Dziewiąta generacja średniej wielkości Audi A4 została zaprezentowana w 2015 roku i była gwiazdą marki Audi podczas Targów Motoryzacyjnych we Frankfurcie w listopadzie tego samego roku.
Odmiana kombi A4 B9 oparta była na platformie MLB Grupy Volkswagen, która była również wykorzystywana w SUV-ach Audi Q5 i Q7. Projekt pojazdu był identyczny z wersją czterodrzwiową aż do słupka B. Od tego momentu różnił się on od sedana. Dłuższy dach zaczynał opadać po tylnych siedzeniach i kończył się małym spojlerem dachowym, co poprawiało przepływ powietrza.
Inżynierowie Audi ciężko pracowali nad zmniejszeniem oporu aerodynamicznego pojazdu i ostatecznie im się to udało. Audi A4 Avant ma współczynnik oporu powietrza nieco wyższy od wersji sedana: 0,26 w porównaniu do 0,23. Skutkuje to lepszym zużyciem paliwa i niższym poziomem hałasu w kabinie w porównaniu do swoich poprzedników.
Bagaznik był spory, jednak z objętością wewnętrzną wynoszącą 495 l/1495 l (17,5/52,7 stopy sześciennej) przy siedzeniach w pozycji stojącej/po złożeniu, znajdował się gdzieś pomiędzy swoimi głównymi rywalami, czyli Mercedesem Klasy C T-Modell a BMW serii 3 Touring, przy czym to ostatnie było największe spośród tych trzech.
Dzięki wyższemu dachowi nad tylnymi siedzeniami w porównaniu do wersji sedana, pasażerowie z tyłu mieli więcej przestrzeni na głowę. Jednakże, ze względu na wysoki centralny tunel, na tylnych siedzeniach mogły wygodnie usiąść tylko dwie dorosłe osoby.
Od ponad dwóch dekad modele Avant od Audi cieszą się rosnącą popularnością; oferują unikalne połączenie estetycznego designu i funkcjonalności. Nowy A4 Avant kontynuuje tę tradycję – z jeszcze większą przestrzenią i elegancją. Maksymalna objętość bagażnika wynosi 1510 litrów (69 stóp sześciennych) po złożeniu oparcia tylnej kanapy. Oparcie to dzieli się w proporcji 40:20:40 i można je złożyć do siedzisk za pomocą dźwigni umieszczonych po bokach przestrzeni ładunkowej.
Gdy oparcie tylnej kanapy znajduje się w normalnej pozycji, Audi A4 Avant oferuje przestrzeń ładunkową o pojemności 505 litrów, co o 15 litrów więcej niż w poprzednim modelu. Próg bagażnika ma wysokość zaledwie 63 centymetrów (24,8 cala) i jest chroniony przed zarysowaniami przez stalową pokrywę. Szerokość ładunkowa wynosi dokładnie jeden metr (39,4 cala).
Dzięki kształtowi prostopadłościanu przestrzeń bagażowa oferuje dużą użyteczność. Siatka działowa i belki dachowe to standardowe wyposażenie, podobnie jak elektryczna pokrywa bagażnika. Poruszająca się po szynach w słupkach D, automatycznie unosi się w górę, gdy klapa bagażnika jest otwierana, a następnie opada z powrotem, gdy jest zamykana, co zapewnia zawsze wyraźny widok przez tylne okno.
Jeszcze więcej codziennej praktyczności: mata do bagażnika i zestaw zabezpieczeń ładunku
Jeśli chcemy, Audi oferuje dodatkowe praktyczne funkcje. Należą do nich zmienna mata do bagażnika do podziału i ochrony przestrzeni ładunkowej, pakiet do przechowywania i bagażnika z siatkami i paskami, a także system szyn do bardzo elastycznego wykorzystania przestrzeni bagażowej. Powiązany zestaw zabezpieczeń ładunku składa się z teleskopowej belki, pasów i ruchomych oczek, które można przechowywać w wnęce w podłodze bagażnika. Hak holowniczy odblokowuje się elektrycznie za pomocą przycisku, a nowa Audi A4 i A4 Avant są dopuszczone do holowania przyczep o wadze do 2100 kilogramów (4629,7 lb) na stokach o nachyleniu do ośmiu procent.
Jako opcja, Audi oferuje kontrolę gestów do otwierania klapy bagażnika A4 lub klapy bagażnika A4 Avant: czujnik zbliżeniowy w tylnym zderzaku reaguje na ruch kopnięcia, aby klapa bagażnika lub klapa otwarła się automatycznie po rozpoznaniu klucza. W przypadku A4 Avant dostępna jest także elektryczna klapa bagażnika, którą również można zamknąć za pomocą kontroli gestów.
W przestrzeni bagażowej znajdują się dwa przyciski, z których jeden zamyka klapę bagażnika, a drugi zamyka klapę i jednocześnie blokuje samochód. Dodatkowo kierowca może zamknąć klapę bagażnika przyciskiem w drzwiach lub przytrzymując dłużej przycisk klucza komfortu. Klucze zdalnego sterowania oraz przycisk start-stop do bezkluczykowego uruchamiania silnika to standardowe wyposażenie nowego A4 oraz Audi A4 Avant. Klucz komfortowy do bezkluczykowego wchodzenia i uruchamiania jest opcjonalnym dodatkiem.
Wzorzec aerodynamiki
Jeśli chodzi o aerodynamikę, dwa nowe modele znacząco przewyższają konkurencję. A4 Sedan ma współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,23, a Avant cd 0,26. Te niezwykle niskie wartości są wynikiem skomplikowanego dostrajania i nowych rozwiązań. Zewnętrzne linie wlotów powietrza integrują dodatkowe otwory – prowadzą część strumienia powietrza nad nadkola, gdzie przepływa obok kół, które również zostały zoptymalizowane aerodynamicznie. Szczegóły, takie jak lusterka zewnętrzne umieszczone na progach drzwi z małymi zintegrowanymi wąskimi paskami, pomagają poprawić aeroakustykę.
W każdym nowym samochodzie tylny design odgrywa kluczową rolę w aerodynamice samochodowej. W nowym Audi A4 Sedan linie drzwi bagażnika zapewniają, że przepływ powietrza jest gładki. W przypadku Avanta spolerowany spoiler krawędzi dachu z silnym nachyleniem w dół pełni tę funkcję. Wąskie wykończenie po obu stronach tylnego okna to zwieńczenie koncepcji aerodynamicznej.
Podwozie nowych modeli średniej wielkości także przyczynia się do ich aerodynamicznych linii. Spód komory silnika jest oddzielony od drogi, a rozbudowane wykończenia pod kabiną pasażerską oraz przestrzeni bagażowej chronią metal. Wahacze na tylnej osi są specjalnie osłonięte, a małe spoilery kierują przepływem powietrza w wielu miejscach, w tym pod kołami i przy zbiorniku. W połączeniu z konstrukcją klapy bagażnika, aerodynamicznie zoptymalizowane podwozie utrzymuje niski opór w tylnej osi.
Modele A4 TDI ultra wykorzystują inny rodzaj nowoczesnej technologii aerodynamicznej: kontrolowany wlot zimnego powietrza. Jest to rama zainstalowana za kratką chłodnicy, która zawiera dwa żaluzje, które mogą być aktywowane niezależnie. Zamyka się je, gdy samochód startuje, aby opór powietrza był jak najniższy, a gdy powietrze jest potrzebne do chłodzenia silnika, najpierw otwiera się dolna, a następnie górna żaluzja.
Systemy wspomagania kierowcy i zintegrowane bezpieczeństwo
Dzięki szerokiemu zakresowi systemów wspomagania kierowcy, nowe Audi A4 i A4 Avant stawiają standardy w klasie. Prawie całe wyposażenie zostało całkowicie przeprojektowane lub znacznie ulepszone w porównaniu do poprzednich modeli. Niektóre z systemów są standardowym wyposażeniem, podczas gdy opcjonalne rozwiązania można wybierać indywidualnie lub są dostępne w pakietach Parking, Miasto i Turysta.
Większe bezpieczeństwo
Wszystkie wersje nowych modeli zawierają system bezpieczeństwa Audi pre sense city jako standardowe wyposażenie. Przy prędkościach do 85 km/h (52,8 mph) system skanuje drogę w poszukiwaniu innych pojazdów i pieszych za pomocą kamery przedniej zamontowanej w szybie zasięgiem do 100 metrów (328,1 ft). Jeśli zachodzi zagrożenie kolizją, kierowca otrzymuje szereg ostrzeżeń, a jeśli to konieczne, samochód zaczyna w pełni hamować. Przy prędkościach do 40 km/h (24,9 ft) może całkowicie zapobiec wypadkom w granicach systemu. Przy wyższych prędkościach do 85 km/h (52,8 mph), ostrzeżenia i interwencje hamulcowe mogą zmniejszyć prędkość uderzenia.
Opcjonalny system Audi pre sense basic wykorzystuje informacje z różnych systemów pojazdu. Po wykryciu niestabilnych warunków jazdy inicjuje działania prewencyjne, aby chronić pasażerów. Pas bezpieczeństwa dla przednich siedzeń jest elektrycznie napinany, a okna i szyberdach są zamykane. Włączane są również światła awaryjne.
Jeśli kolizji nie można uniknąć i wypadek jest nieunikniony, system wspomagania hamowania w przypadku wielu kolizji wspiera kierowcę kontrolowanym hamowaniem. Może to pomóc zapobiec poślizgowi samochodu, co zapobiega dalszym kolizjom.
Innym standardowym systemem w nowym Audi A4 i A4 Avant jest asystent uwagi, element systemu informacji dla kierowcy. Analizuje zachowanie kierowcy i wydaje ostrzeżenie, gdy wykrywa, że kierowca staje się nieuważny. Ustawiony ogranicznik prędkości, standardowy element wyposażenia, może być ustawiony na określoną prędkość w zakresie od 30 do 250 km/h (18,6 do 155,3 mph) – bardzo pomocne narzędzie do utrzymywania prędkości w granicach miasta, w strefach budowlanych itp.
Adaptacyjny tempomat, w tym asystent w korku w pakiecie asyst i turystycznym
Wśród systemów opcjonalnych kluczową funkcją jest adaptacyjny tempomat (ACC) Stop&Go, w tym asystent w korku. Utrzymuje określoną odległość między nowym Audi A4 i A4 Avant a samochodem z przodu; kierowca może wybrać jedną z pięciu odległości i użyć Audi drive select do dostosowania tempa przyspieszenia i dynamiki kontrolnej.
System, który opiera się na sygnałach z dwóch przednich radarów i kamery, współdziała z S tronic i tiptronic, aby pokryć pełen zakres prędkości od 0 do 250 km/h (155,3 mph); w manualnych skrzyniach biegów zaczyna się od 30 km/h (18,6 mph).
Funkcja Stop&Go (dostępna tylko w automatycznych skrzyniach biegów) może zatrzymać nowe Audi A4 całkowicie, a na życzenie kierowcy może automatycznie wznowić jazdę. Gdy system jest dezaktywowana, wyświetlacz odległości pokazuje, jak daleko znajduje się samochód z przodu, i ostrzega kierowców, gdy zbyt blisko podążają za innym pojazdem. Jego zasięg roboczy wynosi od 60 km/h (37,3 mph) wzwyż.
Inną funkcją ACC, asystent w korku, może przejąć kierowanie przy prędkościach do 65 km/h (40,4 mph) na dobrze rozwiniętych drogach, gdy ruch jest zagęszczony. System korzysta z radarów, czujników ultradźwiękowych oraz kamery przedniej, delikatnie dostosowując kierowanie i podążając za ruchem z przodu w granicach systemu. W tym przypadku asystent w korku korzysta z oznaczeń pasa i innych pojazdów na drodze, aby się orientować.
Gdy asystent w korku osiąga swoje ograniczenia systemowe – na przykład, gdy ruch się rozrzedza lub nadchodzi ostry zakręt – kierowca musi w pełni przejąć kontrolę. System ostrzega na różnych poziomach. Jako ostatni środek, bezpiecznie zatrzymuje A4 i A4 Avant.
Dzięki ACC, system bezpieczeństwa Audi pre sense front onboard może zapobiegać kolizjom tylnym lub pomagać w minimalizowaniu uderzeń. W niebezpiecznych sytuacjach system daje kierowcy różne ostrzeżenia do hamowania: sygnały wizualne i akustyczne oraz lekkie naciśnięcie na hamulce. Jeśli kierowca nie reaguje, auto najpierw zaczyna hamować, a równocześnie zamyka okna i szyberdach. Jako jedyny model w swojej klasie, A4 przyspiesza tak bardzo, jak to możliwe, jeśli samochód z przodu nadal się porusza. System automatycznie napina pasy bezpieczeństwa. Audi pre sense front działa również, gdy ACC nie jest aktywne.
Asystent prognozowania efektywności
Inny system, który jest unikalny w swojej klasie, to asystent prognozowania efektywności, dostępny w pakiecie asystenta turystycznego. Działa ściśle w połączeniu z adaptacyjnym tempomatem, systemem nawigacyjnym i rozpoznawaniem znaków drogowych opartym na kamerze. Prędkość wybrana automatycznie dostosowuje się do warunków drogowych, np. topografii trasy, ograniczeń prędkości i ruchu z przodu.
Nawet gdy funkcja nawigacji jest wyłączona, asystent prognozowania efektywności wykorzystuje dane z trasy, aby informować kierowcę o sytuacjach wymagających obniżenia prędkości. System rozpoznaje zakręty, rondy, skrzyżowania, wzniesienia, granice miejskie i znaki ograniczenia prędkości – w wielu przypadkach na długo przed tym, zanim kierowca je zauważy. Odpowiednie ostrzeżenie pojawia się na wyświetlaczu zestawu wskaźników i/lub w Audi wirtualnym kokpicie i wyświetlaczu heads-up. Jeśli ekran asystenta jest aktywny, widoczne są szczegółowe grafiki.
Jeśli kierowca sobie życzy, system może w pewnych warunkach przejąć kontrolę nad toczeniem automatycznej skrzyni biegów. Ta forma „zjazdu” jest aktywowana tylko wtedy, gdy może trwać co najmniej pięć sekund. Gdy kończy się, auto automatycznie przyspiesza do prędkości wybranej przez kierowcę, jeśli ACC jest aktywowany. Asystent prognozowania efektywności może zmniejszyć zużycie paliwa na drogach wiejskich o aż 10 procent.
Inne systemy w systemie asysty turystycznej
Audi aktywna pomoc pasa ruchu jest dostępna osobno lub w ramach systemu asysty turystycznej. Przy prędkościach 65 km/h (40,4 mph) i wyższych pomaga kierowcom utrzymać się w swoim pasie. Odbiera sygnały głównie z kamery przedniej, która wykrywa oznaczenia pasa.
Gdy nowe Audi A4 i A4 Avant zbliżają się do oznaczenia, gdy kierowca nie włączył sygnalizacji, system delikatnie dostosowuje elektryczne wspomaganie kierownicy, aby przywrócić pojazd do jego pasa.
Korzystając z systemu MMI, kierowcy mogą zdecydować, czy ten system wsparcia powinien być aktywowany przez cały czas, czy tylko przed przekroczeniem oznaczenia pasa. Jeśli wybiorą tryb wczesnej korekty, system prowadzi samochód z powrotem do środka pasa. Istnieje również opcjonalne ustawienie, które powoduje wibrację kierownicy jako sygnalizację.
Asystent unikania to kolejna funkcjonalność w systemie asysty turystycznej. Aktywuje się, gdy nowe modele Audi średniej wielkości muszą unikać przeszkody, aby zapobiec wypadkowi. W ułamku sekundy wykorzystuje dane przesyłane z kamery przedniej, ACC i czujników radarowych, aby obliczyć odległość pojazdu z przodu, a także jego szerokość i stopień przesunięcia. Jej pierwszym ostrzeżeniem jest lekkie naciśnięcie na hamulec, aby ostrzec kierowców o potencjalnym niebezpieczeństwie. Gdy tylko kierowca zaczyna kierować, system oferuje wsparcie przy koniecznych zmianach pasa z kontrolowanymi interwencjami w układ kierowniczy.
Asystent skrętu to kolejna innowacja Audi, która monitoruje nadjeżdżające pojazdy podczas skrętów w lewo (w samochodach z kierownicą po lewej stronie). Ma zasięg operacyjny między 2 a 10 km/h (1,2 a 6,2 mph). W niebezpiecznych sytuacjach zatrzymuje samochód całkowicie. System aktywuje się w tle, gdy tylko kierowca włączy lewy kierunkowskaz.
Asystent rozpoznawania znaków drogowych oparty na kamerze (dostępny także oddzielnie) dopełnia system asysty turystycznej. Rozpoznaje wiele znaków drogowych, w tym wyświetlacze cyfrowe, i wyświetla je kierowcy jako grafiki w głowicy wyświetlacza i zestawie wskaźników. Kierowca może również wybrać wizualne ostrzeżenia, gdy przekracza dozwoloną prędkość wskazaną na znakach drogowych.
System asysty miejskiej
Opcje w systemie asysty miejskiej obejmują funkcję zmiany pasa Audi side assist (dostępną także oddzielnie). Przy prędkościach 15 km/h (9,3 mph) i wyższych, wspiera kierowców w zmianie pasa, korzystając z dwóch tylnych czujników radarowych, które mierzą w zakresie około 70 metrów (229,7 ft)
Jeśli inne pojazdy szybko się zbliżają lub są w martwym polu, w odpowiedniej obudowie lusterka bocznego zapala się ostrzegawcza dioda LED. Jeśli kierowca mimo to włącza kierunkowskaz, dioda LED miga jasno wielokrotnie.
Na życzenie, Audi side assist można uzupełnić przez integrację systemu Audi pre sense rear. Ostrzega o potencjalnych kolizjach z tyłu i podejmuje środki zapobiegawcze, takie jak aktywacja systemu Audi pre sense basic. Ponadto błyskają światła awaryjne, aby ostrzec ruch z tyłu. Działa w tle przy każdej prędkości, nawet jeśli Audi side assist jest wyłączony (chyba że korzysta się z przyczepy).
Asystent wykrywania ruchu w tylnym obszarze aktywuje się, gdy włączona jest pomoc przy parkowaniu. Gdy to nastąpi, kierowcy, którzy powoli cofają (na przykład podczas wychodzenia z miejsca parkingowego pod kątem do drogi), są ostrzegani o nadjeżdżających pojazdach w newralgicznym zakresie. Istnieją różne poziomy ostrzeżeń: wizualne, akustyczne i krótkie szarpnięcie hamulców. Tylne czujniki radarowe dostarczają niezbędne dane.
Ostrzeżenie o wyjeździe aktywuje się, gdy nowe Audi A4 i Avant zatrzymują się. Jeśli inne pojazdy zbliżają się od tyłu, ostrzega pasażerów, gdy otwierają drzwi. System ostrzega kierowców za pomocą optyki światłowodowej LED w mechanizmie otwierania drzwi (oświetlenie konturowe). W sytuacjach ocenianych jako niebezpieczne, specjalne wysokowydajne czerwone diody LED migają i świecą. Ostrzeżenie o wyjeździe pozostaje aktywne przez około trzy minuty po wyłączeniu zapłonu.
Inne systemy dopełniają pakiet asysty miejskiej: akustyczny i wizualny system parkowania plus, który automatycznie aktywuje się, gdy wykrywa przeszkodę, oraz kamera tylna. Oba systemy są dostępne również osobno.
System asysty parkowania
System asysty parkowania zawiera park assist (dostępny także osobno). Przy pomocy dwunastu czujników radarowych, pomaga w manewrowaniu samochodem na miejsca parkingowe równoległe lub pod kątem do drogi, które wykrywa niezależnie przy umiarkowanej prędkości. Ponadto potrafi samodzielnie wyjechać z miejsc parkingowych równoległych do drogi. Wszystko, co kierowca musi zrobić, to przyspieszyć, zmienić bieg i zahamować.
Kamery 360 stopni są drugim składnikiem pakietu. Monitor MMI wyświetla różne perspektywy z bezpośredniego otoczenia samochodu, w tym widok wirtualny oraz obraz 180 stopni z przodu i z tyłu. Linijki ułatwiają manewrowanie w biegu wstecznym. Kamery 360 stopni są szczególnie pomocne w trudnych warunkach parkingowych lub wjazdowych, gdzie widoczność jest ograniczona, a kamery są również użyteczne w połączeniu z asystentem wykrywania ruchu w tylnym obszarze.
Innowacyjna łączność
W pełni wyposażone nowe Audi A4 lub A4 Avant mają na pokładzie około 90 jednostek sterujących, z których wiele wymienia dane ze sobą. Tego rodzaju ścisła interakcja, szczególnie wśród systemów wspomagania kierowcy, nie byłaby możliwa bez zupełnie nowego podejścia do architektury elektronicznej samochodu.
Nowy system magistrali FlexRay łączy kilka jednostek sterujących, zapewniając bardzo szybki i bezpieczny transfer danych. Najważniejsze komponenty to silnik, automatyczna skrzynia biegów, centralna jednostka sterująca zawieszeniem, elektroniczna kontrola stabilności (ESC), jednostka sterująca wspomagania kierownicy, adaptacyjny tempomat Stop&Go, w tym asystent w korku, kamera wideo i komputer bezpieczeństwa, który steruje systemami bezpieczeństwa.
Oprócz magistrali FlexRay istnieją inne sieci danych. Magistrale CAN (controller area network) łączą niektóre systemy asystujące, takie jak Audi side assist, kamery 360 stopni i system klimatyzacji. Ponadto są częścią komunikacji między funkcjami komfortu, komponentami multimedialnymi i centralnymi elementami wyświetlającymi i kontrolującymi, takimi jak MMI i Audi wirtualny kokpit.
Magistrale LIN (local interconnect network) uzupełniają magistrale CAN, obsługując mniej złożone zintegrowane systemy, takie jak oświetlenie wnętrza. System dźwiękowy Bang & Olufsen z akustyką 3D korzysta z magistrali MOST (media oriented systems transport). W tych nowych modelach Audi średniej wielkości systemy elektryczne przyczyniają się również do zmniejszenia masy pojazdu: ulepszona topologia, nowe aluminiowe przewody i akumulator AGM zmniejszają wagę o sześć kilogramów (13,2 lb) w porównaniu do wcześniejszego modelu.
Wnętrze
Luksusowe, jasne, przestronne – nowe Audi A4 i A4 Avant przewyższają swoich poprzedników pod względem prawie wszystkich wymiarów wnętrza. Szerokość ramion i przestrzeń na głowę dla kierowcy i pasażera na przednim siedzeniu zwiększyły się o 11 i 24 milimetry (0,4 i 0,9 cala). Długość wnętrza wzrosła o 17 milimetrów (0,7 cala), a przestrzeń na nogi z tyłu jest w rzeczywistości o 23 milimetry (0,9 cala) większa. Nowe modele Audi wyznaczają standardy w swojej klasie w tych ważnych kryteriach.
Wszystkie cztery siedzenia oferują poczucie prawdziwej przestronności. Wnętrze podkreśla to wrażenie, ponieważ jego klarowna architektura jest ściśle zorientowana na linie poziome. Ten zasadniczy element jest najbardziej widoczny w niskiej desce rozdzielczej – wydaje się unosić w przestrzeni, uzupełniona osłoną nad wskaźnikami i Audi wirtualnym kokpitem.
Pas powietrznych wlotów jest usytuowany nad delikatnie nachyloną, zakrzywioną przednią częścią deski rozdzielczej, gdzie przerywają go jedynie wskaźniki – łączy elegancki design z nowymi funkcjami. Górne krawędzie deski rozdzielczej oraz wykończenia drzwi otaczają przestrzeń w stylu otaczającym, nie krępując kierowcy i pasażerów.
W zależności od przekładni: element sterujący MMI
Szeroka, asymetrycznie podzielona konsola centralna mieści element sterujący MMI. Jego design i położenie różnią się w zależności od przekładni samochodu. Jeśli samochód jest wyposażony w S tronic lub tiptronic, terminal umieszczony jest blisko deski rozdzielczej; niski dźwignia automatyczna oferuje nadgarstkowi wygodne miejsce do odpoczynku. W przypadku manualnej skrzyni biegów, dźwignia wyboru jest przed terminalem MMI.
W obu przypadkach regulator głośności oraz miejsce na drobne przedmioty znajdują się po prawej stronie terminalu sterującego MMI. To ustawienie jasno pokazuje filozofię nowej rodziny A4. Na przykład, chociaż wnętrze skupia się na kierowcy, monitor MMI może być równie dobrze używany przez pasażera z przodu.
Tabletowy styl: nowy, smukły wyświetlacz MMI
Monitor jest elementem, w którym odzwierciedla się cała wiedza projektowa Audi – dzięki czarnej szklanej osłonie z zaokrąglonymi narożnikami wygląda jak ekskluzywny tablet komputerowy. Ma zaledwie 13 milimetrów grubości (0,5 cala) i ma dyskretną, srebrną ramkę w wersji topowej z MMI Navigation plus.
Obsługa automatycznej klimatyzacji to kolejna atrakcja – szczególnie w przypadku luksusowej automatycznej klimatyzacji, która ma wskaźniki temperatury zintegrowane w pokrętłach sterujących. Zaledwie kilka przycisków i pokręteł wystarczy do wygodnego sterowania. Gdy jeden z pojemnościowych przełączników zbliża się do palca, jego funkcja jest powiększana na ciemnym wyświetlaczu LCD i wybierana.
Zarówno standardowy system jedno-strefowy, jak i luksusowa automatyczna klimatyzacja w wersji trzy-strefowej zostały całkowicie przeprojektowane. Oba systemy zużywają mało energii dzięki wydajnym rozwiązaniom dla silnika wentylatora i dostarczania świeżego powietrza, efektywnym obiegowi chłodzenia oraz wysoce elastycznym kontrolom. Zapewniają jednak wyjątkowo wysoką jakość powietrza: zarówno w trybie świeżego powietrza, jak i recyrkulacji, aktywno-węglowy filtr wysokiej wydajności usuwa najmniejsze cząsteczki. Komfort doświadczenia uzupełniają niskie poziomy hałasu.
W przypadku luksusowej automatycznej klimatyzacji, szeroki pas wlotów powietrza pozwala na wentylację pośrednią, zwiększając objętość powietrza cyrkulującego. Wnętrze może być klimatyzowane w trzech oddzielnych strefach; pasażerowie z tyłu mają swoje własne urządzenie sterujące z wyświetlaczem cyfrowym. Audi oferuje również opcję systemu ogrzewania pomocniczego, który szybko ogrzewa wnętrze. W połączeniu z opcjonalnym systemem operacyjnym Audi connect, ogrzewanie pomocnicze można wygodnie zaprogramować za pomocą aplikacji na smartfony.
Nowe i wszechstronne: fotele
Fotele nowego Audi A4 i A4 Avant również zostały całkowicie przeprojektowane. W przypadku anatomicznie uformowanych foteli przednich, zagłówki można regulować nie tylko wysokością, ale także odległością od głowy. Wiele wersji modelu ma ogrzewanie siedzeń. Alternatywnie, fotele można zamówić z częściową lub pełną elektryczną regulacją oraz elektrycznym podparciem lędźwiowym, a także z ogrzewaniem i wentylacją dla sportowych foteli.
Centralna podłokietnik z przodu – regulowany jeśli to konieczne i z dużą przestrzenią do przechowywania – duże kieszenie w drzwiach i dwa uchwyty na kubki to standardowe wyposażenie nowej serii Audi A4 i A4 Avant. Opcjonalny pakiet do przechowywania i bagażnika zawiera tylny podłokietnik z dwoma uchwytami na kubki, siatkami na tylnych siedzeniach oraz innymi praktycznymi przestrzeniami do przechowywania obok kierowcy i w bagażniku.
Kierownice są całkowicie nowe; poduszka powietrzna kierowcy to kompaktowy mikro-moduł, który zapewnia lepszy widok na zestaw wskaźników. Istnieje szeroki wybór kierownic. Wersja podstawowa to trzypunktowa kierownica wielofunkcyjna z centralnym elementem w formie kratki Singleframe. W zależności od linii modelu i życzeń klienta, dostępna jest również okrągła centralna, podgrzewana skórzana kierownica, kierownica z płaskim dolnym segmentem, chromowane wykończenie na dolnym ramieniu oraz dodatkowa opcja dla funkcji wielofunkcyjnej. Ramka kierownicy wykonana jest z magnezu – całe wnętrze zaprojektowane jest zgodnie z zasadami lekkiej konstrukcji.
Elementy wykonane z magnezu i lekka rama z drutu są również używane w tylnych siedzeniach; podstawa foteli przednich wykonana jest z wysokowytrzymałej stali. W porównaniu do poprzedniego modelu, waga foteli została zredukowana o nawet dziewięć kilogramów. Nowy dywan, aluminiowy pedał hamulca oraz piankowe przewody odszraniające w systemie klimatyzacji obniżają masę jeszcze o cztery kilogramy (8,8 lb).
Jak zawsze w Audi, wszystkie materiały we wnętrzu nowego A4 i A4 Avant zostały starannie wybrane i obrobione. Precyzyjnie dopasowane chromowane paski otaczają górną krawędź wlotów powietrza, elementy sterujące automatyczną klimatyzacją oraz dźwignię automatycznej skrzyni biegów na konsoli centralnej. Wcięcia na uchwyty drzwi są bezpośrednio wkomponowane w wykończenie drzwi – to nowoczesny i niezwykle atrakcyjny szczegół. Wszystkie szwy są niezwykle wąskie i równoległe.
Wybór 30 kolorów: oświetlenie ambientowe
Pakiet oświetleniowy ma białe diody LED w wersji standardowej. Kierowca może obsługiwać lampki do czytania za pomocą czujników. W nocy opcjonalny pakiet oświetlenia wnętrza lub opcjonalne oświetlenie ambientowe zapewniają małe akcenty we wnętrzu. W wersji premium kolor oświetlenia można kontrolować za pomocą MMI, w różnych profilach i w oddzielnych strefach, w tym uchwycie na kubek. Kolory zmieniają się w zależności od trybu wybranego w Audi drive select. W wykończeniu drzwi wąskie paski LED generują efektywne oświetlenie konturowe.
Kolory i materiały podkreślają również hojne wymiary i elegancję wnętrza; paleta oferuje wiele nowych odcieni i połączeń. Dzięki liniom wyposażenia design i design selection, deska rozdzielcza może być podzielona na dwie strefy kolorystyczne. Można wybrać czarny lub szary granit dla ciemnej górnej części, oraz beż atłasu, szary kamień lub czarny dla dolnej strefy. Te same kolory są także dostępne dla tapicerki siedzeń, a także brązowonugatowej.
W przypadku materiałów tapicerskich, pierwsza grupa opcji po standardowych materiałach składa się z dwóch ekskluzywnych materiałów dla linii wyposażeniowych design i sport. Alternatywnie można wybrać wytrzymałą kombinację skóry naturalnej i syntetycznej. Centralne panele foteli przednich oraz dwa zewnętrzne tylne fotele, jak również boczne podparcia fotela kierowcy w strefie wejściowej są pokryte skórą. Skóra Milano, kombinacja alcantara/skóry (tylko dla sportowych foteli) oraz najwyższej jakości skóra fine nappa z kontrastowymi szwami i lamówką to najlepsze dostępne tapicerki. Dodatkowy pakiet skórzany obejmuje podłokietniki i poduszki pod kolana.
Duże wstawki to ważny element wyglądu wnętrza. Audi dostarcza je w standardzie w błyszczącym srebrnym kolorze diamentowym. Alternatywą są aluminiowe wstawki w kształcie elipsy oraz ciemne drewno orzechowe.
Pakiet sportowy S line i wybór wzornictwa
W ramach pakietu sportowego S line wnętrze jest w kolorze czarnym lub szarym rotorowym. Sportowe fotele są wykończone kombinacją skóry nappa perłowej i tkaniny sekwencyjnej; alternatywy to skóra nappa perłowa z wytłoczoną alcantarą lub skóra fine nappa. Oparcia foteli przednich zawsze posiadają logo S w połączeniu z pakietem sportowym S line. Wstawki złożone są z szczotkowanego aluminium lub czarnego fortepianu. Sportowa kierownica, podświetlane progi drzwi oraz błotniki z emblematami S dopełniają sportowy wygląd. Sportowy design kończy się stalowymi pedałami i podnóżkami, a także dywanikami z kontrastowymi szwami.
Drugim wyróżniającym się elementem nowego Audi A4 i A4 Avant jest wybór wzornictwa. W tym przypadku deska rozdzielcza jest w kolorze czarnym lub w kombinacji kolorów szarym granitowym lub brązowym wapiti z szarością kamienia lub beżem atłasowym; te same kolory używane są dla tapicerki siedzeń.
Materiały są takie same jak w pakiecie sportowym S line. Kierownicę można również zamówić w kolorze dopasowanym czarnym, szarym granitowym lub brązowym wapiti. Dla dekoracyjnych listew klient może wybierać między wykończeniem aluminium trimaran a szarym naturalnym dębem. Wybór wzornictwa uzupełnia oświetlenie ambientowe w różnych kolorach. Oba pakiety mają podświetlane progi drzwi.
Wyświetlacze i sterowanie
Dzięki innowacyjnemu konceptowi wyświetlania i sterowania, nowa rodzina modeli A4 znajduje się na szczycie swojego segmentu. Przy użyciu centralnych komponentów – Audi wirtualnego kokpitu i MMI touch, oba opcjonalne – kierowca może korzystać z wielu funkcji w sposób nie tylko łatwy do zrozumienia, ale także przyjemny.
Jako standardowe wyposażenie, nowe Audi A4 i A4 Avant są wyposażone w duży, dobrze czytelny, analogowy obrotomierz i prędkościomierz. Wyświetlacz systemu informacji dla kierowcy znajduje się pomiędzy tymi dwoma wskaźnikami. W wersji podstawowej, system informacji dla kierowcy ma 5-calowy wyświetlacz. Jeśli wybierze się MMI Navigation plus, Audi dostarcza 7-calowy monitor. Prezentuje dane takie jak stacja radiowa, listy utworów lub informacje nawigacyjne.
Wysokiej jakości grafika: Audi wirtualny kokpit
Audi wirtualny kokpit jest dostępny jako opcja premium, pod warunkiem, że na pokładzie znajduje się MMI Navigation plus z MMI touch. Jego 12,3-calowy monitor LCD o rozdzielczości 1440 x 540 pikseli zapewnia wysoce szczegółową grafikę. Na przykład prędkość obrotowa silnika jest obliczana 60 razy na sekundę, dzięki czemu wirtualna igła jest niezwykle precyzyjna i porusza się płynnie. Listy przewijane działają zgodnie z modelem fizycznym, tak aby uwzględniać takie czynniki, jak bezwładność, elastyczność i tłumienie.
Przyciskiem „Widok” na wielofunkcyjnej kierownicy plus, kierowca może przełączać się między dwoma różnymi interfejsami użytkownika. W trybie infotainment dominuje centralne okno – oferuje elementy takie jak mapa nawigacji lub listy z obszarów telefonu, radia i audio. Obrotomierz i prędkościomierz są tutaj przedstawiane jako okrągłe wskaźniki. W klasycznym widoku instrumenty są prezentowane w mniej więcej tej samej wielkości co analogowe tarcze, a centralne okno jest odpowiednio mniejsze.
Audi wirtualny kokpit prezentuje informacje w sposób kompleksowy i różnorodny – od strzałek nawigacyjnych po dynamiczne animacje i funkcje infotainment (w tym usługi connect), a także grafiki niektórych systemów wspomagania. Wyświetlacz zmienia swój kolor w zależności od podstawowego menu: pomarańczowy w menu multimediów, a zielony w menu telefonu. Na dolnej krawędzi znajdują się stałe wyświetlacze temperatury zewnętrznej, godziny oraz przebiegu, a także symbole ostrzegawcze i inne informacje.
Tak jak w przypadku wyświetlacza systemu informacji dla kierowcy w analogowym instrumencie, kierowca obsługuje Audi wirtualny kokpit za pomocą opcjonalnej wielofunkcyjnej kierownicy plus. Przełączniki na lewym ramieniu są używane do poruszania się po menu systemu audio, komputera pokładowego oraz – jeśli są zamontowane – systemu nawigacji i telefonu; interfejs użytkownika można zmieniać za pomocą przycisku „Widok”. Regulacja głośności, system rozpoznawania głosu, szybki dostęp do telefonu oraz funkcja przewijania do szybkiej zmiany stacji radiowych lub utworów muzycznych znajdują się na prawym ramieniu kierownicy.
Intuicyjna logika sterowania: nowa koncepcja sterowania MMI
Inną nowością technologiczną w Audi A4 i A4 Avant jest system MMI, zwłaszcza w pełnej wersji jako MMI Navigation plus z MMI touch. Jego struktura menu została całkowicie przeprojektowana; jego obsługa z płaskimi hierarchiami jest zorientowana na nowoczesne smartfony. Inteligentna logika, która jest prostsza i szybka w użyciu, zastępuje statyczne drzewa menu; często używane funkcje można osiągnąć zaledwie w kilku kliknięciach.
Centralnym elementem terminalu jest regulator obrotowy, którego pierścień jest podświetlony na biało w przypadku opcjonalnego MMI touch. Jego górna powierzchnia ma panel dotykowy, który służy do wpisywania znaków i gestów wielodotykowych – na przykład zoomowania na mapę nawigacyjną.
Dodatkowe funkcje: funkcje i opcje menu
Terminal ma również przyciski dla najważniejszych podstawowych menu, ogólny przycisk menu, przycisk „Wstecz” oraz osiem dowolnie programowalnych przycisków ulubionych. Dwa dodatkowe przyciski po lewej i prawej stronie regulatora obrotowego pozwalają na dostęp do funkcji i opcji menu, które uzupełniają wiele obszarów operacyjnych. Na przykład kierowca może wybrać falę w menu radia lub uzyskać dostęp do informacji o ruchu w menu mapy. Dzięki funkcjom i opcjom kierowca może być kierowany do zaprogramowanego celu i wyświetlać miejsca parkingowe w pobliżu lub może zapisać cel na liście ulubionych.