Audi zaprezentowało szóstą generację modelu A6 Avant w 2018 roku, razem z jego sedanowym odpowiednikiem, przed Międzynarodowym Salone Samochodowym w Genewie.
A6 Avant kontynuowało tradycję kombi dla niemieckiego producenta samochodów premium. Choć nie miało największego bagażnika w swoim segmencie, to jednak było w stanie pomieścić więcej niż wystarczająco dużo bagażu. Co zaskakujące, nie oferowało więcej miejsca do przechowywania niż jego poprzednik, ale inżynierowie Audi skupili się na innych aspektach.
Nowy wygląd był agresywny jak na rodzinne kombi, ale odpowiadał preferencjom klientów Audi. Auto miało atrapę chłodnicy z poziomymi żebrami i LED-owe reflektory oraz światła dzienne. Szerokie wloty powietrza w zderzaku sugerowały, że służą do chłodzenia przednich hamulców. Z boku A6 Avant charakteryzowało się wydłużonym dachem lekko pochylonym w stronę opadającej tylnej klapy. Z tyłu, producent zamontował standardowe LED-owe lampy tylne. Tylny zderzak miał dwa fałszywe szerokie wydechy.
W środku Audi włożyło wiele wysiłku, aby dorównać najlepszym w branży producentom samochodów. Jak zwykle, oferowało starannie wykonane wnętrze z materiałami i wykończeniem najwyższej jakości. Przed kierowcą znajdował się zestaw wskaźników z 12,3-calowym wyświetlaczem cyfrowym (Audi Virtual Cockpit). Na centralnej konsoli wprowadzono nowo opracowane MMI (Multi Media Interface) z dotykowym ekranem o przekątnej do 10,1 cala.
Pod maską, największą niespodzianką była wersja mild-hybrid, która pozwalała dużemu pojazdowi na jazdę z wyłączonym silnikiem przy prędkościach od 55 do 160 km/h (34 – 99 mph). Łącznie Audi oferowało wybór ośmiu silników z napędem na przednie lub wszystkie koła.
Nowy Audi A6 Avant łączy dynamiczny design z doskonałą codzienną funkcjonalnością i znakomitą adaptacyjnością. Tył samochodu ma imponujący wygląd, a jednocześnie oferuje elastyczny koncept bagażnika o pojemności od 565 do 1680 litrów. Napęd i zawieszenie zostały zaprojektowane z myślą o komforcie oraz sportowych osiągach. Standardowy system mild hybrid zwiększa efektywność, podczas gdy dynamiczny napęd na wszystkie koła poprawia manewrowość i zwinność. Dzięki intuicyjnej obsłudze, w pełni cyfrowy system operacyjny MMI touch response oferuje wysoki poziom komfortu dla kierowcy i pasażerów.
Estetyka i funkcjonalność – design zewnętrzny
Atrakcyjne kombi noszą nazwę Avant – nowy A6 Avant kontynuuje tę aspirację marki Audi. Ostre linie, duże powierzchnie i charakterystyczne niskoprofilowe tylne okno odzwierciedlają nowy język designu marki. Mierzący nieco poniżej pięciu metrów długości, Avant emanuje elegancją, sportowością i wyrafinowaniem dzięki długiemu przodowi i delikatnie opadającej linii dachu.
Szeroki, niski grill Singleframe dominuje z przodu, podczas gdy wydłużona sylwetka i trapezoidalne powierzchnie okienne dominują w widoku bocznym. Wyraźnie uformowane wypukłości wizualnie podkreślają napęd quattro, sięgając nad nadkola. Muskulatura linii dachu płynnie przechodzi w niskoprofilowy słupek D. Spojler na krawędzi dachu wydłuża sylwetkę i podkreśla sportowy wygląd A6 Avant. Z tyłu, dekoracyjny pas łączy światła. Oprócz dwunastu kolorów lakieru, klienci mogą wybierać spośród opcjonalnych linii wyposażenia sportowego i designerskiego oraz pakietu zewnętrznego S line.
Zapraszający – nadwozie, przestronność i bagażnik
Nowy Audi A6 Avant ma długość 4,94 metra, szerokość 1,89 metra i wysokość 1,47 metra. Wnętrze jest jeszcze większe niż w poprzednim modelu. Przewyższa konkurencję pod względem przestrzeni na łokcie z przodu i z tyłu, a także miejsca na kolana w tylnej części.
Pomimo sportowych linii, nowy Audi A6 Avant zachowuje przestronną pojemność bagażnika swojego poprzednika. Bagażnik ma szerokość załadunku 1 050 milimetrów i pojemność 565 litrów w podstawowej konfiguracji, zwiększając się do 1 680 litrów po złożeniu oparć. Klapa bagażnika i pokrywa bagażnika otwierają się elektrycznie w standardzie; dostępny jest opcjonalny sensor do klapy bagażnika. Tylne siedzenia można złożyć w proporcji 40:20:40 jako standard. Funkcja elektrycznego zwalniania jest dostępna dla opcjonalnego haka holowniczego.
Bagażnik wyposażony jest w sprawdzony system szynowy jako standard. Klienci mogą indywidualnie ustawić cztery zmienne punkty mocowania w celu zabezpieczenia przedmiotów. A6 Avant zawiera również pas napinający, siatkę i dwa haki. Opcjonalny zestaw do zabezpieczania ładunku z teleskopową belką i pasem umożliwia indywidualne dzielenie przestrzeni bagażnika.
Nowy Audi A6 Avant sprawdza się na długich trasach, również dzięki niskiemu poziomowi hałasu wewnętrznego. Aerodynamika i akustyka są na najwyższym poziomie; współczynnik oporu powietrza dla podstawowego silnika, który będzie sprzedawany po wprowadzeniu na rynek, wynosi 0,27. Karoseria wykonana z komponentów stalowych i aluminiowych oferuje niezwykłą sztywność.
Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu – technologia oświetleniowa i systemy wspomagające kierowcę
Audi A6 Avant jest wyposażone w kompleksowy pakiet systemów bezpieczeństwa, w tym technologię oświetleniową, systemy wspomagające oraz bezpieczeństwo bierne. Reflektory LED są standardem w nowym Audi A6 Avant. Dostępne są trzy wersje, przy czym reflektory HD Matrix LED z wysokiej rozdzielczości długimi światłami stanowią wersję najwyższą. Pięć poziomych linii tworzy sygnaturę świateł dziennych. Dynamiczna kierunkowskaz oraz pulsujące sekwencje powrotu do domu podkreślają charakter rodziny A6. Opcjonalny pakiet oświetlenia konturowego nadaje wnętrzu wyrazistości.
Z myślą o często korzystających kierowcach i dojeżdżających do pracy, Audi A6 Avant oferuje rozbudowany zakres systemów wspomagających kierowcę, podzielonych na pakiety „City” i „Tour”. Oprócz standardowego wspomagania hamowania w nagłych wypadkach Audi pre sense front, systemy wspomagające kierowcę obejmują również adaptacyjnego asystenta tempomatu z zawężonym asystentem drogowym. Wspiera on kontrolę podłużną i poprzeczną w ruchu stop-and-go aż do całkowitego zatrzymania oraz przy prędkościach do 250 km/h. Funkcja wsparcia pomaga również utrzymać zadaną prędkość i odległość do pojazdu z przodu w warunkach zatorów oraz w wąskich sytuacjach.
W przypadku dodatkowej funkcji asystenta efektywności, adaptacyjny asystent tempomatu przewiduje ograniczenia prędkości, zakręty, rondo i, jeśli aktywne jest prowadzenie trasy, również skręty jako część funkcji tempomatu. Oprócz prognozowanych informacji w zestawie wskaźników, asystent efektywności zapewnia także informacje zwrotne poprzez aktywny pedał gazu. Wraz z systemem MHEV te funkcje wspomagające mogą pomóc w oszczędzaniu paliwa.
Asystent awaryjny zwiększa bezpieczeństwo, rozpoznając, kiedy kierowca nie reaguje i zapewniając wizualne, akustyczne lub dotykowe ostrzeżenie. Jeśli kierowca nie odpowiada, system przejmuje kontrolę, włącza światła awaryjne i automatycznie zatrzymuje A6 na własnym pasie. System aktywuje środki ochrony Audi pre sense, takie jak napięcie pasów bezpieczeństwa, zamykanie okien oraz automatyczne wykonywanie połączeń alarmowych.
Pięć funkcji wspiera kierowcę w ruchu miejskim: Asystent przejścia rozpoznaje krytyczne przejścia ruchu przed samochodem; system Audi pre sense 360° wykrywa zagrożenia kolizji; asystent ruchu wstecznego monitoruje powolne cofanie, na przykład przy wyjeżdżaniu z równoległego miejsca parkingowego. Ostrzeżenie przy wyjeździe oraz ostrzeżenie o zmianie pasa ruchu uzupełniają pakiet.
Te funkcje zarządzane są przez moduł high-end Audi, który jest standardowo montowany w nowym A6 Avant: centralny kontroler systemów wspomagających kierowcę, który nieprzerwanie oblicza zróżnicowany obraz otoczenia samochodu. Aby to zrobić, w zależności od poziomu wyposażenia, wykorzystuje dane z pięciu czujników radarowych, pięciu kamer, dwunastu czujników ultradźwiękowych i skanera laserowego.
Efektywność i moc – wszystkie silniki z technologią mild hybrid
Wszystkie silniki są standardowo wyposażone w system mild hybrid, który zwiększa komfort i efektywność oraz może zredukować zużycie paliwa w czasie rzeczywistym. Rozrusznik z alternatorem, będący sercem systemu MHEV, odzyskuje do 12 kW z systemu 48 V podczas hamowania i zasila oddzielną baterię litowo-jonową. Przy wyłączonym silniku nowy Audi A6 Avant może toczyć się z prędkościami od 55 do 160 km/h; funkcja start-stop włącza się już przy 22 km/h.
Silniki przenoszą swoją moc na drogę za pomocą siedmiobiegowej skrzyni S tronic lub ośmiobiegowej tiptronic i napędu quattro. Opcjonalny dyferencjał sportowy, który aktywnie rozdziela moc między tylnymi kołami przy szybkich zakrętach, stanowi idealne uzupełnienie.
Komfortowy i zwinny jak nigdy wcześniej – zawieszenie
Zawieszenie w nowym A6 Avant oferuje jeszcze większy zakres pomiędzy dynamiką a komfortem niż w jego poprzedniku. Standardowe progresywne wspomaganie kierownicy jest bardzo wygodne w użyciu. Przy już sportowym przełożeniu kierownicy staje się coraz bardziej bezpośrednie wraz z rosnącym kątem skrętu. Nowa koncepcja sterowania do elektromechanicznego wspomagania kierownicy również dostarcza intensywnych informacji zwrotnych z drogi, eliminując nieprzyjemne wstrząsy z kierownicy.
Audi oferuje dynamiczne wspomaganie wszystkich kół jako opcję, co czyni Audi A6 Avant bardzo zwrotnym. Przy prędkościach do 60 km/h tylne koła mogą skręcać aż o pięć stopni w przeciwnym kierunku. Zmniejsza to promień skrętu prawie pięciometrowego Avant o nawet jeden metr do 11,1 metra. Niezależnie od tego, czy parkowanie, manewrowanie czy jazda w ruchu miejskim – w codziennych sytuacjach nie dostrzega się rozmiaru A6 Avant. Dynamiczne wspomaganie wszystkich kół zwiększa również zwinność w zakrętach i stabilność jazdy przy wyższych prędkościach powyżej 60 km/h. W tej sytuacji, przednia i tylna oś skręcają w tym samym kierunku, aby poprawić stabilność.
Klienci mają do wyboru cztery warianty zawieszenia: standardowe zawieszenie na sprężynach stalowych, zawieszenie sportowe, zawieszenie z kontrolą amortyzatorów i adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, również z kontrolowanymi amortyzatorami. Oprócz amortyzatorów i sprężyn powietrznych, elektroniczna platforma podwozia (ECP) kontroluje również dynamiczne wspomaganie wszystkich kół i zaktualizowany dyferencjał sportowy, który aktywnie rozdziela moment obrotowy w razie potrzeby między tylnymi kołami podczas szybkich zakrętów. Kierowca może dostosować ustawienia wszystkich kontrolowanych zawieszeń w systemie dynamicznego zarządzania Audi drive select – w trybach komfort, auto i dynamicznym. Dynamiczne wspomaganie wszystkich kół zmienia swoje przełożenie i stopień informacji zwrotnej, na przykład. Nowy Audi A6 Avant stoi na kołach o średnicy do 21 cali, które zapewniają wyjątkowy komfort jazdy i cichą pracę nawet przy tej wielkości.
Piękno domu – wnętrze i wyposażenie
Wnętrze nowego Audi A6 Avant charakteryzuje się stylową, minimalistyczną architekturą, która harmonijnie łączy się z koncepcją obsługi. Czarne powierzchnie z wbudowanym wyświetlaczem MMI touch response dominują w eleganckim panelu instrumentów. Podobnie jak dolny wyświetlacz na konsoli tunelu centralnego, jest on lekko nachylony w stronę kierowcy. Poziome linie w wnętrzu wzmacniają wrażenie dużej przestrzeni, w której wszystkie elementy są logicznie powiązane.
W zależności od życzeń klienta, wnętrze nowego Audi A6 Avant może przyjąć zupełnie różne osobowości. Oprócz wersji podstawowej, dostępne są cztery linie wyposażeniowe, każda z własnym konceptem kolorystycznym: sport, design, wybór designu i pakiet sportowy S line. Kolory wydają się progresywne i eleganckie, a materiały – od skóry Valcona po listwy wykończeniowe z drewna o otwartych porach – są wyrafinowane, jak przystało na Audi. Pakiet zewnętrzny S line jest również dostępny dla wszystkich linii wyposażenia.
Fotele w Audi A6 Avant zostały całkowicie przemyślane. Opcje najwyższej jakości obejmują konturowane fotele przednie z licznymi funkcjami regulacji, opcjonalnie wyposażone w wentylację i funkcję masażu, a także sportowe fotele S zintegrowanymi zagłówkami.
Inne opcje to pakiet jakości powietrza z dwoma różnymi zapachami oraz jonizer, duży panoramiczny szklany dach oraz adaptacyjne wycieraczki z zintegrowanymi dyszami spryskiwacza w piórach na przedniej szybie i tylnej szybie.
Intuicyjny i logiczny – system operacyjny MMI touch response
Kierowca wykonuje prawie wszystkie funkcje na dwóch dużych wyświetlaczach w koncepcie operacyjnym MMI touch response nowego Audi A6 Avant. Kierowca zarządza infotainmentem i nawigacją na górnym wyświetlaczu o przekątnej 10,1 cala – jeśli zainstalowana jest nawigacja MMI plus.
Dolny wyświetlacz 8,6 cala służy do sterowania klimatyzacją, funkcjami komfortu i wprowadzaniem tekstów. Nadgarstek kierowcy może swobodnie spoczywać na dźwigni wyboru podczas obsługi funkcji. Dzięki dotykowym i akustycznym informacjom zwrotnym technologia MMI touch response jest szybka i niezawodna. Struktura menu MMI jest logiczna i płaska niczym na smartfonie; kierowca może dostosować układ wielu ikon na dolnym ekranie startowym.
MMI nawigacja plus obejmuje również całkowicie cyfrowe wirtualne kokpit Audi z przekątną ekranu 12,3 cala, który jest obsługiwany za pomocą wielofunkcyjnych przycisków na kierownicy. Opcjonalny wyświetlacz head-up projektuje informacje na przedniej szybie. Naturalne sterowanie głosowe zamienia nowego A6 Avant w inteligentnego partnera dialogowego. Odpowiada na polecenia i pytania na dwa sposoby: danymi przechowywanymi w samochodzie i wiedzą z chmury. Standardowa personalizacja oferuje do siedmiu indywidualnych profili, pozwalając kilku kierowcom zapisać do 400 ustawień z różnych obszarów.
Uważny i pomocny – nawigacja i Audi connect
Opcjonalna MMI nawigacja plus to szczytowy komponent w zakresie infotainmentu dla nowego Audi A6 Avant. Jego moduł transmisji danych obsługuje standard LTE Advanced i zawiera hotspot WiFi. System nawigacji rozpoznaje preferencje kierowcy na podstawie wcześniejszych podróży i generuje inteligentne sugestie z tych informacji. Trasa jest obliczana online na serwerach dostawcy usług HERE oraz w samochodzie.