AUDI RS 3 Sportback 2015-2017

AUDI RS 3 Sportback 2015-2017

Przejdź do galerii zdjęćAUDI RS 3 Sportback 2015-2017

Trzecia generacja Audi A3 została zaprezentowana w 2013 roku, a szczegóły dotyczące modelu RS3 ujawniono w grudniu 2014 roku, a sprzedaż rozpoczęła się w 2015 roku. Był dostępny w wersji Sportback lub sedan.

Wersja RS każdego Audi musiała być mocna i potężna. Z drugiej strony, Audi miało długą tradycję z silnikiem 5-cylindrowym. Była to jednostka bazowa dla potężnego Audi Quattro, które zdobyło tytuł Mistrza Świata w Rajdach. Silnik ten był obecny w wielu innych modelach produkowanych przez Audi. I był niezbędny w RS3.

Komfortowy, 5-drzwiowy model był szybszy niż supersamochód Audi R8 i musiał to udowodnić. Przedni zderzak został zmodernizowany dla wersji RS3. Grilla Singleframe charakteryzowała wysoka, połyskująca czerń, wygląd w kształcie plastra miodu oraz matowa aluminiowa ramka. Ostrze zintegrowane z przednim zderzakiem wznosiło się ku górze do wlotów powietrza, tworząc pionowy element dzielący. Standardowo wyposażono go w 19-calowe koła ze stopów lekkich. Z tyłu zamontowano spojler dachowy na klapie bagażnika.

Wnętrze RS3 Sportback było w czarnym kolorze z emblematami RS. Fotele kubełkowe były obite skórą Nappa z kontrastowym przeszyciem. Dodatkowo, opcjonalna skorupa fotela z włókna węglowego zmniejszała wagę o 7 kg (15,4 lbs) każdy. System informacji dla kierowcy obejmował wskaźnik ciśnienia doładowania, wskaźnik temperatury oleju oraz stoper okrążenia. Zestaw wskaźników był czarny z czerwonymi wskazówkami i białą skalą.

Najważniejszą częścią auta był 5-cylindrowy silnik z turbodoładowaniem. Jego pojemność 2,5 litra oferowała 367 KM. Przez pięć lat z rzędu otrzymał tytuł „silnika roku”. Był połączony z 7-biegową skrzynią biegów S-Tronic.

Gorący, pełny dźwięk, ekscytująca zdolność do szybkiego wkręcania na obroty i potężna moc – pięciocylindrowe silniki Audi są legendarne. Moc 270 kW (367 hp) i moment obrotowy 465 Nm (343.0 lb ft) – Audi prezentuje nowy model RS3 Sportback, najsilniejszy kompakt w segmencie premium. Z potężnym pięciocylindrowym silnikiem z turbodoładowaniem, pięciodrzwiowy model przyspiesza od 0 do 100 km/h (62.1 mph) w 4.3 sekundy, a jego maksymalna prędkość może zostać zwiększona do 280 km/h (174.0 mph) na życzenie.

„Audi ma długą tradycję silników pięciocylindrowych,” mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu ds. rozwoju technicznego w AUDI AG. „W latach 80. uczyniły one Audi marką sportową, zarówno w motorsporcie, jak i w produkcji. Nowy Audi RS3 Sportback cechuje się najnowszą generacją naszego silnika o pojemności 2.5 litra – najpotężniejszego silnika produkcyjnego w modularnej matrycy poprzecznej.”

Wielokrotnie nagradzany silnik 2.5 TFSI generuje 270 kW (367 hp) i 465 Nm (343.0 lb-ft) momentu obrotowego w nowym RS3 Sportback. Silnik z turbodoładowaniem przyspiesza kompaktowy pięciodrzwiowy model od 0 do 100 km/h w 4.3 sekundy, a maksymalna prędkość może zostać zwiększona do 280 km/h (174.0 mph) na życzenie. W cyklu NEDC zużywa jedynie 8.1 litra paliwa na 100 kilometrów (29.0 US mpg), z emisją CO2 wynoszącą 189 gramów na kilometr (304.2 g/mi).

Siedmiobiegowa skrzynia biegów S tronic, która zmienia biegi jeszcze szybciej niż w poprzednim modelu, kieruje moc silnika 2.5 TFSI do stałego napędu na wszystkie koła quattro. System quattro wykorzystuje wektoryzację momentu obrotowego opartą na inteligentnym oprogramowaniu i jest zaprojektowany z myślą o maksymalnej przyjemności z jazdy. Nowy Audi RS3 Sportback skręca bezpośrednio w zakręty. Na niskoprzylegających nawierzchniach kierowcy mogą nawet wykonywać kontrolowane poślizgi, jeśli chcą.

Chassis pięciodrzwiowego modelu również stawia standardy. W porównaniu z Audi A3 Sportback, nadwozie jest o 25 milimetrów (1.0 in) niższe. Łożyska wahacza przedniego, progresywne wspomaganie kierownicy, zawieszenie sportowe specyficzne dla RS oraz opcjonalne elektroniczne zawieszenie Audi magnetic ride są zaprojektowane specjalnie dla RS. Na życzenie Audi montuje ceramiczne tarcze hamulcowe z włókna węglowego za 19-calowymi kołami na przedniej osi – pierwszy raz w segmencie premium kompaktów.

Kompletna oferta Audi RS3 Sportback jest uzupełniona ostrymi detalami wnętrza i nadwozia oraz bogatym wyposażeniem. Nowy topowy model rodziny A3 trafi do salonów latem 2015 roku.

Silnik

Silnik 2.5 TFSI w nowym Audi RS3 Sportback zapewnia niezwykłe wrażenia dzięki ogromnej mocy, chętnie wkręcając się na obroty oraz oferując unikalne brzmienie. Głęboki pomruk i warczenie wspierane przez rytm kolejności zapłonu 1 – 2 – 4 – 5 – 3 to klasyczna muzyka Audi. Dwa klapy w rurach wydechowych za tłumikiem kontrolują przepływ spalin, co zapewnia jeszcze intensywniejsze doświadczenie dźwiękowe, które zmienia się w zależności od obciążenia silnika i prędkości. Kierowca może kontrolować te klapy za pośrednictwem systemu wyboru jazdy Audi. System wydechowy RS zaprojektowano z myślą o dużym przepływie. Po raz pierwszy w tym segmencie Audi oferuje jako opcję sportowy system wydechowy.

Potężne silniki pięciocylindrowe mają długą tradycję w Audi. W latach 80. napędzały one samochody rajdowe Audi, samochody turystyczne oraz modele produkcyjne na czoło stawki. Pierwszy model RS, RS 2 z 1994 roku, również miał taki silnik. Pięciocylindrowy silnik powrócił w 2009 roku w Audi TT RS; trafił do RS3 Sportback w 2011 roku, a dwa lata później do RS Q3. Silnik o pojemności 2.5 litra od 2010 roku pięć razy z rzędu zdobył tytuł „Międzynarodowego Silnika Roku” w swojej klasie.

Pięciocylindrowa jednostka produkuje 270 kW (367 hp) przy pojemności 2,480 cc: imponująca moc specyficzna wynosząca 108.9 kW (148.0 hp) na litr. Zdolności jezdne są imponujące. Maksymalny moment obrotowy 465 Nm (343.0 lb-ft) jest dostępny już przy 1,625 rpm i utrzymuje się na stałym poziomie do 5,550 rpm. Sprint od 60 do 100 km/h (37.3 do 62.1 mph) na czwartym biegu trwa zaledwie 4.1 sekundy; przejście od 80 do 120 km/h (49.7 do 74.6 mph) na piątym biegu zajmuje jedynie 5.8 sekundy.

Silnik 2.5 TFSI katapultuje nowego Audi RS3 Sportback do 100 km/h (62.1 mph) z miejsca w 4.3 sekundy – to najlepszy wynik w swojej klasie. Przyspieszenie jest elektronicznie ograniczone do 250 km/h (155.3 mph). Maksymalna prędkość może być opcjonalnie zwiększona do 280 km/h (174.0 mph), co również jest unikalne w segmencie kompaktowych samochodów sportowych. W cyklu NEDC podstawowy model RS zużywa jedynie 8.1 litra paliwa na 100 kilometrów (29.0 mpg), o dziesięć procent mniej niż jego poprzednik. To odpowiada 189 gramom CO2 na kilometr (304.2 g/mi). System odzyskiwania energii, pompa olejowa z kontrolą zapotrzebowania oraz nowo opracowany system start-stop, który wyłącza silnik krótko przed zatrzymaniem pojazdu, przyczyniają się do tego. Klasyfikacja emisji to Euro 6.

Silnik pięciocylindrowy ma zaledwie 49 centymetrów (19.3 in) długości i waży około 180 kilogramów (396.8 lb). Jego blok silnika wykonany jest z odlewu żelaza sferoidalnego, co czyni go ekstremalnie mocnym, a jednocześnie lekkim materiałem. Idealnie umiejscowione wzmocnienia zwiększają nośność bloku. Mały zespół specjalnie przeszkolonych ekspertów montuje silnik 2.5 TFSI ręcznie w zakładzie silnikowym Audi w Győr, na Węgrzech.

Turbosprężarka, która osiąga ciśnienie ładowania do 1.3 bara, ma teoretyczną przepustowość 1,100 kilogramów (2,425.1 lb) powietrza na godzinę. Intercooler obniża temperaturę sprężonego powietrza. Współpraca turbodoładowania i wtrysku bezpośredniego umożliwia uzyskanie wysokiego współczynnika sprężania 10.0:1 oraz odpowiednio dobrej wydajności. Klapy w kolektorze ssącym powodują, że napływające powietrze obraca się. Wałki rozrządu, z których każdy można ustawić w kącie do 42 stopni, dodatkowo optymalizują mieszankę.

Siedmiobiegowy S tronic

Standardowa siedmiobiegowa skrzynia S tronic przekazuje moc silnika 2.5 TFSI poprzez trzy wały – jeden wał napędowy i dwa wały wyjściowe. Jak w każdej skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem, składa się ona z dwóch części. Proces zmiany biegów przebiega błyskawicznie i bez wyczuwalnej przerwy w mocy poprzez jednoczesne otwieranie i zamykanie obu sprzęgieł. Nowe szczegółowe rozwiązania dotyczące napełniania sprzęgieł olejem oraz współpraca z silnikiem sprawiają, że zmiany biegów są szybsze niż kiedykolwiek. W systemie wyboru jazdy Audi w trybie dynamicznym każda zmiana biegu jest połączona z podwójnym sprzęganiem.

Kierowca nowego Audi RS3 Sportback ma do wyboru dwa automatyczne tryby pracy siedmiobiegowego S tronic lub może ręcznie zmieniać biegi za pomocą łopatek na kierownicy lub dźwigni zmiany biegów. System launch control zapewnia optymalną przyczepność i minimalne poślizgi opon przy ruszaniu z miejsca. Niższe biegi są sportowo krótkie; siódmy bieg jest długi, aby zmniejszyć zużycie paliwa. Połączony kątowy napęd łączy ultra-kompaktową skrzynię biegów z wałem napędowym – konstrukcja odzwierciedlająca inteligentną budowę lekką w każdym detalu.

quattro stały napęd na cztery koła

System quattro stałego napędu na wszystkie koła przekazuje moc silnika 2.5 TFSI na drogę z wyjątkową łatwością. Jego centralnym elementem jest elektronicznie kontrolowane, hydraulicznie aktywowane sprzęgło wielopłytkowe. Nowo opracowana część jest zamontowana na tylnej osi z uwagi na rozkład obciążenia osi. Sprzęgło wielopłytkowe wykorzystuje oprogramowanie dostosowane specjalnie do Audi RS3 Sportback. Rozdziela dostępny moment obrotowy w mgnieniu oka pomiędzy przednią i tylną osią. W zależności od stylu jazdy i współczynnika tarcia, od 50 do 100 procent dostępnego momentu obrotowego może być przekazywane na tylną oś.

Elektryczna pompa, która rozwija niezbędne ciśnienie oleju do max. 38 bar, jest bardzo wydajna. Aktywowana jest natychmiast, gdy przyczepność drogi spada lub kierowca przyjmuje sportowy styl jazdy. Waga sprzęgła została zredukowana o 1.4 kilogramów (3.1 lb) w porównaniu do poprzedniej wersji dzięki eliminacji akumulatora ciśnienia. Kolejny przykład celowej budowy lekkiej.

Sterowanie sprzęgłem wielopłytkowym jest zintegrowane w systemie wyboru jazdy Audi. Ze swoją bardzo sportową konfiguracją wykorzystuje wszystkie informacje związane z prowadzeniem, takie jak kąt skrętu. W trybie dynamicznym i gdy system ESC (elektroniczna kontrola stabilności) jest ustawiony w trybie sportowym, moc jest przekazywana wcześniej i w większych ilościach na tylną oś dla jeszcze lepszej przyczepności, co pozwala nowemu Audi RS3 Sportback na bardzo zwrotne i bezpośrednie wejście w zakręty. Dzięki temu kierowca może nawet wykonywać kontrolowane poślizgi na niskoprzyczepnych nawierzchniach. Przednia oś przywraca pojazd na prostą linię przy wyjeździe z zakrętu.

Wektoryzacja momentu obrotowego czyni prowadzenie Audi RS3 Sportback jeszcze doskonalszym. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów delikatnie hamuje wewnętrzne koła, które są mniej obciążone. Umożliwia to obu kołom na osi przekazywanie większej mocy na drogę. Dzięki różnicy w sile napędowej samochód lekko wkręca się w zakręt i wspiera sportowy styl jazdy kierowcy.

Chassis

Chassis doskonale uzupełnia dynamikę zespołu napędowego. Nowe Audi RS3 Sportback, precyzyjnie prowadzone przez wrażliwą kierownicę, szybko i stabilnie pokonuje wszelkie rodzaje zakrętów. Jego limity trakcji są bardzo wysokie i zarządzalne bez wysiłku.

Zawieszenie przednie McPhersona zostało poszerzone do rozstawu 1,559 milimetrów (5.1 ft) i zawiera specjalnie opracowane, wysokotemperaturowe łożyska wahacza. Standardowe progresywne wspomaganie kierownicy zmienia swoje przełożenie w zależności od kąta skrętu między 15.3:1 a 10.9:1. Jego efektywne wspomaganie elektryczne działa ze specyfikacją typową dla RS.

Tylna oś, która ma rozstaw 1,514 milimetrów (5.0 ft), jest konstrukcją z czterema wahaczami z prętami ze stali o wysokiej wytrzymałości, które oddzielnie radzą sobie z siłami wzdłużnymi i poprzecznymi. Jak w przypadku osi przedniej, siły te przekazywane są na podwozie. Sztywne zawieszenie sportowe RS obniża nadwozie o 25 milimetrów (1.0 in) w porównaniu do A3 Sportback. Opcjonalnie dostępny jest system zawieszenia Audi magnetic ride. Jego zarządzanie jest zintegrowane w standardowym systemie dynamicznego zarządzania jazdą Audi, który obejmuje tryby komfort, auto, dynamiczny i indywidualny.

Dynamiczny, nowy topowy model serii A3 jeździ na 19-calowych, odlewanych felgach w designie pięciu ramion z oponami 235/35. Audi oferuje polerowane maszyny felgi 19-calowe w matowym titanium lub wysoki połysk w czarnym antracycie. Najlepsza opcja opon to rozmiar 255/30 z przodu i 235/35 z tyłu.

Wentylowane tarcze hamulcowe mają średnicę 370 milimetrów (14.6 in) z przodu i 310 milimetrów (12.2 in) z tyłu. Przednie pierścienie cierne mają oszczędzający wagę kształt falisty i są perforowane dla maksymalnego rozpraszania ciepła. Pręty łączą je z aluminiowymi kapslami hamulcowymi, a są trzymane przez czterotłoczkowe stałe zaciski pomalowane na czarno (opcja czerwona) z logo RS.

Jedną z technologii, które odróżniają nowy Audi RS3 Sportback od konkurencji, są opcjonalne tarcze hamulcowe z włókna węglowego na przedniej osi. Mają również średnicę 370 milimetrów (14.6 in) i są trzymane przez zaciski w kolorze antracytowym. Elektroniczna kontrola stabilności (ESC) oferuje tryb sportowy i może być całkowicie dezaktywowana po dłuższym naciśnięciu przycisku.

Konstrukcja i design zewnętrzny

Stosunek mocy do masy odgrywa kluczową rolę w sportowym samochodzie. W nowym Audi RS3 Sportback każda moc musi poruszać zaledwie 4.14 kilogramów (9.1 lb). Praktyczny, pięciodrzwiowy kompakt ma masę własną (bez kierowcy) wynoszącą jedynie 1,520 kilogramów (3,351.0 lb), o 55 kilogramów (121.3 lb) mniej niż jego poprzednik.

Podstawą tej najwyższej wartości jest modularna matryca poprzeczna (MQB) Grupy Volkswagen z jej ścisłą koncepcją lekkiej konstrukcji. Komora pasażerska zawiera wiele komponentów ze stali ultra-wysokotemperaturowej i gorącowalcowanej, a pokrywa silnika jest wykonana z aluminium. Ułożenie silnika w połączeniu ze sprzęgłem wielopłytkowym i akumulatorem, które znajdują się przed i za tylną osią, przyczynia się do korzystnego rozkładu obciążenia osi.

Nowy topowy model serii A3 ujawnia swój potencjał już przy pierwszym spojrzeniu. Grill Singleframe ma wysoki połysk czarny, o strukturze plastra miodu oraz ramkę w matowym aluminium. Powietrze doładowane wpływa przez wlot poniżej ramki tablicy rejestracyjnej. Duże wloty powietrza otoczone odważnymi konturami dostarczają powietrze do dodatkowego chłodnicy silnika i chłodnicy oleju skrzyni biegów. Ostrze zintegrowane w przednim zderzaku wznosi się ku górze do wlotów powietrza, tworząc pionowy słupek dzielący.

Z profilu zwracają uwagę poszerzone przednie błotniki, wyraziste progi boczne, lusterka w matowym aluminium oraz duży spojler dachowy Audi RS3 Sportback. Wyrazisty zderzak, wloty dyfuzora w czarnym połysku z siatką plastra miodu oraz cztery duże, owalne końcówki wydechu tworzą odważny tył. Emblematy RS3 zdobią grill Singleframe i tylną klapę.

Osoby lubiące indywidualizm mogą zamówić dodatkowe elementy, w tym pokrywę silnika z włókna węglowego. Matowe aluminium i pakiety stylizacyjne w kolorze czarnego połysku są również szczególnie atrakcyjne. Oprócz detali zewnętrznych o charakterystycznej powierzchni, zawierają również logo quattro w tytanowym szaro-srebrnym kolorze w wlocie powietrza. Osiem kolorów lakierów obejmuje dwie nowe odcienie: szaro-nardo i czerwony kataloński, metalizowany. Ten ostatni kolor jest ekskluzywny dla Audi RS3 Sportback.

Wnętrze i wyposażenie

Wnętrze nowego Audi RS3 Sportback jest w sportowej czerni i podkreślone oznaczeniami RS. Fotele sportowe wykończone są skórą Nappa Fine z kontrastowym przeszyciem w kolorze rock gray. Obłożony skórą i Alcantarą, wielofunkcyjny sportowy uchwyt RS ma spłaszczony dół, a dźwignia zmiany biegów również charakteryzuje się szczególnie sportowym designem. System informacji dla kierowcy zawiera wskaźnik ciśnienia doładowania, wskaźnik temperatury oleju i stoper okrążeń.

Drobne detale dopełniają atmosferę dynamiki i niezwykłej precyzji wykonania. Pedały i podnóżek są wykonane ze stali nierdzewnej; wstawki wykończenia drzwi to Alcantara. Jak w przypadku modeli RS, otwieracze drzwi mają smukły podwójny kształt a wnętrza są w 3D-design „Black” (opcjonalnie dostępne w Aluminum Race lub węglu). Cyferblaty w zespole wskaźników RS są czarne, wskazówki czerwone, a skale białe. Wysokiej jakości aplikacje w połysku antracytowym otaczają instrumenty.

Standardowe wyposażenie nowego Audi RS3 Sportback obejmuje również system parkingowy plus i radio MMI. Opcje obejmują sportowe fotele S z wzorem diamentowym, wytłoczonymi logo oraz opcjonalnymi jasnymi tapicerkami, a po raz pierwszy w klasie kompaktowej nowo opracowane fotele RS zintegrowanymi poduszkami bocznymi oraz karbonowym szkieletem, które są o siedem kilogramów (15.4 lb) lżejsze od podstawowych foteli sportowych. Inną interesującą opcją jest pakiet projektowy wnętrza RS3 z czerwonymi akcentami na podkładce na kolana, nawiewach, dywanikach i pasach bezpieczeństwa. Ten kolor również przebija się przez perforacje sportowych foteli S.

Systemy infotainment i wspomagania kierowcy z serii A3, w tym MMI navigation plus z MMI touch, są dostępne bez ograniczeń w nowym topowym modelu. Pakiet komfortu i wygody obejmuje funkcje takie jak elektrycznie regulowane i podgrzewane fotele przednie, czteropunktowe wsparcie lędźwiowe, automatycznie przyciemniane lusterka zewnętrzne oraz czujnik światła i deszczu.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.