AUDI A8 (D4) 2010-2013

AUDI A8 (D4) 2010-2013

Przejdź do galerii zdjęćAUDI A8 (D4) 2010-2013

Flagowym modelem Audi był Audi A8, a w 2010 roku jego cechy zaprojektowane zostały w celu poprawy jakości jazdy i zapewnienia komfortowych podróży na każdej odległości.

Choć z zewnątrz przypominał powiększoną wersję A4 lub A6, A8 miał kilka detali, które wyróżniały go spośród innych modeli. Jednak według niektórych badań Audi, jego właściciele szukali limuzyny, która wyglądałaby jak niższy model, aby nie zwracać na siebie uwagi.

Wygląd zewnętrzny rozpoczynał się od charakterystycznej osłony chłodnicy, która zachwycała fanów Audi na całym świecie. Klienci ją adorowali. Reflektory A8 były wyposażone w xenonowe światła oraz diody LED, co poprawiało widoczność w zakrętach, a światła przeciwmgielne wkomponowano w główną lampę. W zderzaku, w miejscach, gdzie zwykle znajdowały się światła przeciwmgielne, zamontowano radary i czujniki. A8 zbudowano w oparciu o koncepcję Audi Space Frame z aluminiową konstrukcją nadwozia, aby był lżejszy.

W środku luksusowy A8 wyposażony był w innowacyjną jednostkę infotainment z wysuwanymi głośnikami na desce rozdzielczej, co poprawiało jakość dźwięku. Ekran multimedialny był również chowany w desce, aby nie zakłócać czystych linii designu. Na konsoli centralnej zainstalowano touchpad do obsługi systemu infotainment. Szczególną uwagę zwrócono na kształt selektora biegów w 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów, który przypominał przepustnicę samolotu.

A8 miał silniki i skrzynie biegów dostosowane do różnych potrzeb. Dysponował 3.0-litrowym silnikiem V6 turbodiesel z napędem na przednie koła, idealnym na przykład do VIP-owskiego przewozu, oraz potężnym silnikiem W12 o pojemności 6.3 litra. Aby zwiększyć komfort, A8 był wyposażony w zawieszenie pneumatyczne.

Audi zaprezentowało nową generację modelu Audi A8 – najbardziej sportowej limuzyny w klasie premium, która wyznacza nowe standardy. Elegancka karoseria z Aluminium Space Frame (ASF) przyciąga uwagę, a silniki charakteryzują się dużą mocą i wysoką wydajnością. Przekładnia i zawieszenie łączą dynamikę z komfortem. Przestronne wnętrze nowego flagowca zachwyca luksusowym wyposażeniem, nowo opracowanym systemem sterowania MMI oraz doskonałą jakością wykonania. Innowacyjne systemy wspomagania dają jeszcze większą pewność podczas jazdy.

Design

Design Audi zawsze fascynuje swoją złożoną inteligencją. Zewnętrzna bryła nowego Audi A8 sprawia wrażenie jednorodności, jakby była modelowana z pełnej objętości. Sylwetka przypominająca coupé z płynnie opadającą linią dachu; rzeźbione powierzchnie emanujące spokojem i prestiżem kontrastują z ostrymi liniami. Nowe A8 podkreśla wiodącą pozycję Audi w dziedzinie designu motoryzacyjnego. Symbolizując nowoczesność wielu innowacyjnych technologii, Audi A8 wskazuje na tę rolę poprzez nowe i postępowe elementy designu.

Model o długości 5137 mm (16,85 stopy), rozstawie osi 2992 mm (9,82 stopy), szerokości 1949 mm (6,39 stopy) i wysokości 1460 mm (4,79 stopy) – nowa luksusowa limuzyna ma przestronne proporcje. Audi A8 przewyższa swojego poprzednika pod względem długości i szerokości w stosunku do konkurencji. Jego wysokość pozostaje jednak niższa od najbliższych rywali w Niemczech – proporcje podążają za dynamiczną linią.

Audi A8 eksponuje swoją kratkę chłodnicy w stylu herbu. Ramka wykonana z chromu otacza nową konstrukcję kratki – rzeźbioną, trójwymiarową i bogatą w detale. Kanciaste górne rogi zgrabnie wkomponowują się w przednią część, podczas gdy wyraźne, poziome chromowane listwy podkreślają szerokość pojazdu.

Nowe, zaprojektowane na nowo reflektory Audi A8 patrzą na świat – za pomocą jednostek xenon plus oraz innowacyjnych reflektorów LED, które Audi jako pierwsze wprowadziło na rynek w modelu Audi R8. System adaptacyjnego oświetlenia wspomaga jednostki xenon plus – kontroluje obracające się moduły, aby zawsze zapewnić idealne oświetlenie na skrzyżowaniach, w mieście, na drogach wiejskich i autostradach. Nowe światło do jazdy w każdych warunkach, zintegrowane w reflektorach, zastępuje lampy przeciwmgielne. Ich tradycyjna lokalizacja w wlotach powietrza została zajęta przez radary czujników adaptacyjnego tempomatu z funkcją stop & go.

Przełomem technologicznym od Audi jest połączenie jednostki kontrolującej reflektory z opcjonalnym systemem nawigacji MMI plus. System nawigacji analizuje trasę przed pojazdem i przekazuje dane do komputera świateł, by uruchomić oświetlenie autostradowe z wydłużonym zasięgiem już podczas zjazdu na autostradę. Przed dojechaniem do skrzyżowania system aktywuje światło do skrętu, co zapewnia szersze oświetlenie i tym samym zwiększa bezpieczeństwo.

Wysokiej jakości technologia: pełne reflektory LED

Najwyższe rozwiązanie zastosowane w nowym A8 to pełne reflektory LED. Nadają one dużej limuzynie niepowtarzalny wygląd zarówno w ciągu dnia, jak i po zapadnięciu zmroku. Rewolucyjna optyka oznacza odejście od dużych, tubowych modułów świetlnych powszechnie stosowanych dzisiaj.

Światła drogowe składają się z dziesięciu indywidualnych modułów tworzących łuk poniżej konturu znanego jako „skrzydło”. Tuż poniżej znajduje się kolejny łuk z 22 białymi i 22 żółtymi diodami LED do świateł do jazdy dziennej i kierunkowskazów. Dzięki technologii grubej ściany wydają się na zewnątrz jako jednorodne, ciągłe pasy światła.

Nad skrzydłem znajdują się światła drogowe, których światło generowane jest przez dwa mocne diody LED z czterema chipami oraz system reflektorów o wolnej powierzchni. Asystent przełącza się między światłami drogowymi i mijania, a dodatkowe diody LED wysokiej mocy generują światło autostradowe i światło do skrętu. Oddzielny wentylator i radiator moderują temperaturę systemu.

Pełne reflektory LED oferują szereg funkcjonalnych zalet w codziennych sytuacjach. Z temperaturą barwową 5500 Kelvin ich światło przypomina światło dzienne, a tym samym jest znacznie mniej męczące dla oczu. Oferują również przewagi wydajnościowe. Na przykład światła mijania zużywają tylko 40 watów na jednostkę, co jest nieco mniej niż już wysoko wydajne reflektory xenon plus.

Boczne spojrzenie nowego Audi A8 również oddaje obraz skoncentrowanej i dynamicznej mocy. Typowo dla linii Audi, linia dachu zajmuje dwie trzecie wysokości, a pozostała jedna trzecia przypada na przeszkloną część. Z kratki o pojedynczej ramie charakterystyczna linia Tornado biegnie jako lekka krawędź tuż poniżej parapetu. Linia kontynuuje się blisko nad nadkolami, nadając Audi A8 potężny wygląd na drodze.

Powierzchnie poniżej linii Tornado interpretują grę światła i cienia, wypukłości i wklęsłości, będąc wyrazem powagi i ponadczasowej elegancji. W dół powierzchnie są obramowane wznoszącą się dynamiczną linią biegnącą nad progami. Duże koła – o średnicy od 17 do 21 cali – wypełniają szerokie nadkola.

Z tyłu krawędź oddzielająca nadaje wrażenie smukłości, co dodatkowo podkreśla rzeźbione powierzchnie. Chromowa listwa podkreśla szerokość limuzyny, kończąc się w dyfuzorze.

Tylnie światła również tworzą trójwymiarowy i uderzający wygląd – typowy dla Audi. Również wykorzystują technologię LED z 72 diodami emitującymi światło na jednostkę. Diody typu chip-on-board, które można precyzyjnie upakować, są wykorzystywane w wielu obszarach z powodu ograniczonej ilości dostępnej przestrzeni.

Tylne światła, które zużywają tylko 9 watów na jednostkę, tworzą trapezoidalny kontur, który wydaje się równą, jednorodną listwą. Górna część to przewodnik światła – plastikowa rura; dolna sekcja to refleksyjna, teksturowana powierzchnia o swobodnym kształcie. Jest grubsza niż górna część, aby optycznie obniżyć środek ciężkości tylnej części Audi A8. Kierunkowskaz to pozioma linia. Światło hamowania składające się z pięciu segmentów znajduje się w obrębie trapezu.

Karoseria

Duża, mocna, bezpieczna, a jednocześnie zdumiewająco lekka – aluminiowa karoseria ponownie wyznacza nowe standardy. Jej niska waga jest kluczowym czynnikiem dla doskonałej dynamiki jazdy, wzorcowej wydajności i bardzo dobrego komfortu nowego A8. Audi, pionier lekkiej konstrukcji w branży motoryzacyjnej, ponownie udowadnia swoją przywódczą rolę.

Piętnaście lat temu marka z czterema pierścieniami wprowadziła technologię Audi Space Frame (ASF) do produkcji – z pierwszą generacją Audi A8. ASF doskonale udowodniło swoją wartość; teraz Audi ponownie wykorzystuje tę technologię w znacznie bardziej zaawansowanej formie. W podstawowej konstrukcji nadwozie ASF przypomina kratownicę. Jego szkielet składa się z profili ekstrudowanych i odlewów ciśnieniowych z aluminium. Panele aluminiowe – takie jak panele dachowe i boczne – łączone są za pomocą połączeń tarciowych.

W zależności od swoich funkcji, komponenty nadwozia ASF różnią się kształtem i polem przekroju. Na przykład węzły słupka A nowego Audi A8 – jeden z 25 odlewów w nadwoziu – łączą człon podłużny, próg, poprzeczny człon omega, poprzeczny człon szyby czołowej, ramę dachu i mocowanie belki zawieszenia. Z kolei boczna rama dachu jest formowana z jednego ekstrudowanego profilu; jego pole przekroju zmienia się elastycznie od słupka A do słupka C.

Audi znacznie zwiększyło wytrzymałość komponentów nadwozia o podwyższonej wytrzymałości w nowym Audi A8, znacznie redukując zarówno grubość materiału, jak i wagę.

Kluczowym czynnikiem w tym aspekcie jest nowy materiał kompozytowy do paneli aluminiowych. Zastosowanie tej nowej, wysokowytrzymałej stopu aluminium samo w sobie pozwoliło zaoszczędzić 6,5 kilograma (14,33 funta).

Wysoka sztywność, niskie wibracje

Oprócz niskiej wagi, nadwozie ASF Audi A8 ma wiele innych zalet. Statyczna sztywność skrętna wzrosła o 25 procent w porównaniu z poprzednikiem, który był już liderem w tej dziedzinie; stanowi ona podstawę dla precyzyjnego, dynamicznego prowadzenia. W aspekcie jakości lekkiego – relacji między wagą, sztywnością skrętną a rozmiarem – nadwozie uzyskało poprawę o 20 procent. Zasada ASF zapewnia komfortowo niskie poziomy wibracji i imponującą ciszę wewnątrz, co daje charakterystyczne poczucie Audi.

Nowe A8 płynie spokojnie, elegancko i cicho przez wiatr. Wersja 4.2 FSI ma współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,26, a powierzchnia czołowa wynosi 2,41 m2 (25,94 stopy kwadratowej). Niskie współczynniki unoszenia z przodu i z tyłu zapewniają pewną stabilność przy prędkościach autostradowych. Luksusowa limuzyna ponownie przewodzi swojej klasie pod względem komfortu akustycznego.

Audi traktuje rozwój nowego pojazdu jako całościową misję. Całkowity bilans energetyczny obejmujący całe życie pojazdu ujawnia, że nowy Audi A8 osiąga lepsze wyniki niż jego poprzednik w odniesieniu do wszystkich ważnych kryteriów środowiskowych, w tym emisji CO2. Kluczowym czynnikiem jest faza użytkowania, w której szczególnie nowe, wysoko efektywne silniki odgrywają pozytywną rolę. Aluminium również przewyższa stal jako materiał nadwoziowy w kontekście CO2 dzięki doskonałym właściwościom recyklingowym.

Wnętrze

Wnętrze nowego Audi A8 to przestrzeń wellness dla zmysłów. Dzięki eleganckiemu stylowi i jakości wykonania na poziomie rzemieślniczym, wnętrze jest głęboko zakorzenione w filozofii marki z czterema pierścieniami. W porównaniu do swojego poprzednika jest znacznie szersze, bardziej przestronne i przewiewne. Elementem wyróżniającym jest „wrap-around” – okrągła krzywa tworząca elegancką linię na poziomie jak w jachcie. Duża krzywa integruje smukły i niski panel instrumentów. Jego schludny przód ma kształt delikatnej fali.

Jasna i intuicyjna filozofia obsługi Audi osiąga nowe szczyty w Audi A8. Duże, okrągłe wskaźniki są wyraźnie oddzielone. System informacji dla kierowcy (DIS), który służy jako w pełni funkcjonalne centrum informacji i sterowania, ma nowy układ. Jego ekran centralny zwiększył się do 7 cali przekątnej, pokazując wszystkie funkcje według łatwego do zrozumienia konceptu. Obsługuje się go za pomocą równie udoskonalonego wielofunkcyjnego sterowania.

Centralny tunel: idealna konsola sterująca

Centralny tunel w nowym Audi A8 jest szeroki i równomiernie nachylony. Jako ergonomicznie idealna konsola sterująca, zawiera panel sterujący automatyczną klimatyzacją oraz terminal systemu MMI i multimediów, teraz w nowej wersji. Tworzy to jasno zorganizowany układ dotykowy i zmysłowy w trzech strefach, z których jedna jest zarezerwowana dla audio. Obsługa jest całkowicie bezstresowa: nadgarstek kierowcy na dźwigni wyboru 8-biegowej tiptronic, asymetrycznie umiejscowionej na centralnym tunelu, pozostawia rękę w wygodnej pozycji do dotykania i obracania przełączników.

W trybie czuwania monitor systemu MMI znajduje się w panelu instrumentów. Po włączeniu porusza się ku górze w eleganckiej krzywej, ładnie przygotowując scenę na uruchomienie systemu. Duży monitor o przekątnej 8 cali jest wyjątkowo płaski. Jego obszar wyświetlania dzieli się na trzy strefy informacyjne, podczas gdy system sterowania menu oparty jest na dalszej, ulepszonej i intuicyjnej logice. Wszystkie tematy są prezentowane w eleganckiej, trójwymiarowej grafice.

Audi A8 również stawia poprzeczkę na nowym poziomie w jakości wykonania, kolejnej wielkiej dziedzinie Audi. Połączenie najwyższej jakości materiałów i ich precyzyjnego wykonania sprawia, że wnętrze jest zmysłowym doświadczeniem. Duże elementy sterujące i przyciski są na życzenie dostępne z aluminiowymi powierzchniami i klikają łatwo i precyzyjnie jak w zegarku. Wiele przycisków błyszczy w czarnym połysku, a wszystkie często używane części pokryte są nowym rodzajem powłoki, co czyni je niezwykle odpornymi na zarysowania.

Duże dekoracyjne wstawki składają się z dwóch części – bardzo eleganckiego rozwiązania. Dolne elementy są standardowo w kolorze wysoko polerowanej czerni, a górne w kolorze orzechowym, podczas gdy całość akcentowana jest delikatnymi paskami chromowanymi. Aluminium szczotkowane oraz piękne drewno są dostępne na zamówienie od Audi. Wszystkie komponenty charakteryzują się bezkompromisową precyzją wykonania i minimalnymi szparami.

Audi oferuje pięć podstawowych kolorów dla wnętrza i trzy odcienie dla podsufitki. Wybór pokryć obejmuje naturalną skórę, która jest szczególnie miękka i oddychająca. Pasjonaci indywidualnych rozwiązań mogą wybrać dwie kolekcje wzornicze Audi w specjalnych kolorach, które integrują wiele luksusowych elementów wyposażenia. Audi oferuje również kilka pakietów skórzanych, pakiet Alcantara oraz rozszerzony wygląd aluminium w wnętrzu.

Wysoko emocjonalne: orkiestracja światła

W ciemności wchodzi w grę kolejna cecha wysokiej jakości – nowe światło ambientowe. Białe diody LED dodają kilka subtelnych akcentów do wnętrza. Pakiet światła ambientowego to emocjonalna ogólna orkiestracja, zapewniająca skuteczne oświetlenie i sprawiająca, że konsola centralna zdaje się unosić w powietrzu. Wiele diod LED jest dwukolorowych lub trzykolorowych – w MMI można wybierać między schematami kolorów: kości słoniowej, polarnym i rubinowym. Innymi słowy, te same diody LED mogą zmieniać się między dwiema a trzema kolorami.

Wiele wyrafinowanych rozwiązań w nowym Audi A8 obejmuje przycisk start-stop, który pozwala kierowcy uruchomić silnik, trzymając klucz w kieszeni.

Automatyczny system klimatyzacji reguluje klimat wewnętrzny w dwóch strefach, a opcjonalnie nawet w czterech. Dostępne są trzy style klimatyzacji – delikatny, średni i silny – które zmieniają również rodzaj przepływu powietrza. Na zimę dostępna jest czwarta wariant, która intensywniej ogrzewa podłogę.

Standardowe przednie siedzenia mają elektryczną regulację w 12 kierunkach. Siedzenia komfortowe oferują jeszcze więcej luksusu dzięki swoim 22-stopniowym regulacjom, obejmującym również boki foteli. Audi oferuje opcjonalne fotele o sportowym wyglądzie i górnym wzorze pikowania. Oprócz ogrzewania oferowana jest także wentylacja w trzech stopniach. Kolejnym luksusowym dodatkiem jest pneumatyczny masaż, w którym podwójne komory powietrzne pulsują w oparciu – kierowca i pasażer z przodu mogą regulować je w pięciu programach, z intensywnością podzieloną na trzy stopnie.

Jako duża, luksusowa limuzyna, Audi A8 zapewnia również swoim pasażerom tylnym pierwszorzędny poziom komfortu. Na życzenie Audi oferuje nawet tylne siedzenia z wszechstronną elektryczną regulacją zewnętrznych siedzeń; dostępna jest funkcja pamięci oraz możliwość regulacji fotela pasażera z przodu z tyłu. Ogrzewanie siedzeń, elektryczne rolety oraz czterostrefowa automatyczna klimatyzacja wraz z oddzielnym panelem sterującym z tyłu dopełniają pakiet. Wentylacja i funkcja masażu są również dostępne.

Nowe A8 oferuje 510 litrów dużej przestrzeni bagażowej, ciętej bardzo szeroko. Cztery torby golfowe można wygodnie umieścić poprzecznie; mniejsze przedmioty mieszczą się w bocznych schowkach. Po odblokowaniu, klapa automatycznie otwiera się do góry. Standardowa (w USA) przestrzeń bagażowa zawiera sieć, dwa haki na torby, uchwyt na parasol oraz gniazdko 12 V. Dostępna jest również możliwość przewożenia nart oraz elektryczna klapa bagażnika.

Silniki

Niezrównana moc i wysoka wydajność – nowy Audi A8 debiutuje na rynku z mocnym silnikiem V8. Z mocą 372 KM nigdy nie zawodzą swoją przewyższającą mocą i potężnym, ale dyskretnym napędem. Wszystkie silniki posiadają bezpośredni wtrysk paliwa i zużywają o 15 procent mniej paliwa niż ich odpowiednicy.

Silnik w A8 ma inteligentne elementy z modułowego systemu wydajności Audi. Podczas hamowania system odzyskiwania energii przekształca energię kinetyczną w energię elektryczną, która jest magazynowana w akumulatorze. W innowacyjnym zarządzaniu cieplnym komputer monitoruje liczne aktory, aby zapewnić idealny rozkład strumieni ciepła między silnikiem, skrzynią biegów a wnętrzem w każdej sytuacji. Po zimnym rozruchu silnik zostaje tymczasowo całkowicie odłączony od obiegu chłodzenia, znacznie skracając czas nagrzewania dzięki dużym stratom tarcia.

Silnik 4.2 FSI generuje moc 273 kW (372 KM) przy pojemności 4163 cm3, osiągając maksymalny moment obrotowy 445 Nm (328,22 lb-ft) przy 3500 rpm. Przyspiesza Audi A8 od 0 do 100 km/h w 5,7 sekundy, a prędkość końcowa (jak we wszystkich wariantach silnikowych) wynosi 250 km/h (155,34 mph) i jest ograniczona elektronicznie.

Najważniejszym powodem tej zwiększonej mocy jest redukcja tarcia wewnętrznego, szczególnie w napędzie łańcuchowym dla wałków rozrządu i pomocniczych. Sterowana elektrycznie pompa olejowa z przełączaniem między dwoma stopniami ciśnienia działa z wysoką wydajnością. Jak wszystkie silniki benzynowe od Audi, V8 ma bezpośredni wtrysk FSI, co pozwala na wysoką kompresję 12.5:1, zwiększając moc i wydajność.

Napęd

Nowe Audi A8 oferuje najwyższe standardy także w zakresie przeniesienia napędu. Nowy, elektronicznie sterowany 8-biegowy system tiptronic oraz stały napęd na wszystkie koła quattro z linii produkcyjnej. Na życzenie Audi instaluje również dynamiczny dyferencjał sportowy.

8-biegowy tiptronic to całkowicie nowo opracowana automatyczna skrzynia biegów. Jej dużą zaletą jest wysoki ogólny współczynnik przełożenia 7.0:1 między najkrótszym a najdłuższym przełożeniem, co obniża zużycie paliwa o około sześć procent. Audi A8 przyspiesza dynamicznie, utrzymując niskie obroty, co redukuje zużycie paliwa. Wszystkie zmiany biegów są prawie niezauważalnie gładkie i szybkie, a także bardzo elastyczne.

8-biegowy tiptronic osiąga wysoki poziom wydajności. Jednym z czynników jest wysoko wydajna pompa do dostarczania oleju, a innym podgrzanie oleju przez ciecz chłodzącą po zimnym rozruchu, aby zmniejszyć straty tarcia.

Dynamiczny program zmiany biegów (DSP), który kontroluje skrzynię biegów, ma automatyczne tryby pracy D i S. Nowatorską innowacją od Audi jest połączenie z danymi trasy dostarczanymi przez opcjonalny system MMI navigation plus. Dzięki tym danym DSP włącza zbliżające się zakręty do swojej strategii zmiany biegów – unika niepotrzebnych zmian biegów na wąskich drogach, na przykład.

Nowa dźwignia wyboru na centralnym tunelu jest przeznaczona do wyboru trybów jazdy – ma kształt dźwigni sterującej na jachcie i stanowi akcent w eleganckim wnętrzu limuzyny. Ergonomicznie dopracowana dźwignia komunikuje się ze skrzynią biegów elektronicznie. Zmiany biegów wyzwalane są krótkim dotknięciem dźwigni, po czym automatycznie wraca do swojej pozycji centralnej. Można również zmieniać biegi, korzystając z przełączników na kierownicy.

Miejsce instalacji nowego tiptronicu ma specjalny układ – jak w wielu modelach Audi: Dyferencjał znajduje się przed przetwornikiem momentu obrotowego. Oś przednia jest przesunięta do przodu – zalety to długi rozstaw osi, krótki zwis przedni oraz doskonale zrównoważona masa.

System quattro z napędem na wszystkie koła również przyczynia się do wiodącej pozycji nowego A8. Jego mechaniczne centralne różnicowe zarządza normalną pracą automobilową: 60 procent do dyferencjału osi tylnej i 40 procent do przedniej – sportowy charakter. W przypadku poślizgu na kole, dyferencjał przekazuje większość momentu obrotowego na oś z lepszą przyczepnością.

Klienci z szczególnie sportowym stylem jazdy mogą zdecydować się na opcjonalny dyferencjał sportowy z ciągłą zmiennością rozkładu sił napędowych między tylnymi kołami. Z dyferencjałem sportowym Audi A8 porusza się niemal jak na szynach.

Sterownik dyferencjału sportowego jest połączony z systemem dynamiki pojazdu Audi drive select. Kierowca może w każdej chwili przełączać między trzema charakterystykami tego systemu – auto, komfort i dynamiczny.

Podwozie

Nowe Audi A8 to najbardziej sportowa limuzyna w klasie luksusowej. Jego podwozie łączy bezkompromisową precyzję z wielką dynamiką, wybitną stabilnością i doskonałym komfortem. Audi drive select to standard, z opcjonalnym dynamicznym wspomaganiem. Duża limuzyna imponuje swoją żywiołową zwinnością. Audi A8 wchodzi w zakręty spontanicznie i chętnie, przejeżdżając przez nie prawie neutralnie i znajdując mocny chwyt na drodze przy wyjściu z zakrętu dzięki stałemu napędowi na wszystkie koła quattro.

Podstawa dla silnika i osi przedniej tworzy szkielet zawieszenia przedniego. Oś przednia składa się z pięciu wahaczy na koło; jej aluminiowe odlewy zapewniają małą masę nieresorowaną oraz ultra-precyzyjne prowadzenie kół.

Wszystkie warianty Audi A8 poruszają się z systemem serwoelektrycznym zależnym od prędkości. Mechanizm kierowniczy znajduje się nisko i dobrze z przodu na podwoziu; impuls kierowniczy wprowadzany jest bezpośrednio do kół przez drążki kierownicze, co powoduje bardzo spontaniczną reakcję. Z sportowym i bezpośrednim przełożeniem 16.1:1, układ kierowniczy przekazuje precyzyjne i wyraźne informacje zwrotne z drogi w każdej sytuacji. Jego kontrolowana pompa o zmiennej wydajności działa z wysoką wydajnością.

Układ osi tylnej oparty jest na zasadzie trapezoidalnego wahacza, który łączy zwartą konstrukcję z doskonałymi właściwościami jezdnymi i komfortowymi. Cztery stalowe rury tworzą bardzo sztywną ramę osi. Dwa odlewane hollow trapezoidalne wahacze, nośniki kół, poprzeczne wahacze podwieszane oraz drążki kierownicze są wykonane z aluminium. Inżynierowie Audi gruntownie przeprojektowali zawieszenie. Amortyzatory są mocowane bezpośrednio do nośnika koła, dzięki czemu reagują jeszcze bardziej wrażliwie.

Audi drive select nadaje fascynującą różnorodność doświadczeniu prowadzenia nowego A8 – od niezwykle komfortowego, delikatnego toczenia się po sportowe i ekscytujące pokonywanie zakrętów. Integruje adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, silnik, 8-biegowy tiptronic i serwoelektryczne wspomaganie. Dzięki MMI kierowca może zmieniać charakterystyki tych systemów pomiędzy trybami komfortowymi, automatycznymi i dynamicznymi. Ponadto kierowca może skomponować czwarty tryb działania odpowiadający jego osobistemu ideałowi – tryb „indywidualny”.

Zawsze właściwe nastawienie: adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne

Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne łączy zawieszenie powietrzne z kontrolowanym tłumieniem. Amortyzatory są nowa konstrukcją; zwiększona pojemność powietrza pozwala na miękką charakterystykę nawet bez akumulatora pomocniczego. Wrzeciona i pomocnicze sprężyny powietrzne wrażliwie reagują nawet na niewielkie nierówności nawierzchni drogi. Amortyzatory działają z wysoką elastycznością – ich jednostka sterująca ciągle analizuje warunki i zmienia tryb działania w ciągu tysięcznych części sekundy.

Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne to wszechstronna technologia. W zależności od prędkości i trybu określonego przez Audi drive select, obniża nadwozie o maksymalnie 25 mm, aby zwiększyć stabilność i zmniejszyć opór, a tym samym poprawić zużycie paliwa. Dostępny jest także inny tryb działania – tryb „podwyższenia”, który nieznacznie podnosi nadwozie.

Audi drive select ma także inne komponenty – dyferencjał sportowy oraz dynamiczne wspomaganie, które zmieniają przełożenie kierownicy o niemal 100 procent. Przy niskich prędkościach pojazdu – podczas manewrowania, na przykład – układ kierowniczy działa bardzo bezpośrednio; wspomaganie jest również wysokie. W miarę wzrostu prędkości, bezpośredniość i wspomaganie stopniowo maleją – na autostradach Audi A8 płynie po asfalcie z stoickim spokojem.

Dynamiczne wspomaganie ściśle współpracuje z systemem stabilizacyjnym ESP. W razie potrzeby lekko kontruje w granicach obsługi podczas pokonywania zakrętów – praktycznie niezauważalnie dla kierowcy, zmniejsza podsterowność i nadsterowność w większości sytuacji.

Nowe Audi A8 ma na pokładzie potężny system hamulcowy, który jest konsekwentnie zaprojektowany dla maksymalnego rozpraszania ciepła i niskiej wagi. Wszystkie cztery tarcze są wentylowane; z przodu stalowe trzpienie łączą pierścienie cierne z aluminiowymi zaciskami hamulcowymi. Ta koncepcja, nowa w klasie luksusowej, oszczędza do 3,75 kg (8,27 funta) wagi na każde kole. System stabilizacji ESP można wyłączyć i oferuje tryb sportowy.

Wybór kół podkreśla silny charakter nowego Audi A8. Rozmiary wahają się od 17 do 21 cali. Opony zostały zoptymalizowane pod kątem komfortu, aerodynamiki i oporu toczenia.

Bezpieczeństwo

Nowe A8 to jeden z najbezpieczniejszych samochodów na rynku. Chroni swoich pasażerów mocnym nadwoziem, adaptacyjnymi systemami zabezpieczeń oraz nowym systemem Audi pre sense. Jest dostępny w wersji standardowej oraz w trzech rozszerzonych poziomach.

W wersji standardowej – Audi pre sense basic – system analizuje informacje z czujników ESP. Kiedy sygnalizują maksymalne hamowanie lub poślizg, jednostka kontrolna interweniuje. W zależności od sytuacji aktywuje światła awaryjne oraz zamyka boczne okna i szyberdach; napręża także przednie pasy bezpieczeństwa. Proces ten jest inicjowany przez silniki elektryczne i jest odwracalny – jeśli sytuacja kończy się dobrze, pasy zostaną zwolnione.

Rozszerzone poziomy systemu noszą nazwy Audi pre sense front, Audi pre sense plus oraz Audi pre sense rear. Są zintegrowane z opcjonalnymi systemami wspomagania, takimi jak adaptacyjny tempomat z funkcją stop & go oraz Audi side assist.

W połączeniu z ACC stop & go, Audi pre sense front monitoruje ruch przed nowym Audi A8 i wspiera kierowcę na różnych poziomach. Pierwszym jest sygnał ostrzegawczy, a drugim ostrzegawcze szarpnięcie w postaci krótkiego hamowania. Jeśli kierowca teraz wciśnie pedał, system wspomagania hamowania inicjuje precyzyjne hamowanie w stosunku do poprzedzającego pojazdu.

Nawet manewr unikania – często lepsze rozwiązanie – byłby nadal możliwy. Jeśli kierowca pozostanie bierny, następuje trzeci etap – autonomiczne częściowe hamowanie, które spowalnia Audi A8 z szybkością 3 m/s2. Okna i szyberdach są zamykane, włączają się światła awaryjne, a pasy bezpieczeństwa są naprężane.

Jeśli w pełnej wersji systemu Audi pre sense plus, wchodzi w życie czwarty etap: hamowanie z początkowym spowolnieniem 5 m/s2, a następnie maksymalne hamowanie. Ta faza rozpoczyna się około pół sekundy przed zderzeniem. Choć w takim przypadku kolizji nie da się już uniknąć, jej skutki są znacznie złagodzone, ponieważ do momentu uderzenia Audi A8 zmniejszyło prędkość o około 40 km/h (24,85 mph).

System Audi pre sense rear łagodzi skutki kolizji z tyłu. Również tutaj zamyka okna i szyberdach, a pasy bezpieczeństwa są napięte. Jeśli Audi A8 posiada opcjonalne przednie fotele z pamięcią, przesuwają się do pozycji, która dobrze chroni pasażerów.

Lekka konstrukcja ASF zapewnia doskonałą ochronę w każdym rodzaju wypadku. W wnętrzu czujnik adaptacyjny dba o bezpieczeństwo. Szczególnie przy mniejszych i lżejszych osobach znacznie redukuje powagę urazów, inteligentnie zarządzając współdziałaniem między przednimi poduszkami powietrznymi a ogranicznikami napięcia pasów. W przypadku kolizji bocznych A8 posiada poduszki powietrzne w oparciach przednich siedzeń oraz zewnętrznych siedzeń tylnych. Dwie poduszki powietrzne głowy rozciągają się od słupka A do słupka C.

Systemy wspomagania

Nowe Audi A8 również demonstruje skoncentrowaną moc innowacyjną Audi w swoich systemach wspomagania, oferując szeroki, nowo uporządkowany zestaw systemów technologicznych. W porównaniu do konkurencji są znacznie bardziej wydajne i inteligentne, dzięki nowatorskiemu połączeniu.

Radarowy system automatycznego kontrolowania odległości, adaptacyjny tempomat z funkcją stop & go, przeszedł intensywny rozwój. Dwa czujniki radarowe znajdują się teraz w przedniej części Audi A8 w wlotach powietrza.

System reguluje prędkość oraz odległość do poprzedzającego pojazdu w zakresie od 0 do 250 km/h (155,34 mph). W ruchu stop-and-go, nowy A8 hamuje do zatrzymania. Przy krótkich przystankach limuzyna automatycznie wznawia jazdę, gdy poprzedzający pojazd rusza z miejsca; po dłuższym zatrzymaniu kierowca musi wcisnąć gaz lub dźwignię tempomatu.

Dzięki nowemu systemowi nawigacji funkcja ACC stop & go zawsze wie, gdzie znajduje się Audi A8. Pobiera dane z 27 jednostek kontrolnych i ściśle współdziała z innymi systemami wspomagania kierowcy, takimi jak radar tylny systemu Audi side assist. Dzięki temu wysokiemu poziomowi informacji system potrafi wykrywać skomplikowane scenariusze i podejmować wyprzedzające decyzje w wsparciu kierowcy.

Na autostradzie, jeśli pojazd z przodu sygnalizuje prawym kierunkowskazem i zwalnia, ponieważ kierowca chce zjechać, funkcja ACC stop & go rozpoznaje ten fakt dzięki obrazowi z kamery oraz możliwości rozczytania zjazdu z danych trasy dostarczanych przez system nawigacji. Konwencjonalny system hamowałby analogicznie do pojazdu z przodu; w wielu przypadkach Audi A8 jedzie niemal bez zmian.

Audi side assist: bezpieczeństwo podczas zmiany pasa ruchu

Przy prędkościach 30 km/h (18,64 mph) i wyższych, Audi side assist działa za pomocą dwóch czujników radarowych w tyle, które obserwują zdarzenia zachodzące za samochodem. Jeśli inne pojazd porusza się w krytycznym obszarze, najpierw zapala się żółta dioda LED w obudowie zewnętrznego lusterka. Jeśli kierowca jednak aktywuje kierunkowskaz do zmiany pasa, wskaźnik staje się jaśniejszy i zaczyna błyskać szybko – sygnał, którego trudno nie zauważyć.

Przy prędkości powyżej około 65 km/h (40,39 mph), Audi lane assist interweniuje, gdy kierowca zamierza niezamierzenie opuścić pas. Kamera znajdująca się nad lusterkiem wewnętrznym obserwuje drogę. Oprogramowanie przetwarza obrazy, analizując oznaczenia pasa i tor jazdy limuzyny. Jeśli ta wjedzie na linię bez sygnalizowania, Audi lane assist wywołuje wibrację w układzie kierowniczym. Dane obrazu są również wykorzystywane przez funkcję ACC stop & go oraz ciągłą kontrolę zasięgu reflektorów.

Całkowicie nowy system wspomagania korzysta również z kamery – wskaźnik ograniczenia prędkości, który pojawi się w połowie 2010 roku. Wykrywa znaki ograniczenia prędkości wzdłuż drogi i przedstawia je graficznie w wyświetlaczu zestawu wskaźników.

W Audi A8 debiutuje również asystent nocnego widzenia. Sercem tego systemu jest kamera termowizyjna umieszczona za czterema pierścieniami z przodu pojazdu. Komputer przekształca informacje z kamery w obrazy i wyświetla je na ekranie znajdującym się między wskaźnikami.

Stosowana przez Audi technologia dalekiego podczerwieni dostrzega obiekty w odległości do 300 metrów (984 stopy), w zależności od przejeżdżanej prędkości. System reaguje na ciepło emitowane przez obiekty, ludzie i zwierzęta są zazwyczaj wyświetlane wyraźnie na jasnym tle, podczas gdy chłodna droga pozostaje ciemna. Oprogramowanie przetwarzające obraz specjalnie poszukuje ludzkich konturów – żółte oznaczenia na wyświetlaczu podświetlają wykryte osoby. Jeśli ruchy osoby prowadzą jednostkę kontrolującą do założenia dotyczącego zagrożenia, osoba jest oznaczona na czerwono, a dźwięk ostrzegawczy rozlega się.

Systemy infotainment

Audi również znacznie podniosło poprzeczkę w zakresie technologii multimedialnej z nowym A8. Opcjonalny system MMI navigation plus udostępnia swoje dane innym modułom technologicznym. Jego nowa koncepcja obsługi z touchpadem – znana jako MMI touch – to kolejny pionierski pomysł. Funkcje telefonu, audio i infotainment są równie nowoczesne.

Rdzeń nowych technologii to nowy system MMI navigation plus, integrujący duży dysk twardy do nawigacji, danych telefonicznych i audio. Procesor graficzny generuje wysokiej jakości, trójwymiarowe obrazy, które pojawiają się w formie modelu terenu 3D. Oprócz klasycznych strzałek, nowy i animowany wyświetlacz służy do prowadzenia nawigacji.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.