Druga generacja Audi A3 została wprowadzona na rynek w 2004 roku, a wersja S3 zadebiutowała dwa lata później. W 2008 roku cała gama modeli przeszła odświeżenie w połowie cyklu życia.
Wersje S w Audi zaczęły się od modelu S1, który brał udział w rajdach w latach 80. Od tego czasu wszystkie modele S dzieliły dwa główne atrybuty: silniki turbo i systemy napędu na wszystkie koła, znane jako Quattro.
Audi S3 z 2008 roku oferowane było w wersjach 3- i 5-drzwiowej. Odświeżony model charakteryzował się nowym przodem z osłoną chłodnicy typu singleframe. W odróżnieniu od innych modeli A3, kratka osłony chłodnicy była zaprojektowana z siedmioma pionowymi srebrnymi paskami. Tę samą liczbę diod LED zamontowano w każdym reflektorze jako światła do jazdy dziennej. Z boku, aluminiowy wygląd lusterek był standardowym elementem każdego modelu S Audi. Mimo że wersja Sportback (5-drzwiowa) dzieliła tę samą platformę i rozstaw osi, była dłuższa o 70 mm (2,75 cali).
Wewnątrz S3 oferowało standardowe sportowe fotele, ale dostępna była opcja z fotelami kubełkowymi. Aluminiowe pedały, trzy różne style wykończenia wnętrza oraz czarny lub srebrny sufit tworzyły wyłącznie sportowy wygląd. W zależności od wersji nadwozia, tylne siedzenia oferowały więcej lub mniej miejsca na głowę.
Silnik miał pojemność 2,0 litra. Wyposażony był w turbodoładowanie oraz system bezpośredniego wtrysku paliwa, co czyniło go bardziej oszczędnym i responsywnym. Standardowo współpracował z 6-biegową skrzynią manualną, a jako opcja oferowano 6-biegową automatyczną (dwusprzęgłową). Napęd na wszystkie koła był również standardem.
Najbardziej dynamiczny model w rodzinie A3 wprowadza nowe funkcje. Na rynku pojawia się teraz drugi flagowy model – Audi S3 Sportback, obok trzydrzwiowego Audi S3. Obie wersje są napędzane tym samym silnikiem, zmodernizowanym 2.0 TFSI o mocy 195 kW (265 KM). Dzięki stałemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 350 Nm (258,15 lb-ft) dostępnemu w zakresie od 2,500 do 5,000 obrotów na minutę, bezpośrednio wtryskiwany silnik turbo przyspiesza trzydrzwiowy model od 0 do 100 km/h (62.14 mph) w 5.7 sekundy (Sportback: 5.8 sekundy); prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h (155.34 mph). Pomimo tego, zużycie paliwa S3 jest zaskakująco niskie, wynosząc średnio 8.5 litra na 100 km (27.67 mpg).
Sześciobiegowa manualna skrzynia biegów przekazuje moc z silnika na standardowy napęd quattro; 18-calowe koła zapewniają pewny kontakt z nawierzchnią. Sportowe zawieszenie obniża nadwozie o 25 milimetrów (0.98 in) i wykorzystuje lekkie aluminiowe komponenty. Czarne zaciski hamulcowe działają na 17-calowe hamulce tarczowe. Kompaktowy model sportowy Audi oferuje odruchy czołowego sportowca. Reaguje natychmiast na ruchy kierownicy, a jego prowadzenie pozostaje stabilne, precyzyjne i niemal neutralne aż do granic fizycznych. Podczas wyjeżdżania z zakrętu wydaje się wręcz wgryzać w asfalt, co pozwala kierowcy zacząć przyspieszać w najwcześniejszym możliwym momencie.