W 2011 roku Audi zaprezentowało zmiany w całej gamie modelu A4, które obejmowały ulepszenia nie tylko w wyglądzie zewnętrznym, ale także w innych aspektach.
Koncepcja crossovera opartego na nadwoziu kombi nie była nowa. Audi stosowało to wcześniej w modelu A6 Allroad Quattro, a AMC zrobiło to w 1987 roku dla modelu Eagle. Niektóre z tych pojazdów były miłymi dodatkami na rynku i okazywały się naprawdę przydatne, gdy właściciel miał domek w górach, inne natomiast były jedynie samochodami do jazdy po chodnikach i do galerii handlowych. A4 Allroad Quattro było zbyt duże, aby uchodzić za kompaktowe kombi, a zbyt małe, by być użytecznym w górach, ale mimo to stanowiło dobre, uniwersalne auto.
Dzięki wyższemu prześwitowi wersja Allroad starała się dobrze zaprezentować na stoisku Audi podczas Targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2011 roku. Nowe reflektory z wąskimi paskami świateł do jazdy dziennej i srebrny, pojedynczy grill z przodu przyciągały spojrzenia. Producent samochodów zamontował nowy zestaw osłon podwozia, ale ponieważ były one wykonane z plastiku, służyły głównie celom estetycznym.
Wewnątrz Audi oferowało szeroki wybór kierownic z chromowanymi i lśniącymi wstawkami. Interfejs MMI (multimedia interface) miał tylko cztery przyciski zamiast ośmiu jak wcześniej oraz siedem głośników w wersji standardowej. Na szczęście producent pozostawił pokrętło głośności na swoim miejscu, wciąż między przednimi siedzeniami.
Niemiecki producent samochodów poprawił techniczne aspekty pojazdu, wprowadzając nowy elektromechaniczny układ kierowniczy. Dla wersji z silnikiem V6, A4 Allroad oferowało sportowy tylny dyferencjał w opcjach dodatkowych.
Bestseller stał się jeszcze bardziej atrakcyjny: Audi zaktualizowało serię A4. Nowe rozwiązania dotyczące efektywności, dynamiki jazdy i systemu infotainment, a także jeszcze bardziej atrakcyjny design, świadczą o „Vorsprung durch Technik”, który osiągnęły modele A4 Sedan, A4 Avant, A4 allroad quattro oraz S4.
Design
A4 to bestseller Audi – przez 39 lat i w ósmej generacji. Marca sprzedano łącznie dziesięć milionów takich modeli. Audi A4, z jego elegancją, sportowym charakterem i emocjonalnym apela, stanowi centralny punkt marki Audi. A teraz design stał się jeszcze bardziej wyraźny i uderzający we wszystkich modelach – Sedan, Avant, allroad quattro i S4.
Nowy wygląd jeszcze bardziej podkreśla poziome linie na przedniej części. Pokrywa silnika jest bardziej zaokrąglona, a górne rogi atrapy chłodnicy są zwężone, a krzyżowe żebra i pierścienie Audi są podkreślone w trzech wymiarach. Atrapa chłodnicy jest pomalowana na szaro, z wysokim połyskiem czarnym w modelach sześciocylindrowych lub w połączeniu z pakietem zewnętrznym S line. Nowe zderzaki wyróżniają się kanciastymi wlotami powietrza, zmodyfikowanymi kratkami i płaskimi przednimi światłami przeciwmgielnymi. Audi A4 allroad quattro wyróżnia się poziomymi aplikacjami chromowanymi w atrapie chłodnicy i okrągłymi światłami przeciwmgielnymi.
Reflektory również się zmieniły, z delikatną falą na dolnych krawędziach i przeorganizowanym wnętrzem. Reflektory xenon plus są dostępne w Audi na życzenie. Dodatkowe światła do jazdy dziennej LED tworzą wąski, optycznie jednorodny pas, który pozostaje otwarty w pobliżu soczewki xenonowej. Adaptacyjne światło wraz z dynamicznymi i statycznymi światłami skrętnymi są dostępne na życzenie.
Tylne światła odzwierciedlają kształt reflektorów, a w połączeniu z xenon plus mają jednorodne pasy LED. Zderzak z wlotem dyfuzora został zaprojektowany na nowo, a układ wydechowy zawsze kończy się w dwóch końcówkach wydechu.
Oferowana jest paleta 15 kolorów nadwozia, w tym cztery nowe odcienie. Sedan i Avant oferują pakiet zewnętrzny S line, a Avant dodatkowo ma spojler dachowy.
Modyfikacje wpłynęły na wymiary jedynie o kilka milimetrów. Audi A4 Sedan i Avant mają długość 4,70 metra (15,42 stopy), podczas gdy A4 allroad quattro i S4 mają 4,72 metra (15,49 stopy). Rozstaw osi dla wszystkich modeli wynosi 2,81 metra (9,22 stopy), a szerokość to 1,83 i 1,84 metra (6,0 i 6,04 stopy). Wysokość waha się od 1,41 do 1,50 metra (4,63 do 4,92 stopy) w zależności od wersji nadwozia.
Wnętrze
Wnętrze modeli Audi A4 również zostało udoskonalone. Audi oferuje szeroki wybór nowych kierownic z chromowanymi i błyszczącymi wstawkami, z sportową skórzaną kierownicą, która również ma spłaszczoną dolną krawędź. Zmieniono także drążek kierowniczy oraz kluczyk zapłonu. Aplikacje o wysokim połysku oraz smukłe chromowane wykończenia przy sterowaniu dodają elegancji wnętrzu.
Staranny wykończenie sprawia, że obsługa jest jeszcze prostsza i bardziej intuicyjna. System nawigacji MMI navigation plus ma teraz cztery przyciski zamiast ośmiu, a funkcja skryptu została zintegrowana w pokrętle regulacji głośności. Inne usprawnienia dotyczą obsługi automatycznej skrzyni biegów, efektywnych systemów klimatyzacyjnych, Audi drive select oraz wielofunkcyjnej kierownicy. Podgrzewanie siedzeń i klimatyzacja są teraz bezpośrednio obsługiwane za pomocą odpowiednich przycisków.
Wysoka jakość wykonania jest dla Audi tak oczywista, jak pewny dobór kolorów. Wszystkie kolory wnętrza – z wyjątkiem czarnego – zostały zaktualizowane. Oferta tapicerek również została zmieniona, zastępując skórę Valcona skórą Fine Nappa. Nowe, jednolite wykończenie paneli zostało dostosowane kolorystycznie do wnętrza, podczas gdy wstawki są dostępne w Aluminium Trigon, orzechu ciemno brązowym i naturalnym drewnie jesionowym. Szczególnie wyróżniająca jest wstawka z jesionu Beaufort.
Wnętrze pakietu sportowego S line jest czarne, wykończone wysokiej jakości aplikacjami. 18-calowe koła lub opcjonalne 19-calowe koła oraz sportowe zawieszenie S line, które obniża nadwozie o 30 milimetrów (1,18 cala), dopełniają pakiet. Audi exclusive i Audi exclusive line oferują dodatkowe możliwości personalizacji.
Bagażnik Audi A4 Sedan wciąż ma pojemność 480 litrów – 962 litry przy złożonych tylnych siedzeniach (16,95 i 33,97 stopy sześcienne). A4 Avant i A4 allroad quattro mają odpowiednio 490 i 1.430 litrów (17,30 i 50,50 stopy sześcienne), a Audi oferuje opcjonalną elektryczną klapę bagażnika dla obu modeli.
Silniki
Nowy układ napędowy Audi A4 wyznacza nowe standardy. Poziom zużycia paliwa spadł średnio o 11 procent, mimo zwiększonej mocy i momentu obrotowego wielu silników. W przypadku Sedana i Avanta Audi oferuje sześć silników TDI i cztery silniki benzynowe, z 23 możliwymi kombinacjami silnik-skrzynia biegów. Wszystkie silniki to doładowane układy wtrysku bezpośredniego; system start-stop i system rekuperacji są standardem we wszystkich modelach.
Silniki TDI łączą moc ciągnącą z pionierską efektywnością, a wersje czterocylindrowe oferują szerokie zmiany. Nowy absorber typu wahadła odśrodkowego (w 2.0 TDI o mocy 100 kW, 120 kW lub 130 kW z napędem quattro) w dwumasowym kole zamachowym sprawia, że praca silnika jest jeszcze bardziej wyrafinowana i cichsza przy niskich obrotach, co pozwala na wcześniejsze zmiany biegów i oszczędność do 0,2 litra na 100 km.
Najbardziej oszczędna wersja w rodzinie modeli to Audi A4 2.0 TDI o mocy 100 kW (136 KM). W Sedanie ten silnik potrzebuje tylko 4,2 litra paliwa na 100 km (56,0 mi/gal), co odpowiada ekwiwalentowi CO2 wynoszącemu zaledwie 112 gramów na km (180,25 g/mil). Nowe A4 2.0 TDI o mocy 120 kW (163 KM), również zoptymalizowane pod kątem maksymalnej efektywności, zużywa 4,4 litra oleju napędowego na 100 km (53,46 mi/gal). To odpowiada 115 gramom CO2 na km (185,07 g/mil). Oba silniki są dostępne w wersji Sedan i Avant.
Oprócz tego oferowane są trzy inne silniki diesla czterocylindrowe – o mocy 88 kW (120 KM), 105 kW (143 KM) i 130 kW (177 KM). Mogą być zamawiane także do wersji allroad quattro, z wyjątkiem wersji podstawowej. Trzy jednostki V6 TDI dopełniają oferty. 3.0 TDI o mocy 150 kW (204 KM) (nie dla wersji allroad quattro) jest najefektywniejszym sześciocylindrowym silnikiem w swojej klasie na świecie; w A4 Sedan zużywa średnio tylko 4,9 litra paliwa na 100 km (48,0 mi/gal). Druga wersja, 3.0 TDI, generuje 180 kW (245 KM) i jest szczególnie czystą wersją silnika diesla.
Seria Audi A4 prezentuje również najnowszy stan technologii silników benzynowych. Nowym wyróżnikiem rodziny TFSI jest nowy silnik o pojemności 1,8 litra, dostępny w wersji Sedan i Avant. Silnik czterocylindrowy dostarcza sportowej mocy, z mocą 125 kW (170 KM) i momentem obrotowym 320 Nm (236,02 lb-ft). Średnie zużycie paliwa w Audi A4 Sedan wynosi zaledwie 5,6 litra na 100 km (42,0 mi/gal), czyli 134 gramy CO2 na km (215,65 g/mil). To zmniejszenie w zużyciu paliwa o 19 procent w porównaniu z silnikiem poprzedniej generacji.
Nowy silnik 1.8 TFSI ma wiele innowacji: w sterowaniu zaworami i ich skoku, w nowym systemie zarządzania termicznego, w układzie wtrysku paliwa, w turbosprężarce oraz w integracji kolektora wydechowego w głowicy cylindrów. Silnik waży o 3,5 kilograma (7,72 lb) mniej, a jego wewnętrzny opór znacznie się zmniejszył.
Silnik benzynowy w wersji podstawowej to 1.8 TFSI o mocy 88 kW (120 KM). 2.0 TFSI – jako jedyny silnik zapłonowy dostępny również w Audi A4 allroad quattro – generuje 155 kW (211 KM). Na szczycie oferty znajduje się 3.0 TFSI w dwóch wariantach. W Audi A4 wersja V6, która będzie dostępna nieco później, oferuje 200 kW (272 KM). W sportowym modelu Audi S4 moc wynosi imponujące 245 kW (333 KM).
Układ napędowy
Szeroki zakres układów napędowych jest typowy dla Audi. Sześciobiegowa manualna skrzynia biegów jest standardem w modelach Sedan i Avant z napędem na przednie koła; większość wariantów oferuje jako opcję bezstopniową skrzynię multitronic. W wersjach quattro na pokładzie znajduje się albo manualna skrzynia biegów, albo (od 2.0 TDI o mocy 130 kW (177 KM)) siedmiobiegowa skrzynia S tronic. Audi A4 allroad quattro wykorzystuje manualną skrzynię biegów lub S tronic we wszystkich wersjach silnikowych.
Innowacyjny system zarządzania termicznego skraca fazę rozgrzewania manualnej skrzyni biegów, między innymi, i w ten sposób redukuje straty tarcia. Wszystkie skrzynie biegów charakteryzują się wygodną i precyzyjną obsługą, wysoką efektywnością i szerokim zakresem przełożeń – długie przełożenia w wyższych biegach zmniejszają zużycie paliwa, natomiast krótkie w dolnych biegach korzystają na dynamice.
Stały napęd na wszystkie koła quattro jest standardem w Audi A4 allroad quattro, a w wersjach Sedan i Avant dostępny od 2.0 TDI o mocy 105 kW (143 KM). Rodzina A4 korzysta tutaj z samoblokującego się centralnego dyferencjału. W normalnej jazdy moment obrotowy przekazywany jest głównie na tylne koła w proporcji 40 do 60. W razie potrzeby następuje redystrybucja w najkrótszym możliwym czasie. Funkcja wektoryzacji momentu obrotowego uzupełnia pracę centralnego dyferencjału drobnymi interwencjami hamulcowymi, aby uczynić prowadzenie pojazdu jeszcze bardziej precyzyjnym i bezpiecznym.
W wariantach V6 quattro Audi oferuje sportowy dyferencjał jako uzupełnienie, co zapewnia maksymalną precyzję i wysoką przyczepność A4 przy wchodzeniu w zakręty na granicy przyczepności. Wysokiej klasy komponent aktywnie rozdziela moc między tylne koła w razie potrzeby.
Podwozie
Podwozie Audi A4 wyróżnia się sportową precyzją, wysokim komfortem jazdy oraz doskonałym bezpieczeństwem. Mocowania drążków zawieszenia tylnego i charakterystyka amortyzatorów zostały jeszcze lepiej dopasowane. Większość komponentów pięcio-linkowego zawieszenia przedniego oraz tylnego zawieszenia trapezowego wykonana jest z aluminium.
Elektryczne wspomaganie kierownicy jest nowe we wszystkich modelach serii. Bezpośrednie przełożenia przekazują precyzyjny kontakt z drogą; lekkie naciśnięcia hamulca przeciwdziałają ściąganiu na boki na nierównych nawierzchniach. Elektryczne wspomaganie kierownicy nie wymaga energii przy jeździe na wprost, co pozwala zaoszczędzić do 0,3 litra paliwa na 100 km. To odpowiada redukcji emisji CO2 do 7 g/km (11,27 g/mil).
Kolejną cechą wysokiej klasy, która nadaje Audi A4 specjalny status w swojej klasie, jest Audi drive select. W podstawowym pakiecie kierowca może zmieniać charakterystykę przyspieszenia, punkty zmiany biegów automatycznej skrzyni biegów, wspomaganie kierownicy oraz automatyczną klimatyzację między czterema trybami „komfort”, „auto”, „dynamic” i „efektywność”. Jeśli jest zainstalowany system nawigacji pokładowej, dostępny jest również dodatkowy tryb „indywidualny”.
Dodatkowe moduły są opcjonalne – adaptacyjny tempomat lub system cruise control, sportowy dyferencjał, zawieszenie z kontrolą dampingu oraz dynamiczna kierownica. Za pomocą przekładni supersprawności przełożenie jest dostosowywane w sposób ciągły w zależności od prędkości jazdy; w granicach przyczepności drobne interwencje kompensują podsterowność i nadsterowność.
Wszystkie wersje Audi A4 z napędem na przednie koła mają elektroniczny program stabilizacji (ESP) z elektronicznym ograniczonym dyferencjałem. W dynamicznej jeździe system dodatkowo poprawia prowadzenie i bezpieczeństwo, inicjując minimalne interwencje hamulcowe w przednim kole, które jest obciążone mniejszym ładunkiem w zakręcie. Duże hamulce – z wentylowanymi tarczami z przodu i z tyłu w wielu wariantach – zapewniają doskonałą moc hamowania i mogą być precyzyjnie modulowane.
Wszystkie warianty Audi A4 zjeżdżają z taśmy produkcyjnej na eleganckich aluminiowych felgach. W zależności od wersji silnikowej mają one rozmiar 16 lub 17 cali; opony o zoptymalizowanym oporze toczenia należą do klasy 205/60 i 225/50. A4 3.0 TFSI ma 18-calowe koła z oponami klasy 245/40. Oferta opcji sięga do 19 cali z oponami klasy 255/35. Cztery z 18 dostępnych kół to nowe projekty. A4 allroad quattro oferuje cztery niezależne wzory.
Systemy wspomagające
Audi oferuje wysoko rozwinięte systemy wspomagające dla rodziny A4, aby jazda była jeszcze bardziej relaksująca. Standardem we wszystkich wariantach jest nowy system informacji dla kierowcy z rekomendacją przerwy – wykrywa i zwraca uwagę kierowcy na odchylenia od typowego zachowania podczas jazdy na podstawie ruchów kierownicy i innych parametrów.
System wspomagający adaptacyjny tempomat utrzymuje Audi A4 w stałej odległości od poprzedzającego pojazdu przy prędkościach od zera do 200 km/h (124,27 mph). Jeśli zagrożenie kolizją tylną staje się bliskie przy prędkościach poniżej 30 km/h (18,64 mph), system wykonuje pełne hamowanie. Audi active lane assist wspiera kierowcę w utrzymaniu się w swoim pasie. Kamera wykrywa oznaczenia pasów, a system w razie potrzeby dokonuje drobnych korekt w kierownicy. Audi side assist monitoruje przestrzeń za Audi A4 za pomocą radaru i wykrywa pojazdy w martwym polu, na przykład.
Systemy infotainment
Audi oferuje cały zestaw nowoczesnych systemów infotainment dla swojej serii A4. Standardem jest radio CD chorus z ośmioma głośnikami, podczas gdy system MMI navigation plus z dużym dyskiem twardym, kolorowym monitorem, grafiką 3D i odtwarzaczem DVD tworzy najwyższą wersję. Sterowanie głosowe i opcjonalne cyfrowe radio to kolejne usprawnienia tego systemu.
Wysokiej klasy uzupełnieniem systemu MMI navigation plus jest Bluetooth online car phone. Via Audi connect system oferuje specjalne usługi w samochodzie, takie jak umożliwiające kontrolowane głosowo wyszukiwanie Google punktów zainteresowania i nawigację z obrazami Google Earth, wraz z Google Street View. Audi online traffic information, kolejna z takich usług, dostarcza kierowcy najnowsze informacje o korkach na wybranej trasie. Hotspot WLAN, kolejna funkcja Bluetooth online car phone, umożliwia pasażerom w Audi A4 przeglądanie internetu i wysyłanie e-maili według własnego uznania z ich urządzeń mobilnych.
Audi S4
Audi S4, dostępne w wersjach Sedan i Avant, wykorzystuje najsilniejszy silnik w ofercie – 3.0 TFSI o mocy 245 kW (333 KM) i momencie obrotowym 440 Nm (324,53 lb-ft). Średnie zużycie paliwa w Sedanie wynosi zaledwie 8,0 litra na 100 km (29,40 mi/gal) – przy imponujących osiągach: Audi S4 przyspiesza od 0 do 100 km/h (62,14 mph) w 5,0 sekundy i osiąga elektronicznie ograniczoną maksymalną prędkość 250 km/h (155,34 mph).
Zmodyfikowane Audi S4 można rozpoznać po zmianach w reflektorach, zderzakach, wlotach powietrza i kolorach. Wnętrze także zawiera subtelne zmiany w wyglądzie. Sportowe zawieszenie S i 18-calowe koła w S4 zapewniają doskonałą przyczepność na drodze.
Ceny