Kompaktowy SUV od Audi zadebiutował w 2009 roku. Nadszedł czas na zmiany, a Audi zdecydowało się na krok naprzód w 2016 roku.
Design zewnętrzny można uznać za ponadczasowy; w 2016 roku wyglądał świeżo nawet w 2020 roku.
Większość samochodów z klasy Q5 z 2016 roku była dobrze wyposażona, jednak jednym z głównych mankamentów była słaba łączność z pojazdem. Q5 nie miało portu USB, a użytkownicy musieli zadowolić się cyfrowym interfejsem muzycznym Audi, co w 2016 roku było dość nietypowe.
Funkcje bezpieczeństwa, takie jak adaptacyjny tempomat czy system łagodzenia skutków kolizji, nie były dostępne w Q5.
Q5 oferowano w siedmiu wersjach wyposażeniowych: 2.0T Premium, 2.0T Premium Plus, 3.0T Premium Plus, 3.0T Prestige i 2.0T Hybrid Prestige. Oczywiście, nazwy poszczególnych wersji odpowiadały dostępnym silnikom.
W standardzie Q5 posiadało panoramiczny sunroof. Opcjonalnie użytkownicy mogli wybrać adaptacyjne amortyzatory oraz premium system audio Bang & Olufsen.
Pod względem bezpieczeństwa Q5 było wyposażone w kontrolę stabilności i trakcji, poduszki powietrzne z przodu i z boku, czujniki parkowania, kamerę tylnią oraz system monitorowania martwego pola – ostatnie trzy elementy wchodziły w skład pakietu technologicznego.
Znane z doskonałego wzornictwa wnętrz, Audi również w modelu z 2016 roku nie zawiodło. Kabina była wykonana z materiałów wysokiej jakości, co nadawało wnętrzu elegancki i stylowy wygląd.
Audi zaprezentowało kolejny udany model: Sprzedaż drugiej generacji Audi Q5 rozpoczyna się na początku 2017 roku. SUV z czterema pierścieniami łączy sportowy charakter Audi z wieloma funkcjami oraz elastycznym wnętrzem. Niezależnie od tego, czy chodzi o łączność, wydajność, czy systemy wspomagania kierowcy – nowe Audi Q5 ponownie wyznacza standardy w swoim segmencie.
„Pierwsze Audi Q5 przez wiele lat było najlepiej sprzedającym się SUV-em w swojej klasie. Zaprojektowanie jego następcy nie było łatwym zadaniem, ale właśnie dlatego jest to tak ekscytujące,” mówi Rupert Stadler, przewodniczący zarządu AUDI AG. „Nowym Q5 podnosimy poprzeczkę. Wśród dużych innowacji znajduje się napęd quattro z technologią ultra, wysokoefektywne silniki, zawieszenie pneumatyczne z kontrolą tłumienia oraz kompleksowy zestaw systemów infotainment i asystujących.”
Nowy SUV od Audi prezentuje sportową i napiętą sylwetkę na drodze. Rzeźbiona, poszerzona osłona chłodnicy Singleframe z solidnym ramieniem dominowała w jego aerodynamicznie płaskim przodzie. Jest dostępny z reflektorami w technologii LED lub zaawansowanej technologii Matrix LED z dynamicznymi kierunkowskazami.
Typowe dla Audi: odniesienie do napędu quattro
Wyraźnie zakrzywiona i silnie podkreślona linia nadwozia nadaje strukturę widokowi z boku. Wyraźnie uwydatnione nadkola nawiązują do stałego napędu na cztery koła quattro, a niska linia dachu wczesnym schodem zwęża tył. Podobnie jak z przodu, poziome linie z tyłu budują wrażenie szerokości i obecności. Lampy tylnie są także dostępne z opcjonalnymi dynamicznymi kierunkowskazami. Klapa bagażnika owija się wokół słupków C – typowy element modeli Q od Audi. Wlot dyfuzora integruje końcówki wydechu.
Audi oferuje nowe Q5 w 14 różnych kolorach nadwozia. Dostępne są pięć nowo skonfigurowanych linii wyposażeniowych – sportowa i design, pakiet sportowy S line, selekcja designu oraz pakiet zewnętrzny S line. Wpływają na ogólny wygląd. W linii designu kontrastowe szare elementy podkreślają surowy charakter nowego SUV-a, podczas gdy linia sportowa Audi Q5 ma elementy w pełni malowane w kolorze nadwozia.
Oszczędność wagi: do 90 kg lżejszy od poprzedniego modelu
4,66 metra długości, 1,89 metra szerokości i 1,66 metra wysokości z rozstawem osi wynoszącym 2,82 metra – w porównaniu do poprzedniego modelu, nowe Q5 urosło prawie we wszystkich wymiarach. W związku z tym, masa własna została zredukowana – w zależności od silnika – o maksymalnie 90 kg. Stale o wysokiej wytrzymałości i aluminium tworzą inteligentną mieszankę materiałów w nadwoziu.
Nowe Q5 również staje na czołowej pozycji w swojej klasie pod względem aerodynamiki. Wersje czterocylindrowe osiągają wartość współczynnika oporu powietrza cd równą 0,30 dzięki aerodynamically zoptymalizowanemu dachowi. Hałas wiatru jest wyjątkowo niski, a komfort tłumienia drgań jest wysoki – nowy SUV od Audi rozpieszcza kierowcę i pasażerów najlepszą akustyką wnętrza w swojej klasie.
Przestronność i szerokość: wnętrze
Wnętrze oferuje dużo miejsca dla pięciu osób, a kluczowe wymiary przewyższają zarówno poprzedni model, jak i konkurencję. Poziome linie podkreślają wrażenie szerokości i komfortu, a trójwymiarowy pasek wykończeniowy biegnie przez całą szerokość deski rozdzielczej. Nowa koncepcja linii wyposażeniowych oferuje klientom szeroki wybór kolorów i materiałów.
Nowa, wysokoefektywna klimatyzacja dostępna jest w dwóch wersjach. Trójramienna kierownica wielofunkcyjna jest standardem; dodatkowe funkcje, takie jak ogrzewanie kierownicy, są opcjonalne. Funkcje foteli obejmują również funkcję masażu pneumatycznego. W nocy opcjonalne podświetlenie ambientowe (standardowe w selekcji designu) tworzy atrakcyjną atmosferę w 30 różnych kolorach. Jakość wykonania w nowym Q5 jest niekompromisowa.
Tylny oparcie siedzenia nowego Audi Q5 jest podzielone na trzy segmenty. Opcjonalnie dostępna jest regulacja kąta nachylenia oparcia. W zależności od pozycji tylnej kanapy, pojemność bagażnika wynosi od 550 do 610 litrów, o 10 litrów więcej niż w poprzednim modelu. Po złożeniu tylnej kanapy, ta pojemność wzrasta do 1550 litrów. Ułatwienie załadunku bagażu zapewniają inteligentne rozwiązania, takie jak standardowa, zmiennie składana mata, opcjonalne czujniki do zdalnego otwierania klapy bagażnika oraz ręczne opuszczanie nadwozia za pomocą opcjonalnego zawieszenia pneumatycznego.
Prosto i spójnie: sterowanie i wyświetlacze
Obsługa nowego SUV-a Audi jest intuicyjna i wyróżnia się trzema dużymi nowościami. Opcjonalny wirtualny kokpit Audi prezentuje znakomitą grafikę na swoim wysokorozdzielczym ekranie 12,3 cala. Kierowca może wybierać spośród dwóch widoków – klasycznego z dużymi okrągłymi wskaźnikami oraz trybu, w którym dominują mapa nawigacyjna lub lista. Opcjonalny wyświetlacz przezierny projektuje kluczowe informacje na przednią szybę.
Terminal MMI w konsoli centralnej działa jako główny element sterujący. W najlepszym systemie infotainment, MMI navigation plus z MMI touch i wyświetlaczem 8,3 cala, zintegrowano touchpad w obrotowym przycisku. Rozpoznaje on ręczne wpisy oraz gesty znane z elektroniki użytkowej, takie jak gesty powiększania. Jeśli nowe Q5 ma automatyczną skrzynię biegów, ma również większy MMI all-in-touch z haptycznym sprzężeniem zwrotnym.
Logika obsługi MMI oparta jest na płaskich hierarchiach stosowanych w dzisiejszych smartfonach i oferuje takie funkcje jak inteligentne wyszukiwanie tekstu. Nowa funkcja rozpoznawania mowy w języku naturalnym również rozpoznaje wpisy z codziennej mowy. Dodatkowym trzecim poziomem obsługi w nowym Audi Q5 jest wielofunkcyjna kierownica plus. Audi może dostarczyć nowo opracowany wyświetlacz przezierny jako opcję. Projektuje on istotne informacje na przednią szybę – w tym z systemów wspomagających kierowcę – w postaci symboli i cyfr, które można szybko spostrzec.
Nawigacja Audi: „Osobisty asystent trasy”
Nowe Audi Q5, podobnie jak Q7 i A4, ma funkcję samouczącą „osobisty asystent trasy”. Po aktywacji tej funkcji, system nawigacji uczy się tras i miejsc, które klient regularnie wybiera, i łączy te informacje z położeniem parku i godziną dnia.
Tak długo, jak jest aktywna, system uczy się z zachowań klienta i wykorzystuje te informacje do sugerowania zoptymalizowanego planowania trasy na następną podróż – nawet gdy nawigacja jest nieaktywna. System nawigacyjny uwzględnia trzy najbardziej prawdopodobne miejsca docelowe w obliczeniach, biorąc pod uwagę zarówno czas przybycia, jak i aktualny poziom ruchu. Na przykład, system może zasugerować aktywację nawigacji, aby dowiedzieć się o potencjalnych alternatywnych trasach. Kierowca decyduje, czy aktywować funkcję. Ma również możliwość usunięcia zapisanych miejsc docelowych. Jeśli funkcja jest dezaktywowana, system nie zapisuje miejsc docelowych i nie bierze pod uwagę usuniętych miejsc docelowych ani przejechanych tras.
Online przez LTE: MMI navigation plus
MMI navigation plus wykorzystuje moduł Audi connect do integracji modułu LTE i hotspotu Wi-Fi – to pozwala pasażerom na korzystanie z internetu na maksymalnie ośmiu urządzeniach mobilnych. Audi connect umożliwia wygodne roaming w Europie dla wielu usług Audi connect za pomocą stałej karty SIM – Audi connect SIM z nieograniczoną ilością danych. Jeśli chcą, użytkownicy mogą również zamawiać pakiety danych dla hotspotu Wi-Fi w atrakcyjnych cenach, które obejmują również roaming w UE.
Darmowa aplikacja Audi MMI connect zapewnia bliskie połączenie między samochodem a smartfonem lub smartwatchem i oferuje inne usługi. Należą do nich zdalne sprawdzanie ważnych stanów pojazdu, strumieniowanie mediów online i przesyłanie kalendarza ze smartfona do MMI.
Wysokiej jakości opcja: moduły infotainment
Audi phone box łączy smartfony z anteną pojazdu dla optymalnej jakości odbioru; ładowanie smartfonów odbywa się indukcyjnie zgodnie ze standardem Qi. System dźwiękowy Bang & Olufsen z innowacyjnym dźwiękiem 3D wprowadza wymiar przestrzenny wysokości. Nowy tablet Audi służy jako elastyczne urządzenie do rozrywki dla tylnych siedzeń. Interfejs smartfonowy Audi również wprowadza Apple CarPlay i Android Auto do nowego Q5.
Systemy wspomagania kierowcy i systemy bezpieczeństwa
W swoich systemach wspomagania kierowcy, nowe Audi Q5 również przewyższa swój segment szeroką gamą opcji wysokiej techniki. W ich inteligentnej współpracy systemy stanowią kolejny krok w kierunku zautomatyzowanej jazdy. Są one skumulowane w trzech pakietach – Tour, City i Parking.
Asystent wydajności przewidujący pomaga kierowcy oszczędzać paliwo, podając szczegółowe informacje o otoczeniu pojazdu. Adaptacyjny tempomat (ACC) z asystentem w korkach może przejąć część pracy kierownicy w powolnym ruchu. Audi active lane assist ułatwia pozostanie na pasie. Ostrzeżenie o odległości informuje kierowcę, gdy odległość do pojazdu spada poniżej bezpiecznej odległości.
Asystent ruchu krzyżowego z tyłu, system ostrzegania o wyjeździe, asystent unikania kolizji i asystent skrętów to inne nowe funkcje, które doskonale działają w kwestii bezpieczeństwa. To samo dotyczy systemów pre sense – Audi pre sense city jest standardowym wyposażeniem, które ostrzega o pieszych i pojazdach i może zainicjować automatyczne hamowanie awaryjne w ramach limitu systemu. Asystent parkowania, rozpoznawanie znaków drogowych oparte na kamerze i asystent zjazdu z wzniesienia dopełniają zestaw funkcji.
Potężna piątka: silniki TDI i TFSI
Nowe Audi Q5 zadebiutuje w Europie z pięcioma mocnymi i wydajnymi silnikami: czterema silnikami TDI i jednym TFSI. Oferują one do 20 kW dodatkowej mocy, przy znacznie obniżonym zużyciu paliwa. Szczególnie silniki 2.0 TDI w nowym Q5, o mocach 110 kW (150 KM), 120 kW (163 KM) i 140 kW (190 KM), cechują się wysoką efektywnością. Silnik diesla o pojemności dwóch litrów jest również bardzo wydajnym silnikiem w wersji o mocy 140 kW (190 KM).
Dwa górne silniki łączą dużą moc z efektywnością. Dalszy rozwój 2.0 TFSI ma moc 185 kW (252 KM), a jego zużycie wynosi tylko 6,8 litra benzyny na 100 km, co odpowiada 154 gramom CO2 na km. Intensywnie zmodyfikowany 3.0 TDI zwiększa moc do 210 kW (286 KM) przy 620 Nm (457,3 lb-ft) momentu obrotowego.
Wszechstronny i wydajny: układ napędowy
Układ napędowy SUV-a klasy średniej został całkowicie przeprojektowany – dotyczy to również sześciobiegowej skrzyni manualnej, siedmiobiegowej S tronic oraz ośmiobiegowej tiptronic (tylko z 3.0 TDI). Automatyczne skrzynie biegów integrują funkcję oszczędzającą paliwo. Kierowca może sterować nią za pomocą dźwigni wyboru lub łopatek zmiany biegów na kierownicy; w obu przypadkach sygnały sterujące są przesyłane elektronicznie.
Nowy układ napędowy quattro z technologią ultra jest standardowym wyposażeniem dla 2.0 TDI o mocach 120 kW (163 KM) i 140 kW (190 KM), oraz dla 2.0 TFSI o mocy 185 kW (252 KM). Audi może dostarczyć go jako opcję dla silnika diesla podstawowego o mocy 110 kW (150 KM). Quattro z technologią ultra zawsze odłącza napęd tylnych kół, gdy nie jest potrzebny, a w razie potrzeby może go proaktywnie załączyć. Nowa koncepcja zwiększa efektywność bez redukcji przyczepności lub dynamiki jazdy.
W wersjach z napędem na przednie koła i quattro, wektoryzacja momentu obrotowego sprawia, że prowadzenie nabiera wyrafinowanego charakteru. Inteligentne rozwiązanie programowe zawsze zapewnia dynamiczne, precyzyjne i kontrolowane doznania z jazdy. Dla silnika V6 Audi może zaoferować opcjonalny sportowy dyferencjał przy tylnej osi, który rozdziela moment obrotowy między kołami w razie potrzeby, zapewniając maksymalną dynamikę jazdy – to kolejna nowa funkcja w tej serii modeli i w konkurencyjnym sektorze.
Rozwiązywanie sprzeczności: podwozie
Nowe Audi Q5 umożliwia prowadzenie, które łączy bardzo różne zalety – jest sportowe, a jednocześnie niezwykle komfortowe. Podstawą tego są nowo opracowane zawieszenia pięciowahaczowe oraz nowy system kierowniczy elektryczny. Dynamiczna kierownica jest dostępna jako opcja; zmienia swoje przełożenie w zależności od prędkości jazdy i kąta skrętu.
Klienci mogą wybierać spośród dwóch stopni rozbudowy sprężyn i tłumienia. Podwozie z kontrolą tłumienia oferuje bardzo szeroki zakres pomiędzy komfortem a dynamiką, co kierowca może wybierać za pomocą Audi drive select. Oprócz regulacji kontroli tłumienia, nowe zawieszenie pneumatyczne można używać do zmiany wysokości nadwozia w pięciu stopniach. W Audi Q5 3.0 TDI te dwa systemy i sportowy dyferencjał są zgrupowane w nowej centralnej jednostce sterującej podwoziem.
W standardowym systemie Audi drive select, który uzyskuje dostęp do różnych modułów technicznych, kierowca może wybierać jeden z maksymalnie siedmiu trybów jazdy. Dwa nowe tryby, lift/offroad i allroad, optymalnie podkreślają terenowy charakter Audi Q5.
Nowy SUV Audi wyjeżdża z fabryki na 17-calowych obręczach aluminiowych. Linie wyposażeniowe design i sportowa mają obręcze 18-calowe, a pakiet sportowy S line oraz selekcja designu mają obręcze 19-calowe. Dostępne są opcjonalnie obręcze o średnicy do 21 cali.