W 2006 roku Audi zaprezentowało drugą generację modelu S3. Była dostępna w wersji 3- i 5-drzwiowej. To był najsilniejszy hot-hatch na rynku.
Audi rozpoczęło rewolucję trwałego napędu na wszystkie koła w latach 80., kiedy to pierwsze Audi S1 Quattro zadebiutowało na scenie rajdowej, zdobywając zwycięstwo za zwycięstwem nad swoimi przeciwnikami. Od tamtej pory wszystkie modele S Audi były wyposażone w napęd na cztery koła, a S3 nie stanowiło wyjątku.
Z zewnątrz S3 wyglądało niemal jak zwykłe Audi A3, ale kilka szczegółów pozwalało dostrzec różnicę. Przedni grill w kształcie pojedynczej ramki otaczał srebrny pas. Pakiet aerodynamiczny był inny, a lusterka boczne również miały srebrną kolorystykę. Z tyłu, spoiler na dachu poprawiał przepływ aerodynamiczny. Pod zderzakiem znajdowały się dwie dyskretne rury wydechowe.
Wewnątrz S3 mieściły sportowe fotele kubełkowe z przodu. Pedaly, gałka zmiany biegów i kratki wentylacyjne były wykonane z aluminium. Czerwono-srebrna emblemat S3 znajdowała się zarówno na skórzanych siedzeniach, jak i na kierownicy.
Silnik to jednostka benzynowa o pojemności 2.0 litra, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbosprężarką. Mogła osiągnąć ciśnienie do 1,2 bara (17,4 psi), co było nietypowe dla pojazdów produkcyjnych. Moc przekazywana była na wszystkie cztery koła za pomocą 6-biegowej skrzyni manualnej, która była standardowo montowana, oraz centralnego dyferencjału Haldex.
Dynamika, sportowy charakter i elegancja – Audi A3 zajmuje wyjątkową pozycję w klasie premium. Teraz dostępna jest jego topowa wersja, nowe Audi S3, oferujące moc 195 kW (265 KM) oraz stały napęd quattro na cztery koła. Dzięki znakomitym osiągom łączy ideę czystej przyjemności z doskonałą codzienną funkcjonalnością – jak wszystkie modele S Audi.
S3 redefiniuje standardy w swojej klasie – na poziomie samochodu sportowego. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,7 sekundy, a jego ciąg przyspieszenia pozostaje nieokiełznany aż do 250 km/h. Silnik o dużej mocy, wolnossący i o dynamicznej charakterystyce dźwięku, to dwulitrowa, doładowana jednostka czterocylindrowa z bezpośrednim wtryskiem benzyny FSI, która udowadnia, że jest gładkim i wydajnym silnikiem.
Ta moc jest przenoszona przez sześciobiegową skrzynię biegów i stały napęd quattro na duże koła aluminiowe o średnicy 18 cali. Nowe sportowe zawieszenie S w S3 pozwala na sportowy styl jazdy przy jednoczesnym zapewnieniu maksymalnego komfortu. Charakterystyka układu kierowniczego opartego na elektromechanice została dostosowana do sportowego prowadzenia. Ten sportowy kompakt aktywnie reaguje na ruchy kierownicy, charakteryzuje się precyzyjnym i bezpiecznym prowadzeniem, a dzięki technologii quattro nieprzerwanie przyspiesza na zakrętach.
Wysoki potencjał dynamiczny tego trzydrzwiowego samochodu sportowego rzuca się w oczy od pierwszego spojrzenia. Atrapa chłodnicy o pojedynczej ramie zdobiona jest chromowanymi detalami, z przodu znajduje się zderzak z dużymi wlotami powietrza oraz przemodelowane osłony progowe. Na tylnym zderzaku zamontowano kontrastowy dyfuzor w kolorze platynowym, a po lewej stronie znajdują się dwa owalne, chromowane rurki wydechowe w stylu S. Lustra zewnętrzne w wyglądzie aluminium oraz spoiler dachowy w kolorze nadwozia dodają atrakcyjności wizualnej.
2007 Audi S3
Wnętrze: sportowa atmosfera
Wnętrze emanuje sportowym charakterem, wykorzystując materiały najwyższej jakości i staranne rzemiosło. Dominującymi elementami stylistyki są sportowe fotele z dynamicznymi i wyraźnymi boczkami, czarne lub alternatywnie srebrne podsufitki oraz zestaw wskaźników z typowymi dla modelu S tarczami i wskazówkami.
Pedały, gałka zmiany biegów i kratki nawiewów mają wygląd aluminium, a wstawki wykonane są w czarnym wykończeniu z pianina, lub alternatywnie w aluminium lub szarym drewnie brzozowym o finezyjnej strukturze. Czerwony i srebrny emblemat S3 znajduje się na skórzanej sportowej kierownicy, w zestawie wskaźników, na gałce zmiany biegów oraz na listwach progowych. Fotele są tapicerowane w połączeniu materiału i skóry lub, opcjonalnie, w Alcantarze/Skórze albo całkowicie w skórze. Dwukolorowe fotele skórzane zdobione są przeszyciami w kolorze ich środkowej części.
TFSI w najsilniejszej wersji
Silnik S3 oferuje wszystko, czego można oczekiwać od mocnego silnika sportowego i robi to w doskonały sposób. Silnik 2.0 TFSI, opracowany przez AUDI AG, łączy technologię bezpośredniego wtrysku i turbosprężarki, dostarczając 195 kW (265 KM) przy 6,000 obr./min. A już przy zaledwie 2,500 obr./min. osiąga imponujące 350 Nm momentu obrotowego – ta moc ciągnąca pozostaje stała aż do 5,000 obr./min. W cyklu mieszanym 2.0 TFSI charakteryzuje się również innym pożądanym atutem, zużywając jedynie 9,1 litra paliwa na 100 km – dalszy dowód przyszłościowej efektywności technologii TFSI opracowanej przez Audi.
W porównaniu z A3, ten silnik jest rozwiniętą wersją z fundamentalnymi zmianami. Nowa turbosprężarka z powiększonym wirnikiem i wirnikiem sprężarki generuje 1,2 bar ciśnienia doładowania – to niezwykle wysoka wartość. Zmodyfikowany intercooler znacząco obniża temperaturę sprężonego powietrza, zwiększając tym samym masę powietrza niezbędną do spalania.
Nowy silnik wysokowydajny TFSI ma tłoki z mocniejszymi sworzniami, podczas gdy wzmocnione korbowody z nowymi łożyskami przenoszą potężne siły na wał korbowy. Blok cylindrów został wzmocniony, a głowica wykonana z nowego, wysoce odpornego na ciepło stopu.
Czasowanie wałka rozrządowego wydechu zostało dostosowane do zwiększonej mocy. Wtryskiwacze o wysokim ciśnieniu z powiększonym przekrojem wtryskują paliwo bezpośrednio do komory spalania.
Pomimo swojej nowoczesnej technologii, wyspecjalizowany silnik turbinowy waży jedynie 152 kilogramy, co jest mniej niż porównywalne silniki konkurencji – ma to pozytywny wpływ na rozkład obciążenia osie.
W parze ze sportowym charakterem i twardym prowadzeniem, nowe Audi S3 ma sześciobiegową, krótkozwojową skrzynię manualną. Skok dźwigni zmiany biegów został skrócony w S3, co pozwala na jeszcze sportowniejsze i precyzyjniejsze zmiany biegów. Jak w przypadku wszystkich modeli S Audi, nowe S3 napędza wszystkie cztery koła dzięki stałemu napędowi quattro. Elektronicznie sterowane hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe, umieszczone z tyłu dla lepszego rozkładu wagi, rozdziela moment obrotowy w razie potrzeby – zapewniając dużo przyczepności i maksymalne bezpieczeństwo jazdy. Wszystkie komponenty napędu zostały wzmocnione, aby sprostać wysokiemu momentowi obrotowemu silnika.
Prowadzenie: błyskawiczne reakcje
Jeśli chodzi o prowadzenie, Audi S3 wykazuje wszystkie cechy wysokowydajnego samochodu sportowego; natychmiast reaguje na ruchy kierownicy i osiąga wysokie prędkości podczas pokonywania zakrętów. Wrodzone, skomplikowane zawieszenie A3 – z podramami z przodu i z tyłu, trójkątnymi dolnymi wahaczami z przodu oraz zawieszeniem wielowahaczowym z tyłu – zostało dodatkowo udoskonalone.
Sprężyny i amortyzatory zostały stwardnione, dzięki czemu S3 jest niższe o 25 milimetrów w porównaniu do A3 z standardowym zawieszeniem. Łożyska obrotowe i wahacze wykonane z aluminium redukują masę niesprężystą, co dodatkowo poprawia reakcję dynamiczną i komfort. Sztywniejsze mocowania zawieszenia oraz sportowska charakterystyka dla elektromechanicznego układu kierowniczego zapewniają jeszcze większą precyzję.
18-calowe koła aluminiowe i opony 225/40 zapewniają doskonałą przyczepność do nawierzchni drogi. 17-calowy układ hamulcowy z sportowymi klockami hamulcowymi gwarantuje optymalne hamowanie; czarne malowane zaciski noszą logo S3 z przodu.