Audi zaprezentowało piątą generację modelu A4 w 2015 roku, ale największymi fanami tej marki była oczekiwana wersja, która przeszła niemal niezauważona: rodzinna wersja kombi z oznaczeniem RS.
Zazwyczaj kombi to te samochody, które blokują lewy pas drogi i poruszają się wolno, z wszystkimi miejscami zajętymi. Często można je także zobaczyć na pasach dla samochodów wieloosobowych, jadące z prędkością poniżej dozwolonej na autostradzie. Jednak są pewne wyjątki. Niektóre z tych rodzinnych pojazdów są warte każdej wydanej złotówki, jak Audi RS6 czy jego mniejszy brat, RS4.
W przeciwieństwie do zwykłych wersji, RS4 Avant prezentowało się bardziej agresywnie. Z przodu znajdowała się czarna osłona chłodnicy z czerwonym i srebrnym znakiem, a także błyszczący czarny dolny zderzak. Jego reflektory LED miały podwójny, odwrocony kształt litery L w światłach dziennych. Audi zamontowało czarne listwy progowe i lusterka, aby podkreślić specjalną wersję, a z tyłu, oprócz spojlera, dodano dwa owalne wydechy pod zderzakiem, otaczające dyfuzor. Jednak te wszystkie detale mogą umknąć uwadze policji ze względu na ogólny kształt samochodu.
Wewnątrz Audi zaszalało i zainstalowało wszystkie najlepsze elementy, jakie miało w swoich zasobach. Z przodu producent zamontował sportowe fotele kubełkowe z wbudowanymi zagłówkami, na których plecach wyszyto logo RS4. Wykończenia z włókna węglowego w centralnej konsoli i na desce rozdzielczej nadawały sportowego charakteru, podczas gdy cyfrowe wskaźniki Audi Cockpit rozpieszczały kierowcę. Drugi ekran znajdował się na szczycie centralnej konsoli, sterowany za pomocą kontrolera MMI obok selektora biegów.
Jednak najważniejsza zmiana miała miejsce pod maską, gdzie Audi zrezygnowało z wcześniej używanego silnika V8 o pojemności 4,2 litra, zastępując go podwójnie doładowanym silnikiem V6 o pojemności 2,9 litra. Choć moc pozostała taka sama, moment obrotowy wzrósł o 170 Nm (125 lb-ft). Skrzynia biegów zyskała dodatkowy bieg. Dzięki wszystkim tym zmianom, model 2,9-litrowy V6 z 2017 roku był szybszy od swojego poprzednika o ponad pół sekundy w sprincie od 0 do 100 kph (0-62 mph).
Audi Sport GmbH świętuje światową premierę nowego Audi RS4 Avant na IAA 2017. Łączy ono wysoką wydajność z niezwykłą użytecznością na co dzień. Silnik 2.9 TFSI o mocy 331 kW (450 hp) i momencie obrotowym 600 Nm czyni go sportowym liderem rodziny A4. Standardowy napęd quattro rozdziela moc silnika V6 biturbo na wszystkie cztery koła.
„Audi RS4 Avant to nasza ikona RS z niezrównaną historią,” skomentował Stephan Winkelmann, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. „Podobnie jak w przypadku wszystkich naszych modeli RS, łączy ogromną moc z doskonałą użytecznością na co dzień. W Chinach Audi RS4 przyczyni się do wzrostu jako jedyny sportowy Avant w swojej klasie.”
Spojler na końcu dachu tworzy charakterystyczny tył
Tworząc czwartą generację Audi RS4 Avant, projektanci czerpali inspirację z wielu detali motorsportowych Audi 90 quattro IMSA GTO. Masywne wloty powietrza z typową strukturą plastra miodu RS oraz szeroki, płaski grill Singleframe definiują przednią część pojazdu. Opcjonalne reflektory Matrix LED mają przyciemniane obramowania. W porównaniu do Audi A4 Avant, nadkola są o 30 milimetrów (1,2 cala) szersze i dodatkowo podkreślone przez bulwy quattro. Z tyłu, specyficzny dla RS wkład dyfuzora, owalne końcówki wydechu RS oraz spojler na końcu dachu nadają pojazdowi charakterystyczny wygląd. Zewnętrzny kolor Nogaro blue w efekcie perłowym, dostępny opcjonalnie w Audi exclusive, przypomina pierwszą generację sportowego Avanta z 1999 roku. Nowe Audi RS4 Avant standardowo porusza się na 19-calowych obręczach z kutego aluminium; dostępne są również 20-calowe opcje.
Od 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 4,1 sekundy, sportowe zawieszenie RS i Audi drive select w standardzie
Silnik V6 biturbo rozwija moc 331 kW (450 hp) w nowym Audi RS4 Avant. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 600 Nm (442,5 lb-ft) – o 170 Nm (125,4 lb-ft) więcej niż w poprzednim modelu – i jest dostępny w szerokim zakresie obrotów silnika od 1,900 do 5,000 rpm. To klucz do tego, jak Audi RS4 może przyspieszyć od 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 4,1 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (155,3 mph). Z opcjonalnym pakietem RS dynamic, prędkość maksymalna wzrasta do 280 km/h (174,0 mph).
Moc silnika 2.9 TFSI biturbo jest przekazywana na stały napęd na wszystkie koła za pośrednictwem sportowo skonfigurowanego ośmiobiegowego tiptronica z optymalizacją zmiany biegów. Audi oferuje również opcjonalny tylni sportowy dyferencjał. Średnie zużycie paliwa wynosi 8,8 litra na 100 kilometrów (26,7 US mpg) (199 gramów CO2 na kilometr [320,3 g/mi]). To wzrost efektywności o 17 procent w porównaniu do poprzedniego modelu. Nowe Audi RS4 Avant waży 1,790 kilogramów (3,946.3 lb), czyli 80 kilogramów (176.4 lb) mniej niż wcześniej.
Standardowe zawieszenie sportowe RS obniża Audi RS4 Avant o dodatkowe siedem milimetrów (0,3 cala) w porównaniu do podstawowego modelu A4 z zawieszeniem sportowym. W ofercie dostępne są opcje zawieszenia sportowego RS plus z Dynamic Ride Control (DRC), ceramicznymi hamulcami oraz specyficznym dla RS dynamicznym układem kierowniczym. Kierowcy mogą zdefiniować swoje indywidualne doświadczenie z jazdy, korzystając z standardowego systemu dynamicznego zarządzania Audi drive select.
Wnętrze z wyszukanymi materiałami i cyfrowym kokpitem w stylu wyścigowym
Czarne wnętrze podkreśla sportowy charakter Audi RS4 Avant. Fotele sportowe RS z opcjonalnym wzorem w kratkę, płaską wielofunkcyjną skórzaną kierownicą RS, dźwignia zmiany biegów oraz podświetlane listwy progowe są ozdobione emblematem RS. W wirtualnym kokpicie Audi oraz wyświetlaczu head-up, wyświetlacze specyficzne dla RS wskazują przeciążenia, ciśnienia w oponach i moment obrotowy. Pakiety stylistyczne w błyszczącej czerni, węgliku z aluminiowymi dodatkami i węgliku z czarnymi dodatkami dają dodatkowe możliwości personalizacji. Program Audi exclusive obejmuje niemal każde inne specjalne zamówienie.