Trzecia generacja średniej wielkości modelu Audi udowodniła, że może zasiadać przy tym samym stole co BMW i Mercedes-Benz. W wersji kombi była jeszcze lepsza.
Audi rozpoczęło swój rozwój w segmencie premium pod koniec lat 70. i na początku lat 80. Potrzebowało ponad dwóch dekad, aby przekonać klientów, że zasługuje na taki sam szacunek jak dwaj pozostali niemieccy producenci aut premium. Przez jakiś czas oferowało swoje średniej wielkości pojazdy w trzech wersjach nadwozia: sedanie, hatchbacku i kombi. Po wprowadzeniu modelu A6 zrezygnowało z wersji środkowej. Audi zaprezentowało trzecią generację A6 w 2004 roku, a w 2008 roku odświeżyło ten model.
Od zewnątrz, w 2008 roku, atrakcyjność wizualna A6 wzrosła dzięki dodatkowemu pakietowi wykończenia S-line, który wprowadzono w nowej generacji. Zmieniono m.in. atrapę chłodnicy, zderzak oraz dodano tylny dyfuzor i 18-calowe felgi aluminiowe. Aby dopełnić sportowy wygląd, klient, który pragnął dodać sportowego charakteru wnętrzu, mógł zamówić pakiet wykończenia S-line, który obejmował sportowe fotele oraz trójramienną kierownicę.
Wnętrze było przestronne i komfortowe, oferując miejsce dla pięciu dorosłych pasażerów. Tylna kanapa była dzielona i mogła zwiększyć przestrzeń bagażową z 565 litrów (20 cu-ft) do imponujących 1660 litrów (58,6 cu-ft). Deska rozdzielcza posiadała rozbudowany zestaw wskaźników nad konsolą centralną i zawierała nowy system infotainment.
Pod maską, Audi zainstalowało bardzo szeroki wybór silników, zarówno wysokoprężnych, jak i benzynowych. Oferowało coś dla każdego, od oszczędnego silnika 2.0 TDI z napędem na przednie koła po zabójcę Porsche, model RS6 Avant wyposażony w silnik V10 o mocy 576 koni mechanicznych.
Zwycięzca zawsze buduje na swoich mocnych stronach: Dlatego Audi ponownie ulepszyło swój luksusowy model Audi A6. Do gamy silników dodano efektywne jednostki napędowe, a innowacyjne technologie zmniejszyły zużycie paliwa o około 15 procent w całej gamie modelowej. Ulepszona zawieszenie i nowy system asystujący o wysokiej technologii dają kierowcy jeszcze większą kontrolę nad samochodem. A nowej generacji system MMI przekracza wszelkie oczekiwania. Odnowione Audi A6 zadebiutuje na niemieckim rynku pod koniec lata.
To najbardziej sportowa i popularna limuzyna biznesowa na rynku. Audi A6 prowadzi w segmencie Premium C – zarówno w Europie, jak i na całym świecie. W 2007 roku Audi sprzedało około 234 000 sztuk, co dało Audi A6 37-procentowy udział w rynku wśród najważniejszych konkurentów. Większość sprzedanych A6 była wyposażona w silniki sześciocylindrowe lub ośmiocylindrowe, stały napęd 4×4 quattro oraz luksusowy zestaw wyposażenia opcjonalnego – wszystkie dowody na wysoką renomę technologii Audi, która cieszy się uznaniem na całym świecie.
Jego design podkreślają odważne nowe akcenty, które doskonale oddają mocną osobowość Audi A6. Grill w kształcie pojedynczej ramki, zderzaki, wloty powietrza i światła przeciwmgielne przeszły lifting.
Opcjonalnie dostępne światła LED dzienne zostały przeprojektowane na poziome paski z 6 diodami LED każdy. Inne opcje obejmują adaptacyjne oświetlenie Audi, dynamiczny system oświetlenia zakrętowego oraz asystenta świateł drogowych, który automatycznie przełącza między światłami mijania a drogowymi.
Aluminiowe wykończenie bocznych krawędzi podkreśla dynamiczny kontur Audi A6. Przy długości 4,93 metra, szerokości 1,86 metra i wysokości 1,46 metra, niewiele zmieniło się w dużych proporcjach sedan. Łagodny zarys na bagażniku, zintegrowany chromowany pasek na zderzaku, szeroki dyfuzor i proste rury wydechowe to elementy odnowionego tyłu samochodu. Dwuczęściowe tylne światła z technologią LED również zyskały nowy wygląd: wąskie i szerokie, zwężają się ku wnętrzu sedana. Do wyboru są 13 kolorów nadwozia, w tym pięć nowych.
Przestronne wnętrze Audi A6, z czystymi i eleganckimi konturami oraz doskonałym rzemiosłem, jest charakterystyczne dla tej luksusowej marki. Tylne siedzenia są niezwykle wygodne, a L-kształtne zagłówki poprawiają widoczność wsteczną kierowcy. Opcjonalnie, tylne siedzenia mogą zostać wyposażone w wygodną ławkę na dwie osoby. Pakiet zaawansowanych funkcji zapewnia znaczne obniżenie poziomu hałasu, szczególnie w krytycznych zakresach częstotliwości.
Tablica rozdzielcza korzysta z nowych grafik o wyższej rozdzielczości; nowa ramka lepiej akcentuje wyświetlacz (kolor w opcjonalnym systemie nawigacji MMI). Gustowne chromowane wykończenia, nawet na ramionach kierownicy, zwracają uwagę na ogólną elegancję, natomiast wkłady są dostępne w aluminium lub w finezyjnych drewnach.
Jak przystało na Audi, projektanci wnętrz zadbali o to, aby wszystkie kolory i materiały były ze sobą spójne. Standardowe siedzenia mogą być opcjonalnie tapicerowane nowym materiałem; sportowe fotele są dostępne w skórze Valcona. Miękkie podłokietniki na drzwiach zwiększają komfort, a zintegrowany system zagłówków zmniejsza ryzyko uszkodzenia szyi.
Audi oferuje teraz pakiet sportowy S-line dla najbardziej dynamicznych kierowców. Pakiet ten obejmuje ulepszone cechy wydajności, takie jak 18-calowe koła i sportowe zawieszenie, które obniża wysokość zawieszenia o 30 milimetrów. Sportowe siedzenia, dekoracyjne wkłady i tapicerka nadają wnętrzu wykończonemu na czarno jeszcze większe poczucie ekskluzywności, a pakiet S-line w wersji zewnętrznej dodaje dramatyzmu. Funkcje z tego ekskluzywnego programu Audi są dostosowane do luksusowych poszukiwaczy nowoczesności, jakimi są użytkownicy Audi A6.
Jedną z głównych mocnych stron Audi A6 jest szeroki wybór silników: sześć jednostek benzynowych i cztery diesle wykorzystują wtrysk paliwa i nowoczesne technologie FSI, TFSI i TDI w wersjach czterocylindrowych, sześciocylindrowych lub ośmiocylindrowych. Niezależnie od tego, czy z manualną skrzynią biegów, wygodnym tiptronicem czy wysokoefektywnym multitronic, energia dosłownie płynie do przednich kół, a w przypadku niektórych modeli – do wszystkich czterech. Silniki są zarówno mocne, jak i wydajne. Wprowadzono nowe rozwiązania w celu optymalizacji silników i zminimalizowania zużycia paliwa bez utraty przyjemności z jazdy. Zużycie paliwa w całej rodzinie Audi A6 spadło o około 15 procent.
Najmniejszym silnikiem benzynowym jest 2.0 TFSI, turbosprężarkowy silnik czterocylindrowy o mocy 125 kW (170 hp). Na drugim końcu spektrum znajduje się 4.2 FSI, silnik V8 o mocy 257 kW (350 hp). Modele Audi V6 można wyposażyć w jeden z dwóch nowych silników 2.8 litra FSI; 140 kW (190 hp) lub 162 kW (220 hp). Oba silniki wyposażone są w innowacyjny system Audi Valvelift (AVS), który zarządza czasowaniem zaworu dolotowego, aby uzyskać większy moment obrotowy przy mniejszym zużyciu paliwa. Niezależnie od tego, który silnik 2.8 FSI jest zamontowany w Audi A6 sedan, średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 8,2 litra na 100 kilometrów (28,68 mpg) dla 190 hp przy manualnej skrzyni biegów lub 8,4 litra na 100 kilometrów (28,00 mpg) dla 220 hp przy skrzyni biegów multitronic.
Z pojemnością 3 litrów i mocą 213 kW (290 hp) silnik V6 jest szczególnie ekscytującym nowym nabytkiem. Audi zaprojektowało idealny pakiet dla każdego z jego silników. Dlatego 3.0 TFSI jest wyposażone w sprężarkę. Od teraz „T” nie oznacza tylko doładowania – oznacza również sprężanie. Technologia sprężarki nie oznacza większego zużycia – krótkie drogi dolotowe zapewniają natychmiastową reakcję. A pełna moc jest dostępna nawet przy niskich obrotach silnika: od 2500 do 4850 obr/min, krzywa momentu jest szeroka i płaska na poziomie 420 Nm.
3.0 TFSI jest wyposażone w skrzynię tiptronic i napęd quattro. Audi A6 sedan przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5.9 sekundy i kontynuuje, docierając do elektronicznie regulowanej maksymalnej prędkości 250 km/h. To osiągnięcie, które kilka lat temu było w zasięgu jedynie silników ośmiocylindrowych. Przy zużyciu paliwa wynoszącym 9,5 litra na 100 kilometrów (24,76 mpg) w cyklu unijnym, doładowany V6 jest zadziwiająco oszczędny. Połączenie dynamicznych osiągów i niskiego zużycia paliwa w 3.0 TFSI to kolejny przykład udanej strategii efektywności Audi.
Silniki Audi A6 TDI stanowią dalszy dowód na to, jak blisko Audi udało się zharmonizować sportowe osiągi i efektywność. Paliwo dostarczane jest przez niezwykle zaawansowany i cichy system szyn wspólnych z szybko działającymi wtryskiwaczami piezoelektrycznymi i ciśnieniem wtrysku wynoszącym 1800 bar. Dwa silniki V6 TDI (2.7 TDI z mocą 140 kW (190 hp) i 3.0 TDI z mocą 176 kW (240 hp)) mają szczytowe momenty obrotowe wynoszące odpowiednio 380 Nm i 450 Nm.
Na niższym końcu programu dieslowego znajduje się czterocylindrowy silnik 2.0 TDI dostępny w dwóch wersjach: 125 kW (170 hp), który ma zadebiutować jesienią 2008 roku, oraz 100 kW (136 hp). Podstawowa wersja to wyjątkowo wydajny model e znany jako 2.0 TDIe, który z manualną skrzynią biegów lub automatyczną multitronic dostarcza 320 Nm momentu obrotowego na przednie koła. Z multitronic przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 204 km/h. Jego średnie zużycie paliwa z ręczną skrzynią biegów wynosi zaledwie 5,3 litra na 100 km, co odpowiada emisji CO2 wynoszącej około 139 gramów na kilometr.
Kluczem do osiągnięcia takich wzorcowych wartości jest strategiczne wdrożenie innowacyjnych technologii. Pompa wspomagania kierownicy działa na żądanie; alternator regeneruje energię elektryczną podczas toczenia, tym samym zmniejszając obciążenie silnika. Dzięki obniżeniu wysokości zawieszenia o 20 milimetrów i innym drobnym dopracowaniom aerodynamicznym, współczynnik oporu powietrza wynosi cD = 0,28.
Skrzynia biegów może być dłużej używana na dwóch najwyższych biegach. Każde Audi A6 z systemem informacji dla kierowcy, nawet 2.0 TDIe, może opcjonalnie wyświetlać wskaźnik zmiany biegów na tablicy rozdzielczej. Ikona informuje kierowcę, który bieg jest najbardziej wydajny w danych okolicznościach.
Napęd quattro Audi jest dostępny we wszystkich silnikach o mocy 140 kW (190 hp) lub wyższej i jest standardowym wyposażeniem w wariantach wyższej klasy. Manualna skrzynia biegów, 140 kW (190 hp) 2.8 FSI jednak, to najnowsza generacja quattro z nowym akcentem na tył. Zapewnia Audi A6 niesamowite właściwości jezdne, znakomitą przyczepność i doskonałe bezpieczeństwo. W normalnych warunkach rozkład momentu obrotowego wynosi 40 procent na przednie koła i 60 procent na tylne. Mechanicznie sterowany dyferencjał Torsen natychmiast przekierowuje większość mocy na oś, zapewniając lepszą przyczepność, gdy zajdzie taka potrzeba – w ekstremalnych przypadkach, do 65 procent na przednie lub 85 procent na tylne koła.
W doskonaleniu Audi A6 wyznaczone zostały dwa kluczowe cele – zwiększenie komfortu przy zachowaniu sportowego charakteru. Dzięki nowym amortyzatorom osi przedniej o dużych średnicach działającym w zoptymalizowanym systemie zaworów inżynierowie Audi osiągnęli oba cele. Każdy inny aspekt konfiguracji zawieszenia został poprawiony, w tym reakcja sprężyn.
Audi A6 może być wyposażone w fabrycznie montowane adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, dzięki czemu kierowca może dostosować reakcje i charakterystykę adaptacyjnych amortyzatorów do trzech stylów. Wysokowydajne silniki są wyposażone w większe 17-calowe hamulce. Audi może być także wyposażone w system monitorowania ciśnienia w oponach, który jest całkowicie bezobsługowy i nie wymaga konserwacji. Klient może wybrać opony run-flat, które ograniczają samochód do 50 kilometrów w przypadku spadku ciśnienia powietrza.
Audi zintegrowało kilka nowych systemów asystujących o wysokiej technologii. Nowy system Audi side assist wspiera kierowców podczas zmiany pasów przy prędkości powyżej 30 km/h, zapewniając bezstresową i wygodną jazdę. Dzięki czujnikom radarowym, Audi Side Assist jest w stanie wykryć inne samochody z odległości do 50 metrów: sygnał na zewnętrznym lusterku włącza się, gdy zmiana pasa stanowi zagrożenie. Audi lane assist pomaga utrzymać kierowców na swoim pasie, radarowo wspomagany tempomat utrzymuje stałą odległość od poprzedzającego pojazdu, a system parkingowy Audi parking system advanced ma kamerę tylno-widokową.
Od swojego debiutu w 2002 roku system Audi Multi Media Interface (MMI) wyznaczał standardy doskonałej kontroli nad wieloma funkcjami. Audi A6 jest wyposażone w najnowszą generację MMI, w tym w najwyższej klasy MMI Navigation plus. Jego podstawowa konstrukcja nie uległa zmianie. Centralny pokrętło wciąż znajduje się na konsoli środkowej między przednimi siedzeniami, a obsługa wciąż odbywa się za pomocą dużych przycisków. Nowy joystick na końcu pokrętła umożliwia jeszcze bardziej intuicyjne korzystanie z MMI Navigation plus.
MMI Navigation plus to ostateczne rozwiązanie, pionierskie w zupełnie nowej generacji systemów z wysokotechnologicznym portfolio i przełomowymi standardami. Szczególną cechą jest połączenie napędu CD/DVD/Nawigacja z pojemnością twardego dysku 40 GB, który można wykorzystać do przechowywania plików MP3 i do 5000 adresów.
Monitor w tym ostatecznym systemie nawigacyjnym ma 7-calowy ekran o wysokiej rozdzielczości, który jest naprawdę innowacyjny. Obraz jest kontrastowy i niesamowicie ostry, nawet w trudnych warunkach oświetleniowych. Posiada również opcjonalny tuner telewizyjny, który odbiera programy cyfrowe (DVB-T) w doskonałej jakości.
Nowy system nawigacji przynosi kolejną innowację. Nowy tryb widoku z lotu ptaka pokazuje krajobrazy w topograficznym ujęciu – w pełnym szczególe, wraz z trójwymiarowymi obrazami charakterystycznych budynków. Monitor ma nową zasadę działania: przy dostosowywaniu określonych funkcji, takich jak klimatyzacja czy ogrzewanie siedzeń, pojawia się okno pop-up z boku, zamiast zajmować cały ekran.
Większość nowych funkcji znajdujących się w Audi A6 Sedan i Audi A6 Avant jest również obecna w dwóch innych modelach: wszechstronnym Audi A6 allroad quattro i dynamicznym Audi S6. Audi A6 allroad quattro może być napędzane nowym silnikiem 3.0 TFSI o mocy 213 kW (290 hp) lub jednym z dwóch mocnych silników V6 TDI. Silnik V10 w Audi S6 ma 320 kW (435 hp). Zmiany w modelu sportowym ograniczają się do detali optycznych wnętrza i nadwozia.