Audi weszło na rynek małych crossoverów z modelem Q2 w 2016 roku. Samochód ten oparty był na tej samej platformie MQB, co wiele pojazdów Grupy Volkswagen.
Q2 trafiło do niszy rynkowej, gdzie jedynym prawdziwym konkurentem był MINI Countryman. Q2 zaprojektowano głównie do jazdy po miastach, ale dzięki napędowi na wszystkie koła radził sobie również na zaśnieżonych drogach.
Z zewnątrz, kanciasty design samochodu inspirowany był jego większym bratem, modelem Q7 oraz koncepcyjnym e-tron Quattro z 2015 roku. W przeciwieństwie do tamtego, Q2 miało srebrny lub czarny słupek C, w zależności od wyboru klienta. Z przodu zamontowano dużą, trójwymiarową kratkę chłodnicy z srebrnym obramowaniem.
Wysoka linia okien nadawała masywny wygląd samochodowi, mimo że miał on zaledwie 4,2 metra długości. Mógłby być uznawany za kompaktowego hatchbacka, gdyby nie wyższy prześwit.
Wnętrze Q2 wyposażono w dwukolorową deskę rozdzielczą. Część była czarna, a druga w kolorze nadwozia. Typowy design Audi był zauważalny wszędzie. Przycisk i pokrętła były podobne do innych pojazdów Audi. Model z 2016 roku był wyposażony w Audi Virtual Cockpit, który oferował 12,3-calowy ekran w zestawie wskaźników.
Q2 był dostępny z napędem na przednie lub wszystkie koła, w zależności od silnika. Model podstawowy posiadał jednostkę o pojemności 1,0 litra. Na drugim końcu oferty silnikowej, Q2 był wyposażony w turbodoładowany silnik o mocy 190 KM i pojemności 2,0 litra.
Audi wchodzi na nowy segment rynku. Prezentując model Audi Q2 na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2016 roku, Audi wprowadza SUV-a, który dopełnia rodzinę Q w mniejszej wersji. O długości 4,19 metra, łączy w sobie młodzieżowy design z wysokim poziomem funkcjonalności i dużą przyjemnością z jazdy. Łączność, infotainment i systemy wsparcia pochodzą z klasy aut pełnowymiarowych.
Audi Q2 na pierwszy rzut oka prezentuje mocny i energetyczny wizerunek. Dwa duże, silnie zarysowane wloty powietrza oraz wysoko umieszczony grill Singleframe wyraźnie nadają przodowi SUV-owy charakter. W profilu bocznym krawędzie i wielokąty podkreślają linie pojazdu w zupełnie nowym dla Audi języku designu. Ciekawym elementem jest kolorowy blade na niskim słupku C, który można spersonalizować. Powierzchnia szyb nad wysoką linią barków stanowi około jedną trzecią powierzchni metalowych elementów. Boki pojazdu są zwężone w rejonie drzwi, co podkreśla koła, a tym samym quattro charakter kompaktowego SUV-a. Z tyłu znajduje się długi spojler dachowy, mocno zarysowany zderzak oraz dyfuzor w stylu osłony podwozia, co nadaje dynamiczny wygląd. Ostatni element różni się w zależności od linii modelu. Po lewej stronie układ wydechowy kończy się jedną lub dwiema końcówkami. Podobnie jak w kształcie klinowym reflektory, tylne światła można także zrealizować w technologii LED w opcji. Audi oferuje również dynamiczne kierunkowskazy z tyłu.
Najwyższej klasy: systemy wsparcia kierowcy
Systemy wsparcia kierowcy dla Audi Q2 pochodzą bezpośrednio z klasy pełnowymiarowej. Audi pre sense front – standardowe rozwiązanie pokładowe – potrafi rozpoznać niebezpieczne sytuacje, które mogą wystąpić w przypadku przechodzących pieszych lub innych pojazdów z przodu samochodu, za pomocą radaru. System ostrzega kierowcę i w razie potrzeby inicjuje mocne hamowanie – aż do zatrzymania przy niskich prędkościach.
Opcjonalne systemy są również różnorodne i oferują wysoką wydajność. Audi zebrało najpopularniejsze z nich w pakiecie wsparcia, w tym adaptacyjny tempomat z funkcją Stop & Go oraz asystent jazdy w korku.
Pierwszy system działa z wsparciem radaru, aby utrzymać pożądaną odległość od pojazdu przed sobą. Asystent jazdy w korku korzysta także z dodatkowych czujników ultradźwiękowych oraz kamery przedniej. Potrafi przejąć kierowanie w powolnym ruchu na dobrze utrzymanych drogach z prędkością do 65 km/h. Audi side assist monitoruje zmiany pasa ruchu za pomocą radaru, a wspomaganie pasa ruchu Audi, oparte na kamerze wideo, pomaga kierowcy pozostać na swoim pasie. System rozpoznawania znaków drogowych oparty na kamerze graficznie pokazuje kierowcy ograniczenia prędkości, strefy zakazu wyprzedzania oraz strefy o ograniczonym dostępie, a także znaki dodatkowe. Najnowsza generacja asystenta parkowania potrafi wprowadzić kompaktowego SUV-a w równoległe lub prostopadłe miejsca parkingowe. Przy wyjeżdżaniu z prostopadłego miejsca parkingowego aktywuje się asystent monitorowania ruchu z tyłu; korzysta on z czujników radarowych, aby monitorować ruch za Q2.
Wspaniałe wyświetlacze: wirtualny kokpit Audi i wyświetlacz Head-up
Kolejnym wyróżnikiem jest wirtualny kokpit Audi, którego 12,3-calowy ekran pokazuje wysoce szczegółową, doskonałą grafikę i oferuje dwa tryby wyświetlania: jeden koncentruje się na obrotomierzu i prędkościomierzu, a drugi podkreśla dane infotainment i/lub nawigacji. Oprócz wirtualnego kokpitu Audi i systemu infotainment najwyższej klasy, wdrożono trzecią technologię z klasy pełnowymiarowej – wyświetlacz Head-up. Rzuca on ważne informacje na szklanym panelu w bezpośrednim polu widzenia kierowcy. Informacje te mogą obejmować dane nawigacyjne, prędkość pojazdu oraz komunikaty ostrzegawcze.
MMI navigation plus: obsługa, która sprawia przyjemność
Obsługa Audi Q2 jest łatwa i ergonomiczna, tak jak w każdym Audi. Wyświetlacz MMI jest standardowo umieszczony wysoko na desce rozdzielczej. Jego rozmiar zależy od zamówionego systemu infotainment. Funkcje kontrolowane są przez pokrętło/przycisk oraz dwa przyciski na środkowym tunelu.
Najlepszym systemem infotainment jest MMI navigation plus z MMI touch. Jego struktura menu oraz touchpad na pokrętle/przycisku, który umożliwia przewijanie i powiększanie, sprawiają, że obsługa to czysta przyjemność. Obsługa w naturalnym języku i wyszukiwanie MMI są równie intuicyjne. Często wystarczy wpisać kilka znaków, aby dotrzeć do pożądanej funkcji. Dodatkowo, MMI navigation plus z MMI touch integruje hotspot Wi-Fi. Dzięki temu pasażerowie w Audi Q2 mogą surfować po sieci za pomocą swoich urządzeń mobilnych. Usługi online Audi connect można również uzyskać za pośrednictwem MMI touch – obejmują one informacje o ruchu i miejscach parkingowych oraz nawigację z Google Earth.
Wymagana do tego plan taryfowy jest wliczona w cenę, ponieważ razem z funkcją Audi connect klienci z Europy otrzymują także kartę SIM (embedded SIM), która jest na stałe zainstalowana w samochodzie. Umożliwia ona również roaming w większości krajów europejskich, ponieważ może automatycznie uzyskać dostęp do dostawcy dla danego kraju w razie potrzeby. Pakiety danych można również zamówić dla hotspotu Wi-Fi, niezależnie od jakichkolwiek zintegrowanych usług Audi connect.
Nieograniczona różnorodność: aplikacja Audi MMI connect i funkcje infotainment
Darmowa aplikacja Audi MMI connect oferuje również inne usługi. Obejmują one strumieniowanie mediów online oraz przesyłanie kalendarza ze smartfona do MMI. Używając myAudi destinations dla systemów operacyjnych iOS, można wysłać pożądany cel nawigacji do Q2 z dowolnej aplikacji. Klient po prostu używa funkcji „Udostępnij” i przesyła powiązane dane do aplikacji MMI connect. Następnie MMI navigation plus może nawigować do celu.
Interfejs smartfonowy Audi łączy telefony iOS i Android z otoczeniem Apple Car Play i Android Auto, dzięki drugiej generacji modularnej platformy infotainment.
System dźwiękowy Bang & Olufsen dostarcza wyjątkowe wrażenia dźwiękowe z mocą 705 watów i 14 głośnikami. Subwoofery są podkreślone anodowanym wykończeniem aluminiowym; w nocy taśmy LED emitują białe światło.
Wnętrze: wysoki poziom funkcjonalności
Szeroko otwierane drzwi oraz wysoki próg drzwiowy, typowy dla SUV-ów, zapewniają wygodny dostęp do wnętrza, które pomieści pięć osób. Kierowca siedzi w sportowej, niskiej pozycji względem kierownicy, podobnie jak w sedanach Audi, ale nadal cieszy się dobrą widocznością typową dla SUV-a. Kąt bagażnika pomieści 405 litrów ładunku, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy, pojemność bagażnika wzrasta do pełnych 1,050 litrów. Do wyboru są opcje takie jak elektryczna klapa bagażnika i trójdrożne dzielenie oparcia tylnej kanapy. Środkowy segment służy także jako duże przejście bagażowe – praktyczne przy transporcie nart lub regałów.
Systematyczna lekka konstrukcja: 1,205 kg wagi własnej
Nadwozie stanowi fundament dla rygorystycznej koncepcji lekkiej konstrukcji pojazdu. Audi Q2 ma długość 4,19 metra, rozstaw osi wynosi 2,60 metra, a jego zwisy są krótkie. SUV ma szerokość 1,79 metra i wysokość 1,51 metra. Z silnikiem 1.0 TFSI waży zaledwie 1,205 kg. Stale utwardzone stalowe konstrukcje nadają kabinie pasażerskiej silny szkielet. Poziom hałasu na pokładzie jest bardzo niski dzięki zoptymalizowanej konstrukcji nadwozia oraz dużej kompetencji Audi w zakresie akustyki aero i aerodynamiki. Model podstawowy osiąga doskonały współczynnik Cd równy 0,30.
Program uruchomienia: trzy silniki TFSI i trzy TDI
Audi oferuje wybór sześciu silników dla Q2: trzy silniki TFSI i trzy silniki TDI, których moc mieści się w przedziale od 85 kW (116 hp) do 140 kW (190 hp). Program silników podąża zasadą „rightsizing”. Chodzi o osiągnięcie idealnej równowagi między klasą pojazdu, pojemnością silnika, mocą, momentem obrotowym a efektywnością w codziennych warunkach. Pojemności silników w Audi Q2 wahają się od 1.0 do 2.0 litrów.
Poniższe silniki benzynowe są dostępne: wyjątkowo wydajny silnik trzycylindrowy 1.0 TFSI (85 kW/116 hp), silnik 1.4 TFSI (110 kW/150 hp) wyposażony w deaktywację cylindrów (COD: cylinder na żądanie) oraz potężny silnik 2.0 TFSI (140 kW/190 hp). Audi opracowało nowy proces spalania dla tego drugiego silnika, który pozwala czterocylindrowemu silnikowi uzyskać korzyści ekonomiczne wynikające z downsizingu przy częściowym obciążeniu, jednocześnie oferując atuty silnika o dużej pojemności przy wyższych obciążeniach. W rezultacie osiągnięto doskonałą efektywność i dynamikę mocy w całym zakresie obrotów silnika.
Dostępny w ofercie silników wysokoprężnych jest czterocylindrowy diesel o pojemności 1.6 litra, który generuje 85 kW (116 hp). Powyżej znajduje się najlepiej sprzedający się model 2.0 TDI, oferowany w dwóch wersjach mocy – 110 kW (150 hp) oraz 140 kW (190 hp).
Nowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem: przekazywanie mocy
Audi oferuje sześciobiegową skrzynię manualną i skrzynię automatyczną S tronic z podwójnym sprzęgłem o siedmiu biegach w połączeniu ze wszystkimi silnikami. Wyjątkiem są modele 2.0 TDI i 2.0 TFSI, w których standardem jest nowo opracowana skrzynia z podwójnym sprzęgłem. Impressuje ona dużym zakresem przełożeń i wysokim poziomem efektywności, co jest efektem nowego typu zasilania olejem i zredukowanego tarcia.
Najlepsze rozwiązania: zawieszenie
Progresywne wspomaganie układu kierowniczego jest standardem w każdej wersji; w tym systemie uzębienie listwy kierowniczej zaprojektowano tak, aby zmieniać przełożenie układu kierowniczego w zależności od stopnia wkładu w kierowanie. Przy dużych ruchach kierownicą jest ono bardziej bezpośrednie, co czyni jazdę bardziej dynamiczną.
Quattro stały napęd na wszystkie koła jest standardem w najlepszych wersjach TDI oraz 2.0 TFSI. Klienci mogą także wybrać quattro w modelach 1.4 TFSI COD oraz 2.0 TDI o mocy 110 kW (150 hp) – atrakcyjne wejście w świat quattro. Hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe z elektroniczną kontrolą przekazuje moment obrotowy niemal całkowicie na przednie koła podczas normalnej jazdy, ale może błyskawicznie przekierować moment obrotowy na tylną oś w razie potrzeby. W ten sposób napęd quattro łączy przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo, wznosząc je na wyższy poziom. System wektoryzacji momentu obrotowego dopełnia jego osiągi.
Opcjonalny system Audi drive select pozwala kierowcy wybierać między czterema trybami: auto, komfort, dynamiczny i efektywność. Przy radiu MMI dodawany jest indywidualny tryb. Audi drive select wpływa na systemy pojazdu, np. wpływa na charakterystykę kierowania i zmiany biegów oraz na opcjonalne zawieszenie z adaptacyjną kontrolą amortyzacji. Audi Q2 jest również dobrze przystosowane do warunków terenowych dzięki trybowi ESC Offroad oraz prześwitowi wynoszącemu 20 centymetrów.
Indywidualny styl: wygląd zewnętrzny i wnętrze
Klienci Q2 mogą dostosować wygląd swojego samochodu według własnych upodobań w wielu aspektach. Dodatkowe elementy, które różnią się w zależności od wersji, nadają SUV-owi sportowy lub typowo terenowy wygląd. Dwie linie wyposażeniowe design i sport znajdują się powyżej podstawowej wersji. Audi Q2 jest jeszcze bardziej różnicowane w pakiecie design selection lub S line sport. Pakiet S line na zewnątrz podkreśla zwinny charakter SUV-a.
W starannie wykonanym wnętrzu klienci mają również wiele sposobów na wyrażenie swojego osobistego stylu. Kolory takie jak żółty, pomarańczowy i czerwony mogą być wybierane dla dekoracyjnych wykończeń oraz niektórych obszarów siedzeń. Wykończenie dostępne jest również w białym plastiku lub szczotkowanym aluminium. Wybór tapicerki siedzeń obejmuje od wysokiej jakości tkanin po finezyjną skórę Nappa.
W nocy opcjonalny pakiet oświetlenia LED sprawia, że wnętrze wygląda wyjątkowo atrakcyjnie. W najlepszej wersji taśmy LED oświetlają rzeźbiarsko uformowane wykończenia z przodu deski rozdzielczej oraz poduszki na kolana jednolitym światłem. Dostępnych jest dziesięć kolorów.
Wprowadzenie na rynek: jesień 2016