Pierwsza generacja Audi Q7 zadebiutowała we wrześniu 2005 roku jako model na rok 2006. Chociaż pojawiła się późno na rynku SUV-ów, szybko odzyskała pozycję.
Pierwsza generacja Mercedesa-Benz ML została zaprezentowana w 1997 roku, a pierwszy BMW X5 zadebiutował w 1999 roku, podczas gdy Q7 czekała aż dekadę po premierze SUV-a z trójramienną gwiazdą. Mieli jednak czas, aby wszystko dopracować.
Q7 zachwycała swoim designem, który przejawiał się w szerokiej krzywej linii dachu oraz wysokiej powierzchni nadwozia w stosunku do płaskiego obszaru okien. Charakteryzowała się dynamiczną sylwetką przedniej części oraz opadającą linią dachu ku tyłowi. W środku Q7 oferowała aż 28 różnych konfiguracji siedzeń, w tym opcję 7-osobową.
Komfort wnętrza był na najwyższym poziomie, z zastosowaniem materiałów wysokiej jakości i dużą dbałością o szczegóły. W standardzie znajdował się system Multi Media Interface do obsługi multimediów, a opcjonalnie dostępny był Audi Music Interface, który umożliwiał podłączenie iPoda lub innych odtwarzaczy MP3. W tamtych czasach nie miał jeszcze portu USB do bezpośredniego odtwarzania muzyki.
Podstawowa platforma była wcześniej testowana w Volkswagenie Touareg i Porsche Cayenne. Jednak w Q7 wprowadzono specjalne modyfikacje, które pozwalały na zastosowanie większych i mocniejszych silników. Skrzynia biegów to standardowa 6-biegowa automatyczna skrzynia i napęd na wszystkie koła quattro z centralnym dyferencjałem Torsen, który rozdzielał moment obrotowy w proporcji 40:60, z przewagą na tył, jak w modelu RS4.
Audi prezentuje pojazd, który stanowi wyjątkowy rozwój w segmencie SUV (Sport Utility Vehicle). Audi Q7 sprytnie łączy sportowy charakter z wszechstronnością, zaawansowaną technologią oraz luksusem pojazdu klasy premium. Na drodze wyróżnia się osiągami i dynamiką jazdy sportowego auta; w terenie redefiniuje standardy w swojej kategorii. Pojazd, który na pierwszy rzut oka nie ukrywa swoich zalet, a jego technologia spełnia obietnice – na każdej drodze i w każdych warunkach. Audi Q7 – sportowy SUV od twórcy quattro.
Audi Q7 wytycza nowe trendy dzięki swojemu designowi. Charakterystyczna dynamika Audi przejawia się w szerokiej linii dachu oraz wyróżniającej się wysokiej powierzchni nadwozia w stosunku do płaskiego obszaru szyb. Dynamiczna linia przedniej części i potężny tył z wyraźnie pochylonymi słupkami D nadają mu sylwetkę przypominającą coupe. Również typowe dla obecnego stylu Audi są linie barkowe i dynamiczne, które definiują boczną część pojazdu. Opcja malowania w dwóch kontrastowych kolorach nadwozia tworzy szczególnie uderzający wygląd. Dostępne są jedenaście podstawowych kolorów, z czego trzy zarezerwowane są wyłącznie dla Q7.
O długości 5,086 milimetra i rozstawie osi wynoszącym dokładnie 3,002 milimetry (szerokość: 1,983 mm / wysokość: 1,737 mm), Q7 zajmuje czołową pozycję w rywalizacji SUV-ów. Jego pasażerowie korzystają z komfortu niezrównanej przestronności oraz nowego wymiaru wszechstronności: w Q7 możliwe są nie mniej niż 28 konfiguracji siedzeń i bagażu.
W trzech rzędach siedzeń można pomieścić do siedmiu pasażerów. Fotele w drugim rzędzie mają indywidualną regulację przesuwu; ponadto pasażerowie mogą cieszyć się największą przestrzenią na nogi w tej klasie. Obie tylne rzędy siedzeń można złożyć, tworząc powierzchnię ładunkową o pojemności 2,035 litrów, bez potrzeby demontażu foteli.
W wersji pięcioosobowej Q7 ma pojemność bagażnika wynoszącą 775 litrów – najlepszą w swojej klasie!
Przy uruchomieniu serii klienci Audi Q7 będą mieli do wyboru dwa mocne silniki: nowy silnik V8 o pojemności 4.2 litra z bezpośrednim wtryskiem benzyny FSI rozwija moc 257 kW (350 KM) i osiąga maksymalny moment obrotowy 440 Nm.
Silnik sześciocylindrowy 3.0 TDI wyposażony jest w system wtrysku common rail nowej generacji, który wykorzystuje piezoelektryczne wtryskiwacze liniowe, łącząc wysoką moc 171 kW (233 KM) z dużym momentem obrotowym 500 Nm, wyjątkową kulturą pracy oraz doskonałą ekonomią.
Przekładnia mocy dla obu wersji silnikowych pochodzi z 6-biegowego tiptronic.
Audi Q7 jest standardowo wyposażone w stały napęd na cztery koła quattro. Jego centralne różnicowe Torsen przekazuje moc na wszystkie cztery koła, zarówno na drodze, jak i w terenie, osiągając maksymalną trakcję i stabilność boczną – niezbędne warunki dla optymalnej dynamiki jazdy i bezpieczeństwa. Ta koncepcja napędu ugruntowała swoją pozycję przez ostatnie 25 lat, zarówno w ponad dwóch milionach seryjnie produkowanych modeli Audi, jak i w niezliczonych zwycięstwach na torach wyścigowych oraz w rajdach.
Podobnie jak Audi RS 4, Audi Q7 wyposażone jest w najnowsze różnicowe Torsen, z standardowym podziałem momentu obrotowego 40:60 (przód/tył). Kierowca korzysta – również dzięki praktycznie zrównoważonemu rozkładowi obciążenia osi – z jeszcze lepszej zwrotności oraz precyzji kierowania, która jest praktycznie wolna od skrętu momentu.
Podwozie Audi Q7, składające się z licznych komponentów aluminiowych – niezależne zawieszenie kół z podwójnymi wahaczami z przodu i z tyłu – również wyróżnia się swoimi wszechstronnymi właściwościami. Zawieszenie ze stalowymi sprężynami i amortyzatory podwójnych rur zaprojektowane są z myślą o sportowej jeździe oraz wyższym komforcie, nawet w terenie.
Pochylona pozycja tylnej sprężyny i amortyzatora zmniejsza całkowitą wysokość i tworzy więcej miejsca z tyłu.
Standardowo zamontowane są 18-calowe felgi ze stopów lekkich z oponami 235/60 (osiem cylindrów: 255/55). Wszystkie wersje Q7 można opcjonalnie wyposażyć w 19-calowe lub 20-calowe felgi.
Na życzenie dostępne jest również adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne. Połączenie zawieszenia pneumatycznego z elektronicznie sterowanym systemem tłumienia stanowi doskonałą syntezę zdecydowanie sportowej jazdy i doskonałego komfortu. Standardowy system stabilizacji dynamicznej zmniejsza ruchy nadwozia wokół osi podłużnej do minimum.
Zmienna prześwit – zaczynający się od 180 milimetrów i rozszerzający się do 240 mm w trybie podnoszenia – oznacza, że nawet trudny teren może być pokonywany. Tryb off-road, z prześwitem 205 mm i dostosowaną kontrolą tłumienia, pozwala na jazdę w terenie. Powierzchnia załadunkowa ma szczególnie wygodną funkcję: można ją obniżyć, aby umożliwić łatwe załadunek ciężkich przedmiotów do bagażnika.
Jednak zaawansowana technologia dominuje nie tylko w dynamicznych aspektach Audi Q7. Q7 jest standardowo wyposażone w innowacyjny system operacyjny MMI – chwalony w modelach A8 i A6 – który można rozszerzyć w dwóch etapach o różnorodne dodatkowe funkcje.
Na pokładzie sportowego SUV-a dostępna jest na życzenie szereg innowacyjnych systemów wspomagania kierowcy, wprowadzonych po raz pierwszy w produkcji seryjnej: np. Audi side assist z technologią radarową do manewrów zmiany pasa i zaawansowany system parkowania z optycznym/audytywnym przewodnictwem oraz kamerą tylnej.
ESP obejmuje liczne nowe funkcje, takie jak asystent zjazdu z wzniesienia. Specjalny tryb off-road optymalizuje wydajność hamulców i trakcję na luźnych nawierzchniach. System stabilizacji przyczepy redukuje ryzyko uślizgu przez celową interwencję hamulca.