RS3, będący sportową wersją już popularnego modelu A3, oferował podwójną moc.
Wszystkie atrakcyjne cechy designu oraz nowoczesna technologia zaczerpnięte z modelu A3 sprawiły, że ultra-wydajny RS3 stanowił bezpośrednią konkurencję dla BMW M2.
Szybki RS3 dostępny był w jednej wersji wyposażeniowej, z wieloma opcjami do wyboru.
Jeśli zastanawiasz się, skąd pochodziła ta ogromna moc, RS3 był wyposażony w turbodoładowany, pięciocylindrowy silnik o pojemności 2,5 litra, który generował 400 KM i 354 lb-ft momentu obrotowego. Napęd współpracował z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem, a moc przekazywana była na wszystkie cztery koła dzięki słynnemu systemowi Quattro firmy Audi.
Standardowy RS3 miał 19-calowe felgi aluminiowe, automatyczne reflektory LED, podgrzewane lusterka z funkcją składania, panoramiczny dach, automatyczne wycieraczki, czujniki parkowania, adaptacyjne amortyzatory, system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania, selectable mode jazdy, automatyczną klimatyzację w dwóch strefach, podgrzewane siedzenia oraz skórzaną tapicerkę. W zakresie łączności, zawierał integrację z systemami Apple CarPlay i Android Auto, a także system infotainment MMI firmy Audi.
Większość dodatkowych funkcji była dostępna w pakietach, takich jak pakiet technologiczny, pakiet Dynamic oraz pakiet Dynamic Plus.
Opcje pojedyncze obejmowały wykończenie wnętrza w włóknie węglowym oraz boczne poduszki powietrzne na tylnych siedzeniach.
Wnętrze RS3 było podobne do A3, wykonane z pięknie wykończonych materiałów wysokiej jakości.
Audi zaprezentowało najbardziej dynamiczny model z serii A3, Audi RS3 sedan, na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2016 roku. Dzięki pięciocylindrowemu silnikowi o mocy 400 KM, przełomowej efektywności i jeszcze ostrzejszemu wyglądowi, jest to pierwszy kompaktowy sedan Audi noszący oznaczenie RS.
Nowy silnik 2.5 TFSI generuje 294 kW (400 KM) – o 33 KM więcej niż jego poprzednik. To czyni go najbardziej wydajnym pięciocylindrowym silnikiem na rynku światowym. Moment obrotowy wynoszący 480 Nm (354.0 lb-ft) jest dostępny w zakresie prędkości obrotowych od 1,700 do 5,850 obrotów na minutę, zapewniając doskonałą moc trakcyjną. Kompaktowy model RS przyspiesza od 0 do 100 km/h (62.1 mph) w zaledwie 4.1 sekundy. Może osiągnąć maksymalną prędkość 250 km/h (155.3 mph); na życzenie Audi zwiększy elektronicznie ograniczoną prędkość maksymalną do 280 km/h (174.0 mph). Unikalny dźwięk silnika pięciocylindrowego potęguje już emocjonujące doświadczenie jazdy. Dźwięk ten jest wynikiem przemiennego zapłonu w bezpośrednio sąsiadujących cylindrach oraz tych oddalonych od siebie. Dźwięk można modyfikować za pomocą systemu wybierania trybu jazdy Audi.
Dzięki aluminiowemu blokowi silnika, pięciocylindrowy silnik jest o 26 kilogramów (57.3 lb) lżejszy niż jego poprzednik. Wykorzystuje podwójny wtrysk do kolektora ssącego oraz do komór spalania, a także system Audi valvelift do zmiennej kontroli zaworów wydechowych. Efektem jest optymalny rozwój mocy przy niższym poziomie zużycia paliwa.
Sportowość, doskonała trakcja i bezpieczeństwo jazdy
Dzięki błyskawicznemu przełączaniu, siedmiobiegowa skrzynia biegów S tronic przekazuje moc silnika 2.5 TFSI do stałego napędu quattro na wszystkie koła. Jej elektro-hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe zmienia moment obrotowy w sposób zmienny między osiami. Elektroniczna kontrola łączy doskonałą stabilność z dużą przyjemnością z jazdy. Im bardziej sportowy styl jazdy, tym szybciej i częściej większa część momentu obrotowego trafia na tylną oś. Efekt: szczególnie zwinne właściwości jezdne.
Zarządzanie quattro jest standardowo zintegrowane z dynamicznym systemem obsługi Audi drive select, podobnie jak układ kierowniczy, S tronic, zarządzanie silnikiem i regulowane klapy wydechowe. Kierowca może indywidualnie dostosowywać działanie tych komponentów w trzech trybach: komfort, auto i dynamiczny. To samo dotyczy opcjonalnego sportowego zawieszenia RS plus z adaptacyjną kontrolą amortyzatorów.
Kontrola momentu obrotowego na kołach, inteligentna funkcja oprogramowania Elektronicznego Systemu Stabilizacji (ESC), dopełnia działanie napędu na wszystkie koła. W szybkim pokonywaniu zakrętów delikatnie hamuje wewnętrzne koła, które są pod mniejszym obciążeniem. Dzięki temu może przenieść większą moc boczną, co powoduje bardziej płynne i stabilne prowadzenie. Ponadto, system ESC dostosowany do modelu RS ma tryb sportowy, który umożliwia kontrolowane driftowanie. ESC można również całkowicie dezaktywować, aby uzyskać szczególnie sportowe właściwości jezdne.
Progresywne wspomaganie kierownicy, tylna oś z układem czterodrzwiowym, ciasne ustawienie i obniżone o 25 milimetrów (1.0 in) w porównaniu do standardowego modelu – zawieszenie RS3 sedan jest doskonałym partnerem dla mocnego systemu napędowego. Z stabilnej pozycji centralnej, RS3 sedan spontanicznie wchodzi w zakręty i precyzyjnie podąża za nimi. Przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 370 milimetrów (14.6 in), a hamulce ośmiotłokowe z dużymi okładzinami zapewniają optymalne spowolnienie. Alternatywnie, Audi oferuje ceramiczne tarcze węglowe z przodu. Na tylnej osi znajdują się tarcze hamulcowe o średnicy 310 milimetrów (12.2 in). Standardowo w RS3 sedan są 19-calowe koła oraz opony 235/35. Opony 255/30 są opcjonalne z przodu.
Charakterystyczny design RS na zewnątrz i wewnątrz
Nowy czołowy sportowiec w segmencie kompaktowym wyraża również swój sportowy charakter wizualnie. Singleframe z trójwymiarową siatką plastra miodu nosi logo quattro w dolnej części. Poniżej, ostrze rozciąga się na całą szerokość przodu do bocznych wlotów powietrza, gdzie tworzy wąskie leje dla lepszego przepływu powietrza przez nadkola. Diodowe reflektory z charakterystycznym wzorem świateł dziennych są standardem; Audi oferuje również reflektory matrix LED jako opcję. W porównaniu do A3, rozstaw przednich kół RS3 sedan jest szerszy o 20 milimetrów (0.8 in) – przednie nadkola są odpowiednio bardziej wybrzuszone. Na tylnej osi koła są odstępy 14 milimetrów (0.6 in) dalej od siebie w porównaniu do modelu podstawowego.
Stały spoiler na klapie bagażnika poprawia separację przepływu powietrza. Wyraźny insert dyfuzora z pionowymi wspornikami oraz duże owalne końcówki wydechu RS zamykają tył. Audi oferuje wyłącznie kolorystykę Nardo gray i Catalunya red jako opcje.
Ciemne wnętrze wita kierowcę i pasażerów podświetlanymi progami drzwi z logo RS3 jako standard. Czarna, elegancka skórzana tapicerka sportowa z logo RS na oparciach jest standardem. Opcjonalnie dostępne są bardziej konturowane sportowe fotele RS z wbudowanymi zagłówkami. Ich pokrycia są również w wzór diamentowy i perforowane kolorowo. Sportowa skórzana kierownica RS jest spłaszczona od dołu. Wstawki na desce rozdzielczej i w drzwiach dopełniają atmosferę sportowej elegancji.
Intuicyjna obsługa i wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości
Płaskie hierarchie i inteligentnie powiązane menu kontekstowe sprawiają, że obsługa Audi RS3 sedan jest intuicyjna i ergonomiczna. Głównym elementem sterującym jest kontroler pokrętłowy/przyciskowy na konsoli środkowej. Z najwyższym systemem informacyjno-rozrywkowym MMI navigation plus z MMI touch, terminal zawiera panel dotykowy do przewijania, powiększania i pisania. Dodatkowo dostępna jest funkcja wyszukiwania tekstu, która automatycznie uzupełnia wpis użytkownika po wprowadzeniu zaledwie kilku liter. System rozpoznawania głosu przetwarza pytania i komendy sformułowane w zwykłym języku.
Standardowo w RS3 sedan znajduje się elektrycznie wysuwany ekran MMI o przekątnej 7 cali. Dwa okrągłe wskaźniki są czarne z czerwonymi wskazówkami i białymi skalami. Centralnie umieszczony system informacji dla kierowcy zawiera wskaźnik ciśnienia doładowania, termometr oleju oraz stoper. W pełni cyfrowy wirtualny kokpit Audi jest dostępny jako opcja. Na jego wysokorozdzielczym monitorze o przekątnej 12.3 cala kierowca może wybierać spośród trzech trybów wyświetlania. Wśród nich znajduje się specjalny ekran RS, który przesuwa obrotomierz do środka. Po lewej i prawej stronie wyświetlane są informacje o ciśnieniu w oponach, momencie obrotowym i przeciążeniach g.
Zawsze online dzięki Audi connect i Audi smartphone interface
Moduł LTE łączy Audi RS3 sedan z siecią. Daje dostęp do różnych usług Audi connect, w tym nawigacji z Google Earth i Google Street View, a także informacji o cenach paliw, pogodzie, podróżach i ruchu drogowym. Informacje są wyświetlane bezpośrednio w MMI, a obsługa odbywa się za pomocą standardowo wyposażonej wielofunkcyjnej kierownicy RS, pokrętła/przyciski i panelu dotykowego lub za pomocą komendy głosowej. Dane są przesyłane za pomocą nowej karty SIM Audi connect, która jest fabrycznie zainstalowana w samochodzie. Z odpowiednią opłatą za dane, klient może korzystać z tych usług przez okres do trzech lat bezpłatnie – nawet w innych krajach europejskich. Dodatkowo systemy nawigacyjne zawierają hotspot Wi-Fi, umożliwiający pasażerom korzystanie z Internetu za pomocą tabletów, smartfonów i innych urządzeń mobilnych.
Bezpłatna aplikacja Audi MMI connect oferuje wiele innych funkcji, takich jak możliwość przesyłania kalendarza ze smartfona do MMI. Poprzez Aupeo! oraz Napster umożliwia dostęp do niezliczonych utworów muzycznych i audiobooków. Miejsca docelowe z Google Maps, punkty zainteresowania (POI) oraz wpisy z usługi „Podróże” można przesyłać z smartfona do systemu nawigacyjnego samochodu za pomocą aplikacji. Interfejs Audi smartphone wprowadza Apple Car Play i Android Auto do samochodu.
Wybrane aplikacje do telefonu, nawigacji i usług strumieniowych są następnie bezpośrednio wyświetlane na ekranie MMI. Kierowca może sterować aplikacjami za pomocą różnych opcji obsługi w samochodzie.
Atrakcyjne komponenty dodatkowe uzupełniają linię multimedialną. Audi phone box bezprzewodowo ładuje smartfon zgodnie z standardem Qi i łączy go z anteną samochodu za pomocą sprzężenia bliskiego pola dla optymalnej jakości odbioru. System dźwiękowy Bang & Olufsen zapewnia doskonałe wrażenia dźwiękowe z mocą 705 watów i 14 głośnikami.
Bezpiecznie i spokojnie dotrzyj do celu dzięki nowym systemom asystującym
Audi RS3 sedan również zajmuje czołową pozycję w swojej klasie jeśli chodzi o systemy asystujące kierowcy. Utrzymują one samochód w pożądanej odległości od pojazdu z przodu, wspierają kierowcę przy zmianie pasa ruchu i utrzymywaniu się w danym pasie, rozpoznają znaki drogowe oraz pomagają unikać kolizji tylnych i wypadków z pieszymi.
Nowe są asystent do jazdy w korku, który przejmuje kierowanie pojazdem w powolnym ruchu do prędkości 65 km/h (40.4 mph), asystent awaryjny, który automatycznie zatrzymuje samochód w razie potrzeby, oraz asystent wykrywania ruchu na tylnym skrzydle. Ostatni system obserwuje nadjeżdżające pojazdy, gdy wyjeżdżasz z miejsca parkingowego.