AUDI A4 Cabriolet 2002-2005

AUDI A4 Cabriolet 2002-2005

Przejdź do galerii zdjęćAUDI A4 Cabriolet 2002-2005

Czasami samochód może sprawiać wrażenie szybkiego, nawet jeśli nie oferuje takich osiągów, a czasami po prostu jest seksowny. Tak było w przypadku Audi A4 kabriolet z 2002 roku, które prezentowało się świetnie zarówno z dachem uniesionym, jak i opuszczonym.

Kabriolet A4 miał za zadanie zastąpić Audi 80 kabriolet, które zniknęło z linii produkcyjnej w 2000 roku. Czerpał inspiracje z designu Audi TT oraz większego Audi A6, ale dzielił tylko kilka elementów nadwozia z sedaniem A4. Ponieważ nie było wersji coupe A4, kabriolet był samotnikiem w swojej rodzinie.

Projekt reflektorów był taki sam jak w wersji 4-drzwiowej, ale tylne lampy zostały zaprojektowane wyłącznie dla wersji kabriolet. Posiadał chromowaną ramkę otaczającą cztery poziome linie grilla, co podkreślało luksusowy wygląd. Grubszy słupek A pełnił również rolę łuku bezpieczeństwa w przypadku wypadku dachowania.

Wewnątrz, rozstaw osi wynoszący 2,6 metra (104,5”) oferował wystarczająco dużo miejsca dla czterech pasażerów. Deska rozdzielcza była prosta, co dawało wrażenie szerokiego samochodu, nawet jeśli nim nie był. Oferował te same funkcje co sedan A4, z wyjątkiem miękkiego dachu. Dach ten był obsługiwany elektro-hydraulicznie i zajmował 30 sekund na złożenie lub zakrycie kabiny.

Pod maską znajdowało się kilka opcji silnikowych, w tym turbodiesel, co było nietypowym wyborem dla kabrioletu.

Następna generacja A4, wewnętrznie oznaczona jako Typ 8E, zadebiutowała 10 października 2000 roku, tym razem opierając się na platformie Volkswagen Group B6 (PL46). Nowa stylistyka samochodu została opracowana pod kierunkiem Petera Schreiera w latach 1996-1998, inspirowana językiem designu Bauhausu drugiej generacji Audi A6 (C5), która zadebiutowała w 1997 roku. Bazowy silnik 1.6 litra pozostał bez zmian, ale większość innych silników benzynowych otrzymała albo zwiększenie pojemności, albo poprawę mocy. Silnik 1.8 litra z turbosprężarką 20-zaworową był teraz dostępny w dwóch dodatkowych wersjach, o mocy 150 PS (110 kW; 148 bhp) lub 180 PS (132 kW; 178 bhp), przy czym ta mocniejsza wersja miała standardową sześciobiegową skrzynię manualną, a naturalnie zasysany silnik 1.6 litra i V6 2.8 litra zostały zastąpione jednostkami 2.0 litra oraz w pełni aluminiową 3.0 litra, nadal z pięcioma zaworami na cylinder, z których najmocniejsza osiągała moc 220 PS (162 kW; 217 bhp) oraz 300 niutonometrów (221 lb·ft) momentu obrotowego. Silnik 1.9 z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem (TDI) został podniesiony do 130 PS (96 kW; 128 bhp), z technologią Pumpe Düse (PD), i był teraz dostępny z napędem quattro na stałe, podczas gdy model 2.5 V6 TDI w wersji wyższej miał moc 180 PS (132 kW; 178 bhp) i standardowy napęd quattro. Ta generacja quattro charakteryzowała się domyślnym rozkładem momentu obrotowego 50:50 między przednią a tylną osią. System elektronicznego programu stabilizacji Bosch ESP 5.7, z systemem ABS, wspomaganiem hamulców i elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBD), był standardem w całej ofercie.

Model Avant został wprowadzony w czerwcu 2001 roku i trafił do europejskich salonów we wrześniu 2001 roku.

W 2002 roku Audi zwiększyło moc silników 1.8 Turbo do 163 PS (120 kW; 161 bhp) i 190 PS (140 kW; 187 bhp) – wariant 190 PS był oznaczony czerwoną literą 'T’ na klapie bagażnika. Był dostępny z napędem na cztery koła oraz w wersji pośredniej 2.5 TDI do 163 PS (120 kW; 161 bhp). Był także dostępny silnik 2.0 z wtryskiem stratified fuel (FSI). Rok później Audi ponownie wprowadziło model S4, teraz z silnikiem V8 4.2 L o mocy 344 PS (253 kW; 339 bhp), a także kabriolet A4 (Typ 8H), który ostatecznie zastąpił Audi Cabriolet na bazie modelu 80, wycofanego w 2000 roku. Kabriolet miał elektrycznie sterowany dach, który opuszczał się w mniej niż 30 sekund oraz wprowadzał pewne zmiany stylistyczne, jak pomalowane w kolorze nadwozia dolne zderzaki i panele progowe, które później znalazły się także w wersji sedan.

Audi wprowadziło bezstopniową skrzynię biegów opracowaną przez firmę LuK, o nazwie multitronic, która zastąpiła przestarzałą konwencjonalną automatyczną skrzynię w modelach z napędem na przednie koła. Skrzynia ta zyskała ogromne uznanie w prasie motoryzacyjnej i jest ogólnie uważana za najlepszą w swoim rodzaju na świecie, dzięki swojej lekkości i szybkości reakcji. Ta mocna skrzynia CVT z napędem na łańcuchu wykonana była z wytrzymałych metali i wykorzystała bardzo wysokiej jakości, zaprojektowany specjalnie syntetyczny środek smarny. Mimo to, na całym świecie pojawiły się liczne skargi od konsumentów, że skrzynia biegów jest podatna na problemy elektroniczne oraz mechaniczne.

Zmieniając projekt z Audi A6, bagażnik został przeprojektowany, aby usunąć przedłużenie górnej krawędzi, co nadawało mu bardziej gładką linię złożenia. Zespoły tylnych świateł stały się teraz częścią górnej linii, a te cechy stylistyczne ostatecznie zostały przejęte przez innych europejskich oraz azjatyckich producentów.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.