A6 był częścią wysiłków Audi, aby zostać uznanym za premium europejskiego producenta samochodów. Już w trzeciej generacji ten luksusowy samochód klasy średniej był godnym konkurentem w klasie luksusowych sedanów.
W 2008 roku atrakcyjność wizualna A6 została zwiększona poprzez dodanie pakietu wykończenia S-line, w skład którego wchodziły nowe grille i zderzaki, a także tylny dyfuzor oraz 18-calowe felgi aluminiowe.
Aby dopełnić sportowy wygląd, klienci pragnący dodać więcej sportowego charakteru do wnętrza mogli wybrać pakiet wnętrza S-line, który zawierał sportowe fotele oraz 3-ramienną kierownicę.
W 2008 roku oferowane były dwie wersje: silnik V6 o pojemności 3,2 litra oraz V8 o pojemności 4,2 litra, odpowiadające poziomom wyposażenia 3.2 oraz 4.2.
Standardowe wyposażenie w wersji 3.2 obejmowało 18-calowe felgi, komputer pokładowy, skórzane fotele, drewniane wykończenia wnętrza, automatyczną klimatyzację oraz system audio z 10 głośnikami. W wersji Avant dodano panoramiczny dach.
Najwyższa wersja, 4.2, była wyposażona w adaptacyjne reflektory ksenonowe, panoramę, podgrzewane fotele przednie, ulepszoną tapicerkę skórzaną oraz lusterka z automatycznym przyciemnieniem.
Dostępny był także pakiet premium dla wersji 3.2, zawierający większość funkcji z wersji 4.2.
Dodatkowe opcje obejmowały 19-calowe felgi, poprawioną zawieszenie, asystenta parkowania z tylną kamerą, system ostrzegania przed niezamierzonym zjechaniem z pasa, adaptacyjny tempomat, technologię rozpoznawania głosu oraz system nawigacji.
Pod względem bezpieczeństwa, nowe modele były wyposażone w system ABS, kontrolę stabilności oraz boczne poduszki powietrzne z przodu i tyłu.
Testując zderzenia czołowe i boczne, A6 uzyskał najwyższą ocenę.
Zwycięzca zawsze opiera się na swoich mocnych stronach: Dlatego Audi ponownie zmodernizowało swój luksusowy model Audi A6. Do oferty silników dodano efektywne jednostki napędowe, a innowacyjne technologie obniżyły zużycie paliwa o około 15 procent w całej gamie modelowej. Ulepszona zawieszenie i nowy, zaawansowany system asystujący dają kierowcy jeszcze większą kontrolę nad samochodem. A nowej generacji system MMI znów przekracza oczekiwania. Odnowione Audi A6 trafi na rynek niemiecki pod koniec lata.
To najsportowszy i najbardziej popularny sedan biznesowy na rynku. Audi A6 prowadzi w segmencie Premium C – zarówno w Europie, jak i na całym świecie. W 2007 roku Audi sprzedało około 234 000 egzemplarzy, co dało Audi A6 37 procent udziału w rynku wśród jego głównych konkurentów. Większość sprzedanych A6 była wyposażona w silniki sześciocylindrowe lub ośmiocylindrowe, stały napęd quattro 4×4 oraz luksusowy zestaw wyposażenia opcjonalnego – wszystko to dowód na wysokie uznanie technologii Audi na całym świecie.
Jego design podkreślają nowe, odważne akcenty, doskonale oddające silną osobowość Audi A6. Grill w kształcie pojedynczej ramki, zderzaki, wloty powietrza i światła przeciwmgłowe przeszły lifting.
Opcjonalne reflektory ksenonowe LED do jazdy dziennej zostały zaprojektowane w postaci poziomych pasków, z sześcioma diodami LED w każdym. Inne opcje obejmują adaptacyjne światła Audi, dynamiczny system świateł zakrętnych oraz asystenta świateł drogowych, który automatycznie przełącza między światłami drogowymi a mijania.
Aluminiowa listwa biegnąca wzdłuż boków podkreśla dynamiczny kontur Audi A6. Przy długości 4,93 metra (16,17 stopy), szerokości 1,86 metra (6,10 stopy) i wysokości 1,46 metra (4,79 stopy), niewiele się zmieniło w obfitych proporcjach sedana. Delikatny brzeg na bagażniku, zintegrowany chromowany pasek na zderzaku, szeroki dyfuzor i proste rury wydechowe to elementy odnowionego tylnego końca. Dwuczęściowe tylne światła z technologią LED także dostały nowy wygląd: wąskie i szerokie, zwężają się ku środkowi sedana. A do wyboru jest 13 kolorów nadwozia, w tym pięć nowych.
Przestronne wnętrze Audi A6 z czystymi i eleganckimi konturami oraz perfekcyjnym rzemiosłem jest charakterystyczne dla tej luksusowej marki. Tylne fotele są niezwykle wygodne, a głowice w kształcie L poprawiają widoczność z tyłu dla kierowcy. Na życzenie tylne siedzenia można wyposażyć w komfortową kanapę dla dwóch osób. Zestaw skomplikowanych funkcji zapewnia znaczne obniżenie poziomu hałasu, zwłaszcza w krytycznych zakresach częstotliwości.
Panel instrumentów wykorzystuje nowe grafiki o wyższej rozdzielczości; nowa ramka lepiej akcentuje wyświetlacz (kolor w opcjonalnym systemie nawigacji MMI). Gustownie wykończone elementy chromowane, nawet na szprychach kierownicy, przyciągają uwagę swoją elegancją, a wstawki są dostępne w wyglądzie aluminium lub w finezyjnych drewnach.
Jak przystało na Audi, projektanci wnętrza zadbali o to, aby wszystkie kolory i materiały były ze sobą zgodne. Standardowe fotele mogą być opcjonalnie tapicerowane nowym materiałem; sportowe fotele dostępne są w skórze Valcona. Miękkie podłokietniki w drzwiach zwiększają komfort, a zintegrowany system zagłówków zmniejsza ryzyko urazu szyi.
Audi oferuje teraz pakiet sportowy S-line dla najbardziej dynamicznych kierowców. Pakiet zawiera ulepszone cechy wydajności, takie jak 18-calowe koła i sportowe zawieszenie, które obniża wysokość prześwitu o 30 milimetrów (1,18 cala). Sportowe fotele, dekoracyjne wstawki i tapicerka nadają wnętrzu z czarnymi elementami poczucie jeszcze większej ekskluzywności, a pakiet zewnętrzny S-line dodaje dramatyzmu. Elementy z tego ekskluzywnego programu Audi są szyte na miarę dla luksusowych poszukiwaczy Audi A6.
Jedną z głównych zalet Audi A6 jest szeroki wybór silników: sześć silników benzynowych i cztery diesle wykorzystują bezpośredni wtrysk paliwa oraz nowoczesne technologie FSI, TFSI i TDI w wyborze czterech, sześciu lub ośmiu cylindrów. Bez względu na to, czy to manualna skrzynia biegów, wygodne tiptronic czy wydajna multitronic, energia dosłownie płynie do przednich kół lub czterech kół, w zależności od wersji. Silniki są zarówno potężne, jak i efektywne. Wprowadzono nowe rozwiązania mające na celu optymalizację silników i minimalizację zużycia paliwa, bez rezygnacji z przyjemności z jazdy. Zużycie paliwa w całej rodzinie Audi A6 obniżono o około 15 procent.
Najmniejszym silnikiem benzynowym jest 2.0 TFSI, turboładowana jednostka czterocylindrowa o mocy 125 kW (170 hp). Na przeciwnym końcu znajduje się silnik V8 4.2 FSI o mocy 257 kW (350 hp). Modele Audi V6 mogą być wyposażone w jeden z dwóch nowych silników 2.8 FSI; 140 kW (190 hp) lub 162 kW (220 hp). Oba silniki mają innowacyjny system Audi Valvelift System (AVS), który zarządza czasowaniem zaworów dolotowych, zapewniając większy moment obrotowy i mniejsze zużycie paliwa. Bez względu na to, który silnik 2.8 FSI zainstalowano w Audi A6, średnie zużycie paliwa wynosi tylko 8,2 litra na 100 kilometrów (28,68 US mpg) dla wersji 190 hp z 6-biegową skrzynią ręczną lub 8,4 litra na 100 kilometrów (28,00 US mpg) dla wersji 220 hp z przyspieszeniem CVT multitronic.
Z silnikiem o pojemności 3 litrów i mocy 213 kW (290 hp), V6 jest szczególnie ekscytującym nowym nabytkiem. Audi zaprojektowało idealny pakiet dla każdego z silników. Dlatego 3.0 TFSI jest wyposażone w sprężarkę. Od teraz „T” oznacza nie tylko turboładowany – oznacza sprężarkę. Technologia sprężarki nie oznacza większego zużycia – krótkie ścieżki dolotowe zapewniają błyskawiczną reakcję. A pełna moc pojawia się nawet przy niskich obrotach silnika: od 2500 1/min do 4850 1/min krzywa momentu obrotowego jest szeroka i płaska, osiągając 420 Nm (309,78 lb-ft).
3.0 TFSI wyposażone jest w napęd tiptronic i quattro. Audi A6 przyspiesza od 0 do 100 km/h (62,14 mph) w 5,9 sekundy i kontynuuje do swojej maksymalnej prędkości elektronicznie regulowanej do 250 km/h (155,34 mph). To rodzaj osiągów, które jeszcze kilka lat temu mogłyby zapewnić tylko silniki ośmiocylindrowe. Przy 9,5 litra na 100 kilometrów (24,76 US mpg) w cyklu UE, doładowany V6 jest niezwykle ekonomiczny. Połączenie dynamicznych osiągów i niskiego zużycia paliwa 3.0 TFSI jest kolejnym przykładem skutecznej strategii efektywności Audi.
Silniki Audi A6 TDI są kolejnym dowodem na to, jak blisko Audi udało się zharmonizować sportowe osiągi z efektywnością. Paliwo dostarczane jest przez niezwykle zaawansowany i cichy system wspólnych szyn z szybko działającymi piezo-injektorami i ciśnieniem wtrysku 1800 bar (26 106,79 psi). Dwa silniki V6 TDI (2.7 TDI o mocy 140 kW (190 hp) i 3.0 TDI o mocy 176 kW (240 hp)) mają momenty obrotowe odpowiednio 380 Nm (280,27 lb-ft) oraz 450 Nm (331,90 lb-ft).
Na niższym końcu programu diesla znajduje się czterocylindrowy silnik 2.0 TDI, dostępny w dwóch wersjach: 125 kW (170 hp), spodziewany na jesień 2008, oraz 100 kW (136 hp). Podstawowa wersja to szczególnie efektywny model e, znany jako 2.0 TDIe, który za pomocą sześciobiegowej skrzyni manualnej lub automatycznej multitronic dostarcza 320 Nm (236,02 lb-ft) momentu obrotowego do przednich kół. Z multitronic przyspiesza od 0 do 100 km/h (62,14 mph) w 9,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 204 km/h (126,76 mph). Średnie zużycie paliwa z manualną skrzynią biegów wynosi zaledwie 5,3 litra na 100 km (44,38 US mpg), co odpowiada emisji CO2 wynoszącej około 139 gramów na kilometr (224 gramy na milę).
Kluczem do osiągnięcia takich wzorcowych wartości jest strategiczne wdrożenie innowacyjnych technologii. Pompa wspomagania kierownicy działa na żądanie; alternator regeneruje energię elektryczną podczas zwalniania, co zmniejsza obciążenie silnika. Poprzez obniżenie wysokości prześwitu o 20 milimetrów (0,79 cala) i inne dostosowania aerodynamiczne, współczynnik oporu zmniejszono do cD = 0,28.
Skrzynia biegów może być dłużej używana na dwóch wyższych biegach. Każde Audi A6 z systemem informacyjnym kierowcy, nawet 2.0 TDIe, może opcjonalnie wyświetlać wskaźnik zmiany biegów na panelu instrumentów. Ikona informuje kierowcę, który bieg jest najbardziej ekonomiczny w danej sytuacji.
Napęd quattro Audi jest dostępny we wszystkich silnikach o mocy 140 kW (190 hp) lub wyższej i jest standardowym wyposażeniem w agregatach najwyższej klasy. Manualna skrzynia biegów, 140 kW (190 hp) 2.8 FSI, mimo to jest najnowszej generacji quattro z nowo podkreśloną konstrukcją tylnej części. Daje to Audi A6 niesamowite właściwości jezdne, wyjątkową przyczepność i doskonałe bezpieczeństwo. W warunkach normalnych rozdział momentu obrotowego wynosi 40 procent na przednie koła i 60 procent na tylne. Mechanicznie sterowany dyferencjał Torsen natychmiast kieruje większość mocy na oś, zapewniając lepszą przyczepność, kiedy zajdzie taka potrzeba – w ekstremalnych przypadkach, do 65 procent na przód lub 85 procent na tył.
W udoskonaleniu Audi A6 zidentyfikowano dwa kluczowe cele – zwiększenie komfortu przy zachowaniu sportowego charakteru. Dzięki nowym przednim amortyzatorom o dużej średnicy, działającym w zoptymalizowanym systemie zaworowym, inżynierowie Audi zdołali osiągnąć oba cele. Wszystkie inne aspekty ustawienia zawieszenia zostały poprawione, w tym reakcja sprężyn.
Audi A6 można wyposażyć w fabryczne adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, aby kierowca mógł dostosować swoją reakcję i charakterystykę adaptacyjnych amortyzatorów w trzech stylach. Silniki o dużej mocy są wyposażone w większe 17-calowe hamulce. Audi można również wyposażyć w system monitorowania ciśnienia w oponach, który jest całkowicie wolny od zużycia i konserwacji. Klient może wybrać opony run-flat, które ograniczają samochód do 50 kilometrów (31 mil) w przypadku spadku ciśnienia powietrza.
Audi zintegrowało kilka nowych, zaawansowanych systemów asystujących. Nowy system Audi Side Assist wspiera kierowców podczas zmiany pasa ruchu przy prędkościach powyżej 30 km/h (18,64 mph), zapewniając bezstresową i bezpieczną jazdę. Dzięki czujnikom radarowym, Audi Side Assist jest w stanie wykryć inne pojazdy na odległość do 50 metrów (164,04 stopy): sygnał w lusterku zewnętrznym zapala się, gdy zmiana pasa staje się zagrożeniem. Audi lane assist pomaga utrzymać kierowców na swoim pasie, radarowy tempomat adaptacyjny utrzymuje stałą odległość do pojazdu przed nim, a system parkingowy Audi advanced posiada kamerę tylnią.
Od momentu debiutu w 2002 roku, system Audi Multi Media Interface (MMI) ustanawia standardy w zakresie doskonałej kontroli różnych funkcji. Audi A6 jest wyposażone w najnowszą generację MMI, w tym najwyższej klasy MMI Navigation plus. Jego podstawowa konstrukcja nie uległa zmianie. Centralny pokrętło wciąż znajduje się na środkowej konsoli między przednimi siedzeniami, a obsługa odbywa się nadal za pomocą dużych przycisków. Nowy joystick na końcu pokrętła zapewnia jeszcze bardziej intuicyjną obsługę MMI Navigation plus.
MMI Navigation plus to doskonałe rozwiązanie, pionierskie w nowej generacji systemów z wysokiej technologii i przełomowymi standardami. Specjalne funkcje obejmują napęd CD/DVD/Nawigacja z pojemnością twardego dysku 40 GB, który można wykorzystać do przechowywania plików MP3 oraz do 5000 adresów.
Z 7-calowym, wysokiej rozdzielczości ekranem, monitor tego nowoczesnego systemu nawigacyjnego jest naprawdę innowacyjny. Obraz jest bogaty w kontrast i niezwykle wyraźny nawet w trudnych warunkach oświetleniowych. Posiada także opcjonalny tuner telewizyjny, który odbiera programy cyfrowe (DVB-T) w doskonałej jakości.
Nowy system nawigacji ma kolejną innowację. Nowy tryb widoku z lotu ptaka pokazuje krajobrazy w ukształtowaniu topograficznym – w pełnych detalach, z trójwymiarowymi obrazami charakterystycznych budynków. Monitor ma nową zasadę działania: przy dostosowywaniu konkretnych funkcji, takich jak klimatyzacja czy ogrzewanie siedzeń, pojawia się okno podręczne z prawej strony, zamiast zajmować cały ekran.
Większość nowych funkcji, które można znaleźć w Audi A6 Sedan i Audi A6 Avant, jest także obecna w dwóch innych modelach: uniwersalnym Audi A6 allroad quattro i dynamicznym Audi S6. Audi A6 allroad quattro może być napędzane nowym silnikiem 3.0 TFSI o mocy 213 kW (290 hp) lub jednym z dwóch potężnych silników V6 TDI. V10 w Audi S6 ma 320 kW (435 hp). Zmiany w modelu sportowym obejmują jedynie szczegóły optyczne wewnętrzne i zewnętrzne.