Kiedy S3 przestało wystarczać fanom Audi, niemiecki producent zaprezentował wersję RS, co uspokoiło nastroje i otworzyło portfele.
Pierwsze Audi S3 zadebiutowało na rynku w 1999 roku. Było to kompaktowe hatchback z napędem na wszystkie koła, które wznowiło dyskusje na temat tego, czy gorący hatchback powinien mieć jedynie napęd na dwa koła. Audi jednak nie trzymało się tej kwestii i po prostu zbudowało ten samochód. Moc dostarczana przez czterocylindrowe silniki zainstalowane w S3 okazała się już niewystarczająca. Wtedy, w 2010 roku, pojawiło się RS3, które zaoferowało większą moc i nowoczesne technologie.
Audi A3 Sportback dzieliło nadwozie z najsilniejszą wersją z całej gamy, ale występowało kilka ważnych różnic, takich jak nadkola wzmocnione włóknem węglowym oraz 19-calowe felgi aluminiowe. Z przodu znajdowały się srebrne akcenty otaczające kratkę w kształcie plastra miodu, a w dolnej części producent zamontował funkcjonalne wloty powietrza. Standardem były diodowe światła dzienne oraz reflektory ksenonowe. Z boku pięciodrzwiowy hatchback miał różne progi, a z tyłu na górnej części klapy bagażnika umieszczono spojler dachowy.
Wnętrze Audi wyposażyło w sportowe fotele kubełkowe z wysokim oparciem i wbudowanymi zagłówkami. Z wykończeniem ze skóry i detalami w kolorze czarnego fortepianu, RS3 oferowało premium doświadczenie dla wszystkich pasażerów. Z tyłu umieszczono ławkę dla trzech osób, ale z ograniczonym miejscem na nogi dla środkowego pasażera. Wyświetlacze na zestawie wskaźników miały czarne tarcze, czerwone wskazówki i białe cyfry w charakterystycznym stylu RS.
Pod maską Audi zainstalowało silnik rzędowy pięciocylindrowy o pojemności 2,5 litra z turbodoładowaniem, który dostarczał 340 KM. Standardowo zainstalowano siedmiobiegową automatyczną skrzynię biegów (dwusprzęgłową), a elektronicznie sterowany napęd na wszystkie koła dbał o to, aby największy moment obrotowy trafiał na koło z najlepszą przyczepnością.
Duża moc w małym opakowaniu – Audi RS3 Sportback to najnowszy członek dynamicznej rodziny Audi RS. Jego turbodoładowany silnik pięciocylindrowy o pojemności 2,5 litra generuje 250 kW (340 KM) oraz 450 Nm (331,90 lb-ft) momentu obrotowego. Ten jednostka przyspiesza Audi RS3 Sportback do poziomu potężnych samochodów sportowych, przy średnim zużyciu tylko 9,1 litra paliwa na 100 km (25,85 mpg).
Moc z silnika 2.5 TFSI przenoszona jest na drogę za pomocą siedmiobiegowej skrzyni S tronic oraz stałego napędu na wszystkie koła quattro. 19-calowe koła i błotniki wykonane z włókna węglowego podkreślają wyróżniające cechy Audi RS3 Sportback.
Potężne silniki pięciocylindrowe mają długą historię w służbie czterech pierścieni. W latach 80. dały one wielu modelom Audi przewagę nad konkurencją. Marka kontynuuje tę klasyczną linię: silnik 2,5-litra z bezpośrednim wtryskiem benzyny FSI i technologią turbo zapewnia Audi RS3 Sportback znakomite osiągi.
Uznany za „Silnik Roku” w 2010 roku, 2.5 TFSI generuje 250 kW (340 KM) przy pojemności skokowej 2,480 cm³. Jego moc specyficzna wynosi 100,8 kW (137,1 KM) na litr. Szczytowy moment obrotowy wynoszący 450 Nm (331,90 lb-ft) jest dostępny w szerokim zakresie obrotów od 1,600 do 5,300 rpm.
Audi RS3 Sportback przyspiesza z miejsca do 100 km/h (62,14 mph) w 4,6 sekundy – to najlepszy wynik w swojej klasie. Ograniczona prędkość maksymalna wynosząca 250 km/h (155,34 mph) jest jedynie wartością oficjalną. Mimo to, dynamiczny kompaktowy samochód zużywa średnio tylko 9,1 litra paliwa na 100 km (25,85 mpg) i emituje 212 g CO2 na km (341,18 g/mile). Tę efektywność w dużej mierze zapewnia pompa olejowa dostosowująca wydajność oraz system odzyskiwania energii, który odzyskuje energię podczas hamowania.
Potężna jednostka pięciocylindrowa jest niezwykle kompaktowa i lekka. Jej duży turbosprężarka spręża powietrze dolotowe przy ciśnieniach do 1,2 bara, a intercooler obniża jego temperaturę pod pełnym obciążeniem. Kiedy kierowca naciska standardowy przycisk Sport na centralnej konsoli, klapa zainstalowana w lewym końcówce układu wydechowego sprawia, że charakterystyczny pomruk wydechu staje się jeszcze bardziej intensywny, a silnik reaguje jeszcze mocniej.
Dynamiczność par excellence: układ napędowy i zawieszenie
Siedmiobiegowa skrzynia S tronic jest standardem w Audi RS3 Sportback. Kompaktowa skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem zmienia biegi niemal niezauważalnie, z ekstremalną szybkością i komfortem. Siódmy bieg jest bardzo długi – to rozwiązanie, które zmniejsza zużycie paliwa. Oprócz dwóch automatycznych programów, dostępny jest tryb manualny, który można obsługiwać za pomocą opcjonalnych łopatek przy kierownicy. System kontroli startu zarządza maksymalnym przyspieszeniem z miejsca.
Stały napęd na wszystkie koła quattro zapewnia Audi RS Sportback doskonałą trakcję, fascynującą dynamikę i znakomitą stabilność. Jego centralnym elementem jest elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, zamontowane z tyłu, aby uzyskać korzystny rozkład masy. W razie potrzeby sprzęgło przekierowuje moment obrotowy z osi przedniej na tylną w ciągu kilku milisekund.
Podwozie potężnego kompaktowego auta ma niezwykle wyrafinowaną konstrukcję. Z tyłu zastosowano zawieszenie czterowahaczowe, które potrafi oddzielnie radzić sobie z siłami podłużnymi i bocznymi. Przy przełożeniu 16.2:1 elektryczna kierownica zębatek jest bardzo bezpośrednia, łącząc doskonałą precyzję z wysoce wydajną pracą. Sztywne sportowe zawieszenie obniża karoserię o 25 milimetrów (0,98 cala) w porównaniu do A3.
Audi RS3 Sportback ma 19-calowe koła. Opony z przodu mają rozmiar 235/35, natomiast opony z tyłu są o 10 milimetrów (0,39 cala) węższe, co dodatkowo poprawia właściwości jezdne. Wentylowane tarcze hamulcowe mają średnicę 370 milimetrów (14,57 cala) z przodu i 310 milimetrów (12,20 cala) z tyłu. Przednie pierścienie cierne są perforowane.
Łączą je puste piny z pokrywami tarcz hamulcowych oraz są zaciskane przez czterotłoczkowe stałe zaciski pomalowane na czarno. Elektroniczny program stabilizacji (ESP) ma tryb sportowy i można go wyłączyć częściowo lub całkowicie.
Audi RS3 Sportback od pierwszego wejrzenia wskazuje na swój ogromny potencjał. Przedni i tylny zderzak zostały wyraźnie zmodyfikowane, a na tylnym końcu znajduje się duży spoiler dachowy. Poszerzone przednie błotniki wykonane są z włókna węglowego – to wyraz wiedzy Audi na temat lekkiej konstrukcji.
Dynamiczny styl odzwierciedla się również w wnętrzu, które jest całkowicie czarne i posiada liczne logo RS3. Sportowe fotele z tapicerką z Fine Nappa są standardem; wstawki mają wykończenie Piano. W systemie informacji dla kierowcy znajdują się wskaźnik ciśnienia doładowania, termometr oleju oraz stoper okrążeń. Instrumenty i dźwignia wybierania są specjalnie zaprojektowane.
Płaskodenny skórzany wielofunkcyjny sportowy zestaw kierowniczy, automatyczna klimatyzacja w dwóch strefach, system radiowy chorus oraz reflektory xenon plus z dziennymi światłami LED dopełniają standardowego wyposażenia. Audi oferuje klientom szereg opcji: czarne felgi aluminiowe 19-calowe z czerwonym rantem, kubełkowe fotele, wstawki z nowego materiału Aluminium Race oraz pakiety stylizacyjne w czerni lub matowym aluminium.
Design i nadwozie
Nowy, dynamiczny model najwyższej klasy w serii A3 ujawnia swój potencjał już od pierwszego spojrzenia. Grille jednotabliczkowe, definiujący element z przodu pojazdu, ma błyszczący antracytowy wkład o diamentowym wzorze. Ramka w matowym aluminium otacza grill, a na nim znajduje się oznaczenie RS3. Reflektory xenon plus są standardem w Audi RS3 Sportback, z wbudowanymi diodami LED do jazdy dziennej, tworzącymi wyrazisty kontur.
Wloty powietrza znajdujące się pod reflektorami zostały znacznie powiększone. Ich wyraźnie wystające krawędzie kierują powietrze w sposób kontrolowany do komory silnika – do siedmiobiegowej skrzyni S tronic przez lewy wlot, a do dodatkowego chłodnicy przez prawy wlot. Turbo sprężarka pobiera powietrze przez górną część pojedynczej ramy, a intercooler znajduje się za dolnym segmentem kratki. Światła przeciwmgielne zniknęły. Przedni zderzak również zyskał nowy wygląd, z poziomym splitterem, który podnosi oś wyjściową przedniego zawieszenia.
Z boku natychmiast rzucają się w oczy szerokie, poszerzone błotniki przednie Audi RS3 Sportback. Wykonane z włókna węglowego, zapewniają oszczędność wagi wynoszącą 2,1 kilograma (4,63 lb) w porównaniu do standardowych błotników stalowych. Wykonane boczne progi jeszcze bardziej uwydatniają stylizację. Obudowy lusterek zewnętrznych z wbudowanymi sygnalizatorami LED mają matowy wygląd aluminium.
Przebudowane tylnie zderzaki w RS3 Sportback mają wysoki, błyszczący czarny dyfuzor, który otacza dwa duże, eliptyczne końcówki wydechowe. Obok tablicy rejestracyjnej znajduje się oznaczenie RS3, a długi spoiler dachowy rozciąga się wzdłuż tylniej szyby. W idealnej formie aerodynamicznej, jego środkowy segment jest nieco krótszy niż dwa zewnętrzne segmenty.
Dla klientów, którzy chcą jeszcze bardziej spersonalizować swoje auto, Audi przygotowało dwa pakiety stylistyczne. W pakiecie stylizacji w matowym aluminium, wiele części – takich jak obręcze wokół wlotów powietrza i górna krawędź dyfuzora – ma matowy wygląd aluminium. W czarnym pakiecie stylizacji z gamy Audi exclusive, jedno ramka Audi i wykończenie końcówki wydechu są w błyszczącej czerni.
Wybór wykończenia obejmuje pięć kolorów zewnętrznych – biały Ibis, szary Suzuka metaliczny, czerwony Misano z efektem perłowym, szary Daytona z efektem perłowym i czarny Phantom z efektem perłowym – w dodatku do nieograniczonej gamy kolorów niestandardowych.
Audi RS3 Sportback ma 4,30 metra (14,11 stopy) długości, 1,79 metra (5,87 stopy) szerokości i 1,40 (4,59) metra wysokości. Osiąga współczynnik oporu powietrza cd 0,36 i ma pole czołowe wynoszące 2,16 m² (23,25 stóp kwadratowych). Jego masa własna wynosi 1,575 kilogramów (3,472.28 lb). W standardowej konfiguracji pojemność bagażnika wynosi 302 litry (10,67 stóp sześciennych), ale po złożeniu tylnych oparć mieści imponujące 1,032 litra (36,44 stóp sześciennych). Jako opcje Audi oferuje także praktyczne komponenty, w tym pakiet bagażnika oraz otwór transportowy z lub bez torby na narty.
Wnętrze
Charakteryzujące się wyrazistym designem wnętrza z sportowymi okrągłymi wlotami powietrza, doskonałą ergonomią i bezkompromisowym podejściem do jakości w doborze i wykorzystaniu materiałów – te cechy są typowe dla linii modeli Audi A3. Oprócz tych cech, Audi RS3 Sportback oferuje szereg specjalnych funkcji.
Cała kabina pasażerska, łącznie z podsufitką, jest w czerni. Wstawki w czarnym wykończeniu Piano są standardem. Alternatywnie, nowy materiał Aluminium Race oraz wybór eleganckich drewna z oferty personalizacji są dostępne jako ekskluzywne opcje. Srebrne lamówki obramowują podłokietniki. Progi, obrotomierz, fotele, kierownica i dźwignia wybierania siedmiobiegowej skrzyni S tronic mają wszystkie oznaczenia RS3. Pedale mają wykończenie aluminiowe.
Sportowe fotele z wyraźnymi bocznymi bolcami zapewniają doskonałe wsparcie dla ciała. Są obszyte Fine Nappa skórą z srebrnym kontrastującym szyciem. Trzypoprzeczne wielofunkcyjne sportowe kierownice z wyraźnie konturowanym obręcz, są płaskodenne i pokryte perforowaną skórą z kontrastowym szyciem. Łopatki do zmiany biegów mają matowy wygląd aluminium.
Wyświetlacze na panelu przyrządów – czarne tarcze, białe cyfry i czerwone wskazówki – zostały zaprojektowane w stylu RS. Po włączeniu zapłonu, wskazówki na prędkościomierzu i obrotomierzu na krótko unoszą się do najwyższej pozycji, a następnie wracają na miejsce. Standardowy system informacji dla kierowcy oferuje ekskluzywne menu RS, z cyfrowymi wyświetlaczami ciśnienia doładowania i temperatury oleju, a także stoper okrążeń do pomiaru okrążeń na torze wyścigowym.
Silnik
Przez dziesięciolecia silniki benzynowe z technologią turbodoładowania były domeną Audi – pięciocylindrowy TFSI w Audi RS3 Sportback kontynuuje tradycję silników wysokowydajnych. Z pojemności 2,480 cm³ uzyskuje moc 250 kW (340 KM), dostępnej w zakresie obrotów od 5,400 rpm do 6,500 rpm. Jego moc specyficzna wynosi 100,8 kW (137,1 KM) na litr pojemności skokowej. Maksymalny moment obrotowy wynosi 450 Nm (331,90 lb-ft) – jest dostępny w dolnym zakresie obrotów, wokół 1,600 rpm, i pozostaje stały aż do 5,300 obrotów.
Mocne strony pięciocylindrowego silnika, który zadebiutował w TT RS w 2009 roku, zachwyciły ekspertów. W ubiegłym roku jury złożone z 71 międzynarodowych dziennikarzy ogłosiło 2.5 TFSI „Silnikiem Roku” w kategorii 2.0 do 2.5 litra, dając Audi już szósty z rzędu tytuł w tej kategorii. W pięciu poprzednich latach to 2.0 TFSI zdobyło tę nagrodę.
Pięciocylindrowa jednostka to silnik wyjątkowy już od samego początku. Ma interwał zapłonu wynoszący 144 stopnie oraz kolejność zapłonu 1-2-4-5-3, przy szeroko rozstawionych cylindrach palących na przemian z sąsiednimi cylindrami. To, wspierane systemem dolotowym i wydechowym, tworzy niepowtarzalny rytm i dźwięk silnika – gardłowy ryk, który jest legendarnym dźwiękiem Audi.
Z przodu wału korbowego umieszczony jest tłumik wibracji skrętnej z płynem lepkosprężystym. Kompensuje on „wolne momenty” produkowane przez jednostkę.
Silnik 2,5-litra jest ultra-kompaktowy. Ma zaledwie 494 milimetry (19,45 cala) długości, długi skok (średnica x skok 82,5 x 92,8 milimetrów (3,25 x 3,65 cala) jest idealnie dopasowany do montażu poprzecznego. Charakteryzuje się odstępem między cylindrami wynoszącym 88 milimetrów (3,46 cala), a z sześciu głównych łożysk wału korbowego, te na zewnątrz zostały nieco przesunięte w kierunku wewnętrznym. Waga silnika wynosząca 183 kilogramów (403,45 lb) także ustanawia rekord. Utrzymuje całkowitą wagę Audi RS3 Sportback pod kontrolą i przynosi duże korzyści w zakresie rozkładu obciążenia osi, a ostatecznie również w prowadzeniu.
Osłony silnika w pięciocylindrowym silniku wykonane są z żeliwa wermikularno-graficznego. Audi jako pierwszy producent samochodów na świecie zastosowało ten wysokotechnologiczny materiał, który stosowany jest tylko w jednostkach diesla, w standardowym silniku benzynowym. Włókno grafitowe zawarte w tym materiale, znanym jako GJV-450, tworzy struktury przypominające robaki (wermikularne), które zwiększają wytrzymałość na rozciąganie. Dzięki temu ścianki mogą być cieńsze niż w przypadku tradycyjnego żeliwa szarego, co skutkuje mniejszą wagą. Wzmocnienia na pedestalach łożysk głównych i pokrywie łożysk głównych dodatkowo zwiększają nośność bloku.
Tłoki w 2.5 TFSI są wykonane z odlewanego aluminium z wysokotemperaturową stopą. Każdy waży zaledwie 492 gramy (17,35 oz), w tym pierścienie i sworznie. Tłoki są przystosowane do maksymalnego obciążenia. Maleńkie, perfekcyjnie ułożone asymetrie na cylindrach i lekko nachylone ścianki dodatkowo zwiększają ich wytrzymałość. Wzmacniane są stalowymi elementami. W głowicy cylindrów, odlanej ze stopu aluminium, znajdują się zawory wydechowe chłodzone sodem oraz zahartowane wkładki siedzeń zaworowych.
Błyskawiczne przyspieszenie: 0 – 100 km/h (62,14 mph) w 4,6 sekundy
Audi RS3 Sportback przyspiesza z miejsca do 100 km/h (62,14 mph) w 4,6 sekundy – szybciej niż jakikolwiek konkurent w klasie kompaktowej. Jego znakomita moc ciągła pozwala na wyprzedzanie innych samochodów bez najmniejszego wysiłku. Elektronika ogranicza maksymalną prędkość do 250 km/h (155,34 mph). Pod maską kryje się silnik z czerwonym pokryciem wałka rozrządu – fascynujący kawałek technologii i gratka dla oczu.
Jeśli chodzi o zużycie paliwa, potężny pięciocylindrowy silnik jest oszczędny, zużywając średnio tylko 9,1 litra paliwa na 100 km (25,85 mpg) i emitując 212 g CO2 na km (341,18 g/mile). Ta efektywność, która wyraźnie stawia Audi RS3 Sportback na czołowej pozycji wśród głównych konkurentów, jest wynikiem połączenia bezpośredniego wtrysku FSI i turbodoładowania, dwóch kluczowych kompetencji marki z czterema pierścieniami. W motorsporcie, najtrudniejszym laboratorium na świecie, technologia TFSI napędzała Audi R8 do pięciu zwycięstw w końcowych wyścigach 24-godzinnego Le Mans.
System wtryskowy w 2.5 TFSI jest nowoczesny. W bardzo precyzyjnej metodzie pomiarowej czujnik ciśnienia w kolektorze dolotowym wykonuje pomiar obciążenia dla jednostki sterującej. Pięć indywidualnych klapek, które są uruchamiane przez podciśnienie, mieszają nadchodzące powietrze w obliczonej konfiguracji w komorze spalania.
System wspólnej szyny wtryskuje paliwo do tego wiru z ciśnieniem do 120 bar. Paliwo wiruje intensywnie w komorze spalania, co schładza ścianki. Rozwiązuje to stary problem z technologii turbo – tendencję do wczesnego samoczynnego zapłonu mieszanki w gorących punktach komory spalania. Tę „kawitacyjną” spalanie powoduje silny wzrost temperatury przy wysokim ciśnieniu. Efekt chłodzenia bezpośredniego wtrysku ułatwia uzyskanie wysokiego współczynnika sprężania wynoszącego 10 : 1 wraz z odpowiadającym mu wysokim współczynnikiem efektywności.
Dwa wałki rozrządu w głowicy pięciocylindrowej jednostki również zwiększają efektywność napełniania. Każdy z nich jest regulowany o 42 stopnie obrotu wału korbowego. Napędzane są przez dwustopniowy napęd łańcuchowy składający się z niezwykle cichego łańcucha zębatego, łańcucha rolkowego i koła zębatego.
Przepływ turbodoładowania: 335 litrów (11,83 stopy sześcienne) powietrza na sekundę
Duży turbosprężarka jest odpowiednio duży, z wirnikiem sprężarki o średnicy 64 milimetrów (2,52 cala) na wylocie. Pod pełnym obciążeniem, sprężarka jest w stanie sprężyć do 335 litrów (11,83 stopy sześcienne) powietrza i generuje ciśnienia doładowania do 1,2 bara. Jego obudowa ma osobne zasilanie olejem, a dedykowana pompa wodna zapewnia chłodzenie. Intercooler obniża temperaturę sprężonego powietrza pod pełnym obciążeniem, tym samym osiągając efektywność powyżej 80 procent. Dużo wysiłku włożono w optymalizację całej drogi dolotowej, aby zminimalizować straty ciśnienia.
W gałęzi wydechowej twin-scroll inżynierowie rozwoju skoncentrowali się na uzyskaniu niskiego ciśnienia spalin. Lewy końcówka posiada wbudowaną klapę. Gdy jest zamknięta, zmusza gazy wydechowe do przyjęcia alternatywnej drogi, przepływając nad tylnym tłumikiem i wychodząc przez prawą końcówkę. Otwiera się, gdy kierowca przyspiesza w wyższych zakresach obciążenia i obrotów. Teraz gazy wydechowe przyjmują bezpośrednią drogę na zewnątrz, tworząc jeszcze bardziej solidny, intensywny dźwięk.
Kierowca może uruchomić klapę w dowolnym momencie, naciskając standardowy przycisk Sport na konsoli centralnej, co zwiększa lub zmniejsza reakcję silnika.
Audi RS3 Sportback jest wyposażone w standardzie w system odzyskiwania energii, który znacząco obniża zużycie paliwa. Podczas faz zwalniania i hamowania inteligentnie regulowany alternator przekształca energię kinetyczną w energię elektryczną, zwiększając swoje napięcie wtórne. Następnie, gdy Audi RS3 Sportback ponownie przyspiesza, prąd płynie z akumulatora z powrotem do systemu elektrycznego pojazdu. To odciąża alternator, który może teraz działać przy niższym napięciu, a silnik nie musi tyle mocy poświęcać na to.
Inną technologią efektywności w 2.5 TFSI jest regulowana pompa olejowa. Mniejsza pod względem wydajności, pompa olejowa regulowana objętościowo działa tylko w razie potrzeby i nie musi już nieprzerwanie krążyć oleju.
Układ napędowy
Audi dostarcza Audi RS3 Sportback ze standardową siedmiobiegową skrzynią S tronic. Ta high-tech skrzynia biegów przekazuje moc przez trzy wały: jeden wał napędowy i dwa wały wyjściowe. Taki układ skutkuje krótką budową – warunkiem koniecznym do interakcji z silnikiem zamontowanym poprzecznie.
Jak każda skrzynia biegów z podwójnym sprzęgłem, siedmiobiegowa S tronic w Audi RS3 Sportback składa się z dwóch struktur skrzyni biegów. Proces zmiany biegów zachodzi w setnych części sekundy, gdy sprzęgła przełączają. Zmiana biegów odbywa się płynnie i niezwykle gładko, bez wyczuwalnego przerywania trakcji.
S tronic działa z dwoma sprzęgłami wielopłytkowymi. Duże sprzęgło K1, znajdujące się na zewnątrz, przekazuje moment obrotowy z silnika przez stały wał do kół zębatych do biegów nieparzystych 1, 3, 5 i 7. Pusty wał obraca się wokół stałego wału. Jest połączony z drugim, mniejszym sprzęgłem K2, które znajduje się wewnątrz większego, i które kontroluje koła zębate dla biegów 2, 4 i 6, a także biegu wstecznego.
Powłoka węglowa sprawia, że wszystkie pierścienie synchronizujące są niezwykle wytrzymałe. Biegi od pierwszego do trzeciego oraz bieg wsteczny są zmieniane za pomocą synchronizatora potrójnego stożka. Zewnętrzny moduł mechatroniczny łączy jednostkę sterującą i zawory sterujące oraz pozycjonujące w zwartą, solidną jednostkę. Mechatronika jest w stanie zmieniać prędkość zmiany biegów.
Siedmiobiegowa S tronic w Audi RS3 Sportback ma objętość oleju, która smaruje i chłodzi – a także napędza – zestawy kół, sprzęgła i komponenty systemu mechatronicznego. Zawór pozycjonujący reguluj ściśle przepływ oleju do sprzęgieł według potrzeb, utrzymując go na niskim poziomie w większości sytuacji. Skrzynia biegów zaprojektowana jest z myślą o wysokiej efektywności w każdym zakresie. Jej siódmy bieg jest bardzo długi – to rozwiązanie, które obniża prędkość obrotową, co z kolei redukuje zużycie. Całkowity zakres przełożeń wynosi 6,6 : 1.
Siedmiobiegowa S tronic może działać automatycznie w dwóch podstawowych trybach, D i S, lub kierowca może przejąć kontrolę za pomocą dźwigni lub łopatek na kierownicy. Tryb kontroli startu ułatwia eksplozjonujące przyspieszenia z miejsca. Dzięki perfekcyjnemu zarządzaniu interakcją między silnikami a sprzęgłami, zapewnia idealne ślizganie się opon.
Dodana wartość: stały napęd na wszystkie koła quattro
Jak każdy model RS, Audi RS3 Sportback ma w standardzie stały napęd na wszystkie koła quattro. Jego charakterystycznym atutem jest dodatkowa miara przyspieszenia bez poślizgu, dynamiki pojazdu, bezpieczeństwa jazdy i stabilności kierowania. Potężny kompaktowy samochód zapewnia dynamiczne, stabilne osiągi w każdej stylu jazdy, nawet w trudnych zimowych warunkach. Przechodząc z zakrętów, przekazuje swoją moc na drogę nawet w sytuacjach, gdy konkurencja wciąż zmaga się z uzyskaniem przyczepności za pomocą dwóch napędzanych kół.
Centralnym komponentem napędu quattro w Audi RS3 Sportback jest elektronicznie kontrolowane sprzęgło wielopłytkowe, które jest aktywowane hydraulicznie. Aby uzyskać korzystny rozkład obciążenia osi, jest zamontowane na końcu wału napędowego przed tylnym dyferencjałem. Wewnątrz sprzęgła znajduje się pakiet talerzy zanurzony w oleju. Metalowe pierścienie cierne są ustawione w parach, jeden za drugim. Jeden pierścień w każdej parze jest na stałe zaangażowany z obudową, która obraca się z wałem napędowym, podczas gdy drugi jest na stałe zaangażowany z wałem wyjściowym do tylnego dyferencjału.
Przy normalnych warunkach jazdy sprzęgło kieruje większość mocy silnika na przednie koła. Jeśli wystąpi utrata przyczepności, sprzęgło może w ciągu kilku milisekund ciągle przekierować moment obrotowy w kierunku tylnych kół, dociskając płyty sprzęgła do siebie. Akumulator ciśnienia pomaga elektrycznej pompie wytworzyć ciśnienie oleju wymagane do tego procesu, które może przekroczyć 100 bar. Jeśli koło na danej osi zaczyna się ślizgać, elektroniczna blokada różnicowa (EDL) hamuje je w razie potrzeby.
Podwozie
Audi RS3 Sportback to doskonała maszyna do jazdy. Chętnie pokonuje zakręty, prawie żarłocznie, poruszając się z najwyższą zwinnością. Jego limit stabilności jest niezwykle wysoki. Reagująca kierownica zapewnia kierowcy precyzyjną kontrolę nad pojazdem.
Zawieszenie przednie to konstrukcja z kolumnami MacPhersona z dolnymi wahaczami. Łożyska obrotowe, podpora osi i poprzeczki wykonane są z aluminium. Podwozie, również z aluminium, jest przykręcone do nadwozia w sześciu miejscach, co zapewnia dodatkową sztywność. Zawieszenie przednie ma szerokość 1,564 milimetra (61,57 cala).
Kierownica z zębatką ma napęd elektryczny. Jej wspomaganie opiera się na prędkości jazdy, z przeprojektowanymi charakterystykami, które podkreślają dynamiczny charakter Audi RS3 Sportback. Ponieważ system nie zużywa energii, gdy samochód jedzie na wprost, jest niezwykle efektywny, obniżając zużycie paliwa o około 0,2 litra na 100 km. Wybrano przełożenie kierownicy wynoszące 16,2 : 1 dla sportowego i bezpośredniego prowadzenia.
Zintegrowane z czujnikami programu stabilizacji ESP, kierownica automatycznie dokonuje niewielkich korekt, gdy Audi RS3 Sportback odbiega od prostego kursu, na przykład na skutek bocznego wiatru. Druga funkcja interweniuje, gdy samochód jest na skraju poślizgu: powstrzymuje kierowcę przed dokonywaniem korekt kierownicy, które mogłyby pogorszyć sytuację, tymczasowo zmniejszając wspomaganie, co sprawia, że kierowanie staje się trudniejsze. Dokładne korekty z kolei są ułatwione z zwiększoną mocą wspomagania – to miara, która znacząco zwiększa bezpieczeństwo.
Czterowahaczowe tylne zawieszenie potrafi oddzielnie radzić sobie z siłami podłużnymi i bocznymi. Linki podłużne pochłaniają siły napędu i hamowania. Dla komfortu jazdy są stosunkowo elastyczne. Niemniej jednak, trzy poprzeczne linki przy każdym kole – sprężynowa dźwignia kontrolna, górna poprzeczna i drążek trakcyjny – są sztywno zespolone z podporą osi, w interesie dynamiki pojazdu. Strukturalnie oddzielone sprężyny i amortyzatory zapewniają wsparcie pionowe.
Tylna oś, której wahacze są wykonane z wysokowytrzymałej stali, ma szerokość wynoszącą 1,528 milimetra (60,16 cala). W tylnej części zastosowano również podwozie.
W porównaniu z A3 Sportback, elastokinematyka tylnych wahaczy została nieco zmodyfikowana, a amortyzatory również zostały przeprojektowane. Karoseria nowego modelu najwyższej klasy została obniżona o 25 milimetrów (0,98 cala).
Styl w wielkiej skali: standardowe 19-calowe koła
Audi RS3 Sportback wyposażono w seryjne felgi aluminiowe 8 J x 19 w designie 5-ramiennym „Rotor”. Felgi mają standardowe, polerowane wykończenie w kolorze tytanowym, ale dostępne są również opcjonalnie w czerni z czerwonym rantem. Opony przednie mają rozmiar 235/55, natomiast opony tylne są o 10 milimetrów (0,39 cala) węższe. To jeszcze bardziej poprawia dynamikę prowadzenia, gdy kierowca przyspiesza na wyjściu z zakrętów. Zestaw naprawczy jest standardem. Audi oferuje również opcjonalne fabrycznie montowane opony zimowe 18 lub 19-calowe.
Duże koła mają potężne hamulce za sobą. Wszystkie cztery tarcze są wentylowane wewnętrznie i mają średnicę 310 milimetrów (12,20 cala) na tylnej osi i 370 milimetrów (14,57 cala) na przedniej osi. 32-milimetrowe (1,26 cala) pierścienie cierne z przodu są perforowane w celu dalszego zwiększenia wymiany ciepła. Łączą je puste piny z kolpakami hamulcowymi z aluminium. Czterotłoczkowe zaciski, pomalowane na czarno i ozdobione oznaczeniem RS, chwytają przednie tarcze. Zaciski również wykonane są z aluminium, co zmniejsza masy niesprężynowe.
Program stabilizacji ESP jest skonfigurowany do sportowej jazdy i można go dezaktywować w dwóch etapach. W pierwszym etapie, w trybie Sport, interwencje silnika przestają występować, a interwencje hamulca są opóźnione. W drugim etapie ESP jest całkowicie dezaktywowane – idealne dla doświadczonych kierowców, którzy chcą w pełni wykorzystać możliwości Audi RS3 Sportback na torze wyścigowym.
Wyposażenie i wykończenie
Audi wyposażyło RS3 Sportback w rozbudowany zestaw wyposażenia i wykończenia. Najważniejsze punkty standardowego pakietu to stały napęd na wszystkie koła quattro, 19-calowe felgi aluminiowe, reflektory xenon plus z diodami LED do jazdy dziennej, skórzana wielofunkcyjna sportowa kierownica RS3 oraz sportowe fotele z Fine Nappa skórą. Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, przycisk Sport, asystent startu pod górę, system parkowania z tyłu, system antykradzieżowy, system radiowy chorus i osłona przeciwsłoneczna dla tylnej szyby dopełniają portfolio.
Dynamiczny kompaktowy samochód jest wyposażony w przednie poduszki powietrzne, które działają w dwóch etapach, w zależności od ciężkości wypadku. Napinacze pasów i ograniczniki siły chronią kierowcę i pasażera z przodu. Nawet zewnętrzne tylne fotele mają ograniczniki siły pasów. Podczas uderzenia z tyłu, zintegrowany system podparcia głowy wspiera i chroni tył głowy; boczne poduszki powietrzne z przodu oraz system poduszek powietrznych Audi są gotowe na wypadek uderzenia bocznego.
Liczne akcesoria zostały zaprojektowane specjalnie dla Audi RS3 Sportback, w tym kubełkowe fotele z wbudowanymi zagłówkami. Ich pokrycia z Fine Nappa skóry są czarne, z srebrnym szyciem kontrastowym.
Gama Audi exclusive obejmuje specjalny pakiet designu dla tej wersji foteli, w której wewnętrzne sekcje bocznych bolców i górna część oparcia są ozdobione diamentowym szyciem w krwistoczerwonym kolorze. Kierownica, dźwignia zmiany biegów i dźwignia hamulca ręcznego mają odpowiednie czerwone szycie kontrastowe. Koordynowany kolor jest stosowany również dla lamówek na dywanikach podłogowych.
Dla standardowych sportowych foteli dostępna jest specjalna tapicerka w kombinacji Alcantara/skóra lub w Fine Nappa skóry Audi exclusive. Audi oferuje również koordynowany rozszerzony pakiet skórzany dla podłokietników na drzwiach i podkładek na kolana na konsoli centralnej. Fotele przednie mogą być również wyposażone w regulację elektryczną, wsparcie w odcinku lędźwiowym i podgrzewanie. Centralny podłokietnik z schowkiem i podgrzewane fotele dla zewnętrznych tylnych siedzeń dopełniają wygody siedzeń.
Audi oferuje również szeroki wachlarz dodatkowych opcji wyposażenia. Obejmują one dwa systemy radiowe oraz dwa systemy nawigacyjne, system audio Bose z dziesięcioma głośnikami, tempomat, automatyczne lusterko wewnętrzne przeciwodblaskowe z czujnikiem światła/deszczu, pakiet oświetlenia dla wnętrza, asystent długich świateł oraz system dynamicznego oświetlenia krzywej. Akustyczna szyba czołowa, przyciemniane tylne okna i zasłony przeciwsłoneczne uzupełniają ofertę.