AUDI RS e-tron GT 2021-Present

AUDI RS e-tron GT 2021-Present

Przejdź do galerii zdjęćAUDI RS e-tron GT 2021-Present

Na początku 2021 roku, razem z modelem e-tron GT, Audi zaprezentowało bardziej sportową wersję o nazwie RS, która mogłaby z łatwością prześcignąć RS7.

Jako część większej grupy, Audi skorzystało ze wspólnej bazy badawczej, z której Porsche wykorzystało do opracowania modelu Taycan. To pomogło niemieckiemu producentowi z Ingolstadt wprowadzić sportową wersję już i tak szybkiego sedana sportowego, RS e-tron GT.

Patrząc na RS e-tron GT, trudno było nie pomyśleć o Taycanie, co nie było błędem. Oba modele dzieliły tę samą ideę sedana sportowego z aurą GT, a oba były niskie i szerokie na drodze. RS e-tron dzielił więcej elementów ze swoim bratnim modelem, a także miał ten sam grill singleframe, który był niemal bezużyteczny. Na dole znajdowały się tylko kilka szczelin, które pomagały w chłodzeniu systemu elektrycznego. Otwory boczne były potrzebne do stworzenia płynnego przepływu powietrza i pomocy w redukcji oporu powietrza z boków.

W środku Audi nie oszczędzało na tanich materiałach i zainstalowało tylko to, co najlepsze. Jak się spodziewano, panel instrumentów wypełniał ekran Audi Virtual Cockpit o przekątnej 12,3″. System MMI (system multimedialny Audi) miał 10,1-calowy wyświetlacz w centralnej konsoli otoczony czarnym wykończeniem w stylu fortepianowym. Producent zastosował sportowe fotele pokryte dwoma rodzajami skóry. W środku było miejsce dla czterech dorosłych.

Z technicznego punktu widzenia, RS był potężniejszy od swojej nie-RS wersji e-tron GT. Nadal miał tę samą architekturę 800 voltów i akumulator o pojemności 85 kWh, ale był napędzany przez system dwóch silników, który dostarczał 598 KM (440 kW). Podobnie jak jego brat, RS miał adaptacyjne amortyzatory i napęd na cztery koła.

 Z modelem e-tron GT Audi pokazuje, jak fascynująca może być mobilność elektryczna. Czterodrzwiowe coupé łączy emocjonujący design z potężnym napędem i dynamicznym prowadzeniem. To początek nowej ery, gran turismo przyszłości.

To Audi, jakiego świat wcześniej nie widział: dzięki e-tron GT marka prezentuje swoje plany na kształtowanie emocjonującej i fascynującej przyszłości mobilności. Przedsprzedaż dwóch modeli gran turismo z napędem elektrycznym rozpocznie się równocześnie w lutym 2021 roku: e-tron GT quattro i RS e-tron GT. Oba modele są potężne, szybkie i dynamiczne, a ich lokalne emisje wynoszą zero. Suma tych cech tworzy silny charakter, który reinterpretuję ideę gran turismo.

Zewnętrzna forma Audi e-tron GT to dynamiczne dzieło sztuki. Każda powierzchnia i linia harmonizują ze sobą, począwszy od reflektorów, które na życzenie dostępne są z systemem Audi laser light, aż po dużą osłonę dyfuzora z tyłu. W połączeniu, szczegóły tworzą rzeźbę, która wygląda, jakby została uformowana przez wiatr. Linia nadwozia jest niezwykle aerodynamiczna, a współczynnik oporu powietrza wynosi jedynie 0,24. Wnętrze również odpowiada klasycznemu gran turismo: fotele kierowcy i pasażera są zamontowane w sportowo niskiej pozycji, oddzielone szeroką konsolą środkową, a tylne siedzenia zapewniają wystarczająco dużo miejsca nawet dla dorosłych. Postępowa elegancja wnętrza podkreśla charakter samochodu.

Gran turismo to sportowy samochód turystyczny o doskonałych właściwościach jezdnych, pewny siebie. Audi e-tron GT dzieli ten charakter. W zależności od modelu, jego silniki elektryczne generują 350 kW (476 KM) lub 440 kW (598 KM), co umożliwia dynamiczne przyspieszenia. Zasięg wynoszący do 487 kilometrów (302,6 mil) (zgodnie z WLTP), osiągany dzięki akumulatorowi o pojemności netto 85 kWh, jest równie istotny. Jego technologia 800-woltowa umożliwia szybkie ładowanie prądem stałym o mocy do 270 kW. Zawieszenie również opiera się na równowadze między dynamiką a komfortem, dzięki takim technologiom jak Audi drive select, skrętna oś, kontrolowane tłumienie, trzykomorowe zawieszenie pneumatyczne, elektryczny napęd na wszystkie koła oraz blokada dyferencjału tylnej osi. Rozmiary kół sięgają do 21 cali, a średnica tarcz hamulcowych – które są dostępne w wersji ceramicznej z włókna węglowego – wynosi do 420 milimetrów (16,5 cala).

Jak wszystkie modele Audi, e-tron GT jest w pełni skomunikowany. System infotainment, usługi online Audi connect oraz systemy pomocnicze są na najwyższym poziomie. A ponieważ dynamiczne dzieło sztuki musi też dobrze brzmieć, Audi skomponowało unikalny dźwięk dla e-tron GT. Brzmi potężnie i progresywnie – tak, jak powinno brzmieć Audi.

Pozycjonowanie

Całkowicie elektryczny SUV Audi e-tron oraz SUV coupé e-tron Sportback były pionierami, z którymi Audi rozpoczęło swoją udaną podróż w kierunku mobilności elektrycznej. Teraz marka czyni swoją drugą deklarację: czterodrzwiowe coupé e-tron GT to gran turismo o dynamicznej elegancji i Audi, jakiego świat jeszcze nie widział. e-tron GT jest potężny, sportowy, pewny siebie i emocjonujący. Odzwierciedla całą pasję, z jaką Audi projektuje i buduje samochody.

RS e-tron GT i e-tron GT quattro zaprojektowano jako potężne, pewne siebie modele o doskonałej przydatności na co dzień i do długich tras. Łączą doskonałość, fascynację i innowacje, tworząc techniczne dzieło sztuki: ich właściwości jezdne są oparte na postępowej inżynierii, napęd to czysta fascynacja, a design powstał z pasji do piękna i perfekcji typowej dla Audi.

Sportowy, elektryczny, pionierski: e-tron GT jest elektrycznym sztandarem Audi

Audi e-tron GT to kolejny rozdział w historii Audi: to wybitne gran turismo, a wersja RS charakteryzuje się szczególnie wyraźnymi właściwościami dynamicznymi. Łączy ekspresyjną język designu z potężnym napędem elektrycznym, wysoką efektywnością i doskonałą przydatnością na co dzień. Te właściwości czynią go pionierem pełnym charakteru, który kształtuje przyszłość marki. e-tron GT wprowadza „Vorsprung durch Technik” na drogę i podkreśla standard Audi jako elektrycznego sztandaru firmy: sportowego, elektrycznego i pionierskiego.

Audi e-tron GT jest szczególnie skierowane do wymagających entuzjastów motoryzacji o wysokich osiągach, którzy cenią sobie zrównoważony rozwój, design i nowoczesne technologie. Większość z nich to osoby w średnim wieku, dobrze wykształcone, dlatego mają wysokie miesięczne dochody i mogą sobie pozwolić na posiadanie kilku pojazdów. Dzielą swoją pasję do wyrafinowanego przyspieszenia oraz miłość do detali, a także dążenie do maksymalnej precyzji i najwyższej jakości z Audi.

W lutym 2021 roku rozpocznie się przedsprzedaż dwóch wersji w pełni elektrycznego gran turismo w Europie: jako Audi e-tron GT quattro z ceną wyjściową 99 800 EUR oraz jako RS e-tron quattro od 138 200 EUR. Model RS to dynamiczna czołówka mobilności elektrycznej w Audi: moc systemu wynosi 440 kW (598 KM), od 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 3,3 sekundy (w trybie overboost), a nowoczesne zawieszenie z takimi funkcjami jak trzykomorowe zawieszenie pneumatyczne, skrętna oś (opcjonalnie) i kontrolowana blokada dyferencjału tylnej osi.

Design zewnętrzny i aerodynamika

e-tron GT to emocjonujące czterodrzwiowe coupé i nowy „flagowy” model marki Audi. Elektryczny sztandar charakteryzuje się ekspresyjnym językiem designu, który podkreśla standard Audi jako innowacyjnej marki w projektowaniu samochodów, która stoi na straży sportowości i progresywności.

Oznacza to: emocjonujący flagowy model i zapowiedź przyszłego designu

Po studium designu Audi prologue, które w 2014 roku zaprezentowało język designu kolejnych modeli klasy pełnowymiarowej, e-tron GT stanowi następny etap ewolucji języka designu Audi. Jako gran turismo fascynuje swoją rzeźbiarską formą. To, co dotyczy obecnych modeli klasy pełnowymiarowej, odnosi się również tutaj: proporcje są fundamentem dobrego designu. Innymi słowy: długi rozstaw osi, szeroki tor, duże koła i płaska sylwetka. e-tron GT ma dokładnie te idealne proporcje. Jego język designu stanowi punkt wyjścia do projektowania przyszłych elektrycznych modeli Audi – będą miały znacznie bardziej płynny design zewnętrzny niż obecne modele.

Jak zawsze w Audi, design nie jest celem samym w sobie, ale raczej połączeniem formy i funkcji: zgodnie z elektryczną mobilnością, design e-tron GT umożliwia zaawansowaną aerodynamikę – estetyka powstaje więc także z efektywności. e-tron GT celowo przyjmuje ustalone elementy designu z e-tron, pierwszego elektrycznego samochodu Audi, i celowo je udoskonala. Do tych elementów należy mocno wymodelowany wkład nad progiem drzwi. Podkreśla on akumulator w centralnej części pojazdu jako jego serce.

Elektryczne gran turismo: klasyczne zasady i nowa perspektywa

Sportowość i komfort – to dwa klasyczne zasady designu gran turismo. Design Audi e-tron GT przyjmuje tę ideę i dodaje do niej nową perspektywę: zrównoważony rozwój odgrywa szczególną rolę w mobilności elektrycznej.

Zaczyna się od początkowej idei i wyraża poprzez design. Optymalna aerodynamika e-tron GT jest namacalnym dowodem dążenia do zrównoważonego rozwoju. Jego niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,24 zwiększa poziom efektywności i umożliwia dłuższy zasięg.

Te podstawowe pomysły znajdują również odzwierciedlenie w wnętrzu e-tron GT. Na przykład tablica rozdzielcza – skierowana ku kierowcy, typowa dla sportowych modeli Audi – mieści się w przestronnym wnętrzu charakterystycznym dla wygodnego i dynamicznego samochodu sportowego. W tym samym czasie e-tron GT demonstruje swoim pakietem designu bez skóry, składającym się głównie z materiałów z recyklingu, że zrównoważony rozwój jest ważnym aspektem elektrycznego gran turismo.

Design zewnętrzny: dynamiczna rzeźba z doskonałymi proporcjami

Całkowicie elektryczne gran turismo nadaje nowy impuls językowi designu Audi: to dynamiczna rzeźba, która stoi na drodze, jakby była wyrzeźbiona z pełnej bryły. Audi e-tron GT dowodzi, że kompozycja elektrycznego samochodu z dużym akumulatorem i fascynującym designem gran turismo o płaskiej sylwetce i potężnych proporcjach nie musi być ze sobą sprzeczna. Możliwe jest to dzięki wycięciu w akumulatorze.

Pasażerowie z tyłu mogą włożyć stopy do tzw. „garażu na stopy”, co pozwala im usiąść w niższej pozycji i cieszyć się dużą przestrzenią nad głową, pomimo płaskiej linii dachu. W połączeniu z nadkolami z obręczami o średnicy do 21 cali oraz rozstawem osi wynoszącym 2,90 metra (9,5 stopy), to rozwiązanie tworzy idealne proporcje i nadaje wysokowydajnemu GT wyjątkową obecność na drodze.

Z odwróconą kolorystyką, Singleframe z pierścieniami Audi na ekspresyjnie zaprojektowanym przodzie e-tron GT jest wyraźnym wskaźnikiem napędu elektrycznego. Grill, reinterpretujący klasyczny wzór plastra miodu, jest po raz pierwszy malowany na jasnoszary kolor Heckla lub w kolorze nadwozia, a grill i boczne wloty powietrza są otoczone maską w ciemnym odcieniu Manhattan gray. Podczas gdy głównym celem Singleframe w modelach z silnikiem spalinowym jest chłodzenie silnika, w e-tron GT ukrywa większość czujników. Tylko dolne sześć rogów ma otwarte sekcje na dopływ powietrza.

Kompaktowa budowa napędu elektrycznego pozwala na płaski przód, co zapewnia kierowcy fascynujący widok na drogę z przodu. Ten widok jest wyraźnie skoncentrowany dzięki temu, że maska jest otoczona mocno wygiętymi błotnikami po obu stronach. Ta niezwykła perspektywa oraz dynamika napędu stworzą doświadczenie jazdy, które w dużej mierze kształtuje charakter elektrycznego gran turismo.

Widok boczny: strumień linii

Strumień designu szczególnie wyraźnie ukazuje się w widoku bocznym. Wydłużona maska i płaska szyba przednia przechodzą w szybko opadającą linię dachu. Zielnik rozciąga się mocno nad potężnym nadwoziem. Jest mocno ściągnięty ku tyłowi – łagodne nachylone słupki C w tylnej części elegancko przechodzą w mięśnie nadwozia.

Ostro zarysowane krawędzie rozciągają się ponad dużymi nadkolami – te blistry quattro z wyraźnie wymodelowanymi nadkolami symbolizują elektryczny napęd na wszystkie koła. To cecha stylu wielu modeli Audi, ale nigdzie nie jest tak wyraźnie zaznaczona jak tutaj. Napęd quattro podkreśla również połączenie niskiego środka ciężkości w głównej części nadwozia i wyraźne zwężenie w środkowej części pojazdu. Smukła, wydłużona kabina „Sportback” znajduje się na nadwoziu: z płaską linią dachu, która jest o kolejne 17 milimetrów (0,7 cala) niższa niż w A7 Sportback, podkreśla sportowy kontur nadwozia e-tron GT.

Światła z tyłu są połączone płaskim paskiem świetlnym. Wizualnie przesunięty dyfuzor nadaje e-tron GT niepowtarzalny wygląd w portfolio produktów Audi. Spoiler z wbudowanym w nim skrzydłem biegnie równolegle do paska świetlnego i dopełnia sportowy wygląd.

Obręcze od 19 do 21 cali podkreślają potężny design i już w stanie spoczynku sugerują sportowe możliwości e-tron GT. Paleta kolorów obejmuje dziewięć kolorów, w tym nowy kolor tactical green. Audi na życzenie oferuje dwie wersje pakietu stylizacji w czerni. Pierwsza wersja obejmuje Singleframe, jego maskę, obszar progów i wkłady drzwiowe oraz dyfuzor. Paket stylizacji czarny plus dodatkowo obejmuje pierścienie i oznaczenia w czerni. Trzy różne pakiety węglowe są jeszcze bardziej ekskluzywne. Audi może również na życzenie dostarczyć obudowy lusterek zewnętrznych oraz cały dach z włókna węglowego. Standardowo dach wykonany jest z szkła o właściwościach termoizolacyjnych.

Współpraca zespołowa: Design spotyka aerodynamikę

Aerodynamika nie jest w e-tron GT tylko środkiem do celu, ale ważną cechą designu. Design z współczynnikiem oporu powietrza 0,24 wygląda, jakby był kształtowany przez wiatr – i rzeczywiście jest. Został opracowany w ścisłej współpracy między projektantami a inżynierami zajmującymi się aerodynamiką.

Wloty powietrza w dolnej części przodu odgrywają tutaj ważną rolę. Zewnętrzne pionowe kurtyny powietrzne prowadzą powietrze do nadkoli w taki sposób, że powietrze przepływa blisko koła, a następnie wzdłuż boku. Niektóre obręcze o średnicy 20 i 21 cali mają lekkie ostrza aerodynamiczne o grubości zaledwie 2 do 3 milimetrów (0,08-0,12 cala). To pokrycie dodatkowo zwiększa efektywność aerodynamiczną.

Każdy z dużych żeber pod reflektorami i za otworami w rogach Singleframe ma jeden kontrolowany wlot powietrza, co zapewnia aktywną aerodynamikę. W trosce o efektywność, dwa kontrolowane wloty powietrza pozostają zamknięte tak długo, jak to możliwe. Gdy otwierają się w ramach dynamicznego stylu jazdy, kanały w kształcie litery Y prowadzą powietrze do chłodnic i do przednich nadkoli, aby schłodzić hamulce.

Drugim kluczowym czynnikiem w koncepcji aktywnej aerodynamiki jest tylny spoiler, który elektronicznie rozszerza się do dwóch różnych pozycji w zależności od prędkości. Współpracuje ściśle z gładkim podwoziem, które kończy się szerokim dyfuzorem. To pozwala powietrzu płynnie odpłynąć z tylnej części, a siła nośna, która występuje na tylnym moście przy dużych prędkościach, jest prawie całkowicie kompensowana. Gdy adaptacyjne zawieszenie (standard w modelu RS) obniża nadwozie, zwiększa ten efekt, poprawiając dalej przepływ powietrza i stabilność prowadzenia oraz dalsze zmniejszając siłę nośną.

e-tron GT jest również klasą światową pod względem akustyki aerodynamicznej. Jego przednia szyba wykonana jest z dźwiękoszczelnego szkła w standardzie, a tylne szyby dostępne są na życzenie w tym typie szkła. Celowe działania izolacyjne w całym nadwoziu chronią przed nieprzyjemnymi dźwiękami wewnątrz. Części wykonane z gorącowalcowanego, a tym samym ultra-wytrzymałego stali tworzą mocny szkielet kabiny pasażerskiej. Obudowa akumulatora składa się z profili aluminiowych, a zewnętrzna skóra wykonana jest w całości z arkuszy aluminiowych.

Wymiary: gran turismo par excellence

Audi e-tron GT ma wymiary klasycznego gran turismo: przy rozstawie osi wynoszącym 2,90 metra (9,5 stopy) ma długość 4,99 metra (16,4 stopy), szerokość 1,96 metra (6,4 stopy) i wysokość zaledwie 1,41 metra (4,6 stopy). Bagażnik oferuje pojemność 405 litrów (14,3 stopy sześcienne), podczas gdy model RS z standardowym systemem dźwiękowym premium od Bang & Olufsen oferuje 366 litrów (12,9 stopy sześcienne). Drugi bagażnik pod przednią maską oferuje dodatkowe 85 litrów (3,0 stopy sześcienne).

Reflektory i światła

Reflektory i tylne światła są charakterystycznymi elementami designu zewnętrznego e-tron GT, które jeszcze bardziej podkreślają ekspresyjny design zewnętrzny. Podpisy LED z przodu i z tyłu charakteryzują się wyraźnym trójwymiarowym modelowaniem i podkreślają emocjonalny wygląd e-tron GT. Światła do jazdy dziennej stanowią uderzający podpis świetlny, wspólnie z charakterystycznym niebieskim wykończeniem opcjonalnych reflektorów Audi laser light, które po raz pierwszy znajduje się na środku reflektorów Audi. Rzeźbiarski pasek świetlny z tyłu rozciąga się na całą szerokość pojazdu, dynamicznie zmieniając się z linii w środku na coraz większe segmenty w kierunku zewnątrz, co sprawia, że e-tron GT wydaje się jeszcze bardziej potężny.

Dla e-tron GT dostępne są trzy warianty reflektorów. Audi dostarcza je w technologii LED z dynamicznymi kierunkowskazami w standardzie. Jako alternatywa dostępne są reflektory Matrix LED. Ich ciągłe światła drogowe mogą świecić z maksymalną jasnością, nie oślepiając innych uczestników ruchu. Standardowo występują w modelu RS e-tron GT. Na szczycie oferty znajdują się reflektory Matrix LED z Audi laser light. Obok modułu światła mijania zainstalowany jest punkt laserowy. Punkt laserowy aktywowany jest od prędkości 70 km/h (43,5 mph) i podwaja zasięg światła drogowego.

Animacja coming home i leaving home: charakter widoczny

Najwyższej klasy reflektory oferują jeszcze jedną charakterystyczną cechę: animacje coming home i leaving home z przodu i z tyłu. Sekwencja leaving home inspirowana jest siłą fali dźwiękowej: Oświetlenie poszczególnych elementów szybko i intensywnie rośnie, a następnie na chwilę się cofa, zanim po raz drugi rozwinie pełnię. Wszystkie animacje w modelu RS są jeszcze bardziej dynamiczne.

Wnętrze i design wnętrza

Wnętrze e-tron GT emanuje ostatecznym uczuciem gran turismo, promieniując równocześnie sportowością, komfortem i przestronnością. Zrównoważone materiały również odgrywają ważną rolę w elektrycznym samochodzie sportowym.

Wnętrze: sportowe i luksusowo komfortowe

Silny nacisk na wnętrze, inspirowany ideą monoposto, jest charakterystyczny dla sportowych modeli Audi, a w szczególności e-tron GT. Centralna tablica rozdzielcza jest lekko pochylona w lewo, a wyraźnie trójwymiarowy zespół wskaźników wygląda lekko i smukło. Jego górna część jest odchylona od kierowcy w dużym, eleganckim łuku. Wyświetlacz Audi virtual cockpit plus stoi swobodnie w tej przestrzeni, podczas gdy monitor dotykowy MMI otoczony jest czarną ramką o wykończeniu w stylu fortepianowym, która wydaje się unosić nad panelem wskaźników. Jeśli na pokładzie znajduje się pakiet oświetlenia ambientowego plus (standard w modelu RS), ma on wycięte i podświetlone logo „e-tron” w prawej sekcji.

Silna kontur oddziela górną część panelu wskaźników od dolnej części, która zawiera panel sterowania standardowego systemu automatycznej klimatyzacji z trzema strefami. Płaskie boczne wentylatory powietrza mają zdecydowanie techniczny wygląd i podkreślają szerokość wnętrza, a ich końce otoczone są aluminiowymi ramkami. Długi łuk poniżej przedniej szyby rozciąga się od jednych drzwi do drugich. Design sportowych wykończeń przednich drzwi wizualnie łączy się w prostą linię z krawędziami błotników przedniej części.

Kierowca i pasażer siedzą w sportowej niskiej pozycji, oddzieleni szeroką konsolą środkową. Kompaktowy przełącznik do zmiany biegów znajduje się na konsoli tunelu środkowego.

Jego smukły design podkreśla przestronność i zapewnia bardzo precyzyjne doznania dotykowe. Tylne siedzenia zapewniają wystarczającą ilość miejsca nawet dla dorosłych. Niezłomnie wysoka jakość i obróbka materiałów odzwierciedlają uwagę na detale, z jaką Audi projektuje i buduje samochody.

Zrównoważony rozwój to nowy luksus: materiały, kolory i wyposażenie

Sportowość i zrównoważony rozwój nie wykluczają się nawzajem; w połączeniu charakteryzują zrozumienie luksusu w dobie mobilności elektrycznej w Audi. e-tron GT dowodzi tego swoim pakietem designu bez skóry. Sportowe fotele plus z 14-kierunkową regulacją są tapicerowane albo kombinacją sztucznej skóry i materiału Kaskade, albo mieszaniną sztucznej skóry i materiału mikro włókna Dinamica. W obu przypadkach zastosowano materiały z recyklingu, na przykład włókna poliestrowe wykonane z starych butelek plastikowych lub tekstyliów, lub resztki włókien z odpadów produkcyjnych. W każdej tapicerce Kaskade znajduje się 119 zrecyklingowanych butelek plastikowych. Materiał Dinamica jest podobny do Alcantary, podczas gdy materiał Kaskade, którego wzór szwów nawiązuje do wyglądu Singleframe, przypomina naturalne włókna, takie jak wełna.

Tapicerka sportowych foteli pro składa się z kombinacji dwóch rodzajów skóry. Pakiet designu RS obejmuje materiał mikro włókna na dachu nośnika panelu wskaźników, kierownicy i wykończenia konsoli środkowej, a czerwone lub szare przeszycia dodają akcentów. W obu modelach dywaniki podłogowe i wykładzina podłogowa wykonane są z Econylu. Ten materiał składa się w 100% z recyklingowanych włókien nylonowych z odpadów produkcyjnych, resztek tkanin i dywanów lub starych sieci rybackich.

Wszystkie materiały w wnętrzu e-tron GT są przetwarzane w jakości fabrycznej. Duża powierzchnia zastosowania na panelu wskaźników jest standardowo malowana na grafitowy szary lub srebrny pallad (w modelu RS); jako alternatywa dostępny jest dekor z otwartego orzecha włoskiego lub jedwabistego, matowego węgla. Pakiet oświetlenia ambientowego plus (opcjonalny w e-tron GT quattro, standardowy w RS e-tron GT) dodaje subtelne efekty świetlne, w tym na osłonach głośników w drzwiach. Logo „e-tron GT” jest projekcją na ziemię po otwarciu drzwi kierowcy. W RS e-tron GT elementy designu, kolory i materiały z Audi Sport podkreślają wysoki standard wydajności.

Fotele przednie są dostępne w trzech wersjach. Sportowe fotele z elektryczną, ośmiokierunkową regulacją i pokryciami z sztucznej skóry/ skóry perłowej są standardowe w e-tron GT quattro. RS e-tron GT jest wyposażony w sportowe fotele plus z 14-kierunkową regulacją i podgrzewaniem siedzeń. Sportowe fotele pro z 18-kierunkową regulacją, pneumatycznie regulowanymi bocznymi podparciami, klimatyzacją oraz (na życzenie) funkcją masażu są dostępne opcjonalnie dla obu modeli. W obu wariantach siedzeń osłona w okolicy podparcia głowy dodatkowo podkreśla sportowy kontur. Fotele i kierownica modelu RS mają specjalne oznaczenia, a osłony pedałów i podnóżek wykonane są ze stali nierdzewnej. Program Audi exclusive z Audi Sport GmbH spełnia wiele osobistych życzeń klientów, w szczególności w zakresie skóry, przeszyć i pasów bezpieczeństwa.

Napęd i rekuperacja

Całkowicie elektryczne gran turismo Audi oferuje dynamiczne osiągi w obu wersjach silnikowych: e-tron GT quattro przyspiesza od zera do 100 km/h (62,1 mph) w 4,1 sekundy, podczas gdy model RS zajmuje 3,3 sekundy (w trybie boost w każdym przypadku). Prędkość maksymalna wynosi odpowiednio 245 km/h (152,2 mph) i 250 km/h (155,3 mph) (ograniczona).

W e-tron GT quattro, przedni silnik elektryczny generuje 175 kW (238 KM), a tylny 320 kW (435 KM). Oba silniki elektryczne mają rezerwy dla ekstremalnych sytuacji drogowych, dlatego suma ich poszczególnych mocy znacznie przewyższa całkowitą moc napędu wynoszącą 350 kW (476 KM). Do 390 kW (530 KM) dostępne jest przez około 2,5 sekundy w trybie boost. Całkowity moment obrotowy wynosi 630 Nm (464,7 lb-ft), w trybie boost 640 Nm (472,0 lb-ft). W RS e-tron GT, silnik elektryczny na przedniej osi również generuje 175 kW (238 KM), podczas gdy silnik z tyłu generuje 335 kW (456 KM). Całkowita moc wynosi 440 kW (598 KM), a całkowity moment obrotowy wynosi 830 Nm (612,2 lb-ft). W trybie boost moc krótko wzrasta do 475 kW (646 KM).

Silniki PSM (silniki synchroniczne z trwałym namagnesowaniem) w e-tron GT pracują z dużą efektywnością. Silnik elektryczny, elektronika zasilająca i przekładnia tworzą kompaktowy blok na obu osiach. Tylny silnik elektryczny przenosi moment obrotowy na dwuprzełożeniową przekładnię. Krótkie przełożenie pierwszego biegu zapewnia żwawe przyspieszenie już od samego startu, jeśli kierowca sobie tego życzy. Jeśli zdecyduje się nie używać pierwszego biegu, e-tron GT rusza na drugim biegu. Generalnie mówiąc, długie przełożenie drugiego biegu poprawia efektywność i zapewnia dużą moc rezerwową.

quattro reloaded: elektryczny napęd na wszystkie koła

e-tron GT quattro i RS e-tron GT zazwyczaj napędzane są elektrycznym napędem na wszystkie koła, przy czym tylko „tryb efektywności” systemu Audi drive select priorytetowo traktuje napęd na przednie koła. W przypadku śliskiej nawierzchni, dużych wymagań mocy lub szybkiego zakrętu, więcej momentu obrotowego można przenieść na tylne koła, i to około pięć razy szybciej niż w przypadku mechanicznego napędu quattro. Elektryczny napęd na wszystkie koła reguluje rozkład momentu obrotowego między osiami – ciągłe, w pełni zmienne i w ciągu kilku tysięcznych sekundy. Zasada quattro czterech kół, którą Audi wprowadziło na rynek ponad 40 lat temu, prezentuje się na nowym, fascynującym poziomie technologicznym.

Gdy kierowca zwalnia prawy pedał, napęd zazwyczaj przechodzi w tryb „coasting”, pozwalając gran turismo na eleganckie i efektywne suniecie. Z kolei samochód rekuperuje w trybie „overrun” w „dynamicznym” trybie Audi drive select. Niezależnie od trybu, kierowca może skorzystać z przełączników na kierownicy, aby dostosować dwa ręczne poziomy rekuperacji lub wybrać automatyczny poziom w systemie MMI. W tym przypadku asystent efektywności prognozowanej reguluje „coasting” i rekuperację na podstawie danych z trasy nawigacyjnej i czujników pokładowych.

Podczas hamowania silniki elektryczne wykonują dezakcelerację przy wartości do około 0,3 g, tj. zdecydowana większość wszystkich aplikacji hamulcowych w codziennej jeździe. Umożliwia to rekuperację do 265 kW mocy. Układy hydrauliczne hamulców kół aktywowane są tylko wtedy, gdy kierowca hamuje bardzo mocno, a rekuperacja pozostaje aktywna prawie do momentu zatrzymania się pojazdu. W każdej sytuacji jazdy – czy to pełne przyspieszenie, dynamiczne prowadzenie, jazda na luzie czy rekuperacja hamulca – gran turismo pozostaje niezachwiane stabilne, ponieważ jego systemy sterowania hamulców, zawieszenia, napędu i elektroniki zasilającej są ze sobą ściśle połączone i szybko współpracują.

Akumulator i zarządzanie termiczne

System akumulatorów litowo-jonowych Audi e-tron GT quattro i RS e-tron GT znajduje się między osiami, w najniższym punkcie pojazdu. Zapewnia to niski środek ciężkości odpowiedni dla samochodu sportowego oraz rozkład masy między przednią a tylną osią, który jest bardzo bliski idealnej wartości 50:50.

Wysokonapięciowy akumulator może przechowywać 85 kWh energii netto (93 kWh brutto) w obu modelach. Integruje 33 moduły ogniw, z których każdy składa się z dwunastu ogniw woreczkowych z elastycznym płaszczem. 30 modułów tworzy dolny poziom, który ma szerokie wycięcie w tylnej części, co tworzy miejsce dla stóp pasażerów z tyłu. Górny „podłoga” baterii zawiera trzy dodatkowe moduły umieszczone pod tylnymi siedzeniami. Połączenia, bezpieczniki i główny moduł sterujący znajdują się pod konsolą środkową. Napięcie systemu wynosi 800 voltów, co umożliwia dużą ciągłą moc i skraca czas ładowania; dodatkowo zmniejsza wagę i miejsce potrzebne na instalację okablowania.

Wewnętrzna struktura akumulatora, która mieści moduły, a także otaczająca go rama są wykonane z lekkiego aluminium. System akumulatora znacząco przyczynia się do sztywności i bezpieczeństwa konstrukcji, do której jest przymocowany za pomocą 28 śrub. Pod jego przestrzenią ogniw znajduje się złożona struktura płaskich sekcji wyciąganych, przez które przepływa płyn chłodzący krążący w swoim niskotemperaturowym obiegu. Optymalna temperatura akumulatora wynosi między 30 a 35 stopni Celsjusza.

Wysokotechnologiczne zarządzanie termiczne: cztery oddzielne obiegi chłodziwa

Cztery oddzielne obiegi chłodziwa regulują temperaturę w komponentach wysokiego napięcia oraz wnętrzu, każdy na swoim poziomie temperatury. Mogą być elastycznie połączone w razie potrzeby. Gdy kierowca kilka razy z rzędu wymaga dużej mocy, zawory łączą obieg chłodziwa akumulatora z obiegiem czynnika chłodniczego systemu klimatyzacji – intensywne chłodzenie utrzymuje wydajność napędu na stałym, wysokim poziomie. Obieg czynnika chłodniczego pomaga także w chłodzeniu podczas szybkiego ładowania DC, które mogą podgrzać akumulator do 50 stopni Celsjusza.

Standardowe wyposażenie e-tron GT obejmuje pompę ciepła, która ogrzewa wnętrze wykorzystując odpadowe ciepło komponentów wysokiego napięcia. Może znacząco zmniejszyć utratę zasięgu spowodowaną klimatyzacją, szczególnie zimą, kiedy zastępuje grzałkę termoelektryczną. Klienci mogą zarządzać wstępnym klimatyzowaniem wnętrza i ładowaniem za pomocą smartfonów z aplikacją myAudi. e-tron GT jest opcjonalnie wyposażony w luksusowy, pomocniczy system klimatyzacji, który obejmuje również zewnętrzne lusterka i tylną szybę.

Od 11 do 270 kW: ładowanie AC i DC

Klapy ładowania gran turismo znajdują się za przednimi kołami. Po obu stronach znajdują się złącza do prądu zmiennego (AC), a także złącze do prądu stałego (DC) po prawej stronie.

Audi e-tron GT dostarczany jest do swoich klientów z dwoma kablami ładującymi: jednym kablem trybu 3 do publicznych terminali oraz systemem ładującym compact do garażu. Alternatywnie dostępny jest inteligentny system ładowania connect. Jego połączenie z internetem umożliwia zarówno sterowanie za pomocą aplikacji myAudi, jak i aktualizacje funkcji. Współpraca z odpowiednim systemem zarządzania energią domową sprawia, że system ładowania connect oferuje dodatkowe inteligentne funkcje, takie jak ładowanie w czasie, gdy energia elektryczna jest tańsza w ramach zmiennej taryfy energii.

e-tron GT może ładować standardowo mocą 11 kW AC, co pozwala na naładowanie pustego akumulatora przez noc. Opcjonalny ładowarka o mocy 22 kW będzie dostępna wkrótce po wprowadzeniu na rynek. Przy wystarczająco mocnym terminalu DC, elektryczne gran turismo osiąga szczytową moc ładowania do 270 kW. Pozwala to na naładowanie energii na dystans do 100 kilometrów (62,1 mil) w nieco ponad pięć minut. Ładowanie od 5 do 80 procent SoC (stan naładowania) zajmuje zaledwie 22,5 minuty w idealnych warunkach.

Klienci w Europie mogą korzystać z własnej usługi ładowania Audi, która obecnie obejmuje około 200 000 publicznych punktów ładowania. Mogą uzyskać dostęp do tych punktów ładowania za pomocą jednej karty. Klienci Audi płacą jednolitą stawkę w 26 krajach. Korzystają z korzystnych warunków w europejskiej sieci szybkiego ładowania od Ionity. W pierwszym roku Audi pokrywa podstawową opłatę za stawkę tranzytową, która oferuje zmniejszoną cenę za energię elektryczną.

W cyklu NEDC, Audi e-tron GT quattro zużywa średnio 19,6-18,8 kWh energii na 100 kilometrów (62,1 mil), model RS zużywa 20,2-19,3 kWh. Wynikiem tego są średnie zasięgi wynoszące do 487 kilometrów (302,6 mil) i 472 kilometrów (293,3 mil) (zgodnie z procedurą pomiarową WLTP).

Zawieszenie

Zawieszenie jest jednym z elementów, które odgrywają kluczową rolę w kształtowaniu harmonijnego ogólnego charakteru Audi e-tron GT quattro i RS e-tron GT. To doskonały partner dla dynamicznego napędu, zawsze pozostając pewnym siebie i zrelaksowanym, niezależnie od tego, jak dużą siłę mu się przypisuje. To również doskonale uosabia filozofię gran turismo.

Zawieszenia kół zaprojektowano jako sportową konstrukcję podwójnego wahacza. Prawie wszystkie części, w tym linki i podwozia, są wykonane z aluminium w procesie odlewania lub kucie. Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy ma sportowy i bezpośredni współczynnik, nie wydając się nagłe. Audi dostarcza skrętne koła jako opcję. Napęd wrzecionowy obraca tylne koła o maksymalnie 2,8 stopnia – w przeciwną stronę przy prędkości do około 70 km/h (43,5 mph), aby zwiększyć zwinność i prowadzenie oraz zmniejszyć promień skrętu, a nieco w tym samym kierunku od prędkości około 80 km/h (49,7 mph) w interesie stabilności.

Do 21 cali i 420 milimetrów (16,5 cala): koła i hamulce

Portfolio obręczy aluminiowych zaczyna się od 19-calowego formatu dla Audi e-tron GT quattro i – dla obu modeli – kończy na formacie 21 cali. Format 20 cali znajduje się w środku oferty (standardowy dla RS e-tron GT) i jest dostępny w trzech różnych wzorach. Nowy proces produkcji stosowany dla aluminium, z którego wykonane są te koła, znacznie redukuje emisję CO2 netto. Prawie wszystkie opony są optymalizowane pod kątem oporu toczenia; w formacie 21 cali dostępne są opony o wysokich osiągach jako alternatywa.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.