Mimo że nowa generacja Audi RS5 Sportback została zaprezentowana w 2018 roku, Audi uznało, że warto odświeżyć cały model RS5 zaledwie półtora roku później. Wczesny lifting w połowie cyklu jest drobną zmianą zarówno w zakresie ogólnych linii stylistycznych samochodu, jak i obszarów technicznych. Ingolstadt postanowiło po prostu dopracować język projektowania modelu, aby bardziej odpowiadał jego droższym rodzeństwu z Audi Sport.
Rewitalizacja miała miejsce w odpowiednim czasie, aby uczcić 25-lecie marki quattro, a model został zaprezentowany obok swojego dwudrzwiowego brata, Audi RS5 Coupe. Jeśli chodzi o design, trudno wymienić wszystkie modyfikacje, ale niemal każdy szczegół zewnętrzny został w jakiś sposób odświeżony. Duża atrapa chłodnicy Singleframe jest teraz jeszcze szersza i wygląda na bardziej płaską, podczas gdy nieczynne wloty powietrza powyżej nawiązują do oryginalnego Audi Sport quattro, które praktycznie zapoczątkowało linię modeli Audi Sport. Odświeżone RS5 Sportback ma o 40 mm (1,6 cale) szersze nadkola, a opcjonalne reflektory LED z technologią laserową mają teraz przyciemnione obramowania. Boczki modelu i fałszywy dyfuzor aerodynamiczny w tylnym zderzaku również zostały przeprojektowane i mogą być dodatkowo dostosowane za pomocą pakietów stylistycznych w kolorze połyskującej czerni, matowego aluminium lub nawet włókna węglowego. Samochód napędza ten sam silnik V6 o pojemności 2,9 litra z podwójnym doładowaniem, generujący 450 koni mechanicznych i 600 Nm (442,5 lb-ft) momentu obrotowego, przekazywany na wszystkie cztery koła za pośrednictwem ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów.
Audi zaktualizowało modele RS5 Coupé oraz RS5 Sportback. Nowe detale sprawiają, że design zewnętrzny jest jeszcze bardziej nowoczesny. Oba modele korzystają z nowej technologii MMI touch z dużym ekranem centralnym. Podwójnie doładowany silnik V6 o mocy 331 kW (450 KM) oraz 600 Nm (442,5 lb-ft) momentu obrotowego wciąż zapewnia imponujące osiągi. W Niemczech i innych krajach europejskich ceny zaczynają się od 83 500 EUR.
„Rewizja modeli RS5 Coupé i RS5 Sportback stanowi udane zakończenie naszego 25-lecia oraz odnowienie naszej gamy modeli,” mówi Oliver Hoffmann, dyrektor zarządzający Audi Sport GmbH. „Dzięki standardowemu napędowi quattro zajmują one szczególną pozycję w swoim segmencie.”
Smukły kształt: design zewnętrzny
Oczyszczony design zewnętrzny dwóch modeli Audi RS5 zauważalny jest już na pierwszy rzut oka. Singleframe stał się szerszy i bardziej płaski. Dzięki temu czystemu wyglądowi podąża za designem swoich większych braci, RS6 i RS7. Ukryte wloty powietrza nad grillem przypominają klasyczny model Audi Sport quattro z 1984 roku. Poszerzone nadkola, które mają 40 mm (1,6 cala) więcej, nadają RS5 imponujący wygląd. Opcjonalne reflektory LED w technologii matrycowej z funkcją Audi laser light mają przyciemnione obramowania, co wyraźnie odróżnia dwa modele RS od podstawowego modelu A5. Duże, wyraźnie zarysowane wloty powietrza otrzymały nowy, pięciokątny kształt.
Błotniki i wlot dyfuzora z tyłu, który otacza dwa duże końcówki układu wydechowego, również zostały przeprojektowane. Lśniące czarne, matowe aluminiowe i węglowe pakiety stylingowe nadają elementom przednim i tylnym oraz progom bocznym jeszcze bardziej indywidualny wygląd. Cztery pierścienie i logotypy RS można na życzenie wykonać w czarnym kolorze. Do palety kolorów dodano odcienie Turbo blue i Tango red. Coupé wyposażono w karbonowy dach z włókna CFRP, co obniża wagę pojazdu o niecałe cztery kilogramy (8,8 funta).
Fajny wygląd: wnętrze
Poziome linie i ciemne kolory dominują we wnętrzu zaktualizowanych modeli Audi RS5. Fotele sportowe RS są standardowo pokryte Alcantarą i skórą, lub jako opcja – skórą Nappa. Pakiet designu RS z czerwonymi lub szarymi akcentami jest dostępny na życzenie. Elementy sterujące, takie jak kierownica i dźwignia zmiany biegów, a także poduszki na kolana, są pokryte Alcantarą z czerwonym lub szarym kontrastowym przeszyciem.
Dotyk zamiast obrotu: nowa koncepcja obsługi
Nowa koncepcja obsługi dwóch modeli RS5 koncentruje się na 10,1-calowym wyświetlaczu MMI touch. Duży, wolnostojący wyświetlacz z akustycznym sprzężeniem zwrotnym jest lekko pochylony w stronę kierowcy. Jeśli na pokładzie znajduje się najwyższy system infotainment MMI navigation plus, dedykowany monitor RS dostarcza kierowcy informacji o temperaturze silnika, przyspieszeniu wzdłużnym i bocznym, dyferencjale quattro sportowym, ciśnieniu opon oraz temperaturze opon.
W opcjonalnym wirtualnym kokpicie Audi plus (wyświetlacz 12,3 cala) kierowca może wybierać spośród różnych ekranów – jeden z nich to specyficzny dla RS projekt wydajności, który przedstawia skalę obrotów jako rodzaj kąta z wyświetlaczem sygnalizacji zmiany biegów. Gdy kierowca używa przycisku na kierownicy w trybie RS, aby wybrać jeden z dwóch nowych indywidualnych trybów RS, otwiera się projekt wydajności specyficzny dla RS i wyświetla maksymalne wartości przyspieszenia g.
Przyczepność, dynamika i stabilność: napęd
Ogromna moc ciągu i wysoka moc w połączeniu z wydajnością: Silnik 2.9 TFSI twin-turbo V6, serce modeli RS5, generuje niezmienioną moc 331 kW (450 KM) i już od prędkości 1900 obrotów na minutę dostarcza niesamowite 600 Nm (442,5 lb-ft) momentu obrotowego. Oba modele RS5 przyspieszają od 0 do 100 km/h (62,1 mph) w 3,9 sekundy i osiągają prędkość maksymalną do 280 km/h (174,0 mph) na życzenie.
Szybko zmieniająca bieg ośmiobiegowa skrzynia tiptronic kieruje moc silnika do stałego napędu na wszystkie koła quattro. Kierowca może kontrolować zmianę biegów za pomocą nowych, większych aluminiowych łopatek. Napęd quattro zapewnia dwóm modelom RS niezbędną dodatkową przyczepność, dynamikę i stabilność, niezależnie od warunków pogodowych. Obsługa jest jeszcze bardziej sportowa dzięki opcjonalnemu dyferencjałowi sportowemu na tylnej osi, który aktywnie rozdziela moment obrotowy między kołami.
Wysoka precyzja: zawieszenie
Oba modele Audi RS5 wyposażone są w standardzie w sztywne zawieszenie sportowe RS. Opcjonalnie dostępne jest zawieszenie sportowe RS plus z hydrauliczną stabilizacją przechyłów i odchyleń Dynamic Ride Control (DRC), które wykorzystuje sprężyny stalowe oraz trzystopniowo regulowane amortyzatory, połączone ze sobą za pomocą diagonalnych przewodów olejowych i centralnej weryfikacji. Przy szybkich zakrętach zawory regulują przepływ oleju w amortyzatorze przedniego koła po zewnętrznej stronie zakrętu. Wzmacniają one wsparcie i redukują przechyły, poprawiając w ten sposób właściwości jezdne pojazdu.
Oprócz znanych trybów komfortowym, auto i dynamicznym, system dynamicznego prowadzenia Audi drive select (standardowy) oferuje również dwa nowe tryby, RS1 i RS2. Gdy kierowca dostosuje te dwa tryby do swoich osobistych preferencji i je zapisze, mogą zostać aktywowane bezpośrednio za pomocą przycisku „RS MODE” na kierownicy, bez konieczności ponownego korzystania z reakcji dotykowej MMI. System uzyskuje dostęp do ważnych elementów technicznych, takich jak silnik, skrzynia biegów, amortyzacja, kierowanie, dynamiczne prowadzenie, dyferencjał sportowy i dźwięk silnika.
Zaktualizowane modele Audi RS5 są wyposażone w 19-calowe koła. Na życzenie dostępne są nowe 20-calowe koła w trzech wariantach, z których jeden jest całkowicie pomalowany na lśniąco czarno, a inny w matowym brązie. W standardowym systemie hamulcowym tarcze stalowe są chwytane przez zaciski malowane na czarno lub czerwono. Jako alternatywę, Audi oferuje tarcze hamulcowe z ceramiki węglowej dla osi przedniej; ich zaciski są malowane na szaro, czerwono lub niebiesko.
Sportowy luksus: wyposażenie
Najwyższy system infotainment MMI navigation plus korzysta z nowej jednostki centralnej, trzeciej generacji modułowej platformy infotainment (MIB 3), dla swoich licznych funkcji. Portfolio Audi connect dodaje wiele usług online do nawigacji. Niektóre z ponad 30 dostępnych systemów wspomagania kierowcy są standardowo dostępne. Pozostałe są dostępne jako indywidualne opcje lub w pakietach Drive i Park.