Audi e-tron Sportback to drugi elektryczny SUV Ingolstadt, będący częścią wielomiliardowej inwestycji w pojazdy zasilane bateriami oraz drugim modelem w ciągle rozwijającej się linii produktów e-tron. Rzeczywiście, model ten można określić jako „czterodrzwiowe coupe” e-tron, który jest bardziej tradycyjnie wyglądającym elektrycznym SUV-em. Co ciekawe, standardowy e-tron oparty jest już na bardziej coupe’owym SUV-ie, Audi Q8, ale e-tron Sportback jeszcze bardziej podkreśla ten wygląd coupe.
Podczas gdy standardowy e-tron konkuruje z Mercedes-Benz EQC i BMW iX3, Audi e-tron Sportback nie ma bezpośredniego rywala i po prostu stanowi bardziej stylową alternatywę dla innych elektrycznych SUV-ów. Pod względem technicznym obydwa modele e-tron są w dużej mierze identyczne, ale Sportback ma pewne przewagi wydajnościowe i energetyczne dzięki bardziej aerodynamicznej sylwetce. W rzeczywistości, kształt nadwozia przypominający coupe ma współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,25, co jest niemal tak dobre jak w aerodynamicznych sedanach. Podobno sama poprawa aerodynamiki zapewnia Sportbackowi dodatkowe 10 km (6,2 mili) zasięgu w porównaniu do standardowego e-tron. Sportowy SUV ma zasięg do 446 kilometrów (277,1 mil) w cyklu WLTP, mimo że czerpie energię z identycznej, 95 kWh baterii litowo-jonowej.
„Przyszłość jest elektryczna” – Audi konsekwentnie trzyma się swojej strategii, prezentując drugi model w linii produktów e-tron. Audi e-tron Sportback to dynamiczne SUV coupé, oferujące moc do 300 kW i zasięg do 446 kilometrów (277,1 mil) (w cyklu WLTP) na jednym ładowaniu. Jego cyfrowe matrycowe reflektory LED to nowość, dostępna po raz pierwszy w seryjnie produkowanym pojeździe. Światło jest rozdzielane na drobne piksele i można je kontrolować z wyjątkową precyzją. Ułatwia to bezpieczne utrzymywanie toru na wąskich odcinkach drogi i pokazuje pozycję pojazdu w pasie ruchu. Można zamawiać Audi e-tron Sportback od końca listopada 2019 roku, a wprowadzenie na rynek w Europie planowane jest na wiosnę 2020 roku.
Elegancki, efektywny, ekspresyjny: design zewnętrzny
Audi e-tron Sportback łączy moc przestrzennego SUV-a z elegancją czterodrzwiowego coupé oraz postępowym charakterem elektrycznego samochodu. Ma długość 4,901 milimetra (16,1 stopy), szerokość 1,935 milimetra (6,3 stopy) i wysokość 1,616 milimetra (5,3 stopy). Jego dach jest płaski nad muskularnym nadwoziem, opadający stromo w tył – w typowym stylu coupé – i przechodzi w stromo nachylone słupki D. Dolna krawędź trzeciego bocznego okna unosi się w kierunku tyłu – to typowa cecha Sportbacka.
Z ośmiokątnym Singleframe, mocnymi konturami nad kołami i rzeźbiarskim tyłem, Audi e-tron Sportback doskonale wpisuje się w idiom designu marki. Detale sygnalizują otoczeniu, że SUV coupé jest w pełni elektryczny. W dużej mierze zamknięty Singleframe z pionowymi przegrodami w jasnym odcieniu platynowym to charakterystyczny element modeli e-tron. W dolnej części matrycowych reflektorów LED cztery poziome segmenty tworzą specyficzny dla e-tron znak w światłach dziennych. Został on podjęty w wielu miejscach modelu i zinterpretowany w trzech wymiarach, na przykład na wyrazistych progach bocznych. Ich czarne wstawki przyciągają wzrok w kierunku baterii, a tym samym centrum energetycznego Audi e-tron Sportback. Projektanci zmodyfikowali także znak na szerokim dyfuzorze, zwracając uwagę na brak rur wydechowych. Pasek świetlny łączy ze sobą reflektory LED.
Łącznie dostępnych jest trzynaście kolorów lakieru dla w pełni elektrycznego SUV-a coupé, w tym nowy kolor plasma blue, metalik, który jest zarezerwowany wyłącznie dla e-tron Sportback. Logo na klapce ładowania elektrycznego wyróżnia się przyciągającym wzrok kolorem pomarańczowym, który można również zastosować na zaciskach hamulcowych na życzenie. Ozdoby nadkoli i progi są standardowo wykończone matowym antracytem, co podkreśla wygląd terenowy. To samo dotyczy ochrony podwozia, dyfuzora oraz progów drzwi, które są malowane na czarno. W wersji zewnętrznej advanced akcesoria są wykończone kontrastowym szarym kolorem lub, opcjonalnie, w kolorze nadwozia. Projekcja podwozia i dyfuzor są z kolei w matowym srebrnym odcieniu.
Model S line szczególnie podkreśla sportową DNA Audi e-tron Sportback. Jest standardowo wyposażony w 20-calowe koła oraz sportowe zawieszenie pneumatyczne. Bardziej wyrazisty zderzak jest flankowany bardziej ekspresyjnymi zasłonami powietrza, które poprawiają przepływ powietrza. Rozciągają się one poniżej reflektorów, tworząc dynamiczny wygląd nawet z daleka. Emblemat S line zdobi grill, natomiast podświetlane aluminiowe progi drzwiowe posiadają logo #S. Z tyłu, standardowy spojler oraz wyrazisty dyfuzor, który rozciąga się na całą szerokość pojazdu, przyczyniają się do doskonałej aerodynamiki pojazdu. W przeciwieństwie do podstawowego modelu, akcesoria na zewnątrz S line są malowane w kolorze nadwozia – w tym osłony nadkoli, progi, zderzaki i lusterka. Audi oferuje także czarny pakiet stylizacyjny, który akcentuje obszar Singleframe, boczne okna i zderzak. Obudowy lusterek zewnętrznych są również dostępne w czarnym kolorze na życzenie.
Współczynnik oporu powietrza 0,25: Doskonała aerodynamika dla wydłużonego zasięgu
Audi e-tron Sportback w połączeniu z zewnętrznym wyglądem S line i wirtualnymi lusterkami zewnętrznymi osiąga doskonały współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,25 – nawet lepszy niż jego siostrzany model Audi e-tron. Wynika to głównie z kształtu nadwozia coupé i związanej z nim niższej oporu aerodynamicznego za pojazdem. Wysoka krawędź separacyjna Sportback minimalizuje wiry w przepływie powietrza w tym obszarze, co ostatecznie korzystnie wpływa na zużycie. W cyklu WLTP, SUV coupé ma zasięg do 446 kilometrów (277,1 mil) na jednym naładowaniu akumulatora. Około 10 kilometrów (6,2 mil) zwiększonego zasięgu w porównaniu do e-tron można przypisać bardziej aerodynamicznie korzystnemu nadwoziu. Opcjonalne wirtualne lusterka zewnętrzne, których wsparcia w kształcie skrzydeł integrują małe kamery, stanowią kolejny czynnik efektywności. Przechwycone obrazy pojawiają się na kontrastowych wyświetlaczach OLED w przejściu między panelem instrumentów a drzwiami. Jeśli kierowca zbliży palec do powierzchni wyświetlacza dotykowego, aktywowane są symbole, za pomocą których kierowca może przesunąć obraz. Ponadto, lusterka automatycznie dostosowują się do trzech sytuacji drogowych: na autostradzie oraz podczas skręcania i manewrów parkowania zapewniają optymalną widoczność dla każdego scenariusza. Udoskonalenie aerodynamiczne dotyczy także obszarów ukrytych przed wzrokiem. Między innymi obejmuje to kontrolowane wloty powietrza z kanałami do chłodzenia przednich hamulców, aero koła oraz całkowicie osłonięte podwozie, w tym aluminiową płytę chroniącą wysokonapięciowy akumulator.
Globalna innowacja w pojeździe produkcyjnym: cyfrowe matrycowe reflektory LED
Dzięki cyfrowym matrycowym reflektorom LED jako wyposażeniu z najwyższej półki, Audi prezentuje światową nowość w pojeździe produkcyjnym: Rozłożone na miniaturowe piksele, ich światło może oświetlić drogę w wysokiej rozdzielczości. Projekt oparty jest na technologii skróconej jako DMD (digital micromirror device), stosowanej również w wielu projektorach wideo. W sercu znajduje się mały chip zawierający milion miklustrów, z których każdy ma długość krawędzi mierzącą zaledwie kilka setnych milimetra. Dzięki polom elektrostatycznym, każdy pojedynczy mikluster może być przechylany do 5 000 razy na sekundę. W zależności od ustawienia, światło LED kierowane jest za pomocą soczewek na drogę lub wchłaniane, aby zablokować obszary wiązki świetlnej.
W Audi e-tron Sportback cyfrowe światło, które rozszerzy ofertę w połowie 2020 roku, pełni wiele funkcji. Może generować dynamiczne animacje podczas odjazdu i przybycia, które pojawiają się jako projekcje na ścianie lub na ziemi. Ta prezentacja przekształca obszar przed samochodem w starannie oświetloną scenę. System cyfrowego światła nie tylko dostarcza światło skrętne, miejskie i autostradowe jako wersje światła mijania z wyjątkową precyzją, ale również uzupełnia światło drogowe, blokując innych uczestników ruchu z jeszcze większą dokładnością. Przede wszystkim jednak oferuje innowacyjne funkcje, takie jak światło pasa ruchu i światło orientacyjne. Na autostradzie, światło pasa tworzy dywan świetlny, który jasno oświetla własny pas kierowcy i dostosowuje się dynamicznie, gdy zmienia on pas. W ten sposób poprawia to świadomość kierowcy dotyczącego odpowiedniego pasa ruchu i przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa na drodze. Ponadto, światło orientacyjne wykorzystuje przyciemnione obszary blokowane z wiązki światła, aby przewidywalnie pokazać pozycję pojazdu w pasie, wspierając – zwłaszcza na wąskich drogach lub w strefach robót drogowych – bezpieczne utrzymywanie toru jazdy. Funkcja światła oznaczającego jest również wykorzystywana w połączeniu z opcjonalnym asystentem widzenia nocnego. Światło automatycznie zwraca uwagę na wszelkich pieszych, których wykrywa, co zmniejsza ryzyko niedostrzegania pieszych w bezpośrednim otoczeniu pasa.
Sportowa efektywność: silniki elektryczne, elektryczny napęd na wszystkie koła, zawieszenie
Audi e-tron Sportback 55 quattro pozwala kierowcy delektować się interakcją między efektywnością, wydajnością a doskonałym spokojem. Każda oś jest wyposażona w asynchroniczny silnik elektryczny, który jest zasilany prądem trójfazowym przez elektronikę mocy. Przy mocy 265 kW i 561 Nm (413,8 lb-ft) momentu obrotowego, dwa standardowe silniki elektryczne zapewniają potężny zastrzyk energii przy starcie SUV-a coupé – lokalnie bezemisyjnie i w niemym spokoju. Audi e-tron Sportback 55 quattro osiąga 100 km/h (62,1 mph) w zaledwie 6,6 sekundy, a jego maksymalna prędkość jest ograniczona elektronicznie do 200 km/h (124,3 mph). Przesuwając dźwignię z zakresu jazdy D do S i w pełni naciskając pedał przyspieszenia, kierowca może aktywować tryb boost. W tym trybie napęd generuje 300 kW mocy i 664 Nm (489,7 lb-ft) momentu obrotowego przez osiem sekund. To umożliwia SUV-owi coupé przyspieszenie od 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 5,7 sekundy. Dwustopniowe skrzynie planetarne z jednym zakresem przenoszą moment obrotowy z silników elektrycznych na osie. Przełącznik, który kierowca może obsługiwać kciukiem i palcem wskazującym, służy do wyboru biegów. Jest osadzony w eleganckiej dźwigni, umieszczonej nisko ponad środkowym tunelem i służy jako podparcie dla ręki.
Elektryczny napęd na wszystkie koła zapewnia doskonałą przyczepność i dynamikę w każdych warunkach. Dzięki temu Audi pisze nowy rozdział w historii napędu quattro. Nieprzerwanie reguluje idealny rozkład momentu napędowego między obie osie – w ułamkach sekundy. W większości sytuacji jazdy Audi e-tron Sportback polega wyłącznie na tylnym silniku elektrycznym – dla wyjątkowej efektywności. Jeśli kierowca wymaga większej mocy niż może dostarczyć, natychmiast włącza się jednostka przednia. Dzieje się tak również przewidywalnie, zanim dojdzie do poślizgu w warunkach oblodzenia lub podczas szybkiego skręcania, lub jeśli samochód wpada w podsterowność lub nadsterowność.
Kluczowym czynnikiem sportowego charakteru i doskonałej dynamiki poprzecznej jest niska pozycja instalacji komponentów napędu, co prowadzi do znacznie niższego środka ciężkości niż w konwencjonalnym SUV-ie. Wszystkie najcięższe komponenty skoncentrowane są w centrum pojazdu. Rozkład obciążenia osi z prawie 50:50 jest doskonale zrównoważony; zachowanie samoustawiające się jest neutralne. Dzięki komponentom takim jak pięcio-linkowe zawieszenia, progresywne układy kierownicze i elektrohydrauliczny system hamulcowy, zawieszenie łączy najnowsze technologie, które razem zapewniają zwinne prowadzenie pojazdu oraz wysoki komfort. Standardowe opony 255/55 R19 charakteryzują się ultra-niskim oporem toczenia. Na życzenie, od połowy 2020 roku, dostępne będą także opony o średnicy do 22 cali – o jeden rozmiar większe niż w e-tron.
System Audi drive select, wyposażony standardowo w Audi e-tron Sportback, pozwala kierowcy przełączać sposób działania wielu komponentów napędu między siedmioma profilami. Tworzy to wyraźną różnicę między komfortem gładkiej jazdy a sportowym, stabilnym prowadzeniem. Adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z kontrolowanymi tłumikami przyczynia się w dużym stopniu do tego wszechstronnego charakteru. Przy wyższych prędkościach nadwozie jest obniżane, co znacznie poprawia przepływ powietrza wokół niego i wydłuża zasięg pojazdu. Cały system jest w stanie zmieniać wysokość jazdy o maksymalnie 76 milimetrów (3,0 cala).
95 kWh energii: system akumulatorów wysokiego napięcia i regeneracja
System akumulatorów Audi e-tron Sportback 55 quattro przechowuje 95 kWh energii brutto (86,5 kWh netto) i działa przy napięciu nominalnym 396 woltów. Jest zamontowany jako szeroki, płaski blok pod komorą pasażerską, do której jest przymocowany w 35 punktach. System akumulatorów jest wyjątkowo sztywny i odporny na zderzenia – dzięki solidnej ramie ochronnej oraz aluminiowemu laminatowi, który utrzymuje 36 modułów ogniw. Te są rozmieszczone na dwóch poziomach, jako długi dolny „podłoga” z 31 modułami i krótka górna podłoga z pięcioma modułami. Każdy moduł integruje dwanaście ogniw 'pouch’. System chłodzenia znajduje się poniżej komory ogniw.
Podczas działań hamujących do 0,3 g – co dotyczy ponad 90 procent takich działań w codziennej jeździe – akumulator wysokiego napięcia jest ładowany przez silniki elektryczne, przede wszystkim przez tylny silnik elektryczny, który działa jako generator w tych sytuacjach. System regeneracji zapewnia zmienną regulację odzyskiwania energii między oboma modułami elektrycznymi – zarówno w trybie toczącym, gdy kierowca zwalnia prawy pedał, jak i podczas hamowania. Stopień regeneracji w trybie toczącym można ustawić na trzy poziomy za pomocą manetek na kole kierownicy i jest jeszcze bardziej zróżnicowany niż w e-tron.
Podczas hamowania z prędkości 100 km/h (62,1 mph), Audi e-tron Sportback może odzyskać maksymalnie 300 Nm (221,3 lb-ft) i 220 kW. Jak w przypadku modelu siostrzanego, to stanowi ponad 70 procent jego mocy i więcej niż jakikolwiek inny model produkcyjny. Ogółem SUV-coupé osiąga do 30 procent swojego zasięgu dzięki regeneracji.
Hamulce kołowe, których innowacyjna koncepcja aktywacji elektrohydraulicznej pozwala im reagować z wyjątkową szybkością, wchodzą w grę tylko przy siłach hamujących większych niż 0,3 g. W zależności od sytuacji jazdy, system kontrolny decyduje indywidualnie dla każdej osi, czy SUV coupé regeneruje energię wyłącznie za pomocą silników elektrycznych, wyłącznie hamulców kołowych, czy w połączeniu obu. Przejście między hamowaniem elektrycznym a hydraulicznym jest płynne i jednorodne, aby kierowca nawet tego nie zauważył. Siły hamujące pozostają stabilne.
W hamulcach kołowych Audi e-tron Sportback, deweloperzy znacząco zmniejszyli tzw. moment hamujący – straty, które występują podczas chwilowego naciskania klocków hamulcowych na tarczę. To przynosi korzyści zarówno efektywności, jak i zasięgowi. Tak samo jak trzy dodatkowe przedsięwzięcia: w normalnej pracy pojazdu, przedni silnik elektryczny jest prawie całkowicie odłączony od napędu. Zwiększenie użytecznego zasięgu akumulatora wysokiego napięcia w połączeniu ze zmniejszeniem kilku przepływów objętości w obiegu chłodzenia oznacza, że pompa musi dostarczać mniej energii.
Wysoce elastyczne zarządzanie temperaturą, które obejmuje cztery oddzielne obwody, reguluje temperaturę komponentów wysokiego napięcia z maksymalną efektywnością. Umożliwia to szybkie ładowanie DC, długą cykl żywotności akumulatora i reprodukowalną wydajność nawet przy dużych obciążeniach. Standardowa pompa ciepła, która wykorzystuje odpadowe ciepło z akumulatora wysokiego napięcia, może wykorzystywać do 3 kW rzeczywistych strat mocy do ogrzewania i klimatyzacji wnętrza – co jest wyjątkowo efektywne. W zależności od temperatury zewnętrznej, może to zwiększyć zasięg Audi e-tron Sportback o nawet dziesięć procent w warunkach użytkowania przez klientów.
Generując 230 kW mocy: Audi e-tron Sportback 50 quattro
W dniu wprowadzenia na rynek Audi zaoferuje SUV coupé z napędem elektrycznym w drugiej wersji silnikowej. e-tron Sportback 50 quattro generuje 230 kW mocy i 540 Nm (398,3 lb-ft) momentu obrotowego. Akumulator rezygnuje z górnej „podłogi;” a jego 27 modułów składa się z dwunastu ogniw pryzmatycznych. System, który waży około 120 kilogramów (264,6 lb), jest o 71 kWh energii brutto (64,7 kWh netto). Umożliwia to SUV-owi coupé pokonanie do 347 kilometrów (215,6 mil) na pełnym naładowaniu w cyklu WLTP. Audi e-tron Sportback 50 quattro przyspiesza od 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 6,8 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 190 km/h (118,1 mph).
Kontynuuj jazdę w zaledwie 30 minut: oferta ładowania
Na długodystansowych trasach Audi e-tron Sportback 55 quattro może ładować się prądem stałym (DC) z mocą do 150 kW na stacjach szybkiego ładowania. W niecałe pół godziny akumulator osiąga 80 procent swojej pojemności – co wystarcza na następny odcinek długodystansowej podróży. e-tron Sportback 50 quattro może ładować do 120 kW i osiąga identyczny stan naładowania w tym samym czasie.
Ładowanie na publicznych stacjach AC można przeprowadzić przy użyciu standardowego kabla trybu 3. Dostępna jest moc do 11 kW, którą można zwiększyć do 22 kW dzięki opcjonalnemu drugiemu urządzeniu ładującemu, które będzie dostępne latem 2020 roku. Usługa ładowania Audi, e-tron Charging Service, zapewnia łatwy dostęp do prawie 120 000 publicznych punktów ładowania w 21 krajach europejskich – a liczba ta rośnie. Niezależnie od tego, czy to AC, czy DC, 11 czy 150 kW – wystarczy jedna karta, aby rozpocząć proces. Funkcja Plug & Charge, która również ma pojawić się w 2020 roku, uczyni ładowanie jeszcze wygodniejszym: Samochód autoryzować się w stacji ładowania i aktywuje ją.
Audi oferuje także szereg rozwiązań ładowania w garażu w domu, w zależności od wydolności domowej sieci energetycznej. Standardowy kompaktowy system ładowania nadaje się do prostego połączenia 230-woltowego i gniazdka trójfazowego 400-woltowego z mocą do 11 kW. Opcjonalne gniazdo ładowania connect będzie dostępne do zamówienia w dniu wprowadzenia na rynek. Oferuje inteligentne funkcje ładowania, na przykład preferowane ładowanie w czasach niskiej stawki. Połączenie z odpowiednim systemem zarządzania energią w domu pozwala na ładowanie pojazdu z preferencją na energię słoneczną, o ile dom jest wyposażony w system fotowoltaiczny.
Perfekcyjna forma i funkcja: wnętrze
Z rozstawem osi wynoszącym 2,928 milimetra (9,6 stopy), Audi e-tron Sportback oferuje wystarczająco dużo miejsca dla pięciu pasażerów wraz z ich bagażami. Przestrzeń na głowę z tyłu jest o zaledwie 20 milimetrów (0,8 cala) mniejsza niż w Audi e-tron. Tylna przestrzeń na stopy jest niemal na poziomie – pozostał jedynie niski stopień w miejscu centralnego tunelu. W tym 60-litrowym (2,1 cu ft) schowku pod maską, który mieści zestaw narzędzi pojazdu i kabel do ładowania, samochód oferuje łącznie 615 litrów (21,7 cu ft) pojemności bagażowej. Złożenie tylnych oparć zwiększa pojemność bagażową do 1,655 litrów (58,4 cu ft). Klapa bagażnika otwiera się i zamyka elektrycznie, opcjonalnie przy ruchu nogi.
Wnętrze Audi e-tron Sportback to elegancka przestrzeń, w której płynnie łączą się design i technologia. Generacyjny łuk, który rozciąga się na desce rozdzielczej, sięgając od drzwi do drzwi, harmonijnie integruje osłonę dla Audi virtual cockpit. Jego smukły wyświetlacz staje się wizualnie wolny w przestrzeni. Otaczający wystrój w drzwiach także integruje ekrany dla opcjonalnych wirtualnych luster zewnętrznych. Deska rozdzielcza z dwoma wyświetlaczami dotykowymi jest skierowana w stronę kierowcy i dlatego szczególnie ergonomiczna. Po dezaktywacji górny z nich niemal niewidocznie wkomponowuje się w dużą błyszczącą czarną ramę. Otwarte ścianki boczne w konsoli centralnej podkreślają wrażenie lekkości.
W każdej linii wyposażenia – obok linii podstawowej, jest wybór wnętrza i wnętrze S line – Audi e-tron Sportback oferuje starannie skoordynowane materiały obiciowe, kolory i wstawki. Dla przednich siedzeń klienci mogą wybierać między standardowym designem, sportowymi siedzeniami, S sportowymi siedzeniami i indywidualnie konturowymi siedzeniami, z opcjonalną wentylacją i funkcjami masażu. Ich wzór szycia przypomina obwody elektryczne i można go wzbogacić o opcjonalne jasnopomarańczowe kontrastowe przeszycia i lamówki. Małe detale tworzą akcenty: Opcjonalny pakiet oświetlenia konturowego/ambientalnego subtelnie oświetla powierzchnie i wyraźnie podkreśla krawędzie. Emituje również krótką melodię powitalną przez system audio, gdy silnik się uruchamia.
Gdy Audi e-tron Sportback jest prowadzony w miejskim otoczeniu, jego wnętrze pozostaje niemal całkowicie ciche – dzięki zaawansowanej izolacji akustycznej i aeroakustycznym środkom. Zapewnia to, że dźwięk HiFi jest jeszcze bardziej przyjemny, zwłaszcza z opcjonalnym systemem dźwiękowym Bang & Olufsen Premium 3D. Pozwala cieszyć się muzyką dokładnie tak, jak została nagrana, bez sztucznych efektów. Kolejnym atrakcyjnym modułem infotainment jest Audi phone box, które wyznacza standardy pod względem jakości połączenia i dźwięku oraz ładowania bezprzewodowego.
Namacalne i zrozumiałe: koncepcja obsługi
Podobnie jak w przypadku wszystkich modeli klasy pełnowymiarowej Audi, e-tron Sportback także wyposażony jest w system obsługi MMI touch response z dwoma wyświetlaczami. Dotykowy i akustyczny impuls potwierdza aktywację funkcji przez palec. Na górnym 12,1-calowym wyświetlaczu dotykowym kierowca steruje infotainmentem, telekomunikacją, nawigacją oraz dedykowanymi ustawieniami e-tron. Dolny 8,6-calowy wyświetlacz służy do wprowadzania tekstu i obsługi funkcji komfortu oraz klimatyzacji. Struktura menu jest intuicyjnie logiczna i płaska, podobnie jak w smartfonie; grafika jest przejrzysta i zwięzła.
Standardowe wyposażenie Audi e-tron Sportback zawiera również 12,3-calowy Audi virtual cockpit. Jego wyświetlacz wyróżnia się wyjątkowo wysoką rozdzielczością 1,920 x 720 pikseli i można go przełączać między dwoma widokami za pomocą przycisku „Widok” na kierownicy. Dostępna jest opcjonalna wersja „plus” z dodatkowym wyświetlaczem skoncentrowanym na wskaźniku mocy. Na życzenie, koncepcja wyświetlacza i obsługi może być rozszerzona o wyświetlacz head-up, który wyświetla ważne informacje na przedniej szybie.
Oprócz obsługi za pomocą dwóch wyświetlaczy dotykowych, kierowca może aktywować szereg funkcji za pomocą naturalnej kontroli głosowej. System rozumie swobodnie sformułowane polecenia i zapytania. Menedżer dialogu zadaje pytania w razie potrzeby, pozwala na poprawki, oferuje wybory i również ustępuje mówiącemu, gdy zostanie przerwany. W ten sposób uzyskuje dostęp do informacji przechowywanych w pojeździe, a także wiedzy z chmury.
Najwyższej klasy łączność: nawigacja i Audi connect
W Niemczech Audi e-tron Sportback jest standardowo wyposażony w MMI Navigation plus oraz cyfrowe radio DAB+. System infotainment najwyższej klasy obsługuje szybki standard przesyłu danych LTE Advanced i zawiera zintegrowany hotspot Wi-Fi dla mobilnych urządzeń pasażerów. System nawigacji oferuje inteligentne sugestie dotyczące destynacji na podstawie wcześniejszych podróży. Trasa obliczana jest zarówno na pokładzie w samochodzie, jak i w Internecie na serwerach dostawcy map i nawigacji HERE, który monitoruje całą sytuację drogową w danym regionie.
Szeroki zakres funkcji nawigacyjnych i infotainment Audi connect doskonale uzupełnia wskazówki dotyczące trasy. Najważniejsze to informacje o ruchu online, nawigacja z Google Earth™, planner tras e-tron, hybrydowe radio oraz usługi Car-to-X. Najnowszymi z nich są usługa parkowania na ulicy, która pomaga w znajdowaniu miejsc parkingowych przy drodze, oraz informacje o sygnalizacji świetlnej. W niektórych miastach ta ostatnia łączy samochód z centralnym komputerem kontrolującym systemy sygnalizacji świetlnej i dostarcza kierowcy informacje w Audi virtual cockpit. Usługa ta przyczynia się zatem do efektywnego stylu jazdy i ułatwia stały przepływ ruchu.
Dodatkowym elementem pakietu jest oparty na chmurze serwis głosowy Amazon Alexa, który jest w pełni zintegrowany z systemem obsługi MMI Audi e-tron Sportback. Można go wykorzystać do wykonania szeregu zadań, takich jak składanie zamówień i szukanie informacji na wiele bieżących wydarzeń. Usługa oferuje dostęp do ponad 80,000 umiejętności Alexa.
Ponadto darmowa aplikacja myAudi może połączyć samochód ze smartfonem, co pozwala właścicielowi Audi e-tron Sportback zdalnie zarządzać wszystkimi procesami ładowania. Obejmuje to sprawdzanie stanu akumulatora i zasięgu, uruchamianie procesów ładowania, programowanie timerów oraz wyświetlanie statystyk jazdy. W trakcie długodystansowych podróży planner tras e-tron wyświetla niezbędne przystanki ładowania wzdłuż trasy – zarówno w aplikacji, jak i w MMI. W procesie tym nieprzerwanie aktualizuje plan ładowania na podstawie sytuacji drogowej i uwzględnia zachowanie podczas jazdy. Inną funkcją aplikacji myAudi jest wstępne podgrzewanie/chłodzenie przed wyjazdem, zasilane energią z gniazdka. Opcjonalny system klimatyzacji zdalnej pozwala klientowi szczegółowo określić, czy wnętrze, kierownica i fotele – w zależności od poziomu wyposażenia – mają być podgrzane.
To inteligentne połączenie obejmuje cyfrowy klucz Audi connect oprócz aplikacji myAudi. Dostępny jako opcja, autoryzuje smartfon z systemem Android, aby nie tylko zamek i odblokowywać SUV coupé, ale również uruchamiać silnik za pomocą przycisku start/stop.
Personalizacja po zakupie: Funkcje na żądanie
Audi e-tron Sportback jest standardowym przedstawicielem nowych usług cyfrowych i obszarów biznesowych, które marka otwiera. Jedną z nich jest oferta „funkcje na żądanie”, która obejmuje funkcje z obszarów oświetlenia, systemów asystujących kierowcy oraz infotainmentu. Klient może je zarezerwować online – na żądanie i w dowolnym momencie. Nawet po odebraniu samochodu klient może nadal dostosowywać go do swoich indywidualnych potrzeb. Każda funkcja może być uzyskana na różne okresy – miesięcznie, rocznie lub na stałe. Funkcje można rezerwować za pośrednictwem aplikacji myAudi lub w internetowym portalu myAudi i płacić wygodnie i bezpiecznie przez AudiPay.
W pakiecie oświetleniowym klienci mogą zaktualizować reflektory LED do matrycowych reflektorów LED z inteligentnym sterowaniem światłem drogowym. To zapewnia dodatkowe funkcje, takie jak światła dzienne z sygnaturą e-tron oraz dynamiczne kierunkowskazy z przodu i z tyłu. Gdy e-tron Sportback jest zablokowany i odblokowany, reflektory i tylne światła tworzą ekspresyjny pokaz elektrycznego SUV-a. Na początku asystent parkowania będzie dostępny jako opcja dodatkowa dla systemów asystujących. Pakiet infotainment obejmuje interfejs Audi smartphone oraz pakiet nawigacji i infotainment Audi connect.
Zapewnienie bezpieczeństwa w mieście i podczas długich podróży: systemy asystujące kierowcy
Systemy asystujące kierowcy, które Audi oferuje w e-tron Sportback, wspierają kierowców i zmniejszają ich obciążenie w wielu sytuacjach. Systemy bezpieczeństwa Audi pre sense basic oraz Audi pre sense front są standardowo wyposażone. Audi oferuje pakiet asystentów City specjalnie dla ruchu miejskiego. Obejmuje on funkcje asystenta na skrzyżowaniach oraz asystenta wykrywania ruchu poprzecznego z tyłu, jak również ostrzeżenia o zmianie pasa oraz wyjeździe. Audi pre sense 360°, połączenie Audi pre sense front, rear i side, jest w standardzie. System ten wykrywa zagrożenia zderzeniowe i inicjuje odpowiednie środki ochronne – od pełnego hamowania po napięcie pasów bezpieczeństwa.
Najważniejsze elementy pakietu asystentów Tour to adaptacyjny tempomat, który upraszcza kontrolę podłużną i boczną, oraz asystent efektywności. Ten ostatni wykorzystuje dane z czujników pokładowych, systemu nawigacji oraz usługi Car-to-X i sygnalizuje kierowcy, kiedy warto zwolnić nogę z pedału gazu. W połączeniu z adaptacyjnym tempomatem i rozpoznawaniem znaków drogowych, asystent efektywności może również przewidująco hamować i przyspieszać SUV coupé. Funkcje asystenta skrętu, unikania kolizji i awaryjnego asystenta dopełniają pakiet Tour. Audi oferuje także asystenta parkowania, asystenta widzenia nocnego oraz kamery 360 stopni, które pozwalają kierowcy wybierać spośród różnych widoków.
Centralny kontroler asystentów kierowcy działa standardowo za systemami asystującymi w Audi e-tron Sportback. Nieprzerwanie oblicza zróżnicowany model otoczenia. W zależności od wybranych opcji, dane są odbierane z maksymalnie pięciu czujników radarowych, pięciu kamer i dwunastu czujników ultradźwiękowych.
W dniu wprowadzenia na rynek: model edycyjny „edition one”