AUDI RS4 Avant (B8) 2012-2015

AUDI RS4 Avant (B8) 2012-2015

Przejdź do galerii zdjęćAUDI RS4 Avant (B8) 2012-2015

Trzecia generacja modelu RS4 była oferowana wyłącznie jako kombi, podążając śladami swojego większego brata, RS6. To był sportowy samochód dla całej rodziny i jej bagażu.

Auto zostało zaprojektowane, aby przekonać ludzi, że kombi może być przyjemne w prowadzeniu, niezależnie od jego kształtu zewnętrznego. Napęd RS4 został również zamontowany w modelu A5, więc jeśli ktoś nie potrzebował dodatkowego bagażnika, RS5 był inną opcją.

W porównaniu do standardowego Audi A4 Avant, nadwozie zostało ulepszone. Szersze nadkola, obniżony przedni zderzak z srebrnym spojlerem i srebrne lusterka podkreślały sportowy charakter auta. Aby poprawić prowadzenie, zawieszenie zostało obniżone o 20 mm, a standardowo zamontowano zestaw kół 19-calowych. Jako opcję oferowano koła ze stopów lekkich o średnicy 20 cali.

Wnętrze różniło się od dobrze wyposażonego A4 Avant zaledwie kilkoma detalami. Na desce rozdzielczej znajdował się emblemat RS4 w obrotomierzu, a także zamontowane były aluminiowe wykończenia. Fotele S-Sport wykończone czarną skórą i Alcantarą były standardem w najwyższej wersji wyposażeniowej. Fotele sportowe są oferowane jako opcja.

Najważniejszym aspektem RS4 był napęd. Pod maską znajdował się silnik V8 o pojemności 4.2 litra, z naturalnym zasilaniem. Oferował moc 450 KM, a maksymalne obroty osiągał przy 8200 rpm. Standardowo był sprzężony z 7-biegową skrzynią S-Tronic. Opcja sportowego pakietu dodawała 20-calowe koła ze stopów lekkich, tylny sportowy dyferencjał oraz adaptacyjne zawieszenie, które mogło przekształcić auto w broń gotową na tor lub wygodny pojazd dla całej rodziny.

Po raz pierwszy zaprezentowane 12 lat temu, Audi RS4 Avant to nowoczesna klasyka. Audi przedstawia teraz trzecią generację tego modelu, z wysokoobrotowym silnikiem V8 FSI o mocy 331 kW (450 KM), wydajnym układem napędowym oraz różnorodnymi technologiami asystującymi i infotainment. Jak wszystkie modele RS, nowa RS4 Avant to samochód sportowy do codziennego użytku. Łączy mocne osiągi z nieograniczoną użytecznością.

Nowe Audi RS4 Avant jest niezwykle mocne. Jego silnik 4.2 FSI osiąga 331 kW (450 KM) przy 8,250 obr./min, a moment obrotowy wynoszący 430 Nm (317.15 lb-ft) jest dostępny w zakresie od 4,000 do 6,000 obr./min. Silnik V8 przyspiesza topowy model Avant od 0 do 100 km/h (62.14 mph) w 4.7 sekundy w drodze do ograniczonej prędkości maksymalnej 250 km/h (155.34 mph). Na życzenie prędkość ta może zostać zwiększona do 280 km/h (173.98 mph). Średnie zużycie paliwa wynosi jedynie 10.7 litra na 100 km (21.98 US mpg).

Dzięki długiemu najwyższemu biegowi, standardowa siedmiobiegowa skrzynia S tronic przyczynia się do dobrej efektywności paliwowej. Launch Control zarządza startami z optymalną przyczepnością za naciśnięciem przycisku. Jak w każdym modelu Audi RS, moc silnika przekazywana jest na wszystkie cztery koła za pomocą stałego napędu quattro, w tym przypadku w najnowszej wersji rozwoju z samoblokującym centralnym dyferencjałem koronowym i wektorem momentu. Audi oferuje również opcjonalny dyferencjał sportowy, który aktywnie rozdziela moc między tylne koła.

Zawieszenie Audi RS4 Avant w dużej mierze wykonane jest z aluminium. Nadwozie jest obniżone o 20 milimetrów (0.79 in) w porównaniu do A4 Avant. Nowy elektryczno-mechaniczny układ kierowniczy jest niezwykle wydajny i zapewnia doskonałe informacje zwrotne z drogi.

19-calowe, kute felgi aluminiowe wyposażone są w opony serii 265/35. Opcjonalnie dostępne są felgi 20-calowe. System hamulcowy składa się z dużych, wentylowanych wewnętrznie tarcz o innowacyjnym falistym wzorze; przednie zaciski mają po osiem tłoczków.

Na przedzie na życzenie dostępne są tarcze ceramiczne węglowe. Elektroniczna kontrola stabilizacji (ESC) ma tryb Sport i może być całkowicie dezaktywowana, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Dynamiczne: sportowe zawieszenie plus z DRC

Dynamiczny system Audi drive select jest standardem. Opcjonalnie dostępne są dynamiczne kierowanie, dyferencjał sportowy i sportowe zawieszenie plus z Dynamic Ride Control (DRC). To ostatnie to czysto hydrauliczny system bez opóźnień, którego tłumienie można przełączać między trzema charakterystykami: komfort, auto i dynamiczny, za pomocą Audi drive select.

Projekt nowego Audi RS4 Avant również wyraża jego dynamiczny charakter. Kątowe reflektory wykorzystują technologię xenon plus, a LED-owe światła dzienne tworzą wąski mostek. Górne narożniki dużej jednoczęściowej grilla są zwężone. Ostro zarysowane wcięcia dzielą maskę silnika, a duże wloty powietrza formują charakterystyczny przód. Tylne światła również wykorzystują technologię LED.

Eleganckie wnętrze jest w całości czarne. Wstawki z włókna węglowego są standardem, z opcjami takimi jak aluminium, wykończenie fortepianowe lub siatka ze stali nierdzewnej. Skórzana, wielofunkcyjna sportowa kierownica jest spłaszczona u dołu, a zagłówki są zintegrowane z oparciami sportowych foteli S. Pojemność bagażnika wynosi od 490 do 1,430 litrów (17.30 do 50.50 stóp sześciennych), w zależności od pozycji oparć tylnych siedzeń.

Wszystkie elementy wyświetlające i sterujące w nowym Audi RS4 Avant, w tym opcjonalny system nawigacji MMI plus, imponują doskonałym wykończeniem i ergonomicznym designem. Audi oferuje także szeroki wachlarz nowoczesnych systemów asystujących kierowcy i modułów infotainment jako opcje. Należą do nich system audio Bang & Olufsen oraz bezprzewodowy telefon samochodowy Bluetooth, który dostarcza dostosowane usługi Audi connect do samochodu.

RS4 trafi do salonów w jesieni 2012 roku, a ceny w Niemczech zaczynają się od 76,600 €.

Silnik

Silnik nowego Audi RS4 Avant ma osiem cylindrów. Silnik 4.2 FSI o pojemności 4,163 cc łączy doskonałą moc ciągnącą z natychmiastową odpowiedzią i ekscytującą chęcią do obrotów, wszystko wspierane przez szerokie i różnorodne spektrum dźwięku. V8 generuje 430 Nm (317.15 lb-ft) momentu obrotowego w zakresie 4,000 do 6,000 obr./min i osiąga 331 kW (450 KM) przy 8,250 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 8,500 obr./min. Naturalnie zasysany FSI ma specyficzną moc wynoszącą 79.5 kW (108.1 KM) na litr pojemności skokowej; każda KM musi poruszać jedynie 4.0 kilogramów (8.82 lb) masy.

Silnik 4.2 FSI przyspiesza nowy topowy model rodziny A4 od 0 do 100 km/h (62.14 mph) w 4.7 sekundy, osiągając ograniczoną maksymalną prędkość 250 km/h (155.34 mph). Na życzenie prędkość ta może zostać zwiększona do 280 km/h (173.98 mph). Silnik ośmio cylindrowy średnio zużywa 10.7 litra paliwa na 100 kilometrów (21.98 US mpg) – o 26% mniej niż poprzedni model.

Technologie z platformy modułowej wydajności Audi są odpowiedzialne za tę imponującą liczbę. Cylindry i napęd łańcuchowy charakteryzują się minimalnym tarciem, a pompa olejowa jest sterowana w zależności od zapotrzebowania.

Naturalnie zasysany V8 to także wizualne doświadczenie. Osłony głowicy cylindrów są malowane na czerwono, a opcjonalna wstawka węglowa zdobi kolektor dolotowy. Ręcznie wykonany silnik 4.2 FSI ma klasyczny kąt cylindrów wynoszący 90 stopni. Dwie przeciwległe banki są przesunięte o 18.5 milimetra.

V8 waży tylko 216 kilogramów (476.2 lb). Kute wały korbowe, kute stalowe korbowody i tłoki wykonane z wysokowytrzymałego aluminium są lekkie, ale mocne. Blok silnika jest wykonany w technologii ciśnienia niskiego, co zapewnia szczególną jednorodność. Stop aluminium-sylikon łączy niską wagę z wysoką wytrzymałością. Wysoka zawartość silikonu sprawia, że cylindry są niezwykle trwałe.

Blok silnika jest skonfigurowany jako konstrukcja z łóżkiem. Dolne łożyska dla wału korbowego są zintegrowane w jednym ramie dla maksymalnej sztywności i optymalnego zachowania drgań. Żeliwne łożyska zmniejszają rozszerzalność cieplną bloku silnika i tym samym utrzymują luz w głównych łożyskach wału korbowego w wąskich granicach.

Jak w każdym silniku benzynowym Audi, paliwo do 4.2 FSI jest dostarczane za pomocą wtrysku bezpośredniego rail common przy użyciu technologii FSI. Paliwo jest intensywnie wirujące w komorach spalania, co chłodzi ścianki. Proces ten minimalizuje ryzyko detonacji – zapłonu mieszanki w gorących punktach. Pozwala to na bardzo wysoki stopień kompresji wynoszący 11.0:1, co zwiększa zarówno moc, jak i efektywność.

Swobodne oddychanie: wymiana gazu

Silnik o długim skoku (średnica x skok 84.5 x 92.8 mm [3.33 x 3.65 in]) może swobodnie oddychać dzięki intensywnym udoskonaleniom układu dolotowego i wydechowego z dwoma przepustnicami. Sterowane ciśnieniem powietrza klapy tumble są zintegrowane z portami dolotowymi. Przy częściowym obciążeniu powodują, że powietrze porusza się z obrotowym ruchem, co zwiększa tempo spalania i tym samym efektywność procesu spalania.

Cztery wałki rozrządu, które można hydraulicznie dostosować w zakresie 42 stopni kąta wału korbowego, są napędzane przez łańcuchy biegnące z tyłu silnika. 32 zawory, które są uruchamiane przez rolki, mają duże średnice – 33.9 milimetrów (1.33 in) po stronie dolotowej i 28.0 milimetrów (1.10 in) w przypadku zaworów wydechowych z sodu.

Programiści Audi przestrzegali również zasad ultralekkiej konstrukcji dla peryferiów 4.2 FSI. Kolektor dolotowy wykonany jest z polimerów; czujnik ciśnienia jest używany do precyzyjnego pomiaru obciążeń. V8 korzysta tylko z jednego, nowo opracowanego kontrolera.

Rury kolektora i systemu wydechowego, które zostały zoptymalizowane pod kątem niskiego ciśnienia wstecznego, są hydraformowane ze stali nierdzewnej. W każdej z dwóch dużych rur wydechowych z podwójnym układem wydechowym zintegrowany jest klapka. Przy wyższych obciążeniach i prędkościach obrotowych silnika – lub za naciśnięciem przycisku w systemie Audi drive select – otwierają się, aby zapewnić pełniejszy dźwięk. Audi oferuje opcjonalny układ wydechowy sportowy z czarnymi końcówkami wydechowymi, który także zawiera tę funkcję przełączania.

Układ napędowy

Siedmiobiegowa skrzynia S tronic w nowym Audi RS4 Avant doskonale harmonizuje z charakterem wysokoobrotowym 4.2 FSI i jest zaprojektowana do 9,000 obr./min. W porównaniu do modelu bazowego, wprowadzone zostały celowe modyfikacje w niektórych aspektach skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem. Siódmy bieg jest stosunkowo długi, aby zmniejszyć zużycie paliwa.

Siedmiobiegowa S tronic składa się z dwóch podzespołów, których wielopłytkowe sprzęgła sterują różnymi biegami. Duże sprzęgło K1 zlokalizowane na zewnątrz kieruje moc przez stały wał do kół zębatych dla biegów nieparzystych 1, 3, 5 i 7. Wał pusty obraca się wokół wału stałego. Jest połączony z mniejszym sprzęgłem K2, które jest zintegrowane w środku sprzęgła K1 i kontroluje koła zębate dla parzystych biegów 2, 4 i 6, a także biegu wstecznego.

Oba podzespoły skrzyni biegów są ciągle aktywne, ale tylko jeden z nich jest zasilany przez silnik w danym momencie. Na przykład, gdy kierowca przyspiesza na trzecim biegu, czwarty bieg jest już załączony w drugim podzespole. Proces zmiany biegów zachodzi podczas zmiany sprzęgła – K1 otwiera się, a K2 zamyka. Zmiana biegów zajmuje tylko kilka setnych sekundy i odbywa się praktycznie bez przerwy w przyczepności. Jest tak dynamiczna, płynna i gładka, że jest ledwo zauważalna.

Kierowca nowego Audi RS4 Avant może korzystać z siedmiobiegowej S tronic na kilka różnych sposobów. W trybie całkowicie automatycznym dostępne są programy D (Drive) i S (Sport). System zarządzania uwzględnia również tryb wybrany w systemie Audi drive select dynamics.

Jeśli kierowca zmienia biegi ręcznie, zarówno za pomocą dźwigni zmiany biegów, jak i łopatek za kierownicą, siedmiobiegowa S tronic przełącza się w szczególnie sportowy tryb. Na przykład, nie zmienia biegów w górę podczas przyspieszania. Jeśli aktywny jest dynamiczny tryb Audi drive select, system zarządzania skrzynią podwójnie sprzęgla przy zmianie biegów w dół.

Inną specjalnością siedmiobiegowej S tronic w Audi RS4 Avant jest funkcja startu na kontrolce, która umożliwia niezwykle dynamiczne starty. Kierowca musi tylko wcisnąć pedał gazu do podłogi. System zarządza załączaniem sprzęgła, aby cała moc 4.2 FSI była przekazywana na drogę za pomocą systemu stałego napędu quattro z perfekcyjnie kontrolowanym poślizgiem opon.

Najnowszy etap ewolucji: napęd quattro

W swoim najnowszym etapie ewolucji, napęd quattro wyposażony jest w samoblokujący centralny dyferencjał koronowy i wektorowanie momentu. Dwa zębniki koronowe obracające się wewnątrz dyferencjału centralnego mają swoją nazwę od geometrii zębów.

Przedni zębaty koronowy działa na wał wyjściowy do dyferencjału przedniej osi, a tylni zębaty na wał propellerowy do dyferencjału tylnej osi. Lekka konstrukcja z wtyczkami zapewnia połączenie. Zębniki koronowe współpracują z czterema obracającymi się zębnikiem. Są one ustawione pod kątem prostym do siebie i są napędzane przez obudowę dyferencjału, tj. przez wał wyjściowy skrzyni biegów.

W normalnych warunkach jazdy dwa zębniki koronowe obracają się z tą samą prędkością co obudowa. Z powodu ich specjalnej geometrii mają określone nierówne efekty dźwigni. Zwykle 60% momentu obrotowego silnika trafia do dyferencjału tylnego, a 40% do dyferencjału przedniego.

Jeśli momenty obrotowe się zmieniają, ponieważ jedna oś traci przyczepność, wewnątrz dyferencjału występują różne prędkości i siły osiowe, w wyniku czego zintegrowane pakiety płytowe są dociskane razem. Otrzymany efekt samoblokujący teraz kieruje większość momentu do osi o lepszej przyczepności; do 85% może przepływać do tyłu. Jeżeli tylna oś ma mniejsza przyczepność, do 70% momentu przechodzi na przednią oś.

Dzięki temu niezwykle szerokiemu zakresowi rozdziału momentu, centralny dyferencjał koronowy przewyższa swoje poprzedniki. Siły są redystrybuowane bez opóźnienia i całkowicie konsekwentnie. Mechaniczne zasady działania gwarantują maksymalną efektywność i natychmiastową reakcję. Innymi mocnymi stronami dyferencjału koronowego są jego kompaktowość i niska waga – waży on 4.8 kilogramów (10.58 lb) – około dwa kilogramy (4.41 lb) mniej niż poprzednia jednostka.

W nowym Audi RS4 Avant, dyferencjał koronowy współpracuje z inteligentnym rozwiązaniem oprogramowania w systemie zarządzania hamulcami, aby wektorowanie momentu działało na wszystkich czterech kołach. Podczas pokonywania zakrętów z prędkością, jego jednostka sterującą wykorzystuje wejście kierownicy kierowcy i pozycję pedału gazu, aby obliczyć optymalne rozdzielenie mocy. Jeśli wykryje, że koła po wewnętrznej stronie zakrętu, które są pod mniejszym obciążeniem, mają tendencję do ślizgania się, delikatnie hamuje te koła – wystarczy lekkie przyciśnięcie klocków do tarcz przy minimalnym ciśnieniu.

Wektorowanie momentu działa płynnie i nieprzerwanie. Audi RS4 Avant pozostaje neutralny przez niezwykle długi czas przy granicach manewrowania; lekkie podsterowność podczas wchodzenia w zakręty i przyspieszania jest zasadniczo zniwelowane. Kontrola stabilizacji ESC interweniuje później i łagodniej – jeśli w ogóle jest to konieczne.

Wysokiej jakości tylny dyferencjał: dyferencjał sportowy

Jako dodatkowa opcja, Audi uzupełnia napęd quattro o dyferencjał sportowy, który aktywnie rozdziela moc między tylne koła. Podczas wchodzenia w zakręt lub przyspieszania w zakręcie, kieruje większość momentu do zewnętrznego koła i popycha Audi RS4 Avant w zakręt, likwidując tendencję do nadsterowności lub podsterowności.

Dyferencjał sportowy zawiera zespół zębaty składający się z dwóch zębatek słonecznych i zębatki wewnętrznej, który jest zamontowany po obu stronach konwencjonalnego dyferencjału. Obraca się on 10% szybciej niż wał napędowy. Wielopłytkowe sprzęgło w kąpieli olejowej, obsługiwane przez elektromechaniczny siłownik, zapewnia połączenie mocy między wałem a zespołem zębatym.

Gdy sprzęgło zamyka się, płynnie narzuca wyższą prędkość z etapu nadmiarowego na zewnętrzne koło. Dodatkowy moment obrotowy jest odprowadzany z wewnętrznego koła przez dyferencjał. W ten sposób niemal cały moment może być skierowany na jedno koło. Maksymalna różnica między kołami wynosi 1,800 Nm (1,327.61 lb-ft).

Dyferencjał sportowy jest równie skuteczny podczas toczenia i jazdy na luzie, jak i pod obciążeniem, reagując elektronicznie w zaledwie kilka setnych sekundy. Audi opracowało specjalne oprogramowanie do zastosowania w Audi RS4 Avant. Kontroler nieustannie przelicza idealne rozdzielenie sił dla każdej sytuacji jazdy w zależności od kąta skrętu, kąta przechyłu, przyspieszenia bocznego, prędkości i innych informacji.

Podwozie

Samochód sportowy do codziennego użytku oferuje ekscytującą dynamikę. Jego prowadzenie jest bezkompromisowo precyzyjne; reakcje są praktycznie natychmiastowe, a stabilność zapewnia maksymalne bezpieczeństwo prowadzenia. Nowo opracowany elektryczno-mechaniczny układ kierowniczy łączy kierowcę z drogą, aby zapewnić wrażliwe, dobrze zróżnicowane informacje zwrotne.

Wzmocnienie kierownicy zmienia się w zależności od prędkości. Zintegrowany z mechanizmem kierowniczym silnik elektryczny nie zużywa energii podczas jazdy na wprost, co obniża zużycie paliwa o nawet 0.3 litra na 100 km. Mechanizm kierowniczy jest bardzo kompaktowy dzięki koncentrycznemu rozmieszczeniu drążka kierowniczego i napędu serwo.

Stosunek 16.3:1 w elektryczno-mechanicznym systemie kierowniczym jest sportowy i bezpośredni. Nisko zamontowany mechanizm kierowniczy przekazuje sygnał sterujący do kół na najkrótszej możliwej drodze przez drążki kierownicze.

Audi RS4 Avant ma promień skrętu wynoszący około 11.9 metrów (39.04 ft). Kierownica działa ściśle razem z opcjonalnym systemem asysty Audi active lane assist. Podczas hamowania na powierzchni, która jest śliska z jednej strony, system pomaga kierowcy, ułatwiając odpowiednie korekty i hamując niewłaściwe ruchy kierownicy.

Wszystkie główne komponenty zawieszenia wykonane są z aluminium, co znacznie redukuje masy niesprężynowe. Zawieszenie przednie pięciowahaczowe przetwarza siły podłużne i poprzeczne osobno. Aluminiowa rama, do której jest podłączone, czyni przednią część niezwykle sztywną. Sprężyny i tłumiki tylnego zawieszenia trapezowego o kontrolowanym torze są oddzielone, aby poprawić charakterystykę reakcji. Wahacze są zamontowane na stalowej ramie pomocniczej na elastycznych łożyskach.

Wyraźnie napięta: ustawienie

Inżynierowie Audi nadali nowemu RS4 Avant ściśle dynamiczne ustawienie. Sztywne łożyska zapewniają sportową elastokinematykę, a stabilizatory są grubsze niż w modelu bazowym A4. Tłumiki są sztywniejsze, a nadwozie obniżone o 20 milimetrów (0.79 in). Audi oferuje również sportowe zawieszenie plus z Dynamic Ride Control (DRC) jako opcję. Zmniejsza wszelkie ruchy nadwozia czysto mechanicznie, a więc bez opóźnień, jest kompaktowe i lekkie.

Zasada działania DRC jest imponująco prosta. Przeciwległe pary tłumików są połączone hydraulicznymi liniami i centralnym zaworem. Podczas pokonywania zakrętów z prędkością, zawory niemal natychmiast regulują przepływ oleju w tłumiku zgiętej zewnętrznej przedniej osi. Zwiększają wsparcie oraz zmniejszają przechylenie boczne. System współpracuje z regulacją amortyzacji, która może być przełączana między trzema poziomami przy użyciu standardowego systemu Audi drive select dynamics.

Oprócz sportowego zawieszenia plus i sportowego dyferencjału, które są opcjonalne, Audi drive select ma również elektryczno-mechaniczne układy kierownicze, siedmiobiegowy S tronic, przepustnice silnika i klapkę dźwiękową w systemie wydechowym.

Kierowca może zmieniać funkcje tych systemów pomiędzy trybami komfort, auto i dynamiczny. A jeśli samochód jest wyposażony w system nawigacji MMI, dostępny jest również czwarty tryb, który może być konfigurowany w pewnych granicach przez kierowcę.

Innym opcjonalnym elementem Audi drive select jest dynamiczne kierowanie, którego charakterystyka została specjalnie dostosowana w Audi RS4 Avant. Kluczowym elementem jest wysokotechnologiczny zespół zębaty w kolumnie kierowniczej. Płynnie zmienia stosunek kierowania w zależności od prędkości, od bardzo bezpośredniego podczas manewrowania do mniej bezpośredniego na autostradzie. Przy granicy zakrętu, dynamiczna kierownica przeciwdziała minimalnymi impulsami, co czyni prowadzenie jeszcze bardziej dynamicznym, płynnie i bezpiecznym. Zapobiega to ściągnięciu samochodu przy hamowaniu na powierzchni, która jest śliska z jednej strony.

Audi RS4 Avant standardowo wyposażone jest w dziesięcioramienne koła wykonane z kutego aluminium polerowanego maszynowo. Felgi 9J x 19 są wyposażone w opony serii 265/35. Audi oferuje opcjonalnie 20-calowe felgi w trzech wariantach z oponami serii 265/30, z których dwa mają wykończenie o wyglądzie tytanowym, polerowane maszynowo. Dostępne są również felgi zimowe o tych samych wymiarach. Wszystkie opony zostały zoptymalizowane pod kątem oporu toczenia bez kompromisów dla prowadzenia lub hamowania.

Mocne i lekkie: hamulce

Duże tarcze w falistym wzorze zamontowane są za dużymi kołami. Tarcze o średnicy 365 milimetrów (14.37 in) i grubości 34 milimetrów (1.34 in) są zamontowane na przedniej osi; tylna oś ma tarcze o wymiarach 324 x 22 milimetrów (12.76 x 0.87 in). Pierścienie cierne są wentylowane wewnętrznie i perforowane. Ich nowy falisty kształt zewnętrzny redukuje całkowitą wagę systemu hamulcowego o około 2.5 kilogramów (5.51 lb). Stalowe szpilki łączą stalowe pierścienie cierne z aluminiowymi zatyczkami hamulcowymi. Ta koncepcja zapożyczona z wyścigów redukuje napięcia, szybko dissipuje ciepło i zapobiega przekazywaniu skoków temperatury.

Monoblokowe zaciski malowane na wysoki połysk na czarno, z logo RS, także są wykonane z aluminium. Każdy przedni zacisk ma osiem tłoczków; na tylnej osi zamontowane są zaciski unoszące się z jednym tłoczkiem.

Dla przedniej osi Audi oferuje opcję perforowanych tarcz ceramicznych węglowych o średnicy 380 milimetrów (14.96 in) i sześciotłoczkowych zacisków w kolorze szarym antracytowym. Materiał podstawowy to węglik krzemu, materiał o strukturze kryształu diamentowego, w którym osadzone są wysokowytrzymałe włókna węglowe.

Geometria kanałów chłodzących szybko rozprasza ciepło. Tytanowe śruby łączą pierścienie cierne z kutymi aluminiowymi zatyczkami. Tarcze ceramiczne są praktycznie odporne na blaknięcie, niezwykle trwałe, mocne i wytrzymałe. Łącznie ważą 4.5 kilogramów (9.92 lb) mniej niż stalowe tarcze mimo większych rozmiarów.

Kontrola stabilizacji ESC została specjalnie skonfigurowana dla dynamicznego profilu nowego Audi RS4 Avant. Naciśnięciem przycisku kierowca może wybrać tryb Sport, który dezaktywuje interwencje silników i pozwala na spektakularne, ale bezpieczne poślizgi podczas przyspieszania. ESC można również całkowicie dezaktywować dla szczególnie dynamicznej jazdy. Jedną z podfunkcji systemu jest opcjonalna pomoc audi hold assist. Ułatwia rozpoczęcie jazdy pod górę, utrzymując ciśnienie w systemie po zwolnieniu pedału hamulca.

Design zewnętrzny

Wydajny charakter Audi RS4 Avant jest wyraźnie widoczny już przy pierwszym spojrzeniu. Elegancki design zewnętrzny jest wyraźnie podkreślony ostrymi detalami, które zmieniają wymiary zewnętrzne w porównaniu do modelu bazowego. Nowy topowy model serii ma długość 4,719 milimetrów (15.48 ft), czyli o 20 milimetrów (0.79 in) dłuższy od A4 Avant. Szerokość wynosi 1,850 milimetrów (6.07 ft), co czyni go o 24 milimetry (0.94 in) szerszym niż model, na którym się opiera, a wysokość wynosi 1,416 milimetrów (4.65 ft), co oznacza, że jest o 20 milimetrów (0.79 in) niższy.

Sześciokątny grill jednoczęściowy osadzony jest w ramie o matowym wykończeniu aluminium; jego wstawka w kształcie plastra miodu jest wykończona na wysoki połysk antracytowym kolorem i ozdobiona znakiem RS4. LED-owe światła dzienne okalają jednostki xenon plus jak klamra w reflektorach o kształcie klina z falistym dolnym brzegiem. Powietrze przepływa przez duże wloty powietrza podzielone przez skośne wsporniki, pokryte siateczką plastra miodu. Zostały one zintegrowane w odważnie konturowany zderzak, który zwęża się w kierunku krawędzi dzielącej. Dolny wlot powietrza dzieli się na trzy małe otwory.

Widok z boku zdominowany jest przez wyraziste nakładki progowe i poszerzone nadkola. Poszerzone elementy boczne z ostrymi poziomymi górnymi krawędziami są małym hołdem dla pioniera napędu na wszystkie koła z 1980 roku, Audi quattro. Obudowy lusterek i listwy wykończeniowe mają matowe wykończenie aluminium, a przedłużony spojler dachowy z wklęsłym segmentem środkowym zwiększa docisk na tylnej osi.

W intensywnie rzeźbionym tylnej części samochodu zwraca uwagę znak RS4 i wyraźny zderzak. Dwie duże, owalne końcówki wydechowe układu wydechowego są zintegrowane w dyfuzorze, który sięga wysoko w górę. W górnej części dyfuzora znajduje się wstawka w kształcie plastra miodu. Jeśli wybrano opcjonalny pakiet stylistyczny z matowego aluminium, kontur w kolorze aluminium nad wkładką oddziela dyfuzor od nadwozia. Standardowe tylne światła LED emitują eleganckie wzory światła.

Oferowane są cztery kolory: solidna biel Ibis, metaliczne wykończenie Suzuka Gray, kolory o efekcie perłowym Daytona Gray, Misano Red, Phantom Black i Sepang Blue oraz specjalnie pigmentowane kolory efektu kryształowego Panther Black i Prism Silver. Dostępne są także spersonalizowane kolory Audi exclusive. Inne eleganckie alternatywy to pakiety stylistyczne w kolorze czarnym lub matowym aluminium oraz pokrywa komory silnika z włókna węglowego.

Nadwozie wysokowydajnej Avanta charakteryzuje się wysoką sztywnością i bezpieczeństwem przy jednoczesnym niskim ciężarze. W przedniej części samochodu zintegrowano wzmocnienie. Całkowicie osłonięty dolny jest wyposażony w wloty powietrza do siedmiobiegowej S tronic oraz hamulców przednich. Dzięki zaawansowanej aerodynamice Audi RS4 Avant generuje docisk przy dużych prędkościach, aby zwiększyć stabilność. Wartość cD wynosi 0.34; przednia powierzchnia wynosi 2.18 m² (23.47 sq ft).

Wnętrze

Przestronne wnętrze jest sportowe i eleganckie; wykończenie i jakość są bezkompromisowe. Sterowanie, kolejna tradycyjna siła Audi, jest intuicyjne do ostatniego szczegółu. Terminal opcjonalnego systemu MMI navigation plus, na przykład, ma pięć twardych przycisków do funkcji menu, a kontrola głośności zawiera teraz funkcję przewijania do następnej piosenki.

Wnętrze jest w całości czarne. Jedynym wyjątkiem jest podsufitka, która dostępna jest w opcjonalnym kolorze srebrnym. Wstawki z włókna węglowego są standardem, z opcjami takimi jak matowe szczotkowane aluminium, aluminium 3D-look, czarne wykończenie fortepianowe lub lekka siatka ze stali nierdzewnej. quattro GmbH oferuje także wybór eleganckich oklein drewnianych w ramach opcji Audi exclusive.

Fotele sportowe S są standardem w dynamicznym topowym modelu. Posiadają duże boczne podparcia na oparciach i rozkładanym siedzisku, zintegrowanymi zagłówkami, podgrzewaniem siedzeń i regulacją elektryczną, w tym czterokierunkowym wsparciem lędźwiowym. Fotele sportowe S pokryte są kombinacją czarnej skóry i Alcantary.

Audi oferuje skórę Fine Nappa w kolorze czarnym lub srebrnym akcentowanym szarym obramowaniem jako opcję. Inne opcje to fotele kubełkowe lub luksusowe, klimatyzowane fotele komfortowe z funkcją wentylacji. Oferta Audi exclusive obejmuje luksusowe pakiety skórzane, w tym kubełkowe fotele pokryte skórą Valcona w diamentową pikowaną.

Świat cudów: za kierownicą

Skórzana wielofunkcyjna sportowa kierownica ma głęboko rzeźbiony kołnierz pokryty perforowaną skórą. Jest spłaszczona na dole, a łopatki do zmiany biegów mają wygląd aluminium. Przycisk i rolki umożliwiają szybki dostęp do systemu informacji kierowcy z kolorowym wyświetlaczem. Zawiera specjalne menu RS z zegarem okrążenia i wskazaniem temperatury oleju. Po uruchomieniu samochodu zarówno on, jak i ekran MMI wyświetlają logo powitalne RS, a wskazówki prędkościomierza i obrotomierza krótko się podnoszą, po czym wracają do zera.

Obwódki panelu instrumentów oraz konsoli centralnej błyszczą wykończeniem fortepianowym, a design pokrętła zmiany biegów siedmiobiegowej S tronic jest unikalny dla RS. Otwory do otwierania drzwi zwężają się do oddzielnych, wąskich słupków – klasyczny detal RS.

Pedaly, podnóżek, wentylatory, przyciski MMI i wiele innych elementów sterujących pokryte są błyszczącym wykończeniem nawiązującym do aluminium. Chromowane klamry okalają przyciski okien i przełączniki regulacji siedzeń. Wstawki z aluminium zdobią listwy progowe drzwi, które podobnie jak zagłówki, kierownicę, panel instrumentów i dźwignię wyboru biegów, ozdobione są logo RS4.

Audi RS4 Avant to samochód sportowy z bardzo praktycznymi talentami do codziennego użytku. W zależności od pozycji oparć tylnych siedzeń, jego bagażnik ma pojemność od 490 do 1,430 litrów (17.30 do 50.50 stóp sześciennych), a relingi dachowe są standardowe. Opcjonalne wyposażenie obejmuje system szynowy z zestawem zabezpieczającym ładunek oraz elektrycznie otwieraną tylną klapę.

Wyposażenie i wykończenie

Nowe Audi RS4 Avant wejdzie do sprzedaży jesienią 2012 roku, z ceną początkową w Niemczech wynoszącą 76,600 €. Wyposażenie standardowe obejmuje system parkingowy plus, automatyczną klimatyzację, radio CD koncertowe z ośmioma głośnikami, składane tylne siedzenia z otworem ładunkowym i rozbudowany zestaw funkcji bezpieczeństwa i systemów zabezpieczeń. Obejmuje to sześć poduszek powietrznych, integralny system zagłówków Audi i mocowania Isofix dla fotelików dziecięcych z tyłu.

Jest także szeroki zakres opcji komfortowych i wygodnych. Obejmuje to klucz komfortowy, adaptacyjne światła, asystenta świateł drogowych, panoramiczny przesuwany dach, automatyczną klimatyzację deluxe w trzech strefach, przyciemnione tylne okna, zasłony dla bocznych tylnych okien oraz pakiet do przechowywania.

Audi oferuje wszystkie systemy asystujące z serii modeli A4 dla nowego RS4 Avant. System informacji kierowcy z funkcją zalecenia odpoczynku (standardowa) wykrywa, kiedy kierowca się męczy. Adaptacyjny tempomat utrzymuje samochód w określonej odległości od pojazdu przed nim.

Przy prędkościach poniżej 30 km/h (18.64 mph) inicjuje pełne hamowanie w przypadku zagrażającej kolizji. Audi side assist używa radarowych czujników zwróconych w tył, aby ułatwić zmianę pasa ruchu, Audi lane assist wykorzystuje niewielkie interwencje kierownicze, aby pomóc kierowcy utrzymać się w pasie, a system parkingowy plus z kamerą wsteczną ułatwia manewrowanie.

Dostępny jest również szeroki wachlarz komponentów multimedialnych. Najwyższej klasy system to MMI navigation plus, centrum sterowania i nawigacji z dużym dyskiem twardym, napędem DVD, 7-calowym monitorem kolorowym z grafiką 3D oraz możliwością wprowadzania docelowego w pełnych słowach. Miłośnicy hi-fi mogą zamówić system audio Bang & Olufsen, który dostarcza 505 watów mocy do 14 głośników.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.