Nowa wersja Audi, Q5, to zmniejszony SUV dla tych, którzy nie chcą jeździć dużym pojazdem po mieście.
Q5 zaczerpnęło zewnętrzny design od swojego większego brata, Q7, a także części mechaniczne z modelu A4, co zaowocowało luksusowym, kompaktowym crossoverem, który był niezwykle wszechstronny.
Q5 miało tę samą rozstaw osi co A4 i oferowało ten sam silnik V6 o pojemności 3,2 litra oraz napęd Quattro (na wszystkie koła) marki Audi. W porównaniu do A4, zwiększono prześwit, a długość i szerokość pojazdu zostały zmniejszone.
Luksusowy crossover mógł pomieścić do 5 osób i był dostępny w trzech wersjach wyposażeniowych: Premium, Premium Plus oraz Prestige.
Standardowe wyposażenie oferowało więcej niż przyzwoite funkcje, w tym 18-calowe felgi aluminiowe, podgrzewane lusterka boczne, 8-kierunkowo regulowane fotele przednie, automatyczną klimatyzację w trzech strefach, system audio z 10 głośnikami, gniazdo AUX oraz slot na kartę SD. Bluetooth był opcjonalny w tej wersji wyposażeniowej.
Wersja Premium Plus wzbogaciła auto o reflektory ksenonowe, LED-owe światła dzienne, elektryczną klapę bagażnika, podgrzewane fotele przednie i inne udogodnienia.
Najwyższa wersja wyposażeniowa dodała 19-calowe felgi, bezkluczykowy system zapłonu i uruchamiania oraz system audio Bang & Olufsen o wysokiej jakości.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, Q5 wyposażono w systemy kontroli stabilności i trakcji, przednie poduszki powietrzne boczne oraz kurtyny powietrzne. Q5 przeszedł testy zderzeniowe z wynikiem 5 gwiazdek na 5 w kategorii zderzeń czołowych i bocznych.
Nowy Audi Q5 łączy elegancję sportowego sedana z bardzo zmiennym wnętrzem oraz wszechstronnymi opcjami do użytku rekreacyjnego i rodzinnego. Mocne i wydajne silniki, stały napęd na wszystkie koła quattro oraz zwrotne zawieszenie z innowacyjną siedmiobiegową skrzynią biegów S tronic i systemem wyboru trybu jazdy Audi stworzyły SUV o wysokich osiągach, który sprawdzi się w każdej porze roku i na każdym terenie.
Już same wymiary wskazują, że mamy do czynienia z SUV-em o zupełnie nowych proporcjach. Długość 4,63 metra i szerokość 1,88 metra oraz wysokość 1,65 metra nadają Audi Q5 bardziej zdecydowaną sylwetkę niż jakiekolwiek z jego konkurentów. Co więcej, ten SUV ustanawia nowy standard w swojej klasie, osiągając niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0.33.
Dzięki eleganckim, płynącym liniom, design Q5 doskonale współgra z charakterem marki Audi. Przód pojazdu dominują wyraziste reflektory po obu stronach dużej, jednoczęściowej kratki chłodnicy; na życzenie można je wyposażyć w lampy bi-ksenonowe oraz LED-owe światła do jazdy dziennej. Z boku wyróżniają się duże koła i rosnące krawędzie.
Elegantny skos dachu, zwieńczony relingiem, podkreśla smukły, coupe-podobny styl. Z tyłu, owalna klapa bagażnika – wykonana z aluminium jak maska – wyraźnie wskazuje na pokrewieństwo tego SUV-a z jego starszym bratem, Audi Q7. Lampy tylne są również dostępne z charakterystyczną technologią oświetlenia LED.
Audi oferuje trzy różne opcje wykończenia zewnętrznego Q5 – czarny (standardowy), kontrastowy kolor lub pełne wykończenie w kolorze nadwozia. Dostępne są także dwa pakiety nadwoziowe. Pakiet zewnętrzny S line nadaje SUV-owi bardziej sportowy wygląd, podczas gdy alternatywny pakiet off-road z osłonami podwozia z przodu i z tyłu oraz 19-calowymi kołami nadaje mu bardziej solidny charakter.
Długość rozstawu osi, przestronne wnętrze
Rozstaw osi o długości 2,81 metra jest najdłuższy w swojej klasie, tworząc przestronne wnętrze w Audi Q5. Pojazd wygodnie pomieści pięć osób w ergonomicznie zaprojektowanych fotelach, które można elastycznie ustawiać. Oparcia tylnych siedzeń są regulowane pod kątem i wyjątkowo łatwe do złożenia za pomocą zdalnej dźwigni w bagażniku. Ten bagażnik, oferujący dostęp do dodatkowej przestrzeni do przechowywania pod podłogą, rozszerza się z 540 do 1 560 litrów pojemności. Do wybory są dodatkowe akcesoria, w tym zestaw do montażu bagażu, siatka oddzielająca i wyściółka bagażnika.
Audi Q5 został zaprojektowany tak, aby ułatwić rekreację i rodzinne aktywności. Opcjonalnie Audi oferuje „kanapę tylną plus”, która przesuwa się o 100 milimetrów wzdłuż, umożliwiając przewożenie dłuższych przedmiotów. Fotel pasażera z przodu można wyposażyć w składane oparcie do transportu długich przedmiotów, takich jak deski surfingowe. Standardowo dostarczane są liczne praktyczne schowki, uchwyty na napoje, uchwyty na butelki oraz gniazdka zasilające, a na życzenie Audi oferuje nawet klimatyzowany uchwyt na napoje, aby utrzymać napoje gorące lub zimne. Opcjonalny pakiet schowków zawiera dodatkowy szczegół – punkt mocowania w nogach strony pasażera, do którego można przymocować różne akcesoria do przechowywania.
Najwyższe standardy bezpieczeństwa to norma w samochodach Audi. W fotelach przednich ograniczniki siły zapięcia pasów i poduszki powietrzne współpracują w nowy i szczególnie inteligentny sposób. Większość nadwozia Audi Q5 wykonana jest z wysokowytrzymałych i ultra-wytrzymałych stali, montowanych z maksymalną precyzją. Redukują one masę pojazdu, poprawiając jednocześnie bezpieczeństwo przy zderzeniu, sztywność oraz charakterystykę drgań.
Wnętrze Audi Q5 wykorzystuje typowe dla marki elementy designu, ale dodaje swoje unikalne wariacje – na przykład kokpit, skierowany ku kierowcy, jest ustawiony wyżej w zgodzie z wyprostowaną pozycją siedzącą. Exemplary ergonomia jest klasyczna dla Audi, podobnie jak liberalne wykorzystanie finezyjnych materiałów, takich jak aluminium, ekskluzywne drewno, chrom, skóra i Alcantara oraz szeroki wybór opcjonalnych pakietów designu.
Audi Q5 standardowo wyposażone jest w elektryczny hamulec postojowy, inteligentny kluczyk, system klimatyzacji oraz wyświetlacz w zestawie wskaźników pokazujący m.in. zalecany idealny bieg do efektywnej jazdy w danej sytuacji. Duży, centralny monitor jest również częścią standardowego wyposażenia. Gdy dodawany jest system nawigacji, wiele z elementów sterujących jest przenoszonych na panel MMI w konsoli centralnej. To następna generacja najlepszego systemu operacyjnego na rynku – z jeszcze bardziej intuicyjną grafiką i obsługą za pomocą dużego pokrętła.
Mocne i wydajne – silniki
Audi Q5 startuje z trzema wariantami silnikowymi – jednym silnikiem benzynowym i dwoma jednostkami TDI. Wszystkie silniki to modele z bezpośrednim wtryskiem, posiadające turbosprężarkę – charakteryzujące się doskonałymi osiągami, mocnym napędem oraz precyzyjnym wykończeniem, a jednocześnie oferujące imponującą wydajność paliwową.
Silnik 2.0 TFSI został całkowicie przeprojektowany. Czterocylindrowa jednostka łączy trzy nowoczesne technologie – doładowanie, technologię bezpośredniego wtrysku benzyny oraz innowacyjny system Audi valvelift do zmiennej kontroli skoku zaworów.
Wysoki moment obrotowy wynoszący 350 Nm dostępny jest przy 1 500 obr./min i pozostaje stały aż do 4 200 obr./min, osiągając maksymalną moc 211 KM. Audi Q5 2.0 TFSI przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,2 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 222 km/h i średnio 7,1 l/100 km.
Silnik 2.0 TDI, oparty na czterech cylindrach i 2 litrach pojemności, charakteryzuje się doskonałym wykończeniem dzięki nowemu systemowi wtrysku paliwa common-rail; podobnie jak silnik benzynowy, ma dwa wały wyrównawcze. Z momentem obrotowym 350 Nm (w zakresie od 1 750 do 2 500 obr./min), ten silnik wysokoprężny zapewnia typowo mocne osiągi z imponującą mocą 170 KM. Łączne zużycie paliwa wynoszące 5,6 l/100 km jest dowodem na skuteczną strategię efektywności Audi. Silnik TDI o pojemności dwóch litrów przyspiesza Audi Q5 od 0 do 100 km/h w 9,5 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 204 km/h.
Najmocniejszym silnikiem w ofercie jest 3.0 TDI. Ten silnik wysokoprężny V6 osiąga moc 240 KM i 500 Nm momentu obrotowego, który dostępny jest w zakresie od 1 500 do 3 000 obr./min. Z doskonałą reakcją i wykończeniem, przyspiesza Audi Q5 od 0 do 100 km/h w 6,5 sekundy, osiągając prędkość maksymalną 224 km/h i pokonując 7,8 l/100 km w cyklu mieszanym.
Siedem biegów – nowa skrzynia S tronic
Silnik 2.0 TDI przekazuje moc do sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów. Audi wprowadziło innowacyjną technologię zarówno do 3.0 TDI, jak i 2.0 TFSI – S tronic, nową skrzynię biegów z podwójnym sprzęgłem z siedmioma biegami. Ten nowoczesny komponent potrafi wykonać zmiany biegów w ułamku sekundy, oferując wyjątkowy komfort i wysoką efektywność. Kierowcy mogą pozwolić na automatyczne zmiany biegów w siedmiobiegowej skrzyni S tronic lub wybrać biegi ręcznie, przy pomocy przełączników na kierownicy.
Jak w nowym Audi A4, w Audi Q5 zmieniono położenie komponentów w układzie napędowym – dyferencjał znajduje się przed sprzęgłem, bezpośrednio za silnikiem. To rozwiązanie, pozwalające przesunąć oś przednią znacznie dalej do przodu, tworzy długi rozstaw osi oraz optymalne rozłożenie obciążenia osi. To właśnie te cechy nadają Audi Q5 jego unikalne mocne strony – dobrą stabilność kierunkową, wysoki komfort oraz imponującą dynamikę.
Pionier napędu na wszystkie koła, Audi standardowo wyposaża Audi Q5 w stały napęd na wszystkie koła quattro. W normalnych warunkach jazdy, skrzynia rozdzielcza rozdziela moc między oś przednią a tylną w stosunku 40:60, co zwiększa przyjemność z jazdy. W razie potrzeby, układ quattro może dostarczyć do 65% mocy na oś przednią i maksymalnie 85% na oś tylną.
Najnowsza generacja zawieszenia w Audi Q5 także przyczynia się do jego doskonałej stabilności. Przednia oś pięcioelementowa i tylna oś trapezowa wykonane są głównie z aluminium, a skrzynka kierownicza poniżej kieruje impuls kierowniczy bezpośrednio do kół. Duże hamulce zapewniają wysoką siłę hamowania. Audi Q5 będzie jeździć na lekkich, aluminiowych kołach w rozmiarze od 17 do 20 cali.
Nowy SUV Audi oferuje jednocześnie precyzję, pewność i komfort. Jego elektroniczny program stabilizacji (ESP) został przeprojektowany i wzbogacony o innowacyjne funkcje, takie jak czujnik, który informuje ESP, czy zamontowano bagażnik dachowy, co sprawia, że środek ciężkości Audi Q5 jest przesunięty wyżej, odpowiednio do obciążenia dachu wynoszącego do 100 kilogramów. Jeśli bagażnik dachowy jest obecny, ESP włącza się wcześniej w granicach obsługi. Bez obciążenia dachowego kierowca ma możliwość wykorzystania pełnego dynamicznego potencjału Audi Q5.
Audi Q5 nadaje się do wszelkich zastosowań i nawierzchni. Potrafi ciągnąć do 2 ton, a ten potężny pojazd doskonale sprawdza się w trudnym terenie. Standardowy system kontroli zjazdu z gór zapewnia bezpieczne pokonywanie stromych zboczy, regulując z góry wybraną prędkość podczas jazdy poniżej 30 km/h. ESP i jego podfunkcja – ABS, mają specjalne zakresy dostosowane do jazdy w terenie. ESP koncentruje się na osiągnięciu maksymalnej trakcji w trudnym terenie, natomiast ABS automatycznie rozpoznaje charakterystykę nawierzchni i wybiera idealną strategię dla piasku, żwiru lub luźnych kamieni.
Liczby mówią same za siebie: zdolność wspinaczkowa Audi Q5 wynosząca 31 stopni nachylenia jest wyjątkowa. Kąt zwisu wynosi 25 stopni dzięki krótkiemu przodowi. Kąt przejazdu, określony przez rozstaw osi, wynosi 17,5 stopnia. Prześwit to imponujące 20 centymetrów, a głębokość brodzenia wynosi do 50 centymetrów podczas przejazdu przez wodę.
Audi drive select – dla większej przyjemności z jazdy
Szeroki pakiet nowoczesnych technologii sprawia, że Audi Q5 skupia się jeszcze bardziej na kierowcy. Opcjonalny system sterowania Audi drive select kieruje działaniem różnych komponentów technologicznych i jest dostępny w kilku wersjach. Naciśnięciem przycisku kierowca decyduje, jak wiele uwagi należy poświęcić komfortowi lub zwinności. System MMI oferuje czwarty tryb, który można indywidualnie zaprogramować.
Audi drive select jest dostępny z dwoma innowacyjnymi komponentami. Jeden to elektroniczny regulator amortyzatorów, a drugi to dynamiczne prowadzenie Audi. Wyposażony w przekładnię superpozycyjną, ciągle zmienia stosunek kierowania i wspomaganie kierownicy, w zależności od prędkości – co oznacza mniejsze wysiłki przy parkowaniu i sztywniejsze kierowanie przy wyższych prędkościach. W granicach obsługi dynamiczna kierownica stabilizuje Audi Q5 w połączeniu z ESP poprzez natychmiastowe interwencje kierownicze.
Nowy SUV Audi opuszcza linię produkcyjną z bogatym wyposażeniem standardowym, w tym systemem audio z ośmioma głośnikami. W przypadku opcji multimedialnych dostępny jest nowoczesny moduł komponentów – najwyższy poziom rozbudowy obejmuje telefon z funkcją Bluetooth, napęd DVD, tuner telewizyjny, inteligentny system sterowania głosowego, interfejs iPod oraz wysokiej klasy system audio od duńskich specjalistów Bang & Olufsen. Doskonały system nawigacji posiada monitor o wysokiej rozdzielczości, umożliwiający nowoczesne, trójwymiarowe przedstawienie map. Dysk twardy, z którego działa system, może również przechowywać pliki muzyczne w formacie MP3.
Systemy asystujące: Prosto z klasy luksusowej
Na życzenie Audi Q5 można również wyposażyć w szereg zaawansowanych systemów pokładowych bezpośrednio zaczerpniętych z klasy premium, które uczynią jazdę jeszcze bardziej relaksującą. Należą do nich zaawansowany system parkowania Audi z tylną kamerą, Audi lane assist (system ostrzegania o wypadnięciu z pasa ruchu) oraz Audi side assist, który ostrzega o zagrożeniach podczas zmiany pasa. Adaptacyjny tempomat utrzymuje stałą odległość między wydajnym SUV-em a pojazdem z przodu.