AUDI RS4 2005-2008

Audi RS4 z 2005 roku był dostępny jako sedan, kombi lub kabriolet i pod maską miał potężny silnik V8. Posiadał największy silnik wśród modeli A4 w chwili swojej premiery.

Był pierwszym i jedynym RS4 z silnikiem wolnossącym, a jego potężny silnik V8 sprawiał pewne trudności podczas pokonywania zakrętów, jednak często chwalono go za liniowy sposób oddawania mocy. To był ostatni model RS4 dostępny w trzech wersjach nadwozia.

Nie było zbyt wielu wskazówek, że RS4 to potężny samochód. Na przednim zderzaku znajdowały się większe wloty powietrza, nadkola były poszerzone, a z tyłu umieszczono podwójne owalne wydechy. Nie było dużego spojlera ani efektownych wlotów powietrza na masce czy bokach. To był klasyczny samochód z fabrycznym wyglądem. We wnętrzu sytuacja wyglądała nieco inaczej. Znajdowały się tam specjalne fotele z logo RS4 na oparciach oraz kilka detali na desce rozdzielczej. To, co zwykły użytkownik mógł zauważyć, to wysokiej jakości wnętrze, z bardzo dobrym spasowaniem i wykończeniem oraz materiałami. Może design nie był najlepszy w swojej klasie, ale też nie można go było nazwać złym.

Aby odpowiednio zapanować nad mocą, system napędu na cztery koła quattro był nastawiony na tył. Rozdzielał moment obrotowy w proporcji 40:60. Wyposażony był w centralny mechanizm różnicowy Torsen, a Audi twierdziło, że dzięki temu samochód lepiej radzi sobie na drodze. RS4 miał standardowy system ESP oraz ASR (automatyczny regulator poślizgu), co było nazwą Audi dla systemu kontroli trakcji. Model Audi RS4 z 2006 roku był ostatnim modelem RS4 sprzedawanym w Stanach Zjednoczonych. Po nim, kolejna generacja RS4 była dostępna tylko w wersji kombi, a Audi zdecydowało się nie sprzedawać jej w USA.

 Nowe wymiary dynamiki jazdy połączone z innowacyjnymi pomysłami i koncepcjami – a do tego ekscytujące linie i poziom wyposażenia spełniający najwyższe standardy luksusowej wydajności: Audi RS4 łączy najnowsze cechy wysokowydajnego samochodu oferowane przez quattro GmbH w doskonałym sportowym sedanie z wyjątkowymi właściwościami do codziennej jazdy w segmencie premium. Rzeczywiście, Audi RS4 to najwyższy model w serii A4, całkowicie nowy od podstaw.

Dostępny jako sedan w USA w połowie 2006 roku, liczne osiągnięcia techniczne RS4 – z których wiele pochodzi z motorsportu – nadają nowemu Audi RS4 unikalną klasę i charakter. Wśród tych cech znajduje się koncepcja wysokich obrotów silnika, która jest wprowadzana po raz pierwszy w produkcyjnym Audi, innowacyjna technologia FSI oraz najnowsza generacja napędu quattro z asymetrycznym/dynamicznym rozkładem momentu obrotowego. Rozwijając maksymalną moc 420 (DIN) KM, silnik V8 osiąga obroty do 8250 rpm. Przy pojemności 4163 cm³ ten wyjątkowy silnik przekracza magiczną barierę 100 KM na litr, co jest naprawdę znakomitym wynikiem w przypadku produkcyjnego sedana. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 430 Nm osiągany jest przy 5500 rpm w tym bardzo kompaktowym silniku, przy czym 90 procent momentu obrotowego jest dostępne w zakresie od 2250 do 7600 rpm. Efekt to doskonała siła i moment obrotowy dostępne w każdym momencie, umożliwiające kierowcy, kiedy tylko zechce, jazdę w naprawdę zrelaksowany sposób bez częstych zmian biegów.

Audi wybrało swoją nowoczesną i przełomową technologię FSI dla Audi RS4, a bezpośredni wtrysk benzyny zapewnia jeszcze skuteczniejsze spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej i w rezultacie jeszcze lepszy uzysk mocy. To idzie w parze z bardzo responsywnym rozwojem mocy, RS4 przyspiesza do 100 km/h w 4,8 sekundy i osiąga 200 km/h w 16,6 sekundy. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.

Technologia FSI Audi już imponująco udowodniła swoje zalety w Audi R8, czterokrotnym zwycięzcy Le Mans.

Kolejnym istotnym punktem w zadaniu dla inżynierów rozwoju Audi było optymalizowanie stosunku mocy do wagi samochodu, unikając każdego zbędnego grama na Audi RS4. W związku z tym praktycznie każdy element był sprawdzany i weryfikowany pod kątem minimalnej wagi. Nadkola przednie i pokrywa komory silnika są zatem wykonane z aluminium, podobnie jak większość elementów na podwoziu i zawieszeniu. Specjalnie zaprojektowane fotele RS z kolei są nie tylko bardzo lekkie, ale także oferują doskonałe podparcie ciała w każdej sytuacji.

Efekt to stosunek mocy do wagi wynoszący zaledwie 3,93 kilogramy na KM – wartość, która rzeczywiście przypomina wyścigowy samochód sportowy, co jeszcze kilka lat temu nie byłoby do pomyślenia w średniej klasie sedana.

Nowa generacja napędu quattro

Wyzwaniem jest oczywiście przeniesienie całej tej mocy na drogę w doskonałym stylu i z optymalnym prowadzeniem. A przez nie mniej niż 25 lat odpowiedzią Audi na wszystkie szczególne wymagania w tym zakresie było to magiczne słowo „quattro”. Teraz najnowsza generacja stałego napędu na cztery koła Audi, po raz pierwszy zastosowana w Audi RS4, oferuje asymetryczny/dynamiczny rozkład momentu obrotowego oraz samoblokujący się centralny dyferencjał Torsen, co znacząco przyczynia się do umożliwienia Audi RS4 z jego sportowym zawieszeniem wkraczania w nowe wymiary dynamiki jazdy. Rzeczywiście, technologia quattro Audi wciąż zapewnia przyczepność, gdy inne koncepcje napędu dawno osiągnęły swoje limity. A w tym przypadku napęd quattro jest dodatkowo wspomagany przez system DRC Dynamic Ride Control Audi, znacząco redukujący zarówno przechyły karoserii, jak i nurkowanie.

Hamulce również wkraczają w nowe wymiary, 18-calowy system hamulcowy zapewnia optymalną siłę hamowania. Przekładane, wewnętrznie wentylowane tarcze hamulcowe z przodu mają średnicę 365 milimetrów, w przeciwieństwie do 324-milimetrowych tarcz hamulcowych z tyłu. Optymalna geometryczna wentylacja z wlotami Naca na spodzie samochodu zapewnia pierwszorzędne chłodzenie hamulców w każdych warunkach.

W rezultacie blaknięcie hamulców jest znacząco zredukowane nawet pod ekstremalnym obciążeniem, na przykład na torze wyścigowym.

Skupiając się na Audi RS4, quattro GmbH dokładnie dostosowało najnowszą generację ESP do szczególnych właściwości i cech tego wysokowydajnego sportowego sedana. System interweniuje później i przez krótszy czas niż w konwencjonalnym samochodzie, co znacząco poprawia dynamikę jazdy. Zintegrowana funkcja suchego hamowania w wilgotnych warunkach zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo na drodze, przy czym klocki hamulcowe są niezauważalnie umieszczane na tarczach hamulcowych w regularnych odstępach, aby osuszyć hamulce do natychmiastowego użycia, kiedy jest to potrzebne.

Design

Audi RS4 łączy technologię wyścigową w cywilnym wydaniu. Chociaż wiele jego cech wygląda podobnie do nowego Audi A4, RS4 to znacznie więcej niż tylko „szybka” odmiana bardzo udanego średniej wielkości sedana Audi. Po prostu dlatego, że samochód jest prawie całkowicie nowym rozwojem dostosowanym do najwyższych wymagań wydajności.

Grille chłodnicy w kształcie pojedynczej ramy, tylna część z wyraźnie poziomą orientacją linii samochodu oraz boczne powierzchnie z linią barkową plastycznie wypełniającą kontury samochodu, wszystkie dowodzą, że Audi RS4 jest członkiem rodziny A4. Jednak grille chłodnicy w diamentowym wyglądzie, dodatkowe wloty powietrza w przedniej części, jak również koła opracowane specjalnie dla RS4, jednoznacznie odróżniają samochód od „normalnego” Audi A4.

Nowo zaprojektowany tylny zderzak powietrzny obejmujący dwa ekstra duże rury wydechowe oraz dyskretny, ale bardzo skuteczny spojler, zintegrowany w pokrywie bagażnika i tylne panele boczne, wyraźnie świadczą o dynamicznych możliwościach jazdy sedana również pod względem wyglądu. W porównaniu do Audi A4, całe nadwozie samochodu zostało obniżone o 30 milimetrów. A jednocześnie inżynierowie rozwoju w quattro GmbH poszerzyli rozstaw kół zarówno z przodu, jak i z tyłu. Ostatecznie jednak wszystkie te modyfikacje nadwozia mają znaczenie nie tylko pod kątem designu, ale przede wszystkim pod względem funkcji.

Wnętrze Audi RS4 łączy prostą funkcjonalność samochodu sportowego z luksusowym klimatem, tak typowym dla wszystkich modeli Audi. Dominującymi materiałami są skóra, aluminium i węgiel. Ale jednocześnie RS4 oferuje wszystkie dodatkowe cechy, które są typowe dla prawdziwego samochodu sportowego.

Ta przewaga staje się od razu oczywista, gdy zajmujesz miejsca w samochodzie: Fotele RS z wysokimi bocznymi sekcjami zapewniają doskonałe podparcie. Kolejną cechą tych foteli kubełkowych jest przycisk sterujący na każdym siedzeniu do pompowania elementów wsparcia bocznego, idealnie dopasowujących się do anatomii kierowcy. Sportowa kierownica zwężająca się u dołu oraz przycisk uruchamiania silnika na konsoli centralnej również wyraźnie przypominają o motorsporcie, podobnie jak aluminium na pedałach.

Silnik Audi RS4 uruchamiasz, naciskając przycisk rozruchu umieszczony wygodnie na konsoli centralnej tuż obok kierowcy. Naciskając przycisk sportowy na kierownicy, kierowca może zmodyfikować mapę sterowania gazem, co pozwala silnikowi na jeszcze szybszą i bardziej bezpośrednią reakcję.

Cechy i wyposażenie

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.