AUDI A4 Avant 2012-2016

AUDI A4 Avant 2012-2016

Przejdź do galerii zdjęćAUDI A4 Avant 2012-2016

Kiedy Audi wprowadziło nazwę „Avant” pod koniec lat 70., mówili o połączeniu hatchbacka z kombi. Jednak z biegiem czasu stała się ona ich nazwą dla regularnych kształtów kombi.

W 2012 roku niemiecki producent samochodów Audi zaprezentował ósmą generację swojego bestsellera, modelu A4. Sprzedano go w ponad 10 milionach egzemplarzy w ciągu 38 lat, a liczba ta wciąż rośnie. Dlatego Audi zainwestowało w segment kombi, wprowadzając model A4 Avant.

Miał on dużą kratkę z pojedynczą ramką, z efektem 3D. Na środku dumnie wystawały cztery srebrne pierścienie. Reflektory były dostępne z lampami ksenonowymi i diodowymi światłami dziennymi. Z boku sportowy wygląd pojazdu podkreślał pochylony tylny klapka. Tak Audi zmieniło kształt kombi, łącząc go z hatchbackiem: uzyskując pochylony tył. Na górze klapy bagażnika znajdował się spojler. Co ważne, przestrzeń bagażowa była duża: oferowała 490 litrów (17,3 cu-ft), a po złożeniu tylnych siedzeń można było uzyskać aż 1430 litrów (50,5 cu-ft).

Wewnątrz kierowca miał do dyspozycji te same funkcje dotyczące pozycji za kierownicą, z wieloma regulacjami siedzeń i ładnym zestawem wskaźników, jak w wersji sedan. Prawdziwa różnica dotyczyła tylnych siedzeń. Ponieważ dach był prosty, przestrzeń nad głową pasażerów z tyłu była większa.

Jeśli chodzi o napęd, A4 Avant oferował różnorodne silniki diesla i benzynowe, a także wydajny model: S4 Avant. Kombi było dostępne z napędem na przednie koła lub napędem na wszystkie koła (Quattro).

Bestseller stał się jeszcze bardziej atrakcyjny: Audi zaktualizowało serię A4. Nowe rozwiązania w zakresie efektywności, dynamiki jazdy i systemu infotainment, a także jeszcze bardziej atrakcyjny design, świadczą o „Vorsprung durch Technik” osiągniętym przez model A4 Sedan, A4 Avant, A4 allroad quattro oraz S4.

Design

A4 to bestseller Audi – od 39 lat i w ósmej generacji. Marka sprzedała łącznie dziesięć milionów takich modeli. Audi A4, ze swoją elegancją, sportowym charakterem i emocjonalnym przyciąganiem, stanowi centrum marki Audi. Teraz design stał się jeszcze bardziej wyraźny i przyciągający w każdym modelu – Sedan, Avant, allroad quattro i S4.

Nowy wygląd dodatkowo podkreśla poziome linie na przedniej części. Maskownica jest bardziej zaokrąglona, górne narożniki kratki chłodnicy są zwężone, a poprzeczne żebra i pierścienie Audi są podkreślone w trzech wymiarach. Kratka jest malowana na szaro, z połyskującą czernią w modelach sześciocylindrowych lub w połączeniu z pakietem zewnętrznym S line. Przebudowane zderzaki wyróżniają się kanciastymi wlotami powietrza, zmienionymi kratkami i płaskimi światłami przeciwmgielnymi. Audi A4 allroad quattro odróżnia się poziomymi chromowanymi aplikacjami w kratce oraz okrągłymi światłami przeciwmgielnymi.

Reflektory również uległy zmianie, z lekką falą na dolnych krawędziach oraz przearanżowanym wnętrzem. Reflektory Xenon plus są dostępne na życzenie. Dziennie światła LED tworzą wąski, optycznie jednorodny pas, który pozostaje otwarty w pobliżu soczewki xenonowej. Adaptacyjne światło razem z dynamicznymi i statycznymi światłami skrętnymi są dostępne na życzenie.

Tylne światła odzwierciedlają kształt reflektorów, a w połączeniu z xenon plus mają jednorodne paski LED. Zderzak z wlotem dyfuzora został przekształcony, a układ wydechowy kończy się zawsze dwoma rurami wydechowymi.

Do wyboru jest 15 kolorów nadwozia, w tym cztery nowe odcienie. Sedan i Avant oferują zewnętrzny pakiet S line, natomiast Avant dodatkowo zawiera spojler dachowy.

Zmiany wpłynęły na wymiary tylko o kilka milimetrów. Audi A4 Sedan i Avant mają długość 4,70 metra, podczas gdy A4 allroad quattro i S4 mają 4,72 metra długości. Rozstaw osi dla wszystkich modeli wynosi 2,81 metra, a szerokość wynosi odpowiednio 1,83 i 1,84 metra. Wysokość waha się między 1,41 a 1,50 metra w zależności od wersji nadwozia.

Wnętrze

Wnętrze modeli Audi A4 również zostało dopracowane. Audi oferuje szeroki wybór nowych kierownic z chromowanymi i błyszczącymi wkładkami, z sportową kierownicą skórzaną, która również zawiera spłaszczoną dolną krawędź. Zmodyfikowano dźwignię zmiany biegów oraz kluczyk zapłonowy. Elementy o wysokim połysku i smukła chromowana ramka przy kontrolkach dodają elegancji wnętrzu.

Staranna wykończenie sprawia, że obsługa jest jeszcze prostsza i bardziej intuicyjna. System MMI navigation plus teraz ma cztery przyciski zamiast ośmiu, z funkcją skryptu zintegrowaną w pokrętle regulacji głośności. Inne udoskonalenia dotyczą obsługi automatycznej skrzyni biegów, efektywnych systemów klimatyzacji, Audi drive select oraz wielofunkcyjnej kierownicy. Ogrzewanie siedzeń i klimatyzacja są teraz bezpośrednio obsługiwane przy użyciu odpowiednich przycisków.

Wysoka jakość wykonania jest dla Audi tak oczywista jak pewny dobór kolorów. Wszystkie kolory wnętrza – z wyjątkiem czarnego – zostały ponownie skoordynowane. Asortyment tapicerki również został zaktualizowany, a skóra Fine Nappa zastąpiła skórę Valcona. Nowa, jednoczęściowa osłona deski rozdzielczej została dostosowana kolorystycznie do wnętrza, a wkładki są dostępne w Aluminium Trigon, ciemnym orzechu i naturalnym drewnie klonowym. Szczególnie rzuca się w oczy okleina z drewna dębowego Beaufort.

Wnętrze pakietu sportowego S line jest czarne, wykończone wysokiej jakości aplikacjami. 18-calowe felgi lub opcjonalne 19-calowe felgi oraz sportowe zawieszenie S line, które obniża nadwozie o 30 milimetrów, dopełniają pakietu. Audi exclusive i Audi exclusive line oferują dodatkowe, spersonalizowane opcje.

Bagażnik Audi A4 Sedan nadal ma pojemność 480 litrów – 962 litry po złożeniu tylnych siedzeń. A4 Avant i A4 allroad quattro mają odpowiednio 490 i 1430 litrów, przy czym Audi oferuje opcjonalne elektrycznie otwierane tylne drzwi dla obu modeli.

Silniki

Napęd nowego Audi A4 wyznacza nowe standardy. Średni poziom zużycia paliwa spadł o 11 procent, mimo zwiększonej mocy i momentu obrotowego wielu silników. W wersjach Sedan i Avant Audi oferuje sześć silników TDI i cztery silniki benzynowe, z 23 możliwymi kombinacjami silnik-przekładnia. Wszystkie silniki to doładowane systemy wtrysku bezpośredniego; system start-stop oraz system rekuperacji są standardem w całej gamie.

Silniki TDI łączą moc z pionierską efektywnością, a wersje czterocylindrowe prezentują liczne zmiany. Nowy absorber wahadłowy (w 2.0 TDI o mocy 100 kW, 120 kW lub 130 kW z napędem quattro) w dwumasowym kole zamachowym sprawia, że praca silnika jest jeszcze bardziej komfortowa i cichsza przy niskich obrotach, co pozwala na wcześniejsze zmiany biegów i oszczędności do 0,2 litrów na 100 km.

Najbardziej ekonomiczną wersją w rodzinie modeli jest Audi A4 2.0 TDI o mocy 100 kW (136 KM). W modelu Sedan ten silnik potrzebuje średnio tylko 4,2 litra paliwa na 100 km – co odpowiada emisji CO2 zaledwie 112 gramów na km. Nowe A4 2.0 TDI o mocy 120 kW (163 KM), również zoptymalizowane pod kątem maksymalnej efektywności, potrzebuje 4,4 litra diesla na 100 km. To odpowiada 115 gramom CO2 na km. Oba silniki są dostępne zarówno dla Sedana, jak i dla Avanta.

Ponadto dostępne są trzy inne czterocylindrowe silniki diesla – o mocy 88 kW (120 KM), 105 kW (143 KM) i 130 kW (177 KM). Mogą być one również zamawiane dla allroad quattro, z wyjątkiem podstawowej wersji. Swoją ofertę kończą trzy jednostki V6 TDI. 3.0 TDI o mocy 150 kW (204 KM) (niedostępny dla allroad quattro) jest najwydajniejszym silnikiem sześciocylindrowym w swojej klasie na świecie; w A4 Sedan zużywa średnio zaledwie 4,9 litra paliwa na 100 km. Druga wersja, 3.0 TDI, generuje 180 kW (245 KM), w tym szczególnie czysta wersja diesla.

Seria Audi A4 prezentuje również najnowsze osiągnięcia technologii silników benzynowych. Nowym wyróżnikiem rodziny TFSI jest nowy silnik 1.8-litra, dostępny dla Sedana i Avanta. Czterocylindrowy silnik zapewnia sportowy zryw, z mocą 125 kW (170 KM) i momentem obrotowym 320 Nm. Średnie zużycie w Audi A4 Sedan jest ograniczone do 5,6 litra na 100 km, co odpowiada 134 gramom CO2 na km. To zmniejszenie zużycia o 19 procent w porównaniu do silnika poprzedniej generacji.

Nowy silnik 1.8 TFSI zawiera wiele innowacji: w kontroli zaworów i ich skoku, w nowatorskim systemie zarządzania termicznego, w systemie wtrysku paliwa, w turbosprężarce oraz integracji kolektora wydechowego w głowicy cylindrów. Silnik waży o 3,5 kilograma mniej, a jego wewnętrzne tarcie znacznie się zmniejszyło.

Podstawowym silnikiem benzynowym jest 1.8 TFSI o mocy 88 kW (120 KM). 2.0 TFSI – jako jedyny silnik zapłonowy dostępny również w Audi A4 allroad quattro – osiąga moc 155 kW (211 KM). Na szczycie oferty znajduje się 3.0 TFSI w dwóch wersjach. W Audi A4 V6, który pojawi się nieco później, oferuje 200 kW (272 KM). W sportowym modelu Audi S4 jego moc wynosi imponujące 245 kW (333 KM).

Układ napędowy

Szeroki wybór układów napędowych to typowa cecha Audi. Sześciobiegowa manualna skrzynia biegów jest standardem w modelach Sedan i Avant z napędem na przednie koła; większość wersji oferuje opcjonalnie bezstopniową skrzynię multitronic. W wersjach quattro dostępna jest albo manualna skrzynia biegów, albo (od 2.0 TDI o mocy 130 kW) siedmiobiegowa skrzynia S tronic. Audi A4 allroad quattro wykorzystuje manualną skrzynię biegów lub S tronic we wszystkich wersjach silnikowych.

Innowacyjny system zarządzania termicznego skraca fazę rozgrzewania manualnej skrzyni biegów, co z kolei redukuje straty tarcia. Wszystkie skrzynie biegów charakteryzują się wygodną i precyzyjną obsługą, wysoką wydajnością oraz szerokim zakresem przełożeń – długie przełożenia w wyższych biegach zmniejszają zużycie paliwa, podczas gdy krótkie przełożenia w niższych biegach korzystają z dynamiki.

Quattro, czyli trwały napęd na wszystkie koła, jest standardem w Audi A4 allroad quattro, a także dostępny w Sedanie i Avancie od 2.0 TDI o mocy 105 kW. Rodzina A4 korzysta z samoblokującego się centralnego dyferencjału. W regularnym trybie jazdy głównie przenosi moment obrotowy silnika na tylne koła w proporcji 40 do 60. W razie potrzeby przekierowanie następuje w najkrótszym możliwym czasie. Funkcja wektoryzacji momentu obrotowego uzupełnia pracę dyferencjału centralnego drobnymi interwencjami hamulcowymi, co sprawia, że obsługa jest jeszcze dokładniejsza i bezpieczniejsza.

W wersjach V6 quattro Audi oferuje dyferencjał sportowy jako dodatek, co zapewnia maksymalną precyzję i dużą przyczepność A4 podczas pokonywania zakrętów. Wysokiej klasy komponent aktywnie rozdziela moc między tylne koła w razie potrzeby.

Zawieszenie

Zawieszenie Audi A4 wyróżnia się sportową precyzją, wysokim komfortem jazdy i doskonałym bezpieczeństwem. Ustawienia mocowania tylnych ramion zawieszenia i charakterystyka amortyzatorów zostały jeszcze bardziej dopracowane. Większość elementów pięciowahaczowego zawieszenia przedniego oraz trapezowego zawieszenia tylnego wykonana jest z aluminium.

Nowe w całej serii jest elektryczne wspomaganie kierownicy. Bezpośrednie przełożenia przekazują precyzyjne odczucie kontaktu z drogą; lekkie interwencje hamulcowe przeciwdziałają pociąganiu na nierównych powierzchniach. Elektryczne wspomaganie kierownicy nie wymaga energii podczas jazdy na wprost, co zmniejsza zużycie paliwa o nawet 0,3 litra na 100 km. To odpowiada zmniejszeniu emisji CO2 o nawet 7 g/km.

Inną cechą, która nadaje Audi A4 szczególną pozycję w swojej klasie, jest Audi drive select. W podstawowym pakiecie kierowca może przełączać charakterystykę pedału przyspieszenia, punkty zmiany biegów automatycznej skrzyni biegów, wspomaganie kierownicy oraz automatyczną klimatyzację pomiędzy czterema trybami „komfort”, „auto”, „dynamiczny” i „efektywny”. W przypadku, gdy system na pokładzie jest nawigacją, wprowadzony zostaje dodatkowy tryb „indywidualny”.

Dodatkowe moduły są opcjonalne – adaptacyjny tempomat lub system tempomatu, dyferencjał sportowy, zawieszenie z kontrolą amortyzacji oraz dynamiczne kierowanie. Dzięki przekładni superpozycyjnej, przełożenie jest dostosowane w sposób ciągły w zależności od prędkości; na granicach przyczepności drobne interwencje kompensują podsterowność i nadsterowność.

Wszystkie wersje Audi A4 z napędem na przednie koła są wyposażone w elektroniczny program stabilizacji (ESP) z elektronicznym ogranicznikiem poślizgu. W dynamice jazdy system dodatkowo poprawia prowadzenie i bezpieczeństwo, iniciując minimalne interwencje hamulcowe na przednim kole o zredukowanym obciążeniu wewnętrznym zakrętu. Duże hamulce – z wentylowanymi tarczami z przodu i z tyłu w wielu wersjach – oferują doskonałą siłę hamowania i mogą być precyzyjnie modulowane.

Wszystkie warianty Audi A4 opuszczają linię produkcyjną na eleganckich aluminiowych felgach. W zależności od wersji silnika mają one rozmiar 16 lub 17 cali; opony o zoptymalizowanej oporze toczenia należą do serii 205/60 i 225/50. A4 3.0 TFSI ma 18-calowe felgi z oponami serii 245/40. Oferta rozciąga się do 19 cali z oponami serii 255/35. Cztery z 18 dostępnych felg mają nowe wzory. A4 allroad quattro oferuje cztery niezależne wzory.

Systemy wsparcia

Audi oferuje wysoko rozwinięte systemy wsparcia dla rodziny A4, aby jazda była jeszcze bardziej relaksująca. Standardem w wszystkich wersjach jest nowy system informacji dla kierowcy z rekomendacją przerwy – wykrywa i zwraca uwagę kierowcy na odchylenia od typowego zachowania podczas jazdy na podstawie ruchów kierownicy i innych parametrów.

System asystujący adaptacyjnego tempomatu utrzymuje Audi A4 w stałej odległości od poprzedzającego pojazdu przy prędkościach między zerem a 200 km/h. Jeśli zagrożenie kolizją z tyłu staje się nieuchronne przy prędkościach poniżej 30 km/h, system wykonuje pełne hamowanie. Audi active lane assist wspiera kierowcę w utrzymywaniu się w swoim pasie. Kamera wykrywa oznaczenia pasów i system dokonuje niewielkich korekt w kierownicy w razie potrzeby. Audi side assist monitoruje przestrzeń za Audi A4 za pomocą radaru i wykrywa wszelkie pojazdy w martwym punkcie.

Systemy infotainmentAudi oferuje cały zestaw nowoczesnych systemów infotainment dla swojej serii A4. Radio CD chorus z ośmioma głośnikami jest standardem, podczas gdy system MMI navigation plus z dużym dyskiem twardym, kolorowym monitorem, grafiką 3D i odtwarzaczem DVD stanowi najwyższą wersję. Sterowanie głosowe i opcjonalne cyfrowe radio są dalszymi ulepszeniami systemu.

Uzupełnieniem najwyższej wersji systemu MMI navigation plus jest Bluetooth online car phone. Poprzez Audi connect system oferuje specjalne usługi w samochodzie, takie jak wyszukiwania głosowe Google dla punktów zainteresowania i nawigacja z obrazami Google Earth, w tym Google Street View. Audi online traffic information, kolejna z takich usług, dostarcza kierowcy najnowsze informacje o korkach na wybranej trasie. Hotspot WLAN, kolejna funkcja Bluetooth online car phone, umożliwia pasażerom Audi A4 surfing po internecie i wysyłanie e-maili według własnego uznania za pomocą ich urządzeń mobilnych.

Audi S4

Audi S4, dostępne w wersjach Sedan i Avant, wykorzystuje najpotężniejszy silnik w linii – 3.0 TFSI o mocy 245 kW (333 KM) i momencie obrotowym 440 Nm. Średnie zużycie paliwa Sedana wynosi zaledwie 8,0 litra na 100 km – z imponującymi osiągami: Audi S4 przyspiesza w 5,0 sekundy od zera do 100 km/h i osiąga elektronicznie ograniczoną maksymalną prędkość 250 km/h.

Zmodyfikowane Audi S4 można rozpoznać po zmianach w reflektorach, zderzakach, wlotach powietrza i kolorach. Wnętrze również zawiera subtelne zmiany w wyglądzie. Sportowe zawieszenie i 18-calowe felgi oferowane w S4 zapewniają doskonałą przyczepność na drodze.

Ceny

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.