AUDI A8 2017-Present

Audi zaprezentowało czwartą generację swojego flagowego modelu A8 w 2017 roku, tworząc jeszcze bardziej luksusowy i wygodny pojazd dla swoich klientów.

Nowa A8 oparta była na tej samej platformie MLB Evo, co Porsche Cayenne i Lamborghini Urus, by wymienić tylko kilka przykładów. Model z 2017 roku skierowany był do osób pragnących luksusowych i wydajnych samochodów. Co więcej, był wypełniony najnowocześniejszymi technologiami dostępnymi w momencie premiery.

Kiedy niemiecki producent zaczął tworzyć nowy język designu, który charakteryzował się przednim pasem w kształcie pojedynczej ramy, wiele z ich produktów zaczęło wyglądać podobnie. Nawet A8 przypominało swojego mniejszego brata, A6, który również był podobny do A4. Niemniej jednak A8 miało coś wyjątkowego w swoim wyglądzie i prezentowało więcej satynowo-chromowanych wykończeń na grillu, zderzaku i dolnej osłonie. Z boku, długi dach miał nachyloną do przodu tylną szybę, za którą znajdował się krótki, nieco opadający ku dołowi bagażnik.

Wewnątrz, nawet wersje podstawowe oferowały wystarczająco dużo udogodnień, aby A8 mogło być uznawane za luksusowy pojazd. Audi oferowało jednak jeszcze więcej opcji premium, co wyrównywało jego flagowy model z każdym wzmocnionym limuzyną. Wnętrze wykończone skórą, wzbogacone Alcantarą i ozdobione aluminiowymi detalami, dopełniały nowoczesne udogodnienia takie jak ekrany deski rozdzielczej, systemu infotainment oraz centra sterowania klimatyzacją.

Pod maską, A8 oferowało niewielką gamę silników: jednostkę benzynową, turbo-diesel oraz hybrydę. Wszystkie one przenosiły swoją moc na wszystkie koła za pośrednictwem ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów.

Nowe Audi A8 przedstawia przyszłość klasy luksusowej. W czwartej generacji, flagowy model marki ponownie wyznacza standardy dla Vorsprung durch Technik – z nowym językiem designu, innowacyjnym koncepcie obsługi za pomocą dotykowego ekranu oraz systematycznie zelektryfikowanym napędem. Audi A8 jest również pierwszym na świecie produkcyjnym samochodem osobowym, który został opracowany do wysoce zautomatyzowanej jazdy. Od 2018 roku Audi stopniowo wprowadzi funkcje jazdy z pilotem, takie jak pilot parkowania, pilot garażu i pilot zatorów drogowych.

Nowe Audi A8 i A8 L są produkowane w zakładzie w Neckarsulm i zadebiutują na rynku niemieckim jesienią 2017 roku. Cena wyjściowa A8 wynosi 90 600 EUR, a A8 L zaczyna się od 94 100 EUR.

Mistrz stylu Audi: design zewnętrzny

Sportowy charakter, lekka konstrukcja i quattro – design nowego A8 doskonale oddaje podstawowe wartości Audi. Uosabia sportową elegancję, wyrafinowanie i progresywny status. Nowy model flagowy wprowadza markę w nową erę wzornictwa.

Sześciokątny grill Singleframe dominuje nad prostym przodem sedana. Dzięki niskiej pozycji i szerokości określa wszystkie przylegające linie i powierzchnie. Kształty reflektorów doskonale łączą się z Singleframe. W opcjonalnych reflektorach HD Matrix LED światła dzienne są wizualnym przedłużeniem górnej lameli grilla. Segmentowany sygnatur światła dzieli reflektory poziomo, tworząc eleganckie wrażenie całkowite. Znaczne ramki chromowe otaczają wloty powietrza, z płaskim centralnym wlotem łączącym je.

Widok boczny z sylwetką przypominającą coupé podkreśla sportowy charakter nowego A8. Jego proporcje akcentują zarówno przednie, jak i tylne koła – wyraziste, muskularne kształty nad kołami wskazują na DNA quattro marki. Niska linia barkowa zaczyna się tuż przy reflektorach i biegnie przez klamki drzwi aż do tylnych świateł. Zgięcie poniżej okna również podkreśla długość. Sill wznosi się ku tyłowi w typowym dla Audi stylu, nadając nowemu A8 dynamikę zasługującą na luksusowy samochód klasy.

Tył jest nieco nachylony w kierunku jazdy, wyglądając jakby pchał sedan do przodu, nawet gdy stoi w miejscu. Określający element pasma świetlnego rozciąga się na całą szerokość. Emituje wysoką wartość wewnętrzną dzięki wbudowanej chromowanej listwie. Segmentowane OLED-y przylegają do jego końców i łączą się w jedną sygnaturę. Inna chromowana listwa w dolnej części zderzaka integruje trapezoidalne wykończenia systemu wydechowego.

A8 oferuje wybór dwunastu kolorów, w tym nowe kolory Audi Terra Gray, Vesuvius Gray i Seville Red. Kolory Impala Beige i Navarra Blue są dostępne w A8 po raz pierwszy. Poprzez program Audi exclusive, klienci mogą również zamówić luksusowy sedan w kolorze według własnego wyboru. Dla tych, którzy chcą, aby ich samochód wyróżniał się jeszcze bardziej, dostępna jest opcja pakietu chromowanego na zewnątrz.

HD Matrix LED, laser, OLED: oświetlenie

Audi prowadzi prym w technologii i designie oświetlenia. W nowym A8 technologie współdziałają inteligentnie z otoczeniem. Na przykład, oświetlenie laserowe Audi jest stosowane tutaj po raz pierwszy z reflektorami HD Matrix LED. Punkt laserowy jest identyfikowany przez przesłonę w kształcie X i jest również akcentowany niebieskim oświetleniem ambientowym. Światła dzienne z pionowymi segmentami podkreślają techniczną elegancję reflektorów. Punkt laserowy aktywowany jest przy prędkości 70 km/h (43,5 mph) i podwaja zasięg świateł drogowych.

Każda jednostka reflektorów LED HD Matrix w trybie długim składa się z 32 małych, indywidualnie sterowanych diod emitujących światło, które projektują światło w dwóch liniach. Ta nowa konfiguracja zapewnia, że A8 zapewnia jeszcze bardziej dynamiczne i precyzyjne oświetlenie w połączeniu z reflektorami LED w trybie krótkim z zmiennym sterowaniem. Stożek światła wyklucza wyłącznie innych użytkowników drogi, aby ich nie oślepiać. Precyzyjne sterowanie światłami HD Matrix LED opiera się na danych dostarczanych przez przednią kamerę.

Światło zakrętu jest wytwarzane poprzez przesunięcie punktu ogniskowego światła. Wykorzystuje dane nawigacyjne, aby oświetlić zakręt tuż przed skrętem. Światło na skrzyżowaniu również włącza się przewidywalnie tuż przed osiągnięciem skrzyżowania. Segmentowane światło kierunkowskazu włącza się także dynamicznie w trzech etapach, aż do maksymalnego kąta 90°. Z wszystkimi funkcjami, w tym dynamicznymi kierunkowskazami, każdy reflektor HD Matrix LED zawiera 138 LED-ów i jedną wysokowydajną diodę laserową. Innowacyjne automatyczne oświetlenie zapobiega niewłaściwemu działaniu i jest sterowane z nowego modułu przełącznika świetlnego z czujnikami zbliżeniowymi i powierzchnią dotykową.

Razem z reflektorami high-end, Audi dostarcza tylne światła OLED, które emitują niezwykle gładkie światło. W każdym module znajdują się cztery ultra-cienkie OLED-y, podzielone na cztery indywidualnie kontrolowane segmenty. Dwa z każdej strony tworzą kanciaste światła tylne, a pozostałe dwa działają jako światła hamowania.

Poniżej OLED-ów znajduje się także pasek świetlny LED, który dostosowuje się do jasności otoczenia, gdy hamulce są włączane. To samo dotyczy dynamicznych świateł kierunkowskazów umieszczonych tuż poniżej nich. W każdej lampie tylniej działa 135 diod emitujących światło.

Światła nadają nowemu A8 wyjątkową obecność już przy pierwszym spojrzeniu. Duża w tym zasługa animowanych dynamicznych funkcji oświetlenia. Prezentują luksusowy sedan w unikalny sposób, gdy jest odblokowywany za pomocą zdalnego klucza. Najpierw punkt światła w reflektorach biegnie od zewnątrz do wewnątrz, następnie niebieska dioda LED na punkcie laserowym świeci, a na koniec światła boczne zapalają się od wewnątrz na zewnątrz.

Dwie pętle o tej samej dynamicznej estetyce biegną równolegle w tylnej lampie OLED: światło krąży, najpierw przyciemnione, a następnie o pełnej jasności. Prezentacja światła kontynuuje się wewnątrz, gdy drzwi są otwierane. Temu towarzyszy krótka melodia dźwiękowa. Gdy kierowca zamyka i opuszcza nowe A8, prezentacja światła w reflektorach i tylnych lampach odbywa się w odwrotnej kolejności.

Wszechstronne doznania przestrzenne: design wnętrza

Nowy dialog między technologią a estetyką – wnętrze Audi A8 oferuje wszechstronne doznania przestrzenne. Architektura harmonijnie łączy się z nową koncepcją obsługi, która praktycznie wyeliminowała przyciski i kontrolki. Czyste, obszerne powierzchnie przekazują relaksującą atmosferę luksusowego salonu. Spokój i redukcja to podstawowe wartości estetyczne nowego flagowego modelu marki.

Wewnątrz dużego sedana linie płyną elegancko, tworząc wyraźne, poziomo zorientowane objętości. Akcentują wolność, jaką nowy A8 oferuje swoim pasażerom. Elementy w rzeźbiarszym panelu instrumentów są dostępne w wyborze forniru drewnianego lub wykończenia fortepianowego i tworzą obwódkę – duży łuk biegnący przez wykończenia drzwi i do tyłu. W tej strefie znajdują się wloty powietrza, które są ukryte za żaluzjami, gdy są nieaktywne. Jeśli automatyczna klimatyzacja jest ustawiona bezpośrednio na wnętrze, żaluzje są elektrycznie przesuwane do góry, a wloty powietrza wysuwają się na kilka centymetrów.

W dolnej części panelu instrumentów centralny wyświetlacz dotykowy o przekątnej 10,1 cala z technologią czarnej powierzchni niemal niewidocznie wkomponowuje się w czarny, wysoki połysk. W zależności od wyposażenia jest w kolorze szarym w odcieniu łupka z techniczną strukturą lub w ciemnym, matowym aluminium szczotkowanym. Na konsoli tunelu centralnego, która kontynuuje wygląd czarnej powierzchni, znajduje się drugi wyświetlacz dotykowy o przekątnej 8,6 cala. Przycisk u dołu jego krawędzi opcjonalnie wtapia się w wygląd wyświetlacza, tworząc ciągłą powierzchnię dotykową. Umożliwiają one użytkownikowi uzyskanie dotykowego i akustycznego sprzężenia zwrotnego, jak w przypadku tradycyjnego przełącznika. To samo dotyczy przełączników świetlnych i sterowników wlotów powietrza.

Opcjonalnie, dwie prowadnice świetlne LED na tunelu centralnym, panelu instrumentów i w drzwiach tworzą odpowiednią atmosferę świetlną we wnętrzu. Tworzą one oświetlenie konturowe i ambientowe z oddzielną regulacją jasności i koloru, elegancko akcentując linie designu. W A8 L tylne oparcia komfortowych, spersonalizowanych foteli przednich również zawierają taśmę świetlną konturową. Nowo opracowane lampki do czytania Matrix LED, każda z siedmioma LED-ami, zapewniają optymalne oświetlenie. Pasażer może precyzyjnie kontrolować jasność, rozmiar i skupienie stożka światła za pomocą zdalnego sterowania tylnego siedzenia.

Naturalne i autentyczne: kolory i materiały

Wnętrze nowego A8 wyróżnia się autentycznymi materiałami. Niektóre z prawdziwych wstawek drewnianych są otwarte i czują się naturalnie w dotyku. Dla swoich skór, Audi zasadniczo unika garbowania chromem – ich najwyższej jakości unikalne egzemplarze są naturalnymi materiałami garbowanymi produktami roślinnymi, mogą aktywnie oddychać i są ręcznie wykonane. Komfortowe zagłówki są pokryte miękką, aksamitną skórą Cocoon, nowym materiałem najwyższej jakości. Harmonia materiałów i ich naturalność tworzą nowoczesne wrażenie luksusu. Promieniują rzemiosłem w najdrobniejszych detalach, nadając im charakter szyty na miarę; to samo dotyczy perforacji w tapicerce siedzeń.

W nowym A8 dostępnych jest osiem schematów materiałowych i kolorystycznych, które kulminują w wyborze projektantu Audi. W przypadku tapicerki, dostępne są tkanina Verdi oraz skóra w klasach Valetta, Valcona i Unicum. Można je dostarczyć w nowych kolorach perłowego beżu, szarości metropolitalnej i szarości merino, na przykład. W przypadku wybranych elementów wyposażenia kontrastowe przeszycia dodają dodatkowego akcentu. Dodatkowo, w zależności od wersji, panel instrumentów jest dostępny w dwukolorowym wykończeniu. Istnieją różne fornir, od buku i eukaliptusa po orzech włoski i czarne wykończenie fortepianowe. Wreszcie, ci, którzy chcą dostosować swoje A8 do własnych upodobań, znajdą szeroki wybór innych ekskluzywnych fornirów, kolorów, materiałów oraz tapicerki i wykończenia w programie Audi exclusive.

Jeszcze bardziej efektywne: silniki z technologią MHEV

Przy wprowadzeniu na rynek w Europie, nowe Audi A8 wystartuje z dwoma gruntownie przebudowanymi silnikami V6 turbo, 3.0 TDI o mocy 210 kW (286 hp) oraz 3.0 TFSI o mocy 250 kW (340 hp). Wkrótce pojawią się też dwie wersje V8: 4.0 TDI rozwijający 320 kW (435 hp) oraz 4.0 TFSI z mocą 338 kW (460 hp). Później również pojawi się W12 dla A8 L, rozwijający 430 kW (585 hp). Wszystkie silniki oferują wyjątkową kulturę pracy, dużą moc i wysoką efektywność. Nowa technologia mild hybrid (MHEV, mild hybrid electric vehicle) jeszcze bardziej obniża zużycie paliwa – o aż 0,7 litra (0,3 US gal) paliwa na 100 kilometrów (62,1 mi) w rzeczywistych warunkach drogowych. Filtry cząstek stałych dla silników benzynowych pojawią się w 2018 roku.

Technologia MHEV Audi opiera się na nowo opracowanym 48-woltowym systemie elektrycznym – zasila on 12-woltowy system, który teraz staje się podsystemem elektrycznym. System 48-woltowy zasilany jest przez rozrusznik alternatorowy pasowy (BAS), połączony z wałem korbowym silnika poprzez pas. Bateria litowo-jonowa umieszczona bezpiecznie pod podłogą bagażnika służy jako jednostka magazynująca.

Nowy napęd łączy efektywność z komfortem w bardzo szczególny sposób: Dzięki wyższemu napięciu, nowe A8 może cicho poruszać się w zakresie prędkości od 55 do 160 km/h (34,2 do 99,4 mph). Samochód może jechać bez emisji przez okres do 40 sekund przy całkowicie wyłączonym silniku. Gdy kierowca ponownie naciśnie gaz, rozrusznik alternatorowy wyzwala szybki, ale miękki restart. Dodatkowo, system start/stop jest aktywny już przy 22 km/h (13,7 mph). Przy hamowaniu, BAS może odzyskiwać do 12 kW mocy, co znowu pomaga w redukcji zużycia paliwa.

Moc i spontaniczność: 3.0 TDI i 3.0 TFSI

Obie jednostki V6 to jednostki high-tech. 3.0 TDI rozwija 210 kW (286 hp) z pojemności 2 995 cm³. Wiele obszarów zostało gruntownie przerobionych, takich jak bardzo skomplikowane zarządzanie termiczne. Z momentem obrotowym 600 Nm (442,5 lb-ft) w zakresie obrotów od 1 250 do 3 250 rpm, rozwija ogromną siłę ciągu. 3.0 TFSI o pojemności 2 967 cm³ rozwija 250 kW (340 hp) i również osiąga swój szczyt momentu obrotowego 500 Nm (368,8 lb-ft) niezwykle nisko w zakresie obrotów, między 1 370 a 4 500 rpm. Jego końcówka wydechowa znajduje się wewnątrz kąta 90°, więc krótkie ścieżki gazowe i podwójny doładowacz promują responsywność. Jego zasada spalania sprawia, że silnik V6 napędzany benzyną jest szczególnie efektywny. Aby go wspierać, system Audi valvelift (AVS) dostosowuje czasy otwarcia zaworów dolotowych i skok w dwóch etapach, w zależności od zapotrzebowania.

Wydajność i kultura: 4.0 TDI i 4.0 TFSI

Jeszcze większą moc oferują dwie czterolitrowe silniki ośmiocylindrowe, które mają pojawić się w 2018 roku – 4.0 TDI o mocy 320 kW (435 hp) i 4.0 TFSI o mocy 338 kW (460 hp). Dzielą one fundamentalne zasady techniczne, takie jak technologia biturbo i system Audi valvelift (AVS). Gdy silnik benzynowy jest eksploatowany z umiarem, AVS dezaktywuje cylindry 2, 3, 5 i 8, zamykając ich zawory dolotowe i wydechowe. To zmniejsza zużycie paliwa i poprawia efektywność. Na silniku diesla, AVS obsługuje jeden zawór wydechowy w każdym cylindrze. W ten sposób zarządza dwoma turbosprężarkami, które – w przeciwieństwie do TFSI – są przełączane sekwencyjnie. Aby lepiej napełniać komory spalania, w TDI działa również dolotowy AVS.

Pod obciążeniem, 4.0 TFSI wydaje charakterystyczny sportowy dźwięk, wolny od zakłóceń. W przypadku silnika benzynowego V8, e-tron i W12, system aktywnej redukcji hałasu (ANC) eliminuje te zakłócenia. System wysyła specyficzne przeciwzakłócenia do głośników systemu dźwiękowego. Dodatkowo, silniki V8, W12 oraz 3.0 TDI są wyposażone w aktywne mocowania silnika, które hamują przekazywanie drgań do nadwozia pojazdu. One także generują przeciwfalowe impulsy – ich działanie jest szczególnie wyraźne podczas pracy na biegu jałowym.

Ekskluzywny silnik najwyższej klasy: W12

W12 pojawi się w 2018 roku w nowym Audi A8 L jako najwyższa, wysoce wyrafinowana wersja silnika. Dzięki dwóm turbosprężarkom podwójnym, rozwija 430 kW (585 hp) przy pojemności 5 950 cm³. Jego 800 Nm (590 lb-ft) momentu obrotowego jest dostępne nieprzerwanie w zakresie od 1 300 do 5 000 rpm. Podobnie jak 4.0 TFSI, silnik dwunastocylindrowy jest wyposażony w technologię COD (cylinder na żądanie). Przy niskich obciążeniach i prędkościach obrotowych, dezaktywuje lewy bank cylindrów, aby zredukować zużycie paliwa.

Komfort i stabilność: przeniesienie mocy

Wszystkie silniki w A8 przekazują swoją moc do nowo opracowanej ośmiostopniowej skrzyni biegów tiptronic. Nie tylko zmienia biegi szybko i płynnie; działa także wysoce efektywnie. Tłumik drgań dostosowujący obroty (RTD) z wahadłem siłowym kompensuje niepożądane drgania silnika. Umożliwia to efektywną jazdę z prędkościami obrotowymi tak niskimi jak 1 000 obrotów na minutę.

Udoskonalony tiptronic jest teraz po raz pierwszy wyposażony w elektryczną pompę olejową – jest aktywowana, gdy duży sedan porusza się przy wyłączonym silniku. Gdy nowe A8 się toczy, a jego silnik jest wyłączony lub pracuje na jałowym biegu, sprzęgło w centralnej skrzyni biegów zostaje rozłączone, aby przerwać przepływ mocy. Aby szybciej zbudować moc ciągu, zwłaszcza po toczącym się z wyłączonym silnikiem, inżynierowie w współpracy z ZF zoptymalizowali logikę załączania stosowaną w procesie zmiany biegów.

Sterowanie w nowym A8 po raz pierwszy może rozpoznawać sytuacje stop & go. Zmienia teraz strategię jazdy z naciskiem na komfort; na przykład unika niepotrzebnych zmian biegów lub ruszania na drugim biegu. Kierowca może dać automatycznej skrzyni biegów pracować samodzielnie w trybach E, D i S lub może przejąć kontrolę nad nią w trybie M. Polecenia dźwigni zmiany biegów są wszystkie przesyłane elektrycznie.

Quattro stały napęd na wszystkie koła jest standardem w nowym modelu flagowym Audi. W normalnych warunkach drogowych jego samoblokujący centralny dyferencjał rozdziela moment obrotowy między przednią a tylną osią w proporcji 40:60. Jeśli dojdzie do poślizgu na jednej osi, kieruje do 70 procent momentu obrotowego do przodu i do 85 procent do tyłu. Prowadzenie korzysta z kontroli momentu obrotowego dla kół, gdy przyjmowany jest zdeterminowany styl jazdy. Inteligentna funkcja oprogramowania hamuje dwa koła wewnętrzne zakrętu nieco przed tym, jak mogą zacząć się ślizgać.

Klienci mogą również wybrać opcjonalny dyferencjał sportowy w połączeniu z dwoma silnikami V6 oraz V8 oraz W12. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, dyferencjał ten redistribuuje moment obrotowy między tylnymi kołami w razie potrzeby – zwiększając przyczepność, stabilność i dynamikę. Kierowca może zobaczyć wyświetlacz procentowego momentu obrotowego na każde koło w MMI nowego A8. W porównaniu z poprzednim modelem, dyferencjał sportowy jest o około kilogram (2,2 lb) lżejszy i oferuje jeszcze szybsze, precyzyjniejsze sterowanie. Jego zarządzanie korzysta z najnowszej generacji elektronicznej platformy zawieszenia (ESP) i jest zintegrowane z systemem zarządzania Audi drive select. To pozwala kierowcy doświadczyć szeregu ustawień podwozia w jednym i tym samym samochodzie. Zasada operacyjna uczestniczących systemów może być ustawiona przy użyciu trybów komfortu, automatycznego, dynamicznego, efektywnego i indywidualnego.

Luksusowy plug-in hybrid: Audi A8 L e-tron quattro

Kilka miesięcy po debiucie nowej linii samochodowej, do oferty dołączy Audi A8 L e-tron quattro. Po A3 Sportback e-tron i Q7 e-tron 3.0 TDI quattro jest to trzeci model hybrydowy plug-in marki.

Jego 3.0 TFSI oraz silnik elektryczny, który jest zintegrowany w ośmiostopniowy tiptronic wraz z sprzęgłem separacyjnym, generują 330 kW (449 hp) mocy systemowej i 700 Nm (516,3 lb-ft) momentu obrotowego. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (62,1 mph) zajmuje 4,9 sekundy, a maksymalna prędkość jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155,3 mph).

Akumulator litowo-jonowy umieszczony pod podłogą bagażnika magazynuje 14,1 kWh energii. Składa się z płaskiego bloku 104 ogniw i niewiele zmniejsza przestrzeń dostępną na bagaż. W trybie elektrycznym A8 L e-tron quattro może pokonać około 50 kilometrów (31,1 mi).

Zarządzanie hybrydą przejmuje optymalizację efektywności zarówno silnika spalinowego, jak i silnika elektrycznego. Po uruchomieniu A8 L e-tron quattro działa w trybie elektrycznym; silnik spalinowy włącza się automatycznie, gdy sytuacja tego wymaga. Aktywny pedał gazu z regulowanym punktem nacisku daje kierowcy informacje zwrotne na temat maksymalnej dostępnej mocy do jazdy elektrycznej. Mogą wybierać różne tryby hybrydowe za pomocą przycisku EV. Te kompleksowo wpływają na właściwości jezdne – niezależnie od tego, czy kierowca chce od razu wykorzystać zgromadzoną energię, czy zachować ją na później.

Jeśli aktywowana jest nawigacja, aktywowana jest również przewidywalna strategia operacyjna. Wykorzystuje dane mapowe oraz nową, standardową informację o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym i dostosowuje zarządzanie energią do trasy z przodu. Na przykład, poruszając się autostradą, możliwe jest ochrona lub nawet zwiększenie ilości zgromadzonej energii elektrycznej. To później umożliwi A8 L e-tron quattro pokonanie trasy w mieście bez lokalnych emisji.

Przewidywalny asystent efektywności promuje oszczędny styl jazdy, uwzględniając dane nawigacyjne, informacje o ruchu drogowym, takie jak rozpoznawanie znaków drogowych online oraz informacje z czujników pokładowych. Kierowca widzi zalecenia wyświetlane w Audi wirtualnym kokpicie. Dodatkowo, pulsowanie pedału gazu przyciąga uwagę kierowcy do takich komunikatów. W połączeniu z asystentem jazdy adaptacyjnej (ADA), samochód jako jedyny wśród konkurencji reaguje na ograniczenia prędkości, zakręty, skrzyżowania i rondo bez interwencji kierowcy, spowalniając lub przyspieszając w zależności od sytuacji. Ostatecznie kierowca zawsze pozostaje w kontroli – niezależnie od tego, czy wybiera jazdę wyłącznie elektryczną, która jest możliwa do 135 km/h (83,9 mph), czy chce skorzystać z połączonej mocy silnika elektrycznego i TFSI. Gdy kierowca zdejmie nogę z gazu, duży sedan zaczyna się toczyć, gdy to jest najlepsza strategia energetyczna. Podczas umiarkowanego hamowania wykorzystuje silnik elektryczny jako alternator i dlatego jako hamulec silnikowy. Umożliwia to Audi A8 odzyskanie znacznych ilości energii. Hydrauliczne hamulce są używane tylko w przypadku mocniejszego hamowania. W programie S tiptronic silnik elektryczny zapewnia maksymalny moment obrotowy wspomagający napęd.

Wprowadzenie na rynek A8 L e-tron quattro oznacza również debiut Audi Wireless Charging (AWC). Ta nowa, wygodna technologia ładowania polega na macie podłogowej, która indukuje prąd przemienny w wtórnej cewce zainstalowanej w samochodzie, pod przednią osią. Pole elektromagnetyczne nie stanowi żadnego zagrożenia – powstaje jedynie, gdy A8 L e-tron quattro jest umiejscowione nad matą i proces ładowania jest aktywny. Aby ułatwić kierowcy parkowanie, MMI wyświetla pozycję stacji ładowania. Przed rozpoczęciem procesu ładowania przy 3,6 kW, mata jest podnoszona, aby zredukować odległość między nią a samochodem i osiągnąć wysoką efektywność ładowania przekraczającą 90 procent od sieci do akumulatora.

Alternatywnie klienci mogą ładować akumulator A8 L e-tron quattro za pomocą kabli w domu lub na publicznych stacjach ładowania – przy 3,6 lub 7,2 kW, w zależności od podłączonego obciążenia. W tym ostatnim przypadku A8 L e-tron quattro jest w pełni naładowane z gniazda przemysłowego w około dwie godziny. Kierowca rozpoczyna proces ładowania wygodnie z systemu MMI. Alternatywnie mogą go aktywować za pomocą swojego smartfona, korzystając z aplikacji myAudi, która umożliwia również programowanie timerów ładowania.

Smartfon odgrywa również ważną rolę w regulowaniu temperatury wewnątrz samochodu. Kluczowym elementem automatycznej klimatyzacji nowego A8 L e-tron quattro jest pompa ciepła, która zbiera ciepło wydobywające się z komponentów elektrycznych o wysokim napięciu i zapewnia niskonakładowe ogrzewanie i chłodzenie. Klimatyzacja jest wysoce inteligentna. Ponownie za pomocą aplikacji smartfona kierowca może dokładnie określić, jak wnętrze powinno zostać ustawione przed wyruszeniem w trasę. To samo dotyczy opcjonalnego ogrzewania kierownicy, siedzeń i przedniej/tylnej szyby oraz chłodzenia siedzeń. Latem pomocnicza klimatyzacja A8 L e-tron quattro z elektrycznym sprężarką klimatyzacyjną ustala przyjemne temperatury wewnętrzne przed podróżą. Inną opcją jest natychmiastowe uruchomienie komponentów klimatyzacyjnych, gdy samochód jest odblokowywany z klucza pojazdu.

A8 L e-tron quattro można rozpoznać z zewnątrz po specjalnych światłach dziennych i specjalnych kołach. Jego Audi wirtualny kokpit i wyświetlacz dotykowy MMI informują kierowcę o wszystkich ważnych parametrach jazdy oraz ustawieniach ładowania i specyficznych funkcjach klimatyzacji e-tron.

Od jedwabistej gładkości do twardości: zawieszenie

Aktywne zawieszenie, dynamiczne wspomaganie kierownicy na wszystkie koła, elektroniczna platforma zawieszenia (ESP) – Audi przemyślało każdy aspekt podwozia swojego nowego flagowca. Rewolucyjne technologie i systemy sterowania czynią je jeszcze bardziej komfortowym, sportowym i bezpiecznym. Oferuje zupełnie nową gamę charakterystyk – od jedwabistego postępu, który odpowiada luksusowemu sedanowi po dynamicznie sztywną obsługę sportowego samochodu.

Fundamenty jego konstrukcji są na najwyższym poziomie. Przednia i tylna oś, obie zamontowane na subramach, mają formę wysokoprecyzyjnych konstrukcji pięciowahaczowych, wykonanych w dużej mierze z lekkiego aluminium. Zarówno progresywne wspomaganie kierownicy, które staje się bardziej bezpośrednie w miarę obrotu, jak i adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z kontrolowanym tłumieniem są standardowymi elementami. Kierowca może definiować ustawienia zawieszenia pneumatycznego przy użyciu trzech profili jazdy Audi drive select: komfort, auto i dynamiczny, a także w osobnym trybie podnoszenia. Przy prędkości od 120 km/h (74,6 mph) nadwozie automatycznie obniża się o 20 milimetrów (0,8 in) dla lepszej aerodynamiki. Aby to miało miejsce, samochód musi być w trybie auto lub dynamicznym przez co najmniej 30 sekund.

Nowy wymiar elastyczności: Audi AI aktywne zawieszenie

Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne już daje A8 szeroki wachlarz charakterystyk operacyjnych, od komfortu jazdy po sportowe prowadzenie. Wrażenie to jest jeszcze bardziej podkreślone dzięki Audi AI aktywnemu zawieszeniu, które będzie dostępne od premiery dla V6 TFSI oraz dwóch wersji V8. Jest to standardowy element w W12. Audi AI aktywne zawieszenie to w pełni aktywne, elektromechanicznie sterowane zawieszenie. Dla każdego koła znajduje się jeden silnik elektryczny zasilany przez 48-woltowy system elektryczny. W każdym przypadku znajduje się również przekładnia, rurka obrotowa z tytanową belką i dźwignia, która wywiera do 1 100 newtonometrów (811,3 lb-ft) na zawieszenie za pomocą pręta sprzęgającego.

Nową cechą aktywnego zawieszenia jest możliwość indywidualnego zwiększenia lub zmniejszenia obciążenia na wszystkich czterech kołach, dla aktywnej kontroli nadwozia w każdej sytuacji jazdy. Wprowadza to nowy wymiar elastyczności: Jeśli kierowca wybierze tryb dynamiczny w systemie Audi drive select, nowe A8 staje się zwinny sportowym samochodem – skręca mocno, a jego kąty przechyłu są mniej więcej o połowę mniejsze w porównaniu do normalnego stanu. Z drugiej strony, w trybie komfortowym nadwozie porusza się gładko, nawet na nierównych nawierzchniach.

Oprócz poprawy komfortu i prowadzenia, aktywne zawieszenie w połączeniu z asystentem zakrętów poprawia bezpieczeństwo pasywne w przypadku kolizji bocznych. W przypadku zbliżającej się kolizji bocznej przy prędkości powyżej 25 km/h (15,5 mph) siłowniki zawieszenia podnoszą nadwozie po stronie zagrożonej o maksymalnie 80 milimetrów (3,1 in) w ciągu pół sekundy. Celem jest przedstawienie bardziej odpornej sekcji nadwozia drugiej stronie w imię strefy uderzeniowej. Progi boczne i struktura podłogi absorbują dużą część sił uderzenia. Deformację kabiny oraz obciążenia działające na pasażerów, przede wszystkim w obszarze klatki piersiowej i brzucha, można zmniejszyć o nawet 50 procent w porównaniu do kolizji bocznej bez podnoszenia zawieszenia. System pre sense 360° jest wymagany dla nowej funkcji.

Przesunięte granice: dynamiczne wspomaganie kierownicy na wszystkie koła

W zawieszeniu nowego A8 znajduje się kolejny światowy debiut: dynamiczne wspomaganie kierownicy na wszystkie koła. Również on jest sterowany przez elektroniczną platformę zawieszenia (ESP). Nowy system kierowniczy traktuje kąt skrętu i stabilność kierunkową jako odrębne zagadnienia, ponownie badając granice fizycznie możliwego. Przy niskich prędkościach i na ciasnych zakrętach luksusowy sedan znacznie redukuje wysiłek skrętu. Ale nie pozwala, by to go wytrąciło z równowagi. A8 nie traci równowagi nawet podczas nagłej zmiany pasa przy dużej prędkości. Kierowca zawsze czuje intensywną, dokładnie zróżnicowaną informację zwrotną od drogi.

Opcjonalne dynamiczne wspomaganie kierownicy na wszystkie koła łączy dwa różne systemy kierownicze high-tech. Dynamiczne wspomaganie na przedniej osi obejmuje tzw. przekładnię falową, której przełożenie zmienia się w zależności od prędkości. Tylne koła są obracane przez napęd śrubowy i dwie dźwignie – przy niskich prędkościach o maksymalnie pięć stopni w kierunku przeciwnym do kierunku skrętu, co ułatwia manewrowanie i redukuje promień skrętu o około metr do 11,4 metra (37,4 stopy) dla A8 oraz 11,8 metra (38,7 stopy) dla A8 L. Przy średnich i wysokich prędkościach koła są obracane o maksymalnie dwa stopnie w kierunku skrętu, zwiększając stabilność. Dynamiczne wspomaganie kierownicy na wszystkie koła optymalnie dopasowuje przełożenie kierownicy do sytuacji jazdy, dostosowując przełożenie w zakresie od 9,5 do 17. Na granicach dynamiki jazdy lub na śliskich nawierzchniach po jednej stronie samochodu, dynamiczne wspomaganie kierownicy ponownie stabilizuje nowe A8, manipulując skrętem na przedniej i tylnej osi.

Inteligentna i wysoko zintegrowana: elektroniczna platforma zawieszenia (ESP)

W Audi A8 zastosowano drugą generację ECP. Łączy ona wszystkie sygnały i dane dotyczące zawieszenia w jednej jednostce sterującej i oferuje nową funkcję ze zintegrowanym kontrolerem dynamiki jazdy. Wpływa na dynamiczne wspomaganie kierownicy na wszystkie koła, dyferencjał sportowy i aktywne zawieszenie – nowy poziom integracji w klasie luksusowej. Czujniki wykrywają również status jazdy, taki jak podsterowność czy nadsterowność, oraz tarcie nawierzchni drogi. Jednostka sterująca wykorzystuje obliczone wartości do dostosowania powyższych komponentów oraz sterowania tłumieniem i zawieszeniem pneumatycznym. Klient doświadcza tego w formie optymalnego zachowania w zakrętach, poprawionej dynamiki poprzecznej i idealnego komfortu jazdy. Połączone algorytmy pozwalają na szybszą, głębszą koordynację poszczególnych systemów.

Duże i mocne: koła i hamulce

Potężne hamulce z aluminiowymi stałymi zaciskami na przedniej osi również przyczyniają się do bezpieczeństwa jazdy. Szczegóły różnią się w zależności od wersji silnika. Dla modeli V8 i W12 dostępna jest opcja perforowanych tarcz węglowych ceramicznych o średnicy 420 milimetrów (16,5 cala). Każdy zacisk na przednich kołach ma dziesięć tłoczków hamulcowych, lub sześć tłoczków w wersji standardowej. Elektroniczna kontrola stabilizacji zapewnia jeszcze dokładniejszą kontrolę niż w poprzednim modelu.

Zakres kół zaczyna się od aerodynamicznie zoptymalizowanego koła 17-calowego, a kończy na rozmiarze 9 J x 21 z oponami 275/35. Jeśli któreś z kół nie jest prawidłowo dokręcone, funkcja zintegrowana w Elektronicznej Stabilizacji Alarmowej natychmiast informuje kierowcę. Ostrzeżenie o luzie kół jest standardowe i unikalne na rynku.

Nowy poziom inteligencji: Audi AI

Audi AI to ogólny termin mówiący o nowej generacji technologii asystujących najwyższej jakości, sięgających aż do wysoce zautomatyzowanej jazdy. Trzy z nich będą dostępne po raz pierwszy w nowym A8 – Audi AI pilot zatorów, Audi AI (zdalny) pilot parkowania oraz Audi AI zdalny pilot garażu.

Światowy debiut w zakresie wysoce zautomatyzowanej jazdy: Audi AI pilot zatorów

Dzięki Audi AI pilotowi zatorów, marka z czterema pierścieniami prezentuje pierwszy na świecie system umożliwiający wysoce zautomatyzowaną jazdę na poziomie 3. Samochód przejmuje zadanie jazdy w określonych sytuacjach. W odróżnieniu od poziomu 2, kierowca nie musi go już stale monitorować. Musi jedynie być w stanie przejąć odpowiedzialność, gdy system go do tego wezwie.

Kierowca aktywuje pilota zatorów za pomocną przycisku AI na konsoli środkowej. Na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie fizyczna bariera oddziela dwa pasy ruchu, system przejmuje zadanie jazdy, jeśli samochód porusza się z prędkością poniżej 60 km/h (37,3 mph) w korku. Pilot zatorów zarządza ruszaniem, przyspieszaniem, skrętem i hamowaniem. Potrafi także radzić sobie z krytycznymi sytuacjami, takimi jak pojazdy zbliżające się zbyt blisko z przodu. Sygnały, które pilota zatorów potrzebuje do wysoce zautomatyzowanej jazdy, dostarczane są na przykład przez centralny kontroler asystencji kierowcy (zFAS).

Gdy pilot zatorów jest aktywny, kierowca może się zrelaksować. Może na stałe zdjąć ręce z kierownicy i, w zależności od przepisów krajowych, skupić się na innej czynności, którą wspiera samochód, na przykład oglądać program telewizyjny na 10,1-calowym wyświetlaczu w konsoli środkowej. W tym przypadku Audi wirtualny kokpit dostarcza abstrakcyjnych reprezentacji symbolizujących ruch i otoczenie nowego A8.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.