W miarę rosnącego rynku crossoverów nadszedł czas, aby Audi wprowadziło na rynek pojazd, który łączyłby praktyczność hatchbacka z możliwościami SUV-a.
Model Q3 był najmniejszym członkiem rodziny Q Audi i stanowił mocnego konkurenta dla BMW X1 oraz Range Rovera Evoque.
Zewnętrzny design Q3 zapożyczono z większego modelu Q5, jednak wymiary samochodu zostały zmniejszone.
Q3 oferował dużo miejsca dla 5 dorosłych pasażerów oraz sporo przestrzeni ładunkowej.
Jakość wnętrza była oszałamiająca i nowoczesna, z ekranem nawigacji, który wysuwał się z deski rozdzielczej.
Ten kompaktowy, premium SUV był wyposażony w standardzie w dwa przednie poduszki powietrzne, boczne poduszki powietrzne na klatkę piersiową oraz poduszki kurtynowe.
Praktyczność Q3 była niezaprzeczalna, oferując 460 litrów przestrzeni ładunkowej, a także składane tylne siedzenia, które znacząco zwiększały przestrzeń bagażową w razie potrzeby.
Q3 był dostępny z trzema silnikami czterocylindrowymi, w tym dwoma benzynowymi i jednym dieslem.
Silniki miały pojemność 2.0 litra i moc w przedziale od 170 do 211 koni mechanicznych.
Dostępne silniki mogły być połączone z 6-biegową manualną skrzynią biegów lub 7-biegową automatyczną skrzynią S-tronic.
Kierowca mógł wybrać preferowany tryb jazdy za pomocą systemu Audi drive select, który oferował 4 tryby jazdy: Comfort, Auto, Dynamic i Efficiency.
Audi Q3
Audi wkracza w nowy segment rynku: Audi Q3 to luksusowy SUV w kompaktowym wydaniu. Jest sportowy, efektywny i wszechstronny – pojazd, który równie komfortowo czuje się na drodze, jak i poza nią. Każdy aspekt Q3 podkreśla technologię Audi – nadwozie, napęd, zawieszenie oraz systemy wsparcia i multimediów. Wiele z jego rozwiązań pochodzi prosto z klasy luksusowej.
Audi Q3 jest natychmiast rozpoznawalne jako najmłodszy członek dużej rodziny Audi. Coupe-kształtne linie wyrażają jego sportowy charakter. Ostro zarysowane krawędzie otaczają elegancko wygięte powierzchnie blachy, a charakterystyczne światła akcentują przód i tył. W opcji dostępne są stożkowe reflektory z jednostkami xenon plus i LED do jazdy dziennej, które Audi również łączy z tylnymi światłami LED.
Niska linia dachu, która zaczyna opadać dość wcześnie, oraz bardzo płaskie słupki D podkreślają dynamikę Audi Q3. Elementy dodatkowe dostępne są w różnych wariantach – klienci mogą wybierać między czarnym, antracytowym a kolorem nadwozia. Do wyboru jest również dwa pakiety zewnętrzne.
Podstawowa wersja Audi Q3, która będzie dostępna nieco później, waży 1 445 kilogramów. Jej sztywna, bezpieczna i cicha kabina pasażerska integruje szereg stali o ultrawysokiej wytrzymałości. Zarówno maska silnika, jak i klapa bagażnika wykonane są z aluminium. Jak przystało na modele Q od Audi, jednoczęściowe tylne światła są zintegrowane z klapą bagażnika, która oplata słupki. Przy współczynniku oporu powietrza wynoszącym zaledwie 0,32, jest on niezwykle niski. Kompaktowy SUV ma długość 4,39 metra, szerokość 1,83 metra i wysokość 1,59 metra.
Audi Q3 oferuje przestronną kabinę dla pięciu pasażerów i ustanawia nowe standardy pod względem ergonomii i wykończenia. Szeroki wybór materiałów i kolorów wnętrza oferuje klientom niezliczone możliwości wyrażania ich osobistego stylu. Owijający się element, duża łukowa linia przebiegająca od jednych drzwi przednich do drugich, to cecha zapożyczona z dużych modeli Audi.
Bagażnik kompaktowego SUV-a ma pojemność 460 litrów, którą można zwiększyć do 1 365 litrów poprzez złożenie dzielonych oparć tylnych siedzeń. Reling dachowy jest standardem. Wiele przydatnych opcji, w tym pakiet bagażowy i przejrzysty otwór, czyni Q3 jeszcze bardziej wszechstronnym i wygodnym w codziennym użytkowaniu.
Liczne atrakcje: wyposażenie
Audi Q3 jest bogato wyposażone w długą listę standardowego wyposażenia, w tym system audio chorus, klimatyzację i kompleksowy pakiet systemów ochrony. Audi oferuje również możliwość wyboru opcjonalnego wyposażenia prosto z klasy luksusowej, w tym adaptacyjny system oświetlenia dla reflektorów xenon plus, asystenta pełnego światła, panoramiczny szklany dach, pakiet oświetlenia LED wnętrza oraz elektrycznie regulowane przednie siedzenia.
Zakres systemów asystujących kierowcę redefiniuje klasę kompaktowych SUV-ów. System asystujący do parkowania autonomicznie manewruje pojazdem w ciasne miejsca parkingowe. Wszystko, co kierowca musi zrobić, to dodać gazu i hamować. System wykrywa również i ostrzega kierowcę o przeszkodach po bokach. Audi side assist wykorzystuje radar do pomocy przy zmianie pasa, a Audi active lane assist dokonuje drobnych korekt kierownicy, gdy to konieczne, aby pomóc utrzymać się w pasie. Wyświetlacz ograniczenia prędkości rozpoznaje i prezentuje istotne znaki drogowe.
Audi oferuje kompleksowy zestaw modułowych komponentów multimedialnych. Najwyżej w ofercie stoi system nawigacji MMI navigation plus z twardym dyskiem, który wyświetla grafiki 3D o wysokiej rozdzielczości na wysuwanym kolorowym monitorze o przekątnej 7,0 cala. System audio Bose surround dostarcza 465 watów mocy do 14 głośników.
Wkrótce – pod hasłem Audi connect – pojawi się Bluetoothowy telefon samochodowy połączony z hotspotem WLAN, aby zapewnić Q3 łączność z Internetem. Nowa usługa informacji o ruchu drogowym online od Audi dostarcza kierowcy precyzyjnych, aktualnych informacji na temat natężenia ruchu na wybranej trasie.
Ofertę otwierają: jeden silnik TDI, dwa silniki TFSI
Audi Q3 wprowadzane jest na rynek z trzema silnikami – jednym TDI i dwoma jednostkami TFSI. Wszystkie trzy silniki czterocylindrowe łączą wtrysk bezpośredni z doładowaniem i będą wyposażone nie tylko w system odzyskiwania energii, ale także w system start-stop. Z mocą od 125 kW (170 KM) do 155 kW (211 KM), te silniki są tak samo efektywne jak i mocne. Planowany do wprowadzenia nieco później, Q3 2.0 TDI o mocy 103 kW (140 KM) i napędzie na przednie koła będzie zużywać mniej niż 5,2 litra paliwa na 100 kilometrów.
Audi łączy wszystkie trzy początkowe silniki z napędem quattro na stałe, który działa z hydrauliczną wielopłytkową sprzęgłem. Siedmiostopniowa skrzynia biegów S tronic jest standardem we wszystkich modelach wyposażonych w najsilniejsze silniki TDI i TFSI. Ultra-kompaktowa i szybko zmieniająca biegi skrzynia dwusprzęgłowa prezentuje innowację, która zwiększa efektywność jeszcze bardziej. Podczas żeglowania, Audi Q3 może poruszać się na luzie, gdy aktywny jest tryb „Efektywność” w Audi drive select. Pady zmiany biegów na kierownicy są opcjonalnie dostępne.
Zawieszenie Audi Q3 – z czterowahaczowym tylnym zawieszeniem, elektrycznym wspomaganiem kierownicy i kołami o średnicy od 16 do 19 cali – jest wynikiem dużego wysiłku projektowego. Elektryczna hamulca postojowa i asystent ruszania pod górę są standardem, z asystentem zjazdu z górki, który będzie dostępny później. Audi drive select umożliwia kierowcy dostosowanie różnych modułów technologicznych, w tym opcjonalnych aktywnych amortyzatorów, w czterech poziomach do jego indywidualnego stylu jazdy.
Audi Q3 – który zjeżdża z taśmy w Martorell, w pobliżu Barcelony w Hiszpanii – trafił do sprzedaży w czerwcu 2011 roku. Q3 2.0 TDI o mocy 103 kW (140 KM) ma cenę podstawową w Niemczech wynoszącą 29 900 euro.
Design zewnętrzny
Solidny, mocny, sportowy – Audi Q3 ma charakterystyczną postawę na drodze. Jego progresywny design jest ściśle zintegrowany z językiem projektowania marki. Audi słynie z przekładania wielu pomysłów i innowacji z samochodów koncepcyjnych na pojazdy produkcyjne. Q3 nawiązuje do koncepcji pokazowego modelu Cross Coupé quattro z 2007 roku.
Jego wymiary wyrażają dynamiczne linie w liczbach. Kompaktowy SUV ma długość 4,385 milimetra i szerokość 1,831 milimetra, ale wysokość wynosi tylko 1,590 milimetrów (bez anteny i relingu dachowego). Rozstaw osi wynosi 2,603 milimetra; zwisy są krótkie. Coupe-kształtna linia dachu i ostro nachylone słupki D nadają Q3 zdecydowanie sportową sylwetkę.
Przód pojazdu jest intensywnie rzeźbiony i stawia mocne akcenty. Górne rogi osłony chłodnicy w kształcie pojedynczej ramki są ścięte, a kratka dominowana jest przez pionowe elementy. Dwie wznoszące się linie na bokach przechodzą do maski silnika. Duże wloty powietrza z poziomymi prętami podkreślają mocny wygląd kompaktowego SUV-a i kryją standardowe światła przeciwmgielne.
Podobnie jak w większych modelach, Q5 i Q7, reflektory Audi Q3 mają kształt stożka. Są głęboko osadzone w nadwoziu, a kierunkowskazy znajdują się za skomplikowanym przednim pasem pokrytym aluminium.
Jak w każdym Audi, światła dzienne są standardem w standardowych reflektorach halogenowych. W przypadku opcjonalnych jednostek xenon plus, światła dzienne są realizowane jako dwie diody emitujące światło, które zużywają tylko 10 watów, a ich światło jest rozpraszane przez światłowód. Światłowód tworzy płaski, otwarty na zewnątrz U-kształtny element.
Reflektory mogą być połączone z opcjonalnym asystentem pełnego światła – po raz pierwszy w klasie kompaktowych SUV-ów. System wykorzystuje małą kamerę do wykrywania innych pojazdów i automatycznie przełącza między światłami wysokimi i mijania. Inną wysokiej klasy opcją jest adaptacyjne światło, dynamiczne światło skrętne.
W stylu coupe: dach
Widok z boku dominują gładkie, przypominające coupe zarysy dachu, który szybko zaczyna opadać z tyłu. Przechodzi w niezwykle płaski słupek D, przypominający modele A3. Słupek nadaje tyłowi energiczny wygląd, który dodatkowo podkreśla długi spojler dachowy. Stosunek blachy do szkła wynosi dwa do jednego, co również jest typowe dla sportowego języka projektowania Audi. Wyraźnie zarysowane nadkola z przesuniętymi wnękami na koła mieszczą koła o średnicy do 19 cali.
Ostre linie po bokach otaczają wygięte powierzchnie blachy. Ich stożkowy kształt nadaje Q3 smukły i szybki wygląd. Charakterystycznym konturem cienia jest linia tornada. Zaczyna się przy reflektorach i biegnie poniżej krawędzi okna do tylnych świateł. Dynamiczna linia nad progami jest również elementem biblioteki marki Audi. Kolejna linia w okolicy progów dodatkowo zwiększa napięcie. Klamek drzwi są wyraźnie zakrzywione, a obudowy lusterek bocznych mają LED-owe kierunkowskazy.
Owijająca się klapa bagażnika podkreśla szerokość tylnej części Q3 – charakterystyczna cecha serii modeli Q. Klapa bagażnika ma trójwymiarowy wygląd, cofając się kilka centymetrów nad tablicą rejestracyjną. Elektryczny przycisk do odblokowania klapy znajduje się poniżej tego krawędzi.
Duże, jednoczęściowe tylne światła – kolejna wyróżniająca cecha modeli Q – mają kształt stożka podobnego do reflektorów i charakteryzują się trójwymiarowym wyglądem, który jest kontynuowany w ich wnętrzu.
Audi oferuje tylne światła LED w połączeniu z reflektorami xenon plus. Dwie diody LED o dużej mocy, które potrzebują tylko dwóch watów mocy, generują tylne światło – płaską belkę w stylu świateł dziennych – za pomocą światłowodów. 21 żółtych diod LED służy do kierunkowskazu, 18 czerwonych do światła hamulca – którego błyskawiczna reakcja zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo dla kierowców jadących za nimi.
Dzięki kolorowej obudowie, tylne światła LED są bardzo ciemno czerwone, gdy są wyłączone. Ponieważ nie są widoczne, gdy otwarta jest klapa bagażnika, Audi Q3 ma również płaskie lampki z żarówkami halogenowymi zintegrowane w zderzaku.
Osłona podwozia zakrywa dolną część tylnej części, nadając kompaktowemu luksusowemu SUV-owi solidną postawę na drodze. Układ wydechowy kończy się podwójnymi końcówkami po lewej stronie. Cały system wydechowy jest bardzo lekki dzięki niskim grubościom ścianek, które są możliwe dzięki wysokiej jakości stalom nierdzewnym.
Szeroka paleta: 11 kolorów lakieru
Audi wykańcza swój kompaktowy SUV w 11 kolorach. Matowe wykończenia to Amalfi White i Brilliant Black; kolory metaliczne i perłowe noszą nazwy Ice Silver, Glacier White, Caribou Brown, Cobalt Blue, Monsoon Gray, Phantom Black, Platinum Beige, Samoa Orange i Sphere Blue.
Elementy dodatkowe – nadkola oraz przednie i tylne osłony podwozia – dostępne są w wyborze trzech kolorów. Standardowo są czarne, ale Audi oferuje zarówno antracyt, jak i kolor nadwozia jako opcje. Inną opcją jest przyciemnione szkło prywatności dla tylnych okien. Pakiet o wysokim połysku, który jest standardem we wszystkich modelach wyposażonych w dwa najpotężniejsze silniki, nadaje eleganckie akcenty wokół okien.
Dwa duże pakiety dopełniają ofertę. Pakiet stylizacji terenowej Audi exclusive nadaje Audi Q3 szczególnie szeroki i mocny wygląd. Listwy ozdobne na drzwiach i poszerzone nadkola są w odcieniu Stone Gray, a wloty powietrza mają zamontowane kratki z paskami ochronnymi.
Osłona podwozia wykonana jest ze stali nierdzewnej, a dolna część zderzaka została przeprojektowana. Specjalne 18-calowe koła z linii Audi exclusive dopełniają robustny wygląd.
Pakiet zewnętrzny S line, z kolei, ma klasyczny wygląd dla szczególnie sportowych klientów. Obejmuje modyfikacje przedniego zderzaka i dolnej części tylnego zderzaka, w które zintegrowany jest dyfuzor. Elementy chromowane dodają blasku światłom przeciwmgielnym, pionowym zastrzałom osłony chłodnicy oraz wylotom wydechowym. Wloty powietrza są czarne, podczas gdy listwy ozdobne drzwi i zderzaki są wykończone w kolorze nadwozia. Przednie zderzaki i progi drzwiowe mają znaczki S line.
Nadwozie
Nadwozie Q3 stanowi podstawę dla wysokiej jakości wykonania, sportowych osiągów, komfortu akustycznego kabiny i bezpieczeństwa. Duże części nadwozia wykonane są z wytrzymałych stali, co ma decydujące znaczenie dla wysokiej sztywności statycznej i dynamicznej. Dwa pierścienie torsyjne – w okolicy tylnej kanapy i wycięcia na klapę bagażnika – również znacząco przyczyniają się do tego.
Audi ponownie demonstruje swoją kompetencję w budowie „ultra” lekkiej konstrukcji z Audi Q3. Wersja z napędem na przednie koła, planowana do wprowadzenia nieco później, waży 1 445 kilogramów, z nadwoziem o wadze zaledwie 301 kilogramów. Nawet elementy dodatkowe są lekkie. Maska silnika i owinięta klapa bagażnika wykonane są z aluminium. Wagę mają odpowiednio 8,8 i 10,8 kilogramów, co stanowi prawie 50 procent mniej niż odpowiadające części wykonane ze stali. Maska silnika jest przymocowana do nadwozia dwiema blokadami, co pozwala na zbudowanie konstrukcji zoptymalizowanej pod kątem zderzeń z małymi grubościami blachy i wysoką stabilnością geometryczną.
Kabina pasażerska integruje liczne panele o dostosowanych grubościach. 74 procent wszystkich paneli w nadwoziu wykonanych jest z wysokiej jakości stali. Na czoło piramidy materiałów wysuwają się stalowe elementy o gorącym kształcie. Blachy grzewcze są podgrzewane w piecu do ponad 900 stopni Celsjusza i formowane następnie w około 200 stopniach Celsjusza w chłodzonym wodą prasie.
Nagła zmiana temperatury nadaje gotowym panelom wytrzymałość na rozciąganie do 1 550 megapaskali – taką samą jak kable mostów wiszących. Pojedynczy drut o przekroju jednego milimetra kwadratowego może utrzymać ciężar 150 kilogramów. Martensytowa struktura paneli może być obrabiana tylko za pomocą lasera lub narzędzi pokrytych diamentem.
Stalowe elementy gorąco kształtowane, które dzięki swojej wytrzymałości wymagają jedynie względnie niskich grubości ścianek, stanowią 13 procent nadwozia. Używane są w przejściu z przedniego końca do kabiny pasażerskiej, w obszarze tunelu centralnego, w dużych obszarach ramy dachu, dla progów wnętrza i dla słupków B. Te ostatnie są każdy formowane z pojedynczej blachy, ale przechodzą różne obróbki cieplne w różnych obszarach. W rezultacie ich wytrzymałość zmienia się w trzech strefach, dzięki czemu słupki B oferują optymalną ochronę w przypadku zderzenia bocznego.
Jednym z czynników wpływających na zwiększoną sztywność jest 74 metry strukturalnego kleju. Kleje uzupełniają 4400 punktów spawania i zapewniają mocne i szczelne połączenia, często eliminując potrzebę dodatkowych uszczelnień i środków ochrony przed korozją – co z kolei pozwala zaoszczędzić na wadze.
Szew wokół odpływu wody w bagażniku i niewidoczny szew między panelem bocznym a dachem – dwa szczególnie problematyczne obszary – wykonane są za pomocą lasera lub procesu spawania plazmowego. Audi stosuje oba procesy z dużą precyzją. Paski uszczelniające dachu zostały wyeliminowane. Spawanie laserowe łączy również ramę i wewnętrzne części drzwi.
Starannie dopasowane: komfort wibracyjny
Inżynierowie opracowali dokładnie rezonansowe częstotliwości nadwozia oraz elementów dodatkowych i wewnętrznych, aby nadać Q3 doskonały komfort wibracyjny i akustykę. Ścianki działowe i lekkie materiały, takie jak pianki i izolacja natryskowa, dzielą duże przestrzenie, takie jak słupki D, i mają kojący wpływ na duże powierzchnie blachy. Oprócz dobrych właściwości akustycznych, te środki oferują dodatkową korzyść, oszczędzając od dwóch do trzech kilogramów wagi w porównaniu do grubych powłok filmowych.
Szczególną uwagę zwrócono na transmisję dźwięku we wszystkich obszarach, gdzie kierowca i pasażer na przednim siedzeniu mają kontakt z samochodem, takich jak siedzenia, części podłogi i kierownica.
Inżynierowie korzystają z nowoczesnych narzędzi symulacyjnych i metod obliczeniowych we wszystkich obszarach prac. Na przykład, wykorzystano je do opracowania wzmocnienia dla zamka klapy bagażnika z formowanymi ściankami działowymi, które znacząco ograniczają emisję dźwięku z klapy bagażnika. Innym czynnikiem przyczyniającym się do niskiego poziomu hałasu w Audi Q3 są skomplikowane uszczelki w drzwiach i oknach, a także liczne geometryczne detale nadwozia. Audi oferuje również akustyczną szybę przednią z dźwiękochłonną folią pośrednią jako opcję.
Podwyższone bezpieczeństwo: doskonała ochrona pasażerów
Audi Q3 również przewodzi w swojej klasie pod względem bezpieczeństwa pasywnego. W przedniej części znajdują się trzy poziomy obciążenia. Najniższy poziom obejmuje wspornik dla przedniej osi. Dwa człony podłużne są używane na środkowym poziomie. Połączone ze sobą poprzez poprzeczkę przednią rozkładają obciążenie w zderzeniu bocznym na obie strony kabiny pasażerskiej. Na najwyższym poziomie znajdują się dwa dodatkowe człony, które rozpraszają energię przez błotniki.
Słupki B o ultrawysokiej wytrzymałości zapewniają doskonałą ochronę w przypadku zderzenia bocznego. Duża nakładka wzmacnia drzwi przeciwko słupkom i potrójnym progom. Dwa poprzeczne człony wzmacniają konstrukcję podłogi. Człony podłużne absorbują energię w przypadku zderzenia z tyłu. Ich wytrzymałość stopniowo maleje w kierunku przodu. Człony mogą być wymieniane na sekcje, co zmniejsza koszty.
Pięć czujników zderzeniowych, które reagują na przyspieszenie i zmiany ciśnienia powietrza, czuwają w Audi Q3. Jeden z nich znajduje się w centrum przedniego końca, a pozostałe cztery w okolicy słupków B i C. Dostarczają szczegółowych informacji do kontrolera poduszki powietrznej, który sam zawiera trzy czujniki.
Kompaktowy luksusowy SUV jest standardowo wyposażony w dwie poduszki powietrzne z przodu, poduszki boczne dla klatki piersiowej i bioder w oparciach przednich siedzeń oraz poduszki powietrzne kurtynowe. Pyrotechniczne napinacze pasów z przodu, ograniczniki siły pasów i zintegrowany system głowy Audi, który łagodzi skutki zderzenia z tyłu, dopełniają pakiet. Poduszki powietrzne z tyłu są dostępne opcjonalnie.
Punkty mocowania fotelików dziecięcych Isofix z tyłu są standardem. Czujniki monitorują, czy tylne pasy bezpieczeństwa są zapięte. Punkty mocowania fotelików dziecięcych Isofix dla siedzenia pasażera z przodu są dostępne opcjonalnie razem z wyłączalną poduszką powietrzną. Linia akcesoriów obejmuje foteliki dziecięce dla każdej grupy wiekowej.
Najnowszy model Audi reprezentuje również stan techniki w zakresie ochrony pieszych. Przedni zderzak i poprzeczka znajdująca się za nim, energia-absorbowana pianka między tymi komponentami oraz aluminiowa maska silnika tworzą skuteczny pakiet.
Kolizje z niską prędkością – standardowa kategoria ubezpieczenia i zderzenie zderzaka, które są istotne dla określenia pełnej kategorii ubezpieczenia – nie powodują poważnych uszkodzeń. Przednia poprzeczka i skrzynki zderzeniowe przykręcone do członów podłużnych są zamkniętymi, wyciskanymi sekcjami aluminium. Tworzą one strukturę, która skutecznie chroni drogie komponenty, takie jak chłodnice i jednostki klimatyzacyjne, a także spawaną strukturę nadwozia. Zderzak składa się z trzech części, z których każda może być wymieniana indywidualnie.
Ekstremalnie zaawansowane: aerodynamika
Podstawowa wersja Audi Q3 może pochwalić się współczynnikiem oporu wynoszącym 0,32 – najwyższym wśród konkurencji. Ma przednią powierzchnię 2,44 metra kwadratowego. Niski wzlot na osiach zapewnia doskonałą stabilność przy dużych prędkościach.
Specjaliści z Aerodynamiki Audi przeprowadzili dokładne strojenie za pomocą wirtualnych narzędzi i w Centrum Tunelu Wiatrowego. Zredukowali współczynnik oporu o 0,16 w porównaniu do pierwszego modelu projektowego Q3. Skutkowało to redukcją zużycia paliwa o 0,6 litra na 100 km w cyklu UE. Przy prędkości 130 km/h rezultat jest jeszcze bardziej imponujący, z redukcją o 2,3 litra na 100 km.
Największym wyzwaniem okazał się tył samochodu, strefa, w której przepływ powietrza musi czysto się odrywać. Duży spojler z zintegrowanym trzecim światłem hamowania nad tylną szybą wydłuża kontur dachu o 32 centymetry. Dwa „aero paski” po lewej i prawej stronie okna tworzą boczne skrzydła spojlera. Ich czarne, błyszczące wykończenie nadaje im subtelny i elegancki wygląd. Pionowe kontury w tylnych światłach spełniają podobne funkcje.
Bardzo wyrafinowane strojenie aerodynamiczne również dotyczy lusterkami. Dzięki eleganckiemu projektowi i smukłej podstawie przyczyniają się one jedynie do 3,1 procenta całkowitego oporu powietrza. Hałas generowany przy lusterkach pozostaje niski, a szkło nie brudzi się podczas deszczu. Paski do zbierania wody przy słupkach A utrzymują boczne okna w czystości, odwracając deszczówkę, którą w kierunku okien wtłaczają wycieraczki, w dół lub w górę.
Podwozie również odgrywa istotną rolę w koncepcji aerodynamiki. Z wyjątkiem układu wydechowego i tylnej części pojazdu, pokryte jest plastikową osłoną, która chroni je przed solą i uderzeniami kamieni oraz umożliwia bardziej aerodynamiczny przepływ powietrza. Małe skrzydła są zintegrowane przed kołami. Aerodynamiczne podwozie obniża współczynnik oporu o 0,03 lub dziewięć procent, i jest precyzyjnie dopasowane do separacji przepływu powietrza w tylnej części pojazdu.
Eksperci aerodynamiki również zmniejszyli dalsze cenne punkty procentowe z przepływu powietrza przez komorę silnika. Kratka pojedynczej ramki i otaczająca ją przestrzeń są całkowicie uszczelnione, aby napływające powietrze dotarło do chłodnicy praktycznie bez strat, zamiast stawać się turbulentnym.
Wnętrze
Wnętrze Audi Q3 odzwierciedla muskularny i dynamiczny styl zewnętrzny. Owijający się element, duży łuk nad panelem rozdzielczym, który przebiega od jednych drzwi przednich do drugich, to cecha wzornictwa zapożyczona z dużych modeli marki. Elegancko wyprofilowany, poziomo uformowany pulpit z dużym wkładem po stronie pasażera.
Szeroka konsola centralna jest asymetryczna i lekko nachylona w stronę kierowcy. Przejrzysty układ i intuicyjna obsługa wszystkich przełączników i regulatorów – jednostki kontrolnej dla systemu audio lub MMI, paska z dodatkowymi przełącznikami i terminala systemu klimatyzacji – są wzorcowe.
Ręczna klimatyzacja jest standardem. Luksusowa, dwu-strefowa automatyczna klimatyzacja, która uwzględnia położenie słońca i wilgotność, jest dostępna opcjonalnie. Duże, sprężynowe pokrętła są akcentem wizualnym i dotykowym. Wyświetlacz wskazuje temperatury w każdej strefie. W przejściu do konsoli centralnej znajduje się przycisk start-stop zapłonu, który Audi pakuje z opcjonalnym kluczem komfortu.
Wyświetlacz o przekątnej 6,5 cala lub 7,0 cala (standardowo z radiem koncertowym i wyżej) jest wsuwany w pulpit. Jeśli stukniesz w górną krawędź zwiniętego monitora, wysuwa się łagodnie w górę w doskonałej pozycji, w której można go szybko odczytać. Wysuwany monitor z wysokopolakowanym czarnym ramieniem jest wizualnym i technicznym akcentem w klasie kompaktowych SUV-ów.
Zespół wskaźników pod zaokrąglonym osłoną również mówi eleganckim językiem projektowania Audi. Prędkościomierz i obrotomierz, do których zintegrowano wskaźniki temperatury cieczy chłodzącej i poziomu paliwa, mają czarne tarcze, białe liczby i czerwone wskazówki. W nocy wskaźniki są podświetlane na biało, a przyciski na czerwono.
Pomiędzy wskaźnikami znajduje się centralny wyświetlacz cyfrowy. Opcjonalny system informacji dla kierowcy Audi dostępny jest z białym lub kolorowym wyświetlaczem. System gromadzi wszystkie kluczowe informacje z źródeł audio, telefonu, pojazdu i systemu nawigacji. Jest podzielony na trzy obszary wyświetlania. Inteligentna koncepcja kart ułatwia jego obsługę.
Zintegrowany w systemie informacji dla kierowcy jest komputer pokładowy z programem efektywności. Komputer daje kierowcy wskazówki dotyczące oszczędnego zmiany biegów. W modelach z manualną skrzynią biegów, powiększona reprezentacja wskaźnika zmiany biegów wskazuje, kiedy jest odpowiedni moment na zmianę biegów. Inna funkcja informuje, które urządzenia pokładowe, takie jak klimatyzacja czy ogrzewanie tylnej szyby, są aktywne i jak wpływają na zużycie paliwa.
Audi Q3 prezentuje nową generację kierownic, które zadebiutowały w luksusowym sedanie A8. Można je regulować w zakresie 50 milimetrów w pionie i poziomie, mają lekką magnezową konstrukcję i są standardowo pokryte skórą.
Dolny płat z trójramiennej sportowej kierownicy jest efektownym i ekskluzywnym elementem rodziny modeli Q. Dwa górne płaty mogą być opcjonalnie wyposażone w łopatki, przyciski i pokrętła, które kierowca wykorzystuje do obsługi komputera pokładowego, telefonu i systemu audio. Opcjonalne są także łopatki zmiany biegów dla S tronic.
Stabilne trzymanie: fotele w Audi Q3
Przednie fotele w Audi Q3 oferują doskonałe trzymanie, prowadzenie i wsparcie dla osób w każdym rozmiarze. Fotele regulowane na wysokość są standardem. W opcji dostępne są elektryczne wsparcia lędźwiowe, podgrzewanie oraz pełna regulacja. Silne sportowe fotele mają regulację kąta nachylenia siedziska i długości i standardowo wyposażone są w elektryczne wsparcie lędźwiowe.
Tylne fotele również są wygodnie uformowane i wyłożone, zapewniając przyjemną, wyprostowaną pozycję siedzącą. Ich zagłówki mogą być przedłużane szczególnie daleko i opuszczane na tyle, aby nie zakłócać widoku w lusterku wstecznym. Mimo opadającej, coupe-kształtnej linii dachu, nawet wysoki pasażerowie mają wystarczająco miejsca na głowę z tyłu, a także na nogi, kolana, ramiona i łokcie. Wsiadanie i wysiadanie z pojazdu jest łatwe dzięki podwyższonej pozycji siedzenia. Nieprzesuwane zamki drzwi są bardzo pomocne w garażach i w wąskich miejscach parkingowych.
Q3 oferuje wiele przestrzeni do przechowywania w każdym z miejsc. Konsola tunelu centralnego mieści dwa uchwyty na kubki, gniazdo 12V i schowek. W drzwiach znajdują się duże kieszenie, które mieszczą butelki o pojemności 1,5 litra, a z lewej strony kierownicy znajduje się mała, składana przegroda. W wersji podstawowej dostępna jest dodatkowa przegródka na panelu przyrządów zamiast monitora pokładowego. Opcjonalnie dostępny jest regulowany na wysokość środkowy podłokietnik.
Opcjonalny pakiet przechowywania oferuje jeszcze większą wygodę. Obejmuje składane przegródki pod przednimi siedzeniami, siatki do przechowywania na oparciach przednich siedzeń, uniwersalny hak mocujący w przednim schowku pasażera oraz zamykany schowek.
Luksus: jakość wykonania
Dowody na luksusowy charakter Audi Q3 można dostrzec w każdym detalu wnętrza – w wyborze materiałów, w ich obróbce i w szczelnych, równych szczelinach. Powierzchnia panelu przyrządów jest miękko wyłożona pianką i elegancko teksturowana. Wszystkie przyciski i kontrolki poruszają się precyzyjnie. Subtelne dźwięki kliknięcia, które wydają podczas działania, wyrażają ich techniczną doskonałość.
Starannie wykończone wnętrze robi wrażenie wizualne. Wiele elementów sterujących dostępnych jest w standardowym lub opcjonalnym wykończeniu w stylu aluminium, w tym pokrętła automatycznej klimatyzacji, pokrętło świateł, wykończenia wokół włączników szyb oraz ramy wokół uchwytów do otwierania drzwi i wylotów. Skórzana dźwignia zmiany biegów/wyboru z aluminium jest standardem.
Okrągłe pokrętło na krótkiej dźwigni selektora S tronic nadaje jej szczególnie solidny wygląd.
Innym ekskluzywnym rozwiązaniem w tym segmencie jest pakiet oświetlenia LED w wnętrzu – technologia, która oświetla wnętrze w dramatyczny sposób. Efektywne diody LED emitujące białe światło zapewniają oświetlenie kabiny i lampki do czytania. Oświetlają drzwi, podsufitkę, wnęki na stopy, lusterka do makijażu, schowki i pokrętła wlotów powietrza. LED-owe światłowody nawet akcentują uchwyty na kubki. Z systemem audio Bose, ramki głośników wooferów/średnio-tonowych w przednich drzwiach tworzą eleganckie pierścienie białego światła.
Gustowne wykończenie pod względem koloru i wykończenia także jest kwestią honoru dla Audi. Oferowane są pięć kombinacji kolorystycznych wnętrza – czarny/czarny, czarny/kasztanowy, czarny/chennai brązowy, czarny/titanowy szary oraz truflowy beż/pistacjowy beż. Klienci Audi Q3 decydujący się na wersję podstawową mogą zamówić aplikacje w kolorze platyny. Fotele w pistacjowym beżu mają wkładki w truflowym odcieniu.
Monometalowe plastikowe wkładki są standardem. Audi oferuje również wybór opcjonalnych materiałów, które podkreślają jego przywództwo w projektowaniu wnętrz. Struktura ciemnego brązu, otwarto-porowatego drewna modrzewiowego ma autentyczny wygląd i wrażenie dotykowe. Materiał 3D z aluminium wykorzystuje siatkę drucianą, aby uzyskać srebrno-przezroczysty wygląd z efektem trójwymiarowym. Orzech i aluminium Satellite – wykonane z perforowanego aluminium – to inne opcje.
Istnieje również szeroki wybór pokryć siedzeń. Oprócz standardowego materiału, Audi oferuje również drugą wariant tkaniny oraz dwa rodzaje skóry: Milano i Fine Nappa. Fotele sportowe są również dostępne w skórze Pearl Nappa/Alcantara.
Jedną z wyjątkowych opcji jest sportowy pakiet S line, który zanurza całe wnętrze i podsufitkę w dynamicznej czerni. Dywaniki mają szare obszycia, panele drzwiowe wykończone są materiałem, a wkładki dostępne są w wyborze szczotkowanego aluminium lub wykończenia fortepianowego.
Pokrycia materiałowe mają tłoczone pokrycia w tkaninie Sprint i skórze, a opcjonalnie dostępne są również w skórze/Alcantara lub skórze Fine Nappa. Skórzana sportowa kierownica i gałka zmiany biegów mają specjalny design, a logotypy S line ozdabiają listwy progowe.
Zewnętrzne cechy sportowego pakietu S line to 18-calowe koła z Audi exclusive, sportowe zawieszenie, które obniża nadwozie o 20 milimetrów oraz znaczki na przednich błotnikach. Dostępny jest również ekskluzywny lakier metaliczny Daytona Gray.
Praktyczne: przestrzeń bagażowa
Przestrzeń bagażowa Audi Q3 może być wykorzystywana w sposób bardzo efektywny. Jej ściany boczne są prawie płaskie, a wysokość załadunkowa wynosi 781 milimetrów. Ponieważ amortyzatory są umiejscowione daleko na zewnątrz w nadwoziu, komora jest bardzo przestronna, oferując szerokość przejścia wynoszącą 1 067 milimetrów.
W standardowej konfiguracji bagażnik ma objętość 460 litrów. Dwuczęściowa, zdejmowana osłona przestrzeni ładunkowej ukrywa zawartość przed wzrokiem. Dzielenie oparć tylnych siedzeń można szybko i łatwo złożyć w jednym kroku, bez konieczności demontażu zagłówków. Przy załadunku do dachu, objętość ładunkowa w tej konfiguracji wzrasta do 1 365 litrów.
Klapa bagażnika otwiera się elektrycznie, w tym za pomocą zdalnego kluczyka, i unosi się bardzo wysoko. Uchwyty biegnące na szerokość klapy ułatwiają jej ponowne zamknięcie, a zamek klapy wydaje satysfakcjonujący dźwięk. Jej zamek ma osłonę sprężynową, która zapobiega zabrudzeniu – kolejny typowy szczegół Audi, podobnie jak wysokiej jakości pokrycia na ścianach bocznych i podłodze ładunkowej.
Wielu funkcji sprawia, że przestrzeń bagażowa staje się jeszcze bardziej praktyczna. Dwa duże haki, cztery oczka do mocowania i mały schowek w lewej ścianie są standardem. Opcje dostępne od Audi obejmują odwracalną podłogę ładunkową z wanną po odwrotnej stronie, odwrotną matę, wykończenie krawędzi załadunku ze stali nierdzewnej oraz pakiet przestrzeni bagażowej, który obejmuje siatkę bagażową, siatkę boczną, gniazdo 12V i drugą lampkę.
Inną opcją jest otwór przejściowy w pakiecie z podłokietnikiem i uchwytami na kubki. Może być uzupełniony workiem na narty. Klienci, którzy często transportują duże, nieporęczne przedmioty, mogą zamówić fotel pasażera z składanym oparciem. Opcjonalny hak holowniczy ma obracany zaczep, który można wygodnie odblokować za pomocą przycisku w przestrzeni ładunkowej.