Audi zaprezentowało drugą generację modelu A5 Sportback w 2016 roku, ale na sportową wersję RS5 musieli poczekać jeszcze dwa lata, aż do nowojorskiego salonu samochodowego.
Audi musiało drastycznie obniżyć emisję spalin w swojej ofercie i postanowiło zmniejszyć pojemność silnika w najwyższej wersji RS5 Sportback. Dzięki dwóm turbosprężarkom, nowy silnik V6 generował tę samą moc co jego poprzednik, ale z wyższym momentem obrotowym.
Audi zachowało kilka szczególnych detali dla modelu RS5, które nie były dostępne w modelach S5 czy S-Line A5. Projektanci inspirowali się legendarnym Audi 90 Quattro IMSA GTO. Z przodu, czarny, ośmiokątny grill zdobiły charakterystyczne dla modeli RS małe czerwono-srebrne emblematy. Dodatkowo, oznaczenie quattro ozdabiało dolną część zderzaka, tuż nad spoilerem. Po bokach, masywne wloty powietrza kierowały je do przednich hamulców, by je schłodzić. Kolejnym charakterystycznym detalem były lusterka, które miały karbonowe osłony. Jako bardziej praktyczna wersja RS5, Sportback wyposażono w dodatkowe drzwi z tyłu oraz klapę bagażnika. Z tyłu producent zamontował niewielki spoiler z włókna węglowego. Na koniec, zamontowano dwa szerokie, owalne wydechy, które flankowały tylny dyfuzor z włókna węglowego, dopełniając sportowy wygląd.
Wnętrze Audi wyposażono w parę wysoko osadzonych foteli, a opcjonalnie dostępne były skórzane fotele sportowe z haftowanymi emblematami RS5 na oparciach. Nawet tylne siedzenia mogły być ozdobione haftowanym sześciokątnym wzorem na zewnętrznych siedzeniach. Co więcej, wnętrze również zdobiły wstawki z włókna węglowego na desce rozdzielczej, konsoli centralnej, środkowej części kokpitu i panelach drzwiowych.
RS5 Sportback z 2019 roku był wyposażony w podwójnie doładowany silnik V6 o pojemności 2,9 litra, połączony z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która przenosiła moc na wszystkie koła.
Do rodziny modeli sportowych dołącza nowy model RS – Audi RS5 Sportback. Premiera na światowym rynku miała miejsce podczas 2018 New York International Auto Show, a RS5 Sportback łączy w sobie wysmakowany design z doskonałymi osiągami.
Model RS5 Sportback z 2019 roku to najnowsza propozycja w bardzo udanej rodzinie Audi Sport, z przełomowym pięciodrzwiowym coupe i wyjątkowymi osiągami. „Audi RS5 Sportback to całkowicie nowa oferta dla naszych klientów. Nasza postępowa interpretacja pięciodrzwiowego coupe o wysokich osiągach nie ma poprzednika ani bezpośredniego konkurenta” – mówi Michael-Julius Renz, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH, o najnowszym członku rodziny RS. „Sportback oferuje maksymalną funkcjonalność przy najwyższych osiągach.”
Układ napędowy i osiągi
Silnik 2.9 TFSI V6 biturbo zapewnia moc, efektywność oraz charakterystyczny dźwięk RS. Nowy silnik biturbo generuje moc 444 KM i moment obrotowy 600 Nm dostępny w szerokim zakresie obrotów od 1,900 do 5,000 RPM. Audi RS5 Sportback przyspiesza od 0 do 60 mph w mniej niż cztery sekundy i osiąga maksymalną prędkość torową 155 mph, którą można zwiększyć do 174 mph w pakiecie Dynamic plus.
Dwa turbosprężarki w silniku 2.9-litra RS5 umieszczone są bezpośrednio wewnątrz „V”, co poprawia reakcję silnika i osiągi. Aby zapewnić dużą efektywność silnika, moc i moment obrotowy, silnik V6 wykorzystuje centralnie umieszczony wtryskiwacz paliwa oraz metodę spalania z krótszą fazą sprężania i dłuższą fazą rozprężania. Proces spalania B-cycle z centralnymi wtryskiwaczami bezpośrednimi dodatkowo wspiera efektywność układu napędowego.
Układ napędowy
Moc silnika 2.9 TFSI trafia na quattro stały napęd na cztery koła z samoblokującym się centralnym dyferencjałem za pośrednictwem sportowej ośmiobiegowej skrzyni Tiptronic® z optymalizowanymi czasami zmiany biegów. Rozdziela ona siły napędu asymetrycznie w proporcji 40:60 na osie – co gwarantuje zarówno responsywne prowadzenie, jak i optymalne osiągi. System kontroli trakcji zarządza rozkładem mocy dla maksymalnego przyspieszenia przy minimalnym poślizgu oraz standardowy tylny dyferencjał quattro sport, aby maksymalizować dynamikę jazdy.
Podwozie
Przebudowane przednie zawieszenie pięcio-wahaczowe o lekkiej konstrukcji oferuje większą precyzję kierowania i poprawione prowadzenie dzięki zoptymalizowanemu umiejscowieniu listwy kierowniczej bezpośrednio w osi kół. Dzięki standardowemu zawieszeniu sportowemu RS, Audi RS5 Sportback jest o 7 mm niższe niż model S5 Sportback z 2018 roku. Dostępne jest również zawieszenie sportowe RS plus z Dynamic Ride Control, które wykorzystuje stalowe sprężyny i regulowane amortyzatory połączone ze sobą za pomocą przekątnych linii olejowych i centralnego zaworu. Kierowcy mogą dostosować swoje doświadczenie jazdy dzięki standardowemu systemowi Audi drive select, który oferuje cztery tryby jazdy: komfortowy, automatyczny, dynamiczny i indywidualny.
Design
Zewnętrzny design nowego Audi RS5 Sportback czerpie z charakterystycznych detali z przeszłości motorsportu i inspirowany jest bezpośrednio modelem Audi 90 quattro IMSA GTO. Jak we wszystkich pojazdach noszących oznaczenie RS, RS5 Sportback zawiera rozwiązania wywodzące się z motorsportu oraz technologie, które ucieleśniają autentyczność Audi Sport: „Urodzone na torze. Zbudowane na drogi.” Fala w designie linii bocznej podkreśla sportowy charakter, a poszerzone nadkola nawiązują do standardowego napędu quattro® na cztery koła, dodatkowo poszerzając nadwozie o 15 mm z każdej strony w porównaniu do swojego brata S5 Sportback.
Audi RS5 Sportback dysponuje szeroką i płaską atrapą chłodnicy Singleframe®, dużymi wlotami powietrza w stylu RS oraz matowym przednim spojlerem z napisem quattro, matowymi osłonami lusterek zewnętrznych w aluminiowym wyglądzie oraz błyszczącymi czarnymi progami. Aby podkreślić wyrazisty i sportowy tył, Sportback wyposażony jest w dyfuzor specyficzny dla RS, owalne rury wydechowe RS oraz błyszczący czarny spojler na tylnej krawędzi.
Wysmakowane wnętrze RS5 Sportback, z pięcioma miejscami standardowymi, obejmuje imponujące akcenty RS oraz technologie skoncentrowane na kierowcy. Audi RS5 Sportback ma typowy dla marki Audi dashboard w formie skrzydła z ergonomicznie rozmieszczonymi elementami sterującymi. Od sportowych siedzeń S z wytłoczonym logo RS, przez spłaszczoną, perforowaną skórzaną kierownicę RS, po stalowe pedały, RS5 Sportback oferuje kompleksowy pakiet sportowego Audi.
Infotainment i systemy wsparcia kierowcy
Oferując wyjątkowe osiągi, wnętrze Audi RS5 Sportback integruje nowoczesne technologie, w tym standardowy interfejs Audi smartphone, który zapewnia integrację z Apple CarPlay™ i Google™ Android Auto dla kompatybilnych urządzeń mobilnych, dostępny wirtualny kokpit Audi oraz kolorowy wyświetlacz head-up. Unikalne wyświetlacze RS w wirtualnym kokpicie Audi informują kierowcę o ciśnieniu w oponach, momencie obrotowym, wskaźniku zmiany biegów i przeciążeniach g.
Chociaż osiągi pozostają w centrum uwagi, RS5 Sportback oferuje szereg zaawansowanych systemów wsparcia kierowcy, które pomagają kierowcom poruszać się po drodze z większą pewnością. Wysoki poziom standardowych systemów w nowym modelu obejmuje Audi pre sense® basic, Audi pre sense city, Audi side assist, asystenta skrzyżowania oraz Audi pre sense rear, a także dostępny tempomat adaptacyjny z funkcją stop & go i asystentem korka, rozpoznawanie znaków drogowych, aktywny asystent pasa ruchu Audi oraz asystent świateł drogowych.