AUDI S3 2016-Present

W kwietniu 2016 roku Audi zaprezentowało odświeżoną linię modeli A3, a wraz z nią niemiecki producent samochodów zaktualizował również model S3.

Od samego początku był to jeden z najgorętszych hot-hatchy na rynku i oferował napęd na wszystkie koła. Z biegiem czasu, podczas gdy gama modelu A3 rozwijała się, S3 był nieustannie udoskonalany. Trzecia generacja modelu A3 została odświeżona w 2016 roku, czyli dwie dekady po premierze pierwszej generacji.

S3 był dostępny w czterech wersjach nadwozia: hatchback z 3 lub 5 drzwiami, cabriolet oraz sedan. Wprowadzono nowy przód, z wyższym grillem w stylu single-frame między standardowymi reflektorami LED. Po bokach znajdowały się dwa wloty powietrza, które służyły do chłodzenia hamulców, i nie były to tylko elementy ozdobne. S3 eksponowało logo S na zaciskach hamulcowych przez 18-calowe felgi aluminiowe o unikalnym designie. Na górze klapy bagażnika (w wersjach hatchback) umieszczono dyskretny spojler, a pod zderzakiem znajdowały się cztery, mniej dyskretne, wydechy.

W środku S3 miało logo S na kierownicy o płaskim spodzie, progach drzwi, fotelach oraz gałce zmiany biegów. Dwa kubełkowe fotele z przodu zapewniały dobre wsparcie w zakrętach. W zależności od opcji, deska rozdzielcza mogła być wyposażona w cyfrowy wyświetlacz Audi Virtual Cockpit. Standardowo zamontowano jednostkę multimedialną MMI (Multi Media Interface).

Pomimo braku skarg na silnik o mocy 300 KM z poprzednika, model S3 z 2016 roku oferował o 10 KM więcej. W standardzie był połączony z 6-biegową skrzynią manualną dla wersji z 3 drzwiami. Na wybranych rynkach, takich jak Wielka Brytania, wersja 5-drzwiowa i sedan były wyposażone w 7-biegową automatyczną skrzynię S-Tronic (z podwójnym sprzęgłem).

Udany model Audi jest teraz jeszcze bardziej atrakcyjny: Audi A3 zbliża się do startu z nowymi systemami wspomagania kierowcy oraz silnikami, a także z nowo zaprojektowanymi reflektorami i światłami tylnymi. Na pokładzie zagościł również innowacyjny system obsługi i wyświetlania, Audi virtual cockpit. Nowe A3 dostępne jest w wersji trzydrzwiowej oraz jako Sportback, sedan i kabriolet. Sportowa wersja Audi S3 przynosi liczne innowacje i jeszcze bardziej podnosi swoje dynamiczne możliwości. Seria A3 oferuje najszerszą gamę układów napędowych w segmencie kompaktowym z Audi A3 Sportback e-tron oraz Audi A3 Sportback g-tron.

Systemy wspomagania kierowcy z dużej kategorii Audi

Dzięki licznym systemom wspomagania kierowcy, nowe Audi A3 znów podnosi poprzeczkę w premium segmencie kompaktowym. Dalsze udoskonalone systemy Audi active lane assist oraz Audi pre sense front, w tym predykcyjna ochrona pieszych, sprawiają, że jazda po mieście i na wsi jest jeszcze bezpieczniejsza.

Nowością w segmencie jest asystent korkowy, który współpracuje z adaptacyjnym tempomatem Audi (ACC) oraz funkcją Stop&Go. Opcjonalny system utrzymuje samochód w bezpiecznej odległości od pojazdu z przodu, a w połączeniu z S tronic automatycznie uruchamia pojazd po krótkim postoju. W trudnym ruchu do 65 km/h (40,4 mph) asystent korkowy nawet na chwilę przejmuje kierowanie na dobrze utwardzonych drogach. Inną nowością w rodzinie A3 jest opcjonalny Emergency Assist. System ten rozpoczyna hamowanie, aby zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu, jeśli pomimo ostrzeżeń nie zarejestrowano aktywności kierowcy. Nowy asystent przyczepności wstecznej ostrzega kierowcę o ruchu poprzecznym podczas wolnego wycofywania się z prostopadłego miejsca parkingowego.

Obsługa i wyświetlacze, infotainment oraz Audi connect

Najważniejszym elementem wnętrza nowego Audi A3 jest Audi virtual cockpit. Ten innowacyjny system obsługi jest dostępny po raz pierwszy w klasie kompaktowej. Audi virtual cockpit wyświetla najważniejsze informacje związane z prowadzeniem w wysokiej rozdzielczości na 12,3-calowym ekranie TFT. Kierowca może przełączać się między dwoma widokami, naciskając przycisk „Widok” na wielofunkcyjnym kierownicy. W trybie klasycznym wskaźniki są tak duże jak zwykłe analogowe wyświetlacze.

W trybie infotainment dominuje centralne okno, które daje więcej miejsca na mapę nawigacyjną lub wyświetla listy telefoniczne, radiowe i audio. Obrotomierz i prędkościomierz wyglądają jak małe okrągłe zegary.

Struktura menu w systemie MMI została przeprojektowana. Obsługa z niskimi hierarchiami bazuje na smartfonach. Głównym elementem terminala MMI jest okrągłe pokrętło/ przycisk, którego pierścień jest podświetlany na biało w wersji najwyższej. Na jego powierzchni znajduje się wrażliwy na dotyk panel do wpisywania znaków oraz do gestów wielopalcowych, co pozwala kierowcy powiększać mapę. Powyżej i obok pokrętła/ przycisku znajdują się przełączniki i przyciski, za pomocą których kierowca może nawigować po nowo zaprojektowanej strukturze menu. Udoskonalone sterowanie głosowe dla nawigacji, radia, mediów i telefonu rozumie teraz także wiele fraz z codziennego języka.

W infotainment nowe Audi A3 znów wyznacza nowe standardy. MMI radio plus z elektrycznie wysuwanym 7-calowym monitorem jest standardowym wyposażeniem. Opcjonalnie dostępne MMI navigation i MMI navigation plus z MMI touch w połączeniu z modułem Audi connect wprowadzają wiele funkcji online do samochodu. Należą do nich na przykład nawigacja z Google Earth i Google Street View oraz informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, a także praktyczne informacje o parkowaniu, kierunkach, wiadomościach lub pogodzie. Informacje są przesyłane za pomocą superszybkiego standardu LTE. Wymagana stawka za pakiet danych jest zawarta dzięki zainstalowanej w samochodzie karcie SIM Audi connect. Klient otrzymuje tę wbudowaną kartę SIM (eSIM) w połączeniu z Audi connect w Europie. Umożliwia ona roaming w większości europejskich krajów. Niezależnie od zintegrowanych usług Audi connect, pakiety danych do indywidualnego użytku internetowego mogą być również zamawiane przez hotspot Wi-Fi.

Darmowa aplikacja Audi MMI connect umożliwia korzystanie z innych usług, takich jak przesyłanie strumieniowe mediów online i przenoszenie kalendarza ze smartfona do MMI. A3 e-tron oferuje również usługi do programowania czasu ładowania i czasu wyjazdu oraz dla klimatyzacji.

Telefony komórkowe z systemami operacyjnymi iOS i Android są łączone z samochodem poprzez interfejs Audi smartphone. Audi phone box w centralnej konsoli wykorzystuje złącze bliskiego zasięgu do bezprzewodowego połączenia smartfonów z anteną pojazdu i umożliwia indukcyjne ładowanie.

Nowo zaprojektowane linie wyposażeniowe

Mimo że wymiary nie uległy znaczącym zmianom – długość wynosząca 4,24 metra (13,91 stopy) przy rozstawie osi wynoszącym 2,60 metra (8,53 stopy) – nowe Audi A3 wydaje się jeszcze bardziej sportowe i ekspresyjne niż kiedykolwiek. Jego kratka Singleframe ma ostrzejsze kontury i jest szersza. Reflektory są bardziej płaskie, z wyraźnymi zewnętrznymi konturami.

Tył podkreśla szerokość nowego A3 – z poziomymi podświetlanymi grafikami świateł tylnych i krawędzią oddzielającą nad redesigned dyfuzor. Paleta kolorów została rozszerzona. Dostępnych jest dwanaście kolorów lakierów, w tym pięć nowych kolorów: Ara niebieski, Cosmic niebieski, Nano szary, Tango czerwony i Vegas żółty. Lakier efekt perłowy Daytona szary zarezerwowany jest dla pakietu zewnętrznego S line.

Nowością w A3 są modułowo zaprojektowane linie wyposażeniowe. Dają one klientowi jeszcze większą swobodę wyboru, a po raz pierwszy wpływają również na detale zewnętrzne. Oprócz modeli podstawowych, w przyszłości przewiduje się dwie linie: sportową i designerską, z ich opcjonalnymi pakietami sportowymi S line oraz liniami wyposażeniowymi w wyborze designu.

Znacząco zaktualizowana: gama silników

Gama silników dla Audi A3 składa się z sześciu silników (trzy benzynowe i trzy diesle). Ich moc waha się od 81 kW (110 KM) do 140 kW (190 KM). Wszystkie modele A3 spełniają normę EU6.

Z silnikiem 1.0 TFSI, Audi po raz pierwszy oferuje model z silnikiem trzycylindrowym w serii Audi A3. Kompaktowy silnik ma moc 85 kW (115 KM) i generuje moment obrotowy 200 Nm (147,5 lb-ft) w zakresie od 2 000 do 3 500 obrotów na minutę. Nowy silnik benzynowy w podstawowej wersji jest wydajny, nie rezygnując jednak z przyjemności z jazdy.

Silnik 1.4 TFSI COD ultra wykorzystuje technologię cylinder-on-demand, wyłączając dwa cylindry, gdy odpowiadająca moc nie jest wymagana. Silnik o pojemności 1 395 ccm generuje moc 110 kW (150 KM) i rozwija moment obrotowy 250 Nm (184,4 lb-ft).

Technologiczną perełką jest całkowicie nowy silnik 2.0 TFSI z innowacyjnym procesem spalania. Z pojemności 1 984 ccm generuje 140 kW (190 KM), dostarczając moment obrotowy 320 Nm (236,0 lb-ft) w zakresie od 1 500 do 4 200 obrotów na minutę.

Audi oferuje silnik czterocylindrowy TDI o pojemności 1 968 ccm w dwóch wersjach mocy w nowym A3. 2.0 TDI dostępny jest opcjonalnie z mocą 110 kW (150 KM) i momentem 340 Nm (250,8 lb-ft) przy 1 750 do 3 000 obrotów na minutę – i wkrótce będzie dostępny z mocą 135 kW (184 KM) i momentem 380 Nm (280,3 lb-ft) przy 1 750 do 3 000 obrotów na minutę.

Nowym silnikiem bazowym diesla jest 1.6 TDI o mocy 81 kW (110 KM). Jest dostępny w połączeniu z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub skrzynią automatyczną S tronic z siedmioma biegami.

Silniki 2.0 TFSI wspierane są przez całkowicie nowo opracowaną skrzynię biegów S tronic o siedmiu biegach z mokrym sprzęgłem. Zastępuje ona poprzednią sześciobiegową skrzynię biegów z suchym sprzęgłem. Nowe Audi A3 standardowo przekazuje moc silnika na przednie koła. Dla wersji z silnikiem benzynowym dostępny jest napęd quattro dla 2.0 TFSI o mocy 140 kW (190 KM).

Zawieszenie nowego Audi A3 imponuje zbalansowanym i sportowym strojem. W przypadku opcjonalnego sportowego zawieszenia nadwozie znajduje się 15 milimetrów (0,6 cala) niżej, a 25 milimetrów (1,0 cala) niżej w przypadku zawieszenia S line sport. Elektryczne wspomaganie kierownicy działa precyzyjnie i efektywnie. Na życzenie Audi oferuje również elektryczny system kierowniczy progresywny dla wielu modeli, który jest standardem w serii Audi S3.

Nowe Audi A3 standardowo montowane jest na 16-calowych kołach, z opcjonalnymi 17-calowymi kołami dostępnymi w liniach wyposażeniowych design i sport. Szeroki wybór opcji z 17-, 18- i 19-calowymi kołami obejmuje nowe wzory. Linia opon została również zaktualizowana i oferuje teraz ulepszone osiągi z zoptymalizowanym oporem toczenia.

Po raz pierwszy w segmencie: reflektory Matrix LED

Reflektory Audi A3 zapewniają charakterystyczny i nowy wygląd dzięki ich ząbkowanym dolnym krawędziom. Standardowo montowane są jednostki Xenon plus; jako opcje Audi oferuje reflektory LED oraz po raz pierwszy również reflektory matrix LED.

Konsekwentne projektowanie lekkiej konstrukcji pozwoliło na obniżenie masy własnej Audi A3 z silnikiem 1.0 TFSI do zaledwie 1 150 kg (2 535,3 lb) – najlżejszego w swojej klasie. Karoseria nowego Audi A3 jest w dużym stopniu odporna na wypadki i sztywna. Standardowo montowane są również dźwiękochłonne przednie szyby.

Wnętrze zapewnia typową dla Audi jakość premium. Nowo zaprojektowana trójramienna kierownica jest dostępna z opcjonalnym podgrzewaniem. Dla większego komfortu podczas długich podróży, Audi oferuje w nowym A3 fotel kierowcy z funkcją masażu.

Podróżując w sposób zrównoważony: nowe Audi A3 Sportback e-tron

Wersja hybrydowa plug-in, Audi A3 Sportback e-tron, łączy silnik 1.4 TFSI o mocy 110 kW (150 KM) i moment obrotowy 250 Nm (184,4 lb-ft) z silnikiem elektrycznym generującym moc 75 kW i moment 330 Nm (243,4 lb-ft). Łączna moc 150 kW (204 KM) zapewnia sportowe osiągi.

Pełne naładowanie akumulatora litowo-jonowego (8,8 kWh) z 380-woltowego zasilania trójfazowego zajmuje nieco ponad dwie godziny.

Nowe Audi A3 Sportback g-tron

Audi oferuje kolejną alternatywę napędu z A3 Sportback g-tron: pięciodrzwiowy model kompaktowy może wykorzystywać paliwo produkowane klimatycznie neutralnie, Audi e-gas, oprócz gazu ziemnego opartego na paliwach kopalnych.

Wyposażony w silnik 1.4 TFSI o mocy 81 kW (110 KM), A3 Sportback g-tron ustala standardy w zakresie wydajności i ekonomii. Koszty paliwa dla klienta wynoszą około 4 euro na 100 kilometrów (62,1 mi). Dzięki konfiguracji silnika czterocylindrowego do paliw bivalentnych zasięg przekracza 400 km (248,5 mi) w NEDC przy zasilaniu gazem ziemnym. Przy zasilaniu benzyną zasięg jazdy wydłuża się o dodatkowe 900 km (559,2 mi).

Większa moc: nowe Audi S3

7 kW (10 KM) to więcej mocy i, w połączeniu z S tronic, moment obrotowy wyższy o 20 Nm (14,8 lb-ft) – Audi dokonało postępu z Audi S3. Ponadto inżynierowie Audi zintegrowali specyficzne dla S3 sterowanie dla elektronicznej kontroli stabilności (ESC) oraz wielopłytkowego sprzęgła. Wynik: jeszcze większa dynamika jazdy, przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo.

Silnik 2.0 TFSI teraz generuje 228 kW (310 KM) i z S tronic dostarcza 400 Nm (295,0 lb-ft) w szerokim zakresie od 2 000 do 5 400 obrotów na minutę. Audi S3 Sportback, Audi S3 Sedan i Audi S3 Cabriolet również korzystają z bogatego nowego wyposażenia.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.