Zaprezentowane na targach motoryzacyjnych w Paryżu w 2012 roku, RS5 było drugim co do mocy otwartym pojazdem, który Audi wprowadziło na rynek.
Audi wzięło silnik V8 z modelu R8 i zamontowało go w komorze silnikowej kabrioletu A5. Dzięki temu, obok R8 Spyder z silnikiem V-10, RS5 Cabriolet stał się najpotężniejszym otwartym Audi na rynku. Był także najdroższym samochodem w gamie A5.
RS5 Cabriolet to coś więcej niż tylko kabriolet A5 z większym silnikiem. Z przodu znajdował się unikalny grill w stylu singleframe z chromowanym otoczeniem i siatką w kształcie plastra miodu. Dolna część przedniego zderzaka była ozdobiona srebrnym akcentem, co sugerowało, że miało to na celu przeciwdziałanie efektowi przyziemnemu. Nadkola zostały powiększone wystarczająco, aby pomieścić szersze opony 265/35R19. Z tyłu, na klapie bagażnika umieszczono spojler, a na dolnej części nadwozia, dyfuzor i podwójne, duże rury wydechowe dopełniały sportowy wygląd samochodu.
Kokpit został zaprojektowany dla czterech dorosłych, jednak tylne siedzenia oferowały ograniczoną przestrzeń na nogi. Na krótkie dystanse były w porządku, ale nie nadawały się na dłuższe podróże. Z przodu, wysokie fotele kubełkowe zapewniały doskonałe trzymanie dla swoich pasażerów, a kierowca był rozpieszczany kierownicą o płaskim spodzie ozdobioną znaczkiem RS5 na dolnym ramieniu. Deska rozdzielcza była skoncentrowana wokół miejsca kierowcy, z kolorowym wyświetlaczem na szczycie pochylonego centralnego panelu. Na analogowej desce rozdzielczej Audi zainstalowało dwa szerokie wskaźniki z wyświetlaczem LCD pomiędzy nimi.
Pod maską, silnik V-8 o pojemności 4,2 litra zapewniał wystarczającą moc, aby otwarty pojazd przyspieszał od zera do 100 km/h (0-62 mph) w mniej niż pięć sekund. Standardowa siedmiobiegowa skrzynia S-Tronic (z podwójnym sprzęgłem) przekazywała moc na wszystkie koła przez centralne różnicowe Torsen.
Dynamika, gdzie tylko niebo jest granicą – nowe Audi RS5 Cabriolet kusi olśniewającym połączeniem mocy i elegancji. Czteroosobowy kabriolet, produkowany w Neckarsulm przez quattro GmbH, łączy wyraźnie sportowy charakter z frajdą jazdy z otwartym dachem.
Wysokoobrotowy silnik V8 FSI generuje moc 331 kW (450 KM) z pojemności 4.2 litrów, przyspieszając Audi RS5 Cabriolet od 0 do 100 km/h (62.14 mph) w 4.9 sekundy. Siedmiobiegowa skrzynia S tronic oraz stały napęd na cztery koła quattro niezawodnie przekazują moc na drogę. Zawieszenie oferuje szereg rozwiązań technologicznych, od tarcz hamulcowych z włókna węglowego, po sportowe zawieszenie plus z Dynamic Ride Control (DRC). Wyrafinowane systemy wsparcia i infotainment dopełniają ofertę.
Silnik 4.2-litrowy FSI dostarcza 430 Nm (317.15 lb-ft) momentu obrotowego do wału korbowego w zakresie 4,000 do 6,000 rpm. Osiąga moc 331 kW (450 KM) przy 8,250 rpm. Długo-skokowy silnik wolnossący generuje 79.5 kW (108.1 KM) na litr pojemności, a specjalne klapy w rurze wydechowej zmieniają dźwięk. Kabriolet przyspiesza z miejsca do 100 km/h (62.14 mph) w 4.9 sekundy – najlepszy wynik w swojej klasie. Opcjonalnie Audi może zwiększyć prędkość maksymalną z 250 (155.34 mph) do 280 km/h (173.98 mph). Średnie zużycie paliwa potężnego V8 wynosi 10.7 litrów na 100 km (21.98 US mpg).
Dzięki długiemu przełożeniu najwyższego biegu, siedmiobiegowa skrzynia S tronic znacząco przyczynia się do efektywności. Kierowcy mogą korzystać z automatycznej skrzyni z podwójnym sprzęgłem, aby uzyskać błyskawiczne i płynne zmiany biegów w programach D i S, lub mogą zmieniać biegi ręcznie przy pomocy łopatek na kierownicy.
W swojej najnowszej ewolucji, stały napęd na cztery koła quattro oferuje samoblokujący centralny dyferencjał oraz wektoryzację momentu obrotowego. Audi oferuje również opcjonalny dyferencjał sportowy dla tylnej osi, który aktywnie rozdziela moc między kołami.
W Audi RS5 Cabriolet dużą część pięciowahaczowego zawieszenia przedniego oraz samonastawnego zawieszenia trapezoidalnego z tyłu wykonano z aluminium. System wspomagania kierownicy zależnie od prędkości jest bardzo efektywny dzięki swojemu napędowi elektromagnetycznemu. Karoseria jest zamontowana 20 mm (0.79 in) niżej w porównaniu do Audi A5 Cabriolet, mocowania osi są sztywniejsze, stabilizatory poprzeczne są większe i mocniejsze. Standardowo oferowane są obręcze kół z aluminium o rozmiarze 9 J x 19 z oponami 265/35, a Audi oferuje również 20-calowe koła jako opcję.
Wentylowane, perforowane tarcze w lekkiej falistej konstrukcji (3 kg) obniżają wagę; do łączenia tarcz z aluminiowymi cylindrami hamulcowymi używane są bolce – koncepcja zapożyczona z motorsportu. Przednie zaciski hamulcowe działają na osiem tłoków; Audi może dostarczyć samochód z ceramika wzmocnioną włóknem jako opcję. System stabilizacji ESC z trybem sportowym można całkowicie dezaktywować, jeśli kierowca sobie tego życzy.
Audi drive select jest standardowym wyposażeniem w RS5 Cabriolet. Kierowca może dzięki tej funkcji zmieniać charakterystykę głównych komponentów technologicznych. Obejmuje to zawory przepustnicy, siedmiobiegową skrzynię S tronic, kierownicę oraz klapy wydechu, a także opcjonalne elementy: dyferencjał sportowy, dynamiczną kierownicę, adaptacyjny tempomat i sportowe zawieszenie plus z Dynamic Ride Control (DRC). Ostatnie z nich obejmuje system hydromechaniczny działający bez jakichkolwiek opóźnień; charakterystyka amortyzatorów może być dostosowywana w trzech różnych mapach.
Uderzająca dynamika: design zewnętrzny
Dynamika Audi RS5 Cabriolet natychmiast przyciąga wzrok dzięki doskonale wyważonym liniom. W kształcie klina reflektory z falującymi dolnymi krawędziami oświetlają drogę lampami xenon plus i paskami LED dla świateł dziennych. Duże wloty powietrza są wkomponowane w charakterystyczny przód, którego końce biegną w kierunku splitterów.
Ramka sześciokątnej kratki Singleframe ma matowy wygląd aluminium. Dodatki progowe i poszerzenia nadkoli dominują w wyglądzie samochodu z profilu.
Osłony lusterek drzwi mają matowy wygląd aluminium, podczas gdy anodowane aluminium podkreśla ramę szyby. Tylne światła LED wyróżniają się paskami świetlnymi. Spoiler w matowym węglu zwiększa docisk z tyłu. Można go również pomalować w kolorze nadwozia jako opcję.
Lekka tekstylna osłona dachu rozciąga się nad wnętrzem 4.65 metrów (15.26 ft) Audi RS5 Cabriolet jak niski, zakrzywiony domek; warstwa pianki w dachu zapewnia wysoki komfort akustyczny. Naciśnięcie przycisku umożliwia otwarcie lub zamknięcie dachu w 15 lub 17 sekund, odpowiednio – dach składa się w zaledwie 60 litrów (2.12 cubic ft) z 380 litrów (13.42 cubic ft) bagażnika, gdy jest opuszczony. Składane oparcia tylne siedzeń można indywidualnie złożyć, aby zapewnić dużą przestrzeń ładunkową.
Całkowicie w czerni: wnętrze
Wnętrze czteroosobowego kabrioletu wykończono całkowicie w sportowej czerni; wewnętrzna wyściółka dachu może być zamówiona w opcjonalnym kolorze srebra gwiezdnego. Standardowo dostępne są wstawki z włókna węglowego; opcjonalne alternatywy obejmują dwie różne wersje aluminium, czarne wykończenie fortepianowe oraz stal nierdzewną. Wyrafinowane akcenty z chromu i wysoki połysk czarnego wykończenia podkreślają ekskluzywność pojazdu.
Skórzana, pokryta wielofunkcyjna sportowa kierownica w Audi RS5 Cabriolet ma spłaszczony spód; czarne zegary kontrastują z białymi cyframi. System informacji dla kierowcy może wyświetlać menu z czasomierzem i wskaźnikiem temperatury oleju. Fotele sportowe S z zintegrowanymi zagłówkami mają regulację elektryczną; są obite skórą i Alcantarą, dostępna jest również opcja skórzanej wykończenia Fine Nappa. Skóra jest pigmentowana, aby zapobiec nagrzewaniu się pod wpływem światła słonecznego.
Wszystkie elementy wyświetlające i sterujące w Audi RS5 Cabriolet, w tym monitor opcjonalnego systemu MMI navigation plus, oferują doskonałą ergonomię. Ekskluzywne opcjonalne wyposażenie, zaawansowane systemy asystujące oraz nowoczesne moduły infotainment dopełniają strategię sterowania użytkownika. Oferta obejmuje ogrzewanie na poziomie głowy w trzech stopniach, adaptacyjny tempomat, telefon samochodowy Bluetooth online, który integruje usługi Audi connect w pojeździe. W Niemczech dostawy Audi RS5 Cabriolet rozpoczną się na początku 2013 roku. Cennik w kraju wyniesie 88,500 euro.
Silnik
4.2 FSI w Audi RS5 Cabriolet łączy wysoki moment obrotowy z natychmiastową reakcją i dynamiczną elastycznością przy wysokich obrotach. W silniku wolnossącym V8 osiąga 430 Nm (317.15 lb-ft) momentu obrotowego w zakresie od 4,000 do 6,000 rpm. Przy 8,250 rpm generuje 331 kW (450 KM) z pojemności 4,163 cc; ekscytacja przy wysokich obrotach nie jest elektronicznie ograniczona aż do 8,500 rpm. Wydajność specyficzna wynosi 79.5 kW (108.1 KM) na litr pojemności silnika; każda koń Pferd wymaga tylko przemieszczenia 4.27 kg (9.41 lb) masy pojazdu.
4.2 FSI przyspiesza Audi RS5 Cabriolet od 0 do 100 km/h (62.14 mph) w 4.9 sekundy. Prędkość maksymalna pojazdu jest ograniczona do 250 km/h (155.34 mph); na żądanie klienta Audi może podnieść ją do 280 km/h (173.98 mph). Pomimo wysokiej wydajności, potężne V8 oferuje oszałamiająco wysoką efektywność: w cyklu NEDC jednostka ośmiocylindrowa ma wartość zużycia paliwa 10.7 litrów na 100 km (21.98 US mpg). Cylindry i napęd łańcuchowy zostały zoptymalizowane pod kątem minimalnego tarcia, a pompa olejowa ma sterowanie zgodne z zapotrzebowaniem.
Audi ręcznie montuje 4.2 FSI w swojej węgierskiej fabryce silników w Győr. Silnik ma klasyczny kąt cylindrów wynoszący 90°; dwa rzędy są przesunięte o 18.5 mm (0.73 in). Przy stosunku skoku do średnicy wynoszącym 92.8 mm (3.65 in) do 84.5 mm (3.33 in), V8 ma konstrukcję o długim skoku. Jego pokrywy zaworowe pomalowane są na czerwono.
Wydajny silnik V8 waży zaledwie 216 kg (476.20 lb). Wzmocnione stalowe korbowody, tłoki wykonane z wysokowytrzymałego stopu aluminium i wykuty wał korbowy są lekkie, a jednocześnie niezwykle mocne. Miska olejowa produkowana jest w procesie odlewania ciśnieniowego, co zapewnia bardzo dobrą jednorodność materiału. Jej stop aluminium-silikon łączy niską wagę z wysoką wytrzymałością. Wysoka zawartość krzemu sprawia, że cylindry są niezwykle odporne na zużycie.
W misce olejowej, z konstrukcją dolnej płyty, ramka wspiera bloki łożyskowe wału korbowego, zapewniając maksymalną sztywność i optymalne właściwości drganiowe. Żeliwne bloki łożyskowe kontrolują rozszerzalność termiczną komory silnika, co utrzymuje luz na głównych łożyskach wału korbowego w wąskich granicach.
Podobnie jak wszystkie silniki benzynowe Audi, paliwo jest dystrybuowane do 4.2 FSI za pomocą bezpośredniego wtrysku common rail. Paliwo intensywnie wiruje w komorach spalania, co chłodzi ściany komory. Proces ten minimalizuje ryzyko samozapłonu mieszanki w miejscach gorących. W rezultacie uzyskuje się wyjątkowo wysoką kompresję wynoszącą 12.5 : 1, co korzystnie wpływa zarówno na wydajność, jak i efektywność.
Cztery wałki rozrządu, które można hydraulicznie regulować w zakresie 42 stopni kąta wału korbowego, są napędzane przez łańcuchy działające na tylnej stronie silnika. Wałki rozrządu o dużej średnicy napędzają 32 zawory – 33.9 mm (1.33 in) po stronie powietrza, 28.0 mm (1.10 in) z zaworami wydechowymi chłodzonymi sodem. Kolektor dolotowy wykonany jest z plastiku.
4.2 FSI zasysa powietrze dolotowe i swobodnie odprowadza gazy spalinowe dzięki wymyślnemu dostrojeniu układu dolotowego i wydechowego z dwoma zaworami przepustnicy. Klapy tumble sterowane próżnią są zintegrowane w portach dolotowych. Sterowane przez system zarządzania silnikiem, powodują, że powietrze dolotowe przepływa w cylindrycznym ruchu wirującym przy częściowym obciążeniu, co poprawia szybkość spalania, a w konsekwencji efektywność.
Rury układu wydechowego produkowane są ze stali nierdzewnej przy użyciu hydroformowania; klapy są zainstalowane w dwóch dużych rurach wydechowych. Gdy otwierają się przy dużym obciążeniu i obrotach – lub na naciśnięcie przycisku w systemie Audi drive select -, dźwięk V8 staje się jeszcze pełniejszy. Opcjonalnie Audi może dostarczyć pojazd ze sportowym układem wydechowym z czarnym wykończeniem rur, również z funkcją przełączania klap.
Układ napędowy
Siedmiobiegowa skrzynia S tronic ma znaczący wpływ na efektywność Audi RS5 Cabriolet – jej długie siódme przełożenie zostało zaprojektowane w celu poprawy wydajności paliwowej, podczas gdy sześć niższych biegów ma sportowe przełożenia. Inżynierowie wprowadzili szczególne modyfikacje do skrzyni biegów w porównaniu do standardowego modelu produkcyjnego, koncentrując się na takich obszarach jak dostarczanie płynu do skrzyni i sprzęgła.
Siedmiobiegowa skrzynia S tronic składa się z dwóch jednostek pomocniczych, a dwa sprzęgła wielopłytkowe kontrolują biegi. Duże sprzęgło K1 znajdujące się na zewnątrz przenosi moment obrotowy za pomocą stałego wału na koła zębate biegów 1, 3, 5 i 7.
Pusty wał obraca się wokół stałego wału. Jest połączony z mniejszym sprzęgłem K2, które jest zintegrowane wewnątrz sprzęgła K1 i kontroluje koła zębate biegów 2, 4 i 6, a także wstecz.
Obie jednostki przekładni są stale aktywne, ale tylko jedna jest połączona z silnikiem w danym momencie. Na przykład, gdy kierowca przyspiesza na trzecim biegu, czwarty bieg jest już załączony w drugiej jednostce przekładni. Proces zmiany biegu obejmuje przełączanie sprzęgieł – K1 otwiera się, a K2 zamyka. Proces ten zajmuje zaledwie kilka setnych sekundy, praktycznie bez utraty siły ciągu; jest dynamiczny, płynny i komfortowy.
Siedmiobiegowa skrzynia S tronic w Audi RS5 Cabriolet może być używana w różnych trybach. W pełni automatyczne tryby obejmują D (Drive) oraz S (Sport). Wybrany tryb w Audi drive select również jest zintegrowany w zarządzaniu. Jeśli kierowca zmienia biegi ręcznie za pomocą dźwigni selektora lub łopatek za kierownicą, tryb pracy staje się niezwykle sportowy – podczas przyspieszania S tronic nie zmienia biegów samodzielnie. W trybie dynamicznym w Audi drive select redukcja biegów odbywa się z dawką podwójnego sprzęgła.
Nowoczesna technologia: napęd quattro
Audi RS5 Cabriolet wyposażone jest w najnowszą wersję napędu quattro – z samoblokującym centralnym dyferencjałem i wektoryzacją momentu obrotowego. W jego sercu znajdują się dwa koła koronowe, które obracają się w obrębie dyferencjału; swoją nazwę zawdzięczają kształtowi zębów przypominającemu koronę. Przednie koło koronowe napędza wał wyjściowy do przedniego dyferencjału, tylne koło koronowe napędza wał napędowy do tylnej osi. Oba koła koronowe zazębiają się z czterema obrotowymi kołami zębatymi, które są ustawione prostopadle do siebie.
W normalnych warunkach jazdy koła koronowe obracają się z taką samą prędkością jak obudowa dyferencjału, czyli wał wyjściowy skrzyni. Dzięki specjalnej geometrii zaprojektowane są tak, aby miały nierówne efekty dźwigni: Zwykle 60 procent momentu obrotowego silnika trafia do tylnego dyferencjału, a 40 procent do przedniego dyferencjału.
Jeśli momenty obrotowe się zmieniają, ponieważ jedna oś traci przyczepność, prowadzi to do różnicy prędkości i sił osiowych w dyferencjale, a zintegrowane zestawy płyt są wciskane w siebie. Powstający efekt samoblokujący kieruje większość momentu obrotowego na oś z lepszą przyczepnością; do 85 procent może trafić na tylną oś. Jeśli tylna oś ma mniejszą przyczepność, do 70 procent momentu obrotowego jest kierowane na przednią oś.
Dzięki temu niezwykle szerokiemu zakresowi rozdzielania momentu obrotowego, centralny dyferencjał zębatkowy przewyższa swoich poprzedników. Siły są redystrybuowane praktycznie bez opóźnienia i w sposób całkowicie spójny; całkowicie mechaniczna zasada działania gwarantuje maksymalną efektywność i natychmiastową reakcję. Inne zalety tej technologii to jej kompaktowość i niska waga wynosząca 4.8 kilogramów (10.58 lb).
Inteligentne rozwiązanie programowe: wektoryzacja momentu obrotowego
Dyferencjał zębatkowy w Audi RS5 Cabriolet działa w połączeniu z inteligentnym rozwiązaniem programowym w systemie zarządzania hamulcami – systemem wektoryzacji momentu obrotowego, który działa na wszystkie cztery koła. Jeśli podczas szybkiego pokonywania zakrętu jednostka sterująca wykryje, że koła po wewnętrznej stronie zakrętu, które są pod zmniejszonym obciążeniem, zaczynają ślizgać się, lekko hamuje te koła – wystarczy minimalny nacisk na klocki hamulcowe na tarczy hamulcowej.
Wektoryzacja momentu obrotowego działa płynnie i ciągle. Audi RS5 Cabriolet utrzymuje neutralne prowadzenie przez długi czas, nawet na granicach wydajności. Jeśli system stabilizacji ESC nadal musi interweniować, robi to później i delikatnie.
Jako uzupełnienie napędu quattro, dostępny jest opcjonalny dyferencjał sportowy, który aktywnie rozdziela moment obrotowy między koła tylne. Podczas wchodzenia w zakręt czy przyspieszania w zakręcie, większość momentu obrotowego trafia na zewnętrzne koło i pcha czteroosobowy kabriolet w zakręt, przeciwdziałając tendencji do nadsterowności lub podsterowności na wczesnym etapie.
W przypadku dyferencjału sportowego dodawane są przełożenia do każdej strony klasycznego dyferencjału tylnego; składa się z dwóch kół słonecznych oraz zębatki wewnętrznej, która obraca się o dziesięć procent szybciej niż wał napędowy. Sprzęgło wielopłytkowe w kąpieli olejowej i sterowane elektromechanicznie łączy moc między wałem a przełożeniem.
Gdy sprzęgło załącza się, płynnie narzuca wyższą prędkość etapu przełożenia na zewnętrzne koło. Dodatkowy moment obrotowy potrzebny jest uzyskiwany z wewnętrznego koła przez dyferencjał. W tym procesie można skierować prawie cały moment obrotowy na jedno koło. Maksymalna różnica między kołami wynosi 1,800 Nm (1,327.61 lb-ft).
Dyferencjał sportowy działa równie efektywnie w trakcie luzu, jak i pod obciążeniem oraz podczas tocznia; jest sterowany elektronicznie z czasem reakcji wynoszącym zaledwie kilka setnych sekundy. Sterownik oblicza idealny rozkład sił dla każdej sytuacji jazdy w zależności od kąta skrętu, kąta yaw, przyspieszenia bocznego, prędkości oraz innych informacji.
Zawieszenie
Wszystkie istotne komponenty zawieszenia kół wykonane są z aluminium, co znacząco redukuje masy niesprężynowe. Pięciowahaczowe zawieszenie przednie osobno przetwarza siły podłużne i poprzeczne działające na pojazd. Aluminiowa rama, do której jest podłączone, sprawia, że przedni koniec jest niezwykle sztywny. Sprężyny i amortyzatory samonastawnego zawieszenia trapezoidalnego z tyłu są niezależne, co poprawia ich reakcję. Elementy mocujące są zamocowane do stalowej podramy.
Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy dostarcza zróżnicowanego feedbacku dla kierowcy. Wspomaganie jest dostosowane do prędkości drogi; współczynnik 16.3:1 jest sportowy i bezpośredni. System kierowniczy współpracuje blisko z opcjonalnym systemem aktywnej asysty pasa ruchu Audi. Podczas hamowania na nawierzchni, która jest śliska z jednej strony, wspiera kierowcę, zwiększając wspomaganie, aby wspierać odpowiednie poprawki kierownicze i zapobiec błędnym wprowadzeniom.
Podczas jazdy na wprost elektryczny silnik systemu kierowniczego w Audi RS5 Cabriolet nie zużywa energii, co zmniejsza zużycie paliwa o 0.3 litra (0.08 US gallons) na 100 km (62.14 miles). Dzięki swojemu koncentrycznemu projektowi z zębatką i listwą, mechanizm kierowniczy jest bardzo kompaktowy.
Zdecydowanie sztywne: ustawienia
RS5 Cabriolet będzie dostępny z dynamicznym strojem; nadwozie zostało obniżone o 20 mm (0.79 in). Amortyzatory są sztywne, napięte sprężyny zapewniają sportową elastokinematykę, a rurkowe stabilizatory poprzeczne są większe i mocniejsze niż w standardowych modelach produkcyjnych.
Audi oferuje sportowe zawieszenie plus z Dynamic Ride Control (DRC) jako opcję – kompaktowy, lekki system minimalizuje ruchy nadwozia za pomocą czysto hydromechanicznych środków, bez opóźnień. Każda para amortyzatorów jest połączona diagonalnie za pomocą przewodów hydraulicznych i centralnego zaworu.
Podczas szybkiego pokonywania zakrętu, zawory wysyłają więcej przepływu oleju do amortyzatora odchylonego zewnętrznego koła przedniego, aby zwiększyć jego wsparcie i zredukować przechylanie boczne. Amortyzatory można dostosować w trzech stopniach za pomocą standardowego systemu Audi drive select.
Audi drive select wynosi dynamiczne prowadzenie na nowe wyżyny w RS5 Cabriolet. Oprócz sportowego zawieszenia plus i dyferencjału sportowego, które są opcjonalne, Audi drive select obejmuje także system wspomagania kierownicy, siedmiobiegową skrzynię S tronic, zawory silnika i klapy dźwiękowe z układu wydechowego. Kierowca może zmieniać funkcjonalność tych systemów za naciśnięciem przycisku pomiędzy trybami komfort, auto i dynamicznym. A jeśli samochód jest wyposażony w system nawigacji MMI, dostępny jest również konfigurowalny czwarty tryb, który oferuje kierowcy szeroki zakres opcji konfiguracji.
Innym opcjonalnym komponentem jest dynamiczna kierownica, która wykorzystuje przełożenie w kolumnie kierowniczej. Płynnie zmienia współczynnik kierownicy w zależności od prędkości – od bardzo bezpośredniego podczas manewrowania do nieco bardziej pośredniego na autostradzie. Na granicach wydajności w zakręcie dynamiczna kierownica przeciwdziała minimalnymi impulsami, czyniąc prowadzenie jeszcze bardziej dynamicznym, płynniejszym i bezpiecznym. Zapobiega to ściąganiu pojazdu podczas hamowania na nawierzchni, która jest śliska z jednej strony.
Duże i eleganckie: koła
Nowe Audi RS5 Cabriolet jest wyposażone w aluminiowe obręcze o dziesięciu ramionach, które są polerowane maszynowo, o rozmiarze 9J x 19 z oponami 265/35. Opcjonalnie dostępne są 20-calowe obręcze z oponami 275/30 w trzech wzorach. Oferowane są także opony 19-calowe, rozmiar 8J x 19 z oponami 235/40 R19 do użytku zimowego. Wszystkie opony wykazują niewielkie opory toczenia bez jakichkolwiek kompromisów w zakresie prowadzenia czy wydajności hamowania.
Skuteczne: hamulce
Na kołach zamontowane są duże tarcze hamulcowe w falistej konstrukcji. Tarczę o średnicy 365 mm (14.37 in) i grubości 34 mm (1.34 in) zamontowano na osi przedniej; tylna oś posiada tarcze o wymiarach 324 x 22 mm (12.76 x 0.87 in). Tarcze są wentylowane wewnętrznie oraz perforowane; ich faliste krawędzie zewnętrzne redukują wagę o około trzy kilogramy (6.61 lb). Stalowe bolce łączą stalowe pierścienie tarczowe z aluminiowymi cylinderkami hamulcowymi. Ta koncepcja, mająca swoje korzenie w wyścigach samochodowych, redukuje obciążenia i szybko rozprasza ciepło.
Monoblockowe zaciski, pomalowane na wysoki połysk na czarno z logo RS, również są wykonane z aluminium. Przednie zaciski mają po osiem tłoków; na osi tylnej zamontowane są zaciski pływające o jednym tłoku.
Dla osi przedniej Audi oferuje opcję perforowanych tarcz ceramicznych z włókna węglowego o średnicy 380 mm (14.96 in) w połączeniu z zaciskami sześciotłoczkowymi w kolorze antracytowym. Materiał podstawowy to karborund, materiał o strukturze krystalicznej, który integruje wysokowytrzymałe włókna węglowe. Tytanowe śruby łączą pierścienie tarczowe z cylindra wykonanymi z wykutego aluminium. Tarcze ceramiczne nie ulegają blaknięciu, są niezwykle mocne, wydajne i trwałe. Łącznie ważą cztery kilogramy (8.82 lb) mniej niż stalowe tarcze, mimo większych wymiarów.
System stabilizacji ESC jest dostosowany do dynamicznego charakteru Audi RS5 Cabriolet. W trybie sportowym, który można wybrać za naciśnięciem przycisku, interwencje silnika są dezaktywowane, co umożliwia spektakularne, ale bezpieczne poślizgi podczas przyspieszania. Opcjonalna asysta startu na wzniesieniach, podfunkcja systemu, ułatwia ruszanie na pochyłościach, utrzymując ciśnienie w układzie hamulcowym po zwolnieniu pedału hamulca.
Stylizacja zewnętrzna
Audi RS5 Cabriolet to udane połączenie wzornictwa Audi i fascynacji czteroosobowym kabrioletem. Wysokowydajny kabriolet ma długość 4,649 mm (183.03 in) i szerokość 1,860 mm (73.23 in), ale jedynie 1,380 mm (54.33 in) wysokości. Długa maska, rozstaw osi wynoszący 2,751 mm (108.31 in) oraz czyste linie tworzą płynny kształt z doskonale wyważonymi proporcjami i wyrazistymi detalami.
Zwężająca się kratka Singleframe dominuje na przedzie, jej boczne krawędzie wychodzą poza maskę. Ramka w matowym wyglądzie aluminium otacza kratkę, a wkładka o strukturze plastra miodu z logo RS5 błyszczy w antracycie. W wedge-shaped reflektorach z falującymi dolnymi krawędziami wzrok przyciąga zewnętrzny kształt pojazdu, tworząc wizualne wrażenie większej szerokości. Lampy xenon plus wewnątrz reflektorów otaczają paski LED, które tworzą światła dzienne.
Duże boczne wloty powietrza łączą się z płaskim centralnym wlotem pod kratką, akcentując szerokość przedniego końca. Dwa zewnętrzne wloty mają kratki w strukturze plastra miodu i są podzielone przez pionowe i poziome przegrody na sześć segmentów w każdym kierunku. Są zintegrowane z odważnym zarysowaniem zderzaka, który zwęża się w kierunku mocnego splitteru w stylu aluminium.
Anodowany pasek aluminium na ramie szyby, klasyczny element wszystkich kabrioletów Audi, nadaje pojazdowi stylowy akcent. Dekoracyjne listwy na kanałach okiennych i pokrywie bagażnika są wykonane z tego samego materiału, a obudowy lusterek drzwi są wykończone w matowym aluminium. Ostro zarysowane, napięte powierzchnie i ostre kontury charakteryzują linie boczne – dynamiczna linia biegnie wzdłuż progów, a płynąca linia tornado poniżej okien. Szerokie ramiona, potężne nadkola, duże koła i kanciaste wykończenia progowe to świadectwo surowej mocy Audi RS5 Cabriolet.
Linie podkreślają również wrażenie sportowej szerokości z tyłu. Pokrywa bagażnika ma logo RS5 oraz subtelną klapkę spoilerową wykonaną z matowego węgla; klapka może być również pomalowana w kolorze nadwozia jako opcja. Dwa duże, eliptyczne końcówki rur wydechowych podwójnego systemu wydechowego otaczają dyfuzor, który sięga daleko w górę.
Kontur malowany w kolorze nadwozia (dostępny opcjonalnie w aluminiowym wyglądzie) dzieli dyfuzor na dwie sekcje, z górną sekcją wyposażoną w wkładkę w strukturze plastra miodu.
Audi RS5 Cabriolet jest dostępne w ośmiu kolorach lakieru zewnętrznego – w białym niemetalizowanym Ibis White, metalicznym Suzuka Grey, perłowych wariantach Daytona Grey, Misano Red i Phantom Black razem z specjalnie barwionymi lakierami w efektach kryształowych Panther Black, Estoril Blue oraz Prism Silver. Dodatkowo, Audi oferuje praktycznie nieograniczoną gamę niestandardowych lakierów. Dach materiałowy dostępny jest w kolorze czarnym, szarym, czerwonym lub brązowym. Jako opcje Audi może zamontować pakiet stylizacyjny w matowym aluminium oraz pakiet projektowy w komorze silnika z wykończeniem węglowym.
Dach kabrioletu i nadwozie
Materiałowy dach z dużym szklanym tylnym oknem pokrywa wnętrze jak niski zakrzywiony kopuła. Jest znacznie lżejszy niż składany stalowy dach, co redukuje całkowitą wagę. Dostępny w standardzie z akustycznym dachem, materiałowy dach redukuje hałas wiatru praktycznie do poziomu coupé. Warstwa pianki, która ma grubość do 15 mm (0.59 in), jest umieszczona między pokryciem dachu a wyściółką wnętrza. Lampka LED oświetla tylną część siedzeń.
Jeśli kierowca naciśnie przycisk otwierania na konsoli centralnej lub na opcjonalnym kluczu wygodnym, aktywowana zostaje wysoka ciśnienia pomp hydraulicznych oraz cztery cylindry serwo. Materiałowy dach otwiera się w 15 sekund, a zamyka w 17 sekund i można nim sterować przy prędkości do 50 km/h (31.07 mph). Centralny przełącznik aktywuje jednocześnie cztery kontrolki okienne. Otwarty dach znika pod solidną pokrywą, gdzie składa się kompaktowo. Jego komora dachowa, wykonana z mocnego matowego materiału, zajmuje tylko 60 litrów (2.12 cubic ft) z pojemności bagażnika wynoszącej 380 litrów (13.42 cubic ft) – pozostałe 320 litrów (11.30 cubic ft) stanowią najlepszy wynik w klasie.
Jak w każdym Audi, nadwozie RS5 Cabriolet oferuje wyjątkową wytrzymałość, stanowiąc podstawę do precyzyjnego prowadzenia, doskonałego bezpieczeństwa przy zderzeniach i spokoju umysłu. Do budowy strefy pasażerskiej użyto stali utwardzanych formowaniem – zmiana temperatury podczas formowania daje stali niezwykle wysoką wytrzymałość na rozciąganie przy niższej wadze.
Specjalnie opracowane komponenty wzmacniające kompensują brak metalowego dachu. W przednim odcinku znajdują się ukośne wzmocnienia biegnące od progów do podramy; podobne elementy są zamontowane w sekcji tylnej. Progi mają ultra-wysokiej wytrzymałości ścianki. Rury, które wzmacniają słupki A, są formowane metodą hydroformowania i są niezwykle sztywne.
Solidna aluminiowa rama, w której znajduje się ochrona przed przewróceniem, znajduje się między wnętrzem a bagażnikiem. W przypadku zagrożenia przewróceniem, napięte sprężyny natychmiast podnoszą aluminiowe wsporniki za tylnymi zagłówkami.
W przypadku uderzenia bocznego, poduszki powietrzne na głowę/klatkę piersiową są gotowe w fotelach; poduszki powietrzne chronią kierowcę i pasażera z przodu w przypadku zderzenia czołowego – jednostka sterująca wykrywa odpowiednie pozycje siedzeń w tym przypadku. W ten sposób jednostka może adaptacyjnie kontrolować uruchamianie pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych. W przypadku uderzenia z tyłu, zintegrowany system zagłówków zapobiega ryzyku urazów kręgosłupa szyjnego.
Przednie błotniki RS5 Cabriolet wykonane są z aluminium, aby zredukować wagę i zoptymalizować rozkład obciążeń osi. Wymagane są dokładne dostrojenia, w tym w pełni pokryte podwozie, poprawiające przepływ powietrza, a tym samym akustykę i efektywność paliwową.
Wnętrze
Wnętrze zachwyca wysokiej jakości wykonaniem. Elementy sterujące są intuicyjnie proste – jedna z klasycznych mocnych stron Audi. Wszystkie przyciski, przełączniki i dźwignie są dokładnie tam, gdzie kierowca się ich spodziewa.
Owijana perforowaną skórą, wielofunkcyjna sportowa kierownica ma mocną, spłaszczoną obręcz. Łopatki zmiany biegów mają wykończenie w stylu aluminium. System informacji dla kierowcy wyświetla na żądanie menu specyficzne dla modelu RS, w tym czasomierz i wskaźnik temperatury oleju. Podobnie jak monitor MMI, system pokazuje stronę powitalną RS po uruchomieniu pojazdu. Wskaźnik prędkości i obrotomierz mają czarne skale, białe tarcze i czerwone wskazówki.
Standardowe sportowe fotele przednie S mają wysokie bolstery, odpinane siedzisko, czterostopniowe wsparcie lędźwiowe, zintegrowane zagłówki, ogrzewanie oraz regulację elektryczną. Logo RS5 jest tłoczone w oparciach. Pokrycia siedzeń wykonane są z połączenia skóry i Alcantary, czarna lub srebrna skóra Fine Nappa z ciemnobrązowymi szwami jest dostępna w opcji. Wszystkie rodzaje skóry są pigmentowane, aby zapobiec nagrzewaniu się pod wpływem światła słonecznego. Jako alternatywę dla foteli sportowych, Audi może zamontować fotele kubełkowe dla luksusowego komfortu z funkcją wentylacji. Oferta Audi exclusive obejmuje eleganckie pakiety skórzane, w tym fotele kubełkowe pokryte skórą Fine Nappa w stylu dywanika.
Wnętrze Audi RS5 Cabriolet wykończone jest na czarno; opcjonalnie Audi może również dostarczyć wyściółkę dachu w kolorze srebrnym gwiezdnym. Wstawki z włókna węglowego są standardowe w wnętrzu, ale alternatywne wstawki są również dostępne opcjonalnie bez dodatkowych kosztów w matowym aluminium szczotkowanym lub Aluminium Race z trójwymiarowym efektem, czarnym wykończeniu fortepianowym lub jasnej stalowej siatce. Oferta Audi exclusive obejmuje wybór fornirów drewnianych oraz wiele innych opcji indywidualizacji.
Otoczenie na zestawie wskaźników i konsoli centralnej olśniewa swoim wyglądem na wysoki połysk; gałka dźwigni selektora w siedmiobiegowej skrzyni S tronic ma stylizację specyficzną dla modelu RS. Klamki drzwi zwężają się do podwójnych, wąskich prętów – kolejny charakterystyczny detal RS. Pedaly, podnóżek, ramki wentylacyjne, przyciski MMI i wiele innych elementów sterujących błyszczą swoim wykończeniem w stylu aluminium, aluminiowe wstawki dekorują listwy progów. Logo RS5 dodaje uderzających akcentów we wnętrzu.
Oparcia tylnej kanapy dla dwóch osób mają sportowe kontury i są symetrycznie dzielone. Można je odblokować za pomocą dźwigni w bagażniku i automatycznie opadają na siedziska dzięki napiętym sprężynom. Duża standardowa przestrzeń przeładunkowa zapewnia całkowitą długość ładunku wynoszącą 1.76 metrów (5.77 ft) i 750 litrów (26.49 cubic ft) przestrzeni bagażowej. Audi oferuje torbę na narty/snowboard jako opcję.
Wyposażenie i wykończenie
Audi RS5 Cabriolet trafi do sprzedaży dla klientów w Niemczech na początku 2013 roku, z ceną wyjściową wynoszącą 88,500 euro. Standardowe wyposażenie jest szerokie – oprócz już wspomnianych cech, oferta obejmuje system parkingowy plus, automatyczne podajniki pasów, elektromagnetyczny hamulec postojowy, automatyczną klimatyzację, deflektor wiatru, radio koncertowe z odtwarzaczem CD i ośmioma głośnikami, pakiet oświetleniowy oraz pakiet układu zabezpieczeń, który obejmuje sześć poduszek powietrznych, zintegrowany system zagłówków Audi oraz punkty ISOFIX dla fotelików dziecięcych z tyłu.
Klienci poszukujący jeszcze większego komfortu znajdą to, czego szukają w opcjach. W ofercie znajdują się klucz wygodny, asystent świateł drogowych, adaptacyjne światła, ogrzewanie na poziomie głowy, ogrzewanie tylnych siedzeń, funkcja pamięci dla fotela kierowcy oraz luksusowa automatyczna klimatyzacja z trzema strefami kontroli.
Wszystkie systemy asystujące z serii A5 są dostępne w nowym Audi RS5 Cabriolet. System informacji dla kierowcy z funkcją zalecenia odpoczynku jest standardowy; wykrywa, kiedy kierowca zaczyna się męczyć.