AUDI Q5 2012-2016

Facelifting pierwszej generacji Audi Q5 trafił na rynek w 2012 roku. Samochód zyskał wiele ulepszeń, obejmujących wygląd zewnętrzny, wnętrze oraz komorę silnikową.

Po zakończeniu światowego kryzysu gospodarczego producenci samochodów zaczęli odbudowywać swoje udziały w rynku, a Audi zajmowało czołową pozycję ze swoim średniej wielkości SUV-em klasy premium. Był to najczęściej sprzedający się model w swojej klasie w Europie. W Stanach Zjednoczonych Q5 uznawano za SUV o kompaktowych rozmiarach.

Na przodzie znajdują się reflektory z wbudowanymi światłami dziennymi LED. Tylne światła były jednoczęściowe; pojawiły się też LED-owe paski, które współgrały z reflektorami xenonowymi. Dodatkowe światła w tylnej części włączały się po otwarciu tylnej klapy.

W środku kierowca zauważył nową, płaską kierownicę. Opcjonalnie dostępny był nowy system MMI (Multi-Media Interface) z czterema dodatkowymi przyciskami ułatwiającymi obsługę. Dla zewnętrznych pasażerów z tyłu Audi oferowało podgrzewane fotele. Podobnie jak w wersji przed liftingiem, Q5 zapewniał wystarczająco dużo miejsca dla pasażerów. Bagażnik był bardzo duży, oferując do 1614 litrów (57 cu-ft) przestrzeni.

W komorze silnikowej Q5 oferował szeroki wybór zarówno silników benzynowych, jak i diesla. Moc silników wahała się od 143 do 272 koni mechanicznych. Nowością był bi-turbo silnik 3.0 TDI, który oferował 258 koni. Wszystkie wersje wyposażone były w standardowy system napędu na wszystkie koła. W zależności od wersji silnika, oferowano automatyczną skrzynię biegów 7 (dwu-sprzęgłową) lub 8 (z konwerterem momentu obrotowego). Standardową skrzynią biegów dla niektórych silników była 6-biegowa skrzynia manualna.

Sportowy, atrakcyjny i wszechstronny – Audi Q5 to najbardziej udany SUV klasy średniej w Europie. Teraz jest jeszcze lepszy – wprowadzono wiele nowych rozwiązań w zakresie designu, infotainment, systemów wspomagających oraz silników. Hybrydowe Q5 quattro łączy moc sześciocylindrowego silnika z oszczędnością paliwa czterocylindrowej jednostki, podczas gdy nowe SQ5 TDI pokazuje dynamiczny potencjał serii z mocą 230 kW (313 KM) – to pierwszy model S od Audi z silnikiem diesla.

Sportowa linia Audi Q5 z płaskim dachem pojawia się teraz w starannie zrewidowanej i wyostrzonej formie. Grille w kształcie pojedynczej ramki mają ścięte górne rogi; ich pionowe chromowane tralki i pierścienie Audi nadają rzeźbiarski wygląd. Zderzaki, wloty powietrza i przednie światła przeciwmgielne również są nowe.

Opcjonalne reflektory xenon plus mają ciągły pasek LED do jazdy dziennej wokół krawędzi, podobnie jak tylne światła. Sportowy pakiet zewnętrzny S line oraz charakterystyczny pakiet stylizacji terenowej to opcje, które wyraźnie akcentują wygląd Audi Q5. Klapa bagażnika o opływowym kształcie – typowy element designu modeli Audi Q – i pokrywa silnika są wykonane z aluminium. W komorze pasażerskiej zastosowano zaawansowane stale utwardzane, które redukują wagę; są one niezwykle mocne, a jednocześnie lekkie.

Design zewnętrzny

Audi Q5 charakteryzuje się sportowymi proporcjami; jego nadwozie ma płynne linie i sportowo rzeźbione powierzchnie, sprawiając wrażenie, jakby zostało wyrzeźbione z jednego bloku. Linia tornada biegnąca poniżej szyb bocznych tworzy ostre krawędzie nad kołami. Klapa bagażnika otacza nadwozie – to typowy element designu wszystkich modeli Audi Q.

Linia dachu opada w kształcie coupe, znacząco cofając słupki A i C. Wokół okien standardowy pakiet z wysokojakośnego czernionego materiału akcentuje styl samochodu, a spojler wizualnie wydłuża linię dachu. Belki dachowe wykonane są z anodowanego aluminium – lub opcjonalnie w kolorze czarnym – a poprzeczka to standard. Facelifting niemal nie zmienił wymiarów pojazdu: Audi Q5 ma długość 4,629 mm (182,24 cali), szerokość 1,898 mm (74,72 cali) i wysokość 1,627 mm (64,06 cali). Rozstaw osi wynosi 2,812 mm (110,71 cali), a zwisy są krótkie.

Jednak styl pojazdu stał się bardziej charakterystyczny w wielu aspektach; przód wydaje się niższy i szerszy. Grille w kształcie pojedynczej ramki w czarnym połysku mają teraz sześć kątów, a ich pionowe chromowane pręty i pierścienie Audi mają rzeźbiarski wygląd. Zderzak również jest nowy; integruje duże wloty powietrza z wysokoprzecietnymi czarnymi elementami. Standardowe światła przeciwmgielne mają otaczające je chromowane pierścienie.

Nowe reflektory nadają Audi Q5 zdecydowany wygląd. Przy opcjonalnych światłach xenon plus, wysokowydajne LED-owe światła do jazdy dziennej tworzą smukły, wizualnie jednolity pierścień, który niemal podąża za całą zewnętrzną konturą jednostki reflektorowej. Jako opcję Audi może wyposażyć Q5 w adaptacyjne światło, które łączy dynamiczne światło skrętne i statyczne światło skrętne.

Tylne światła są połączone; opływowe paski LED pojawiają się w interakcji z reflektorami xenon plus. Ponieważ tylne światła nie są widoczne, gdy klapa bagażnika jest otwarta, w Audi Q5 dodano światła do zderzaka.

Wlot powietrza również został przeprojektowany. Wyloty układu wydechowego mają chromowe wykończenie i są spłaszczone od dołu. Silniki diesla o pojemności dwóch litrów mają jeden wylot po lewej, podczas gdy wszystkie inne silniki mają wyloty z obu stron.

Rozwiązania dla indywidualistów: kolory i elementy dodatkowe

Audi oferuje zaktualizowane Audi Q5 w 15 kolorach zewnętrznych, z czego cztery to nowe odcienie. Kolorami jednolitymi są Brilliant Black i Ibis White. Lakier metalizowany to Arctic Silver, Cuvee Silver, Ice Silver, Glacier White, Maya Brown, Moonlight Blue, Monsoon Gray, Scuba Blue, Teak Brown i Volcano Red. Kolory perłowe Lava Gray, Phantom Black i Daytona Gray (dla sportowego pakietu S line) uzupełniają paletę kolorów. Jako opcję Audi może pomalować SUV-a na dowolny kolor wybrany przez klienta.

Klienci mogą wybierać spośród trzech wersji kolorystycznych dla zewnętrznych elementów dodatkowych, takich jak dolne sekcje zderzaków i listwy wykończeniowe drzwi. W standardzie dostępny jest kolor czarny, można je pomalować kontrastowym kolorem lub w kolorze nadwozia jako opcję. Inną sportową alternatywą jest czarny, ekskluzywny pakiet stylizacji Audi (nie dla 2.0 TDI z napędem na przednie koła).

Audi skonfigurowało pakiet zewnętrzny S line dla tych, którzy preferują dynamiczny wygląd. Dodaje sportowe akcenty do zderzaków, osłon wlotów powietrza i wlotu powietrza w kolorze szaroplatynowym.

Listwy wykończeniowe drzwi mają kolor nadwozia, a spojler dachu został wydłużony. Emblematy S line pojawiają się na błotnikach i wykończeniach progów, a chroniący zderzak z tyłu błyszczy ze stali nierdzewnej.

Opcjonalny pakiet stylizacji terenowej z programu Audi exclusive nadaje Audi Q5 wyjątkowo wytrzymały wygląd. Modyfikacje dotyczą zderzaków, osłon wlotów powietrza, listew wykończeniowych drzwi, wykończeń progów i chroniących zderzak. Plastikowe elementy dodatkowe rozszerzają nadkola, a panele ze stali nierdzewnej chronią podwozie z przodu i z tyłu. Pakiet stylizacji terenowej dostępny jest w połączeniu z dużymi kołami z programu Audi exclusive.

Nadwozie

Masa własna Audi Q5 2.0 TDI rozwijającego 105 kW (143 KM) bez kierowcy wynosi 1,680 kg (3703,77 lb) – to doskonała wartość w tej klasie pojazdów. Gdy wprowadzono go na rynek cztery lata temu, nadwozie zdobyło Europejską Nagrodę za Nadwozie Samochodowe – najbardziej prestiżową nagrodę w dziedzinie designu samochodowego.

Nadwozie Audi Q5 składa się z inteligentnej mieszanki materiałów. Klapa bagażnika i pokrywa silnika wykonane są ze stalowych paneli; sama klapa bagażnika waży 8,1 kg (17,86 lb) mniej od odpowiedniej części stalowej. Przedni poprzeczny człon i jego komory crashowe wykonane są z profili aluminiowych; razem ważą mniej niż 5,0 kg (11,02 lb).

Komora pasażerska integruje stale utwardzane w wielu obszarach; te stale osiągają ekstremalne poziomy wytrzymałości na rozciąganie dzięki drastycznej zmianie temperatury podczas formowania. Umożliwiają one działanie przy niewielkich grubościach ścianek, co sprawia, że są niezwykle lekkie. W sumie ważą 44 kg (97,00 lb), o 15 kg (33,07 lb) mniej niż konwencjonalne części. Wytłoczone arkusze – arkusze metalowe o różnych grubościach – w tylnej części podłogi redukują wagę o 1,9 kg (4,19 lb).

W nadwoziu Audi Q5 – bez drzwi, pokryw czy blachy – stale utwardzane stanowią 9,1 procent całkowitej masy. 3,3 procent to stali ultra-wysokiej wytrzymałości, 12,3 procent to stali o wysokiej wytrzymałości, 44,5 procent to stali wysokiej jakości i 30,8 procent to stali głęboko tłoczonych.

Precyzyjne do setnych milimetra: struktura nadwozia

W procesie montażu nadwozia Audi zapewnia wysoką precyzję do setnych milimetra. W wielu obszarach specjalnie zaprojektowane kleje wzmacniają połączenia, a spawanie laserowe jest używane do progów i drzwi. Wysokotecnologiczne metody lutowania są wykorzystywane do łączenia komponentów w widocznej części rynny deszczowej z tyłu oraz paneli bocznych i dachu – złącze zerowe, które odzwierciedla myślenie jakościowe marki.

Wysoki poziom sztywności nadwozia stanowi podstawę cichej atmosfery w komorze pasażerskiej, komfortowej jazdy i precyzyjnego sportowego prowadzenia. System ochrony pasażerów również jest na najwyższym poziomie. W przypadku kolizji czołowej przedni poprzeczny człon rozkłada siły na górne i dolne człony boczne. Aluminiowa podstawa dla przedniej osi i silnika kieruje siły w stronę podłogi i struktury tunelu. W przypadku kolizji tylnej człony boczne, tylne koła i progi boczne absorbują energię uderzenia wzdłuż zdefiniowanych ścieżek. W przypadku kolizji bocznej, słupki B, progi boczne i dwa poprzeczne człony w podłodze wykonują większość pracy deformacyjnej.

Systemy zabezpieczeń Audi Q5 są precyzyjnie dostosowane do właściwości deformacyjnych nadwozia. W przypadku kolizji czołowej biorą pod uwagę – na podstawie danych z czujników – położenie siedzeń kierowcy i pasażera z przodu w momencie uruchamiania; to pozwala na bardzo dobre zabezpieczenie osób różnej wielkości. W kolizjach z pieszymi Audi Q5 spełnia wszystkie kluczowe przepisy dzięki dużym przestrzeni deformacyjnym i piankowej strefie za zderzakiem. Aluminiowe komory crashowe przed członami bocznymi zapewniają, że struktura nadwozia pozostaje nienaruszona w kolizjach do prędkości około 15 km/h (9,32 mph).

Audi Q5 dokonuje wyraźnego stwierdzenia w swoim współczynniku oporu powietrza cD wynoszącym 0,32 lub 0,33 – co jest możliwe dzięki intensywnym udoskonaleniom projektowym zewnętrznej powłoki, podwozia i komory silnika. Jego powierzchnia frontalna wynosi 2,65 m2 (28,52 stóp kwadratowych). Skomplikowane modyfikacje aeroakustyczne zapewniają niskie poziomy hałasu nawet przy dużych prędkościach. Takie szczegóły jak potrójne uszczelki drzwi, rynny deszczowe przy słupkach A i design lusterka zewnętrznego mają tu znaczący wpływ.

Wnętrze i bagażnik

Wnętrze Audi Q5 ma sportowy wygląd, jego styl jest elegancki i lekki, a jego sterowanie – już intuicyjne i proste – zostało jeszcze bardziej udoskonalone. Kierownice zostały przeprojektowane – z czterema lub trzema ramionami w stylu Q. Opcjonalna kierownica o płaskim dnie z nowym układem klawiszy wielofunkcyjnych i łopatkami do zmiany biegów jest dostępna. Przy sterowaniu automatyczną skrzynią biegów z dźwigni wyboru biegów teraz łatwiej przestawić się na program S, co wymaga jedynie naciśnięcia jednego przycisku.

Nowy, wysoko wydajny system automatycznej klimatyzacji również wykazuje poprawę. Opcjonalne ogrzewanie i wentylacja foteli mogą być regulowane w trzech poziomach bezpośrednio z przycisków sterujących. Wyświetlacze na konsoli środkowej są podświetlane na biało, wskazówki instrumentów zostały ulepszone, a dźwignie kierownicy i kluczyki zapłonowe zostały przeprojektowane.

Opcjonalny MMI navigation plus teraz wykonuje swoje zadania zaledwie za pomocą czterech stałych klawiszy dla obszarów Nawigacja, Telefon, Radio i Media. Pokrętło głośności ma funkcję przeskakiwania utworów. Teraz tylko jeden przycisk jest potrzebny do obsługi systemu dynamiki jazdy Audi drive select – innej opcji.

Fotele przednie – oba z regulacją wysokości – oferują doskonałe wsparcie dla ruchu ciała. Standardem jest regulowany środkowy podłokietnik z schowkiem i uchwytami na napoje. Jako opcję Audi może zainstalować fotele elektrycznie regulowane, z funkcją pamięci po stronie kierowcy, oraz elektrycznym czterokierunkowym wsparciem lędźwiowym. Ogrzewanie siedzeń jest również opcją dla zewnętrznych siedzeń tylnych.

Miękko tapicerowane, klimatyzowane fotele komfortowe z perforowanym skórzanym pokryciem to szczególnie luksusowa opcja. Mogą być wentylowane w sześciu etapach za pomocą małych wentylatorów. Jeśli system wykryje, że następuje nadmierne chłodzenie, automatycznie aktywuje się ogrzewanie siedzeń. Fotele sportowe z wsparciem lędźwiowym i wyjmowanymi poduszkami są dostępne jako alternatywa w sportowym pakiecie S line, ekskluzywnej linii Audi oraz w niektórych pakietach stylistycznych.

Wszyscy pasażerowie Audi Q5 cieszą się dużą ilością miejsca na głowę, ramiona, nogi i stopy, a wsiadanie do pojazdu jest bardzo komfortowe. Kąt nachylenia oparć tylnej kanapy można regulować w zakresie od 24 do 30 stopni, a L-kształtne zagłówki niemal nie wpływają na widoczność w lusterku wewnętrznym. Inne opcje, które ułatwiają życie w samochodzie to chłodzone uchwyty na napoje oraz wszechstronny pakiet schowków.

Wybór materiałów i ich użycie odzwierciedlają bezkompromisowe myślenie o jakości w Audi; wnętrze Q5 zostało dodatkowo udoskonalone. Panel na zegarze jest szary, a wkładka na konsoli środkowej wokół panelu klimatyzacji automatycznej i radia jest w wysokim połysku czarna. Przyciski do klimatyzacji i infotainmentu, przyciski podnoszenia okien, dysze powietrzne oraz przełączniki regulacji lusterek posiadają eleganckie chromowane pierścienie.

Standardowe wstawki w Audi Q5 to plastik w monotematycznym kolorze platynowym i truflowym beżowym. Dostępne opcje to aluminium i trzy gatunki drewna: orzech bursalminowy w brązowym kolorze, naturalny brązowy ash i wyrafinowany fornir dębowy beaufort. Wykończenie lakierem fortepianowym w czarnym kolorze, plastik wzmocniony włóknem węglowym (CFRP) oraz sześć gatunków wykwintnego drewna z programu Audi exclusive uzupełniają dostępne opcje.

Eleganckie: nowe kolory wnętrza

Schematy kolorystyczne wnętrza są elegancko dobrane – wszystkie odcienie kolorów są nowe, z wyjątkiem czerni. Wiele elementów siedzeń, deski rozdzielczej i wykończeń drzwi dostępnych jest w kolorach czarnym, kasztanowym brązowym, szarym tytanowym, pistacjowym beżowym lub truflowym beżowym. Wykładzina jest czarna, stalowoszara lub beżowa, podsufitka srebrna, beżowa lub czarna. Dodano kombinację czarny/mayan brown dla tapicerki siedzeń.

Jako alternatywę dla tapicerki materiałowej, Audi oferuje jakość skór Milano oraz Fine Nappa, a także połączenie Alcantary i skóry. Szeroki wybór pakietów skórzanych i kombinacji z programu Audi exclusive, w tym najwyższej jakości Valcona, uzupełnia ofertę. Dla podsufitki dostępna jest Alcantara w dwóch kolorach.

W programie Audi exclusive dostępne są także inne rekomendowane spersonalizowane wnętrza, w tym linia ekskluzywna Audi. Jej podstawowy kolor to czarny, a fotele sportowe są wykończone w dwutonowej skórze Fine Nappa. Centrum paneli są alabastrowo białe, koniakowe i chmurnoszare.

Sportowy pakiet S line wprowadza wnętrze w czerń. Wybór pokryć foteli to mix materiału/skóry, połączenie Alcantary/skóry oraz skóra Fine Nappa; oparcia siedzeń mają wytłoczone logotypy S line. Szare kontrastowe szwy (nie dla Fine Nappa) stanowią wizualne akcenty. Inne finezyjne detale znajdują się na kierownicy, dźwigni zmiany biegów lub dźwigni wyboru biegów oraz dywanikach podłogowych. Wstawki są w matowym szczotkowanym aluminium lub czarnym wykończeniu fortepianowym. Sportowy pakiet S line uzupełniają fotele sportowe, sportowe zawieszenie S line, 19-calowe koła, emblematy na nadwoziu oraz wykończenia progów, jak również stalowy ochraniacz na zderzak.

Przestronny: bagażnik

Bagażnik Audi Q5 oferuje podstawową pojemność 540 litrów (19,07 stóp sześciennych); jego wysokość załadunkowa wynosi zaledwie 69 cm (27,17 cala), a w rezultacie prawie zrówna się z podłogą ładunkową. Maksymalna szerokość załadunku wynosi 105 cm (41,34 cala), a maksymalna długość ładunku to 93 cm (36,61 cala). W tej przestrzeni łatwo zmieścić cztery torby golfowe. Maksymalny ładunek pojazdu wynosi 580 kg (1278,68 lb). Standardowe wyposażenie obejmuje siatkę dzielącą, gniazdo zasilania 12 V, składane uchwyty na torby oraz cztery punkty mocowania.

Rozmiar bagażnika można wygodnie zwiększyć za pomocą zaczepów w bocznych ścianach. Po ich pociągnięciu, dzielone oparcia tylnej kanapy – które są poddane naprężeniu przez sprężyny – automatycznie opadają na poduszki siedzeń. Jeśli dźwignie są uruchomione podczas opadania oparć, są uniesione ponownie o około 45 stopni. Rozszerzona przestrzeń ładunkowa oferuje 1,560 litrów (55,09 stóp sześciennych) pojemności i maksymalną długość ładunku 170 cm (66,93 cala).

Pod zdejmowaną podłogą bagażnika znajduje się dodatkowa komora, dla której można zamówić wodoodporną tackę. Inne opcjonalne funkcje to elektryczny napęd klapy bagażnika, system szyn odpowiednich do mocowania ładunku oraz odwracalna mata podłogowa.

Opcjonalne tylne siedzenie plus oferuje do 100 mm (3,94 cala) długości regulacji i jest wyposażone w otwór transportowy; można je uzupełnić o opcjonalną torbę do przewozu nart i snowboardów. Fotel pasażera z przodu z opadającym oparciem to kolejna opcja, która znacznie zwiększa pojemność ładunkową.

Program akcesoriów oferuje wiele różnych uchwytów do transportowania rowerów, kajaków, desek surfingowych i nart. W zależności od silnika Audi Q5 może holować przyczepy o wadze do 2,4 ton metrycznych (na 12-procentowym nachyleniu).

Silniki

Oferta silników Audi Q5 pokazuje skumulowaną wiedzę technologiczną Audi. Oszczędność paliwa poprawiła się o do 15 procent w trzech silnikach TDI i dwóch TFSI, mimo że większość jednostek zyskała na mocy i momencie obrotowym. Wszystkie silniki są turbodoładowane i mają bezpośredni wtrysk z wysokim momentem obrotowym. System start-stop – który działa również w niskich temperaturach dzięki mocnej baterii – jest standardowy we wszystkich jednostkach; nawet wentylator chłodzący został zoptymalizowany pod kątem maksymalnej wydajności.

Zmodyfikowany 2.0 TDI, który pracuje z pojemnością 1,968 cc, dostępny jest w dwóch wersjach. Jego techniczne zalety to niskie tarcie wewnętrzne, turbodoładowanie z regulowanymi łopatkami i wahadło odśrodkowe w dwumasowym kole zamachowym. To sprawia, że silnik działa jeszcze ciszej przy niskich prędkościach i umożliwia wcześniejsze zmiany biegów, co prowadzi do bardziej efektywnej jazdy.

Pierwsza wersja, 2.0 TDI, produkuje 105 kW (143 KM) i 320 Nm (236,02 lb-ft) momentu obrotowego; ten moment jest dostępny od 1,750 do 2,500 obr/min. Silnik czterocylindrowy ma łączny spalanie 5,3 litra oleju napędowego na 100 km (44,38 US mpg) – odpowiada to 139 gramom na km (223,70 g/mile) CO2. Przyspieszenie od zera do 100 km/h (62,14 mph) zajmuje 10,9 sekundy, a jego maksymalna prędkość to 192 km/h (119,30 mph).

Druga wersja silnika o pojemności dwóch litrów zwiększa moc do 130 kW (177 KM) i moment obrotowy do 380 Nm (280,27 lb-ft), również od 1,750 do 2,500 obr/min. Przy S tronic, sprint do prędkości autostradowej (62,14 mph) trwa 9,0 sekundy, a maksymalna prędkość wynosi 200 km/h (124,27 mph). Potężny 2.0 TDI ma łączny spalanie 6,0 litra paliwa na 100 km (39,20 US mpg) z emisją CO2 wynoszącą 159 gramów na km (255,89 g/mile).

Najmocniejszy silnik w gamie TDI to całkowicie nowy 3.0 TDI, który mobilizuje 2,967 cc pojemności. Jego kluczowe właściwości to niska masa nieco ponad 190 kg (418,88 lb), oszczędny napęd łańcuchowy, niskie tarcie wewnętrzne, regulowana pompa olejowa oraz złożony system zarządzania termicznego: silnik i głowice cylindrów mają osobne obiegi chłodzenia, które są ze sobą połączone przez zawory sterujące.

Silnik V6 diesla produkuje 180 kW (245 KM) i przekazuje 580 Nm (427,79 lb-ft) momentu obrotowego na wał korbowy w zakresie od 1,750 do 2,750 obr/min. Przyspiesza Audi Q5 od zera do 100 km/h (62,14 mph) w czasie 6,5 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 225 km/h (139,81 mph). Jego łączny koszt paliwa wynosi zaledwie 6,4 litra na 100 km (36,75 US mpg), co odpowiada 169 gramom CO2 na km (271,98 g/mile).

Całkowicie nowy: 2.0 TFSI

Silniki benzynowe łączą również moc z zdumiewającą wydajnością. 2.0 TFSI, który mobilizuje 1,984 cc pojemności, pojawia się jako całkowicie nowy rozwój z innowacyjnymi rozwiązaniami w wielu obszarach technicznych. Jest następcą silnika, który przez pięć lat z rzędu otrzymywał tytuł „Silnik Roku”.

Nowy silnik czterocylindrowy wykazuje krzywą momentu obrotowego podobną do TDI – osiąga maksymalny moment obrotowy 350 Nm (258,15 lb-ft) przy niskich 1,500 obr/min i utrzymuje go na stałym poziomie do 4,500 obr/min. Oferuje pełne 165 kW (225 KM) mocy przy niskich 4,500 obr/min. Przy manualnej skrzyni biegów 2.0 TFSI przyspiesza Audi Q5 od zera do 100 km/h (62,14 mph) w czasie 7,6 sekundy (tiptronic: 7,1 sekundy) i do maksymalnej prędkości 222 km/h (137,94 mph).

Jego łączny koszt paliwa wynosi tylko 7,6 litra paliwa na 100 km (30,95 US mpg) (z tiptronic: 7,9 litra [29,77 US mpg]) – co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 176 (184) gramów na km (283,24 [296,12] g/mile).

Jedną z innowacji w 2.0 TFSI jest wprowadzenie pośredniego wtrysku paliwa. Uzupełnia to bezpośredni wtrysk benzyny FSI w przypadkach częściowego obciążenia, poprawiając wydajność paliwa i redukując emisję cząstek stałych. Wtrysk FSI, który działa pod ciśnieniem do 200 barów, jest wykorzystywany przy uruchamianiu silnika i wyższych obciążeniach. W zakresie napełniania komór spalania inżynierowie wprowadzili nowe stopnie swobody: oba wałki rozrządu mogą być regulowane w razie potrzeby; po stronie wydechowej system Audi valvelift zmienia skok zaworu w dwóch etapach.

W innowacyjnym systemie zarządzania termicznego, dwa wirnikowe łopatki zintegrowane w jednym module regulują przepływ chłodnicy. Zapewniają one, że olej silnikowy szybko nagrzewa się do swojej temperatury roboczej po uruchomieniu silnika i regulują temperaturę chłodziwa w zakresie od 85 do 107 stopni Celsjusza w zależności od sytuacji na drodze. To osiąga optymalny stosunek między minimalnym tarciem a wysoką efektywnością termodynamiczną przy wszystkich obciążeniach i prędkościach obrotowych.

Kolektor wydechowy czterocylindrowego silnika jest zintegrowany w głowicy cylindrów, wokół której krąży chłodziwo. To rozwiązanie obniża temperaturę spalin, co poprawia wydajność paliwa podczas sportowego trybu jazdy, ponieważ unika nadmiaru doładowania. Tutaj również pojawia się nowo opracowany turbosprężarka. Jego kluczową poprawą jest elektryczny regulator ciśnienia doładowania, który reguluje ciśnienie doładowania niezwykle szybko i precyzyjnie – co sprawia, że odpowiedź silnika jest jeszcze bardziej spontaniczna.

Tarcie wewnętrzne również zostało znacznie zredukowane – dzięki nowemu rodzajowi powłoki na nogach tłoków oraz niskiemu tarciu łożysk na dwóch wałkach równoważących dla bardzo płynnej pracy silnika. Regulowana pompa olejowa zużywa bardzo mało energii.

Najsilniejszy silnik benzynowy: 3.0 TFSI z superładowarką

Najmocniejszym silnikiem benzynowym w Audi Q5 jest nowy 3.0 TFSI, który zastępuje silnik wolnossący o pojemności 3.2 litra. Jego superładowarka, napędzana paskiem przez wał korbowy, umieszczona jest w układzie V pod kątem 90 stopni. Wewnątrz tej jednostki dwa wirnikowe tłoki obracają się z prędkością przekraczającą 20,000 obr/min; szczelina powietrzna między nimi ma zaledwie kilka tysięcznych milimetra. Mechaniczny superładowacz spręża powietrze do wartości 0,8 bara; następnie dwa chłodnice powietrza je schładzają.

Superładowacz znajduje się za zaworem przepustnicy, co poprawia jego wydajność. Krótkie ścieżki gazowe w dół skutkują wczesnym i stromym wzrostem krzywej momentu obrotowego. Wprowadzono różne działania, aby akustycznie izolować hałas superładowacza; wałek równoważący w lekkim stopie silnika poprawia właściwości płynności. Regulowane wałki rozrządu i klapy w kanałach dolotowych zapewniają optymalne napełnianie komór spalania.

3.0 TFSI, który produkuje swoją moc z pojemności 2,995 cc, jest silnikiem o dużej mocy i rezonansowym brzmieniu. Oferuje 200 kW (272 KM) i produkuje 400 Nm (295,02 lb-ft) momentu obrotowego w zakresie od 2,150 do 4,780 obr/min. Standardowe przyspieszenie do 100 km/h (62,14 mph) zajmuje 5,9 sekundy, a jego przyspieszenie kończy się na 234 km/h (145,40 mph). Ustandaryzowana wartość spalania silnika wynosi zaledwie 8,5 litra na 100 km (27,67 US mpg) – z emisją CO2 wynoszącą 199 gramów na km (320,26 g/mile).

Napęd

Każda wersja Audi Q5 jest fabrycznie wyposażona w dostosowaną do niej skrzynię biegów – sześciobiegową manualną, sportową siedmio-biegową S tronic lub wygodną ośmiobiegową tiptronic. Wszystkie skrzynie biegów charakteryzują się wysokim poziomem wydajności, precyzyjnym działaniem i szerokim doborem przełożeń: niższe biegi mają bliskie, sportowe przełożenia, podczas gdy wyższe mają szerokie przełożenia, aby zmniejszyć obroty silnika. Różnicowy wałek znajduje się przed sprzęgłem i konwerterem momentu, co przesuwa przednią oś na daleką przednią pozycję. Skutkuje to dłuższym rozstawem osi i dobrze zrównoważonym rozkładem obciążenia osi.

Wśród silników czterocylindrowych standardowa jest skrzynia biegów manualna. Jej waga jest niska, a metoda montażu widełek zmiany biegów odsprzęga dźwignię zmiany biegów od wibracji. System informacji o kierowcy z programem wydajności, który jest standardowy w Audi Q5, zawiera wskaźnik zmiany biegów. Manualne skrzynie biegów są sprzężone z termalnym systemem zarządzania silnikiem. Obieg grzewczy w wymienniku ciepła szybko podnosi temperaturę płynu przekładniowego po zimnym uruchomieniu; jeśli płyn chłodzący silnika jest wystarczająco gorący, część jego ciepła jest przekazywana do skrzyni biegów.

Ośmiobiegowy tiptronic, standardowy w 3.0 TFSI i opcjonalny w 2.0 TFSI, jest nowością w serii modeli Q5. Jednym z czynników przyczyniających się do wysokiej wydajności szybko i bardzo komfortowo zmieniającej moment obrotowy jest wysoko wydajna pompa olejowa. Innym czynnikiem jest ogrzewanie płynu przekładniowego w ramach systemu zarządzania termicznego. Hydrauliczny zbiornik wspiera funkcję start-stop: Po ponownym uruchomieniu silnika, przechowywana ciecz jest wpychana do systemu – a tiptronic jest gotowy do startu w bardzo krótkim czasie.

Siedmio-biegowe S tronic jest standardowe w 3.0 TDI i opcjonalne w 2.0 TDI o mocy 130 kW (177 KM). Jest to najbardziej sportowy system przekładni w Audi Q5, składający się z dwóch podprzekładni obsługiwanych przez dwa sprzęgła. Sekwencyjne przełączanie biegów odbywa się poprzez przełączanie sprzęgieł; zajmuje to tylko kilka setnych sekundy i występuje niemal niezauważalnie. Jak w ośmiobiegowym tiptronic, kontroler S tronic oferuje całkowicie automatyczny tryb z trybem D (Drive) i trybem S (Sport); jako alternatywa, kierowca może ręcznie zmieniać biegi.

Stały napęd na cztery koła quattro jest standardowy dla wszystkich wersji silnikowych z wyjątkiem 2.0 TDI rozwijającego 105 kW (143 KM), który napędza przednie koła. Centralnym elementem napędu jest ograniczona ślizgowość dyferencjał centralny. W normalnej jeździe rozdziela 40 procent mocy silnika na przednie koła, a 60 procent na tylne koła. Jeśli występuje poślizg kół, większość mocy jest przenoszona na drugą oś – do 70 procent może być przenoszone na przednie koła, a do 85 procent na tylne.

Kontrola momentu obrotowego wybierającego koła jest idealnym uzupełnieniem systemu napędu quattro. W szybkiej jeździe po zakręcie inteligentne oprogramowanie wykrywa, kiedy jedno z kół po wewnętrznej stronie zakrętu traci przyczepność. Tuż przed wystąpieniem poślizgu, hamuje koło za pomocą bardzo małej, niemal niezauważalnej interwencji – co poprawia prowadzenie i czyni jazdę jeszcze bezpieczniejszą.

Podwozie

Audi Q5 to najbardziej sportowy SUV w swojej klasie, dzięki dynamicznemu podwoziu. Teraz pojawia się z nowym strojem i lepszym balansem charakterystyk sprężyn, amortyzatorów i stabilizatorów.

Pięcio-linkowe zawieszenie przednie, które ma szerokość toru 1,617 mm (63,66 cali) (2.0 TDI z napędem na przednie koła: 1,625 mm [63,98 cali]), może niezależnie radzić sobie z siłami podłużnymi i poprzecznymi. W kierunku poprzecznym, jego łożyska zostały skalibrowane pod kątem sztywności, a tym samym sportowej precyzji, podczas gdy są komfortowo miękkie w kierunku podłużnym.

Wiele komponentów zawieszenia przedniego wykonanych jest z aluminium w celu zmniejszenia mas niesprężynowych. To dotyczy integralnej ramy obciążeniowej dla silnika i osi, która jest mocno przykręcona do przedniej części, aby zwiększyć sztywność, wokół bloku łożyskowego, i która łączy górny łącznik zawieszenia z nadwoziem, wokół łożyska obrotowego oraz wokół pięciu łączników na kole. Rura stabilizacyjna również oszczędza wagę.

Nowy system wspomagania kierownicy elektrycznej nie zużywa energii w trakcie jazdy na wprost, co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa o do 0,3 litra (0,08 US galonów) na 100 km (62,14 mil). Jego silnik elektryczny jest zintegrowany w przekładni kierowniczej w oszczędzającym miejsce i wagę designie. Nowy system kierownicy, który dostosowuje swoje wspomaganie do prędkości pojazdu, ma bezpośrednie przełożenie z przełożeniem 15,9:1; jego feedback jest spontaniczny i precyzyjny. Promień skrętu Audi Q5 wynosi około 11,6 metra (38,06 stóp) średnicy.

Samochód ma samonastawne zawieszenie tylne trapezoidalne, które łączy niskie wymagania przestrzenne z doskonałymi właściwościami jezdnymi. Stalowy człon poprzeczny stanowi wytrzymałe kręgosłup; jest dołączony do nadwozia za pomocą dużych gumowych mocowań.

Trapezoidalne łączenie, nośniki kół, górne poprzeczne połączenia i drążki kierownicze wykonane są z aluminium. Tak jak w zawieszeniu przednim, rurkowe stabilizatory zostały zoptymalizowane pod kątem wagi.

Sprężyny są podparte bezpośrednio na nośnikach kół i są montowane niezależnie od amortyzatorów gazowych, aby mogły reagować z wysoką wrażliwością. Opcjonalnie Audi może zainstalować sztywne sportowe zawieszenie S line (standard w sportowym pakiecie S line). W Audi Q5 2.0 TDI rozwijającym 105 kW (143 KM) i Q5 hybrid quattro cała struktura nadwozia została obniżona o 25 mm (0,98 cala). Szerokość toru tylnego wynosi 1,614 mm (63,54 cala) (2.0 TDI rozwijającym 105 kW: 1,620 mm [63,78 cala]).

Pięć samochodów w jednym: Audi drive select

Każdy samochód ma swój charakter – Audi Q5 ma ich nie mniej niż pięć w jednym samochodzie, gdy zainstalowany jest system dynamicznego prowadzenia Audi drive select. W swojej podstawowej wersji daje kierowcy dostęp do charakterystyki pedału przyspieszenia, punktów zmiany biegów automatycznej skrzyni biegów oraz ilości wspomagania kierownicy. Kierowca może wybierać spośród czterech trybów pracy – komfort, auto, dynamiczny i efektywność. W ostatnim z nich sterowniki dla klimatyzacji i tempomatu są obsługiwane w celu optymalizacji efektywności paliwa. Jeśli zainstalowany jest system nawigacji MMI, dostępny jest również indywidualny tryb; kierowcy mogą programować ten tryb samodzielnie w określonych granicach.

Inne komponenty mogą być włączone do systemu jako opcje, w tym zawieszenie z kontrolą tłumienia. Jego amortyzatory CDC (CDC: ciągła kontrola tłumienia) wykorzystują elektromagnetycznie kontrolowane zawory do regulacji przepływu płynu hydraulicznego między rurkami amortyzatorów. Moduł sterujący oblicza indywidualnie potrzebną moc dla każdego amortyzatora w cyklach zaledwie milisekund; uwzględnia również stan drogi, styl jazdy kierowcy i tryb Audi drive select.

Innym opcjonalnym modułem, którym zarządza Audi drive select, jest dynamiczna kierownica. Centralnym elementem tego systemu wysokiej klasy, który teraz działa również elektrycznie, jest przekładnia nakładkowa w kolumnie kierowniczej, napędzana przez silnik elektryczny. Ta tzw. przekładnia wałkowa może zmieniać przełożenie kierownicy o prawie 100 procent.

W miejskim ruchu dynamiczny system kierownicy daje kierowcy bardzo bezpośrednie odczucie drogi, podczas gdy przy dużych prędkościach, tzn. na drogach ekspresowych, jest celowo pośrednie. W granicach możliwości przy szybkiej jeździe po zakręcie może minimalizować podsterowność i nadsterowność z powodu efektów zmiany obciążenia; jego błyskawiczne interwencje sprawiają, że nie jest konieczne stosowanie dużych impulsów hamujących.

Od 17 do 20 cali: koła

Audi Q5 jeździ na dużych kołach aluminiowych. W 2.0 TDI ich średnica wynosi 17 cali, a rozmiar opon to 235/65. Dla silników rozwijających 165 kW (225 KM) i więcej, standardowe są koła 18-calowe z oponami 235/60. Jako opcje Audi i quattro GmbH mogą dostarczać koła o średnicy do 20 cali i opony do 255/45. Istnieje tu wiele bardzo atrakcyjnych wzorów – kolory antracytowe, półpolerowane i w wyglądzie tytanowym. Opony zimowe mają średnicę 17 i 20 cali. System monitorowania ciśnienia opon, który mierzy ciśnienie pośrednio, oraz zestaw naprawczy są standardowe; opcjonalnie dostępne jest koło zapasowe z oponą składaną.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.