Audi wprowadziło odświeżenie modelu A3 w 2016 roku, a razem z całą gamą, poprawiło również S3.
Rynek samochodów kabrioletów nie był duży w 2016 roku, ale miał kluczowe znaczenie dla wizerunku marki, a Audi o tym wiedziało. W obliczu kryzysu związanego z Dieselgate, firma starała się pokazać swoją lepszą stronę, oferując sportowe pojazdy, które mogłyby przyciągnąć więcej klientów i odwrócić ich uwagę od skandalu. S3 Cabriolet był mądrym sposobem na to: zapewniał dobry wizerunek, dużą moc i premium odczucie.
Audi wprowadziło nowe reflektory z LED-owymi światłami do jazdy dziennej wbudowanymi w lampy MATRIX-LED w wersji po liftingu. Ich ostry design z kanciastymi liniami wyróżniał się po bokach masywnej, pojedynczej kratki. Jak w każdym modelu S, S3 Cabriolet posiadał srebrne słupki A i osłony lusterek drzwiowych. Z tyłu, podwójne, podwójne wydechy z owalnymi końcówkami potwierdzały specjalny status auta. Producent zainstalował standardowe 18-calowe koła ze stopów lekkich, z opcją 19-calowych.
Wnętrze S3 Cabriolet miało 2+2, z ograniczoną przestrzenią na nogi dla pasażerów z tyłu ze względu na rozstaw osi wynoszący 2,6 m (102,2″). Kierownica z płaskim dnem ozdobiona była czerwonym i szarym logo S. Przednie sportowe fotele kubełkowe z wysokimi bocznymi podpórkami były skórzane w standardzie, z opcją ogrzewania i wentylacji. Audi zainstalowało nową jednostkę infotainment z 7-calowym ekranem, który wysuwał się z deski rozdzielczej.
Audi zamontowało ten sam 2,0-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy, co w pozostałych modelach S3 pod maską. Zapewniał on dużą moc dla kompaktowego kabrioletu, a jego napęd na cztery koła był standardowo montowany.
Udany model Audi stał się jeszcze bardziej atrakcyjny: Audi A3 zbliża się do startu z nowymi systemami wspomagania kierowcy oraz silnikami, a także nowo zaprojektowanymi reflektorami i tylnymi światłami. Nowością na pokładzie jest innowacyjny koncept obsługi i wyświetlacza – Audi virtual cockpit. Nowe A3 dostępne jest w wersji trzydrzwiowej oraz jako Sportback, sedan i cabriolet. Sportowa wersja Audi S3 wprowadza liczne innowacje i jeszcze bardziej zwiększa swoje dynamiczne możliwości. Seria A3 oferuje najszerszą gamę systemów napędu w segmencie kompaktów, w tym Audi A3 Sportback e-tron oraz Audi A3 Sportback g-tron.
Systemy wspomagania kierowcy z segmentu Audi klasy premium
Dzięki licznym systemom wspomagania kierowcy nowe Audi A3 ponownie podnosi poprzeczkę w segmencie premium kompaktów. Dalsze rozwinięcia systemu Audi active lane assist oraz Audi pre sense front, w tym przewidywającą ochronę pieszych, sprawiają, że jazda po mieście i na wsi staje się jeszcze bezpieczniejsza.
Nowością w tym segmencie jest asystent w korkach, który współpracuje z adaptacyjnym tempomatem Audi (ACC) oraz funkcją Stop&Go. Opcjonalny system utrzymuje bezpieczną odległość od pojazdu z przodu, a w połączeniu z S tronic, automatycznie uruchamia pojazd ponownie po krótkim postoju. W przypadku wolno poruszającego się ruchu do 65 km/h (40,4 mph) asystent w korkach nawet na krótko przejmuje kierowanie na dobrze utwardzonych drogach. Kolejną nowością w rodzinie A3 jest opcjonalny Emergency Assist. System ten inicjuje hamowanie do bezpiecznego zatrzymania, jeśli mimo ostrzeżeń nie wykryje aktywności kierowcy. Nowy asystent do wykrywania pojazdów z tyłu ostrzega kierowcę o ruchu poprzecznym podczas powolnego wycofywania z prostopadłego miejsca parkingowego, na przykład.
Kontrola i wyświetlacze, infotainment i Audi connect
Najważniejszym elementem wnętrza nowego Audi A3 jest Audi virtual cockpit. Ten innowacyjny koncept obsługi po raz pierwszy dostępny jest w klasie kompaktowej. Audi virtual cockpit wyświetla najważniejsze informacje istotne dla jazdy w wysokiej rozdzielczości na 12,3-calowym ekranie TFT. Kierowca może przełączać się między dwoma widokami, naciskając przycisk „Widok” na wielofunkcyjnej kierownicy. W trybie klasycznym, przyrządy są wyświetlane w takiej samej wielkości, jak tradycyjne wskaźniki analogowe.
W trybie infotainment dominuje centralne okno, które zapewnia więcej miejsca dla mapy nawigacyjnej lub wyświetla listy dla telefonu, radia i audio. Obrotomierz oraz prędkościomierz pojawiają się w formie małych okrągłych zegarów.
Struktura menu w systemie MMI została zaprojektowana na nowo. Obsługa z płaskimi hierarchiami opiera się na smartfonach. Centralnym elementem terminala MMI jest okrągły kontroler obrotowy/przycisk, którego pierścień w najwyższej wersji podświetlany jest na biało. Na powierzchni znajduje się dotykowy panel do wprowadzania znaków i do gestów wielopalcowych, co pozwala kierowcy na powiększanie mapy. Nad i obok kontrolera obrotowego/przycisku znajdują się przełączniki i przyciski, za pomocą których kierowca może nawigować przez nowo zaprojektowaną strukturę menu. Ulepszona kontrola głosowa dla nawigacji, radia, mediów i telefonu rozumie teraz również wiele zwrotów z codziennego języka.
W infotainment nowe Audi A3 ponownie ustanawia nowe standardy. MMI radio plus z elektrycznie wysuwanym monitorem o przekątnej 7 cali to wyposażenie standardowe. Opcjonalnie dostępne są MMI Navigation i MMI Navigation Plus z MMI touch, w połączeniu z modułem Audi connect, które wprowadzają wiele funkcji online do samochodu. Wśród nich znajduje się nawigacja z Google Earth i Google Street View, informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym oraz praktyczne informacje o parkowaniu, celach, nowościach lub pogodzie. Informacje są przesyłane za pośrednictwem superszybkiego standardu LTE. Wymagana sieć bezprzewodowa jest zawarta dzięki zainstalowanej w pojeździe karcie SIM Audi connect. Klient otrzymuje tę osadzoną kartę SIM (eSIM) w połączeniu z Audi connect w Europie. Umożliwia ona roaming w większości krajów europejskich. Niezależnie od zintegrowanych usług Audi connect, można również wykupić pakiety danych do indywidualnego korzystania z internetu za pośrednictwem hotspotu Wi-Fi.
Bezpłatna aplikacja Audi MMI connect umożliwia dostęp do innych usług, takich jak strumieniowe przesyłanie mediów online oraz przenoszenie kalendarza ze smartfona do MMI. A3 e-tron oferuje również usługi do programowania ładowania i czasu wyjazdu oraz do klimatyzacji.
Telefony z systemem iOS i Android łączą się z samochodem za pośrednictwem interfejsu Audi smartphone. Audi phone box w centralnej konsoli wykorzystuje sprzężenie bliskiego zasięgu do bezprzewodowego połączenia smartfonów z anteną pojazdu, co umożliwia indukcyjne ładowanie.
Nowo zaprojektowane linie wyposażenia
Choć wymiary niemal się nie zmieniły – długość wynosi 4,24 metra (13,91 stopy) przy rozstawie osi 2,60 metra (8,53 stopy) – nowe Audi A3 wydaje się jeszcze sportowe i wyraziste niż kiedykolwiek. Jego kratka Singleframe ma ostrzejsze kontury i jest szersza. Reflektory są bardziej płaskie, z charakterystycznymi zewnętrznymi konturami.
Tył podkreśla szerokość nowego A3 – z poziomym podświetleniem tylnych świateł i krawędzią rozdzielającą powyżej nowo zaprojektowanego dyfuzora. Paleta kolorów została rozszerzona. Do wyboru jest dwanaście kolorów lakieru, w tym pięć nowych kolorów: Ara blue, Cosmic blue, Nano gray, Tango red oraz Vegas yellow. Lakier Daytona gray pearl effect zarezerwowany jest dla pakietu zewnętrznego S line.
Nowością w A3 są modułowo zaprojektowane linie wyposażenia. Dają one klientowi jeszcze większą swobodę wyboru, a po raz pierwszy wpływają również na szczegóły zewnętrzne. Oprócz modeli podstawowych, w przyszłości dostępne będą dwie linie sport i design, z opcjonalnym pakietem sportowym S line i linią wyposażenia design selection.
Rozbudowana gama silników
Gama silników dla Audi A3 obejmuje sześć jednostek (trzy benzynowe i trzy diesla). Ich moc wynosi od 81 kW (110 KM) do 140 kW (190 KM). Wszystkie modele A3 spełniają normę EU6.
Z silnikiem 1.0 TFSI Audi oferuje po raz pierwszy trzylitrowy model w serii Audi A3. Kompaktowy silnik osiąga moc 85 kW (115 KM) i dostarcza 200 Nm (147,5 lb-ft) momentu obrotowego przy 2,000 do 3,500 obrotów na minutę. Nowy silnik benzynowy na poziomie podstawowym jest wydajny, nie rezygnując przy tym z przyjemności z jazdy.
Silnik 1.4 TFSI COD ultra charakteryzuje się technologią efektywności cylinder-on-demand, wyłączając dwa cylindry, gdy odpowiednia moc nie jest potrzebna. Silnik o pojemności 1,395 ccm osiąga moc 110 kW (150 KM) i rozwija moment obrotowy wynoszący 250 Nm (184,4 lb-ft).
Technicznym wyróżnikiem jest zupełnie nowy silnik 2.0 TFSI o innowacyjnym procesie spalania. Z pojemności 1,984 ccm generuje 140 kW (190 KM), oddając 320 Nm (236,0 lb-ft) momentu obrotowego przy 1,500 do 4,200 obrotów na minutę.
Audi oferuje silnik czterocylindrowy TDI o pojemności 1,968 ccm w dwóch poziomach mocy w nowym A3. Silnik 2.0 TDI dostępny jest opcjonalnie z mocą 110 kW (150 KM) i 340 Nm (250,8 lb-ft) przy 1,750 do 3,000 obrotów na minutę – a wkrótce będzie dostępny także z mocą 135 kW (184 KM) i 380 Nm (280,3 lb-ft) przy 1,750 do 3,000 obrotów na minutę.
Nowym silnikiem diesla na poziomie podstawowym jest 1.6 TDI o mocy 81 kW (110 KM). Jest dostępny w połączeniu z sześciobiegową skrzynią manualną lub siedmiobiegową skrzynią S tronic z podwójnym sprzęgłem.
Silniki 2.0 TFSI uzupełnia nowo opracowana siedmiobiegowa skrzynia S tronic z mokrym sprzęgłem. Zastępuje ona dotychczasową sześciobiegową skrzynię podwójną z suchym sprzęgłem. Nowe Audi A3 przekazuje moc silnika na przednie koła jako standard. Dla wersji silnikowych na benzynę dostępny jest napęd quattro dla 2.0 TFSI o mocy 140 kW (190 KM).
Zawieszenie nowego Audi A3 imponuje zrównoważonym i sportowym strojem. Przy opcjonalnym zawieszeniu sportowym nadwozie jest obniżone o 15 milimetrów (0,6 cala), a o 25 milimetrów (1,0 cala) przy zawieszeniu sportowym S line. Elektryczne wspomaganie kierownicy działa z dużą czułością i wydajnością. Na życzenie Audi oferuje również elektryczny system kierowniczy progresywny dla wielu modeli, który jest standardem w serii Audi S3.
Nowe Audi A3 standardowo wyposażone jest w koła o średnicy 16 cali, przy czym w liniach wyposażenia design i sport dostępne są koła o średnicy 17 cali. Szeroka gama opcji z kołami o średnicach 17, 18 i 19 cali obejmuje nowe wzory. Linia opon została również zaktualizowana, oferując teraz lepsze osiągi przy zoptymalizowanym oporze toczenia.
Po raz pierwszy w segmencie: reflektory Matrix LED
Reflektory Audi A3 mają charakterystyczny i nowy wygląd z ich ząbkowanymi dolnymi krawędziami. Xenon plus jest standardem; jako opcje Audi oferuje reflektory LED oraz po raz pierwszy reflektory Matrix LED.
Systematyczne podejście do projektowania opartego na lekkości sprawiło, że masa własna Audi A3 z silnikiem 1.0 TFSI wynosi zaledwie 1,150 kg (2,535.3 lb) – najlżejsze w swojej klasie. Karoseria nowego Audi A3 jest odporna na wypadki i charakteryzuje się dużą sztywnością. Szyba akustyczna jest standardowym wyposażeniem.
Wnętrze zapewnia typową dla Audi najwyższą jakość. Nowo zaprojektowana kierownica trójramienna jest dostępna z ogrzewaniem na życzenie. Dla większego komfortu w długich podróżach Audi oferuje fotel kierowcy z funkcją masażu w nowym A3.
Na zrównoważonej drodze: nowe Audi A3 Sportback e-tron
Wersja hybrydowa typu plug-in, Audi A3 Sportback e-tron, łączy silnik 1.4 TFSI o mocy 110 kW (150 KM) i momentem obrotowym 250 Nm (184,4 lb-ft) z silnikiem elektrycznym o mocy 75 kW i 330 Nm (243,4 lb-ft). Całkowita moc systemowa wynosi 150 kW (204 KM), co zapewnia sportowe osiągi.
Pełne naładowanie akumulatora litowo-jonowego (8,8 kWh) z zasilania trójfazowego o napięciu 380 woltów zajmuje nieco ponad dwie godziny.
Nowe Audi A3 Sportback g-tron
Audi oferuje jeszcze jedną alternatywę napędu z A3 Sportback g-tron: pięciodrzwiowy model kompaktowy może korzystać z klimatycznie neutralnego Audi e-gas jako paliwa, oprócz gazu ziemnego opartego na paliwach kopalnych.
Wyposażony w silnik 1.4 TFSI o mocy 81 kW (110 KM), A3 Sportback g-tron wyznacza standardy w zakresie wydajności i oszczędności. Koszty paliwa dla klienta wynoszą około 4 EUR na 100 kilometrów (62,1 mil). Dzięki konfiguracji silnika czterocylindrowego dla paliw biwalentnych, jego zasięg wynosi ponad 400 km (248,5 mil) w NEDC na gazie ziemnym. Przy zasilaniu benzyną zasięg jazdy wydłuża się nawet o dodatkowe 900 km (559,2 mil).
Większa moc: nowe Audi S3
7 kW (10 KM) z wyższą mocą i, w połączeniu z S tronic, o 20 Nm (14,8 lb-ft) wyższy moment obrotowy – Audi zrobiło krok naprzód z Audi S3. Dodatkowo inżynierowie Audi zintegrowali specyficzną dla S3 kontrolę dla Elektronicznej Kontroli Stabilności (ESC) oraz sprzęgło wielopłytkowe. Efekt: jeszcze większa dynamika jazdy, przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo.
Silnik 2.0 TFSI teraz osiąga moc 228 kW (310 KM) i z S tronic dostarcza moment obrotowy wynoszący 400 Nm (295,0 lb-ft) w szerokim zakresie 2,000 do 5,400 obrotów na minutę. A3 Sportback, A3 Sedan i A3 Cabriolet również korzystają z licznych nowych funkcji.