Najbardziej sportowy model Audi A1 Sportback nosił nazwę S1, nawiązując do słynnego samochodu rajdowego z lat 80. Został wprowadzony na rynek w 2014 roku i był najszybszym autem w swoim segmencie.
Podczas gdy BMW postanowiło nie umniejszać znaczenia superauta M1 z końca lat 70., Audi zaryzykowało i użyło nazwy S1 dla swojego najmniejszego modelu w ofercie. Okazało się, że to ryzyko było opłacalne, ponieważ S1 oferowało bardzo dobre osiągi. Było to auto stworzone do jazdy po krętych drogach, a dzięki systemowi napędu na cztery koła, było szybsze od każdego innego superauta z napędem na tylną oś na śliskiej nawierzchni.
Wygląd zewnętrzny S1 przeszedł kilka modernizacji w porównaniu do pozostałych modeli A1. Charakterystyczna osłona chłodnicy z matowym srebrnym wykończeniem była jednym z kluczowych elementów, które wyróżniały ten samochód. Standardowo wyposażono go w reflektory xenon plus oraz tylne lampy LED. Felgi ze stopów lekkich o średnicy 17” były oferowane w standardzie, a felgi 18” były dostępne w opcjach.
Wnętrze S1 dominowały ciemne kolory. Instrumenty miały ciemnoszare skale specyficzne dla modelu S, a pedały pokryte były osłonami z szczotkowanej stali nierdzewnej. Emblemat S1 znalazł się na trójramiennej kierownicy z płaskim dnem. W centrum konsoli umieszczono czerwoną linię konturową, aby wizualnie podkreślić sportowy charakter wnętrza.
Moc pochodziła z turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 2.0 litra, który oferował moc 231 KM. Zestawiony był z standardową 6-biegową manualną skrzynią biegów. Z powodu cięższej, pięciodrzwiowej konstrukcji, S1 Sportback było o 0,1 sekundy wolniejsze od wersji trzydrzwiowej.
Wielka marka powraca: Audi prezentuje modele S1 i S1 Sportback, nowe samochody flagowe w kompaktowej linii modelowej A1. Ich silnik 2.0 TFSI generuje moc 170 kW (231 KM) i moment obrotowy 370 Nm (272,90 lb-ft); stały napęd quattro oraz kompleksowo przeprojektowane zawieszenie bez trudu przenoszą moc na drogę. Audi S1 i S1 Sportback wyznaczają nowe standardy w swojej klasie pod względem osiągów dynamicznych.
W latach 80. Audi S1 zyskało legendarną reputację – to był samochód, który pozwolił marce dominować w Rajdowych Mistrzostwach Świata w swoim czasie. Teraz skrót ten wraca – tym razem jako wersja drogowa: Audi S1 i S1 Sportback stanowią nowe modele flagowe w kompaktowej linii A1, dodając wersję podstawową do oferty modeli S Audi.
„Audi S1 oferuje wszystkie zalety samochodu sportowego, znakomitą wydajność, bezpośrednie prowadzenie i stały napęd quattro, który doskonale przenosi moc na drogę,” mówi prof. dr Hackenberg, członek zarządu Audi ds. rozwoju technicznego, dodając: „Napęd quattro ma liczne grono fanów, które z pewnością jeszcze się powiększy dzięki nowym modelom w tej klasie.”
Napęd zapewnia silnik wysokiej wydajności z czterema cylindrami. Silnik 2.0 TFSI z turbosprężarką rozwija moc 170 kW (231 KM) i moment obrotowy do 370 Nm (272,90 lb-ft). Dwu-litrowy silnik przyspiesza Audi S1 i S1 Sportback od 0 do 100 km/h (62,14 mph) w odpowiednio 5,8 i 5,9 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (155,34 mph). Średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 7,0 (33,60 mpg) lub 7,1 (33,13 mpg) litrów na 100 kilometrów (162 i 166 gramów CO2 na kilometr [260,71 g/mile / 267,15 g/mile]) odpowiednio.
Tak jak wszystkie modele S Audi, S1 i S1 Sportback są wyposażone w stały napęd quattro. W jego sercu znajduje się hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe umieszczone na tylnej osi. Jego specjalnie dostrojone oprogramowanie sterujące zapewnia wyraźnie dynamiczne właściwości. Elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego z precyzyjnie dostosowaną selekcją momentu obrotowego jest funkcją Elektronicznej Kontroli Stabilności (ESC). Oferuje dwustopniowe wyłączenie i uzupełnia działanie sprzęgła wielopłytkowego o dodatkową, precyzyjną interwencję hamulcową na kołach wewnętrznych – interakcja obu systemów zapewnia niezwykle zwrotne, precyzyjne i stabilne prowadzenie.
Zawieszenie w dwóch kompaktowych modelach sportowych zostało kompleksowo przeprojektowane. Zastosowano nową elektryczno-mechaniczną wspomaganie kierownicy. Zmodyfikowane łożyska wahacza na przedniej osi zwiększają spontaniczność skrętu. Z tyłu czterowahaczowa konstrukcja zastępuje zastosowane w modelach A1 zawieszenie z linką złożoną. Ustawienie jest sportowe i sztywne; system dynamicznego prowadzenia Audi drive select oferuje różnorodne ustawienia, które zmieniają reakcję silnika, automatycznej klimatyzacji oraz standardowych zmiennych amortyzatorów.
Większy cylinder główny hamulca oraz duże tarcze hamulcowe – z przodu o średnicy 310 milimetrów (12,20 in) – zapewniają doskonałe hamowanie. Czerwone zaciski hamulcowe z logo S1 można zamówić opcjonalnie. Oba sportowe modele kompaktowe są dostarczane z fabryki na 17-calowych kołach z oponami 215/40 R17; Audi oferuje opcjonalnie 18-calowe koła z oponami 225/35 R18.
Audi S1 i S1 Sportback są natychmiast rozpoznawalne jako modele flagowe w linii A1. Ich reflektory xenon plus są całkowicie nowe, a tylne światła LED mają nową, poziomo ułożoną grafikę. Szereg szczegółów – szczególnie na przednim i tylnym zderzaku, progach bocznych oraz w układzie wydechowym – charakteryzuje się bardziej wyrazistym stylem. Cztery nowe kolory nadwozia uzupełniają dostępne wykończenia lakiernicze. Opcjonalny pakiet stylizacji zewnętrznej quattro jeszcze bardziej poprawia wygląd, dzięki elementom takim jak duży spojler dachowy.
Wnętrze obu kompaktowych modeli sportowych wykończone jest w ciemnych odcieniach; dominuje czerń, w tym na osłonach wentylacji. Wskaźniki mają ciemnoszare skale specyficzne dla modelu S; nakładki na pedały wykonane są ze szczotkowanej stali nierdzewnej. Zamiast standardowych foteli sportowych, Audi oferuje fotele sportowe S z zintegrowanymi zagłówkami. Opcjonalnie można wybrać pakiet stylizacji wnętrza quattro, aby dodać wyraziste akcenty kolorystyczne.