Audi nie zmarnowało czasu, wprowadzając na rynek model Q8 z 2022 roku oraz prezentując sportową wersję, nazwaną Q8 Sportback e-tron.
Obok SUV-a Q8 e-tron, niemiecki producent samochodów wprowadził również Sportback, który był niemal identycznym pojazdem, ale o innej formie. Ta wersja została stworzona dla klientów, którzy nie potrzebowali dużej przestrzeni bagażowej i skupiali się głównie na wyglądzie samochodu.
Podobnie jak jego brat, Q8 e-tron, Sportback miał podobny przód z charakterystycznym oświetleniem. Jednak boczne wloty w dolnym zderzaku były wyższe. Największą różnicą była sylwetka, gdzie dach miał nachyloną formę w kierunku opadającej klapy bagażnika. Dodatkowo, producent zamontował spojler na krawędzi bagażnika.
Wewnątrz, Q8 e-tron oferował luksusową kabinę pokrytą mikrofibrą Dynamica, wykonaną z materiałów recyklingowych. Z przodu, producent zamontował wzmocnione siedzenia w całej gamie modeli, z opcją skórzanych sportowych foteli. Jak przystało na nowoczesny pojazd, Q8 e-tron miał cyfrowy panel instrumentów. Na centralnym panelu były dwa ekrany dotykowe do systemu infotainment MMI. Górny miał przekątną 10,1 cala, a dolny 8,6 cala. Największą różnicą były tylne siedzenia, gdzie przestrzeń nad głową była mniejsza niż w standardowym Q8 e-tron. Dodatkowo, bagażnik Sportback oferował zaledwie 528 litrów (18,6 stóp sześciennych) przestrzeni, w porównaniu do 569 litrów (20 stóp sześciennych) w wersji standardowej. Ponadto, frunk dodawał 62 litry (2,2 stopy sześcienne) pojemności.
Układ napędowy składał się z systemu z podwójnym silnikiem, który dostarczał 300 kW (402 KM) i 664 Nm (490 lb-ft) momentu obrotowego rozprowadzanego na wszystkie koła. Audi zamontowało standardowe zawieszenie pneumatyczne dla wszystkich wersji wyposażeniowych, aby zapewnić stabilność pojazdu na drodze.
Audi e-tron to model, które w 2018 roku zapoczątkowało erę elektromobilności dla marki premium, wyznaczając kierunek na elektryczną przyszłość czterech pierścieni. Od tego czasu model ten stawia nowe standardy w segmencie luksusowych SUV-ów elektrycznych. Nowy Audi Q8 e-tron kontynuuje tę sukcesywną historię. Najwyższej klasy elektryczny SUV i crossover imponują zoptymalizowanym koncepcją napędu, poprawioną aerodynamiką, wyższą mocą ładowania oraz pojemnością akumulatora, co przekłada się na zasięg wynoszący do 582 kilometrów w wersji SUV (zgodnie z WLTP) oraz do 600 kilometrów w wersji Sportback (zgodnie z WLTP). Znaczące zmiany, szczególnie z przodu pojazdu, nadają nowemu flagowemu SUV-owi świeższy wygląd.
Od wprowadzenia modelu Audi e-tron, który miał miejsce około cztery lata temu, i sprzedaży 150 000 sztuk, Audi konsekwentnie realizuje swoją elektryczną strategię. W jej ramach portfolio elektryczne obejmuje obecnie osiem modeli. Do 2026 roku ich liczba ma przekroczyć 20. Wtedy Audi będzie wprowadzać na rynek wyłącznie modele w pełni elektryczne. „W ramach naszej strategii korporacyjnej 'Vorsprung 2030′ ustaliliśmy konkretny termin na zakończenie produkcji silników spalinowych i zdecydowaliśmy, że Audi stanie się marką w 100% elektryczną w ciągu 11 lat,” powiedział Markus Duesmann, przewodniczący zarządu AUDI AG. „Nowy Audi Q8 e-tron, ze swoją poprawioną efektywnością, zasięgiem i wyrafinowanym designem, stanowi kolejny ważny element naszego elektrycznego portfolio, aby wzbudzić entuzjazm do elektromobilności za pomocą emocjonalnych modeli odpowiednich do codziennego użytku.” Członek zarządu Audi odpowiedzialny za rozwój techniczny, Oliver Hoffmann, również skupił się na korzyściach dla klientów wynikających z tych ulepszeń. „W nowym Q8 e-tron udało nam się znacznie zwiększyć zarówno pojemność akumulatora, jak i moc ładowania. Dzięki temu osiągnęliśmy optymalny balans między gęstością energii a mocą ładowania, a także zwiększyliśmy efektywność,” powiedział Hoffmann. „Dodatkowo poprawiliśmy silniki, progresywne wspomaganie kierownicy oraz systemy sterowania zawieszeniem – a tym samym dynamiczne właściwości jezdne, które są charakterystyczne dla Audi we wszystkich wersjach Q8 e-tron.”
Nowa twarz, nowa nazwa, nowa tożsamość korporacyjna
Nazywając ten model Q8, Audi wyraźnie wskazuje, że Audi Q8 e-tron jest najwyższym modelem wśród swoich elektrycznych SUV-ów i crossoverów. Audi Q8 e-tron i Q8 Sportback e-tron są natychmiast rozpoznawalne jako w pełni elektryczne modele na pierwszy rzut oka. Zawdzięczają to nowemu projektowi przodu i tyłu z charakterystyczną maską Singleframe, odwróconą kratką oraz ostrzem nad przeprojektowanym dyfuzorem, które konsekwentnie rozwijają elektryczny język designu Audi. Ekskluzywnym akcentem w pakiecie edycyjnym S line jest kratka Singleframe w kolorze nadwozia.
Jako prestiżowy model elektrycznego SUV-a, Q8 e-tron wprowadza nową tożsamość korporacyjną z dwuwymiarowym wzorem czterech pierścieni na zewnątrz. Aby podkreślić rodzinne logo jako centralny element, Audi podkreśla front pojazdu projekcyjnym światłem Singleframe. Dodatkowo Q8 e-tron jest pierwszym modelem z nową plakietką modelu z oznaczeniem Audi na słupku B.
Maksymalna przestronność i komfort
Dzięki długości pojazdu wynoszącej 4,915 metra, szerokości 1,937 metra oraz wysokości 1,619 metra dla Sportback i 1,633 metra dla SUV-a, Q8 e-tron oferuje maksymalną przestronność i komfort. Modele SQ8 e-tron i SQ8 Sportback e-tron są o dwa milimetry niższe i o 39 milimetrów szersze. Ich rozstaw osi wynosi 2,928 metra, co zapewnia dużo miejsca na nogi również na tylnych siedzeniach. Posiadają również obszerną pojemność bagażnika wynoszącą 569 litrów dla SUV-a i 528 litrów dla Sportbacka. Dodatkowo dostępne jest 62 litry w przednim bagażniku, tzw. „frunk”.
Trzy warianty napędu
Dla obu kształtów nadwozia dostępne są trzy warianty napędu z elektrycznym napędem na wszystkie koła. W podstawowych modelach Audi Q8 50 e-tron oraz Audi Q8 Sportback 50 e-tron, dwa silniki generują moc 250 kW w trybie boost oraz moment obrotowy 664 Nm, osiągając zasięg do 491 km (SUV) i do 505 km (Sportback), zgodnie z WLTP.
Audi Q8 55 e-tron i Audi Q8 Sportback 55 e-tron także posiadają dwa silniki, które generują 300 kW w trybie boost oraz 664 Nm momentu obrotowego. Ich zasięg wynosi do 582 km dla SUV-a i do 600 km dla Sportbacka, zgodnie z WLTP. Ich maksymalna prędkość, tak jak w przypadku Q8 50 e-tron, jest ograniczona do 200 km/h.
Najwyższej klasy Audi SQ8 e-tron oraz Audi SQ8 Sportback e-tron są napędzane przez trzy silniki. Ich moc w trybie boost wynosi 370 kW i 973 Nm momentu obrotowego.
Zasięg modeli S wynosi do 494 km dla SUV-a i do 513 km dla Sportbacka. Ich maksymalna prędkość jest ograniczona do 210 km/h.
Większa pojemność akumulatora i wyższa moc ładowania
Dostępne są dwa rozmiary akumulatorów. Akumulator Q8 50 e-tron ma pojemność 89 netto kilowatogodzin (95 brutto kWh), podczas gdy mocniejsze wersje Q8 55 e-tron i SQ8 e-tron mają 106 netto kWh (114 brutto kWh). Dzięki dostosowaniu systemu zarządzania akumulatorem zwiększyła się także pojemność akumulatora dostępna dla klientów. W stacji ładowania o dużej mocy, Audi Q8 50 e-tron osiąga maksymalną moc ładowania 150 kW. W przypadku Q8 55 e-tron i SQ8 e-tron maksymalna moc ładowania wzrasta do 170 kW. Duży akumulator można naładować od 10 do 80 procent w czasie około 31 minut postoju – w idealnych warunkach odpowiada to zasięgowi do 420 kilometrów (zgodnie z WLTP). W stacji ładowania AC lub wallboxie, Audi Q8 e-tron ładowany jest z mocą do 11 kW. Audi oferuje opcjonalną moc ładowania AC o wartości do 22 kW.
W idealnych warunkach Audi Q8 50 e-tron można naładować całkowicie w około 9 godzin i 15 minut (22kW: około 4 godziny i 45 minut) z użyciem prądu zmiennego. Czas ładowania dużego akumulatora wynosi około 11 godzin i 30 minut przy 11 kW i 6 godzin przy 22 kW. Audi Q8 e-tron standardowo wyposażone jest w funkcję Plug & Charge. W kompatybilnych stacjach ładowania, pojazd autoryzuje się przy włożeniu przewodu ładującego i aktywuje punkt ładowania. Rozliczenie odbywa się automatycznie. Nowa usługa ładowania Audi charging, która ma być uruchomiona w 2023 roku i w przyszłości zastąpi istniejącą usługę e-tron Charging Service, umożliwi wygodny dostęp do około 400 000 publicznych punktów ładowania w całej Europie. Planer trasy e-tron zapewnia niezawodne wsparcie przy poszukiwaniu punktów ładowania wzdłuż trasy.
Zmodyfikowany silnik tylnej osi i elektryczne wektory momentu obrotowego dla lepszej dynamiki
W nowym Audi Q8 e-tron zmodyfikowano koncepcję silnika asynchronicznego na tylnej osi. Zamiast 12 cewek generujących pole elektromagnetyczne, jest ich teraz 14. Silnik w rezultacie generuje silniejsze pole magnetyczne przy podobnym wprowadzeniu energii, co pozwala na większy moment obrotowy. Jeśli nie jest to potrzebne, silnik elektryczny wymaga mniej energii do generowania momentu obrotowego. To obniża zużycie i zwiększa zasięg. W modelu S z linii e-tron, Audi po raz pierwszy zastosowało koncepcję z trzema silnikami w produkcji na dużą skalę.
Została ona udoskonalona w nowym SQ8 e-tron. Na przedniej osi działa silnik elektryczny o mocy 124 kW. Na tylnej osi znajdują się dwa silniki elektryczne, każdy o mocy 98 kW, które napędzają osobno każde tylne koło. Umożliwia to moc boost wynoszącą do 370 kW. Moment obrotowy może być rozdzielany pomiędzy dwa tylne silniki elektryczne na obie strony w ułamku sekundy.
Balans między komfortem a sportowym prowadzeniem
Nowe Audi Q8 e-tron standardowo wyposażone jest w zawieszenie powietrzne z kontrolowanym tłumieniem. Wysokość nadwozia można zmieniać w zakresie 76 milimetrów, w zależności od sytuacji drogowej. Aby zoptymalizować dynamikę boczną pojazdu, dostosowano jego ustawienia zawieszenia powietrznego. Co więcej, jego elektroniczna kontrola stabilności (ESC) w przyszłości pozwoli na jeszcze większą zwrotność – szczególnie w ciasnych zakrętach. Audi Q8 e-tron pokonuje te zakręty z zauważalnie większą zwrotnością dzięki zrewidowanej progresywnej kierownicy. Przełożenie układu kierowniczego zostało zmienione tak, aby kierownica reagowała znacznie szybciej, nawet podczas delikatnych ruchów. Efekt bezpośredniego przełożenia jest wspierany przez sztywniejsze mocowania zawieszenia na przedniej osi. Ruchy kierownicy są zatem przekazywane do kół bardziej bezpośrednio, a informacja zwrotna z reakcji kierownicy jest również poprawiona. Wszystkie systemy sterowania zawieszeniem zostały dostosowane, ale zachowują równowagę i idealne dopasowanie – zgodne z DNA Audi.
Dalsze ulepszenie aerodynamiki
W przypadku Audi Q8 e-tron aerodynamika była priorytetem. Dzięki temu uzyskano redukcję współczynnika oporu powietrza z 0,26 do 0,24 cw dla Q8 Sportback e-tron oraz z 0,28 do 0,27 cw dla Q8 e-tron. Spoilery kół zamontowane na podwoziu pomagają kierować strumień powietrza wokół kół. Spoilery na przedniej osi zostały powiększone, a Audi Q8 Sportback e-tron teraz ma spoilery także na tylnych kołach. W SQ8 Sportback e-tron spoilery montowane są tylko na tylnej osi. W okolicy kratki, po raz pierwszy w modelu Audi zastosowano system samoszczelny, w dodatk do elektrycznych żaluzji, które automatycznie zamykają chłodnicę. System ten dodatkowo optymalizuje przepływ powietrza z przodu pojazdu i zapobiega niepożądanym stratom.
Wygodne parkowanie z pomocą asystenta parkowania zdalnego plus
W Audi Q8 e-tron dostępnych jest około 40 systemów wspomagających kierowcę. Do pięciu czujników radarowych, pięciu kamer i 12 czujników ultradźwiękowych dostarcza informacji o otoczeniu, które następnie są analizowane przez centralną jednostkę sterującą asystentów kierowcy. Nowością jest asystent parkowania zdalnego plus, który będzie dostępny do zamówienia od 2023 roku. Dzięki niemu Audi Q8 e-tron może manewrować nawet w najciaśniejszych miejscach parkingowych. Klienci mogą kontrolować proces parkowania przez aplikację myAudi na swoich smartfonach. Gdy samochód osiągnie swoją finalną pozycję na miejscu parkingowym, automatycznie się wyłącza, włącza hamulec postojowy i blokuje drzwi. Aby opuścić miejsce parkingowe, silnik uruchamia się za pośrednictwem aplikacji myAudi, a następnie pojazd manewruje na tyle, by umożliwić wygodne wejście.
Cyfrowe reflektory Matrix LED
Q8 e-tron opcjonalnie dostępny jest z cyfrowymi reflektorami Matrix LED. Podczas jazdy autostradą, światło orientacyjne zaznacza pozycję samochodu w pasie i pomaga kierowcy pozostać pewnie w centrum w wąskich miejscach. Dostępne są trzy inne nowe funkcje: rozbudowane informacje o ruchu, światło pasa z kierunkowskazem oraz światło orientacyjne na drogach krajowych.
Luksusowe wnętrze klasy premium
Szklany panoramiczny dach sprawia, że wnętrze wydaje się jaśniejsze i potęguje odczucie przestronności. Szklane elementy otwierają się i zamykają elektronicznie. Zasłony przeciwsłoneczne regulowane są w równie wygodny sposób. Gdy dach jest otwarty, dwuczęściowy szklany dach poprawia klimat we wnętrzu dzięki efektywnej wentylacji. Zintegrowany deflektor wiatru redukuje hałas wiatru. W alternatywie dla standardowej automatycznej klimatyzacji dwustrefowej, Audi oferuje także automatyczną klimatyzację czterostrefową oraz zestaw poprawiający jakość powietrza. Trzystopniowa wentylacja zapewnia wygodne siedzenie, nawet przy wysokich temperaturach zewnętrznych. To dotyczy standardowych foteli, których skóra jest misternie perforowana. Bardzo regulowane fotele indywidualne to największa atrakcja wśród dostępnych opcji wnętrza. Oprócz pneumatycznej regulacji siedziska i oparcia, mogą być również zamówione z funkcją masażu. Całe wyposażenie może być opcjonalnie wzbogacone o dekoracyjne inkrustacje z porowatych oklein drewnianych, takich jak drewno jesionowe i sykomorowe, aluminium lub, w wersjach S line i edycji S line, struktura włókna węglowego. Nowościami są jasnobrązowe drewno orzechowe oraz zrównoważony materiał techniczny, częściowo wykonany z recyklingowanych butelek PET.
Wysokiej rozdzielczości wyświetlacze dotykowe i sterowanie głosowe
Jak wszystkie modele klasy premium Audi, Q8 e-tron korzysta z systemu operacyjnego MMI touch response. Dwa duże wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości – górny o przekątnej 10.1 cala i dolny o przekątnej 8.6 cala – zastępują niemal wszystkie konwencjonalne przełączniki i pokrętła. Poza obsługą za pomocą dwóch wyświetlaczy dotykowych, wiele funkcji można aktywować za pomocą naturalnego sterowania głosowego. Cyfrowy wyświetlacz i koncepcja obsługi Audi Q8 e-tron są dopełnione przez standardowy wirtualny kokpit Audi o pełnej rozdzielczości HD. Specjalne grafiki przedstawiają wszystkie istotne aspekty jazdy elektrycznej, od mocy ładowania po zasięg. Na życzenie można dodać wyświetlacz head-up. Na rynku niemieckim Audi Q8 e-tron będzie standardowo wyposażony w MMI Navigation plus. Jego centrum multimedialne obsługuje wyspecjalizowany standard transmisji danych LTE Advanced oraz ma zintegrowany hotspot WiFi dla mobilnych urządzeń pasażerów. System nawigacji inteligentnie rekomenduje miejsca docelowe na podstawie wcześniej pokonanych tras. Dodatkowo, pakiet Audi connect Navigation and Infotainment obejmuje usługi car-to-X.
Materiały z procesów recyklingu
Audi Q8 e-tron uzyska certyfikację jako neutralny pod względem emisji CO21 dla klientów w Europie i USA. Audi wykorzystuje również materiały recyklingowe w niektórych komponentach Audi Q8 e-tron. Materiały te, poddane procesowi recyklingu, redukują zużycie zasobów i zapewniają zamkniętą, efektywną i zrównoważoną pętlę materiałową.
W wnętrzu Audi Q8 e-tron Audi stosuje materiały z recyklingu do izolacji i wygłuszenia, a także do dywanów. Dekoracyjna inkrustacja nad wyświetlaczem, zwana Tech Layer, jest dostępna z nowym technicznym materiałem w kolorze antracytowym, który częściowo składa się z recyklingowanych butelek PET. W pakiecie S line, sportowe fotele są tapicerowane skórą syntetyczną oraz materiałem mikro włóknowym Dinamica. Dinamica wykonana jest z maksymalnie 45 procent włókien poliestrowych, które otrzymuje się z recyklingowanych butelek PET, używanych tkanin i pozostałości włókien. W przeciwieństwie do poprzednich jakości mikro włókien, produkcja Dinamica jest również wolna od rozpuszczalników – to kolejny wkład w ochronę środowiska.
Ponadto niektóre komponenty związane z bezpieczeństwem, które częściowo składają się z mieszanych odpadów plastikowych przetwarzanych w procesie recyklingu chemicznego, są używane po raz pierwszy – zwłaszcza osłony plastikowe dla zapięć pasów bezpieczeństwa. W ramach projektu PlasticLoop Audi współpracowało z producentem tworzyw sztucznych LyondellBasell, aby stworzyć proces, w którym po raz pierwszy zostanie zastosowane recykling chemiczny w celu ponownego wykorzystania mieszanych odpadów plastikowych w produkcji seryjnej Audi Q8 e-tron. W tym procesie, wspólnie wdrożonym z LyondellBasell, demontuje się części plastikowe z pojazdów klientów, które nie mogą już być naprawione, i oddziela się od obcych materiałów, takich jak metalowe klipsy przed zmieleniem i przetworzeniem na olej pirolityczny w procesie recyklingu chemicznego. Olej pirolityczny jest następnie wykorzystywany jako surowiec do produkcji nowych tworzyw sztucznych w podejściu masowym.
Wprowadzenie na rynek na wiosnę 2023