycznie uruchomioną osłoną wprowadza do wnętrza światło słoneczne i świeże powietrze. Elektryczna klapa bagażnika, genialny system klimatyzacji z trzema strefami, reflektory xenon plus z diodami LED jako światła dzienne i diodowe światła tylne oraz fotele komfortowe z kontrolą klimatu to luksusowe opcje.

Jeśli klient tego chce, może odebrać Audi A4 allroad quattro z innowacyjnymi systemami asystującymi prosto z klasy luksusowej. Audi lane assist pomaga kierowcy pozostać na danym pasie, podczas gdy Audi side assist zwiększa bezpieczeństwo przy zmianie pasa. Adaptacyjny tempomat to system tempomatu wspomagany radarowo, który wykrywa pojazdy z przodu i utrzymuje odpowiednią odległość, hamując i przyspieszając samodzielnie. Jeśli prędkość redukcji z jakiegoś powodu nie wystarczy, system ostrzega kierowcę za pomocą jednego z dwóch alarmów w zależności od stopnia zagrożenia.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.