AUDI A8 (D4) 2013-2017

AUDI A8 (D4) 2013-2017

Przejdź do galerii zdjęćAUDI A8 (D4) 2013-2017

Trzecia generacja flagowego modelu Audi, A8, zadebiutowała w listopadzie 2009 roku w Miami, a w 2013 roku przeszła modernizację, która nadała jej lepszą prezencję na drodze oraz więcej mocy pod maską.

Audi A8 już wcześniej zdobyło popularność dzięki wystąpieniom w różnych filmach. Pierwsza generacja pojawiła się w filmie „Ronin”, a nowsze generacje można było zobaczyć w „Spider-Man: Homecoming” oraz „Avengers: Age of Ultron”. Jednak nawet samochody bohaterów potrzebują od czasu do czasu aktualizacji. I w 2013 roku nadszedł na to czas.

Modernizacja obejmowała nowe reflektory, nazwane Matrix-Led. Lampy były produkowane przez firmę Hella, a diody LED przez Osram. Dzięki ich współpracy, finalny efekt to spektakularny strumień światła przed samochodem, bez oślepiania nadjeżdżających kierowców. Grill również przeszedł redesign. Z tyłu najbardziej zauważalnym detalem były końcówki wydechu, które miały trapezoidalny kształt, a nie okrągły jak w wersji sprzed modernizacji. Dodatkowo, system nawigacji i komputer reflektorów współpracowały ze sobą, co pozwalało na oświetlenie zakrętu jeszcze przed skrętem kierownicy przez kierowcę.

Wewnątrz znajdował się nowy system MMI (multi media interface) w modelu 2014 A8. Oferował modem LTE WiFi, który zapewniał szybki dostęp do aż ośmiu urządzeń. Skórzana tapicerka była standardem, jednak dla chętnych dostępna była skóra roślinnie garbowana.

Facelifting A8 był dostępny z wyborem silników diesla i benzynowych. Podczas gdy wszystkie wersje diesla były jednoszczelinowe lub bi-turbo, w przypadku jednostek benzynowych część z nich była zasilana naturalną aspiracją.

Wyjątkowy design, jakość ręcznego wyrobu, systematyczna konstrukcja o niskiej wadze oraz bogactwo zaawansowanych technologii: Audi przedstawia kompleksowo zaktualizowany model A8, swój flagowy samochód, na targach IAA 2013 we Frankfurcie nad Menem. Oferta silników ponownie stała się mocniejsza i bardziej wydajna; nowe systemy wsparcia oraz innowacyjne reflektory Matrix LED sprawiają, że jazda jest bardziej stonowana niż kiedykolwiek.

Model A8 czyni Audi jednym z liderów innowacji w luksusowym segmencie samochodowym, który jest najbardziej wymagającą kategorią aut. Jedną z największych zalet dużego sedana jest jego niska waga. Audi A8 3.0 TFSI w standardowej wersji ma masę własną zaledwie 1830 kilogramów – najlepsza w swojej klasie dla modeli z napędem na wszystkie koła.

Kluczowym czynnikiem w jego lekkiej konstrukcji jest nadwozie, które, z wyjątkiem słupków B, wykonane jest w całości z aluminium. Zapewnia to, w konstrukcji Audi Space Frame (ASF), wagę wynoszącą zaledwie 231 kilogramów, co stanowi około 40 procent mniej niż porównywalne nadwozia stalowe. Nadwozie ASF umożliwia również redukcję wagi w wielu innych obszarach, od hamulców po zbiornik paliwa.

Długość (5,14 metra), rozstaw osi (2,99 metra), szerokość (1,95 metra) oraz wysokość (1,46 metra) pozostają bez zmian, nadając Audi A8 najbardziej sportowy charakter w segmencie. A8 L zyskuje dodatkowe 13 centymetrów w obu względach, długości i rozstawie osi. W wersji z silnikiem TDI, oba warianty nadwozia mają współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,26. Wartość ta w przypadku silnika TFSI wynosi 0,27.

W aktualizacji modelu A8 Audi szczególnie zwróciło uwagę na akustykę. Dodatkowe środki wygłuszające jeszcze bardziej redukują już niski poziom hałasu wewnętrznego. Bagażnik ma teraz maksymalną pojemność 520 litrów i można go znacznie lepiej załadować dzięki zmienionemu układowi. Opcjonalny system wspomagania zamykania bagażnika oznacza, że cały samochód można zablokować za naciśnięciem przycisku.

Dynamiczny, a zarazem harmonijnie elegancki – design dużego sedana stał się jeszcze bardziej ekspresyjny. Pokrywa silnika, jednolita kratka i przedni zderzak są jeszcze bardziej rzeźbione i precyzyjne; dolna krawędź reflektorów jest prosta. Na rynku niemieckim reflektory LED są standardem we wszystkich modelach z silnikiem V8.

Audi oferuje również reflektory z opcjonalną technologią Matrix LED, która wyznacza nowe standardy w zakresie designu i technologii. W tych reflektorach jednostka świateł drogowych składa się z 25 indywidualnych segmentów. Małe diody emitujące światło, które współpracują z soczewkami i reflektorami połączonymi w szereg, są aktywowane i dezaktywowane lub przyciemniane indywidualnie w zależności od sytuacji. Umożliwia to systemowi precyzyjne reagowanie na inne samochody, które rozpoznaje za pomocą kamery i zawsze skuteczne oświetlenie drogi. Dodatkowymi funkcjami nowych reflektorów są inteligentne oświetlenie skrętne, nowe oświetlenie dzienne oraz dynamiczne kierunkowskazy.

Lampy LED z tyłu nowego Audi A8 stały się także cieńsze i połączone ciągłym chromowanym paskiem. Wszystkie modele, z wyjątkiem S8, mają przeprojektowany zderzak z dwiema rombowymi końcówkami wydechu. Chromowane listwy w dolnej części nadwozia, finezyjne wstawki w klamkach oraz wysoki połysk czarnych ram okien dopełniają charakterystyczne cechy. Do wyboru jest 12 kolorów nadwozia, w tym pięć nowych. Koła są dostępne w rozmiarach do 21 cali z oponami serii 275/35.

Silniki: większa moc przy większej efektywności

Oprócz modeli S8, A8 L W12 quattro i A8 hybrid, nowy Audi A8 będzie oferowany na rynku niemieckim z dwoma silnikami benzynowymi TFSI i dwoma jednostkami TDI. Pakiet działań mających na celu redukcję tarcia zmniejsza zużycie paliwa o nawet dziesięć procent, a większość silników również zyskuje na mocy. Wszystkie silniki spełniają już wymagania normy Euro 6.

Pod maską A8 3.0 TFSI quattro znajduje się silnik V6, którego mechaniczna sprężarka może być dezaktywowana. Moc wynosi teraz 228 kW (310 KM), co stanowi wzrost o 15 kW (20 KM). Silnik V6 przyspiesza standardową wersję sedana z 0 do 100 km/h w 5,7 sekundy. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Średnie zużycie wynosi 7,8 litra na 100 kilometrów, co odpowiada 183 gramom CO2 na kilometr.

Silnik V8 z podwójną turbosprężarką w modelu A8 4.0 TFSI quattro teraz produkuje 320 kW (435 KM), o 11 kW (15 KM) więcej niż poprzednio. Kluczowe dane wydajności: z 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy; średnie zużycie paliwa 9,1 litra na 100 kilometrów, co odpowiada 213 gramom CO2 na kilometr. System Audi cylinder on demand (COD) odgrywa istotną rolę w tej efektywności, dezaktywując cztery z ośmiu cylindrów przy częściowym obciążeniu.

Przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 5,9 litra na 100 kilometrów, co odpowiada 155 gramom CO2 na kilometr, model 3.0 TDI clean diesel ustanowił nowy rekord w luksusowym segmencie z napędem na wszystkie koła. Moc silnika V6 diesla wzrosła o 6 kW (8 KM) do 190 kW (258 KM). Teraz przyspiesza on sedana z 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy.

W zakresie momentu obrotowego, 4.2 TDI clean diesel przewyższa całą ofertę A8, dostarczając 850 Nm do wału korbowego. Audi zwiększyło jego moc aż o 25 kW (34 KM) do 283 kW (385 KM). Wyposażony w mocny silnik V8 diesel, A8 osiąga standardowe przyspieszenie w 4,7 sekundy, a średnie zużycie paliwa wynosi 7,4 litra na 100 kilometrów, co odpowiada 194 gramom CO2 na kilometr.

Napęd: tiptronic i quattro

Wszystkie warianty modelu są wyposażone w szybką i płynnie zmieniającą biegi, ośmiobiegową skrzynię tiptronic. Skrzynia, którą można sterować elektronicznie za pomocą eleganckiego dźwigni selektora oraz łopatek na kierownicy, współpracuje z systemem stałego napędu na wszystkie koła quattro. Ten ostatni jest standardem w serii A8 (z wyjątkiem A8 hybrid). Na życzenie Audi połączy napęd na wszystkie koła quattro z opcjonalnym dyferencjałem sportowym na tylnej osi. Moc może być wtedy rozdzielana między tylne koła w zależności od potrzeb, co zapewnia jeszcze bardziej zwinne prowadzenie. Dyferencjał sportowy jest standardem w modelach S8 i A8 4.2 TDI clean diesel quattro.

Audi A8 zawdzięcza swój sportowy charakter w dużej mierze wyrafinowanemu zawieszeniu. Rozkład obciążenia osi jest zrównoważony, a wszystkie wahacze są aluminiowe. Standardem jest również system Audi drive select, który umożliwia kierowcy wpływanie na pracę różnych modułów technicznych, takich jak charakterystyka kierownicy czy pedału gazu. Kontroluje on również adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z adaptacyjnym tłumieniem, które dostosowuje wysokość nadwozia do prędkości jazdy. Audi oferuje również zawieszenie pneumatyczne z sportowym ustawieniem na życzenie.

Układ kierowniczy wykorzystuje teraz efektywny napęd elektromagnetyczny, który zmniejsza zużycie paliwa, a także umożliwia korzystanie z wielu systemów wspomagających. Opcjonalne dynamiczne kierowanie zmienia swój przełożenie w zależności od prędkości samochodu. Wszystkie tarcze hamulcowe są wentylowane wewnętrznie. Tarcze hamulcowe z włókna węglowego są dostępne w modelach V8, S8 i A8 L W12.

Nowym elementem technologii lekkiej konstrukcji Audi są koła aluminiowe technologii 9J x 20. Bazują one na odlewach wsparcia, które są łączone w specjalnym procesie z wysokotemperaturowymi elementami o dziesięciu szprychach z wysokowytrzymałego polimeru. Ta technologia daje projektantom swobodę w stosowaniu dużych, a zarazem trójwymiarowych wzorów.

Elegancki i przestronny: wnętrze

Wnętrze flagowca Audi zachwyca eleganckimi, przestronnymi liniami. Deska rozdzielcza jest smukła i niska, a pod przednią szybą znajduje się długi łuk – wrap-around. Miejsce na każdym siedzeniu jest obszerne. Bogata gama opcji dla przednich foteli obejmuje wentylację oraz funkcje masażu z pięcioma programami i intensywnościami.

Audi oferuje elektrycznie regulowane, indywidualne tylne fotele jako opcję dla A8 i A8 L. Model A8 L dostępny jest również z ciągłym, pokrytym skórą środkowym tunelkiem. Wyposażony we wszystkie dostępne luksusowe funkcje, fotel relaksacyjny z elektrycznie regulowanym podnóżkiem jest tu rozwiązaniem z najwyższej klasy.

Wśród licznych indywidualnych opcji dostępnych dla rodziny A8 znajdują się automatyczna klimatyzacja deluxe w czterech strefach, panorama szklany dach, klucz komfortowy z asystentem zamykania drzwi, okna prywatności, lodówka, składane stoły i jonizator do poprawy jakości powietrza.

Jakość Audi nie zna kompromisów. Wszystkie materiały w nowym A8 zostały starannie wybrane i precyzyjnie opracowane. Starannie wykonane detale dokumentują charakter ręcznej produkcji, począwszy od ledwo widocznych szpar w dwuczęściowych wkładkach, po oświetlenie ambientowe z regulowanym światłem LED oraz pokrycia siedzeń w premium klasie skóry. Najlepszym z nich jest nowa skóra Unicum w kolorze orzechowym, która jest szczególnie naturalnie wyglądająca, miękka i oddychająca.

Nowa gama wyboru pokryć siedzeń, wkładek i kolorów wnętrza jest dostępna w wielu obszarach. Nowe dodatki obejmują drewna fine grain poplar brown-silver oraz fine grain ash natural gold-brown, których drobne pory wypełnione są niewielkimi ilościami srebra i złota. Selektory designu Audi oferują klientom estetyczny wybór ekskluzywnych materiałów i kolorów wnętrza, w tym sykomorowego szarego, marmurowego szarego i brązowego vermont dla S8. Seria Audi exclusive oferuje jeszcze większy stopień indywidualizacji dla szczególnie wymagających klientów.

Jak przystało na Audi, flagowiec marki charakteryzuje się przykładną przejrzystością sterowania pomimo bogactwa funkcji. System informacyjny dla kierowcy z kolorowym, siedmiocalowym wyświetlaczem oraz ośmiocalowy monitor MMI są standardem. Jeśli zainstalowany jest opcjonalny system MMI navigation plus, element sterujący na konsoli centralnej zawiera touchpad. Touchpad MMI umożliwia kierowcy kontrolowanie wielu funkcji; na przykład, cel nawigacji można wprowadzić, rysując litery na padzie.

Audi connect, w tym telefon samochodowy, jest dostępne jako idealne rozszerzenie dla MMI navigation plus. Łączy nowy model A8 z Internetem za pośrednictwem zintegrowanego modułu UMTS. Dzięki hotspotowi WLAN pasażerowie mogą swobodnie surfować i korzystać z poczty elektronicznej na swoich urządzeniach mobilnych. Dla kierowcy system dostarcza dostosowane usługi online z Audi connect do auta, w tym informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym oraz nawigację z Google Earth i Google Street View.

W obszarze multimediów, system dźwiękowy Bang & Olufsen Advanced Sound System, który dostarcza ponad 1400 watów mocy do 19 głośników, zapewnia doskonały dźwięk. System rozrywki dla pasażerów z tyłu obejmuje między innymi dwa duże wyświetlacze, słuchawki Bluetooth i odtwarzacz DVD.

System nawigacji MMI jest ściśle zintegrowany z dodatkowymi systemami pokładowymi Audi A8, w tym z opcjonalnym adaptive cruise control z funkcją stop&go. Oparty na radarze tempomat jest powiązany z rozszerzoną wersją standardowego systemu bezpieczeństwa Audi pre sense basic, podobnie jak inny opcjonalny system, Audi side assist. Dostępny jest również wyświetlacz ograniczenia prędkości oparty na kamerze.

Nowe systemy wsparcia

W nowym A8 debiutują nowe systemy wsparcia, w tym Audi active lane assist, który dokonuje drobnych korekt kierownicy w razie potrzeby, oraz system park assist z 360° wyświetlaczem, który zajmuje się kierowaniem podczas parkowania. Nowością jest również wyświetlacz head-up, który jest elegancko zintegrowany w desce rozdzielczej i wyświetla istotne informacje w polu widzenia kierowcy na przedniej szybie. Asystent nocnego widzenia wykrywa nie tylko pieszych, ale także większe zwierzęta i ostrzega o nich kierowcę.

Nowe Audi A8 ma trafić do niemieckich dealerów w listopadzie 2013 roku. Mimo bardziej bogatego wyposażenia i mocniejszych silników, ceny wzrosną tylko nieznacznie. Nowy model Audi będzie dostępny w Niemczech od 74 500 euro.

Audi A8 L W12 quattro (dane wstępne)

Audi A8 L W12 quattro jest wyposażone w potężny silnik benzynowy, który jest szczególnie krótki i lekki dzięki układowi W. Silnik wolnossący o pojemności 6,3 litra produkuje 368 kW (500 KM), a jednocześnie pracuje bardzo płynnie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje zaledwie 4,7 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi umiarkowane 11,7 litra na 100 kilometrów, co odpowiada 270 gramom CO2 na kilometr i stanowi tym samym punkt odniesienia dla dwunastocylindrowych sedanów. Nowo opracowany system COD działa przy niskim obciążeniu. Tymczasowo dezaktywuje wtrysk paliwa i zapłon dla sześciu z dwunastu cylindrów.

Jako flagowy model w serii, Audi A8 L W12 quattro dostępny jest wyłącznie z długim rozstawem osi. Jego luksusowe cechy obejmują MMI navigation plus z MMI touch, Audi connect w tym telefon samochodowy, reflektory LED, wspomaganie zamykania drzwi, klucz komfortowy, czterostrefową automatyczną klimatyzację, indywidualne tylne fotele oraz szyby dźwiękoszczelne. Innowacyjna pianka absorbująca w oponach redukuje hałas toczenia.

Po raz pierwszy Audi oferuje również aktywne wygłuszanie hałasu (ANC) w W12, dzięki czemu flagowy model zachowuje swoją cichą postawę nawet podczas pracy systemu Audi cylinder on demand w efektywnym trybie sześciocylindrowym.

Koncept Audi A8 exclusive skierowany jest do klientów poszukujących czegoś wyjątkowego. Pakiet w limitowanej edycji (50 samochodów) dostępny jest dla A8 L W12 quattro. Skóra od włoskiego producenta mebli Poltrona Frau w kolorze Agatha cognac dominuje we wnętrzu. Wkładki wykonane są z fine grain olive ash natural silver brown. Ich szaro-brązowy odcień harmonizuje z granitowym sznureczkiem na siedzeniach. Audi rekomenduje kolor Tierra Del Fuego do wykończenia nadwozia.

Audi S8

Z mocą 382 kW (520 KM) – S8 to duży sportowy sedan Audi. Jego 4.0 TFSI w połączeniu z napędem quattro przyspiesza samochód z 0 do 100 km/h w 4,1 sekundy, a średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 9,6 litra na 100 kilometrów, co odpowiada 225 gramom CO2 na kilometr. Technologia COD, która znacznie poprawia wydajność brzmiennego, podwójnie doładowanego V8 przy częściowym obciążeniu, w dużej mierze odpowiada za tę najwyższą wartość. W trybie czterocylindrowym, aktywne wygłuszanie hałasu (ANC) wykorzystuje precyzyjnie przeciwną fazę hałasu do eliminacji przeszkadzającego hałasu w wnętrzu, podczas gdy aktywne mocowania silnika tłumią wibracje. Model A8 4.0 TFSI quattro, A8 L W12 quattro i A8 hybrid również posiadają system ANC.

Audi S8 to jedyny członek rodziny A8, którego układ wydechowy kończy się w dwóch eliptycznych, podwójnych końcówkach wydechu. Dynamiczne kierowanie, napęd quattro z dyferencjałem sportowym oraz sportowe zawieszenie powietrzne z ustawieniem specyficznym dla S są w standardzie. Koła mają średnicę 20 cali, a zaciski hamulcowe osadzone na przedniej osi noszą emblematy S8.

Audi A8 można odróżnić wizualnie na podstawie kilku charakterystycznych modyfikacji designu. Dla wnętrza dostępny jest selektor designu Audi black/vermont brown z wkładkami z włókna węglowego w kolorze miedzi.

Audi A8 hybrid (dane wstępne)

Silnik 2.0 TFSI w Audi A8 hybrid produkuje 155 kW (211 KM), a silnik elektryczny 40 kW i 210 Nm momentu obrotowego. Średnie zużycie paliwa wynosi 6,3 litra na 100 kilometrów (147 gramów CO2 na kilometr). Połączone, obie jednostki napędowe przekazują swoją moc na przednie koła poprzez wysoce zmodyfikowaną ośmiobiegową skrzynię tiptronic. Silnik elektryczny wspierający jednostkę czterocylindrową działa jako elektryczny wzmacniacz, a moc systemu wynosi 180 kW (245 KM), a moment obrotowy systemu 480 Nm.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.