Audi zaprezentowało trzecią generację modeli A8 i A8L w Miami, a następnie pełne ujawnienie miało miejsce podczas 2010 North American International Motor Show.
Od momentu wprowadzenia pierwszej generacji, A8 zaskakiwało swoich klientów nowoczesnymi technologiami, lekką konstrukcją i napędem na wszystkie koła. BMW i Mercedes-Benz skupiały się głównie na napędzie na tylne koła, oferując jedynie kilka opcji trakcji na wszystkich kołach, podczas gdy tylko jedna wersja A8 była dostępna z opcją napędu na przednie koła. To jednak nie była jedyna różnica.
Wygląd zewnętrzny samochodu wykazywał więcej podobieństw z mniejszym bratem, A4. Audi tłumaczyło, że zrobili to, aby stworzyć spójny wizerunek, jednak z profilu model L był inny. W przeciwieństwie do standardowego modelu, który miał drzwi o podobnej długości, A8L miało dłuższe drzwi tylne. To było efektem wydłużenia rozstawu osi o 13 cm (5,12″).
Dodana długość miała na celu zapewnienie imponującego wnętrza, zwłaszcza dla pasażerów tylnych. Podczas gdy pasażerowie z przodu mieli do dyspozycji te same udogodnienia co w standardowym modelu, z tyłu znajdowało się luksusowe, pięciogwiazdkowe spa. Nad fotelami producent oferował opcję szyberdachu. Zamiast kanapy Audi zainstalowało dwa indywidualne fotele z funkcją odchylania. Na oparciach foteli z przodu umieszczono składane podnóżki. Konsola oddzielała pasażerów z tyłu, a klient mógł tam wybrać lodówkę.
Pod maską Audi oferowało szeroki wybór silników o mocy od 250 do 500 KM. Wszystkie wersje wyposażone były w napęd na wszystkie koła, systemy Quattro oraz ośmiobiegowe automatyczne skrzynie biegów.
Wyjątkowy design, jakość ręcznego wykonania, systematyczna konstrukcja o niskiej masie oraz bogactwo zaawansowanych technologii: Audi prezentuje kompleksowo zaktualizowaną wersję modelu A8, swojego flagowego pojazdu, podczas targów IAA 2013 we Frankfurcie nad Menem. Oferta silnikowa ponownie stała się bardziej wydajna i mocna; nowe systemy asystujące oraz innowacyjne reflektory Matrix LED sprawiają, że jazda jest niespotykanie komfortowa.
Model A8 umieszcza Audi w czołówce innowacji w globalnym segmencie luksusowym, najbardziej wymagającej kategorii motoryzacyjnej. Jedną z wielkich zalet dużego sedana jest jego niska waga. Audi A8 3.0 TFSI o standardowym rozstawie osi ma masę własną wynoszącą zaledwie 1830 kilogramów (4034,46 lb) – najlepszy wynik w klasie dla modeli z napędem na wszystkie koła.
Kluczowym czynnikiem w jego lekkiej konstrukcji jest karoseria, która, oprócz słupków B, jest w całości wykonana z aluminium. W konstrukcji Audi Space Frame (ASF) waży zaledwie 231 kilogramów (509,27 lb), co stanowi około 40 procent mniej niż porównywalna konstrukcja stalowa. Karoseria ASF pozwala również na redukcję wagi w wielu innych obszarach, od hamulców po zbiornik paliwa.
Długość (5,14 metra [16,86 ft]), rozstaw osi (2,99 metra [9,81 ft]), szerokość (1,95 metra [6,40 ft]) i wysokość (1,46 metra [4,79 ft]) pozostają bez zmian, co nadaje Audi A8 sportowy charakter w swoim segmencie. Wersja A8 L zyskuje dodatkowe 13 centymetrów (5,12 in) zarówno w długości, jak i rozstawie osi. Wersje nadwoziowe z silnikiem TDI mają współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,26, a dla silnika TFSI wynosi on 0,27.
W aktualizacji modelu A8 Audi zwróciło dużą uwagę na akustykę. Dodatkowe środki tłumienia hałasu jeszcze bardziej redukują już niską poziom hałasu wewnętrznego. Bagażnik ma teraz pojemność maksymalną wynoszącą 520 litrów (18,36 stopy sześcienne), a jego układ znacznie ułatwia załadunek. Opcjonalny asystent zamykania bagażnika umożliwia zablokowanie całego pojazdu za naciśnięciem przycisku.
Dynamiczny, a jednocześnie harmonijnie elegancki – design dużego sedana stał się jeszcze bardziej ekspresyjny. Maskownica silnika, grill w kształcie jednolitej ramy oraz przedni zderzak są jeszcze bardziej rzeźbione i precyzyjne; dolna krawędź reflektorów jest prosta. Na rynku niemieckim reflektory LED są standardem we wszystkich modelach z silnikiem V8.
Audi oferuje także reflektory z opcjonalną technologią Matrix LED, która wprowadza nowe standardy w zakresie designu i technologii. W tych reflektorach jednostka świateł drogowych składa się z 25 indywidualnych segmentów. Małe diody emitujące światło, które współpracują z soczewkami i reflektorami połączonymi w szereg, są aktywowane i dezaktywowane lub ściemniane indywidualnie w zależności od sytuacji. Dzięki temu system precyzyjnie reaguje na inne samochody, które rozpoznaje za pomocą kamery, i zawsze intensywnie oświetla drogę. Dodatkowymi cechami nowych reflektorów są inteligentne światła zakrętowe, nowe światła do jazdy dziennej oraz dynamiczne kierunkowskazy.
Światła LED z tyłu nowego Audi A8 również stały się cieńsze i są połączone ciągłym paskiem chromowanym. We wszystkich modelach, z wyjątkiem S8, przeprojektowany zderzak pomieścił dwa romboidalne końcówki wydechu. Paski chromowane w dolnej części nadwozia, subtelne wstawki w klamkach oraz błyszczące czarne ramki okienne dopełniają jego charakterystycznej estetyki. Klient ma do wyboru 12 kolorów nadwozia, w tym pięć nowych. Felgi dostępne są w rozmiarach do 21 cali z oponami w rozmiarze 275/35.
Silniki: więcej mocy przy większej wydajności
Oprócz modeli S8, A8 L W12 quattro i hybrydowego A8, nowy Audi A8 będzie oferowany na rynku niemieckim w dwóch wersjach silników benzynowych TFSI oraz dwóch jednostkach TDI. Pakiet działań mających na celu redukcję tarcia zmniejsza zużycie paliwa o nawet dziesięć procent, a w większości silników zwiększono także moc. Wszystkie silniki spełniają już wymagania standardu Euro 6.
Pod maską A8 3.0 TFSI quattro znajduje się silnik V6, którego mechaniczny kompresor można dezaktywować. Moc wynosi teraz 228 kW (310 hp), co stanowi wzrost o 15 kW (20 hp). V6 przyspiesza wersję z standardowym rozstawem osi od 0 do 100 km/h (62,14 mph) w 5,7 sekundy. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155,34 mph). Średnie zużycie wynosi 7,8 litra na 100 kilometrów (30,16 mpg), co odpowiada 183 gramom CO2 na kilometr (294,51 g/mile).
Silnik twin-turbo V8 w A8 4.0 TFSI quattro teraz generuje 320 kW (435 hp), co oznacza wzrost o 11 kW (15 hp) w porównaniu do poprzedniej wersji. Kluczowe dane wydajności: od 0 do 100 km/h (62,14 mph) w 4,5 sekundy; średnie zużycie paliwa 9,1 litra na 100 kilometrów (25,85 mpg), co odpowiada 213 gramom CO2 na kilometr (342,79 g/mile). System Audi cylinder on demand (COD) odgrywa kluczową rolę w tej efektywności, dezaktywując cztery z ośmiu cylindrów przy częściowym obciążeniu.
Z średnim zużyciem paliwa wynoszącym 5,9 litra na 100 kilometrów (39,87 mpg), co odpowiada 155 gramom CO2 na kilometr (249,45 g/mile), silnik 3.0 TDI clean diesel ustanowił nowy rekord w luksusowym segmencie z napędem na wszystkie koła. Moc silnika V6 diesla wzrosła o 6 kW (8 hp) do 190 kW (258 hp). Teraz przyspiesza sedan od 0 do 100 km/h (62,14 mph) w 5,9 sekundy.
Jeśli chodzi o moment obrotowy, 4.2 TDI clean diesel jest na szczycie oferty A8, dostarczając 850 Nm (626,93 lb-ft) na wał korbowy. Audi zwiększyło jego moc o imponujące 25 kW (34 hp) do 283 kW (385 hp). Wyposażony w mocny silnik V8 diesel, A8 pokonuje standardową sprint w 4,7 sekundy, a średnie zużycie paliwa wynosi 7,4 litra na 100 kilometrów (31,79 mpg), co odpowiada 194 gramom CO2 na kilometr (312,21 g/mile).
Układ napędowy: tiptronic i quattro
Wszystkie warianty tego modelu wyposażone są w szybki i płynny, ośmiobiegowy układ tiptronic. Skrzynia biegów, która może być sterowana elektronicznie za pomocą eleganckiego dźwigni oraz łopatek na kierownicy, współpracuje z systemem quattro, który jest standardem w serii A8 (z wyjątkiem hybrydy A8). W razie potrzeby Audi łączy napęd quattro z opcjonalnym sportowym dyferencjałem na osi tylnej. Moc można wtedy rozdzielać między tylne koła w miarę potrzeby, oferując jeszcze zwinniejsze prowadzenie. Sportowy dyferencjał jest standardem w modelach S8 oraz A8 4.2 TDI clean diesel quattro.
Audi A8 zawdzięcza swój sportowy charakter w dużej mierze zaawansowanemu zawieszeniu. Rozkład obciążenia osi jest zrównoważony, a wszystkie wahacze kół są aluminiowe. System Audi drive select, który umożliwia kierowcy wpływanie na funkcje różnych modułów technicznych, takich jak wspomaganie kierownicy czy charakterystyka przepustnicy, jest standardem. Kontroluje on także adaptacyjne zawieszenie powietrzne z dynamicznym tłumieniem, które dostosowuje wysokość nadwozia do prędkości. Audi oferuje również zawieszenie powietrzne w sportowym ustawieniu na życzenie.
Wspomaganie kierownicy korzysta teraz z wydajnego napędu elektro-mechanicznego, co zmniejsza zużycie paliwa oraz umożliwia korzystanie z wielu systemów wsparcia. Opcjonalne dynamiczne wspomaganie kierownicy zmienia swój współczynnik w zależności od prędkości pojazdu. Wszystkie tarcze hamulcowe są wewnętrznie wentylowane. Tarcze hamulcowe z włókna węglowego ceramicznego są dostępne dla modeli V8, S8 oraz A8 L W12.
Nowym elementem technologii lekkiej konstrukcji Audi są obręcze aluminiowe 9J x 20. Oparte są one na odlewach wsporczych połączonych za pomocą specjalnego procesu z elementami dziesięcio-spokowymi wykonanymi z wysoko-wytrzymałego polimeru. Ta technologia daje projektantom wolność w stosowaniu dużych powierzchni, a jednocześnie trójwymiarowych wzorów.
Elegancki i przestronny: wnętrze
Wnętrze flagowego modelu Audi zachwyca swoimi eleganckimi, przestronnymi liniami. Deska rozdzielcza jest smukła i niska, a poniżej szyby znajduje się długi łuk – wrap-around. Przestrzeń jest przestronna w każdym miejscu. Szeroka gama opcji dla przednich siedzeń obejmuje funkcje wentylacji i masażu z pięcioma programami o różnych intensywnościach.
Audi oferuje elektrycznie regulowane, indywidualne tylne siedzenia jako opcję dla A8 i A8 L. A8 L jest również dostępny z ciągłą, wykończoną skórą konsolą centralną. Wyposażony we wszystkie dostępne luksusowe funkcje, fotel relaksacyjny z elektrycznie regulowanym podnóżkiem to rozwiązanie klasy premium.
Wśród licznych indywidualnych opcji dostępnych dla rodziny A8 znajdują się czterostrefowa deluxe automatyczna klimatyzacja, panoramiczny dach szklany, klucz wygodny z asystentem zamykania drzwi, szyby przyciemniane, lodówka, składane stoliki oraz jonizator poprawiający jakość powietrza.
Jakość Audi nie zna kompromisów. Wszystkie materiały w nowym A8 zostały starannie wybrane i precyzyjnie opracowane. Starannie wykonane detale dokumentują charakter ręcznego wykonania, od ledwo widocznych szczelin w dwuczęściowych wstawkach, po oświetlenie otoczenia z regulowanym światłem LED i pokrycia foteli w najwyższej jakości skórze. Najlepszym z nich jest nowa skóra Unicum w kolorze orzechowym, która jest szczególnie naturalna, miękka i oddychająca.
Nowy wachlarz wyboru pokryć siedzeń, wstawek i kolorów wnętrza dostępny jest w wielu obszarach. Nowe dodatki obejmują drewno Fine grain poplar brown-silver oraz Fine grain ash natural gold-brown, których drobne pory są wypełnione małymi ilościami srebra i złota. Wybór designu Audi oferuje klientom estetyczny wybór ekskluzywnych materiałów i kolorów do wnętrza, w tym sykomorę szaro-skalną, marmurową szarość oraz brąz Vermont dla S8. Oferta ekskluzywna Audi oferuje jeszcze większą możliwość personalizacji dla wymagających klientów.
Jak przystało na markę Audi, flagowy model charakteryzuje się doskonałą klarownością sterowania, pomimo obfitości funkcji. System informacji dla kierowcy z kolorowym, siedmiocalowym wyświetlaczem oraz ośmiocalowy monitor MMI są standardem. Jeśli zainstalowano opcjonalne MMI Navigation Plus, element sterujący na konsoli tunelu centralnego zawiera panel dotykowy. Panel dotykowy MMI umożliwia kierowcy kontrolowanie wielu funkcji; na przykład cel nawigacji można wprowadzić poprzez odtwarzanie liter na panelu.
Audi connect, w tym telefon samochodowy, jest dostępne jako idealne rozszerzenie MMI Navigation Plus. Łączy nowego A8 z Internetem za pośrednictwem zintegrowanego modułu UMTS. Dzięki punktowi WLAN, pasażerowie mogą swobodnie korzystać z internetu i e-maila za pomocą swoich urządzeń mobilnych. Dla kierowcy system dostarcza dostosowane usługi online z Audi connect do samochodu, w tym informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym oraz nawigację z Google Earth i Google Street View.
W dziedzinie multimediów, system dźwiękowy Bang & Olufsen Advanced Sound System, który dostarcza ponad 1400 watów mocy do 19 głośników, zapewnia doskonałą jakość dźwięku. System rozrywki dla pasażerów z tyłu obejmuje dwa duże wyświetlacze, słuchawki Bluetooth oraz odtwarzacz DVD, wśród innych funkcji.
System nawigacji MMI jest ściśle powiązany z dodatkowymi systemami pokładowymi Audi A8, w tym opcjonalnym tempomatem adaptacyjnym z funkcją stop&go. Tempomat oparty na radarze jest połączony z rozszerzoną wersją podstawowego systemu bezpieczeństwa Audi pre sense, podobnie jak inny opcjonalny system, Audi side assist. Dostępny jest także wyświetlacz ograniczenia prędkości oparty na kamerze.
Nowe systemy asystujące
Nowe systemy asystujące debiutują w nowym A8, w tym Audi active lane assist, który dokonuje drobnych korekt kierownicy w razie potrzeby, oraz system asystenta parkowania z wyświetlaczem 360°, który obsługuje kierowanie podczas parkowania. Nowością jest także wyświetlacz head-up, który jest elegancko zintegrowany w desce rozdzielczej i wyświetla ważne informacje w polu widzenia kierowcy na przedniej szybie. Asystent nocnego widzenia wykrywa nie tylko pieszych, ale także większe zwierzęta i ostrzega kierowcę o nich.
Nowy Audi A8 ma trafić do niemieckich salonów w listopadzie 2013 roku. Mimo bardziej bogatego wyposażenia i mocniejszych silników, ceny wzrosną jedynie nieznacznie. Nowy model Audi będzie dostępny w Niemczech w cenie początkowej wynoszącej 74 500 euro.
Audi A8 L W12 quattro (dane wstępne)
Audi A8 L W12 quattro jest wyposażone w potężny silnik benzynowy, który dzięki swojemu układowi W jest szczególnie krótki i lekki. Silnik wolnossący o pojemności 6,3 litra generuje 368 kW (500 hp), a mimo to działa bardzo płynnie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (62,14 mph) zajmuje zaledwie 4,7 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi 11,7 litra na 100 kilometrów (20,10 mpg), co odpowiada 270 gramom CO2 na kilometr (434,52 g/mile) i jest tym samym punktem odniesienia dla dwunastocylindrowych sedanów. Nowo opracowany system COD działa przy niskim obciążeniu. Tymczasowo dezaktywuje wtrysk paliwa i zapłon dla sześciu z dwunastu cylindrów.
Jako model najwyższy w serii, Audi A8 L W12 quattro dostępne jest wyłącznie z długim rozstawem osi. Jego luksusowe wyposażenie obejmuje MMI Navigation Plus z MMI touch, Audi connect, w tym telefon samochodowy, reflektory LED, asystenta zamykania drzwi, klucz komfortowy, czterostrefową automatyczną klimatyzację, indywidualne tylne siedzenia oraz szyby wygłuszające. Innowacyjna pianka absorpcyjna w oponach redukuje hałas toczenia.
Po raz pierwszy Audi oferuje również aktywną redukcję hałasu (ANC) w W12, aby model najwyższy zachował cichą postawę, nawet gdy system cylindrów na żądanie działa w trybie efektywnym sześciocylindrowym.
Koncepcja A8 Audi exclusive jest skierowana do klientów poszukujących czegoś wyjątkowego. Ograniczony pakiet (50 samochodów) jest dostępny dla Audi A8 L W12 quattro. Skóra od włoskiego producenta mebli Poltrona Frau w kolorze Agatha cognac dominuje w wnętrzu. Wstawki wykonane są z drobnoziarnistego orzecha naturalnego srebra. Szary-braązowy odcień harmonizuje z granitowym szwem na siedzeniach. Audi poleca kolor Tierra Del Fuego na wykończenie nadwozia.
Audi S8
Z mocą 382 kW (520 hp) – S8 to duży sportowy sedan Audi. Jego silnik 4.0 TFSI w połączeniu z napędem quattro przyspiesza samochód od 0 do 100 km/h (62,14 mph) w 4,1 sekundy, a mimo to zużywa średnio zaledwie 9,6 litra paliwa na 100 kilometrów (24,50 mpg), co odpowiada 225 gramom CO2 na kilometr (362,10 g/mile). Technologia COD, która znacząco poprawia wydajność dźwięcznego, twin-turbo V8 przy częściowym obciążeniu, w dużej mierze odpowiada za ten znakomity wynik. W trybie czterocylindrowym aktywna redukcja hałasu (ANC) wykorzystuje precyzyjne dźwięki o odwrotnej fazie, aby wyeliminować uciążliwy hałas we wnętrzu, podczas gdy aktywne mocowania silnika tłumią wibracje. Model A8 4.0 TFSI quattro, A8 L W12 quattro oraz A8 hybrid również mają system ANC na pokładzie.
Audi S8 jest jedynym członkiem rodziny A8, którego układ wydechowy kończy się dwiema eliptycznymi podwójnymi końcówkami. Dynamiczne wspomaganie kierownicy, napęd quattro ze sportowym dyferencjałem oraz sportowe zawieszenie powietrzne z ustawieniami specyficznymi dla S są standardem. Felgi mają średnicę 20 cali, a zaciski hamulcowe na przedniej osi noszą emblematy S8.
Audi A8 można rozpoznać wizualnie dzięki kilku charakterystycznym modyfikacjom w designie. Audi design selection czarny/brązowy Vermont z wstawkami z węgla w kolorze miedzi jest dostępny dla wnętrza.
Audi A8 hybrid (dane wstępne)
Silnik 2.0 TFSI w Audi A8 hybrid generuje 155 kW (211 hp), a silnik elektryczny 40 kW i 210 Nm (154,89 lb-ft) momentu obrotowego. Średnie zużycie paliwa wynosi 6,3 litra na 100 kilometrów (147 gramów CO2 na kilometr) [37,34 mpg/236,57 g/mile]. Połączone dwa układy napędowe dostarczają moc na przednie koła za pośrednictwem wysoce zmodyfikowanego ośmiobiegowego układu tiptronic. Dzięki wsparciu silnika elektrycznego dla jednostki czterocylindrowej jako elektrycznemu wspomaganiu, moc systemowa wynosi 180 kW (245 hp), a moment obrotowy systemu 480 Nm (354,03 lb-ft).