e-tron to pierwszy w pełni elektryczny samochód wyprodukowany przez Audi. Został zaprezentowany jako koncept na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2015 roku. Pierwsze egzemplarze trafiły do klientów w 2019 roku.
W dążeniu do ekologicznego motoryzowania, niektórzy producenci samochodów projektują swoje elektryki tak, aby były wyraziste. Tesla Model-X czy Jaguar E-Pace zostały zaprojektowane, aby wyróżniać się na tle innych. Natomiast e-tron obrał inną drogę. Został zbudowany na istniejącej platformie w kształcie, który był już znany klientom, którzy nie chcieli niczego specjalnie udowadniać.
Przedni pas e-trona dominował duży grill w formacie singleframe. Chociaż elektryki potrzebują chłodzenia dla silników i akumulatorów, nie potrzebują tak dużych chłodnic jak samochody spalinowe. Mimo to, grill singleframe pozostał na miejscu. Został pomalowany na szaro tytanowe, co stało się znakiem rozpoznawczym modeli elektrycznych Audi. Po bokach samochód miał opcję dwóch smukłych ramion bocznych dla kamer do wstecznego widzenia zamiast lusterka wstecznego. e-tron był wyposażony w pełny system oświetlenia LED do reflektorów i świateł tylnych.
Wnętrze e-trona oferowało jedynie miejsce dla pięciu osób. Posiadało wyłącznie cyfrowe wyświetlacze dla zestawu wskaźników, systemu infotainment oraz dwa mniejsze ekrany na drzwiach dla kamer do wstecznego widzenia. Siedzenia wykonane były z skóry Valcona, a wnętrze zdobiono naturalnym drewnem, co podkreślało luksusowy charakter pojazdu.
e-tron dysponował dwoma silnikami elektrycznymi, jednym dla osi przedniej i jednym dla tylnej. Akumulator o pojemności 95 kWh i wadze 700 kg (1543 lbs) umieszczono pomiędzy osiami, na podłodze. Był dostępny z systemem ładowania o mocy 120 kW lub 150 kW, a standardowa ładowarka kapсулowa o mocy 9,6 kW (11 kW w Europie) była dostarczana i zaprojektowana, aby zapewnić świeże ładowanie w nocy.
Wprowadzenie modelu Audi e-tron oznacza debiut pierwszego w pełni elektrycznego modelu produkcyjnego marki Audi. Ten średniej wielkości SUV jest zasilany energią elektryczną, skoncentrowany na osiągach i przystosowany do różnych aspektów codziennego życia. W połączeniu z szeroką gamą dostępnych rozwiązań ładowania dla domu oraz w drodze, klienci mogą cieszyć się w pełni elektryczną jazdą bez kompromisów.
Audi e-tron to elektryczny SUV stworzony z myślą o sporcie, rodzinie i rekreacji. Ma długość 193 cali, szerokość 76,3 cala i wysokość 65,5 cala. Oferuje przestronność i komfort, które są charakterystyczne dla marki Audi. Przy rozstawie osi wynoszącym 115,1 cala, Audi e-tron zapewnia wystarczająco dużo miejsca dla pięciu pasażerów oraz bagażu. Całkowita pojemność bagażnika wynosi 28,5 stóp sześciennych (57,0 stóp sześciennych przy złożonych siedzeniach), co czyni ten elektryczny SUV odpowiednim zarówno na krótkie wypady, jak i długie podróże.
Wizualizacja elektryfikacji: design zewnętrzny
Audi e-tron odzwierciedla fundamentalną ideę designu Audi – przetłumaczoną na erę elektryczną poprzez nowe, stylowo dopracowane detale skupione na aerodynamice. Zgodnie z jednym z modeli SUV marki, Audi e-tron posiada ośmiokątny grill Singleframe z pionowymi wzmocnieniami. Unikalnie zamknięty grill jest prezentowany w kolorze szarym platynowym, co pozwala na identyfikację modelu jako w pełni elektrycznego. Na dolnej krawędzi standardowych reflektorów LED znajdują się cztery poziome wzmocnienia, przypominające wskaźniki stanu naładowania, które tworzą charakterystyczny podpis e-tron w światłach do jazdy dziennej. Po raz pierwszy zostało to zintegrowane bezpośrednio w reflektorach. Światło jest wykorzystywane jako cecha projektowa.
Kolejnym ważnym elementem designu jest ciągła linia ramienia. Rozciąga się od reflektorów, wzdłuż boków, do tylnych świateł, nadając Audi e-tron poczucie wielkości i obecności. Ekspresyjny sposób projektowania obszaru progu z czarnymi wstawkami na wykończeniu drzwi wizualizuje położenie akumulatora, a tym samym centrum energetycznego Audi e-tron. W międzyczasie dach rozciąga się nad muskularnym nadwoziem, które pokazuje wyraźne cechy SUV, z blistkami quattro nad kołami i wyrazistymi słupkami D.
Z tyłu, w rzeźbiarskim stylu, długi spojler i szeroki dyfuzor podkreślają sportowy wygląd. Jednym z charakterystycznych elementów e-tron jest pasek świetlny łączący tylne lampy LED, zgodny z ofertą segmentu D, w tym modelami Audi A7, A8 i Q8. Dzięki poziomemu układowi, tylne światła odzwierciedlają grafikę świateł do jazdy dziennej, która jest graficzną reprezentacją pełnego naładowania akumulatora. W międzyczasie cztery poprzeczne szczeliny w dyfuzorze zwracają uwagę na brak rur wydechowych, co jest kolejnym odniesieniem do w pełni elektrycznego napędu.
Każdy detal ma znaczenie: aerodynamika i efektywność
Przy opracowywaniu Audi e-tron, projektanci zewnętrzni blisko współpracowali z ekspertami od aerodynamiki. Rezultatem tej uwagi na aerodynamikę jest zestaw wysokotecnologicznych rozwiązań zwiększających efektywność, takich jak regulowany wlot powietrza chłodzącego z kanałami do chłodzenia przednich hamulców oraz adaptacyjne, uzależnione od prędkości zawieszenie powietrzne, które jest standardem w Audi e-tron. Standardowe, 20-calowe koła są zoptymalizowane pod względem aerodynamicznym i wyposażone w opony 255/50, które są specjalnie zaprojektowane za względu na niezwykle niski opór toczenia. W pełni osłonięty spód, w tym aluminiowa płyta chroniąca akumulator wysokiego napięcia, również odgrywa kluczową rolę w obniżaniu oporu powietrza. Punkty mocujące są schowane, aby celowo tworzyć małe wiry, co poprawia przepływ powietrza.
Oprócz aerodynamiki, zarządzanie termiczne odgrywa ważną rolę. Standardowa pompa ciepła wykorzystuje ciepło odpadowe z komponentów elektrycznych – do 3 kW rzeczywistej utraty mocy używane jest do ogrzewania kabiny, klimatyzacji oraz chłodzenia silnika elektrycznego. W zależności od temperatury otoczenia, projekt pompy ciepła może wnieść do zasięgu Audi e-tron do dziesięciu procent. Wysoce elastyczne zarządzanie termiczne umożliwia również szybkie ładowanie prądem stałym, co pomaga w utrzymaniu długiej żywotności akumulatora oraz powtarzalnych osiągów drogowych.
Sportowa efektywność: napęd i regeneracja
Od wysokiej efektywności po wysoką wydajność – szczególnie atrakcyjnym elementem napędu Audi e-tron jest jego wszechstronność. Dwa silniki elektryczne przyspieszają e-tron od 0 do 60 mph w 5.5 sekundy i osiągają maksymalną prędkość 124 mph. Zaleta silnika elektrycznego szczególnie odczuwana jest w jego imponujących osiągach startowych z miejsca. Maksymalny moment obrotowy osiągany jest w ciągu 250 milisekund – osiągnięcie godne sportowego samochodu. Wartości koni mechanicznych i momentu obrotowego w USA będą dostępne bliżej premiery.
Dwa silniki asynchroniczne (ASM) Audi e-tron są szczególnie trwałe. Ich wyrafinowany system chłodzenia ma na celu utrzymanie niskiego poziomu temperatury. Jednobiegowe skrzynie przekładniowe transferują moment obrotowy do osi za pośrednictwem dyferencjałów. Każdy silnik zasilany jest przez elektronikę mocy, która działa w bliskiej współpracy z jednostką sterującą napędu. Gdy Audi e-tron porusza się z umiarkowanymi prędkościami, dla efektywności zasilany jest głównie przez tylny silnik. Podczas zwalniania, silniki działają wolne od oporu magnetycznego – to kolejna zaleta technologii ASM.
Audi e-tron wykorzystuje innowacyjny system regeneracji obejmujący oba silniki elektryczne, aby zwiększyć efektywność. Z danych wynika, że ten system jest odpowiedzialny średnio za 30 procent zasięgu e-tron, w zależności od warunków, terenu i stylu jazdy. Elektryczny SUV może odzyskiwać energię na dwa sposoby: poprzez regenerację podczas zwalniania, gdy kierowca zwalnia pedał gazu, lub przez regenerację hamowania poprzez naciśnięcie pedału hamulca. Podczas naciskania pedału hamulca, elektroniczna jednostka sterująca oblicza w milisekundach, ile ciśnienia system musi wytworzyć dla konkretnego procesu hamowania. Wysokowydajny silnik elektryczny dostarcza niezbędnej energii. Zintegrowany system sterowania hamulcami jest około 30 procent lżejszy niż konwencjonalny system dzięki bardziej kompaktowej konstrukcji. W tej konfiguracji nie ma już potrzeby stosowania konwencjonalnej pompy próżniowej.
W zależności od sytuacji drogowej, system sterowania hamulcami decyduje, czy wykorzystać silniki elektryczne jako alternatory, czy zastosować hamulce tarczowe – wszystko to bez zauważenia przez kierowcę. Do 0.3 g, Audi e-tron zwalnia jedynie za pomocą silników elektrycznych – obejmuje to ponad 90 procent scenariuszy hamowania. Powyżej tej wartości hamowania, na przykład podczas pełnego hamowania, wchodzą w grę hamulce tarczowe. Dzięki nowo zaprojektowanemu zasadzie aktywacji elektro-hydraulicznej, reagują one szczególnie szybko. Kierowca może wybrać stopień odzyskiwania energii w trzech poziomach za pomocą łopatek na kierownicy. W najniższym ustawieniu, Audi e-tron sunie bez dodatkowego momentu hamującego. Na najwyższym poziomie, elektryczny SUV zwalnia bardziej zauważalnie – kierowca może spowolnić i przyspieszyć wyłącznie za pomocą pedału gazu, jeśli chce. Powoduje to odczucie jazdy na jednym pedale.
Asystent efektywności dodatkowo promuje oszczędny styl jazdy, sugerując kierowcy, kiedy powinien zdjąć nogę z pedału gazu. Działa to za pomocą danych z systemu nawigacji, informacji radarowych oraz obrazów z kamer. W zależności od sytuacji w ruchu, przewidujący system sprawia, że Audi e-tron zwalnia proaktywnie i w ten sposób odzyskuje energię.
Wysoka wydajność na różnych nawierzchniach: elektryczny napęd na wszystkie koła i zawieszenie
W Audi e-tron marka wprowadza nową generację napędu quattro jako standard: elektryczny napęd na wszystkie koła. Ten nowy system umożliwia elektrycznemu SUV-owi osiągnięcie optymalnej przyczepności w różnych warunkach pogodowych oraz na trudnych nawierzchniach. Podobnie jak mechaniczne quattro z technologią ultra, druga oś – w tym przypadku przednia – może być połączona przewidująco. Dzieje się tak, jeśli kierowca wymaga większej mocy, niż może dostarczyć tylny silnik elektryczny lub przewidująco, zanim przyczepność znacznie się obniży w warunkach zimowych lub podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Silniki elektryczne są idealnym źródłem mocy dla wysokoprecyzyjnego, ultranowoczesnego napędu elektrycznego quattro. Moment obrotowy można kontrolować spontanicznie – moc może być redystrybucjonowana między osiami w ułamku sekundy.
W granicach dynamiki jazdy, wektoryzacja momentu obrotowego poprawia zachowanie na drodze za pomocą krótkich aplikacji hamulcowych. Dynamiczne talenty Audi e-tron szczególnie widoczne są na nawierzchniach o niskim współczynniku tarcia, takich jak śnieg. Po raz pierwszy w e-tron wektoryzacja momentu obrotowego quattro jest zintegrowana w centralnym kontrolerze zawieszenia, rozdzielając moment z lekką tendencją w stronę tyłu.
Innowacyjna kontrola trakcji reguluje poślizg kół w milisekundach bezpośrednio za pomocą elektroniki mocy silników elektrycznych. Jednostka sterująca napędem jest zintegrowana z wbudowanym systemem kontroli hamulców i pomaga utrzymać optymalny przepływ mocy między oponami a nawierzchnią drogi. W połączeniu z elektrycznym napędem na wszystkie koła, to zapewnia wysoką przyczepność oraz stabilność kierunkową, które są typowe dla Audi. Jest to szczególnie widoczne w czterostopniowym elektronicznym systemie stabilizacji, który oferuje tryby „sport” i „offroad”, a także może być w pełni wyłączony, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Charakter jazdy SUV-a można dostosować za pomocą standardowego systemu Audi drive select w siedmiu profilach – od komfortowego, przez efektywny, po wyraźnie sportowy – w zależności od sytuacji jazdy, stanu drogi czy indywidualnych wymagań. Niektóre z trybów wpływają również na standardowe zawieszenie powietrzne z adaptacyjnymi amortyzatorami.
W zależności od prędkości drogi i stylu jazdy, zawieszenie może dostosować wysokość nadwozia o maksymalnie 76 milimetrów (3.0 cala). Szczególnie w długich trasach, niższa wysokość nadwozia poprawia przepływ powietrza wokół nadwozia, co pomaga zwiększyć zasięg. W trybie „offroad” Audi e-tron jest gotowy do jazdy po nieutwardzonych drogach: jego prześwit został zwiększony o 35 milimetrów (1.4 cala) w porównaniu do standardowego poziomu. Jeśli kierowca aktywuje dodatkową funkcję „Podnieś” w Audi drive select, nadwozie może dostosować się do jeszcze 15 milimetrów (0.6 cala) wyżej.
Elektryczny SUV jest zarówno unikalnie dynamiczny, jak i stabilny w zmieniających się warunkach jazdy. Niska pozycja elementów napędowych ma w tym względzie znaczenie: system akumulatorowy jest optymalnie dopasowany do wymiarów nadwozia Audi e-tron i znajduje się pomiędzy osiami w postaci płaskiego, szerokiego bloku pod przestrzenią pasażerską. Umiejscawia to środek ciężkości Audi e-tron kilka centymetrów niżej niż w konwencjonalnym SUV.
Rozkład obciążenia osi jest zrównoważony na poziomie około 50:50, a zachowanie samonastawne jest neutralne. Zawieszenie przednie i tylne ma postać pięcio-linkowych konstrukcji. Standardowe progresywne wspomaganie kierownicy dostosowuje swoje przełożenie w zależności od kąta skrętu i zapewnia wsparcie uzależnione od prędkości. Im bardziej skręcana jest kierownica, tym bardziej bezpośrednia staje się – co ułatwia ruch pojazdu, czyniąc go zwrotnym i precyzyjnym przy minimalnym wysiłku. Ta zaleta sprawdza się w ruchu miejskim i przy ciasnym manewrowaniu.
Opcjonalny hak holowniczy może zwiększyć wszechstronność Audi e-tron, na przykład jako pojazd rekreacyjny. Przy wyposażeniu w pakiet holowniczy, Audi e-tron ma maksymalną zdolność holowania wynoszącą 4000 funtów. Może być również używany do montażu uchwytu na rowery, na przykład.
95 kWh energii: system akumulatorowy wysokiego napięcia
System akumulatorowy Audi e-tron znajduje się pod kabiną i ma długość 2,28 metra (90 cali), szerokość 1,63 metra (63,6 cala) i wysokość 34 centymetrów (13,4 cala). Składa się z 36 modułów ogniw w kwadratowych aluminiowych obudowach, z których każdy ma rozmiar mniej więcej pudełka po butach. Są one umieszczone na dwóch poziomach, znanych jako „piętra” – dłuższe dolne piętro oraz krótsze górne. Przy premierze rynkowej, każdy moduł jest wyposażony w dwanaście ogniw woreczkowych o elastycznej zewnętrznej powłoce z aluminium pokrytego polimerem. Akumulator działa z napięciem nominalnym wynoszącym 396 woltów i przechowuje 95 kWh energii.
System chłodzenia z płaskich sekcji aluminiowych podzielonych równomiernie na małe komory ma za zadanie utrzymać długotrwałe wysokowydajne działanie akumulatora. Ciepło wymieniane jest między ogniwami a systemem chłodzenia pod nimi za pomocą żelu przewodzącego ciepło wciśniętego pod każdy moduł ogniw. W szczególnie pomysłowym rozwiązaniu, żel równomiernie przekazuje ciepło odpadowe do cieczy chłodzącej poprzez obudowę akumulatora.
Mocna rama otaczająca i struktura aluminiowa w postaci kratownicy, która utrzymuje moduły ogniw, zaprojektowane są w celu ochrony bloku akumulatora. Znaczna aluminiowa płyta chroni przed uszkodzeniami spowodowanymi przez uderzenia kamieni lub krawężników, na przykład. Środki te pokazują, w jaki sposób inżynierowie Audi rozwijali systemy akumulatorowe i chłodzenia z myślą o bezpieczeństwie. Waga systemu akumulatorowego, w tym pan wewnętrzny z wyrafinowanymi strukturami crashowymi, wynosi około 700 kilogramów (1543,2 lb). Jest przykręcony do podwozia Audi e-tron w 35 punktach. To zwiększa sztywność skrętną nadwozia, co z kolei integruje liczne aluminiowe elementy, takie jak płyta podłogowa w tylnej strukturze, drzwi, a także maska i klapa bagażnika. W kabinie znajdują się komponenty wykonane ze stali ultra wysokiej wytrzymałości formowanej cieplnie.
Przy maksymalnej mocy 150 kW: ładowanie w ruchu i w domu
Zaprojektowany z myślą o efektywności i integracji, e-tron jest przystosowany zarówno do ładowania AC, jak i DC zgodnie z szeroko stosowanymi standardami SAE J1772 i Combined Charging System (CCS). W branży po raz pierwszy, e-tron wprowadza możliwość szybkiego ładowania DC o mocy do 150 kW dostępnego w wybranych stacjach ładowania publicznego, co pozwala na naładowanie akumulatora do 80 procent w ciągu zaledwie około 30 minut. Dla potrzeb domowego ładowania klientów, dostępna jest standardowa kapsułka ładowania AC o mocy 9,6 kW (poziom 2, 240 woltów/40 amperów), zaprojektowana w celu zapewnienia świeżego naładowania przez noc. Ta ładowarka będzie miała wtyczki, które mogą wykorzystywać zarówno standardowy gniazdko domowe 120-woltowe (1,2 kW), jak i szybkie gniazdko 240-woltowe NEMA 14-50 (9,6 kW).
Nabywcy Audi e-tron będą mieli możliwość przystosowania swoich domów do elektrycznego SUV-a dzięki dostępności usług Amazon Home Services w pierwszej tego typu współpracy między Amazonem a producentem samochodów. „Audi Home Charging powered by Amazon Home Services” oferuje nabywcom e-tron w pełni cyfrowe doświadczenie instalacji ładowania pojazdów elektrycznych w domu, zaprojektowane z myślą o uproszczeniu procesu konfiguracji ładowania domowego, tak jak zamawianie milionów innych produktów i usług, z których klienci w USA korzystają z Amazona.
Ponadto klienci mogą określać swoje osobiste priorytety, na przykład ładowanie, gdy energia elektryczna jest tańsza, gdzie to możliwe. Dzięki aplikacji myAudi można z niej korzystać w wygodny sposób z domu. Może być używana do planowania, kontrolowania i monitorowania ładowania oraz wstępnego ogrzewania/chłodzenia elektrycznego SUV-a. Klient może na przykład ustawić czas wyjazdu, aby Audi e-tron było naładowane i/lub ogrzane/chłodzone w żądanym czasie. Klienci mogą nawet wybrać ogrzanie lub schłodzenie wybranych stref w samochodzie. W zimowe dni klienci mogą włączyć opcjonalne ogrzewanie siedzeń. Aplikacja wyświetla także dane dotyczące ładowania i jazdy.
Aby ładować w drodze, e-tron będzie wspierany przez krajową sieć ładowania „Powered by Electrify America.” Do lipca 2019 roku ta sieć obejmie prawie 500 lokalizacji szybkiego ładowania, które są już zrealizowane lub w budowie w 40 stanach i 17 obszarach metropolitalnych. Oferując zaawansowane ładowanie, ładowarki Electrify America są w stanie dostarczać moc do 350 kW. Przy zakupie Audi e-tron klienci otrzymają 1000 kWh ładowania na stacjach Electrify America przez cztery lata posiadania.
Miejsce relaksu: wnętrze
Wnętrze Audi e-tron reprezentuje wydajność, inteligencję i lekkość – cechy te manifestują się w szeregu detali. Obszerny łuk, otaczający deska rozdzielcza, obejmuje podniesioną deskę rozdzielczą aż do rzeźbionych wykończeń drzwi. Cała kabina ma silne ukierunkowanie na kierowcę, a oprócz centralnego wirtualnego kokpitu Audi z płaskim, wizualnie uniesionym wyświetlaczem, dwa wyświetlacze MMI touch są skierowane ku kierowcy. Gdy są wyłączone, górny ekran wtopiony jest prawie niewidocznie w dużą czarną powierzchnię panelu. W wyraźnym kontraście, dolny wyświetlacz znajduje się na szerokiej konsoli środkowej. Centralny tunel spoczywa na otwartych bocznych panelach i zawiera schowek, uchwyty na kubki oraz standardowe Audi phone box do indukcyjnego ładowania smartfonów. To rozwiązanie łączy lekkość z funkcjonalnością. Oparcie ręki, w które wbudowany jest wybór biegów, wydaje się unosić nad konsolą. Kierowca wybiera położenie napędu za pomocą jednego ruchu kciuka i palca wskazującego.
W każdej linii wyposażeniowej wnętrze Audi e-tron prezentuje wyjątkowe materiały, kolory i wstawki. Audi e-tron spełnia nasze najwyższe standardy jakości w zakresie jakości wykonania wnętrza i wyboru materiałów, takich jak dostępne fotele skórzane Valcona czy naturalne wstawki drewniane. Szwy na siedzeniach tworzą wzór, który przywołuje precyzję obwodów elektrycznych.
Typowo pełnowymiarowy: przestronny i komfortowy
Nie tylko wnętrze ma przestronny design, ale naprawdę oferuje dużo miejsca. Audi e-tron zapewnia doskonałe zapakowanie wnętrza – długość wnętrza, przestrzeń na nogi w drugim rzędzie oraz wysokość głowy z przodu i z tyłu zapewniają komfortowe siedzenie dla pięciu dorosłych. Z tyłu znajduje się płaskie plateau zamiast zwykłego centralnego tunelu, co skutkuje dodatkowymi przestrzeniami.
Całkowita pojemność bagażnika wynosi 28,5 stóp sześciennych, w tym dodatkowa praktyczna przestrzeń do przechowywania pod przednią pokrywą. Ta przestrzeń została zaprojektowana na zestaw narzędzi pojazdu oraz mobilny kabel ładujący. Przy złożonych oparciach tylnych siedzeń Audi e-tron ma nawet do 57,0 stóp sześciennych przestrzeni ładunkowej. Klapa bagażnika może być otwierana i zamykana elektrycznie jako standard, co ułatwia załadunek i można ją obsługiwać ruchem stopy, gdy klucz znajduje się w kieszeni lub torebce.
Oprócz przestronności samochodu, jego standard komfortu i wygody to to, czego można się spodziewać od typowego Audi. Standardowy panoramiczny szklany dach pomaga utrzymać jasność wnętrza i potęguje wrażenie przestronności. Dodatkowo, czterostrefowa automatyczna klimatyzacja jest standardem z opcją dostępnego pakietu jakości powietrza. Ten ostatni pomaga utrzymać premium jakość powietrza za pomocą jonizatora i aromatyzacji, intensywność której można dostosować na różnych poziomach. Dodatkowo dostępne są wielostopniowo regulowane fotele przednie z funkcją masażu. Dostępny pakiet oświetlenia konturowego/ambientalnego tworzy akcenty po zmroku: delikatnie oświetla powierzchnie, wyraźnie krawędzie, a także podświetla logo e-tron na desce rozdzielczej.
Nowy poziom: akustyka i dźwięk
Dzięki połączeniu napędu elektrycznego oraz komfortowego, wyrafinowanego wnętrza, Audi e-tron tworzy nowe odczucie mobilności. Szczególnie podczas jazdy w mieście emanuje niemal doskonałym poczuciem spokoju. Jedynymi dźwiękami są odgłosy opon oraz delikatny szum silników elektrycznych.
Nadwozie ma specjalną izolację akustyczną we wszystkich strefach, które mogą transmitować hałas oraz pomaga w redukcji wibracji powietrza. Dzięki temu Audi e-tron jest doskonałą platformą dla standardowego systemu dźwiękowego Bang & Olufsen Premium Sound System z dźwiękiem 3D z przodu. Umożliwia to cieszenie się muzyką dokładnie tak, jak została nagrana.
Cyfrowy świat: obsługa i wyświetlacze
W zgodzie z całkowicie nowym portfolio Audi segmentu C i D, Audi e-tron wyposażone jest w system obsługi MMI touch response. Dwa duże, wysokorozdzielcze wyświetlacze – górny o przekątnej 10,1 cala i dolny o przekątnej 8,6 cala – zastępują niemal wszystkie tradycyjne przełączniki i elementy sterujące. Obsługa jest szybka i prosta: gdy palec aktywuje funkcję, wywołuje to dotykowe i akustyczne kliknięcie jako potwierdzenie. Nieliczne pozostałe przyciski, na przykład do świateł, są również dostępne z technologią dotykowej reakcji, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Na górnym wyświetlaczu kierowca steruje infotainmentem, telefonem, nawigacją oraz specjalnymi ustawieniami e-tron – co pozwala na aktywację timera ładowania lub określenie pożądanego rodzaju regeneracji, na przykład. Na dolnym ekranie zarządzane są wprowadzanie tekstu, wybór funkcji komfortu oraz HVAC, a wszystko to przy nadgarstku wygodnie opartym na dźwigni wyboru biegów z wbudowanym wsparciem. Struktura menu jest intuicyjnie logiczna i płaska jak w smartfonie, z dowolnie konfigurowalnymi ulubionymi i ekranami startowymi.
Dodatkowo kierowca może aktywować szeroki zakres funkcji korzystając z rozpoznań mowy naturalnej. Informacje o miejscach docelowych i mediach są dostępne na pokładzie lub mogą być dostarczane z chmury w prędkości LTE. System rozumie komendy głosowe; menedżer dialogów zadaje pytania, jeśli to konieczne, pozwala na poprawki, oferuje wybory i również ustępuje rozmówcy, gdy jest przerywany.
Alexa została w pełni zintegrowana z systemem MMI i jest dostępna dla klientów, aby uzyskać dostęp do wielu tych samych funkcji i usług w Audi e-tron, które mogą mieć w domu lub przez inne urządzenia z obsługą Alexy. Można sprawdzić wiadomości, prognozę pogody i wyniki sportowe, zamawiać zakupy spożywcze oraz dodawać rzeczy do listy zadań, strumieniować muzykę oraz audiobooki za pośrednictwem Audible, Amazon Music i TuneIn. A także uzyskać dostęp do szerokiej gamy umiejętności Alexy. Dzięki inteligentnym kontrolom domowym można zamykać drzwi, wyłączać światła i zamykać bramę garażową bezpośrednio z pojazdu – wystarczy zapytać.
Cyfrowy wyświetlacz i koncepcja obsługi w Audi e-tron są uzupełniane przez standardową funkcję wirtualnego kokpitu Audi, który można obsługiwać z wielofunkcyjnej kierownicy. Jego wyświetlacz korzysta z bardzo wysokiej rozdzielczości wynoszącej 1 920 x 720 pikseli i nowych grafik specyficznych dla e-tron. Kierowca może wybierać między trzema widokami: w klasycznym widoku miernik mocy i prędkościomierz są prezentowane jako duże tarcze; w widoku infotainmentu prezentują się mniejsze, a główny nacisk kładziony jest na mapę nawigacji. Dodatkowo w standardowym wirtualnym kokpicie Audi wyświetlany jest dodatkowy widok, który stawia miernik mocy na pierwszym planie. Wyświetlacz przezierny uzupełnia wyświetlacze jako opcja. Rzuca on ważne informacje bezpośrednio na przednią szybę.
Najwyższa jakość łączności: nawigacja, Audi connect
Audi e-tron jest standardowo wyposażone w MMI Navigation plus. Najwyższej klasy centrum multimedialne wspiera szybkie przesyły danych poprzez LTE Advanced z wbudowanym punktem dostępu Wi-Fi dla mobilnych urządzeń pasażerów w ramach 6-miesięcznej subskrypcji Audi connect PLUS. System nawigacyjny potrafi sugerować przewidywane cele w oparciu o wcześniejsze podróże. Trasa jest obliczana zarówno na pokładzie w samochodzie, jak i online na serwerach dostawcy map i nawigacji HERE, wykorzystując dane w czasie rzeczywistym o ogólnych warunkach ruchu.
Usługi online Audi connect PRIME idealnie uzupełniają system nawigacyjny, szczególnie planista tras e-tron. Klient może z niego korzystać zarówno w systemie MMI touch w samochodzie, jak i w aplikacji myAudi. W obu przypadkach wyświetlana jest sugerowana trasa z dostępnymi punktami ładowania. System nawigacyjny bierze pod uwagę nie tylko naładowanie akumulatora, ale także warunki drogowe i uwzględnia wymagany czas ładowania w obliczeniach czasu przyjazdu. Planista tras e-tron zapewnia lokalizacje ładowania jako część planowania trasy.
Przybądź bardziej zrelaksowany dzięki rozbudowanym systemom wsparcia kierowcy
Niezależnie od tego, czy parking, w mieście czy podczas długich podróży, Audi e-tron może ułatwić życie swojemu kierowcy w wielu sytuacjach życiowych. System, który jest sednem opcjonalnego pakietu asystencyjnego dla kierowców, to adaptacyjny asystent cruise, który komfortowo zapewnia kontrolę longitudinalną i lateralną w korkach lub przy prędkościach autostradowych. Wspiera kierowcę w przyspieszaniu, hamowaniu, utrzymywaniu prędkości i zachowaniu odległości. System potrafi wykrywać oznakowania pasa ruchu, struktury przydrożne, pojazdy w sąsiednich pasach oraz pojazdy jadące przed nim. W strefach budowy Audi e-tron automatycznie dostosowuje swoją prędkość do sytuacji drogowej, uwzględniając ograniczenia prędkości. Jeżeli pas ruchu jest zbyt wąski, aby umożliwić jazdę obok siebie, adaptacyjny asystent cruise umożliwia jazdę obok wąskich odcinków. W połączeniu z asystentem efektywności przewidująco zwalnia i przyspiesza Audi e-tron na podstawie oceny danych czujników, nawigacji oraz znaków drogowych. Automatycznie dostosowuje się do aktualnego limitu prędkości, zmniejsza prędkość przed zakrętami, podczas skręcania oraz na rondach. System potrafi utrzymać styl jazdy, który odzwierciedla wybrany program jazdy – od codziennego po sportowy.
Funkcje wsparcia kierowcy w obszarach miejskich obejmują asystenta przejścia, asystenta ruchu poprzecznego z tyłu, ostrzeżenie o zmianie pasa oraz ostrzeżenie o opuszczeniu pojazdu. Kamery 360 stopni zapewniają różne widoki, co ułatwia precyzyjne manewrowanie na centymetrowym poziomie, pokazując ruchome pojazdy. 3D widok z dowolnej perspektywy jest punktem kulminacyjnym. Asystent parkowania ułatwia proces parkowania. Samodzielnie kieruje Audi e-tron na miejsca do parkowania równoległego i prostopadłego – do przodu lub tyłu. Kierowca musi jedynie przyspieszyć, wybrać bieg i hamować.
Za standardowymi systemami wsparcia kierowcy w Audi e-tron stoi centralny kontroler wsparcia kierowcy. Ciągle oblicza zróżnicowany obraz otoczenia. Wymagane dane są pozyskiwane – w zależności od wybranych opcji – z maksymalnie pięciu czujników radarowych, sześciu kamer, dwunastu czujników ultradźwiękowych oraz skanera laserowego.
System rezerwacji e-tron
Wraz z debiutem e-tron, klienci mają teraz możliwość skonfigurowania swojego e-tron i zarezerwowania pojazdu z całkowicie zwrotną opłatą rezerwacyjną w wysokości 1000 dolarów przed dostawą w połowie 2019 roku.
Ten nowy system rezerwacji Audi jest częścią strategii Audi of America, aby stworzyć cyfrowy ekosystem dla właścicieli Audi, którzy pewnie przechodzą na elektryczność. Po złożeniu rezerwacji klienci będą mogli śledzić ją online oraz z lokalnym dealerem.