Q8 e-tron, zaprezentowany pod koniec 2022 roku, był naturalną ewolucją po modelu e-tron, który zadebiutował w 2018 roku, ale stanowił coś więcej niż tylko rebranding.
Audi sprzedało ponad 150 000 egzemplarzy pierwotnego modelu e-tron, a dzięki opiniom otrzymanym od klientów udało mu się stworzyć jeszcze lepszy pojazd: Q8 e-tron.
Standardowy Q8 e-tron zbudowano jako crossover o kształcie przypominającym wcześniejszy model e-tron. Z przodu nowa sygnatura świetlna łączyła dzienne światła obok reflektorów z nowym paskiem świetlnym umieszczonym pod krawędzią maski. Grilla singleframe zaprojektowano na nowo i był dostępny w kolorze czarnym lub aluminiowym. Audi umieściło boczne wloty powietrza w dolnej części zderzaka, które kierowały powietrze na boki. Z profilu rzeźbione drzwi kierowały powietrze w kierunku tylnej części pojazdu, aby zmniejszyć opór. Na koniec, tylny pasek LED przypominał sygnatury z przodu, tyle że w kolorze czerwonym. Pod tylnym zderzakiem producent zainstalował dyfuzor z czterema szczelinami.
Wnętrze Q8 e-tron charakteryzowało się luksusową kabiną pokrytą mikrofibrą Dynamica wykonaną z materiałów pochodzących z recyklingu. Z przodu producent zamontował fotele z wzmocnieniem dla całej gamy, z opcją sportowych foteli pokrytych skórą. Jak każdy inny nowoczesny pojazd ze swojej epoki, Q8 e-tron posiadał cyfrową tablicę rozdzielczą. Na szczycie centralnego panelu znalazł się ekran jednostki infotainment MMI, a poniżej dotykowy panel do sterowania klimatyzacją i innymi funkcjami pojazdu. Z tyłu zamontowano ławkę dzieloną w proporcjach 40/20/40, dostosowaną dla trzech pasażerów.
Układ napędowy składał się z systemu z dwoma silnikami, który zapewniał moc 300 kW (402 KM) i moment obrotowy 664 Nm (490 lb-ft) rozdzielany na wszystkie koła. Audi wprowadziło standardowe zawieszenie pneumatyczne dla wszystkich poziomów wyposażenia, aby zapewnić stabilność pojazdu na drodze.
Audi e-tron zadebiutował w 2018 roku, wprowadzając producenta premium w erę elektromobilności, co oznaczało początek elektrycznej przyszłości dla czterech pierścieni. Od tego czasu model wyznaczał standardy w segmencie luksusowych SUV-ów elektrycznych. Nowy Audi Q8 e-tron kontynuuje sukces tej elektrycznej rewolucji. Najlepszy z elektrycznych SUV-ów i crossoverów imponuje zoptymalizowanym konceptem napędu, poprawioną aerodynamiką, wyższą mocą ładowania, większą pojemnością akumulatora oraz zasięgiem sięgającym do 582 kilometrów w wersji SUV (zgodnie z WLTP) i do 600 kilometrów w wersji Sportback (zgodnie z WLTP). Znaczące zmiany, szczególnie z przodu pojazdu, nadają nowemu flagowemu SUV-owi świeższy wygląd.
Od momentu wprowadzenia Audi e-tron około cztery lata temu i sprzedaży 150 000 egzemplarzy, Audi konsekwentnie realizuje swoją elektryczną strategię. Obecnie portfel elektryczny obejmuje osiem modeli. Do 2026 roku ma ich być ponad 20. W tym czasie Audi będzie wprowadzać tylko w pełni elektryczne modele na rynek globalny. „W ramach naszej strategii korporacyjnej 'Vorsprung 2030′ ustaliliśmy konkretną datę wycofania się z silników spalinowych i jasno zdecydowaliśmy, że Audi w ciągu 11 lat stanie się marką w pełni elektryczną,” powiedział Markus Duesmann, Przewodniczący Zarządu AUDI AG. „Nowy Audi Q8 e-tron, z lepszą efektywnością, zasięgiem i udoskonalonym projektem, jest kolejnym ważnym elementem naszego elektrycznego portfolio, które ma wzbudzić zainteresowanie elektromobilnością dzięki emocjonalnym modelom przystosowanym do codziennego użytku.” Członek zarządu Audi ds. rozwoju technicznego, Oliver Hoffmann, również zwrócił uwagę na korzyści dla klientów, jakie przynoszą te udoskonalenia. „W nowym Q8 e-tron udało nam się znacząco zwiększyć zarówno pojemność akumulatora, jak i moc ładowania. Pozwoliło nam to osiągnąć optymalną równowagę między gęstością energii a zdolnością ładowania, a także zwiększyć efektywność,” powiedział Hoffmann. „Dodatkowo, poprawiliśmy silniki, progresywne kierownice i systemy kontroli zawieszenia – a tym samym dynamiczne właściwości jezdne, które są typowe dla Audi, we wszystkich wersjach Q8 e-tron.”
Nowa twarz, nowa nazwa, nowa tożsamość korporacyjna
Nazywając ten model Q8, Audi jasno komunikuje, że Audi Q8 e-tron jest modelem najwyższej klasy wśród swoich elektrycznych SUV-ów i crossoverów. Audi Q8 e-tron i Q8 Sportback e-tron są od razu rozpoznawalne jako w pełni elektryczne modele już na pierwszy rzut oka. To zasługa nowego designu przodu i tyłu z charakterystyczną maską Singleframe, odwróconym grillem oraz ostrzem nad przeprojektowanym tylnym dyfuzorem, które systematycznie rozwijają elektryczny język designu Audi. Ekskluzywnym akcentem w pakiecie edycji S line jest kratka Singleframe w kolorze nadwozia.
Jako prestiżowy elektryczny SUV od Audi, Q8 e-tron wprowadza nową tożsamość korporacyjną z dwuwymiarowym designem czterech pierścieni na zewnątrz. W celu podkreślenia logo rodzinnego jako centralnego elementu, Audi wyróżnia przód pojazdu światłem projekcyjnym Singleframe. Dodatkowo, Q8 e-tron jest pierwszym modelem, który posiada nowy znaczek modelu z napisem Audi na słupku B.
Maksymalna przestrzeń i komfort
O długości 4,915 metrów, szerokości 1,937 metrów i wysokości 1,619 metrów dla Sportback oraz 1,633 metrów dla SUV-a, Q8 e-tron oferuje maksymalną przestrzeń i komfort. SQ8 e-tron i SQ8 Sportback e-tron są odpowiednio o dwa milimetry niższe i 39 milimetrów szersze. Jego rozstaw osi wynosi 2,928 metrów, co zapewnia dużo miejsca na nogi w tylnej części. Oferuje również przestronną pojemność bagażową wynoszącą 569 litrów dla SUV-a i 528 litrów dla Sportback. W przednim schowku, nazywanym „frunk”, dostępne jest również 62 litry przestrzeni.
Trzy warianty napędu
Dla obu form nadwozia można wybrać trzy warianty napędu z elektrycznym napędem na wszystkie koła. Podstawowe modele Audi Q8 50 e-tron i Audi Q8 Sportback 50 e-tron generują 250 kW w trybie boost oraz 664 Nm momentu obrotowego, a ich zasięg wynosi do 491 km (SUV) i do 505 km (Sportback), zgodnie z WLTP.
Audi Q8 55 e-tron i Audi Q8 Sportback 55 e-tron, które również mają dwa silniki, generują 300 kW w trybie boost oraz 664 Nm momentu obrotowego. Ich zasięg wynosi do 582 km dla SUV-a i do 600 km dla Sportback, zgodnie z WLTP. Ich maksymalna prędkość, podobnie jak Q8 50 e-tron, jest ograniczona do 200 km/h.
Najwyższe modele Audi SQ8 e-tron i Audi SQ8 Sportback e-tron napędzane są przez trzy silniki. Ich moc w trybie boost wynosi 370 kW i 973 Nm momentu obrotowego.
Zasięg modeli S wynosi do 494 km dla SUV-a oraz do 513 km dla Sportback. Ich maksymalna prędkość jest ograniczona do 210 km/h.
Większa pojemność akumulatora i wyższa moc ładowania
Można wybrać dwa rozmiary akumulatorów. Akumulator Q8 50 e-tron ma pojemność 89 neto kilowatogodzin (95 brutto kWh), podczas gdy mocniejsze wersje Q8 55 e-tron i SQ8 e-tron mają 106 neto kWh (114 brutto kWh). Dzięki dostosowaniu systemu zarządzania akumulatorami, pojemność akumulatora dostępna dla klientów również wzrosła. Na stacji ładowania o wysokiej mocy, Audi Q8 50 e-tron osiąga maksymalną moc ładowania wynoszącą 150 kW. W przypadku Q8 55 e-tron i SQ8 e-tron maksymalna moc ładowania wzrasta do 170 kW. Duży akumulator może być naładowany od 10 do 80 procent w około 31 minut podczas idealnych warunków, co odpowiada zasięgowi do 420 kilometrów (zgodnie z WLTP). Na stacji ładowania AC lub wallboxie Audi Q8 e-tron ładowany jest z mocą do 11 kW. Audi oferuje opcjonalną moc ładowania AC do 22 kW.
W idealnych warunkach, Audi Q8 50 e-tron można naładować całkowicie w około dziewięć godzin i 15 minut (22 kW: około cztery godziny i 45 minut) przy użyciu prądu przemiennego. Czas ładowania dużego akumulatora wynosi około 11 godzin i 30 minut przy 11 kW oraz sześć godzin przy 22 kW. Audi Q8 e-tron jest standardowo wyposażony w funkcję Plug & Charge. Na kompatybilnych stacjach ładowania pojazd samodzielnie autoryzuje się poprzez włożenie kabla ładującego i aktywuje punkt ładowania. Rozliczenie odbywa się automatycznie. Nowa usługa ładowania Audi charging, która zostanie uruchomiona w 2023 roku i w przyszłości zastąpi istniejącą usługę ładowania e-tron, umożliwi wygodny dostęp do około 400 000 publicznych punktów ładowania w całej Europie. Planer trasy e-tron zapewnia niezawodne wsparcie w wyszukiwaniu punktów ładowania wzdłuż trasy.
Zrewidowany silnik tylnej osi i elektryczne wektory momentu dla lepszej dynamiki
W nowym Audi Q8 e-tron zmodyfikowano koncepcję silnika asynchronicznego na tylnej osi. Zamiast 12 cewek generujących pole elektromagnetyczne, teraz jest ich 14. Silnik w konsekwencji generuje silniejsze pole magnetyczne przy podobnym wprowadzeniu energii, co pozwala na uzyskanie większego momentu obrotowego. Jeśli nie jest to potrzebne, silnik elektryczny zużywa mniej energii do generowania momentu. To obniża zużycie i zwiększa zasięg. W modelu S z linii e-tron Audi po raz pierwszy zastosowało koncepcję trzech silników w produkcji masowej.
Proces ten został udoskonalony dla nowego SQ8 e-tron. Z przodu pracuje silnik elektryczny o mocy 124 kW. Na tylnej osi znajdują się dwa silniki elektryczne o mocy 98 kW każdy, które oddzielnie napędzają każde tylne koło. To pozwala na uzyskanie mocy boost wynoszącej do 370 kW. Moment napędowy może być rozdzielany pomiędzy oba tylne silniki elektryczne na obydwa koła w ułamku sekundy.
Balans między komfortem a dynamiką
Nowy Audi Q8 e-tron jest standardowo wyposażony w zawieszenie pneumatyczne z kontrolowanym tłumieniem. Wysokość nadwozia może być regulowana o łącznie 76 milimetrów, w zależności od sytuacji jazdy. Aby zoptymalizować dynamikę boczną pojazdu, dostosowano jego strojenie zawieszenia pneumatycznego. Co więcej, jego elektroniczna kontrola stabilności (ESC) w przyszłości zapewni jeszcze większą zwrotność – szczególnie w ciasnych zakrętach. Audi Q8 e-tron radzi sobie z nimi zauważalnie z większą zwinnością dzięki przeprojektowanej kierownicy progresywnej. Zmieniło się przełożenie układu kierowniczego, dzięki czemu reakcja kierownicy jest znacznie szybsza, nawet przy delikatnych ruchach kierownicą. Efekt bezpośredniego przełożenia kierownicy wspierają bardziej sztywne mocowania zawieszenia na przedniej osi. Ruchy kierownicy są więc przenoszone na koła bardziej bezpośrednio, a informacje zwrotne z reakcji kierownicy są również lepsze. Wszystkie systemy kontroli zawieszenia zostały dostosowane, ale pozostają zrównoważone i doskonale dostrojone – zgodnie z DNA Audi.
Dalsze udoskonalenia aerodynamiki
W Audi Q8 e-tron temat aerodynamiki miał wysoką priorytet. W rezultacie współczynnik oporu powietrza zmniejszył się z 0,26 do 0,24 cw dla Q8 Sportback e-tron i z 0,28 do 0,27 cw dla Q8 e-tron. Spoilery kół zamontowane na podwoziu pomagają kierować strumień powietrza wokół kół. Spoilery na przedniej osi zostały powiększone, a Audi Q8 Sportback e-tron ma teraz także spoilery na tylnych kołach. W przypadku SQ8 Sportback e-tron spoilery zamontowane są tylko na tylnej osi. W obszarze grille przedniego, po raz pierwszy w modelu Audi zastosowano system auto-seal oprócz elektrycznych żaluzji, które automatycznie zamykają chłodnicę. System ten dodatkowo optymalizuje przepływ powietrza z przodu pojazdu i zapobiega niepożądanym stratom.
Wygodne parkowanie z asystentem parkowania zdalnego plus
W Audi Q8 e-tron dostępnych jest około 40 systemów wspomagających kierowcę. Do pięciu czujników radarowych, pięciu kamer i 12 czujników ultradźwiękowych dostarcza informacji o otoczeniu, które są analizowane przez centralny jednostkę kontroli systemów wspomagających kierowcę. Nowością jest asystent parkowania zdalnego plus, który będzie dostępny w zamówieniu od 2023 roku. Dzięki niemu Audi Q8 e-tron może manewrować nawet w najciaśniejszych miejscach parkingowych. Klienci mogą kontrolować proces parkowania za pomocą aplikacji myAudi na swoich smartfonach. Gdy samochód osiąga swoją ostateczną pozycję na parkingu, automatycznie wyłącza się, włącza hamulec postojowy i blokuje drzwi. Aby opuścić miejsce parkingowe, silnik jest uruchamiany przez aplikację myAudi, a następnie pojazd manewruje na tyle, aby ułatwić wygodne wejście.
Reflektor LED Digital Matrix
Q8 e-tron opcjonalnie wyposażony jest w reflektory LED Digital Matrix. Podczas jazdy autostradą światło orientacyjne oznacza pozycję samochodu w pasie ruchu i pomaga kierowcy pozostać bezpiecznie w centrum wąskich miejsc. Dostępnych jest również trzy inne nowe funkcje: wzbogacone informacje o ruchu, światło zakrętne z kierunkowskazem oraz światło orientacyjne na drogach wiejskich.
Wnętrze w klasie luksusowej
Panorama szklany dach sprawia, że wnętrze wydaje się jaśniejsze i potęguje wrażenie przestronności. Elementy szklane otwierają się i zamykają elektronicznie. Zasłony przeciwsłoneczne działają tak samo wygodnie. Gdy jest otwarty, dwuczęściowy dach szklany poprawia klimat wewnętrzny dzięki efektywnej wentylacji. Wbudowany deflektor wiatru również redukuje hałas wiatru. Jako alternatywę dla standardowej dwustrefowej automatycznej klimatyzacji, Audi oferuje również czterostrefową automatyczną klimatyzację oraz pakiet jakości powietrza. Trzystopniowa wentylacja zapewnia wygodne siedzenie, nawet przy wysokich temperaturach na zewnątrz. Jest to dostępne dla standardowych siedzeń, których skórzane wykończenie jest misternie perforowane. Wysoce regulowane siedzenia indywidualne są najlepszymi opcjami wnętrza. Oprócz pneumatycznych regulacji siedzenia i oparcia, można je również zamówić z funkcją masażu. Wszystkie wykończenia są dostępne z opcjonalnymi dekoracyjnymi inlayami z porowatych oklein drzewnych, takich jak szorstki jesion i sykomora, aluminium lub, w wersjach S line i edycji S line, struktura z włókna węglowego. Nowymi dodatkami są jasnobrązowe drewno orzechowe oraz zrównoważony materiał techniczny wytworzony częściowo z recyklingowanych butelek PET.
Wysokiej rozdzielczości wyświetlacze dotykowe i sterowanie głosowe
Jak wszystkie modele Audi w klasie luksusowej, Q8 e-tron wykorzystuje system obsługi MMI touch response. Dwa duże, wysokorozdzielcze wyświetlacze – górny o przekątnej 10,1 cala i dolny o przekątnej 8,6 cala – zastępują niemal wszystkie konwencjonalne przełączniki i pokrętła. Poza obsługą dwiema wyświetlaczami dotykowymi, wiele funkcji można aktywować za pomocą naturalnego sterowania głosowego. Cyfrowy wyświetlacz i koncepcja obsługi w Audi Q8 e-tron są uzupełnione standardowym Audi wirtualnym kokpitem o rozdzielczości pełnej HD. Specyficzne grafiki przedstawiają wszystkie istotne aspekty jazdy elektrycznej, od mocy ładowania po zasięg. Na życzenie można dodać wyświetlacz typu heads-up. Na rynku niemieckim Audi Q8 e-tron będzie standardowo wyposażony w MMI Navigation plus. Jego centrum multimedialne obsługuje standard szybkiej transmisji danych LTE Advanced i ma zintegrowany hotspot WiFi dla urządzeń mobilnych pasażerów. System nawigacji inteligentnie proponuje destynacje na podstawie wcześniej pokonanych tras. Oprócz tego pakiet Audi connect Navigation i Infotainment zawiera usługi car-to-X.
Materiały z procesów recyklingowych
Audi Q8 e-tron zostanie certyfikowany jako neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla1 dla klientów w Europie i USA. Audi wykorzystuje również materiały z recyklingu w niektórych komponentach Audi Q8 e-tron. Materiały te, poddane procesowi recyklingu, redukują zużycie zasobów i zapewniają zamkniętą, efektywną i zrównoważoną pętlę materiałową.
Wnętrze Audi Q8 e-tron wykorzystuje materiały z recyklingu do izolacji i tłumienia, a także do wykładzin. Dekoracyjną inlayę nad wyświetlaczem, zwaną Tech Layer, można zamówić z nowego antracytowego materiału technicznego, który częściowo składa się z recyklingowanych butelek PET. W pakiecie wyposażenia S line sportowe fotele obite są sztuczną skórą i materiałem mikro włóknowym Dinamica. Dinamica wykonana jest z maksymalnie 45 procent włókien poliestrowych, które są wytwarzane z recyklingowanych butelek PET, używanych tekstyliów i resztek włókien. W przeciwieństwie do poprzedniej jakości mikro włókien, produkcja Dinamica jest również wolna od rozpuszczalników – kolejny wkład w ochronę środowiska.
Ponadto niektóre komponenty związane z bezpieczeństwem, które częściowo składają się z mieszanych odpadów plastikowych z samochodów, poddanych procesowi recyklingu chemicznego, są używane po raz pierwszy – w szczególności plastikowe osłony dla klamer pasów bezpieczeństwa. W ramach projektu PlasticLoop Audi współpracowało z producentem tworzyw sztucznych LyondellBasell, aby ustanowić proces, w którym recykling chemiczny zostanie po raz pierwszy wykorzystany do ponownego użycia mieszanych odpadów plastikowych z samochodów w produkcji seryjnej Audi Q8 e-tron. W tym procesie, wspólnie wdrażanym z LyondellBasell, komponenty plastikowe z pojazdów klientów, które nie mogą być już naprawiane, są demontowane i oddzielane od obcych materiałów, takich jak metalowe klipsy, przed kruszeniem i przetwarzaniem na olej pirolityczny przez recykling chemiczny. Ten olej pirolityczny jest następnie wykorzystywany jako surowiec do produkcji nowych tworzyw sztucznych w podejściu masy-bilansu.
Wprowadzenie na rynek wiosną 2023