Rewolucja elektryczna zmusiła Audi do wprowadzenia na rynek nowych pojazdów, takich jak seria e-tron z 2021 roku, która nie szczędziła konkurencji.
Porsche zszokowało świat modelem Taycan, a Audi starało się zaimponować SUV-em e-Tron, lecz jego sukces był mniejszy niż oczekiwano. Nie poddali się jednak i spróbowali ponownie w 2021 roku, prezentując e-tron GT, sportowy sedan, który mógł pokonać większość supersamochodów w ich własnej grze, o ile gra polegała na sprincie na ćwierć mili lub nie była zbyt długa na słynnym torze Nurburgring Nordschleife.
e-tron GT był szerszy i niższy niż Audi A7 i wyglądał znacznie lepiej. Jego reflektory miały już znane lampy sygnaturowe Audi oraz dużą, jednolitą atrapę chłodnicy. W tym przypadku nie było potrzeby chłodzenia silnika, ponieważ go nie było. Było tylko kilka otworów wentylacyjnych do chłodzenia baterii. Z boku, mimo profilu przypominającego coupe, był to sedan z czterema drzwiami i mocno nachyloną tylną częścią. Z tyłu rozciągał się czerwony pasek LED, który łączył obie strony. Warto wspomnieć o standardowym dachu z włókna węglowego, który można było wymienić na panoramiczny dach szklany. Na klapie bagażnika Audi zamontowało wysuwany spoiler, który wysuwał się przy prędkości powyżej 50 mph (80 kph).
Wewnątrz Audi zainstalowało kokpit przypominający ten w samochodach wyścigowych, z kierowcą oddzielonym od reszty pojazdu wysokim centralnym konsolą i nachyloną centralną konsolą. Nie było analogowych wskaźników czy zegarów. Z przodu kierowcy znajdował się wyświetlacz TFT z Audi Virtual Cockpit, a na centralnej konsoli wyświetlacz MMI otoczony błyszczącym czarnym wykończeniem zajmował centralne miejsce. Jak w większości czterodrzwiowych coupe na rynku, Audi zainstalowało parę siedzeń z tyłu z nisko zamontowanymi siedzeniami, aby pomieścić pasażerów o średnim wzroście.
Audi zainstalowało silnik elektryczny o mocy 175 kW (238 hp) na przedniej osi oraz 320 kW (435 hp) z tyłu. Działały oddzielnie lub razem, aby zapewnić maksymalną przyczepność i bezpieczeństwo.
Model e-tron GT marki Audi pokazuje, jak fascynująca będzie mobilność elektryczna. Czterodrzwiowe coupé łączy emocjonujący design z potężnym napędem i dynamicznym prowadzeniem. To początek nowej ery, gran turismo przyszłości.
To Audi, jakiego świat jeszcze nie widział: z e-tron GT marka pokazuje swoje plany dotyczące kształtowania emocjonującej i fascynującej przyszłości mobilności. Przedsprzedaż dwóch modeli gran turismo z całkowicie elektrycznym napędem rozpocznie się jednocześnie w lutym 2021 roku: e-tron GT quattro i RS e-tron GT. Oba modele są potężne, szybkie i dynamiczne, a oba mają zerowe lokalne emisje. Połączenie tych cech tworzy silny charakter, który na nowo interpretuje ideę gran turismo.
Eksterior Audi e-tron GT to dynamiczne dzieło sztuki. Każda powierzchnia i każda linia są harmonijne, od reflektorów, które są dostępne na życzenie z światłem laserowym Audi, po dużą dyfuzor z tyłu. W połączeniu detale tworzą rzeźbę, która wygląda, jakby została uformowana przez wiatr. Linia nadwozia jest niezwykle aerodynamiczna, a współczynnik oporu powietrza wynosi zaledwie 0,24. Wnętrze również odpowiada wnętrzu klasycznego gran turismo: Fotele kierowcy i pasażera z przodu są zamontowane w sportowej, niskiej pozycji i oddzielone szeroką konsolą środkową, a tylne siedzenia zapewniają wystarczająco dużo miejsca nawet dla dorosłych. Postępowa elegancja wnętrza podkreśla charakter samochodu.
Gran turismo to sportowy samochód turystyczny o doskonałym dynamicznym prowadzeniu, czyli pewnym ślizgu. Audi e-tron GT dzieli ten charakter. W zależności od modelu, jego silniki elektryczne mają moc 350 kW (476 PS) lub 440 kW (598 PS), co pozwala na dynamiczne przyspieszenia. Zasięg wynoszący do 487 kilometrów (302,6 mil) (zgodnie z WLTP), możliwy dzięki akumulatorowi o netto pojemności 85 kWh, jest również istotny. Technologia 800-woltowa umożliwia szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 270 kW. Zawieszenie również opiera się na równowadze dynamiki i komfortu, dzięki technologiom takim jak Audi drive select, napęd na wszystkie koła, sterowane tłumienie, trzykomorowe zawieszenie pneumatyczne, elektryczny napęd na cztery koła i blokada dyferencjału tylnej osi. Rozmiary kół wahają się do 21 cali, a tarcze hamulcowe – dostępne opcjonalnie w ceramice węglowej – mają średnicę do 420 milimetrów (16,5 cala).
Jak wszystkie modele Audi, e-tron GT jest w pełni połączony. Infotainment, usługi online z Audi connect i systemy asystujące są na najwyższym poziomie. A ponieważ dynamiczne dzieło sztuki musi również dobrze brzmieć, Audi skomponowało unikalny dźwięk dla e-tron GT. Brzmi potężnie i progresywnie – tak jak powinno brzmieć Audi.
Pozycjonowanie
Całkowicie elektryczny SUV Audi e-tron i SUV coupé e-tron Sportback były pionierami, z którymi Audi rozpoczęło swoją udaną podróż na rynku mobilności elektrycznej. Teraz marka dokonuje drugiego stwierdzenia: czterodrzwiowe coupé e-tron GT to gran turismo o dynamicznej elegancji i Audi, jakiego świat jeszcze nie widział. e-tron GT jest potężne, sportowe, pewne siebie i emocjonujące. Odzwierciedla całe pasję, z jaką Audi rozwija i buduje samochody.
RS e-tron GT i e-tron GT quattro zaprojektowano jako potężne, pewne siebie samochody z doskonałymi możliwościami użytkowymi i długodystansowymi. Łączą perfekcję, fascynację i innowację w techniczne dzieło sztuki: Ich właściwości jezdne opierają się na progresywnej inżynierii, napęd to czysta fascynacja, a design powstał z pasji do piękna i perfekcji, która jest typowa dla Audi.
Sportowe, elektryczne, pionierskie: e-tron GT to elektryczna twarz Audi
Audi e-tron GT to kolejny rozdział w historii Audi: To doskonałe gran turismo, a wersja RS charakteryzuje się szczególnie wyraźnym dynamicznym prowadzeniem. Łączy ekspresyjną język designu z potężnym napędem elektrycznym, wysoką wydajnością i doskonałą codzienną użytecznością. Te właściwości czynią go pionierem o silnym charakterze, który kształtuje przyszłość marki. e-tron GT przynosi „Vorsprung durch Technik” na drogę i podkreśla standard Audi jako elektryczną twarz marki: sportową, elektryczną i pionierską.
Audi e-tron GT skierowane jest w szczególności do wymagających miłośników samochodów o wysokich osiągach, którzy cenią zrównoważony rozwój, design i nowoczesne technologie. Większość z nich to osoby w średnim wieku, dobrze wykształcone, co sprawia, że mają wysokie miesięczne dochody i mogą sobie pozwolić na posiadanie kilku pojazdów. Dzielą swoją pasję do wysublimowanego przyspieszenia, miłości do detali oraz maksymalnej precyzji i najwyższej jakości z Audi.
W lutym 2021 roku rozpocznie się przedsprzedaż dwóch wersji całkowicie elektrycznego gran turismo w Europie: jako Audi e-tron GT quattro z ceną podstawową wynoszącą 99 800 EUR oraz jako RS e-tron quattro od 138 200 EUR. Model RS to dynamiczna wierzchołek mobilności elektrycznej w Audi: moc systemowa 440 kW (598 PS), przyspieszenie 0-100 km/h (62,1 mph) w 3,3 sekundy (w trybie overboost) oraz zawieszenie z high-tech z takimi funkcjami jak trzykomorowe zawieszenie pneumatyczne, napęd na cztery koła (opcjonalnie) i kontrolowana blokada dyferencjału tylnej osi.
Eksterior i aerodynamika
e-tron GT to emocjonujące czterodrzwiowe coupé i nowy model flagowy marki Audi. Elektryczna twarz prezentuje ekspresyjny język designu, który podkreśla standard Audi jako innowacyjnej marki projektującej samochody, która oznacza sportowość i progresywność.
Znaczenie: emocjonujący model flagowy i zapowiedź przyszłego designu
Po studium projektowym Audi prologue, które w 2014 roku zaprezentowało zapowiedź języka designu kolejnych modeli klasy pełnowymiarowej, e-tron GT stanowi następny etap ewolucji języka designu Audi. Jako gran turismo fascynuje rzeźbiarskim designem. To, co dotyczy obecnych modeli klasy pełnowymiarowej, odnosi się również do tego modelu: proporcje są fundamentem dobrego designu. Innymi słowy: długi rozstaw osi, szeroki tor, duże koła i płaska sylwetka. e-tron GT ma właśnie te idealne proporcje. Jego język designu stanowi punkt wyjścia dla projektowania przyszłych modeli elektrycznych Audi – będą one miały znacznie bardziej płynny design zewnętrzny niż dzisiejsze modele.
Jak zawsze w Audi, design nie jest celem samym w sobie, ale raczej połączeniem formy i funkcji: W kontekście mobilności elektrycznej projekt e-tron GT umożliwia wyrafinowaną aerodynamikę – estetyka powstaje z efektywności. e-tron GT celowo przyjmuje ustalone elementy designu z e-tron, pierwszego elektrycznego samochodu Audi, i w sposób celowy je udoskonala. Elementy te obejmują mocno modelowany wstawka nad listwą progową. Podkreśla baterię w centrum pojazdu jako jego serce.
Elektryczne gran turismo: klasyczne zasady i nowa perspektywa
Sportowość i komfort – to dwa klasyczne zasady designu gran turismo. Design Audi e-tron GT przejmuje tę ideę i dodaje do niej nową perspektywę: Zrównoważony rozwój odgrywa ważną rolę w mobilności elektrycznej.
Zaczyna się od początkowego pomysłu i jest wyrażona przez projekt. Optymalna aerodynamika e-tron GT jest widocznym dowodem dążenia do zrównoważonego rozwoju. Jego niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,24 zwiększa poziom efektywności i umożliwia dłuższy zasięg.
Te podstawowe idee znajdują również odzwierciedlenie w wnętrzu e-tron GT. Na przykład, deska rozdzielcza – która jest skierowana w stronę kierowcy, jak to jest typowe w sportowych modelach Audi – znajduje się w przestronnym projekcie wnętrza, który charakteryzuje się komfortowym i dynamicznym stylem samochodu sportowego. Jednocześnie e-tron GT pokazuje za pomocą swojego pakietu bez skóry, który składa się głównie z materiałów z recyklingu, że zrównoważony rozwój jest ważnym aspektem elektrycznego gran turismo.
Eksterior: dynamiczna rzeźba z doskonałymi proporcjami
Całkowicie elektryczne gran turismo nadaje nowy impuls językowi designu Audi: jest to dynamiczna rzeźba, która stoi na drodze, jakby została rzeźbiona z pełnej formy. Audi e-tron GT to dowód: Pakiet elektrycznego samochodu z jego dużą baterią i fascynującym designem gran turismo o płaskiej sylwetce i potężnych proporcjach nie muszą się wykluczać. Umożliwia to zagłębienie w pakiecie baterii.
Pasażerowie z tyłu mogą włożyć nogi do tzw. „garażu na stopy”, co pozwala im usiąść w niższej pozycji i cieszyć się przestronnym miejscem na głowę mimo płaskiej linii dachu. W połączeniu z nadkolami z kołami o średnicy do 21 cali i rozstawem osi wynoszącym 2,90 metra (9,5 stopy), to rozwiązanie tworzy idealne proporcje i nadaje wysokowydajnemu GT niezwykłą obecność na drodze.
Z odwróconym schematem kolorystycznym, Singleframe z pierścieniami Audi na ekspresywnie zaprojektowanym przodzie e-tron GT jest wyraźnym wskaźnikiem dla napędu elektrycznego. Grille chłodnicy, reinterpretująca klasyczny wzór plastra miodu, jest po raz pierwszy malowana w jasnym szarym kolorze Heckla lub w kolorze karoserii, a grille i boczne wloty powietrza są oprawione przez maskę w ciemnym odcieniu Manhattan gray. Podczas gdy głównym celem Singleframe w modelach z silnikiem spalinowym jest chłodzenie silnika, ukrywa on większość czujników w e-tron GT. Tylko dolne sekcje sześciu rogów mają otwarte sekcje do doprowadzenia powietrza.
Pakiet technologii elektrycznego napędu pozwala na płaską przednią część, co daje kierowcy fascynujący widok na przód i bezpośrednio na drogę. Widok ten koncentruje się na tym, że maska jest otoczona mocno zakrzywionymi błotnikami po obu stronach. Ta niezwykła perspektywa i dynamika napędu tworzą doświadczenie jazdy, które w dużej mierze kształtuje charakter elektrycznego gran turismo.
Widok boczny: strumień linii
Przepływ designu jest szczególnie widoczny w widoku bocznym. Wydłużona maska i płaska szyba przednia przechodzą w szybko nachyloną linię dachu. Szkieletowy kształt rozprzestrzenia się napięcie nad mocnym nadwoziem. Mocno zarysowane C-słupki w tylnym obszarze elegancko przechodzą w muskulaturę ciała.
Ostre krawędzie rozciągają się przez duże nadkola – te quattro blistry z wyraźnie modelowanymi nadkolami symbolizują elektryczny napęd na cztery koła. Są to cechy stylistyczne wielu modeli Audi, ale nigdzie nie są tak wyraźnie podkreślone jak tutaj. Napęd quattro jest dodatkowo podkreślany poprzez połączenie niskiego środka ciężkości w głównym nadwoziu i wyraźne zwężenie w środkowej sekcji samochodu. Smukła, wydłużona kabina „Sportback” jest umieszczona na nadwoziu: Z płaską linią dachu, która jest jeszcze o 17 milimetrów (0,7 cala) niższa niż w A7 Sportback, podkreśla sportową linię nadwozia e-tron GT.
Światła z tyłu są połączone płaskim paskiem świetlnym. Wizualnie offsetowy dyfuzor nadaje e-tron GT niepowtarzalny wygląd w portfolio produktów Audi. Spojler z zintegrowanym skrzydłem biegnie równolegle do paska świetlnego i kończy sportowy wygląd.
Opony 19- do 21-calowe podkreślają potężny design i już zapowiadają sportowe możliwości e-tron GT, gdy pojazd jest w stanie spoczynku. Paleta kolorów obejmuje dziewięć kolorów, w tym nowy kolor tactical green. Audi może dostarczyć dwie wersje czarnego pakietu stylizacji na życzenie. Pierwsza wersja obejmuje Singleframe, jego maskę, obszar progów i wstawki drzwiowe oraz dyfuzor. Pakiet czarnej stylizacji plus dodatkowo zawiera pierścienie i emblemy w czarnym połysku. Trzy różne pakiety węglowe są jeszcze bardziej ekskluzywne. Audi może również dostarczyć obudowy zewnętrznych lusterek oraz cały dach w kompozycie węglowym (CFRP) na życzenie. Standardowo dach wykonany jest ze szkła o właściwościach termoizolacyjnych.
Praca zespołowa: Design spotyka aerodynamikę
Aerodynamika nie jest jedynie środkiem do celu w e-tron GT, ale ważnym elementem designu. Projekt z współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0,24 wygląda jakby był formowany przez wiatr – i rzeczywiście taki jest. Został opracowany w bliskiej współpracy między projektantami a inżynierami aerodynamiki.
Wloty powietrza w dolnej sekcji przodu odgrywają ważną rolę. Zewnętrzne pionowe kurtyny powietrzne prowadzą powietrze do nadkoli w taki sposób, aby przepływało blisko koła, a następnie wzdłuż boku. Niektóre obręcze 20- i 21-calowe mają lekkie elementy aero, które mają zaledwie 2 do 3 milimetrów (0,08-0,12 cala) grubości. To pokrycie dodatkowo zwiększa efektywność aerodynamiczną.
Za dużymi żebrami poniżej reflektorów oraz za otworami w rogach Singleframe znajdują się jedne kontrolowane wloty chłodnego powietrza, które zapewniają aktywną aerodynamikę. W interesie efektywności oba kontrolowane wloty chłodnego powietrza pozostają zamknięte tak długo, jak to możliwe. Gdy otwierają się w kontekście dynamicznego stylu jazdy, kanały w kształcie Y prowadzą powietrze do chłodnic i do przednich nadkoli, aby schłodzić hamulce.
Drugim kluczowym czynnikiem w koncepcji aktywnej aerodynamiki jest tylni spojler, który elektrycznie wysuwa się do dwóch różnych pozycji, w zależności od prędkości. Współpracuje blisko z gładkim podwoziem, które kończy się szerokim dyfuzorem. To pozwala powietrzu czyścić się z tyłu, a unoszenie, które występuje na tylnej osi przy dużych prędkościach, jest prawie całkowicie kompensowane. Gdy adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne (standard w modelu RS) obniża nadwozie, zwiększa to ten efekt, dodatkowo poprawiając przepływ powietrza i stabilność prowadzenia, a także zmniejszając unoszenie.
e-tron GT również w zakresie aeroakustyki stoi na najwyższym poziomie. Jego przednia szyba wykonana jest ze szkła dźwiękochłonnego w standardzie, a boczne okna i tylna szyba są dostępne w tym rodzaju szkła na życzenie. Celowe środki izolacyjne w całym nadwoziu utrzymują nieprzyjemne dźwięki z wnętrza. Części wykonane z gorącouformowanego, a więc ultra-wysokowytrzymałego stali tworzą silny szkielet komory pasażerskiej. Obudowa akumulatora składa się z aluminiowych profili, a zewnętrzna powłoka wykonana jest w całości z arkuszy aluminiowych.
Wymiary: gran turismo par excellence
Audi e-tron GT ma wymiary klasycznego gran turismo: przy rozstawie osi 2,90 metra (9,5 stopy) mierzy 4,99 metra (16,4 stopy) długości, 1,96 metra (6,4 stopy) szerokości i zaledwie 1,41 metra (4,6 stopy) wysokości. Przestrzeń bagażowa oferuje pojemność 405 litrów (14,3 stopy sześcienne) w modelu standardowym, a model RS z systemem audio premium od Bang & Olufsen oferuje 366 litrów (12,9 stopy sześcienne). Dodatkowa przestrzeń bagażowa pod przednią maską oferuje kolejne 85 litrów (3,0 stopy sześcienne).
Reflektory i światła
Reflektory i tylne światła to charakterystyczne elementy designu zewnętrznego e-tron GT, które dodatkowo wzmacniają ekspresyjny design. Podpisy świetlne LED z przodu i z tyłu charakteryzują się wyraźnym trójwymiarowym modelowaniem i podkreślają emocjonalny wygląd e-tron GT. Światła do jazdy dziennej zapewniają wyraźny podpis świetlny, razem z charakterystycznym niebieskim wykończeniem designerskim opcjonalnego światła laserowego Audi, które po raz pierwszy znajdowało się w centrum reflektorów Audi. Rzeźbiarski pasek świetlny z tyłu rozciąga się na całej szerokości pojazdu, dynamicznie zmieniając się z linii w centrum w coraz większe segmenty w kierunku zewnętrznym, co sprawia, że e-tron GT wydaje się jeszcze bardziej potężne.
Dla e-tron GT dostępne są trzy rodzaje reflektorów. Audi dostarcza je w technologii LED z dynamicznymi kierunkowskazami jako standard. Alternatywnie dostępne są reflektory Matrix LED. Ich ciągłe światła drogowe mogą świecić maksymalną jasnością bez oślepiania innych uczestników ruchu. Stanowią one standard w modelu RS e-tron GT. Na szczycie gamy znajdują się reflektory Matrix LED z światłem laserowym Audi. Obok modułu świateł mijania znajduje się plamka laserowa. Plamka laserowa aktywuje się przy prędkości 70 km/h (43,5 mph) i podwaja zasięg świateł drogowych.
Animacja przychodzenia i wychodzenia: widoczny charakter
Najwyższe reflektory oferują jeszcze jedną charakterystyczną cechę: animacje przychodzenia i wychodzenia z przodu i z tyłu. Sekwencja wychodzenia z domu inspirowana jest mocą fali dźwiękowej: Oświetlenie indywidualnych elementów szybko się narasta i mocno, a następnie krótkotrwałe ustępuje, aby następnie znowu cały czas świecić. Wszystkie animacje w modelu RS są jeszcze bardziej dynamiczne.
Design wnętrza i wnętrze
Wnętrze e-tron GT emanuje poczuciem gran turismo, równocześnie emanując sportowością, komfortem i przestronnością. Zrównoważone materiały również odgrywają ważną rolę w elektrycznym samochodzie sportowym.
Wnętrze: sportowe i luksusowo komfortowe
Silne skupienie na kierowcy w wnętrzu, inspirowane ideą monoposto, jest charakterystyczne dla sportowych modeli Audi, a w szczególności e-tron GT. Centralna deska rozdzielcza jest lekko nachylona w lewo, a wyraźnie trójwymiarowa tablica przyrządów wygląda lekko i smukło. Jej górna część jest odchylona od kierowcy w dużym, eleganckim łuku. Wyświetlacz Audi virtual cockpit plus stoi swobodnie w tej przestrzeni, podczas gdy monitor dotykowy MMI otoczony jest czarną, fortepianową ramką, która wydaje się unosić nad tablicą instrumentów. Jeśli na pokładzie znajduje się pakiet oświetlenia ambientowego plus (standard w modelu RS), w prawej części znajduje się wycięte i podświetlane logo „e-tron”.
Silna kontura oddziela górną część tablicy przyrządów od dolnej sekcji, która zawiera panel sterowania standardowego trójstrefowego automatycznego systemu klimatyzacji. Płaskie boczne wloty powietrza mają zdecydowany techniczny wygląd, podkreślając szerokość wnętrza, a aluminiowe uchwyty otaczają ich końce. Długi łuk poniżej przedniej szyby rozciąga się od jednych drzwi do drugich. Projekt sportowych wykończeń przednich drzwi wizualnie łączy się w prostą linię z krawędziami błotnika przedniego.
Kierowca i pasażer siedzą w sportowej, niskiej pozycji, oddzieleni szeroką konsolą środkową. Kompaktowy wybierak biegów znajduje się na konsoli środkowej.
Jego smukły проект podkreśla przestronność i dostarcza wysoce precyzyjnego doświadczania kontroli dotykowej. Tylne siedzenia oferują wystarczająco dużo miejsca nawet dla dorosłych. Niezwykle wysoka jakość i przetwarzanie materiałów odzwierciedlają uwagę na detale, z jaką Audi rozwija i buduje samochody.
Zrównoważony rozwój to nowy luksus: materiały, kolory i wyposażenie
Sportowość i zrównoważony rozwój nie są sprzeczne; w połączeniu charakteryzują one rozumienie luksusu w dobie mobilności elektrycznej w Audi. e-tron GT to udowadnia swojego pakietem designu bez skóry. Fotele sportowe plus z 14-zakresowym regulowaniem są obszyte albo kombinacją sztucznej skóry i materiału Kaskade, albo mieszanką sztucznej skóry i mikrofibry Dinamica. W obu przypadkach wykorzystano materiały z recyklingu, na przykład włókna poliestrowe z starych plastikowych butelek, tkanin lub pozostałości włókien z selwages. W każdym komplecie tapicerki Kaskade znajduje się 119 recyklowanych butelek plastikowych. Materiał Dinamica jest podobny do Alcantary, podczas gdy materiał Kaskade, którego wzór szwu oparty jest na wyglądzie Singleframe, przypomina naturalne włókna, takie jak wełna.
Tapicerka sportowych siedzeń pro składa się z kombinacji dwóch rodzajów skóry. Pakiet designu RS obejmuje materiał mikrofibrowy na daszku nośnika tablicy przyrządów, kierownicy i wykończeniu konsoli centralnej, z czerwonym lub szarym przeszywaniem dodającym akcentów. W obu modelach dywan i maty podłogowe wykonane są z Econyl. Ten materiał składa się z 100% recyklingowanych włókien nylonowych pochodzących z odpadów produkcyjnych, pozostałości tkanin i dywanów lub starych sieci rybackich.
Wszystkie materiały w wnętrzu e-tron GT są przetwarzane w jakości fabrycznej. Duży obszar aplikacji na tablicy przyrządów jest standardowo malowany w kolorze grafitowym lub srebrnym palladium (w modelu RS); otwarte porowate wykończenie z orzechów włoskich lub jedwabnie matowe włókno węglowe są dostępne jako alternatywa. Pakiet oświetlenia ambientowego plus (opcjonalnie w e-tron GT quattro, standardowo w RS e-tron GT) dodaje subtelne efekty świetlne, w tym na osłonach głośników w drzwiach. Logo „e-tron GT” jest projektowane na ziemi po otwarciu drzwi kierowcy. W RS e-tron GT elementy designu, kolory i materiały z Audi Sport podkreślają wysoki standard osiągów.
Fotele przednie są dostępne w trzech wersjach. Fotele sportowe z elektryczną regulacją w ośmiu kierunkach i pokryciami z sztucznej skóry/pearl Nappa są standardem w e-tron GT quattro. RS e-tron GT jest wyposażony w fotele sportowe plus z 14-zakresowym regulowaniem i podgrzewaniem. Fotele sportowe pro z 18-zakresowym regulowaniem, pneumatycznie regulowanymi bocznymi podparciami, klimatyzacją i (na życzenie) funkcją masażu są dostępne jako opcja dla obu modeli. W obu wariantach foteli obramowanie w obszarze poduszki podpierającej dodatkowo podkreśla sportowy kontur. Fotele i kierownica modelu RS mają specjalne emblemy, a nakładki pedałów i podnóżek wykonane są ze stali nierdzewnej. Program Audi exclusive z Audi Sport GmbH spełnia wiele osobistych wymagań klientów, szczególnie w zakresie skóry, przeszyć i pasów bezpieczeństwa.
Napęd i regeneracja
Całkowicie elektryczne gran turismo od Audi oferuje dynamiczne osiągi w obu wersjach silnikowych: e-tron GT quattro przyspiesza od zera do 100 km/h (62,1 mph) w 4,1 sekundy, podczas gdy model RS zajmuje 3,3 sekundy (w trybie boost w każdym przypadku). Prędkość maksymalna wynosi odpowiednio 245 km/h (152,2 mph) i 250 km/h (155,3 mph) (ograniczona).
W e-tron GT quattro przedni silnik elektryczny ma moc 175 kW (238 PS), a tylny silnik ma moc 320 kW (435 PS). Oba silniki elektryczne mają rezerwy dostępne dla ekstremalnych sytuacji jazdy, dlatego suma ich indywidualnych mocy znacznie przekracza całkowitą moc napędu wynoszącą 350 kW (476 PS). Do 390 kW (530 PS) dostępnych jest przez około 2,5 sekundy w trybie boost za pomocą launch control. Całkowity moment obrotowy wynosi 630 Nm (464,7 lb-ft), w trybie boost 640 Nm (472,0 lb-ft). W RS e-tron GT silnik elektryczny na osi przedniej również ma moc 175 kW (238 PS), podczas gdy silnik z tyłu ma moc 335 kW (456 PS). Całkowita moc wynosi 440 kW (598 PS), a całkowity moment obrotowy wynosi 830 Nm (612,2 lb-ft). W trybie boost moc na chwilę wzrasta do 475 kW (646 PS).
Silniki PSM (trwale naładowane silniki synchroniczne) w e-tron GT działają z dużą wydajnością. Silnik elektryczny, jego elektronika mocy i skrzynia biegów tworzą kompaktowy blok na obu osiach. Tylny silnik elektryczny przekazuje swój moment obrotowy do skrzyni biegów z krótkim przełożeniem. Krótkie przełożenie zapewnia żywotne przyspieszenie już od początku, jeśli kierowca tego chce. Jeśli nie wybiorą pierwszego biegu, e-tron GT rozpoczyna jazdę na drugim biegu. Generalnie rzecz biorąc, długie przełożenie drugiego biegu poprawia wydajność i zapewnia duże rezerwy mocy.
quattro reloaded: elektryczny napęd na cztery koła
e-tron GT quattro i RS e-tron GT zazwyczaj poruszają się z elektrycznym napędem na cztery koła, tylko w trybie „efektywność” systemu dynamicznego prowadzenia Audi drive select preferowany jest napęd na przednie koła. W przypadku śliskiej nawierzchni, wysokich wymagań mocy lub szybkiego pokonywania zakrętów, więcej momentu obrotowego może być rozdzielane na tylne koła, a także pięć razy szybciej niż w mechanicznie napędzanym quattro. Elektryczny napęd na cztery koła reguluje rozdział momentu napędu między osiami – nieprzerwanie, w pełni zmiennie i w ciągu kilku tysięcznych sekundy. Zasada napędu na cztery koła, którą Audi wprowadziło na rynek ponad 40 lat temu, prezentuje się na nowym, fascynującym poziomie technologicznym.
Gdy kierowca zwalnia pedał gazu, napęd zazwyczaj przełącza się w tryb toczący, co pozwala gran turismo sunąć z elegancją i efektywnością. W przeciwieństwie do tego, samochód regeneruje energię w trybie overrun w trybie „dynamicznym” systemu Audi drive select. Bez względu na tryb, kierowca może korzystać z przełączników na kierownicy do regulacji dwóch ręcznych poziomów regeneracji lub wybrać automatyczny poziom w systemie MMI. W takim przypadku asystent efektywności przewidywalnej reguluje toczenie i regenerację na podstawie danych z trasy nawigacyjnej i czujników pokładowych.
Podczas hamowania silniki elektryczne wykonują deprecjację same do około 0,3 g, tzn. w znacznej większości wszystkich aplikacji hamulcowych w codziennym ruchu. Pozwala im to regenerować do 265 kW energii. Hydrauliczne hamulce kół są aktywowane tylko wtedy, gdy kierowca hamuje bardzo mocno, przy czym regeneracja pozostaje aktywna prawie do momentu, gdy pojazd zatrzyma się. W każdej sytuacji jazdy – czy to pełne przyspieszenie, dynamiczne prowadzenie, toczenie się czy regeneracja hamulców – gran turismo pozostaje niezachwiane stabilne, ponieważ jego systemy sterujące dla hamulców, zawieszenia, napędu i elektroniki mocy są ściśle powiązane i szybko współpracują.
Akumulator i zarządzanie cieplne
System akumulatorów litowo-jonowych Audi e-tron GT quattro i RS e-tron GT jest umiejscowiony pomiędzy osiami, w najniższym punkcie samochodu. Zapewnia to niskie położenie środka ciężkości odpowiednie do samochodu sportowego oraz rozkład masy pomiędzy osiami przednią i tylną, który jest bardzo bliski idealnej wartości 50:50.
Wysokowoltowy akumulator może magazynować 85 kWh energii netto (93 kWh brutto) w obu modelach. Integruje 33 moduły ogniw, z których każdy składa się z dwunastu ogniw typu pouch z elastyczną powłoką. 30 modułów tworzy dolny poziom, który ma szerokie zagłębienie w tylnej części, co tworzy przestrzeń na stopy pasażerów z tyłu. Górna „podłoga” akumulatora zawiera trzy dodatkowe moduły znajdujące się poniżej tylnych siedzeń. Złącza, bezpieczniki i główny panel sterujący znajdują się pod konsolą środkową. Napięcie systemowe 800 voltów umożliwia wysoką moc ciągłą oraz skraca czas ładowania; ponadto zmniejsza wagę i przestrzeń potrzebną na okablowanie.
Wewnętrzna struktura akumulatora, która pomieści moduły, oraz otaczająca ją rama są wykonane z lekkiego aluminium. System akumulatora znacząco wpływa na sztywność i bezpieczeństwo w przypadku zderzenia nadwozia, do którego jest przymocowany za pomocą 28 śrub. Pod jego przestrzenią ogniw znajduje się struktura kompozytowa z płaskich sekcji wytłaczanych, przez którą przepływa czynnik chłodzący, krążący w oddzielnym obiegu o niskiej temperaturze. Temperatura komfortowa akumulatora wynosi od 30 do 35 stopni Celsjusza.
Wysokotechnologiczne zarządzanie termiczne: cztery niezależne obiegi chłodzące
Cztery oddzielne obiegi chłodzące regulują temperaturę w komponentach wysokowoltowych i w wnętrzu, każdy na swoim poziomie temperatury. Mogą być elastycznie połączone według potrzeby. Jeśli kierowca wielokrotnie wymaga dużej mocy, zawory łączą obieg chłodzenia akumulatora z obiegiem czynnika chłodzącego klimatyzacji – intensywne chłodzenie utrzymuje wydajność napędu na stałym wysokim poziomie. Obieg czynnika chłodzącego pomaga również w chłodzeniu podczas szybkiego ładowania prądem stałym, co może nagrzewać akumulator do 50 stopni Celsjusza.
Standardowe wyposażenie e-tron GT obejmuje pompę ciepła, która ogrzewa wnętrze za pomocą ciepła odpadowego komponentów wysokowoltowych. Może znacznie zredukować utratę zasięgu spowodowaną klimatyzacją, szczególnie zimą, gdy zastępuje elektryczny element grzewczy. Klienci mogą zarządzać wstępnym klimatyzowaniem wnętrza i ładowaniem za pomocą swoich smartfonów przy użyciu aplikacji myAudi. e-tron GT jest opcjonalnie wyposażony w luksusowy system klimatyzacji, który obejmuje również zewnętrzne lusterka i tylne okno.
Od 11 do 270 kW: ładowanie AC i DC
Klapy ładujące gran turismo znajdują się za przednimi kołami. Po obu stronach znajdują się złącza do prądu przemiennego (AC), a po prawej stronie znajduje się również złącze dla prądu stałego (DC).
Audi e-tron GT dostarczane jest klientom z dwoma kablami do ładowania: jednym kablem trybu 3 do publicznych terminali oraz systemem ładującym kompakt dla garażu. Alternatywnie dostępny jest inteligentny system ładowania connect. Jego połączenie z internetem umożliwia zarówno kontrolę za pomocą aplikacji myAudi, jak i aktualizacje funkcji. Wspólnie z odpowiednim systemem zarządzania energią w domu, system ładowania connect oferuje dodatkowe inteligentne funkcje, takie jak ładowanie, gdy energia elektryczna jest tańsza pod zmiennym stawką elektryczną.
e-tron GT może ładować się z mocą 11 kW AC jako standard, co pozwala mu naładować pusty akumulator w nocy. Opcjonalny ładowarka 22 kW pojawi się wkrótce po wprowadzeniu na rynek. Przy dostatecznie mocnym terminalu DC elektryczne gran turismo osiąga szczytową moc ładowania do 270 kW. Pozwala to na naładowanie energii na przejechanie do 100 kilometrów (62,1 mil) w nieco ponad pięć minut. Ładowanie od 5 do 80 procent SoC (stanu naładowania) zajmuje zaledwie 22,5 minuty w idealnych warunkach.
Klienci w Europie mogą korzystać z własnej usługi ładowania e-tron marki Audi, która obecnie obejmuje około 200 000 publicznych punktów ładowania. Mogą uzyskać dostęp do tych punktów ładowania za pomocą jednej karty. Klienci Audi płacą jednolitą stawkę w 26 krajach. Korzystają z korzystnych warunków w europejskiej sieci szybkiego ładowania z Ionity. W pierwszym roku Audi pokrywa podstawową opłatę za stawkę tranzytową, która oferuje obniżoną cenę na energię elektryczną.
W cyklu NEDC Audi e-tron GT quattro zużywa średnio 19,6-18,8 kWh energii na 100 kilometrów (62,1 mil), model RS zużywa 20,2-19,3 kWh. Przekłada się to na średni zasięg wynoszący do 487 kilometrów (302,6 mil) i 472 kilometrów (293,3 mil) (zgodnie z procedurą pomiarową WLTP).
Zawieszenie
Zawieszenie jest jednym z elementów, które odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu harmonijnego charakteru Audi e-tron GT quattro i RS e-tron GT. Stanowi ono doskonałego partnera dla dynamicznego napędu, zawsze pozostając pewnym siebie i zrelaksowanym, niezależnie od obciążenia. To także doskonale odzwierciedla filozofię gran turismo.
Zawieszenia kół są zaprojektowane jako sportowa konstrukcja z podwójnymi wahaczami. Prawie wszystkie części, w tym łączniki i ramy pomocnicze, są formowane lub odlewane z aluminium. Elektryczne wspomaganie kierownicy ma sportową i bezpośrednią przełożenie, nie wydając się nagłe. Audi oferuje napęd na wszystkie koła jako opcję. Napęd śrubowy obraca tylne koła maksymalnie o 2,8 stopni – w przeciwnym kierunku do prędkości około 70 km/h (43,5 mph), aby zwiększyć zwrotność i prowadzenie oraz zredukować promień skrętu, a lekko w tym samym kierunku przy prędkości około 80 km/h (49,7 mph) w celu stabilności.
Do 21 cali i 420 milimetrów (16,5 cala): koła i hamulce
Oferta felg aluminiowych zaczyna się od formatu 19-calowego dla Audi e-tron GT quattro, a – dla obu modeli – kończy się na formacie 21-calowym. Format 20-calowy w środku gamy (standardowy dla RS e-tron GT) dostępny jest w trzech projektach. Nowy proces produkcji stosowany do aluminium, z którego te koła są wykonane, znacznie redukuje emisję CO2 netto. Prawie wszystkie opony są optymalizowane pod kątem oporu toczenia; dla formatu 21-calowego dostępne są alternatywne opony o wysokich osiągach.