Jednym z najmniejszych SUV-ów produkowanych przez Audi jest model, który w 2018 roku przeszedł redesign, zyskując sportowy charakter. Nowe reflektory, duże wloty powietrza oraz charakterystyczna, jednoczęściowa osłona chłodnicy Audi nadały mu bardziej męski wygląd z przodu.
Z boku Q3 prezentuje się bardziej muskularnie, a linia barkowa łączy reflektory z tylnymi światłami.
Model Q3 dostępny był z opcjonalnymi, pięknymi 20-calowymi felgami aluminiowymi.
Największą zmianą było nowe wnętrze Audi. Całość wykonano z przyjemnych w dotyku materiałów, z dużą ilością możliwości personalizacji w różnych wersjach wyposażeniowych.
Od opcjonalnych pomarańczowych akcentów z Alcantary na bocznych panelach i desce rozdzielczej, przez drewniane wykończenia i aluminiowe klamki, aż po standardowe skórzane siedzenia – nowy Q3 oferował unikalny design oraz doskonały komfort, nawet w podstawowej wersji.
Audi zaprojektowało wnętrze z myślą o kierowcy, większość przycisków i wyświetlaczy jest pochylona o 10 stopni w stronę kierowcy.
Model Q3 wyposażono w system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania, a także liczne funkcje bezpieczeństwa, takie jak standardowy system awaryjnego hamowania i automatyczne światła drogowe. Dostępny był również asystent utrzymania pasa ruchu.
Q3 oferował opcjonalny system audio Bang & Olufsen Premium, który używał 15 głośników do zapewnienia dźwięku trójwymiarowego.
Nowy Audi Q3 to rodzinna SUV o wszechstronnych możliwościach. W drugiej generacji pojazd nie tylko wizualnie zyskał pewność siebie, ale także oferuje znacznie większą funkcjonalność dzięki przestronnemu wnętrzu, wszechstronnej adaptacyjności i wielu praktycznym detalom. Podobnie jak w najwyższych modelach Audi, znajdziemy tu cyfrowy kokpit i duży ekran MMI z dotykową odpowiedzią. Liczne rozwiązania rozrywkowe z segmentu samochodów pełnowymiarowych łączą kompaktowego SUV-a z jego otoczeniem. Nowe systemy wspomagające wspierają kierowcę podczas parkowania, w mieście i w dłuższych podróżach. Podobnie jak rozwinięte zawieszenie, podnoszą one komfort jazdy.
Siła i obecność: design zewnętrzny
Nowy Audi Q3 wygląda znacznie sportowiej niż jego poprzednik. Kryształowa osłona chłodnicy w kształcie ośmiokąta oraz duże wloty powietrza z przodu nadają męski wygląd. Osiem pionowych listew dzieli charakterystyczną kratkę chłodnicy, podkreślając cechy SUV-a. Reflektory są wąskie i mają kształt klina, a Audi oferuje je w trzech wersjach, wszystkie z technologią LED. Najwyższa wersja to reflektory Matrix LED, których adaptacyjny długi snop światła inteligentnie oświetla drogę.
Z boku wyróżniają się symetryczne grafiki świetlne reflektorów i tylnych świateł. Linia ramion łączy je stylistycznie i nadaje atletyczny wygląd z mocnymi mięśniami wokół nadkoli. Kontury czerpią inspirację z DNA quattro Audi, sprawiając, że SUV wydaje się jeszcze szerszy; kontrastowe wykończenia nadkoli podkreślają terenowy wygląd. Wsparcie daje także długi spojler na dachu, który flankuje tylne okno, a strome słupki D nadwozia tworzą wrażenie pędu do przodu.
Klienci nowego Audi Q3 mają wiele możliwości personalizacji swojego samochodu. W ofercie znajduje się kontrastowy lakier do wykończenia elementów w dolnej części nadwozia, co jeszcze bardziej podkreśla SUV-owy charakter. Pakiet zewnętrzny S line sprawia, że zderzaki, listwy progowe i dyfuzor wyglądają bardzo sportowo. Do wyboru są jedenaście kolorów lakierów. Wnętrze oferuje trzy linie wyposażeniowe, które można dowolnie łączyć z trzema pakietami zewnętrznymi.
Skierowane do kierowcy i sportowe: wnętrze
Sportowy charakter, napięte linie, trójwymiarowe elementy stylizacyjne – wnętrze kontynuuje design nadwozia i w wielu aspektach nawiązuje do pełnowymiarowych modeli marki. Deska rozdzielcza podzielona jest na dwa poziomy: górna część zawiera nawiewy powietrza, dolna natomiast dużą ośmiokątną powierzchnię o czarnym panelu. Deska rozdzielcza nawiązuje do motywu Singleframe i otoczona jest szerokim paskiem chromowanym. Wysokiej jakości czarna okładzina otacza centralny element nowego systemu obsługi: wyświetlacz MMI dotykowy. Razem z przyciskami klimatyzacji poniżej jest nachylony pod kątem 10 stopni w kierunku kierowcy. Moduł przycisków do funkcji oświetlenia, który zastępuje pokrętło z modelu poprzedniego, znajduje się w panelu po lewej stronie kierownicy. Wszystkie wyświetlacze, przyciski i elementy sterujące są ergonomicznie rozmieszczone.
Audi opracowało również nową koncepcję kolorów i materiałów. Klienci Q3 mogą wybierać spośród trzech wariantów – wersji podstawowej, Audi design selection oraz pakietu wnętrza S line. Oba pakiety zawierają sportowe fotele, które opcjonalnie pokryte są skórą/sztuczną skórą i Alcantarą. Powierzchnie Alcantary na desce rozdzielczej i na podłokietnikach drzwiowych to całkowicie nowa opcja, dostępna w trzech kolorach, w tym odważnym pomarańczowym.
W ciemności pakiet oświetlenia konturowego/ambientalnego – standard w Audi design selection – zabezpiecza precyzyjne akcenty świetlne na konsoli centralnej i na drzwiach. Można go ustawić na 30 kolorów i oświetla także schowek pod deską rozdzielczą oraz logo quattro nad schowkiem, czy pierścienie Audi w modelach z napędem na przednie koła. Inne topowe dodatki to dwustrefowa klimatyzacja, ogrzewanie dodatkowe, podgrzewana kierownica oraz panoramiczny szklany dach.
Duży i elastyczny: koncepcja przestrzeni
Nowy Audi Q3, który bazuje na modułowej matrycy poprzecznej Grupy Volkswagen, urósł praktycznie we wszystkich wymiarach i zajmuje pozycję w górnym segmencie kompaktowych SUV-ów. Ma długość 4,485 milimetra (14,7 ft), co czyni go o 97 milimetrów (3,8 in) dłuższym od swojego poprzednika. W szerokości urosło o 25 milimetrów (1,0 in) do 1,856 milimetrów (6,1 ft), ale przy wysokości 1,585 milimetra (5,2 ft) jest o 5 milimetrów (0,2 in) niższy od pierwszej generacji Q3. Rozstaw osi, który wydłużono o 77 milimetrów (3,0 in) do 2,680 milimetrów (8,8 ft), oferuje dużo więcej przestrzeni – miejsce na kolana, głowę i łokcie jest jeszcze większe.
W typowy sposób SUV-a, Audi Q3 jest łatwy do załadunku, z dobrą widocznością dookoła, a jednocześnie oferuje sportową pozycję siedzącą. Kierownica jest odpowiednio stromo pochylona. Fotele – elektrycznie regulowane opcjonalnie – oferują ten sam komfort co w modelach z wyższej kategorii pojazdów.
Jednym z atutów jest standardowa, wysoce zmienna podział przestrzeni: tylne fotele mogą być przesuwane w przód/tył o 150 milimetrów (5,9 in). Ich trzyczęściowe oparcia w proporcji 40:20:40 można odchylać w siedmiu stopniach. Pasażerowie z tyłu mają również opcję centralnego podłokietnika, który standardowo ma dwa uchwyty na kubki.
W zależności od pozycji tylnych foteli i oparć, pojemność bagażnika wynosi 530 lub 675 litrów (18,7/23,8 cu ft). Po złożeniu oparć wartość ta wzrasta do 1,525 litrów (53,9 cu ft). Powierzchnia ładunkowa może być regulowana na trzech poziomach; niski próg załadunkowy wynoszący 748 milimetrów (29,4 in) ułatwia schowanie ciężkiego bagażu. Jeśli osłona bagażnika nie jest potrzebna, może być schowana pod powierzchnią ładunkową. Dla dodatkowego komfortu w długich podróżach Audi oferuje opcjonalny pakiet do przechowywania i bagażu. Oprócz siatek na plecach przednich siedzeń i schowka pod przednim fotelem pasażera, obejmuje siatkę bagażową oraz LED-owe lampy w klapie, które oświetlają to, co przewożone jest w pojeździe. Elektryczna klapa bagażnika zapewnia łatwy dostęp do przestrzeni bagażowej. W połączeniu z kluczykiem z funkcją komfortu, można ją także otworzyć i zamknąć ruchem nogi.
Świat cyfrowy: sterowanie i wyświetlacze
Koncepcja obsługi i wyświetlania rodzimego SUV-a została gruntownie przebudowana – Audi zrezygnowało z analogowych instrumentów. Nawet standardowe radio MMI ma cyfrowe zegary o przekątnej 10,25 cala, które kierowca obsługuje za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy. W przypadku MMI radio plus, pierwszego poziomu opcji, klienci mogą opcjonalnie zaktualizować zegary do Audi virtual cockpit z dodatkowymi funkcjami. Zawiera on m.in. funkcje MMI oraz wyświetla informacje o utworach muzycznych i usługach Audi connect, oprócz prędkości drogowej i obrotowej silnika. Jeśli klient zdecyduje się na nawigację, wyświetlacz obejmuje także mapę nawigacyjną. Kierowca może dostosować wyświetlacz do swoich potrzeb i ma wszystkie dane w swoim bezpośrednim polu widzenia. MMI radio plus zawiera także wyświetlacz MMI dotykowy o przekątnej 8,8 cala w centrum deski rozdzielczej. Przy najwyższym wyposażeniu MMI navigation plus ten ekran ma 10,1 cala. Wyświetlacze pojawiają się w 10,25-calowym Audi virtual cockpit, który klient może opcjonalnie zaktualizować do wersji z 12,3-calowym ekranem. Kierowca może wywołać trzy różne widoki na ekranie, w tym nowy, dodatkowo sportowy wyświetlacz.
Ponadto Audi Q3 z MMI navigation plus wyposażone jest w nową kontrolę głosową w naturalnym języku. Rozumie ona także w swobodny sposób sformułowane wypowiedzi. Intrygujący menedżer dialogu zadaje pytania w razie potrzeby, pozwala na korekty, oferuje wybory i ustępuje mówcy przy przerwaniu go.
Inteligentnie połączony: infotainment i Audi connect
MMI navigation plus w Audi Q3 oferuje te same funkcje techniczne co w wyższych segmentach – tutaj również SUV ustanawia nowy standard w klasie kompaktowej. Na przykład nawigacja rozpoznaje preferencje kierowcy na podstawie wcześniejszych podróży, umożliwiając generowanie odpowiednich propozycji tras. Trasa jest obliczana – równolegle do planowania w pojeździe – na serwerach dostawcy map i nawigacji HERE, przy użyciu danych w czasie rzeczywistym dotyczących ogólnej sytuacji w ruchu.
Portfolio Audi connect – w standardzie w najwyższym systemie infotainment – idealnie uzupełnia nawigację. Moduł transferu danych wspiera standard LTE Advanced i zapewnia usługi Audi connect niemal we wszystkich krajach europejskich za pośrednictwem karty SIM, która jest trwale zainstalowana w pojeździe. Usługi te obejmują informacje o ruchu online, wyszukiwanie punktów zainteresowania oraz informacje o miejscach parkingowych i stacjach benzynowych, które pojawiają się bezpośrednio na mapie nawigacyjnej – w przypadku potrzeby także z dynamicznymi dodatkowymi informacjami, takimi jak ceny i dostępność. Audi Q3 korzysta z inteligencji zbiorowej floty w ramach tych funkcji: Odpowiednio wyposażone pojazdy zgłaszają wjazd i wyjazd z miejsc parkingowych, co pozwala na przewidywanie dostępności miejsc parkingowych w wybranych miastach. Samochody z tej grupy ostrzegają się również nawzajem o niebezpiecznych miejscach, takich jak mgła czy czarny lód, a także zgłaszają aktualne ograniczenia prędkości. Audi connect obejmuje także strumieniowe przesyłanie mediów, wiadomości online, dostęp do Twittera i skrzynki odbiorczej e-mail. Na pokładzie znajduje się również hotspot Wi-Fi dla mobilnych urządzeń pasażerów. Klient może opcjonalnie dodać pakiety danych w wygodny sposób z samochodu.
Opcjonalny pakiet Audi connect Navigation & Infotainment plus oferuje również inne innowacyjne usługi, w tym Google Earth. Korzystając z wysokiej rozdzielczości obrazów satelitarnych, zapewnia bardziej realistyczny wyświetlacz, ułatwiając kierowcom orientację w terenie. To samo dotyczy nowych, szczegółowych modeli 3D wielu dużych miast europejskich. Radio hybrydowe jest również uwzględnione w specyfikacji. W zależności od mocy sygnału stacji automatycznie przełącza się między FM, DAB i strumieniem online, aby zapewnić optymalne odbiór w każdej chwili. W połączeniu z opcjonalnym pakietem Audi connect Navigation & Infotainment plus, naturalne sterowanie głosowe odpowiada na zapytania nie tylko informacjami przechowywanymi na pokładzie, ale także szczegółową wiedzą z chmury – ta sama funkcjonalność, która zadebiutowała w Audi A8. Online cross-referencing poprawia zarówno wskaźnik rozpoznawania, jak i wyniki. Dzięki temu Audi Q3 łatwo znajduje specjalne miejsca, takie jak włoska restauracja, centrum wspinaczkowe czy najbliższe centrum handlowe. System wyświetla istotne informacje, takie jak zdjęcia, godziny otwarcia i oceny odwiedzających.
Wiele funkcji Audi connect zebrano w aplikacji myAudi. Łączy ona smartfona klienta z nowym Q3 – co pozwala na przykład na bezproblemowe importowanie tras nawigacyjnych. Gdy użytkownik wsiada do samochodu, nawigacja jest kontynuowana na monitorze pokładowym. Po wysiadaniu z Q3 na końcu podróży, smartfon prowadzi ich do następnego celu.
Aplikacja wspiera także strumieniowe przesyłanie muzyki i przesyła kalendarz smartfona do MMI. Dodatkowo użytkownik może zdalnie zablokować i odblokować swój samochód, sprawdzić aktualny stan pojazdu, zlokalizować, gdzie zaparkował swój Audi Q3 lub obsługiwać opcjonalne ogrzewanie dodatkowe za pomocą aplikacji myAudi na swoim smartfonie.
Szeroki wachlarz modułów sprzętowych uzupełnia ofertę infotainment. Audi phone box łączy smartfon właściciela z anteną pojazdu i ładuje telefon indukcyjnie. Aby odtwarzać muzykę z odtwarzacza MP3, pendrive’a lub smartfona przez głośniki w samochodzie, Audi Q3 oferuje dwa porty USB – jeden z nich to najnowszy typ C, który wspiera szybsze transfery i ułatwia podłączenie dzięki symetrycznemu wtykowi. Ponadto znajdują się dwa gniazda USB oraz gniazdo 12V dla tylnych pasażerów. Interfejs smartfona Audi łączy komórki klientów z systemami iOS i Android, umieszczając ich środowisko Apple Car Play lub Android Auto na wyświetlaczu MMI.
System dźwiękowy Bang & Olufsen Premium Sound System z wirtualnym dźwiękiem 3D dostarcza dźwięku trójwymiarowego. Doświadczenie dźwiękowe tworzy cztery dodatkowe głośniki w desce rozdzielczej i jeden w każdym słupku D. Specjalny algorytm, który Audi opracowało wspólnie z Instytutem Fraunhofera, nadaje ogromną szerokość i głębię dźwięku – wnętrze Audi Q3 brzmi większe. System audio wykorzystuje 15 głośników i ma łączne wyjście mocy 680 watów.
Wygoda i bezpieczeństwo: systemy wspomagania kierowcy
Audi Q3 znajduje się także na szczycie swojej klasy, jeśli chodzi o systemy wspomagające. Najważniejszym punktem jest adaptacyjny tempomat, który dostępny jest opcjonalnie w połączeniu z S tronic. Obejmuje on funkcje adaptacyjnego asystenta prędkości, asystenta w korku oraz aktywnego asystenta pasa ruchu. W ten sposób wspiera kierowcę w kontrolowaniu długości i bocznej drogi – znacznie zwiększając komfort, zwłaszcza w długich podróżach. To samo dotyczy ostrzeżenia o zmianie pasa. Jeśli dwa czujniki radarowe z tyłu wykryją pojazd znajdujący się w martwym polu lub szybko nadjeżdżający z tyłu, w odpowiednim lusterku zewnętrznym zapala się ostrzegawcza dioda LED.
Audi Q3 ułatwia manewrowanie dzięki funkcjom takim jak asystent parkowania. Automatycznie prowadzi SUV-a do i z miejsc parkingowych. Kierowca musi jedynie przyspieszyć, hamować i zmieniać biegi. Jeśli kierowca chce wycofać się z równoległego miejsca parkingowego lub wąskiej bramy, aktywowana jest asysta w ruchu poprzecznym. System monitoruje obszar za pojazdem za pomocą dwóch czujników radarowych i ostrzega kierowcę w krytycznych sytuacjach. Cztery kamery 360 stopni oferują kolejną użyteczną funkcję. Pokazują one na dużym ekranie infotainment najbliższe otoczenie Audi Q3 w czasie jazdy z prędkością do 10 km/h (6,2 mph). Obsługa dotykowa pozwala kierowcy przełączać między różnymi widokami. Oprócz wirtualnego widoku z góry, widoku kamery cofania oraz przedniego i tylnego widoku panoramicznego 180°, dostępny jest także szczegółowy widok przednich i tylnych kół. Umożliwia to kierowcy precyzyjne manewrowanie do krawężnika.
Audi Q3 standardowo wyposażone jest w system bezpieczeństwa Audi pre sense front. Wykrywa krytyczne sytuacje związane z pieszymi, rowerzystami i innymi pojazdami za pomocą radaru i dostarcza kierowcy wizualnych, dźwiękowych i dotykowych ostrzeżeń. W razie potrzeby inicjuje hamowanie awaryjne. W standardzie znajduje się także ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu. Jest aktywne od prędkości około 60 km/h (37,3 mph) i pomaga zapobiegać przypadkowemu zjeżdżaniu pojazdu z pasa. Jeśli kierowca nie włączy kierunkowskazu i samochód ma zamiar przekroczyć linie pasa, system pomaga w korygującej interwencji w kierownicę. Kierowca może opcjonalnie ustawić kierownicę, aby emitowała dodatkowe wibracje.
Zwinność w ruchu miejskim i na bezdrożach: silniki i zawieszenie
W ramach wprowadzenia do sprzedaży Audi oferuje nowego Q3 w czterech wersjach silnikowych – trzech benzynowych i jednej wysokoprężnej, w połączeniu z napędem na przednie lub quattro. Ich moc waha się od 110 kW (150 hp) do 169 kW (230 hp). Wszystkie silniki to jednostki czterocylindrowe z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Są mocne, wyrafinowane i wydajne. Do przekazywania mocy stosuje się sześciobiegową skrzynię manualną lub szybko zmieniającą siedmiobiegową S tronic. Na bezdrożach stały napęd na wszystkie koła zapewnia doskonałą przyjemność z jazdy z optymalną przyczepnością i stabilnością. Aktywowana naciśnięciem przycisku, opcjonalna kontrola zjazdu ze wzniesienia utrzymuje ustawioną prędkość na stromej nachylonej drodze.
Zwrotność w mieście, zwinność na drogach wiejskich, równowaga na autostradzie – zawieszenie w Audi Q3 oferuje szeroką gamę. Sportowy charakter modelu poprzedniego został zachowany, ale wzbogacony o wyraźną dawkę dodatkowego komfortu. Nowy SUV z łatwością pokonuje wyboiste drogi – także dzięki dłuższemu rozstawowi osi. Opcjonalnie kierowca może dostosować charakterystykę Audi Q3 w zależności od sytuacji drogowej, warunków drogowych lub osobistych potrzeb za pomocą systemu dynamicznego zarządzania Audi drive select. Oferuje on sześć profili – od zdecydowanie komfortowego, przez bardzo efektywny, aż po czysto sportowy. System wpływa na reakcję na pedał gazu, układ kierowniczy i charakterystykę zmiany biegów w S tronic oraz opcjonalne zawieszenie z kontrolą amortyzacji. Sensory mierzą ruchy wszystkich czterech kół oraz przyspieszenie boczne i podłużne. Amortyzatory są następnie dostosowywane do warunków nawierzchni drogi i sytuacji jazdy. To skutkuje poprawioną dynamiką jazdy z jeszcze większym komfortem. Alternatywnie dostępne jest sportowe zawieszenie – standard w pakiecie zewnętrznym S line – z twardszym strojem sprężyn/amortyzatorów i progresywnym układem kierowniczym. Jego przełożenie staje się coraz bardziej bezpośrednie w miarę zwiększania kąta skrętu, co znacznie podnosi zwrotność nowego Audi Q3.
Oś przednia kompaktowego SUV-a oparta jest na zasadzie McPhersona; oś tylna przyjmuje zaawansowany projekt czterowahaczowy. Szerokości toru wynoszą odpowiednio 1,584 milimetra (5,2 ft) i 1,576 milimetra (5,17 ft). Format aluminiowych kół waha się od 17 do 18 cali – w zależności od wykończenia zewnętrznego – do 20 cali średnicy, te ostatnie produkowane przez Audi Sport GmbH i wyposażone w opony w rozmiarze 255/40.
Wprowadzenie na rynek: w salonach od jesieni 2018 r.