AUDI A8 2021-Present

Audi odświeżyło czwartą generację modelu A8 w 2021 roku, wprowadzając więcej niż kilka detali zewnętrznych i wewnętrznych.

W 1994 roku Audi postanowiło stanąć w szranki z głównymi konkurentami – BMW i Mercedes-Benz – w segmencie luksusowych limuzyn, wprowadzając model A8.

Nieustanna ewolucja niemieckiej limuzyny zapewniła jej miejsce wśród ekskluzywnych modeli. Tendencja ta utrzymała się w czwartej generacji, którą Audi zaprezentowało w 2017 roku. Mimo światowej pandemii, która wstrząsnęła światem w 2020 roku, producent dotrzymał obietnicy i odświeżył swój flagowy model cztery lata po premierze.

Jedną z najbardziej rzucających się w oczy cech A8 z 2022 roku był przedni pas. Duża, heksagonalna osłona chłodnicy typu singleframe miała czarne i fortepianowo-czarne żebra oraz chromowaną obramówkę. Dodatkowo, para standardowych reflektorów Matrix-LED z opcją cyfrowych LED zapewniała optymalne światło do jazdy. Z boków, A8 z 2022 roku prezentowała nowe progi, zapożyczone z modelu S8, które podkreślały dynamiczny charakter samochodu. Inną nowością modelu z 2022 roku było wprowadzenie pakietu S-Line, który stał się dostępny. Zastąpił on błyszczącą chromowaną osłonę chłodnicy ciemniejszą wersją oraz dodał kilka innych detali zewnętrznych.

Wnętrze A8 było tak komfortowe, jak tylko może być niemiecka limuzyna. Fotele z maksymalnie 18 poduszkami oferowały różnorodne funkcje masażu. Zestaw 10,1-calowych telewizorów HD mógł zapewnić rozrywkę pasażerom tylnych siedzeń, podczas gdy dyskretne Matrix-LED zapewniało subtelne lub jaśniejsze oświetlenie. Z przodu, producent zrezygnował z klasycznych wskaźników z wyświetlaczami. Audi Virtual Cockpit zastąpiło analogowe tarcze na desce rozdzielczej, a na środkowej konsoli wyświetlacz infotainment oraz dodatkowy panel sterowania z haptycznym ekranem dotykowym zapewniały dalsze kontrole nad MMI, ustawieniami klimatyzacji czy opcjami jazdy.

 Z ostrym designem, szczególnie z przodu i z tyłu, oraz innowacyjnymi technologiami, Audi zapewnia zwiększoną obecność i sportową elegancję modelu A8. Dlatego firma z czterema ringami intensywniej rozwija pewny i nowoczesny charakter aktywnego luksusowego sedana. Nowe, zaawansowane reflektory i tylne światła inspirowane są innowacyjnymi funkcjami i stanowią szczyt technologicznego portfolio A8. Flagowy model marki tworzy tym samym nowoczesne i zorientowane na użytkownika doświadczenie – zarówno dla pasażerów, jak i kierowców.

Jako następca Audi V8, A8 jest od 1994 roku wiodącym modelem w segmencie luksusowych sedanów w portfolio Audi. Audi A8 to symbol statusu i prestiżu marki oraz jej pionier. Czwarta generacja luksusowego sedana, którą Audi wprowadziło w 2017 roku, podniosła go na nowy poziom w zakresie mocy, wyglądu i wyposażenia. Jako model wprowadzający, A8 ujawnił przyszły język designu przy jego premierze, w związku z czym jest w istocie progresywnym obliczem marki do dziś. Ostry design w połączeniu z ustalonymi technologiami oraz doskonałym komfortem na tylnych siedzeniach definiuje premium koncepcję Audi w tym segmencie. Sedan stanowi zatem symbiozę mistrzowskiego komfortu i sportowego prowadzenia, obejmując pełne spektrum doświadczeń związanych z jazdą. Z precyzją w każdym detalu i wieloma inteligentnymi funkcjami, nowa A8 jest pionierem technologii o wysokiej wartości, skoncentrowanej na użytkowniku i pewnej mobilności.

Jeszcze więcej prestiżu i autorytetu: design zewnętrzny

Audi A8 to sedan, który reprezentuje status i emanuje autorytetem – teraz, po modernizacji, jego wygląd zewnętrzny jest jeszcze bardziej reprezentacyjny, pewny siebie i sportowy. Podstawa grilla Singleframe jest teraz szersza, a krawędzie chromu powiększają się od dołu do góry, ozdabiając siatkę. Boczny wlot powietrza jest bardziej pionowy i stylizowany na świeżo, podobnie jak reflektory, których dolna krawędź na zewnątrz tworzy wyraźny kontur. Podsumowując, nowo zaprojektowane i precyzyjnie zaaranżowane elementy designu w przedniej części znacząco zwiększają obecność i autorytet A8, ostrząc profil flagowego modelu marki.

Z widoku bocznego, progresywny charakter luksusowego sedana jest szczególnie przyciągający uwagę. Dach ma płaską kopułę. Wydłużone linie w nadwoziu podkreślają jego długość, a szerokie nadkola wskazują na standardowy napęd quattro. We wszystkich wariantach modelu, obszar progów ma wklęsły kształt i kończy się ostrzem skierowanym w stronę drogi. Tył zdobią szerokie chromowane klamry, konfigurowalny podpis świateł tylnych z cyfrowymi OLED oraz ciągły, segmentowy pas świetlny. Wkład dyfuzora w zderzaku jest delikatnie podkreślony i zaprojektowany na nowo z poziomymi szczelinami. Audi S8 prezentuje cztery zoptymalizowane pod względem przepływu rury umieszczone pod okrągłym konturem – typowym dla modelu S Audi. Stanowią one jeden z charakterystycznych sportowych detali designu.

Poza podstawowym wyglądem zewnętrznym, Audi oferuje swoim klientom pakiet zewnętrzny w kolorze chromu oraz, po raz pierwszy w A8, nowy pakiet zewnętrzny S line. Ten ostatni nadaje przedniej części dynamiczny akcent i jeszcze bardziej odróżnia ją od modelu bazowego, z wyraźnymi ostrzami w okolicy bocznych wlotów powietrza, które uzupełniają widok z przodu – w bardzo podobny sposób jak w S8. Wygląd zostaje jeszcze bardziej zdefiniowany przez dodatkowy czarny pakiet wizualny. Paleta kolorów dla A8 obejmuje jedenaście kolorów, w tym nowy metaliczny zielony, niebieski firmament, szary Manhattan i ultra niebieski. Do oferty Audi A8 wprowadzono również pięć matowych wykończeń – szary Daytony, srebrny Floret, zielony dystrykt, szary Terra i biały lodowy. W programie Audi exclusive, samochód jest lakierowany w wybranym przez klienta kolorze.

Długość nadwozia 5,19 metra (17 stóp)

Ulepszenia produktu jedynie minimalnie zmieniają wymiary flagowca Audi w segmencie luksusowych sedanów. A8 ma rozstaw osi wynoszący 3,00 metra (9,8 stopy), długość 5,19 metra (17 stóp), szerokość 1,95 metra (6,4 stopy) i wysokość 1,47 metra (4,8 stopy). S8 jest o około centymetr dłuższy. Nadwozie A8 opiera się na tym samym zasadzie co Audi Space Frame (ASF): składa się w 58 procentach z części aluminiowych. Kabina pasażerska składa się z formowanych na gorąco stalowych komponentów, uzupełnionych ultra-wysokowytrzymałą, niezwykle sztywną tylną ścianą z polimeru wzmocnionego włóknem węglowym. Magnezowe belki wspornikowe dopełniają koncepcję lekkiej konstrukcji. Dominująca sztywność nadwozia kładzie fundament dla precyzyjnego prowadzenia, doskonałego komfortu i akustycznego spokoju na pokładzie.

Reflektory LED z matrycą cyfrową i tylne światła OLED

Porównywalne z projektorami wideo, reflektory LED z matrycą cyfrową wykorzystują technologię DMD (digital micromirror device). Każdy reflektor ma około 1,3 miliona mikroluster, które dzielą światło na maleńkie piksele. Dzięki temu światło można kontrolować z maksymalną precyzją. Jedną z nowych funkcji, które to umożliwiają, są światła pasów ruchu i orientacji na autostradach. Tutaj reflektory emitują dywan świetlny, który szczególnie jasno oświetla pas ruchu kierowcy. Przede wszystkim to światło orientacyjne pomaga kierowcom intuicyjnie utrzymać się na swoim pasie w miejscach robót drogowych. Reflektory LED z matrycą cyfrową mogą generować dynamiczne funkcje powrotu do domu/wyjazdu po odblokowaniu i opuszczeniu samochodu. Świecą one jako projekcje na ziemi lub ścianie.

Ulepszona A8 jest standardowo wyposażona w cyfrowe tylne światła OLED (OLED = organiczna dioda elektroluminescencyjna). Przy zamawianiu samochodu można wybrać dwa podpisy świateł tylnych – trzy w przypadku S8. Gdy wybrany jest tryb „dynamiczny” w systemie Audi drive select, światła zmieniają się w szerszy podpis, który jest dostępny tylko w tym trybie.

W połączeniu z systemami wspomagania, cyfrowe tylne światła OLED mają funkcję wskazania bliskości: jeśli inne pojazdy zbliżą się na dwa metry (6,6 stopy) do stacjonarnej A8 od tyłu, wszystkie segmenty OLED zostaną aktywowane. Dodatkowe funkcje to dynamiczne kierunkowskazy oraz sekwencje powrotu do domu i wyjazdu.

Redukcja jako medium projektowe

Wnętrze A8 porównywalne jest z przestronnym, szeroko zaprojektowanym salonem – oferuje otwartą, przyjemną przestrzeń. Jego architektura jest ściśle skierowana poziomo, aby podkreślić jego szerokość. Język formalny pozostaje zawsze stonowany. W ciemności pakiet oświetlenia ambientowego plus (standardowy w Audi design selection i w S8) elegancko podświetla wnętrze, a z tyłu znajdują się lampki do czytania, które korzystają z technologii Matrix LED.

Oferta siedzeń i ich wyposażenia w ulepszonej A8 jest zróżnicowana, bardzo komfortowa i emanuje najwyższym autorytetem – szczególnie dla tylnych siedzeń, gdzie dostępnych jest wiele opcji. Siedzenie relaksacyjne w A8 L to szczyt programu. Oferuje liczne opcje regulacji oraz podnóżek na plecach fotela pasażera. Pasażerowie mogą korzystać z niego, aby podgrzać i masować podeszwy stóp w różnym stopniu. Pakiet relaksacyjny obejmuje masaż pleców z 18 poduszkami pneumatycznymi, elektrycznie regulowane zagłówki komfortowe, opcjonalną ciągłą konsolę środkową – również dostępną z opcjonalnymi składanymi stolikami – czterostrefową automatyczną klimatyzację deluxe oraz nowe ekrany z tyłu. Lodówka z miejscem na napoje w programie Audi exclusive podkreśla komfort otoczenia.

Wysokiej jakości wykonanie podkreśla warsztatowy charakter wnętrza A8. Dotyczy to precyzyjnych perforacji w pokryciach siedzeń, elektrycznie otwieranych i zamykanych ozdobnych trimów, drzwi wentylacyjnych czy aksamitnej skóry w zagłówkach komfortowych. Siedzenia standardowo są tapicerowane skórą Valetta. Alternatywnie, skóra Valcona jest również dostępna jako opcja z możliwością wyboru nowego koloru brązowego koniaku. Nowością w programie jest zrównoważony materiał mikrofibrowy Dinamica do paneli drzwiowych, który można również wykorzystać do wykończenia słupków lub podsufitki jako opcję.

Również charakterystyczne dla ulepszonej A8 jest szeroki wybór konfiguracji wnętrza. Obejmuje audi design selection w pastelowym srebrze oraz wnętrze S line w kolorach czarnym, bordowym lub koniakowym. Kilka pakietów skórzanych i wyposażenia skórzanego od Audi exclusive dopełnia ofertę. Opcjonalny pakiet jakości powietrza obejmuje jonizator i zapach.

Wrażliwe i rozsądne: obsługa

Koncept operacyjny MMI touch response w Audi A8 opiera się na dwóch wyświetlaczach (10,1″ i 8,6″) oraz naturalnej obsłudze głosowej. Dialog rozpoczyna się od zawołania „Hej Audi!”. Całkowicie cyfrowy wirtualny kokpit Audi, z opcjonalnym wyświetlaczem head-up, dopełnia koncepcję wyświetlania i obsługi, podkreślając orientację na kierowcę. Ważne informacje wyświetlane są bezpośrednio w polu widzenia kierowcy.

Nowe rozwiązania: Nawigacja i Audi connect

MMI Navigation plus jest standardem w ulepszonej Audi A8. Jest wspierane przez trzecią generację modułowego zestawu infotainment (MIB 3). Też standardowe internetowe usługi i usługi Car-2-X od Audi connect wzbogacają system nawigacji. Dzielą się na dwa pakiety: Audi connect Navigation & Infotainment oraz Audi connect Safety & Service z Audi connect Remote & Control.

Na nowoczesne potrzeby: nowe ekrany z tyłu

Atrakcyjne opcje są również dostępne dla sprzętu infotainment. Nowe ekrany z tyłu są dostosowane do oczekiwań dzisiejszych pasażerów tylnych siedzeń. Oznacza to dwa wyświetlacze o przekątnej 10,1 cala i rozdzielczości Full HD, przymocowane do tylnych siedzeń. Wyświetlają one treści z urządzeń pasażerów i mogą odbierać liczne strumienie audio i wideo poprzez casting, w tym z popularnych platform streamingowych lub mediatek telewizyjnych.

System dźwięku Bang & Olufsen Advanced Sound System jest stworzony dla wymagających miłośników Hi-Fi – wnosi dźwięk 3D na tylne siedzenia, oferując wysoką jakość informacji. Wzmacniacz o mocy 1 920 Watów napędza 23 głośniki, a soczewki wysokotonowe działają elektrycznie z deski rozdzielczej. Pilot do tylnych siedzeń, który teraz jest mocno zamocowany do centralnej podłokietnika, pozwala na kontrolowanie wielu funkcji komfortowych i infotainment z tylnego siedzenia. Jednostka sterująca, z wyświetlaczem OLED, jest wielkości smartfona.

Trzy pakiety: systemy wspomagania kierowcy

Ulepszona Audi A8 oferuje około 40 systemów wspomagania kierowcy. Niektóre z nich – w tym systemy bezpieczeństwa Audi pre sense basic i Audi pre sense front – są standardowym wyposażeniem serii. Opcje są zgrupowane w pakietach „Park”, „Miasto” i „Tour”. Pakiet wspomagający plus konsoliduje te pakiety. Cechy takie jak asystent nocny i kamery widoku dookoła są dostępne oddzielnie. Największą atrakcją pakietu „Park” jest zdalna pomoc w parkowaniu plus, która może automatycznie manewrować dużym sedanem do i z równoległego lub bay parkingu. Kierowca nie musi nawet być w samochodzie, aby to zrobić.

Pakiet asystujący „Miasto” obejmuje asystenta skrzyżowań, asystenta ruchu poprzecznego, asystenta bocznego, system ostrzegania o wyjściu i system bezpieczeństwa Audi pre sense 360°, który w połączeniu z aktywnym zawieszeniem zwiększa ochronę przed bocznym uderzeniem.

Pakiet asystujący „Tour”, który jest standardowy w Niemczech, jest szczególnie obszerny. Jego centralnym systemem jest adaptacyjny asystent tempomatu, który dostosowuje prowadzenie podłużne i boczne w całym zakresie prędkości pojazdu. Za systemami wspomagania w Audi A8 stoi centralny kontroler systemów wspomagających kierowcę (zFAS), który ciągle oblicza model otoczenia.

Suwerenny i efektywny: gama silników

Ulepszona Audi A8 jest dostępna z trzema silnikami. Silnik V6, 3.0 TFSI, czerpie moc z trzech litrów pojemności. 4.0 TFSI, który jest dostępny dla A8 i S8 w różnych poziomach mocy, rozdziela swoją czterolitrową pojemność na osiem cylindrów z technologią cylinder on demand.

3.0 TFSI napędza Audi A8 55 TFSI quattro z mocą 250 kW (340 KM). W Chinach dostępna jest wersja o mocy 210 kW (286 KM). Od 1 370 do 4 500 obr/min, przekazuje 500 Nm momentu obrotowego na wał korbowy. Od zera do 100 km/h (62 mph) osiąga w 5,6 sekundy (model L: 5,7 sekundy).

W wersji dla modeli A8, 4.0 TFSI generuje 338 kW (460 PS) i 660 Nm momentu obrotowego, dostępnego w zakresie od 1 850 do 4 500 obr/min. Tworzy to bardzo sportowe osiągi: zarówno A8 60 TSFI quattro, jak i A8 L 60 TFSI quattro przyspieszają od zera do 100 km/h w 4,4 sekundy. Jednym z atutów V8 jest system cylinder on demand (COD), który tymczasowo dezaktywuje cztery cylindry przy umiarkowanej jeździe. Krótko mówiąc, A8 jest również dostępne jako silnik Diesla; model typu plug-in hybrid (PHEV) będzie dostępny później.

Audi S8 – inspirująca wydajność w klasie luksusowej

Audi S8 TSFI quattro jest sportowym modelem z najwyższej półki w gamie. Biturbo V8 generuje 420 kW (571 PS) mocy i 800 Nm momentu obrotowego w zakresie od 2 050 do 4 500 obr/min. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w standardowych 3,8 sekundy. System COD również zwiększa efektywność w S8. Zawory dźwiękowe w układzie wydechowym zaostrzają dźwięk, gdy jest to pożądane. Dodatkowo, najsilniejszy model w rodzinie A8 wychodzi z linii montażowej z wyjątkowo bogatym wyposażeniem standardowym. Obejmuje ono między innymi unikalne połączenie innowacyjnych komponentów zawieszenia. Tylko w S8 z fabryki wyjeżdżają aktywne zawieszenie predykcyjne, sportowy dyferencjał i dynamiczny napęd na wszystkie koła.

Z charakterystycznymi elementami designu we wnętrzu i na zewnątrz, sportowy charakter jest celowo eksponowany. Na dużych rynkach takich jak Chiny, USA, Kanada i Korei Południowej, Audi S8 oferowane jest wyłącznie z przedłużonym rozstawem osi. Zwiększona długość i wysokość pojazdu oznaczają znacznie większy komfort dla pasażerów dzięki dodatkowej przestrzeni na głowę i nogi.

Wszystkie wcześniej wspomniane jednostki napędowe są wyposażone w technologię mild hybrid (MHEV) jako standard.

tiptronic, quattro i dyferencjał sportowy: pełne spektrum doświadczenia prowadzenia

Wszystkie silniki w Audi A8 są połączone z szybkim i delikatnie przełączającym się ośmiobiegowym tiptronic. Dzięki elektrycznej pompie olejowej, automatyczna skrzynia biegów może zmieniać biegi nawet gdy silnik spalinowy jest wyłączony. Stały napęd na wszystkie koła quattro z samoblokującym się centralnym dyferencjałem jest standardem, opcjonalnie uzupełniony o dyferencjał sportowy (standard w S8). Aktywnie rozdziela moment obrotowy między tylnymi kołami podczas szybkiego pokonywania zakrętów, co czyni prowadzenie jeszcze bardziej sportowym i stabilnym.

Progresywne technologie: system zawieszenia

Standardowy system zawieszenia w ulepszonej Audi A8 imponuje zrównoważonym charakterem. Łączy sportową zabawę z pewnym komfortem, częściowo dzięki wyraźnym profilom jazdy, jakie oferuje system Audi drive select. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z kontrolowanym tłumieniem jest standardowe. Progresywne kierowanie to kolejna standardowa cecha. Dynamiczne kierowanie na wszystkie koła jest również dostępne jako opcja. Jest standardowe w Audi S8.

Predykcyjne aktywne zawieszenie

Największą atrakcją ulepszonej A8 jest predykcyjne aktywne zawieszenie. Może ono indywidualnie obciążać lub odciążać każde koło za pomocą dodatkowej mocy z silnika elektrycznego, regulując w ten sposób pozycję podwozia w każdej sytuacji jazdy. Predykcyjne aktywne zawieszenie nadaje doświadczeniu jazdy w Audi A8 fascynujący zakres. Gdy tryb dynamiczny jest aktywowany w systemie Audi drive select, duży sedan pokazuje swoją sportową stronę. Pewnie wchodzi w zakręty, kąty przechyłu są małe, a nadwozie prawie nie opada podczas hamowania. W trybie comfort+ z kolei gładko przemyka nad nierównościami. Tutaj układ kierowniczy współpracuje z przednią kamerą, co pozwala mu rozpoznać nierówności w ramach ograniczeń systemu i przewidująco regulować siłowniki.

W trybie comfort+ predykcyjne aktywne zawieszenie ma specjalną cechę: jego zintegrowana funkcja przechylania na zakrętach zmniejsza boczne przyspieszenie, które działa na pasażerów. Przy wjeździe w zakręt unosi zewnętrzną stronę nadwozia i obniża drugą stronę, przechylając je w kierunku zakrętu o maksymalnie trzy stopnie. Przy prędkościach między 80 a 130 km/h (59,7 do 80,8 mph) oraz przyspieszeniu bocznym do 0,4 g wchodzenie w zakręty jest prawie niewyczuwalne. Podczas jazdy na wprost w trybie comfort+, predykcyjne aktywne zawieszenie kompensuje ruchy pionowe w podwoziu. Aby ułatwić wygodne wsiadanie i wysiadanie z pojazdu, nadwozie unosi się i opada o maksymalnie 50 mm (2 cale).

Zakres kół w ulepszonej Audi A8, który wynosi od 18 do 21 cali, obejmuje sześć nowych wzorów od Audi i Audi Sport. W najwyższych wersjach, takich jak Audi S8, Audi oferuje opcjonalne ceramiczne tarcze hamulcowe z włókna węglowego.

A8 L Horch: specjalna wersja na rynek chiński

Audi A8 L, najwyższa wersja na rynek chiński, ma 5,45 metra (17,9 stopy) długości, co oznacza, że jest o 13 cm (5,1 cala) dłuższa od A8 L. Wnętrze charakteryzuje się rozszerzoną quiltą diamentową, tłoczonym logiem w poduszkach oraz dywanikami o wysokim runie z tyłu, podkreślając ekskluzywność tej wersji. Na zewnątrz, specyficznie zaprojektowany Singleframe z pionowymi wzmocnieniami wskazuje, że jest to model luksusowy. Dodatkowo znajdują się aplikacje chromowe, na przykład na obudowach lusterek, specyficzny sygnatura świateł z tyłu, większy panoramiczny dach, emblemy, logotyp Horch na słupku C, obręcze „H crown” oraz dodatkowe standardowe wyposażenie, w tym siedzenie relaksacyjne. Po raz pierwszy w segmencie D, najwyższy model oferuje dwukolorowe wykończenie dla klientów w Chinach, którzy chcą nadać swoim samochodom szczególnie elegancki wygląd.

Trzy kombinacje kolorów, nakładane ręcznie, są dostępne: czarny Mythos i srebrny Florett, srebrny Florett i czarny Mythos, oraz niebieski firmament i niebieski ultra. Audi stosuje każdy z pierwszych wymienionych kolorów pod krawędzią światła, co nazywane jest linią tornada. W ten sposób Audi A8 L Horch, z cechami nastawionymi na prestiż i status, realizuje zrozumienie Audi jako progresywnego luksusowego sedana z maksymalną orientacją na klienta.

Cena bazowa: od 99 500 euro

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.