AUDI RS5 2010-2017

Audi miało już dobrą historię w produkcji sportowych coupe w 2010 roku, kiedy wprowadziło wersję RS modelu A5. Oferowało ona osiągi na poziomie supersamochodu.

Świat nie zdążył jeszcze odbudować się po kryzysie gospodarczym, ale Audi uznało, że RS5 musi być wprowadzone na rynek „teraz albo nigdy”. W związku z tym zaprezentowano samochód, który wzmacniał sportowy wizerunek marki. To był samochód, który mógł stanąć w szranki z wersjami CLK AMG oraz BMW M3 Coupe. W odróżnieniu od swoich głównych konkurentów, RS5 wyposażono w nowy system napędu na wszystkie koła.

Kiedy Audi wypuszcza wersję RS, pewne charakterystyczne elementy designu informują przechodniów, że to nie jest zwykły pojazd. Srebrny spojler umieszczony na dolnej części rzeźbionego przedniego zderzaka z dużymi wlotami powietrza, osłona chłodnicy w kształcie pojedynczej ramki z srebrnym wykończeniem i siatkowym wzorem, srebrne lusterka, to wszystko stanowiło kompletną pakiet dla wysokowydajnego coupe. Dwa duże wydechy z tyłu oraz automatyczny spojler w bagażniku dopełniały całości.

Wnętrze samochodu wyróżniały sportowe fotele kubełkowe oraz mnóstwo skórzanej tapicerki. Zainstalowano grube koło kierownicy. Zespół wskaźników był zbudowany z okrągłych wskaźników, a na tle umieszczono litery RS5.

Pod maską znajdował się potężny silnik V8 o pojemności 4,2 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Siedmiobiegowa skrzynia biegów S-Tronic przekazywała moc do specjalnie stuningowanego systemu napędu na wszystkie koła, który przekazywał więcej momentu obrotowego na oś tylną do sportowego dyferencjału. Audi starało się, aby samochód dawał wrażenie jazdy pojazdem z napędem na tylne koła, z pomocą elektroniki.

Nieokiełznana moc ukryta w klasycznie eleganckim coupé: Audi RS5 zadebiutuje na Geneva Auto Show w 2010 roku. Wysokoprężny silnik V8 o pojemności 4,2 litra i mocy 331 kW (450 KM) zapewnia doskonałe osiągi przy jednoczesnym osiąganiu znakomitej efektywności paliwowej. Siedmiobiegowa skrzynia S tronic oraz innowacyjny centralny dyferencjał w napędzie quattro przenoszą moc na wszystkie cztery koła.

Opracowane przez quattro GmbH, modele RS stanowią dynamiczny szczyt gamy modeli Audi. Audi RS5 jest najnowszym przedstawicielem tradycji, która sięga ponad 15 lat wstecz do RS2 Avant: doskonałych właściwości jezdnych w klasie średniej.

Bliski krewny V10, który napędza wysokowydajny samochód sportowy Audi R8, silnik V8 o wysokich obrotach generuje moc z pojemności 4 163 cm3. Jak niemal każdy silnik benzynowy Audi, ten również działa na zasadzie bezpośredniego wtrysku paliwa, znanego jako FSI. Ta sama technologia przyczyniła się do czterech zwycięstw samochodu wyścigowego Audi R8 w klasycznym wyścigu długodystansowym w Le Mans. System wspólnej szyny generuje ciśnienie do 120 barów.

Intensywne dopasowanie dwufazowego układu dolotowego i wydechowego pozwala silnikowi o małej średnicy na swobodne oddychanie; cztery regulowane wałki rozrządu i klapy wirujące w kolektorze dolotowym ułatwiają tworzenie mieszanki. Silnik 4.2 FSI zapewnia imponujący moment obrotowy i sprawdza się nawet przy wysokich obrotach – niemal jak silnik wyścigowy. Silnik dostarcza 331 kW (450 KM) przy 8 250 obr./min i – w zakresie od 4 000 do 6 000 obr./min – przekazuje maksymalnie 430 Nm (317,15 lb-ft) momentu obrotowego.

Potężna moc, spontaniczna reakcja, radość z wysokich obrotów i głęboki, dźwięczny dźwięk: ten ręcznie produkowany silnik V8 od Audi wspaniale łączy esencję mocy i emocji. Silnik 4.2 FSI przyspiesza coupé o wadze 1 725 kg (3 802,97 funtów) od 0 do 100 km/h (0 do 62,14 mph) w 4,6 sekundy do maksymalnej, elektronicznie ograniczonej prędkości 250 km/h (155,34 mph). Audi może zwiększyć tę prędkość do 280 km/h (173,98 mph) na życzenie.

Imponująca efektywność: zaledwie 10,8 litra paliwa na 100 km

Efektywność jest standardem w każdym Audi; Audi RS5 nie jest wyjątkiem. Ultra-silny silnik ośmiocylindrowy zużywa średnio 10,8 litra paliwa na 100 kilometrów (21,78 mil US mpg) – znacznie mniej niż jego główni konkurenci. Ta imponująca wartość jest częściowo wynikiem technologii z platformy efektywności Audi. Silnik i cały układ napędowy zostały zoptymalizowane w celu minimalizacji tarcia, pompa olejowa działa na żądanie, a system odzyskiwania energii oszczędza energię podczas tocznia i hamowania.

Standardowa siedmiobiegowa skrzynia S tronic w Audi RS5 – z wysokim współczynnikiem efektywności i wysoką prędkością maksymalną – również zwiększa efektywność. Składa się z dwóch sprzęgieł i dwóch pomocniczych skrzyń biegów. Obie pomocnicze skrzynie są ciągle aktywne, ale w danym momencie zasilana jest tylko jedna z nich przez silnik. Biegi są na przemian zmieniane przez dwa sprzęgła – z prędkością błyskawicy, płynnie i prawie niezauważalnie.

Siedmiobiegowa skrzynia S tronic, która została specjalnie wzmocniona, aby pomieścić wysokoprężny silnik V8, może działać w trybie automatycznym – lub kierowca może zmieniać biegi za pomocą innowacyjnej dźwigni zmiany biegów lub łopatek na kierownicy. Dzięki standardowemu systemowi Audi drive select, kierowca może przełączać się w trybie automatycznym między trzema różnymi opcjami: auto, komfort i dynamiczny. W programie kontroli startu, siedmiobiegowa skrzynia S tronic zapewnia doskonałe przyspieszenie z miejsca – z pełną mocą i minimalnym poślizgiem kół.

Nowa technologia quattro: dyferencjał koronowy

Jak wszystkie modele RS, Audi RS5 również przenosi swoją moc na drogę dzięki stałemu napędowi na wszystkie koła quattro. Jeśli chodzi o centralny dyferencjał, który reguluje rozkład mocy między osiami przednimi i tylnymi, Audi – wiodąca marka napędu na cztery koła – wprowadza nową generację: dyferencjał koronowy.

Samozamykający się dyferencjał koronowy jest kompaktowy i lekki – osiąga wysoki współczynnik efektywności.

Dzięki zestawowi tarcz, dyferencjał może szeroko różnicować rozkład momentu obrotowego między osiami przednimi i tylnymi. W razie potrzeby do przodu może popłynąć do 70 procent, a do tyłu nawet 85 procent. Standardowy stosunek 40:60 w kierunku tylnym zapewnia sportowe zachowanie.

Ten nowy dyferencjał działa w połączeniu z elektronicznym wektorem momentu obrotowego, który wpływa na wszystkie cztery koła. Jeśli jedno z kół wewnętrznych staje się niezrównoważone podczas pracy pojazdu na granicy możliwości, system nieznacznie spowalnia koło, aby zapobiec poślizgowi. Skutkuje to doskonałą przyczepnością z jednej strony, generując moment skrętu, który wspomaga pokonywanie zakrętów.

Jako doskonałe uzupełnienie nowego układu napędowego quattro, Audi może opcjonalnie umieścić dyferencjał sportowy na osi tylnej. Aktywnie rozdziela moment obrotowy między tylnymi kołami, aby zwiększyć stabilność i przyczepność pojazdu na granicy możliwości. Elektroniczne zarządzanie dyferencjałem sportowym Audi RS5 zostało zaprojektowane w sposób bezkompromisowo dynamiczny.

Jeśli chodzi o sprężyny, amortyzatory, elastokinetykę i stabilizatory, zawieszenie Audi RS5 ma sportową konfigurację i obniża nadwozie o 20 milimetrów (0,79 cala) w porównaniu do Audi A5. Standardowe są 19-calowe obręcze ze stopów lekkich z oponami 265/35. Mają ekskluzywny design w postaci pięciu ramion. Audi RS5 opcjonalnie można wyposażyć w 20-calowe obręcze z oponami 275/30. Dostępne są również zimowe obręcze w tych samych rozmiarach; 19-calowa obręcz nadaje się do łańcuchów śniegowych.

System hamulcowy wykorzystuje potężne, wentylowane tarcze o średnicy 365 milimetrów (14,37 cala) na osi przedniej. Aby maksymalizować odprowadzanie ciepła, stalowe pierścienie cierne są perforowane i połączone za pomocą pinów z aluminiowymi tarczami hamulcowymi. Wysokopołyskowe czarne zaciski hamulcowe z logo RS są również wykonane z aluminium; przednie zaciski mają po osiem tłoków każdy. Audi może opcjonalnie wyposażyć oś przednią w ceramiczne tarcze hamulcowe z włókna węglowego o średnicy 380 milimetrów (14,96 cala). Są niezwykle lekkie, mocne i trwałe. Elektroniczny program stabilizacji (ESP) integruje tryb sportowy i może być całkowicie wyłączony.

Jeszcze więcej dynamiki: Audi drive select

Zależny od prędkości układ kierowniczy servotronic w Audi RS5 jest szczególnie sztywny. Standardowy system Audi drive select (system kontroli dynamiki pojazdu) pozwala kierowcy na wybór spośród trzech trybów pracy – komfort, auto i dynamiczny – aby dostosować układ kierowniczy, siedmiobiegową skrzynię S tronic, dyferencjał sportowy, silnik i układ wydechowy. A jeśli samochód jest wyposażony w system nawigacji MMI, czwarty tryb pozwala kierowcy dostosować własny profil.

Jeśli chodzi o silnik, Audi drive select kontroluje dwa zawory przepustnicy w układzie wydechowym oraz klapy dźwięku; gdy się otwierają, dźwięk staje się jeszcze bardziej rezonansowy. Oprócz dyferencjału sportowego, dynamiczne kierowanie jest kolejnym opcjonalnym składnikiem Audi drive select. Dynamiczne kierowanie dostosowuje stosunek kierowania do prędkości pojazdu – bezpośrednio przy manewrowaniu w niskich prędkościach i pośrednio przy jeździe w prędkościach autostradowych. Na granicy zakrętów pojazdu automatycznie zapewnia płynne prowadzenie dzięki drobnym korekcjom.

Audi RS5 emanuje sportową i potężną tożsamością; jego klasycznie piękna sylwetka coupé lśni nowymi, wyrazistymi akcentami. Jego grill w kształcie pojedynczej ramki ma błyszczącą siatkę w szarym odcieniu w kształcie rombu. Reflektory Xenon plus z elegancką listwą LED do jazdy dziennej są standardem. Przesadzone wloty powietrza dla silnika, przednich hamulców i chłodnic są otoczone wyrazistymi konturami. Nowo zaprojektowany zderzak zwęża się w dół, tworząc splitter.

Wydatne błotniki z wyraźnymi poziomymi krawędziami przypominają klasyczne Audi: mianowicie, pioniera napędu na cztery koła Audi quattro, który zadebiutował na Geneva Auto Show 30 lat temu. Progi boczne mają kanciaste nakładki; paski ozdobne na grillu oraz w okolice okien bocznych, a także pokrywy lusterek zewnętrznych mają matowe wykończenie aluminiowe. Dostępnych jest osiem różnych kolorów nadwozia.

Tył pojazdu dominuje podwójna owalna rura wydechowa zintegrowana w zderzaku. Duży dyfuzor wystaje wyraźnie w górę. Spoiler w klapie bagażnika automatycznie się wysuwa przy prędkości 120 km/h (74,56 mph) i chowa przy 80 km/h (49,71 mph).

Dokładnie pokryta podwozie Audi RS5 integruje wloty powietrza dla siedmiobiegowej skrzyni S tronic i przednich hamulców. Przy prędkościach autostradowych charakterystyka aerodynamiczna Audi RS5 generuje docisk, co dodatkowo poprawia stabilność.

Dynamiczna elegancja: wnętrze

Dynamika elegancji pojazdu rozciąga się na wnętrze. Sportowe fotele z wyraźnymi bokami i wbudowanymi zagłówkami są standardem. Są elektrycznie regulowane i pokryte skórą/Alcantara. Alternatywy obejmują kubełkowe fotele o bardziej wyraźnych konturach oraz składające się oparcia lub wentylowane, luksusowo wyściełane, klimatyzowane fotele komfortowe.

Kierownica ma masywną obręcz i jest pokryta perforowaną skórą. Instrumenty mają czarne wskaźniki i białe litery z wyróżniającą się skalą. Po włączeniu zapłonu czerwone wskazówki na chwilę podnoszą się wysoko, a następnie opadają. System informacji dla kierowcy integruje stoper do pomiaru czasów okrążeń oraz wskaźnik temperatury oleju. Tak jak monitor nawigacji MMI w opcji, wyświetla powitanie RS po włączeniu zapłonu.

Wnętrze jest czarne, a dekoracyjne wstawki są wykonane z włókna węglowego. Deska rozdzielcza ma wykończenie w stylu fortepianu. Pedaly, podnóżki i przyciski sterujące w systemach nawigacyjnych MMI lśnią dzięki aluminiowemu wykończeniu. Ponadto klamki drzwi są dwoma smukłymi paskami – charakterystycznymi dla modeli RS Audi. Aluminiowe wkładki zdobią listwy progowe, a loga RS5 nadają dynamiczne akcenty wnętrzu.

Na życzenie dostępne są naprawdę ekskluzywne elementy, takie jak dekoracyjne wstawki w ciemnym, stalowym stylu siatkowym, czarne wykończenie fortepianowe lub szczotkowane aluminium. Lub tapicerka siedzeń z luksusowych skór i kolorów, a także srebrne podsufitki. Dodatkowo, ekskluzywny program RS Audi oferuje opcje, takie jak pokryte zamszem elementy sterujące oraz dywaniki podłogowe z logo RS5.

dostępny jest pakiet Carbon design dla komory silnika, a dla nadwozia dostępne są pakiety wykończenia w czarnym lub matowym aluminiowym stylu. A akustycznie wyrazisty sportowy system wydechowy – również z klapą dźwiękową – ma czarne końcówki wydechowe.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.