Audi wykonało odważny krok na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2007 roku, wprowadzając na rynek czwartą generację modelu A4. Kryzys gospodarczy już się rozpoczął, a większość producentów samochodów zaczynała odczuwać jego skutki.
Choć większość szczegółów była już znana, wersja kombi A4, nazwana Avant, została zaprezentowana w następnym roku, na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2008 roku. Oparta była na zupełnie nowej platformie, dzielonej z sportowym modelem A5. Dzięki nowej platformie MLP (Modular Longitudinal Platform), Audi A4 B8 miało lepsze rozłożenie masy w porównaniu do swojego poprzednika, modelu B7.
Z przodu znajdowały się już charakterystyczne dla Audi osłony chłodnicy, ale w B8 zyskały one bardziej wyrazisty wygląd. Nowe reflektory były wyposażone w technologię LED do systemu dziennych świateł, z perłową linią wewnątrz lampy. Długi dach i pochylone słupki D nadawały kombi dynamiczny wygląd.
W środku, dzięki dłuższemu rozstawowi osi w porównaniu do poprzednika, A4 Avant B8 oferowało więcej przestrzeni na nogi dla pasażerów z tyłu. Dłuższy dach zapewniał również więcej miejsca na głowę. Deska rozdzielcza była gładka i zaokrąglona, a jednostka infotainment znajdowała się na centralnej konsoli, obsługiwanej za pomocą pokrętła.