Trzecia generacja modelu A6 Allroad zadebiutowała na rynku w 2012 roku, udowadniając, że Audi miało rację, decydując się na wprowadzenie crossovera opartego na Audi A6 Avant.
Choć nie był to prawdziwy samochód terenowy, doskonale radził sobie z nieutwardzonymi drogami i mógł podjąć się lekkich prób terenowych. Audi zabezpieczyło swoją karoserię kilkoma plastikowymi osłonami oraz stalowymi płytami pod spodem pojazdu. Siedział niżej na drodze niż standardowy SUV, a przy wyższych prędkościach jeszcze niżej, dzięki standardowemu zawieszeniu pneumatycznemu.
Od zewnątrz, producent przeniósł większość paneli nadwozia z tradycyjnego A6 Avant, ale zderzaki, wyeksponowane nadkola oraz progi były unikalne dla tego modelu. Na dachu zamontowano belki dachowe, jeśli ktoś potrzebowałby więcej przestrzeni bagażowej. Były bardziej przydatne do przewożenia rowerów i kanoe. Zazwyczaj nikt nie potrzebuje więcej miejsca w bagażniku, gdy ma A6 w wersji kombi.
Wewnątrz, Audi zamontowało wygodne wnętrze przystosowane dla pięciu dorosłych osób, z dużą ilością miejsca na nogi dla czterech oraz ograniczonym miejscem dla trzeciego pasażera na środkowym siedzeniu. Deska rozdzielcza miała czysty design z wysuwanym ekranem infotainment, który pokazywał mapy z Google Earth. Użytkownik mógł zwiększyć przestrzeń bagażową dzięki dzielonym tylnym siedzeniom, z 565 litrów (20 cu-ft) do imponujących 1680 litrów (59.3 cu-ft). Tworzyła ona zupełnie płaską powierzchnię, wystarczającą, aby móc ją wykorzystać jako sypialnię.
Pod maską Audi oferowało dwa silniki benzynowe oraz jeden wysokoprężny. Ten ostatni był dostępny w czterech wariantach mocy, wynoszących od 204 hp do 320 hp. Wszystkie wersje wyposażone były w napęd na wszystkie koła z blokadą centralnego mechanizmu różnicowego oraz kontrolą zjazdu ze wzniesienia.
Pierwsze dwie generacje Audi allroad quattro z lat 2000 i 2006 odniosły sukces, a Audi ma nadzieję na kontynuację tego trendu z trzecią generacją. Nowe Audi A6 allroad quattro to pojazd o wszechstronnych możliwościach, który poszerza zastosowanie modelu A6 Avant, ponieważ kiedy asfalt się kończy, on nadal jedzie. Poprawiła się wydajność, a zużycie paliwa zmniejszyło się o 20 procent w porównaniu do poprzedniego modelu.
Nadwozie i design zewnętrzny
Nowe A6 allroad quattro ma długość 4,94 metra, szerokość 1,90 metra i wysokość 1,47 metra, co czyni go nieco większym niż Avant. Pojazd opiera się na znanej zasadzie konstrukcji Audi ultra lightweight, w której komponenty aluminiowe stanowią około 20 procent nadwozia. Całkowita waga pojazdu została zmniejszona o nawet 70 kilogramów w porównaniu do poprzedniego modelu.
Audi A6 allroad quattro ma sportowy wygląd z charakterystycznym, dynamicznym stance’em. Charakteryzuje się zrównoważonymi proporcjami, a ostre linie wyznaczają napięte powierzchnie, a linia dachu płynnie przechodzi w płaskie słupki D. Audi oferuje progresywną technologię LED jako opcję dla reflektorów i świateł tylnych. Reflektory xenon plus można połączyć z adaptacyjnym światłem, co zapewnia odpowiednie oświetlenie drogi na każdą sytuację.
Nadwozie nowego Audi A6 allroad quattro osadzone jest sześć centymetrów wyżej niż A6 Avant. Wyróżniają je szczególnie listwy ozdobne na progach, szeroko rozstawione błotniki oraz kratka pojedyncza z pionowymi żebrami. Stal nierdzewna chroni podwozie z przodu i z tyłu pojazdu, a układ wydechowy kończy się dwoma dużymi, spłaszczonymi końcówkami. Rynny dachowe zamontowane są na podwójnych belkach.
Krawędzie nadkoli, zderzaki oraz progi są malowane w kontrastowym kolorze. Audi oferuje również pełne wykończenie lakierem w połączeniu z opcjonalnym pakietem aluminiowym na zewnątrz. Kolor Java Braun jest dostępny wyłącznie dla nowego Audi A6 allroad quattro.
Wnętrze i przestrzeń bagażowa
Wnętrze Audi A6 allroad quattro oferuje sporo miejsca dzięki długiemu rozstawowi osi wynoszącemu 2,91 metra. Charakteryzuje się smukłym, eleganckim designem, wzorcową ergonomią i doskonałym wykonaniem. Do systemu MMI dodano funkcję obrazu przechyłu pojazdu, a miękkie klawisze są wykonane z błyszczącego aluminium. MMI jest standardem, podobnie jak komputer pokładowy z programem efektywnościowym. Bogaty zestaw systemów zabezpieczających pomaga zminimalizować konsekwencje wypadku.
Wizualne różnice w Audi A6 allroad quattro obejmują wykładzinę podłogową oraz deskę rozdzielczą, które są całkowicie czarne. Inne wyrafinowane detale to kolor wnętrza Santos Brown oraz opcjonalne aluminiowe wkładki. Listwy progowe również wykonane są z aluminium i mają wygrawerowaną nazwę „allroad”.
Przestrzeń bagażowa nowego Audi A6 allroad quattro ma pojemność 565 litrów. Zatrzaski w bagażniku umożliwiają łatwe złożenie tylnych siedzeń, co zwiększa pojemność bagażową do 1680 litrów. Standardowe wyposażenie podkreśla praktyczny charakter nowego modelu – system szynowy z dołączonym zestawem do zabezpieczenia ładunku do podziału bagażu, pasy napinające na lewej ścianie i podwójna podłoga ładunkowa.
Wyposażenie i Audi connect
Audi oferuje szeroki wybór opcji dla nowego A6 allroad quattro. Wyświetlacz head-up projektuje ważne informacje na przedniej szybie. Oświetlenie ambientowe poszczególnych detalów wnętrza przyjemnym, subtelnym światłem LED, a luksusowe fotele z przodu oferują opcjonalnie wentylację i funkcję masażu. Dodatkowe atrakcje to czterostrefowa automatyczna klimatyzacja, panoramiczny szklany dach oraz klucz komfortowy, który może pozostać w kieszeni kurtki kierowcy.
Na szczycie modułowej gamy opcji multimedialnych znajduje się system nawigacji MMI Navigation plus oparty na dysku twardym, z funkcją dotykową (MMI touch) oraz rozpoznawaniem głosu na poziomie całych słów. Jego wysuwany monitor o przekątnej ośmiu cali wyświetla niezwykle ostre, wysokokontrastowe obrazy. System dźwiękowy Bang & Olufsen Advanced Sound System dysponuje 15 głośnikami.
Nowe Audi A6 allroad quattro jest również odpowiednie do nowoczesnej technologii łączności. Opcjonalny internetowy telefon Bluetooth łączy je z Internetem za pośrednictwem UMTS, a hotspot WLAN umożliwia pasażerom surfowanie po Internecie i korzystanie z poczty e-mail. Dostosowane usługi dla kierowcy, takie jak całkowicie nowa informacja o ruchu drogowym Audi online lub Audi music stream web radio, są dostarczane bezpośrednio do samochodu. Atrakcyjne usługi od Google, w tym Google Earth, Google Street View oraz wyszukiwanie POI przy użyciu głosu, są również dostępne.
Systemy wspomagania kierowcy
Systemy wspomagania i bezpieczeństwa Audi zwiększają poczucie pewności za kierownicą. Adaptacyjny tempomat z radarem i funkcją stop & go zawsze utrzymuje nowego A6 allroad quattro w odpowiedniej odległości od pojazdu z przodu. Przy prędkościach poniżej 30 km/h system inicjuje maksymalne hamowanie w przypadku zbliżającej się kolizji. Tempomat ACC stop & go współpracuje z systemem bezpieczeństwa Audi pre sense, który jest dostępny w różnych konfiguracjach.
Audi active lane assist pomaga kierowcy utrzymać pas ruchu; Audi side assist wspomaga przy zmianie pasa. Asystent nocnej widoczności z oznaczeniem wykrytych osób redukuje stres związany z jazdą po zmroku. System informacji kierowcy z funkcją zalecenia odpoczynku wykrywa, kiedy kierowca zaczyna być zmęczony, i proponuje zrobienie przerwy.
Różnorodne zaawansowane systemy pomagają zredukować stres związany z parkowaniem. System parkowania z wyświetlaczem 360° przejmuje kierowanie; system parkingowy plus z kamerą 360° zapewnia doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach. Cztery małe kamery o szerokim kącie rejestrują obraz otoczenia pojazdu, który można następnie wyświetlić z różnych perspektyw na monitorze MMI.
Napęd
Nowe Audi A6 allroad quattro dostępne jest z wyborem czterech mocnych i wysoce kultowych silników V6 – jednego silnika benzynowego TFSI i trzech jednostek TDI. Wszystkie to silniki o pojemności trzech litrów z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem. Wykorzystują ważne technologie z platformy efektywności modularnej Audi – system start-stop oraz innowacyjne zarządzanie cieplne. Ich zużycie paliwa zostało zmniejszone o 20 procent w porównaniu do poprzedniego modelu.
Silnik 3.0 TFSI, wspomagany mechanicznie napędzanym kompresorem, generuje moc 228 kW (310 KM) oraz moment obrotowy 440 Nm. Przyspiesza Audi A6 allroad quattro od zera do 100 km/h w 5,9 sekundy w drodze do elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej 250 km/h. Zużycie paliwa wynosi 8,9 litra na 100 km.
Trzy wersje silnika 3.0 TDI generują moc 150 kW (204 KM), 180 kW (245 KM) i 230 kW (313 KM); momenty obrotowe wynoszą 450, 580 i 650 Nm. Wersja podstawowa zużywa średnio tylko 6,1 litra paliwa na 100 km, co odpowiada 159 g CO2/km. Audi wkrótce wprowadzi na rynek wersję o niskiej emisji spalin czystego diesla 180 kW (245 KM). Silnik twin-turbo 3.0 TDI o mocy 230 kW (313 KM) to silnik o dużej mocy i doskonałym brzmieniu. Przyspiesza A6 allroad quattro od zera do 100 km/h w 5,6 sekundy; prędkość maksymalna wynosi elektronicznie regulowane 250 km/h.
Najmocniejszy TDI dostarcza moc do płynnie działającej, szybko zmieniającej biegi ośmiobiegowej skrzyni tiptronic. Pozostałe trzy silniki są połączone z siedmiobiegową skrzynią S tronic, sportową skrzynią dual-clutch. Dzięki szerokim przełożeniom automatyczne skrzynie biegów są znaczącym wkładem w efektywność Audi A6 allroad quattro. Kierowca może nimi sterować ręcznie, w tym za pomocą opcjonalnych łopatek na kierownicy.
System quattro z napędem na cztery koła współpracuje z wektoryzacją momentu obrotowego. Podczas dynamicznej jazdy system hamuje koła wewnętrzne zakrętu, które są obciążone mniejszym ładunkiem, zanim dojdzie do ich poślizgu. To dodatkowo poprawia przyczepność i zachowanie na drodze. Opcjonalny dyferencjał sportowy rozdziela moc w zmiennych proporcjach między tylne koła.
Podwozie
Podwozie Audi A6 allroad quattro łączy sportowy charakter z komfortem. Nowe el elektromagnetyczne wspomaganie kierownicy jest wrażliwe i bardzo efektywne. Opcjonalne dynamiczne wspomaganie dostosowuje przełożenie kierownicy do prędkości pojazdu.
Dzięki systemowi Audi drive select kierowca może zmieniać sposób działania kierownicy, zawieszenia pneumatycznego, pedału gazu, automatycznej skrzyni biegów, dyferencjału sportowego, automatycznej klimatyzacji, oświetlenia i adaptacyjnego tempomatu. W trybie efektywności te systemy działają jak najbardziej ekonomicznie; ich działanie można bardzo swobodnie konfigurować w trybie indywidualnym.
Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, które łączy zawieszenie pneumatyczne z kontrolowanym tłumieniem, jest standardem. Obniża nadwozie o 15 milimetrów przy dużych prędkościach i podnosi je o 35 milimetrów na naciśnięcie przycisku. Ten tryb allroad jest odpowiedni do trudnego terenu. Dodatkowo kierowca może wybrać tryb podnoszenia przy niskich prędkościach. Dodatkowe 10 milimetrów pozwala nowemu Audi A6 allroad quattro poradzić sobie z poważnymi nierównościami nawierzchni.
Audi A6 allroad quattro jeździ na 18-calowych pięcioramiennych felgach oraz oponach o szerokości 235/55. Audi oraz quattro GmbH oferują opcjonalne felgi o średnicy 18, 19 i 20 cali. Duże hamulce zapewniają dużą siłę hamowania. Kierowca może aktywować funkcję asystenta zjazdu na wzniesieniu dla stromych zjazdów. Ogranicza to prędkość do 10-20 km/h, w zależności od nawierzchni.