AUDI A8 L 2013-2017

Trzecia generacja flagowego modelu Audi, A8, zadebiutowała w listopadzie 2009 roku w Miami, a w 2013 roku przeszła facelifting, który nadał jej lepszą prezencję na drodze oraz zwiększoną moc pod maską.

Audi A8 zdobyło już wcześniej uznanie dzięki swojemu występowi w różnych filmach, takich jak Spider-Man i Avengers.

Facelifting wprowadził nowe reflektory Audi, Matrix-Led. Lampy zostały zaprojektowane przez firmę Hella, a diody LED wyprodukowała firma Osram. Dzięki ich współpracy uzyskano spektakularny strumień światła przed samochodem, nie powodując przy tym oślepienia nadjeżdżających kierowców. Zmieniono również wygląd grilla. Z tyłu, najbardziej zauważalnym detalem były końcówki wydechu, które miały kształt trapezoidalny, a nie okrągły jak w wersji sprzed faceliftingu. Dodatkowo, system nawigacji oraz komputer reflektorów współpracowały ze sobą, co pozwalało na oświetlenie zakrętu jeszcze przed tym, jak kierowca skręcił kierownicą.

Wnętrze samochodu było zachwycające, z podwójnie szytymi skórzanymi wykończeniami, drewnianymi elementami, szczotkowanym aluminium oraz materiałami najwyższej jakości. Jest to jedna z najlepiej izolowanych kabin, nawet przy dużych prędkościach, model A8 L był niesamowicie cichy.

Audi A8 L było dłuższe i szersze od A8, zyskując 13 cm zarówno w długości, jak i rozstawie osi. Głównymi beneficjentami dłuższego rozstawu osi byli pasażerowie tylnej kanapy, ponieważ A8 L oferowało przestrzeń porównywalną z limuzyną.

Wyjątkowy design, ręczna jakość wykonania, systemowa konstrukcja o niskiej wadze oraz bogactwo zaawansowanych technologii: Audi prezentuje kompleksowo zaktualizowany model A8, swoje udane flagowe auto, na targach IAA 2013 we Frankfurcie nad Menem. Oferta silnikowa stała się ponownie bardziej wydajna i mocna; nowe systemy wsparcia oraz innowacyjne reflektory Matrix LED sprawiają, że jazda jest bardziej komfortowa niż kiedykolwiek.

Model A8 czyni Audi jednym z liderów innowacji w luksusowym segmencie motoryzacyjnym, najbardziej wymagającej kategorii samochodów. Jedną z ogromnych zalet dużego sedana jest jego niska waga. Audi A8 3.0 TFSI z normalnym rozstawem osi waży tylko 1,830 kilogramów (4,034.46 lb) – najlepszy wynik w swojej klasie dla modeli z napędem na wszystkie koła.

Kluczowym czynnikiem w jego lekkiej konstrukcji jest nadwozie, które, z wyjątkiem słupków B, wykonane jest w całości z aluminium. W konstrukcji Audi Space Frame (ASF) waży zaledwie 231 kilogramów (509.27 lb), co stanowi około 40 procent mniej niż porównywalna konstrukcja stalowa. Nadwozie ASF pozwala również na redukcję wagi w wielu innych obszarach, od hamulców po zbiornik paliwa.

Długość (5,14 metra [16,86 ft]), rozstaw osi (2,99 metra [9,81 ft]), szerokość (1,95 metra [6,40 ft]) i wysokość (1,46 metra [4,79 ft]) pozostają niezmienione, co nadaje Audi A8 najbardziej sportowy wygląd w segmencie. Model A8 L zyskuje dodatkowe 13 centymetrów (5,12 in) zarówno w długości, jak i rozstawie osi. Po wyposażeniu w silnik TDI, oba warianty nadwozia mają współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,26. Dla silnika TFSI ten współczynnik wynosi 0,27.

W aktualizacji A8, Audi zwróciło dużą uwagę na akustykę. Dodatkowe środki tłumienia hałasu jeszcze bardziej redukują i tak już niski poziom hałasu wewnętrznego. Bagażnik ma teraz pojemność maksymalną 520 litrów (18,36 stopy sześcienne) i może być ładowany znacznie lepiej dzięki zmienionej konstrukcji. Opcjonalny asystent zamykania bagażnika pozwala na zablokowanie całego samochodu za naciśnięciem guzika.

Dynamiczny, ale harmonijnie elegancki – design dużego sedana stał się jeszcze bardziej wyrazisty. Futrze silnika, osłona chłodnicy w kształcie jednolitej ramki oraz przedni zderzak są jeszcze bardziej rzeźbione i precyzyjne; dolna krawędź reflektorów jest prostokątna. W niemieckim rynku, reflektory LED są standardem we wszystkich modelach z silnikiem V8.

Audi oferuje również reflektory z opcjonalną technologią Matrix LED, która wyznacza nowe standardy w zakresie designu i technologii. W tych reflektorach jednostka świateł drogowych składa się z 25 indywidualnych segmentów. Małe diody emitujące światło, które działają w połączeniu z soczewkami i reflektorami połączonymi szeregowo, są aktywowane, dezaktywowane lub przyciemniane indywidualnie w zależności od sytuacji. Dzięki temu system precyzyjnie reaguje na inne pojazdy, które rozpoznaje za pomocą kamery, i zawsze oświetla drogę jasno. Dodatkowymi funkcjami nowych reflektorów są inteligentne światła do skrętu, nowoczesne światła dzienne oraz dynamiczne kierunkowskazy.

Reflektory LED z tyłu nowego Audi A8 również stały się cieńsze i są połączone ciągłą listwą chromowaną. We wszystkich modelach z wyjątkiem S8, przeprojektowany zderzak mieści dwa romboidalne wydechy. Chromowane listwy w dolnej części nadwozia, wyszukane wstawki w klamkach drzwi i czarne ramki okienne w wysokim połysku dopełniają wyrazistych cech. Do wyboru jest 12 kolorów nadwozia, w tym pięć nowych. Koła dostępne są w rozmiarze do 21 cali z oponami 275/35.

Silniki: więcej mocy przy większej wydajności

Oprócz modeli S8, A8 L W12 quattro i A8 hybrid, nowy Audi A8 będzie oferowany na niemieckim rynku z dwoma silnikami benzynowymi TFSI oraz dwoma jednostkami TDI. Pakiet działań mających na celu redukcję tarcia obniża zużycie paliwa o nawet dziesięć procent, a większość silników zwiększyła również moc. Wszystkie silniki spełniają już wymagania normy Euro 6.

Pod maską A8 3.0 TFSI quattro znajduje się silnik V6, którego mechaniczna sprężarka może być dezaktywowana. Moc wynosi teraz 228 kW (310 hp), co stanowi wzrost o 15 kW (20 hp). V6 przyspiesza standardową wersję sedana od 0 do 100 km/h (62,14 mph) w 5,7 sekundy. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155,34 mph). Średnio zużywa 7,8 litra na 100 kilometrów (30,16 mpg), co odpowiada 183 gramom CO2 na kilometr (294,51 g/mile).

Silnik twin-turbo V8 w A8 4.0 TFSI quattro produkuje teraz 320 kW (435 hp), co stanowi wzrost o 11 kW (15 hp) w porównaniu do poprzednika. Kluczowe dane wydajności: od 0 do 100 km/h (62,14 mph) w 4,5 sekundy; średnie zużycie paliwa wynosi 9,1 litrów na 100 kilometrów (25,85 US mpg), co odpowiada 213 gramom CO2 na kilometr (342,79 g/mile). System Audi cylinder on demand (COD) odgrywa kluczową rolę w tej efektywności, dezaktywowując cztery z ośmiu cylindrów przy częściowym obciążeniu.

Przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym 5,9 litra na 100 kilometrów (39,87 US mpg), co odpowiada 155 gramom CO2 na kilometr (249,45 g/mile), 3.0 TDI clean diesel ustanowił nowy rekord w luksusowym segmencie z napędem na wszystkie koła. Moc silnika V6 diesla została zwiększona o 6 kW (8 hp) do 190 kW (258 hp). Teraz przyspiesza sedana od 0 do 100 km/h (62,14 mph) w 5,9 sekundy.

Jeśli chodzi o moment obrotowy, 4.2 TDI clean diesel przewyższa ofertę A8, dostarczając 850 Nm (626,93 lb-ft) na wał korbowy. Audi zwiększyło jego moc o imponujące 25 kW (34 hp) do 283 kW (385 hp). Wyposażony w potężny silnik V8 diesel, A8 pokonuje standardowy sprint w 4,7 sekundy, a średnie zużycie paliwa wynosi 7,4 litra na 100 kilometrów (31,79 US mpg), co odpowiada 194 gramom CO2 na kilometr (312,21 g/mile).

Napęd: tiptronic i quattro

Wszystkie warianty serii modeli są wyposażone w szybki i gładko działający ośmiobiegowy tiptronic. Skrzynia biegów, którą można kontrolować elektronicznie za pomocą eleganckiego selektora oraz łopatek na kierownicy, współpracuje z systemem quattro z napędem na wszystkie koła. Ten ostatni jest standardem w serii A8 (z wyjątkiem A8 hybrid). Jeśli zajdzie potrzeba, Audi połączy napęd na wszystkie koła quattro z opcjonalnym dyferencjałem sportowym na osi tylnej. Wówczas moc może być rozdzielana pomiędzy tylne koła w razie potrzeby dla zapewnienia jeszcze bardziej zwinnego prowadzenia. Dyferencjał sportowy jest standardem w S8 oraz A8 4.2 TDI clean diesel quattro.

Audi A8 zawdzięcza swój sportowy charakter w dużej mierze wyszukanemu podwoziu. Rozkład obciążenia osi jest zrównoważony, a wszystkie wahacze kół są aluminiowe. System Audi drive select, który umożliwia kierowcy wpływanie na funkcjonowanie różnych modułów technicznych, takich jak układ kierowniczy i charakterystyka pedału gazu, jest standardem. Kontroluje również adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z adaptacyjnym tłumieniem, które dostosowuje wysokość nadwozia do prędkości jazdy. Na życzenie Audi oferuje zawieszenie pneumatyczne z sportowym ustawieniem.

Wspomaganie kierownicy wykorzystuje teraz efektywny napęd elektromechaniczny, który redukuje zużycie paliwa oraz umożliwia korzystanie z licznych systemów wspomagających. Opcjonalne dynamiczne układ kierowniczy zmienia swój współczynnik w zależności od prędkości samochodu. Wszystkie tarcze hamulcowe są wentylowane wewnętrznie. Tarcze hamulcowe z włókna węglowego są dostępne dla modeli V8, S8 oraz A8 L W12.

Nowym elementem technologii lekkiej konstrukcji Audi są felgi 9J x 20 z technologią aluminiową. Opierają się one na odlewach wsporczych, które poprzez specjalny proces łączą się z dziesięcioramiennym elementem wykonanym z wysokowytrzymałego polimeru. Ta technologia daje projektantom swobodę tworzenia dużych, ale trójwymiarowych wzorów.

Elegancki i przestronny: wnętrze

Wnętrze flagowego modelu Audi zachwyca swoimi eleganckimi, przestronnymi liniami. Deska rozdzielcza jest smukła i niska, a poniżej szyby znajduje się długi łuk – wrap-around. Przestrzeń jest obszerna w każdym miejscu. Szeroki wybór opcji dla przednich siedzeń obejmuje funkcje wentylacji i masażu z pięcioma programami i intensywnościami.

Audi oferuje elektrycznie regulowane, indywidualne tylne siedzenia jako opcję dla A8 oraz A8 L. A8 L jest również dostępny z ciągłą, pokrytą skórą konsolą środkową. Wyposażone we wszystkie dostępne luksusowe funkcje, relaksacyjne siedzenie z elektrycznie regulowanym podnóżkiem jest pierwszorzędnym rozwiązaniem.

Wśród licznych indywidualnych opcji dostępnych dla rodziny A8 znajdują się czterostrefowa deluxe automatyczna klimatyzacja, panorama szklany dach, klucz dostępu z asystentem zamykania drzwi, okna prywatności, chłodziarka, składane stoły i jonizator poprawiający jakość powietrza.

Jakość Audi nie zna kompromisów. Wszystkie materiały w nowym A8 zostały starannie wybrane i precyzyjnie wykonane. Starannie opracowane detale dokumentują ręcznie robiony charakter, od ledwo widocznych szczelin w dwuczęściowych wstawkach po ambientowe oświetlenie z regulowanym światłem LED do pokrowców siedzeń w najwyższej jakości skórze. Najlepszym z nich jest nowa skóra Unicum w kolorze orzechowym, która wygląda szczególnie naturalnie, jest miękka i oddychająca.

Nowy zakres wyboru pokryć siedzisk, wstawek i kolorów wnętrza jest dostępny w wielu obszarach. Nowością są drewna Fine grain poplar brown-silver oraz Fine grain ash natural gold-brown, których drobne pory są wypełnione małymi ilościami srebra i złota. Audi design selection oferuje klientom estetyczny wstępny wybór ekskluzywnych materiałów i kolorów wnętrza, w tym sykomorowego szarego, marmurowego szarego i vermont brązowego dla S8. Linia Audi exclusive oferuje jeszcze większy stopień indywidualizacji dla szczególnie wymagających klientów.

Jak przystało na Audi, flagowy model marki cechuje się wzorcowo przejrzystymi kontrolami, pomimo bogactwa funkcji. System informacyjny kierowcy z kolorowym wyświetlaczem siedmiocalowym i ośmiocalowym monitorem MMI jest standardem. Jeżeli instalowany jest opcjonalny MMI navigation plus, element sterujący na konsoli tunelu centralnego zawiera panel dotykowy. Panel dotykowy MMI umożliwia kierowcy kontrolowanie licznych funkcji; na przykład cel nawigacji można wpisać rysując litery na panelu.

Audi connect w tym systemie telefonicznym jest dostępnym idealnym rozszerzeniem systemu MMI navigation plus. Łączy nową A8 z Internetem za pomocą wbudowanego modułu UMTS. Dzięki hotspotowi WLAN pasażerowie mogą swobodnie przeglądać i wysyłać e-maile za pomocą swoich urządzeń mobilnych. Dla kierowcy system dostarcza dostosowane usługi online z Audi connect do samochodu, w tym informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym oraz nawigację z Google Earth i Google Street View.

W zakresie multimediów, system dźwiękowy Bang & Olufsen Advanced Sound System, który wysyła ponad 1400 watów mocy do 19 głośników, zapewnia wysokiej jakości dźwięk. System rozrywki dla pasażerów tylnych zawiera między innymi dwa duże wyświetlacze, słuchawki Bluetooth i odtwarzacz DVD.

System nawigacji MMI jest ściśle powiązany z dodatkowymi systemami pokładowymi w Audi A8, w tym z opcjonalnym tempomatem adaptacyjnym z funkcją stop&go. Tempomat oparty na radarze jest połączony z rozszerzoną wersją standardowego systemu bezpieczeństwa Audi pre sense basic, podobnie jak inny opcjonalny system, Audi side assist. Dostępny jest również system wyświetlania ograniczeń prędkości oparty na kamerze.

Nowe systemy wsparcia

Nowe systemy wsparcia debiutują w nowym A8, w tym Audi active lane assist, który dokonuje niewielkich korekt kierownicy w razie potrzeby, oraz system park assist z 360° wyświetlaniem, który obsługuje prowadzenie podczas parkowania. Nowością jest również head-up display, który jest elegancko zintegrowany w desce rozdzielczej i wyświetla ważne informacje w polu widzenia kierowcy na szybie. Asystent widzenia nocnego wykrywa nie tylko pieszych, ale także większe zwierzęta i ostrzega kierowcę przed nimi.

Nowe Audi A8 ma trafić do niemieckich dealerów w listopadzie 2013 roku. Mimo bardziej bogatego wyposażenia i mocniejszych silników, ceny rosną tylko nieznacznie. Nowy model Audi będzie dostępny w Niemczech w cenie od 74,500 euro.

Audi A8 L W12 quattro (dane wstępne)

Audi A8 L W12 quattro jest wyposażone w potężny silnik benzynowy, który jest szczególnie krótki i lekki dzięki układowi W. Silnik o pojemności 6,3 litra produkuje 368 kW (500 hp), jednak działa bardzo gładko. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (62,14 mph) zajmuje zaledwie 4,7 sekundy. Średnie zużycie paliwa wynosi umiarkowane 11,7 litrów na 100 kilometrów (20,10 US mpg), co odpowiada 270 gramom CO2 na kilometr (434,52 g/mile) i stanowi punkt odniesienia dla dwunastocylindrowych sedanów. Nowo opracowany system COD działa przy niskim obciążeniu. Tymczasowo dezaktywuje wtrysk paliwa i zapłon dla sześciu z dwunastu cylindrów.

Jako model najwyższy w gamie, Audi A8 L W12 quattro dostępne jest wyłącznie z długim rozstawem osi. Jego luksusowe cechy obejmują MMI navigation plus z panelem dotykowym MMI, Audi connect w tym system telefonu, reflektory LED, asystenta zamykania drzwi, klucz dostępu, czterostrefową automatyczną klimatyzację, indywidualne tylne siedzenia oraz szyby akustyczne. Innowacyjna piana absorpcyjna w oponach zmniejsza hałas toczenia.

Po raz pierwszy Audi oferuje również aktywne tłumienie hałasu (ANC) w W12, dzięki czemu model najwyższy zachowuje swoją cichą postawę nawet podczas działania systemu Audi cylinder on demand w efektywnym trybie sześciocylindrowym.

Koncept A8 Audi exclusive jest przeznaczony dla klientów poszukujących czegoś bardzo wyjątkowego. Pakiet limitowanej edycji (50 samochodów) jest dostępny dla A8 L W12 quattro. Skórzany materiał od włoskiego producenta mebli Poltrona Frau w kolorze Agatha cognac dominuje we wnętrzu. Wstawki wykonane są z oliwkowego drewna w naturalnym srebrno-brązowym odcieniu. Jego szaro-brązowy odcień harmonizuje z granitowoszarym wykończeniem na siedzeniach. Audi poleca kolor Tierra Del Fuego dla wykończenia zewnętrznego.

Audi S8

Z mocą 382 kW (520 hp) – S8 to duży sportowy sedan Audi. Jego silnik 4.0 TFSI w połączeniu z napędem quattro przyspiesza auto od 0 do 100 km/h (62,14 mph) w 4,1 sekundy, a średnio zużywa tylko 9,6 litra paliwa na 100 kilometrów (24,50 US mpg), co odpowiada 225 gramom CO2 na kilometr (362,10 g/mile). Technologia COD, która znacznie poprawia wydajność potężnego silnika twin-turbo V8 przy częściowym obciążeniu, w dużej mierze odpowiada za ten najwyższy wynik. W trybie czterocylindrowym, aktywne tłumienie hałasu (ANC) wykorzystuje precyzyjne dźwięki przeciwfazowe, by eliminować niepożądane hałasy we wnętrzu, podczas gdy aktywne mocowania silnika tłumią wibracje. A8 4.0 TFSI quattro, A8 L W12 quattro oraz A8 hybrid również mają system ANC na pokładzie.

Audi S8 jest jedynym członkiem rodziny A8, którego system wydechowy kończy się dwiema eliptycznymi podwójnymi końcówkami wydechu. Dynamiczne kierowanie, napęd quattro z dyferencjałem sportowym oraz adaptacyjne zawieszenie sportowe z ustawieniem specyficznym dla S są standardem. Koła mają średnicę 20 cali, a zaciski hamulcowe na przedniej osi noszą emblematy S8.

Audi A8 można wizualnie odróżnić dzięki kilku charakterystycznym modyfikacjom designu. Opcja Audi design selection czarna/vermont brązowa z wstawkami w węglowym splotu miedzi jest dostępna dla wnętrza.

Audi A8 hybrid (dane wstępne)

Silnik 2.0 TFSI w Audi A8 hybrid produkuje 155 kW (211 hp), a silnik elektryczny generuje 40 kW i 210 Nm (154,89 lb-ft) momentu obrotowego. Średnie zużycie paliwa wynosi 6,3 litra paliwa na 100 kilometrów (147 gramów CO2 na kilometr) [37,34 US mpg/236,57 g/mile]. Połączone dwa systemy napędowe przekazują swoją moc na przednie koła za pośrednictwem mocno zmodyfikowanego ośmiobiegowego tiptronic. Z silnikiem elektrycznym wspierającym jednostkę czterocylindrową jako elektryczny wzmacniacz, moc systemu wynosi 180 kW (245 hp), a moment obrotowy systemu 480 Nm (354,03 lb-ft).

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.