Druga generacja Audi RS5 została wprowadzona na rynek w 2017 roku jako najwyższa wersja modelu A5 Coupe. Była lżejsza, szybsza i znacznie bardziej oszczędna w zużyciu paliwa niż jej poprzednik.
Istnieją drobne detale, które dla znawców będą dowodem na to, że Audi RS5 z 2017 roku czerpało inspiracje z wyścigowego modelu Audi 90 IMSA GTO. Jednak od tamtego czasu wygląd nadwozia uległ znaczącej zmianie, więc RS5 zachowało jedynie czarne lusterka oraz małe nawiewy obok dużego, pojedynczego grilla.
W porównaniu do reszty gamy Audi S5, RS5 miało wiele różnic. Grill był szerszy i węższy, a siatka w kształcie plastra miodu oraz nawiewy i kratki wentylacyjne obok reflektorów Matrix-LED to tylko niektóre z tych cech. Z tyłu dyfuzor pod zderzakiem pełnił nie tylko funkcję estetyczną, ale aktywnie pomagał w utrzymaniu samochodu na drodze.
Wnętrze kabiny wyróżniały kubełkowe fotele z logo RS na oparciach. Jednostka multimedialna MMI miała 7-calowy ekran, a opcjonalnie oferowano również monitor 8,5-calowy. Zestaw wskaźników standardowo miał duże analogowe tarcze, ale w opcji dostępny był również wirtualny kokpit Audi z wyświetlaczem TFT o przekątnej 12,3 cala.
Ulepszenia techniczne były istotne. Zawieszenie przednie i tylne zostało zmienione w porównaniu do poprzedniego RS5. W tylnej części zainstalowano nowe zawieszenie pięciohaczykowe, które zastąpiło trapezoidalne. Dzięki mniejszemu silnikowi, bi-turbo V6 zamiast starszego V8 oraz szerokiemu zastosowaniu aluminium, RS5 z 2017 roku było lżejsze o 60 kg (132,2 lbs) w porównaniu do poprzednika. A co najważniejsze, było szybsze, bardziej oszczędne w zużyciu paliwa i lepiej trzymało się drogi.
W drugiej generacji Audi RS5 Coupe, Audi Sport prezentuje swój pierwszy model z aktualnym językiem designu RS. Nowy silnik 2.9 TFSI bi-turbo generuje moc 331 kW (450 hp) i dostarcza 600 Nm (442.5 lb-ft) momentu obrotowego. Standardowy napęd quattro rozprowadza moc na wszystkie cztery koła.
„Nowe Audi RS5 Coupe to gran turismo wśród modeli RS od Audi Sport. Wysokowydajne Coupe łączy elegancką estetykę z dużą użytecznością na co dzień. Silnik V6 bi-turbo został opracowany od podstaw i oferuje znacznie lepszą wydajność przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności,” powiedział Stephan Winkelmann, dyrektor generalny Audi Sport GmbH, opisując nowy model.
Projektanci zainspirowali się w Audi RS5 Coupe charakterystycznymi detalami wyścigowymi Audi 90 quattro IMSA GTO. Masywne wloty powietrza z typową dla modeli RS strukturą plastra miodu charakteryzują przód auta. Grille radiatora Singleframe jest znacznie szerszy i płaski niż w modelu podstawowym. Obok reflektorów znajdują się dodatkowe boczne wloty powietrza; przyciemniane ramki odróżniają opcjonalne reflektory Matrix LED. Błotniki quattro na bokach podkreślają wyraźne wypukłości nad nadkolami, które zostały poszerzone o 15 milimetrów (0.6 in). Standardowo mieszczą one 19-calowe obręcze aluminiowe, a jako opcja dostępne są 20-calowe. Sportowy akcent pojazdu stanowi wkładka dyfuzora specyficzna dla RS, owalne końcówki wydechu systemu RS oraz zamontowany na powierzchni spoiler. Z długością 4,723 milimetrów (185.9 in), nowe Audi RS5 Coupe jest o 74 milimetry (2.9 in) dłuższe od poprzedniego modelu.
Silnik 2.9 TFSI V6 bi-turbo, który Audi opracowało od podstaw, oferuje wyraźny wzrost mocy i efektywności, a także niezrównanie pełne brzmienie RS. Generuje moc 331 kW (450 hp) i maksymalny moment obrotowy 600 Nm (442.5 lb-ft) – o 170 Nm (125.4 lb-ft) więcej niż w poprzednim modelu – dostępny w szerokim zakresie obrotów silnika od 1,900 do 5,000 obr/min. Topowy model w rodzinie A5 przyspiesza od 0 do 100 km/h (62.1 mph) w 3.9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 250 km/h (155.3 mph) – z opcjonalnym pakietem dynamicznym RS może nawet osiągnąć 280 km/h (174.0 mph).
Oba turbosprężarki jednostki 2.9 TFSI są centralnie umieszczone w V silnika, z których każdy zasila jedną bankę cylindrów. Proces spalania B-cycle z centralnym wtryskiem bezpośrednim reprezentuje nowy poziom efektywności w rodzinie RS. W cyklu NEDC, V6 bi-turbo zużywa tylko 8.7 litrów paliwa na 100 kilometrów (27.0 US mpg), co odpowiada 197 gramom CO2 na kilometr (317.0 g/mi). To zysk efektywności o 17 procent w porównaniu do poprzedniego modelu. Korzystne dla nowego Audi RS5 Coupe jest także drastyczne zmniejszenie wagi. Pojazd waży 1,655 kilogramów (3,648.7 lb) – o 60 kilogramów (132.3 lb) mniej niż wcześniej. Opcjonalnie dostępny jest również karbonowy dach z widoczną strukturą włókien.
Moc bi-turbo płynie przez sportowo dostosowaną, ośmiobiegową skrzynię tiptronic z optymalizowanymi czasami zmiany biegów, a następnie do stałego napędu na wszystkie koła quattro, który ma samoblokujący centralny dyferencjał. Siły napędowe są asymetrycznie rozdzielone między osie w stosunku 40:60. Gwarantuje to dynamiczne prowadzenie z optymalną przyczepnością i zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa. Audi Sport oferuje także opcjonalny tylny dyferencjał sportowy.
Udoskonalona konstrukcja pięcioelementowa jest stosowana na przedniej osi. Z tyłu, zawieszenie pięcioelementowe zastępuje zawieszenie trapezoidalne stosowane w poprzednim modelu. To korzystnie wpływa na sportowe właściwości jezdne i zwinność. Zwiększa również komfort jazdy. Z standardowym sportowym zawieszeniem RS, nowe RS5 Coupe jest o 7 milimetrów (0.3 in) niższe niż model podstawowy. Alternatywnie, Audi Sport oferuje również sportowe zawieszenie RS plus z Dynamic Ride Control (DRC), ceramicznymi hamulcami i dynamicznym układem kierowniczym z tuningiem specyficznym dla RS. Kierowcy mogą dostosować swoje osobiste doświadczenia z jazdy do bardziej indywidualnych, dynamicznych lub komfortowych, korzystając z standardowego systemu dynamicznego prowadzenia Audi drive select.
Wnętrze w czerni charakteryzuje się bardzo wysokim standardem i sportowym wyposażeniem. Fotele sportowe RS – dostępne opcjonalnie w finezyjnej skórze Nappa z wzorem plastra miodu – oraz płaskie dno sportowego wielofunkcyjnego koła kierownicy RS podkreślają charakter wysokowydajnego Coupe we wnętrzu. Obwód koła kierownicy zdobi insignia RS, podobnie jak oparcia przednich siedzeń oraz gałka zmiany biegów. Specjalne wyświetlacze RS w wirtualnym kokpicie Audi dostarczają informacji o ciśnieniu w oponach, momencie obrotowym i g-forcach. Wskaźnik zmiany biegów informuje kierowcę o osiągnięciu limitu obrotów. Pakiet designu RS wprowadza sportowy kontrastowy kolor czerwony na konsolę centralną oraz na podłokietniki, pasy bezpieczeństwa i dywaniki z logo RS. Koło kierownicy, dźwignia zmiany biegów i podkładki na kolana są pokryte Alcantarą. Pakiet designu Sonoma green od Audi exclusive wzbogaca wnętrze o odpowiednio dobrane kontrastowe przeszycia – idealnie komponujące się z nowym, ekskluzywnym kolorem nadwozia.
Szeroki zakres opcji infotainment z pewnością zapewni rozrywkę wszystkim pasażerom. Opcjonalnie dostępny MMI navigation plus z MMI touch zawiera moduł sprzętowy Audi connect. Łączy nowe RS5 Coupe z internetem za pomocą technologii LTE. Dzięki zainstalowanej na stałe karcie SIM Audi connect, pakiet danych na usługi connect, w tym roaming w całej Europie, jest bezpłatny przez trzy lata. Pasażerowie mogą przeszukiwać internet za pomocą swoich urządzeń mobilnych przez opcjonalny punkt dostępu Wi-Fi. Interfejs Audi smartphone korzysta z Apple Car Play i Android Auto, aby udostępnić wybrane aplikacje w osobnym menu MMI. Obsługa jest łatwa i intuicyjna, dzięki naturalnej kontroli głosowej, funkcji wyszukiwania tekstu swobodnego i wielofunkcyjnemu kołu kierownicy. Panel dotykowy w konsoli centralnej można wykorzystać do powiększania, przewijania i wprowadzania znaków. Dalsze zaawansowane technologie, takie jak wyświetlacz head-up i aż 30 systemów wspomagania kierowcy, zwiększają bezpieczeństwo, komfort i efektywność. Inteligentna interakcja między tymi systemami stanowi kolejny krok w kierunku jazdy zautomatyzowanej.
Nowe wysokowydajne Coupe trafi do salonów w Niemczech i innych krajach europejskich w czerwcu 2017 roku. Cena podstawowa to 80,900 euro.
Design zewnętrzny
Nowe Audi RS5 Coupe już na pierwszy rzut oka demonstruje swój sportowy charakter jako gran turismo. Projektanci zainspirowali się w samochodzie charakterystycznymi detalami motorsportowymi Audi 90 quattro IMSA GTO. Przód, boki i tył ukazują typowe różnice RS. Mając 4,723 milimetra (185.9 in) długości, druga generacja Audi RS5 Coupe jest o 74 milimetry (2.9 in) dłuższa od modelu poprzedniego. Wysokość wynosi 1,360 milimetrów (53.5 in) i jest o 6 milimetrów (0.2 in) niższa niż wcześniej. Szerokość pojazdu wynosi 1,861 milimetrów (73.3 in), niemal podobnie jak wcześniej.
W porównaniu do A5 Coupe, grill radiatora Singleframe wydaje się szerszy i płaski dzięki nowej strukturze plastra miodu. Oprócz literowania quattro, nosi również emblemat RS5. Poniżej niego, w kontrastowym kolorze, przemyka ostrze łączące wloty powietrza, które również przyjmują trójwymiarową strukturę plastra miodu, podkreślając dynamikę RS5 Coupe.
Standardowe reflektory wykorzystują technologię LED, natomiast opcjonalne reflektory Matrix LED różnią się ciemniejszymi ramkami. Obok nich znajdują się dodatkowe boczne wloty powietrza, które sprawiają, że ten sportowy atleta wydaje się jeszcze szerszy i bardziej agresywny.
Przód Audi RS5 Coupe wygląda sportowo i agresywnie, dzięki masywnym wlotom powietrza i zderzakom RS z ostrym wlotem w kontrastowym kolorze. Szeroki Singleframe z błyszczącą czarną kratką plastra miodu i literowaniem quattro podkreśla ramę w wyglądzie aluminium. Ostre wyrysowana linia barku w formie charakterystycznej fali nadaje nowemu
Audi RS5 Coupe emocjonalny i elegancki wyraz. Po raz pierwszy ma teraz trójwymiarową formę, tworzącą grę między światłem a cieniem. Błotniki quattro na bokach podkreślają wyraźne wypukłości nad nadkolami, które zostały poszerzone o 15 milimetrów (0.6 in). Poszerzone progi drzwi są malowane w kolorze pojazdu i mają również wkładki w czerni lub opcjonalnie karbonie. Obudowy lusterek zewnętrznych mają matowy wygląd aluminium i opcjonalnie również karbonowy, w kolorze pojazdu lub czarnym.
Sportowe akcenty na krótkim tylnym końcu pojazdu to w postaci wkładki dyfuzora specyficznej dla RS, owalne końcówki wydechu systemu RS oraz pionowe wyloty powietrza na zewnętrznych krawędziach tylnych świateł LED. Montowany na powierzchni spoiler w czerni, lub opcjonalnie w karbonie, dopełnia wizerunek.
Pakiety stylizacyjne – błyszcząca czerń, karbon i matowe aluminium – zapewniają jeszcze więcej opcji personalizacji. Ogólnie Audi RS5 Coupe dostępne jest w siedmiu kolorach, a Audi Sport oferuje również ekskluzywny kolor lakieru Sonoma green metallic. W ofercie Audi exclusive dostępnych jest również wiele dowolnie wybieranych wykończeń lakieru zewnętrznego.
Silnik
Dzięki nowo opracowanemu 2.9 TFSI, Audi oparło się na legendarnym silniku V6 o pojemności 2.7 litra z pierwszego RS4 Avant. Produkowany w latach 1999-2001, generował 280 kW (380 hp). Podobnie jak silnik 2.7 litra, nowy silnik V6 o wysokiej wydajności został zaprojektowany jako silnik bi-turbo. W porównaniu do swojego bezpośredniego poprzednika, wolnossącego silnika V8 o wysokich obrotach, jego moc i efektywność osiągają całkowicie nowy wymiar.
W zakresie obrotów od 1,900 do 5,000 obr/min, 2.9 TFSI dostarcza wałowi korbowemu imponujące 600 Nm (442.5 lb-ft) momentu obrotowego, co stanowi 170 Nm (125.4 lb-ft) więcej niż w poprzednim modelu. Z mocą 331 kW (450 hp) – co odpowiada stosunkowi mocy 155.5 hp na litr pojemności – jednostka przyspiesza nowe RS5 Coupe od zera do 100 km/h (62.1 mph) w 3.9 sekundy, czyli o sześć dziesiątych sekundy szybciej niż wcześniej. Jeśli klient zamówi pakiet dynamiczny RS, Audi zwiększa ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną z 250 km/h (155.3 mph) do 280 km/h (174.0 mph).
Koncepcja modułowa: nowa generacja V6
2.9 TFSI pochodzi z 3.0 TFSI stosowanego w Audi S5. Z powodu większych sił działających wewnątrz silnika, wysokość zaworu została skrócona o 3 milimetry (0.1 in) do 86 milimetrów (3.4 in). Przy niezmienionym cylindrze o średnicy 84 milimetrów (3.3 in), pojemność wynosi 2,894 cm3. Blok silnika integruje cienkościenne tuleje cylindrów wykonane z szarego żeliwa, a główna łożyska wałka korbowego ma o 2 milimetry (0.08 in) większą średnicę w porównaniu do 3.0 TFSI.
Blok silnika powstaje z aluminium i krzemu metodą odlewu piaskowego i waży zaledwie 34 kilogramy (75.0 lb). Tzw. konstrukcja „deep-skirt” wydłuża ściany bloku silnika, co również przyczynia się do oszczędności wagi. Cały silnik waży zaledwie 182 kilogramy (401.2 lb), co czyni go o 31 kilogramów (68.3 lb) lżejszym od swoich V8 poprzedników. Wartość brutto i rozkład obciążenia osi są głównymi beneficjentami tego w nowym RS5 Coupe.
Typowe dla Audi jest umiejscowienie strony wydechowej w V
Każdemu z dwóch turbosprężarek 2.9 TFSI przypisany jest jeden bank cylindrów, który może wytwarzać maksymalne ciśnienie doładowania wynoszące 0.95 bar. Podobnie jak w przypadku wszystkich nowych silników V6 i V8 od Audi, turbosprężarki są zainstalowane w obrębie 90-stopniowego kąta cylindrów, a więc strona wydechowa głowic cylindrów znajduje się wewnątrz, podczas gdy strona ssąca jest na zewnątrz silnika. Taki układ umożliwia kompaktową konstrukcję oraz krótkie drogi przepływu gazów z minimalnymi stratami przepływu – 2.9 TFSI reaguje ekstremalnie spontanicznie na ruch pedału gazu.
Oszczędność paliwa: nowy proces spalania B-cycle
Wysokowydajny V6 nie tylko imponuje swoją mocą, ale także wysokim poziomem efektywności. W cyklu NEDC zużywa tylko 8.7 litrów paliwa na 100 kilometrów (27.0 US mpg), co odpowiada 197 gramom CO2 na kilometr (317.0 g/mi). Oznacza to oszczędność zużycia o 17 procent w porównaniu do poprzedniego modelu. Decydujące znaczenie ma nowy proces spalania TFSI od Audi, znany jako proces B-cycle. Został on specjalnie zaprojektowany dla zakresu częściowego obciążenia, który jest dominującym trybem pracy w normalnym użytkowaniu.
W torze indukcyjnym zawory ssące zamykają się znacznie przed tym, jak tłok osiągnie dolny martwy punkt. Ten bardzo krótki czas otwarcia utrzymuje przepływ świeżego gazu w porównywalnie małej ilości. Gdy tłok zaczyna wracać do góry po osiągnięciu dolnego martwego punktu, faza sprężania zaczyna się później niż zwykle. Pozwala to na uzyskanie wysokiego geometrycznego stopnia sprężania wynoszącego 10.0:1 – spalanie następnie odbywa się w stosunkowo małej objętości. W porównaniu do krótkiej fazy sprężania, faza ekspansji jest wydłużona, co skutkuje wysokim poziomem efektywności.
W klasycznym cyklu Millera, zmniejszone naładowanie cylindrów jest szkodliwe dla momentu obrotowego i mocy. Te aspekty zostały zneutralizowane przez Audi dzięki wprowadzeniu doładowania i dwustopniowego systemu regulacji zaworów Audi (AVS). Cztery wałki rozrządu 2.9 TFSI mogą być regulowane o 50 stopni kąta wału korbowego. Przy wyższych obciążeniach i prędkościach obrotowych silnika, AVS zamyka zawór ssący później. Czas otwarcia wzrasta z 130 do 200 stopni kąta wału korbowego, a jednocześnie wysokość zaworu wzrasta z 6.0 do 10.0 milimetrów (0.2 do 0.4 in). Ładowanie cylindrów również znacznie wzrasta – 2.9 TFSI przyspiesza potężnie i osiąga imponującą wydajność.
Ważnym elementem procesu spalania B-cycle jest centralne umiejscowienie wtryskiwaczy w komorze spalania. W obszarze wokół zaworu ssącego, możliwe jest uzyskanie geometrii, która w interakcji z portami ssącymi umożliwia celowe mieszanie ładunku gazu. System common-rail wtryskuje paliwo do komory spalania z ciśnieniem 250 bar – wysokie ciśnienie wtrysku zapewnia jednorodny wzór natrysku i w konsekwencji jednolite rozprzestrzenienie się frontu płomienia.
Oddzielne obiegi: zarządzanie cieplne
Dalszym elementem efektywności 2.9 TFSI jest system zarządzania cieplnego. Blok silnika i głowica cylindrów mają osobne obiegi chłodzące. Po zimnym starcie, przełączana pompa wody kontroluje przepływ chłodziwa przez silnik, tak aby olej jak najszybciej się nagrzewał. Kolektory wydechowe są zintegrowane w głowicy cylindrów, a chłodziwo krąży wokół nich, co pomaga zapewnić szybkie nagrzewanie. Gdy silnik jest już ciepły, technologia ta obniża temperatury spalin – zużycie paliwa drastycznie spada, szczególnie podczas sportowej jazdy. Wysoka efektywność V6 bi-turbo jest również częściowo wynikiem niskiego tarcia. Na przykład, w pełni regulowana pompa oleju wytwarza tylko tyle ciśnienia, ile jest konieczne.
Napęd łańcuchowy wykorzystuje nową koncepcję w celu zmniejszenia wymagań dotyczących mocy napędu: wał korbowy napędza wałek balansujący za pomocą kół zębatych, a wałek leży głęboko w V cylindrów. Stąd łańcuchy prowadzą do zębatek czterech wałków rozrządu. Mają one kształt triowalny, czyli lekko trójkątny, aby skompensować siły szczytowe. Wałek balansujący obraca się na łożyskach tocznych o szczególnie niskim współczynniku tarcia.
Potężny: dźwięk V6 bi-turbo
Już przy uruchamianiu pojazdu, ma on charakterystyczny dźwięk. Przy dużych obciążeniach, klapy w systemie wydechowym otwierają się, aby zapewnić jeszcze pełniejsze brzmienie. Dzięki standardowemu systemowi dynamicznego prowadzenia Audi drive select, kierowca może samodzielnie kontrolować otwieranie i zamykanie klap – zarówno w standardowym systemie wydechowym RS, jak i w opcjonalnym systemie RS Sport z czarnymi końcówkami wydechu. Układ ssący V6 bi-turbo został również w dużym stopniu zoptymalizowany: rury ze stali nierdzewnej polerowanej umożliwiają swobodny przepływ powietrza do wewnątrz.
Napęd
Szybka, spontaniczna i sportowa ośmiobiegowa skrzynia tiptronic z optymalizowanymi czasami zmiany biegów jest standardem w nowym Audi RS5 Coupe. Układ zestawów biegów i elementów zmiany biegów skutkuje niskimi momentami oporu i tym samym wysokim poziomem efektywności. Duża liczba biegów pozwala bardzo często działać silnikowi blisko jego idealnego punktu obciążenia. Niższe biegi mają krótkie, sportowe przełożenia, podczas gdy wyższe biegi są długie, aby zmniejszyć obroty i zużycie paliwa.
Kierowca może wybierać między trybami D i S oraz używać specjalnych łopatek RS do ręcznego zmieniania biegów. Wszystkie polecenia są przesyłane do skrzyni elektrycznie – przez kabel. Funkcja dynamicznego startu kontroluje starty z optymalną przyczepnością. Dzięki temu, Audi RS5 Coupe może w pełni rozwinąć swój potencjał przyspieszenia. Warunek: tryb sportowy ESC musi być aktywowany a dźwignia zmiany biegów musi znajdować się w pozycji S.
Dynamiczny rozkład mocy: napęd quattro
Napęd quattro na stałe na wszystkie koła to unikalny atut w tym segmencie. Dzięki asymetrycznemu dynamicznemu ustawieniu, znacznie przyczynia się do sportowego, a jednocześnie stabilnego prowadzenia nowego RS5 Coupe. W zwykłej jeździe system przekazuje nieco więcej mocy na tylną oś. Jego czysto mechaniczny centralny dyferencjał kieruje 60% momentu obrotowego na tylną oś i 40% na przednią. W przypadku poślizgu na jednej osi, większość mocy jest szybko przekierowywana na drugą oś – do 85% na przednią lub do 70% na tylną oś. Te wysokie wartości blokady umożliwiają wyraźnie zdefiniowany rozkład momentu obrotowego i precyzyjną interakcję z systemami kontroli.
Opcjonalny dyferencjał sportowy z tuningiem specyficznym dla RS zapewnia jeszcze bardziej dynamiczną reakcję podczas pokonywania zakrętów i przyspieszania. Aktywnie oraz celowo rozdziela moment obrotowy pomiędzy tylne koła. W najnowszej generacji dyferencjał waży teraz około jednego kilograma (2.2 lb) mniej.
Wybiórcza kontrola momentu obrotowego dopełnia funkcję systemu quattro. Podczas szybkiego pokonywania zakrętów, stosuje precyzyjnie obliczone interwencje hamulcowe na kołach od wewnętrznej strony zakrętu, zanim zaczną się obracać. Różnica sił napędowych na kołach sprawia, że samochód nieznacznie wchodzi w zakręt – zwinność, precyzja i stabilność są jeszcze bardziej poprawione.
Dostosowane specjalnie do RS: kontrola stabilizacji z trzema trybami
Programiści zastosowali tuning specyficzny dla RS w Elektronicznej Kontroli Stabilizacji (ESC) i kontroli poślizgu. Oprócz trybu normalnego, istnieje także tryb sportowy, w którym ESC interweniuje później. Ten tryb zapewnia dodatkową przyjemność z jazdy i umożliwia kontrolowane driftowanie na nawierzchniach o niskim tarciu. Jeśli kierowca przyciśnie przycisk przez dłużej niż trzy sekundy, ESC wyłącza się całkowicie, aby umożliwić szczególnie sportowe prowadzenie.
Zawieszenie
Koncepcja osi nowego RS5 Coupe umożliwia optymalne wchłanianie sił podłużnych i poprzecznych. Na przedniej osi zastosowano poprawioną konstrukcję pięcioelementową. Z tyłu zawieszenie pięcioelementowe zastępuje zawieszenie trapezoidalne stosowane w poprzednim modelu. To korzystnie wpływa na sportowe właściwości jezdne i zwinność. Zwiększa również znacząco komfort. Z standardowym sportowym zawieszeniem RS, nowe RS5 Coupe jest o 7 milimetrów (0.3 in) niższe niż model podstawowy. Audi Sport jako alternatywę oferuje również sportowe zawieszenie RS plus z Dynamic Ride Control (DRC). Wykorzystuje sprężyny stalowe oraz trzystopniowe regulowane amortyzatory, które są połączone ze sobą za pomocą obwodów olejowych i centralnego zaworu. Przy szybkim pokonywaniu zakrętów, zawory regulują przepływ oleju w amortyzatorze przedniego koła zewnętrznego w zakręcie. Zwiększają wsparcie i zmniejszają ruchy pionowe i boczne. W ten sposób łączą pojazd bliżej drogi i poprawiają prowadzenie. Nowa generacja amortyzatorów z zintegrowanym zaworem sterującym zapewnia dużo bardziej widoczną różnicę między poszczególnymi trybami systemu Audi drive select.
Kierowcy mogą stworzyć swoje własne osobiste doświadczenie z jazdy, korzystając z standardowego systemu dynamicznego prowadzenia. Audi drive select wpływa na charakterystyki zarówno silnika, jak i układu kierowniczego. Co więcej, system dostosowuje także charakterystykę zmiany biegów, a także klapy wydechu i dalsze opcjonalne moduły do czterech trybów: auto, komfort, dynamiczny i indywidualny.
Jako alternatywę dla nowo opracowanego elektrycznego wspomagania kierownicy, Audi oferuje także dynamiczną kierownicę z tuningiem specyficznym dla RS. Używa ona przekładni superpozycyjnej, aby zmieniać swoje przełożenie o nawet 100 procent, w zależności od prędkości samochodu i wybranego trybu w systemie dynamicznego prowadzenia Audi drive select. Na granicach pokonywania zakrętów, system kontruje małymi impulsami, co zwiększa dynamizm i bezpieczeństwo jazdy. W dynamicznym ustawieniu systemu Audi drive select, superpozycja dynamicznej kierownicy jest sztywna, aby wspierać bardziej sportowy styl jazdy.
Standardowo RS5 Coupe korzysta z 19-calowych, lekkich kół odlewniczych z oponami 265/35. Na życzenie dostępne są 20-calowe koła w różnych wzorach, w tym nowe, szczególnie lekkie w pełni frezowane koła. Używają one opon 275/30. Za dużymi kołami znajdują się potężne hamulce RS z perforowanymi tarczami kompozytowymi. Na przedniej osi mają one średnicę 375 milimetrów (14.8 in), podczas gdy z tyłu mają średnicę 330 milimetrów (13.0 in). Sześciotłoczkowe zaciski hamulcowe z logo RS są malowane na czarno lub opcjonalnie na czerwono. Na życzenie Audi może także wyposażyć przednią oś w wysokowydajne hamulce ceramiczne z sześciotłoczkowymi zaciskami hamulcowymi i perforowanymi tarczami o średnicy 400 milimetrów (15.7 in).
Nadwozie
Podobnie jak cała rodzina modeli A5, nowe Audi RS5 Coupe korzysta z drastycznego obniżenia wagi. Waży 1,655 kilogramów (3,648.7 lb) – o 60 kilogramów (132.3 lb) mniej niż wcześniej. Nadwozie nowego RS5 Coupe należy do najlżejszych w swoim segmencie. Dzięki geometrycznej konstrukcji lekkiej i inteligentnej mieszance materiałów, waży 15 kilogramów (33.1 lb) mniej niż nadwozie poprzedniego modelu. Na przykład modułowy wspornik pod deska rozdzielcza składa się z wyciskanych profili aluminiowych i blach, a przedni wspornik jest profilem wyciskanym.
Przednie kopuły zawieszenia wykonane są z wysoko zintegrowanych odlewanych aluminiowych części. W porównaniu do stalowych elementów blaszanych składających się z wielu indywidualnych części, które są ze sobą spawane, są o osiem kilogramów (17.6 lb) lżejsze. Taka konstrukcja pozwala na bardzo sztywną więź między górnymi linkami a nadwoziem, co daje optymalne warunki dla reakcji kierownicy – doskonałe warunki do dynamicznego prowadzenia.
Gorąco formowane części stanowią wysokowytrzymały, bezpieczny w razie wypadku kręgosłup komory pasażerskiej. Wzmacniają one przejście z przodu nadwozia do wnętrza, przednią strefę ramy dachowej, słupki B, progi boczne oraz części podłogi. Proporcja tych części w strukturze nadwozia wynosi 17 procent. Opcjonalnie dostępny jest także karbonowy dach z widoczną strukturą włókien, co pozwala na dodatkowe oszczędności wagi o 3 kilogramy (6.6 lb).
Doskonała sztywność skrętna nadwozia stanowi podstawę dla bardzo precyzyjnej reakcji na prowadzenie oraz ciszy wewnątrz pojazdu. Dzięki temu nowe RS5 Coupe jest o krok przed konkurencją. Włączane mocowania silnika zapewniają komfort na biegu jałowym. Nowe RS5 Coupe uzyskuje również najwyższe oceny w zakresie bezpieczeństwa biernego. We wnętrzu adaptacyjny system ochrony pasażerów dla przednich siedzeń zapewnia doskonałe zabezpieczenie. Dostosowuje działanie przednich poduszek powietrznych oraz ograniczników siły pasów bezpieczeństwa do pozycji siedzącej kierowcy i pasażera z przodu oraz do typu kolizji czołowej.
Wnętrze
Zwiększone wymiary gran turismo, o 15 milimetrów (0.6 in) dłuższy rozstaw osi oraz bardziej kompaktowe fotele zwiększają przestrzeń dla kierowcy i pasażerów. Przestrzeń na ramiona w pierwszym rzędzie siedzeń wzrosła o 26 milimetrów (1.0 in), a przestrzeń na kolana z tyłu o 23 milimetry (0.9 in). Środkowy podłokietnik z przegrody, duże kieszenie w drzwiach, dwa uchwyty na kubki oraz nowa zamykana przegroda pod obrotowym przełącznikiem oświetlenia zwiększają użytkowość samochodu na co dzień. Elementem standardowym, który zapewnia dodatkowy komfort kierowcy i pasażerowi z przodu, jest regulacja wysokości pasa bezpieczeństwa z rozszerzającym się i cofnęciem napędem siłowym. Tylna kanapa pomieści dwóch pasażerów i integruje praktyczną tacę do przechowywania pomiędzy obu siedzeniami, a także składany podłokietnik. Oparcia można złożyć do przodu w proporcji 40:20:40 przy użyciu funkcji zdalnego odblokowywania w bagażniku.
Komora bagażowa oferuje o dziesięć litrów (0.4 cu ft) więcej objętości niż wcześniej. Teraz ma najlepszą w segmencie wartość 465 litrów (16.4 cu ft). Klapa bagażnika otwiera się automatycznie, a dwudrzwiowe Coupe można zamówić od Audi z opcjonalnym sterowaniem czujnikiem. Dzięki temu czujnik zbliżeniowy w tylnym zderzaku reaguje na ruch kopnięcia. Klapa bagażnika odblokowuje się i otwiera automatycznie, gdy zostanie wykryta opcjonalnie dostępna zaawansowana karta.
Sportowe wnętrze w czerni i czerwieni: płaskie dno sportowego koła kierownicy RS jest standardowe, podobnie jak pedały ze stali nierdzewnej i fotele sportowe RS. Opcjonalnie mogą być pokryte finezyjną skórą Nappa z wzorem plastra miodu. Czerwone kontrastowe przeszycia podkreślają koło kierownicy, konsolę centralną, podłokietniki, fotele i dywaniki. Karbonowe wykończenia podkreślają dynamiczny wygląd.
Pozioma architektura deski rozdzielczej tworzy ogromne poczucie przestronności w wysokiej jakości, sportowo urządzonym wnętrzu nowego RS5 Coupe. Standardowo wita kierowcę i pasażerów podświetlane progi drzwiowe z logo RS5. LED-owe prowadnice świetlne podążają za konturami drzwi i konsoli centralnej – robiąc to w 30 różnych kolorach w połączeniu z opcjonalnym oświetleniem ambientowym.
Wnętrze jest czarne. Fotele sportowe RS z wzorem rombu i wytłoczonym emblematem RS podkreślają charakter wysokowydajnego Coupe. Są dostępne w kombinacji skóry i Alcantary, a także posiadają podgrzewanie siedzeń i wsparcie lędźwiowe. Fotele sportowe RS są dostępne opcjonalnie w finezyjnej skórze Nappa z wzorem plastra miodu i kontrastowym przeszyciem. Mogą być również dostępne w perforowanej skórze Milano.
Płaskie dno 3-spokowe koło wielofunkcyjne RS z skóry ma przyciski wielofunkcyjne do wygodnej obsługi systemu infotainment. Również zintegrowane są łopatki zmiany biegów o wysokim połysku w kolorze czarnym z elementami aluminiowymi. Obwód koła kierownicy zdobi insignia RS, a także specyficzna dla RS gałka zmiany biegów. Dodatkowym optycznym akcentem jest opcjonalny pakiet designu RS. Wprowadza on sportowy kontrastowy kolor czerwony na konsolę centralną oraz na podłokietniki, pasy bezpieczeństwa i dywaniki z logo RS. Koło kierownicy, dźwignia zmiany biegów i podkładki na kolana są pokryte Alcantarą. Pakiet designu Sonoma green od Audi exclusive wzbogaca wnętrze o odpowiednio dobrane kontrastowe przeszycia – idealnie komponujące się z nowym, ekskluzywnym kolorem nadwozia.
Wyświetlacz i sterowanie
Standardowo Audi RS5 Coupe wyposażone jest w duże analogowe instrumenty specyficzne dla RS do pomiaru prędkości (skala do 320 km/h (198.8 mph)) oraz obrotów. Pomiędzy nimi znajduje się 7-calowy kolorowy system informacyjny dla kierowcy. W wersji podstawowej, wyświetlacz MMI w konsoli centralnej ma również 7 cali, podczas gdy opcjonalny MMI navigation plus posiada ekran o przekątnej 8.3 cala.
Całkowicie cyfrowy wirtualny kokpit Audi to alternatywa dla standardowych analogowych wskaźników. O rozdzielczości 1,440 x 540 pikseli, 12.3-calowy wyświetlacz TFT oferuje szczegółową i wybieraną grafikę. Jak w przypadku wszystkich modeli RS, ekran RS uzupełnia wyświetlacze infotainment i klasyczne. Umieszcza obrotomierz z wbudowanym cyfrowym wyświetlaczem prędkości w centralnym punkcie. Kierowca może konfigurować inne wyświetlacze wokół tego, takie jak moment obrotowy (w Nm), moc (w procentach), ciśnienie w oponach i temperatura (w barach/°C) oraz g-forces. Obrotomierz pełni również rolę wskaźnika zmiany biegów: jeśli ośmiobiegowy tiptronic jest w trybie ręcznym, zielone, pomarańczowe i czerwone segmenty aktywują się sekwencyjnie w miarę wzrostu obrotów. Tuż przed osiągnięciem limitu obrotów, cały skala miga na czerwono. Timer okrążeń, kolejna funkcja menu RS, rejestruje do 99 okrążeń i porównuje czasy. Wyświetlane są również statusy ważnych komponentów technicznych, takich jak temperatura opon, oleju silnikowego i płynu przekładniowego oraz ciśnienie w oponach.
Kolejną opcją dostępną jest wyświetlacz head-up. Projektuje wszystkie istotne informacje na przednią szybę, w bezpośrednim polu widzenia kierowcy, w łatwych do zrozumienia symbolach i cyferkach. Kierowcy mogą w ten sposób skupić wzrok na drodze. Tutaj, także RS5 Coupe posiada specyficzne treści, jak wskaźnik zmiany biegów oraz wyświetlacze czasu okrążeń i temperatury oleju.
Obsługa systemu infotainment odbywa się za pomocą okrągłego przycisku obrotowego na szerokiej, asymetrycznie zaprojektowanej konsoli centralnej. Może być opcjonalnie zamawiana z dotykowym panelem wrażliwym na dotyk na swojej powierzchni do wprowadzania znaków oraz do wielodotykowych gestów. Ponadto, kierowca może wybierać funkcje za pomocą naturalnej kontroli głosowej, która rozpoznaje wiele zwrotów z życia codziennego. Inteligentna funkcja wyszukiwania tekstu swobodnego dostarcza wyniki wyszukiwania po wprowadzeniu zaledwie kilku znaków, a razem z wielofunkcyjnym kołem kierownicy dopełnia koncepcję sterującą.
Opcjonalnie od Audi dla RS5 Coupe dostępny jest deluxe automatyczny system klimatyzacji. Reguluje temperaturę powietrza i dystrybucję osobno dla kierowcy, pasażera z przodu i pasażerów z tyłu. Cyfrowe wyświetlacze temperatury w kokpicie są zintegrowane w wskaźnikach. Zaledwie kilka przycisków i pokręteł wystarcza do wygodnej obsługi. Gdy palec zbliży się do jednego z dotykowych przełączników, jego funkcja jest na ciemnym wyświetlaczu LCD pokazywana w powiększeniu i może być wybrana przez naciśnięcie przycisku. Pasażerowie z tyłu ustawiają temperaturę za pomocą oddzielnego modułu sterującego w tylnej konsoli centralnej.
Infotainment i Audi connect
Szeroka oferta infotainment zapewnia najwyższy poziom rozrywki na pokładzie nowego RS5 Coupe. Opcjonalnie dostępny MMI navigation plus z MMI touch posiada 8.3-calowy monitor o rozdzielczości 1,024 x 480 pikseli. Oprócz napędu DVD i 10 GB pamięci flash, system wysokiej klasy posiada również dwa czytniki kart, złącze AUX-IN oraz złącze USB z funkcją ładowania. Moduł sprzętowy Audi connect również jest w zestawie. Łączy on
wysokowydajne Coupe z internetem za pomocą technologii LTE. Dzięki zainstalowanej na stałe karcie SIM Audi connect, pakiet danych na usługi connect, w tym roaming w całej Europie, jest bezpłatny przez trzy lata. Pasażerowie mogą przeszukiwać internet za pomocą swoich urządzeń mobilnych poprzez opcjonalny hotspot Wi-Fi.
Dzięki usługom informacji o znakach drogowych i zagrożeniach, pierwsze technologie Car-to-X są już na pokładzie nowego Audi RS5 Coupe. Łączą one samochód z innymi modelami Audi, aby mogły wymieniać informacje niemal w czasie rzeczywistym za pomocą karty SIM Audi connect.
W przypadku informacji o znakach drogowych, kamera pokładowa analizuje ograniczenia prędkości i przesyła dane przez sieć telefonii komórkowej do serwera w chmurze. Serwer zbiera dane, przetwarza je i udostępnia innym kierowcom Audi. Systemy wspomagania kierowcy wykorzystują te informacje do predykcyjnej i efektywnej kontroli tempomatu. Informacje te są również wykorzystywane w aktualizacjach map nawigacji Audi.