Trzecia generacja Audi S3 zadebiutowała w 2013 roku jako najszybszy czterocylindrowy model stworzony przez Audi.
Pojemność silnika była taka sama jak u poprzednika, jednak 2.0-litrowy silnik rozwijał o 35 koni mechanicznych więcej, a co zaskakujące, zużycie paliwa było mniejsze.
Samochód oferowano zarówno z manualną, jak i automatyczną skrzynią biegów, a za dodatkowe 1836,48 USD nabywcy mogli zyskać 6-biegową skrzynię S-tronic z podwójnym sprzęgłem. Automatyczna skrzynia biegów pozwalała na osiągnięcie prędkości od 0 do 62 mph o około 0,4 sekundy szybciej dzięki systemowi kontroli startu.
W porównaniu do starszego modelu, nowy S3 był lżejszy o 60 kg, co przełożyło się na większą prędkość i poprawione właściwości jezdne.
Samochód wyposażono w adaptacyjny system dynamiczny oferujący pięć trybów: komfortowy, automatyczny, dynamiczny, efektywny lub indywidualny. Choć był to sportowy hatchback, zawieszenie i reakcja na gaz były dostosowywane do preferencji kierowcy.
Nowy silnik 2.0 TFSI miał 300 koni mechanicznych i moment obrotowy wynoszący 380 Nm. Samochód osiągał prędkość 62 mph w 5,1 sekundy.
Choć auto wyglądało jak zwykły rodziny hatchback, było szybsze nawet od czystego sportowego auta jak Nissan 370Z.
Ładny design zewnętrzny uzupełniały cztery końcówki wydechu oraz 18-calowe felgi aluminiowe, podczas gdy wnętrze charakteryzowały sportowe fotele pokryte pikowaną skórą i kierownica o płaskim dnie, ozdobiona znanym już logo S3.
221 kW (300 hp) i 380 Nm (280,27 lb-ft) momentu obrotowego, przyspieszenie od 0 do 100 km/h (62,14 mph) w 4,8 sekundy – nowa Audi S3 oferuje najlepsze w swojej klasie osiągi. Jej wydajność również robi wrażenie – średnio silnik 2.0 TFSI zużywa zaledwie 6,9 litra paliwa na 100 km (34,09 mpg). Teraz, w trzeciej generacji, ten mocny kompaktowy model jeszcze raz podnosi poprzeczkę.
Silnik 2.0 TFSI otwiera nowy rozdział w historii silników Audi. Został zaprojektowany od podstaw, a pojemność 1 984 cm³ to jedyna cecha, jaką dzieli ze swoim poprzednikiem. Nominalna moc 221 kW (300 hp) jest dostępna w zakresie od 5 500 do 6 200 obrotów na minutę. W przedziale 1 800 do 5 500 obrotów silnik generuje 380 Nm (280,27 lb-ft) momentu obrotowego.
Sposób, w jaki silnik czterocylindrowy reaguje, jest równie fascynujący jak dźwięk, który wydaje. Brzmi sportowo i można go doświadczyć szczególnie intensywnie, gdy system Audi drive select działa w trybie dynamicznym. Gama zaawansowanych inżynieryjnie rozwiązań, od podwójnego wtrysku po system Audi valvelift i innowacyjne zarządzanie termiczne, zapewnia, że silnik czterocylindrowy łączy wysoką moc z wysoką wydajnością.
Sprint od 0 do 100 km/h (62,14 mph) zajmuje zaledwie 4,8 sekundy, gdy jest wyposażony w opcjonalną sześciostopniową skrzynię S tronic (5,2 sekundy z manualną). Jego elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna to 250 km/h (155,34 mph). Silnik 2.0 TFSI zużywa średnio zaledwie 6,9 litra paliwa na 100 km (34,09 mpg); dotyczy to wersji S tronic, a w przypadku manualnej to 7,0 litra na 100 km (33,60 mpg). W porównaniu z poprzednim modelem z manualną skrzynią S3 zużywa o 1,5 litra mniej na 100 km (156,81 mpg). Odpowiada to emisji CO2 na poziomie 35 gramów na kilometr (56,33 g/mil).
Zarówno manualna sześciobiegowa skrzynia, jak i opcjonalna, ultrapiska skrzynia S tronic łączą dynamizm z efektywnością. Niższe biegi obu skrzyń są blisko siebie, co zapewnia sportowe osiągi, podczas gdy wysoki szósty bieg redukuje zużycie paliwa. Stały napęd na wszystkie koła wykorzystuje przeprojektowane sprzęgło płytowe, co daje modelowi S3 decydującą przewagę w zakresie przyczepności i zwinności.
Audi S3 może przyspieszyć wcześniej i bezpieczniej przy wyjeździe z zakrętu; jest dynamiczne i dobrze trzyma się drogi w każdych warunkach.
Nowe Audi S3 precyzyjnie i spontanicznie reaguje na wprowadzenia kierownicy, pokonując wszystkie rodzaje zakrętów z dużą prędkością i minimalnym ruchem nadwozia; jego zachowanie jest niemal neutralne. Oprócz sportowego zawieszenia i starannie zaprojektowanego zawieszenia kół, nowy progresywny system kierowniczy odgrywa dużą rolę w tej charakterystyce. Zębatka kierownicza jest skonstruowana w taki sposób, że stosunek przełożenia zmienia się niezależnie od ruchu kierownicy. W przypadku silnych manewrów kierowniczych progresywne wspomaganie kierownicy staje się jeszcze bardziej bezpośrednie.
Standardowe felgi w rozmiarze 7,5 J x 18 to norma dla nowego Audi; rozmiar opon to 225/40. Zaciski dużych hamulców są pomalowane na czarno i mają oznaczenie S3.
Audi drive select jest standardem w nowym Audi S3. System ten zarządza charakterystyką elektronicznego pedału gazu, punktami zmiany biegów opcjonalnego S tronic oraz stosunkiem przekładni dla progresywnego wspomagania kierownicy. Naciśnięcie przycisku pozwala kierowcy zdecydować, czy systemy powinny działać w trybie komfortowym, automatycznym czy dynamicznym. Opcjonalny system Audi magnetic ride, który reguluję amortyzatory w zależności od sytuacji, również jest kontrolowany przez Audi drive select.
Lekka konstrukcja również znacząco przyczynia się do bardzo dynamicznych osiągów nowego Audi S3. Masa własna nowego S3 wynosi zaledwie 1 395 kilogramów (3 075,45 lb). W porównaniu do poprzedniego modelu, ciężar został zredukowany o 60 kilogramów (132,28 lb), z czego duża część tego przypada na nadwozie. Jego nadwozie integruje wysoki odsetek stali o ultra wysokiej wytrzymałości, a przednie błotniki i pokrywa silnika wykonane są z aluminium.
Dynamiczne osiągi nowego Audi S3 są widoczne w designie zewnętrznym. Niska pokrywa silnika, charakterystyczna linia tornada pod oknami oraz mocno opadające słupki C wizualnie wydłużają nadwozie. Ma długość 4 254 milimetry (167,48 in), szerokość 1 777 milimetrów (69,96 in) i wysokość 1 401 milimetrów (55,16 in).
Nowe Audi S3 wyposażone jest w atrialną kratkę chłodnicy z jednolitym ramą; jego ramka jest chromowana, a wstawka ma matowy kolor Platinum Gray, podczas gdy poziome podwójne poprzeczki mają błyszczący wygląd aluminium. Przeprojektowany zderzak ma zintegrowane wloty powietrza z podwójnymi żebrami o wyglądzie aluminium. Po bokach znajdują się stylizowane wloty powietrza.
Alternatywą dla standardowych reflektorów Xenon plus są reflektory LED; wcześniej dostępne tylko dla pojazdów premium, ta technologia jest teraz oferowana w segmencie premium compact. Reflektory LED nadają górnemu modelowi serii niepowtarzalny wygląd i jeszcze bardziej poprawiają jego oświetlenie.
Osłony lusterek w stylu aluminium i specjalne listwy progowe podkreślają boczny widok nowego Audi S3. Tylny zderzak został przeprojektowany. Dyfuzor w kolorze Platinum Gray z podwójnym paskiem o wyglądzie aluminium mieści cztery owalne końcówki układu wydechowego, które mają chromowane końcówki. Malowany w kolorze nadwozia spojler dachowy S3 z bocznymi wkładkami aerodynamicznymi wizualnie wydłuża dach. Tylne światła korzystają z technologii LED.
Całkowicie czarna kabina nawiązuje do sportowego wyglądu zewnętrznego. Tarcze wskaźników są szare, a wskazówki białe. Wskaźnik obrotomierza ma wskaźnik ciśnienia doładowania. Kolorowy system informacji dla kierowcy jest standardem; wysuwany monitor pokładowy o grubości 11 mm (0,43 in) (standardowo w MMI radio i wyżej) uruchamia się, aby wyświetlić specjalny ekran S3 podczas włączania zapłonu.
Opcjonalny skórzany, wielofunkcyjny sportowy zestaw kierowniczy został zaprojektowany na nowo z płaskim dolnym kołem. W modelach wyposażonych w S tronic ma również manetki zmiany biegów w stylu aluminium. Pedaly i podnóżek są wykonane ze szczotkowanego aluminium. Alternatywą dla standardowych sportowych siedzeń są fotele S z zintegrowanymi zagłówkami i diamentowym pikowaniem. Dekoracyjne wykończenia są dostępne w matowym szczotkowanym aluminium lub w czerni.
Oprócz standardowego wyposażenia dostępnych jest wiele atrakcyjnych opcji dla nowego S3. W ich skład wchodzi system infotainment, z MMI Navigation plus z MMI touch na czołowej pozycji. Za pomocą modułu UMTS jego opcjonalne rozszerzenie Audi connect dostarcza dostosowane do potrzeb kierowcy usługi internetowe do samochodu. Na życzenie Audi wyposaża nowe S3 we wszystkie dostępne w serii systemy wspomagania kierowcy.
Nowe Audi S3 trafi do salonów na początku 2013 roku. Cena podstawowa w Niemczech wynosi 38 900 euro.
Silnik
Fascynująca dynamika i zdumiewająca wydajność – nowa Audi S3 zdobywa szczyty w swojej klasie. Sprint od 0 do 100 km/h (62,14 mph) zajmuje zaledwie 4,8 sekundy przy opcji sześciobiegowej skrzyni S tronic (5,2 sekundy przy manualnej); jego elektronicznie ograniczona prędkość maksymalna wynosi 250 km/h (155,34 mph). Nowa S3 z S tronic zużywa średnio zaledwie 6,9 litra paliwa na 100 km (34,09 mpg), emisja CO2 wynosi 159 gramów na kilometr (255,89 g/mil) (7,0 litra na 100 km [33,60 mpg], 162 gramów na kilometr [260,71 g/mil]). W porównaniu do poprzedniego modelu z manualną skrzynią zużycie spadło o 1,5 litra na 100 km (156,81 mpg). To odpowiada emisji CO2 na poziomie 35 gramów na kilometr (56,33 g/mil).
Silnik 2.0 TFSI to kolejny kamień milowy w strategii downsizingu Audi. Przeprojektowany od podstaw, jedyną cechą, jaką dzieli ze swoim poprzednikiem, który pięć kolejnych razy został uznany za „Międzynarodowy Silnik Roku”, jest pojemność 1 984 cm³ (średnica x skok 82,5 x 92,8 milimetra). Silnik czterocylindrowy jest kompaktowy i waży zaledwie 148 kilogramów (326,28 lb), o pięć kilogramów (11,02 lb) mniej niż jego poprzednik. Przy 5 500 obrotach generuje nominalną moc 221 kW (300 hp), a przy 6 800 obrotach występuje ograniczenie obrotów. W przedziale od 1 800 do 5 500 obrotów generuje 380 Nm (280,27 lb-ft) momentu obrotowego.
Jako prawdziwy silnik sportowy, 2.0 TFSI reaguje spontanicznie na polecenia z pedału gazu. Jego donośny dźwięk staje się szczególnie intensywny, gdy standardowy system Audi drive select działa w trybie dynamicznym. W takim przypadku silnik reaguje bardziej bezpośrednio na polecenia z pedału gazu; przy zmianie biegów S tronic, podwójne sprzęgło reaguje błyskawicznie. W przypadku większych obciążeń i obrotów dwie klapy dźwiękowe w układzie wydechowym otwierają się, generując jeszcze bogatszy dźwięk. Dwa wały wyrównawcze, obracające się w przeciwnych kierunkach z prędkością podwójną w stosunku do obrotów wału korbowego, zapewniają wysoką efektywność mechaniczną.
Wiele detali podkreśla wysokowydajny charakter nowego silnika czterocylindrowego. Zmienione aluminiowe tłoki i wzmocnione, przegubowe korbowody przekazują siły. Osłona silnika z szarego żeliwa została wzmocniona w miejscach łożysk głównych i pokrywie łożysk głównych. Głowica cylindrów wykonana jest z nowego, szczególnie lekkiego stopu aluminiowo-krzemowego, charakteryzującego się wysoką wytrzymałością i odpornością na temperaturę.
Duży turbosprężarka, kolejny nowo opracowany produkt, jest zaprojektowany do pracy w temperaturach spalin wynoszących do 1 000 stopni Celsjusza. Przy maksymalnym ciśnieniu doładowania 1,2 bar koncentruje 1 000 kilogramów (2204,62 lb), czyli 850 000 litrów (30 017,47 cu ft) powietrza na godzinę. Efektywny chłodnica powietrza obniża temperaturę sprężonego powietrza, zwiększając masę dostępną do spalania, a tym samym zawartość tlenu. Elektronicznie sterowana klapa upustowa działa niezwykle szybko i precyzyjnie; redukuje pracę cyklu doładowania, ponieważ przy częściowym obciążeniu obniża podstawowe ciśnienie doładowania i tym samym ciśnienie spalin.
Podwójny wtrysk: Przygotowany na przyszłość
W wielu dziedzinach inżynieryjnych 2.0 TFSI dostarcza pionierskie rozwiązania z modułu efektywności Audi. Jednym z nich jest dodatkowy wtrysk pośredni, który uzupełnia bezpośredni wtrysk FSI. Redukuje on zużycie paliwa i emisję cząstek – czterocylindrowy silnik już spełnia limity, które w drugiej fazie normy Euro-6 będą obowiązywać od 2017 roku. Wtrysk FSI, który działa pod ciśnieniem do 200 bar, jest wykorzystywany przy uruchamianiu i przy większych obciążeniach: każdy z powiększonych zaworów wtryskowych ma sześć otworów.
Cztery cylindry są dobrze napełniane przez cały czas. Wałek rozrządu dolotowego można bezstopniowo regulować w zakresie kąta 60 stopni, a wałek wydechowy o 30 stopni; ponadto, na stronie wydechowej, system Audi valvelift zmienia skok zaworu w dwóch etapach. Tak zwane zawory drumble kierują nadchodzące powietrze w określonym kierunku.
Kolektor wydechowy jest zintegrowany w głowicy cylindrów i ma wodę chłodzącą wokół – rozwiązanie to obniża temperaturę spalin i przyspiesza nagrzewanie silnika po zimnym starcie. Dzięki innowacyjnemu systemowi zarządzania termicznego 2.0 TFSI, dwa zawory obrotowe skonsolidowane w jednym module regulują przepływ płynu chłodzącego. Zapewniają one, że po uruchomieniu olej silnikowy szybko osiąga temperaturę roboczą. Dzięki temu zawsze osiągają najlepszy stosunek między minimalnym tarciem a wysoką efektywnością termodynamiczną.
Innowacyjna powłoka na tłoku i łożysku antytarciowym wałów wyrównawczych utrzymuje niskie tarcie, pompa olejowa działa w zależności od potrzeb. Standardowy system start-stop zamyka pakiet efektywnej technologii.
Przekazywanie mocy
W nowym Audi S3 standardowa manualna sześciobiegowa skrzynia biegów z lekką obudową z magnezu odpowiada za przekazywanie mocy; zmiana biegów na krótkich odległościach jest łatwa i precyzyjna. Jako alternatywę Audi oferuje S tronic. Podobnie jak w manualnej skrzyni, niższe biegi mają niską przełożenie, podczas gdy szósty bieg ma wysoką przełożenie, co zmniejsza zużycie paliwa. Wysoka efektywność to kolejna cecha wspólna obu rozwiązań.
Kierowca nowego S3 może sterować skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem za pomocą selektora biegów lub opcjonalnych manetek na kierownicy. Oprócz trybu manualnego dostępne są dwa w pełni automatyczne programy. Tryb D jest skonfigurowany pod kątem niskiego zużycia paliwa i niskich prędkości silnika, podczas gdy tryb S jest dostosowany do sportowego stylu jazdy i wyższych obrotów silnika.
System launch control zarządza przyspieszeniem na pełnym gazie z miejsca. Oszczędzające paliwo przestarzałe to kolejna cecha sześciobiegowego S tronic. Włącza się, gdy w systemie Audi drive select wybrano tryb efektywności, a kierowca zdejmie nogę z pedału gazu.
Sześciobiegowy S tronic składa się z dwóch podzespołów, które są naprzemiennie uruchamiane przez dwa sprzęgła wielopłytkowe. Duże sprzęgło K1, znajdujące się na zewnątrz, kieruje moment obrotowy przez sztywny wał do kół zębatych biegów 1, 3 i 5. Pusty wał obraca się wokół sztywnego wału. Jest połączony z mniejszym sprzęgłem K2, znajdującym się wewnątrz jego większego rodzeństwa, które działa na koła zębate biegów 2, 4 i 6 oraz biegu wstecznego.
Oba struktury skrzyni biegów są nieustannie aktywne, ale tylko jeden z nich jest połączony z silnikiem w danym momencie. Na przykład, gdy kierowca przyspiesza na trzecim biegu, czwarty bieg jest już załączony w drugim podsystemie. Proces zmiany biegów odbywa się w momencie zmiany sprzęgła – K1 otwiera się, a K2 zamyka. Zajmuje to zaledwie kilka setnych sekundy i odbywa się szybko, delikatnie i bez zauważalnego przerwania siły pociągowej.
Quattro napęd na cztery koła jest standardem w nowym Audi S3. Audi S3 może wcześniej i bezpieczniej przyspieszyć przy wyjeździe z zakrętu. Jest dynamiczne i dobrze trzyma się drogi w każdych warunkach, szczególnie w deszczu i śniegu.
Nowe sprzęgło wielopłytkowe z elektroniczną kontrolą i hydraulicznym uruchomieniem jest sercem napędu quattro. Kompaktowe, solidne sprzęgło jest umiejscowione na końcu wału wyjściowego przed dyferencjałem tylnej osi, gdzie, mimo relatywnie niskiej wagi, pomaga zrównoważyć obciążenie na osi. Wewnątrz znajduje się pakiet płyt, które obracają się w kąpieli olejowej. Metalowe pierścienie cierne są ustawione w parami – jeden pierścień z każdej pary jest sztywno połączony z obudową, która obraca się z wałem przegubowym; drugi pierścień jest połączony z wałem wyjściowym do dyferencjału tylnej osi.
W normalnych warunkach jazdy sprzęgło przekazuje większość mocy silnika na przednie koła. Jeśli przyczepność spadnie, sprzęgło może bezproblemowo przekazać moment obrotowy na oś tylną w ciągu kilku milisekund, zmuszając pakiety płyt do zespolenia się przez kontrolowane działanie.
Podwozie
Nowe Audi S3 oferuje cechy jezdne, które ustanawiają nowe standardy w tej klasie. Reaguje precyzyjnie i spontanicznie na wprowadzenia kierownicy, pokonując wszystkie rodzaje zakrętów z dużą prędkością i minimalnym ruchem nadwozia. Jego zachowanie jest dokładne, solidne i niemal neutralne, przy tym zawieszenie zapewnia wysoki poziom komfortu.
W porównaniu do swojego poprzednika, oś przednia została przesunięta do przodu o 42 milimetry (1,65 in), nowy silnik 2.0 TFSI jest montowany pod kątem 12 stopni do tyłu. Podwozie i łożysko zawieszenia przedniego są wykonane z aluminium, podobnie jak przednie błotniki i pokrywa. Razem z lżejszym silnikiem oszczędza około 22 kilogramów (48,50 lb) wagi.
Różne przełożenia: Progresywne wspomaganie kierownicy
Progresywne wspomaganie kierownicy to jedna z innowacji, którymi chwali się nowe Audi S3. Jego zębatka jest skonstruowana w taki sposób, że stosunek przełożenia zmienia się niezależnie od ruchu kierownicy, co sprawia, że staje się bardziej bezpośrednie w przypadku silnych manewrów kierowniczych. W każdej sytuacji ta inżynieria dostarcza kierowcy pożądane cechy kierownicze.
Potężny silnik elektryczny zapewniający wspomaganie działa idealnie z charakterystyką systemu kierowniczego, zmniejszając swoją moc w miarę wzrostu prędkości. Progresywne wspomaganie współpracuje blisko z różnymi systemami w nowym S3, takimi jak standardowy system rekomendacji odpoczynku oraz opcjonalne systemy Audi active lane assist i park assist.
Zawieszenie przednie ma konstrukcję McPhersona. Ma szerokość toru wynoszącą 1 535 milimetrów (60,43 in). Używana jest stabilizująca belka z przodu i z tyłu. Tylna oś czterowahaczowa ma szerokość toru wynoszącą 1 511 milimetrów (59,49 in). Jej wahacze w kształcie miecza absorbuje siły napędowe i hamujące. W imię komfortu jazdy, ich łożyska mają dużą objętość i są względnie elastyczne. Z drugiej strony, trzy wahacze na każde koło, odpowiadające za absorpcję sił bocznych, są mocno przymocowane do stalowej ramy, co poprawia prowadzenie.
Elementy tylnej osi wykonane są z wysokowytrzymałej stali; nośniki kół są aluminiowe. Amortyzatory i kompaktowe sprężyny są oddzielone od siebie, co zapewnia wrażliwą reakcję i dużą przestrzeń bagażową. Sportowe zawieszenie obniża nadwozie o 25 milimetrów (0,98 in) w porównaniu do A3.
Standardowo nowe Audi S3 ma felgi 7,5 J x 18. Opony mają format 225/40; mimo swoich dynamicznych właściwości ich niski opór toczenia zwiększa wydajność. Felgi w pięcio-ramiennym wzorze charakterystycznym dla modelu S wykonano w technologii flow-forming. Zewnętrzna obręcz jest formowana na cylindrze pod wysokim ciśnieniem i w wysokiej temperaturze. Podczas formowania felgi materiał staje się również wzmocniony, co pozwala na cieńsze ścianki – felga jest lżejsza, a jednocześnie mocniejsza. Jako alternatywę Audi montuje 18-calowe felgi w trzech innych wersjach; na zimę dostępne są felgi 17 i 18-calowe. Wskaźnik ciśnienia opon to standard.
Hamulce nowego Audi S3 można precyzyjnie dostosować. Wszystkie tarcze są wentylowane wewnętrznie i mają średnicę 340 milimetrów (13,39 in). Zaciski hamulcowe są pomalowane na czarno i mają oznaczenie S3. Dostępne są również w kolorze czerwonym.
Nowy elektryczny hamulec postojowy, którym kierowca steruje za pomocą przycisku, jest zintegrowany z systemem hamulcowym tylnej osi. Elektroniczna kontrola stabilności ESC osiągnęła nowy poziom rozwoju i działa niezwykle czule. W przypadku zderzenia standardowy system wspomagania hamowania w przypadku wtórnego zderzenia zapobiega niekontrolowanemu poruszaniu się nowego S3.
Dynamika jazdy w zasięgu jednego przycisku: Audi drive select
System dynamiki jazdy Audi drive select obejmuje charakterystyki elektronicznego pedału gazu, wspomagania kierownicy i punktów zmiany biegów opcjonalnego S tronic.
Kierowca decyduje za pomocą naciśnięcia przycisku, czy te systemy mają działać w trybie komfortowym, automatycznym, dynamicznym, efektywnym czy indywidualnym. W trybie indywidualnym (dostępnym w MMI radio lub wyżej) kierowcy mogą stworzyć własny preferowany profil w określonych granicach. W trybie efektywności systemy są optymalizowane pod kątem oszczędności paliwa, w tym opcjonalny komfortowy system klimatyzacji automatycznej, kontrola tempomatu lub adaptacyjny tempomat i adaptacyjne oświetlenie.
Kolejnym opcjonalnym modułem zintegrowanym z Audi drive select jest elektromagnetyczny system kontroli amortyzatorów Audi magnetic ride. Tłoki amortyzatorów zawierają syntetyczny olej węglowy z mikroskopijnie małymi cząstkami magnetycznymi. Gdy cewka stosuje napięcie, cząstki układają się prostopadle do kierunku przepływu oleju, utrudniając jego przepływ przez kanały w tłokach.
Moduł sterujący systemu na bieżąco analizuje stan drogi i styl jazdy, dostosowując siły tłumienia w milisekundach. Kierowca ma możliwość przełączania tych systemów między trzema różnymi trybami. W trybie automatycznym nowe S3 porusza się gładko, a w trybie komfortowym stosunkowo łagodnie. Z drugiej strony, w trybie sport, trzyma się blisko drogi – polecenia kierownicze są realizowane jeszcze bardziej spontanicznie, a ruchy boczne są minimalizowane.
Nadwozie
Jednym z kluczowych obszarów wiedzy Audi jest inżynieria lekka. Wraz z napędem quattro nowe S3 waży zaledwie 1 395 kilogramów (3 075,45 lb). W porównaniu do poprzedniego modelu masa własna spadła o 60 kilogramów (132,28 lb); dotyczące tego odwrócenia spirali wagi nadwozie odpowiada za 28 kilogramów (61,73 lb).
W komorze pasażerskiej nowego Audi S3 elementy ze stali gorącowalcowanej tworzą mocny kompozyt; swoją ekstremalną wytrzymałość na rozciąganie i towarzyszącą jej niską masę zawdzięczają drastycznemu wzrostowi temperatury podczas formowania. Stanowią 26 procent nadwozia. Dopasowany element walcowany łączy podłogę z tyłem samochodu. Przednie błotniki i pokrywa silnika wykonane są z aluminium.
Części aluminiowe są poddawane bardzo wymagającej obróbce – w tym Audi korzysta z wiedzy zdobytej przez lata w inżynierii lekkiej. Całe nadwozie nowego S3 charakteryzuje się precyzją, która wyróżnia markę we wszystkich obszarach. Pomiędzy ścianami bocznymi a dachem, wykonanym ze stali, zgrzewany jest zespół plazmowy. Dopuszczalna tolerancja wynosi zaledwie kilka dziesiątych milimetra – spoiny tworzą praktycznie niewidoczny zero-złącz.
Nadwozie nowego Audi S3 ma również inne mocne strony. Osiąga bardzo dobre parametry sztywności statycznej i dynamicznej – w ten sposób tworzy fundament dla wysokiego poziomu precyzji w produkcji oraz komfortowego poziomu hałasu w kabinie. Standardowa szyba dźwiękochłonna oraz wiele innych rozwiązań redukują hałas wewnątrz.
Bezpieczeństwo zderzeniowe nowego Audi S3 nie ma sobie równych. W odniesieniu do aerodynamiki i akustyki aerodynamicznej współdziała wiele szczegółowych rozwiązań. Podwozie jest w większości przykryte, a komora silnika jest zoptymalizowana pod kątem niskiego oporu przepływu. Nowe Audi S3 ma długość 4 254 milimetry (167,48 in), szerokość 1 777 milimetrów (69,96 in) i wysokość 1 401 milimetrów (55,16 in). Oś rozstawu kół wynosi 2 596 milimetrów (102,20 in), o 18 milimetrów (0,71 in) więcej niż w poprzedniku.
Design zewnętrzny
Dzięki swojemu nadwoziu w stylu coupé, trzydrzwiowy pojazd robi aerodynamiczne wrażenie na drodze. Każdy pojedynczy element designu robi precyzyjne i mocne wrażenie na obserwatorach. Niska pokrywa silnika, charakterystyczna linia tornada pod oknami i mocno opadające słupki C wizualnie wydłużają nadwozie.
Nowe Audi S3 wykorzystuje charakterystyczną kratkę chłodnicy w stylu S. Wstawka ma matowy kolor Platinum Gray, a ramka jest chromowana. Na przeprojektowanym zderzaku krawędzie otaczające duże wloty powietrza, natomiast podwójne żebra w stylu aluminium nadają strukturę czarnym, diamentowym wstawkom.
Standardowe reflektory są wyposażone w technologię Xenon plus. Na górnych i wewnętrznych krawędziach LED dzienne światło tworzy smukły, wizualnie jednolity kontur światła przypominający brwi. Oprócz adaptacyjnego światła, które doskonale oświetla drogę, są również dostępne. Klienci S3 mogą zamówić je również z przesuwną kontrolą zasięgu reflektorów.
Dzięki opcjonalnym reflektorom LED Audi wyposaża kompakty w technologię premium. Luksusowe reflektory łączą wiele funkcji – krótkie, długie, dzienne światło, migacz, światło do jazdy we mgle i światło autostradowe. Rozkład światła dostosowuje się do prędkości, z jaką porusza się pojazd, w połączeniu z opcjonalnym MMI Navigation plus jest dostępne również specjalne światło na skrzyżowaniu.
Design reflektorów LED jest tak fascynujący, jak ich technologia. Dziewięć wydajnych chipów LED w dwóch reflektorach generuje światło mijania, podczas gdy światło drogowe wykorzystuje dziesięć wydajnych LED-ów, aby emitować światło przez aluminiowe otwory. Światło mijania i światło do jazdy we mgle znajdują się w osobnym module; dzienne światło i migacz, generowane przez przewodnik świetlny, tworzą smukły kontur biegnący wzdłuż górnej sekcji obudowy. Skrzydło nadaje strukturę wnętrzu reflektorów.
Osłony lusterek w stylu aluminium i specjalne listwy progowe podkreślają boczny widok nowego Audi S3. Długi spojler dachowy jest pomalowany w kolorze nadwozia, a małe boczne wstawki są w kolorze jasnym czarnym.
Audi oferuje wybór 12 kolorów nadwozia. Kolory stałe to Ibis White, Brilliant Red i Brilliant Black. Odcienie metaliczne noszą nazwy Beluga Brown, Ice Silver, Glacier White, Monsoon Gray i Scuba Bleu. Kolory Misano Red i Phantom Black mają perłowy efekt. Kolory efektu kryształowego Estoril Blue i Panther Black są ekskluzywne dla nowego S3. W programie Audi exclusive klienci mogą wybrać swoje osobiste ulubione kolory.
Tylny zderzak również został przeprojektowany. Dyfuzor w kolorze Platinum Gray, oddzielony od niego przez podwójny pasek w kolorze aluminium, mieszczący cztery owalne końcówki układu wydechowego, które mają chromowane końcówki. W większości tylne światła wykorzystują technologię LED. Ostatnie światło, generowane przez przewodnik świetlny, wygląda jak płaska łuk.
Wnętrze
Przestronne wnętrze nowego Audi S3 kontynuuje dynamikę zewnętrznego designu. Oddzielny łuk okala niską, smukłą deskę rozdzielczą, która wydaje się unosić nad konsolą centralną. Okrągłe wentylatory i panel sterowania klimatyzacją są wizualnymi i dotykowymi akcentami. Jak w każdym Audi, ich obsługa jest intuicyjna, a jakość jest na najwyższym poziomie. Bagażnik ma pojemność podstawową 325 litrów (11,48 cu ft), którą można zwiększyć do 1 060 litrów (37,43 cu ft) poprzez złożenie dzielonych oparć tylnej kanapy.
Sportowy charakter premium kompaktowego samochodu jest widoczny w wielu detalach. Tarcze wskaźników mają charakterystyczny dla S design, z szarym kolorem tarcz, a cyfry i wskazówki są białe. Obrotomierz posiada logo S3 o efektach 3D i wskaźnik ciśnienia w oponach. Kolorowy system informacji dla kierowcy z rekomendacją odpoczynku to standard; wysuwany monitor pokładowy o grubości 11 mm (0,43 in) (standardowe w MMI radio i wyżej) uruchamia się, aby wyświetlić specjalny ekran S3 podczas włączania zapłonu. Skórzana sportowa kierownica z emblematem S3 to również standard wyposażenia, a na życzenie Audi może dostarczyć dwie wielofunkcyjne skórzane sportowe kierownice, obie z płaskim dolnym kołem. Wraz z opcjonalnym S tronic, koło to ma aluminiowe przełączniki. Inne cechy charakterystyczne S to czerwona obręcz na przycisku uruchamiania i pedały wykonane ze szczotkowanej stali nierdzewnej.
Fotele sportowe zostały specjalnie zaprojektowane. Siedziska można wydłużać, a podłokietniki mają logo S3. Kąt i długość centralnego podłokietnika można regulować, co poprawia komfort.
Dostępne są trzy wersje tapicerki. W pierwszej, duże boczne poduszki są pokryte skórą Pearl Nappa, a centralne sekcje siedzeń pokryte są tkaniną. Druga składa się z kombinacji perforowanej Alcantary i skóry Pearl Nappa; trzecia łączy Velvet i Fine Nappa. Audi oferuje również opcjonalne fotele sportowe S z zintegrowanymi zagłówkami i diamentowym pikowaniem. Wszystkie wersje mogą być połączone z ogrzewaniem siedzeń.
Wnętrze nowego Audi S3, w tym podsufitka, wykończone jest na czarno. Dekoracyjne wykończenia w matowym szczotkowanym aluminium lub czerni nadają wyrafinowane akcenty. Szczególnie ekskluzywna wersja: dwukolorowa selekcja designu Audi w kolorze czarnym/kolorze korso czerwonym. Linia Audi exclusive oferuje również szereg innych specjalnych finez.
Wyposażenie
Nowe Audi S3 trafi do dealerów w połowie 2013 roku. Cena podstawowa w Niemczech wyniesie 38 900 euro lub 40 800 euro w wersji z sześciobiegową skrzynią S tronic.
Standardowe wyposażenie nowego górnego modelu w serii A3 jest naprawdę zaskakujące. Oprócz specjalnych modyfikacji dotyczących nadwozia, wnętrza, napędu, przekazywania mocy i podwozia, obejmuje reflektory Xenon plus z LED-ami do jazdy dziennej, komfortowy automatyczny system klimatyzacji z dwustrefowym ustawieniem, pakiet schowka i system alarmowy.
Oferta sportowych i komfortowych dodatków jest unikalna w tej klasie. Wśród innych, spektrum obejmuje adaptacyjne światło dla reflektorów Xenon plus, z kontrolą zasięgu reflektorów, reflektory LED, pakiet oświetleniowy, komfortowy kluczyk, panoramiczny szklany dach oraz przyciemnione boczne i tylne okna.
Na życzenie Audi może wyposażyć nowe S3 w systemy informacji dla kierowcy, które obejmują wszystkie nowoczesne technologie dostępne w serii. Głównym modułem jest adaptacyjny tempomat, który zapewnia mfdd dla samochodu przyłączony do systemu bezpieczeństwa Audi pre sense front przy prędkości poniżej 30 km/h (18,64 mpg). Następnie mamy Audi pre sense basic, Audi side assist, Audi active lane assist i system rozpoznawania znaków drogowych oparty na kamerze, a ofertę kończy asystent parkowania, który prowadzi kierowcę podczas parkowania lub wyjazdu z parkingu.
Pakiet infotainment oparty jest na modularnym systemie, w którym na czołowej pozycji znajduje się MMI Navigation plus z MMI touch. System wysokiej klasy przyciąga wzrok 11 mm cienkim, elektrycznie wysuwanym wyświetlaczem LCD o przekątnej 7 cali i nowym koncepcie użytkownika, który przekształca MMI touch w Touchwheel za pomocą pokrętła obrotowego. Pakiet uzupełnia potężna zintegrowana funkcja sterowania głosowego.
Audi Phone Box to kolejna opcja, która łączy telefon mobilny z samochodem w wygodny sposób, poprawiając odbiór sygnału telefonicznego. System audio Bang & Olufsen zapewnia wyrafinowaną jakość dźwięku. Dyskretne lampy LED podkreślają głośniki w drzwiach.
Audi connect
Termin Audi connect obejmuje wszystkie technologie, które łączą kierowcę Audi z samochodem, Internetem, infrastrukturą oraz innymi pojazdami. Audi connect stanowi podstawowy komponent sprzętowy, który jest rozszerzeniem MMI Navigation plus o moduł UMTS.
Audi connect łączy samochód z Internetem. Poprzez wbudowany hotspot WLAN pasażerowie mogą swobodnie surfować i wysyłać maile, używając nawet ośmiu różnych urządzeń mobilnych. System dostarcza do samochodu usługi internetowe dostosowane do potrzeb kierowcy – od nawigacji z obrazami Google Earth i Google Maps Street View po Webradio Audi music stream oraz informacje o ruchu drogowym. Ponadto Audi connect pobiera informacje o lotach i pociągach, a także aktualne ceny paliw. Usługa City Events oferuje informacje o aktualnych wydarzeniach.
Dostęp do Facebooka, Twittera i wiadomości online, a także usług związanych z miejscem nawigacyjnym, a także źródła obrazów dla nowej nawigacji Picturebook można skonfigurować za pomocą aktywnego konta myAudi powiązanego z pojazdem, co pozwala kierowcy dostosować je do osobistych potrzeb. Usługa e-mailowa przekazuje przychodzące wiadomości z telefonu komórkowego do pojazdu za pomocą sygnału głosowego. W przypadku Facebooka i Twittera dostępna jest funkcja tekstowa, umożliwiająca przesyłanie predefiniowanych modułów tekstowych w połączeniu z danymi takimi jak aktualna lokalizacja, jeśli to konieczne.