Można powiedzieć, że A1 Quattro, z którego wyprodukowano zaledwie 333 sztuki, utorował drogę dla niemal identycznego S1.
Choć S1 jest ewolucją oryginalnego A1, jego cena była niższa niż w przypadku poprzednika, ale nie wpłynęło to na osiągi ani styl.
S1 napędzał silnik 2.0 litra z 5 cylindrami, który generował 231 KM i 370 Nm momentu obrotowego, podczas gdy silnik A1 miał moc 256 KM. W przyspieszeniu do 100 km/h, S1 potrzebował około 5,6 sekundy.
Do S1 dostępna była jednobiegowa, 6-stopniowa manualna skrzynia biegów, a moc była kierowana na przednie koła lub na wszystkie cztery, w zależności od warunków drogowych lub stylu jazdy kierowcy.
S1 wyposażono w dopracowane zawieszenie, specjalnie dostosowane oprogramowanie sterujące oraz większe hamulce i koła.
Wzornictwo zewnętrzne S1 odświeżono, dodając bardziej kanciaste reflektory i przeprojektowane tylne światła, co nadało mu bardziej agresywny wygląd.
W środku S1 miał zegary dedykowane dla tego modelu oraz sportowe fotele z większym wsparciem.
Oferowano różne poziomy personalizacji, aby przekształcić wnętrze w bardziej sportowe lub bardziej luksusowe.
Model S1 z 2014 roku był dostępny w wersjach 3- i 5-drzwiowej, przy czym wersja 5-drzwiowa nosiła nazwę Sportback.
Choć na rynku było niewielu rywali, żaden z nich nie oferował napędu na wszystkie koła.
Legendarny model wraca: Audi prezentuje S1 oraz S1 Sportback, nowe flagowe modele w linii kompaktowej A1. Ich silnik 2.0 TFSI rozwija moc 170 kW (231 KM) i generuje moment obrotowy wynoszący 370 Nm; napęd quattro oraz gruntownie przekształcone zawieszenie z łatwością przenoszą moc na drogę. Audi S1 i S1 Sportback ustanawiają nowe standardy w swojej klasie, jeśli chodzi o osiągi dynamiczne.
W latach 80-tych Audi S1 zyskało legendarną reputację – to był samochód, który pozwolił marce zdobyć dominującą pozycję w Mistrzostwach Świata w rajdach w swoim czasie. Teraz ten skrót wraca – tym razem jako wersja przeznaczona do użytku drogowego: Audi S1 i S1 Sportback stanowią nowe flagowe modele w linii A1, wprowadzając wersję podstawową do portfolio modeli Audi S.
„Audi S1 oferuje wszystkie zalety samochodu sportowego, doskonałe osiągi, bezpośrednie prowadzenie i trwały napęd quattro, który skutecznie przenosi moc na drogę,” mówi prof. dr Hackenberg, członek zarządu Audi odpowiedzialny za rozwój techniczny, dodając: „Napęd quattro ma dużą rzeszę fanów, która z pewnością jeszcze bardziej się powiększy dzięki ofercie w tym segmencie.”
Napęd zapewnia silnik wysokowydajny o pojemności czterech cylindrów. Silnik 2.0 TFSI z turbosprężarką rozwija 170 kW (231 KM) i generuje moment obrotowy do 370 Nm (272,90 lb-ft). Silnik o pojemności dwóch litrów przyspiesza Audi S1 oraz S1 Sportback od 0 do 100 km/h (62,14 mph) w 5,8 i 5,9 sekundy odpowiednio. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (155,34 mph). Średnie zużycie paliwa sportowego, brzmiącego TFSI wynosi zaledwie 7,0 (33,60 US mpg) lub 7,1 (33,13 US mpg) litra na 100 kilometrów (162 i 166 gramów CO2 na kilometr [260,71 g/mil / 267,15 g/mil]) odpowiednio.
Jak wszystkie modele Audi S, S1 i S1 Sportback także mają na pokładzie stały napęd na cztery koła quattro. W sercu układu znajduje się hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe umieszczone na tylnej osi. Specjalnie dostrojone oprogramowanie sterujące zapewnia zdecydowanie dynamiczny charakter. Elektroniczny blokada dyferencjału z precyzyjnie dostosowaną kontrolą momentu obrotowego na poszczególnych kołach to funkcja Elektronicznego Systemu Stabilizacji (ESC). Posiada dwuetapową dezaktywację i wspomaga działanie sprzęgła wielopłytkowego dodatkowym, precyzyjnie dozowanym hamowaniem na wewnętrznych kołach – współdziałanie obu systemów zapewnia niezwykle zwrotne, precyzyjne i stabilne prowadzenie.
Zawieszenie w obu sportowych modelach kompaktowych zostało gruntownie przekształcone. Zmieniono elektryczne wspomaganie kierownicy. Zmodyfikowane łożyska zwrotnic na przedniej osi poprawiają spontaniczność przy skręcaniu. Z tyłu nowa konstrukcja czterowahaczowa zastępuje złożone zawieszenie tylne stosowane w modelach A1. Ustawienie jest sportowe i twarde; system Audi drive select oferuje różnorodne ustawienia, aby zmieniać reakcję silnika, automatycznej klimatyzacji oraz standardowych zmiennych amortyzatorów.
Większy cylinder główny hamulca oraz duże tarcze hamulcowe – z przodu o średnicy 310 milimetrów (12,20 cala) – zapewniają doskonałe hamowanie. Czerwone zaciski hamulcowe z logo S1 dostępne są na życzenie. Dwa sportowe modele kompaktowe dostarczane są z fabrycznym wyposażeniem w 17-calowe koła z oponami 215/40 R17; Audi oferuje jako opcję 18-calowe koła z oponami 225/35 R18.
Audi S1 i S1 Sportback są od razu rozpoznawalne jako flagowe modele w linii A1. Ich reflektory xenon plus są zupełnie nowe, a LED-owe tylne światła mają nową, poziomo ustrukturyzowaną grafikę. Szereg detali – szczególnie na przednim i tylnym zderzaku, progach bocznych oraz układzie wydechowym – charakteryzuje się wyraźniejszym stylem. Cztery nowe kolory nadwozia uzupełniają dostępne wykończenia malarskie. Opcjonalny pakiet stylizacji zewnętrznej quattro jeszcze bardziej podkreśla wygląd, dzięki takim elementom jak duży spojler dachowy.
Wnętrze obu sportowych modeli kompaktowych wykończone jest w ciemnych tonacjach; przeważa czerń, również na osłonach wentylacji. Wskaźniki mają ciemnoszare skale specyficzne dla modelu S; nakładki na pedały wykonane są ze szczotkowanej stali nierdzewnej. W alternatywie dla standardowych sportowych foteli, Audi oferuje fotele sportowe S z wbudowanymi zagłówkami. Opcjonalny pakiet stylizacji wnętrza quattro można wybrać, aby dodać wyraziste akcenty kolorystyczne.