Gdy Audi postanowiło stworzyć wersję sedan swojego kompaktowego hatchbacka A3, miało również na celu zainstalowanie w nim najnowszego modelu sportowego. Tak powstało S3, które miało rywalizować z innymi luksusowymi sedanami na rynku.
W 2013 roku zadebiutował Audi S3 Sedan, a producent podkreślał, że musi on mieć wszystkie cechy i charakterystyki samochodu sportowego.
W porównaniu do standardowego A3 Sedan, różnice można zauważyć dzięki srebrnym lusterkom, 18-calowym felgom ze stopów lekkich oraz podwójnym owalnym wydechom z tyłu. Jako opcję oferowano również 19-calowe felgi aluminiowe. S3 wyposażono również w opcjonalne pełne reflektory LED.
Wnętrze auta sprawia mieszane wrażenie luksusu i sportowego charakteru. Skórzana tapicerka wzmocnionych przednich siedzeń wyglądała bardzo dobrze. Całe czarne wnętrze wzbogacono o delikatne akcenty matowego aluminium na kratkach wentylacyjnych i przy dźwigni zmiany biegów. Deska rozdzielcza była niemal identyczna jak w każdym A3, jednak ta wersja miała dodatkowy wskaźnik doładowania w obrębie zegara obrotomierza. System infotainment był sprytnie schowany w desce rozdzielczej i wyskakiwał po naciśnięciu przycisku. Był on standardowo oferowany z radiem MMI.
Co do przekładni, Audi zastosowało różne podejścia w zależności od rynku, na którym sprzedawano samochód. Na przykład w Europie standardowa wersja miała 6-biegową manualną skrzynię biegów, a opcjonalnie dostępna była skrzynia automatyczna DSG S-Tronic. W Stanach Zjednoczonych model S3 z 2013 roku był dostępny tylko z automatyczną skrzynią biegów S-Tronic z podwójnym sprzęgłem.
Imponująca moc i przełomowa efektywność: Audi S3 Sedan wyznacza nowe standardy. Jego silnik 2.0 TFSI to jednostka o wysokiej mocy, generująca 221 kW (300 KM) i 380 Nm (280,27 lb-ft) momentu obrotowego, a jednocześnie w wersji ze skrzynią S tronic zużywa średnio zaledwie 6,9 litra paliwa na 100 kilometrów (34,09 mpg w USA). Niezłomne podwozie i systematyczna konstrukcja o niskiej wadze podkreślają dynamiczny charakter czterodrzwiowego modelu.
Sercem Audi S3 Sedan jest silnik, 2.0 TFSI z doładowaniem i wtryskiem bezpośrednim. Jego poprzednik pięciokrotnie zdobył tytuł „Międzynarodowego Silnika Roku” w swojej klasie, a nowy silnik 2.0 TFSI imponuje jeszcze lepszymi osiągami. Szczytowa moc 221 kW (300 KM) jest dostępna w zakresie od 5,500 do 6,200 obrotów na minutę. Oferuje moment obrotowy wynoszący 380 Nm (280,27 lb-ft) w zakresie od 1,800 do 5,500 obrotów na minutę.
W połączeniu z S tronic, silnik o pojemności dwóch litrów przyspiesza S3 Sedan od 0 do 100 km/h (62,14 mph) w 4,9 sekundy, dążąc do elektronicznie ograniczonej prędkości maksymalnej 250 km/h (155,34 mph). W teście NEDC czterodrzwiowy sedan z S tronic zużywa średnio tylko 6,9 litra paliwa na 100 kilometrów (34,09 mpg w USA) – co odpowiada emisji CO2 wynoszącej 159 gramów na kilometr (255,89 g/mile).
Silnik 2.0 TFSI to fascynująca jednostka sportowa, której rezonujący dźwięk zapewnia intensywne wrażenia. Gdy standardowy system Audi drive select ustawiony jest na tryb dynamiczny, reaguje jeszcze bezpośredniej na polecenia pedału gazu, a krótkie podwójne zwolnienie biegów podkreśla zmianę biegów przez opcjonalne S tronic. Klapy dźwiękowe w układzie wydechowym otwierają się przy wyższych obciążeniu i obrotach. Dwa wały równoważące zapewniają niesamowitą gładkość pracy.
Przy średnicy 82,5 x 92,8 milimetrów (3,25 x 3,65 cala), ma pojemność 1,984 cm³. Wysokoobciążeniowe tłoki aluminiowe oraz wzmocnione korbowody z nowymi łożyskami przekazują siły do wału korbowego. Nowy stop aluminium-silikon użyty do głowicy cylindra (w porównaniu do 1.8 TFSI) łączy wysoką odporność na wysoką temperaturę oraz wytrzymałość z niską wagą.
Ulepszony turbosprężarka dodatkowo zwiększa moc; generuje do 1,2 bara ciśnienia doładowania i może wytrzymać temperatury spalin do 1,000 stopni Celsjusza. Zmodyfikowany wymiennik ciepła obniża temperaturę sprężonego powietrza, tym samym zwiększając masę powietrza dostępną do spalania. Elektronicznie sterowana szczelina regulacyjna działa bardzo szybko i precyzyjnie. Przy częściowym obciążeniu zmniejsza nadciśnienie, a tym samym ciśnienie spalin, co skutkuje zmniejszeniem cykli ładowania.
Cztery cylindry zawsze są dobrze napełnione optymalną mieszanką paliwa i powietrza. Klapy „swumble” (swirl i tumble) indukują ukierunkowany ruch ładunku w dopływającym powietrzu – to podstawa optymalnego przygotowania mieszanki. Wałek rozrządu dolotowego można regulować w zmiennym zakresie do 60 stopni obrotu wału korbowego, a wałek wydechowy o 30 stopni. Po stronie wydechowej system Audi valvelift (AVS) zmienia skok zaworów w dwóch etapach.
Dodatkowe cechy techniczne z modułowej platformy efektywności Audi przyczyniają się do niskiego zużycia paliwa silnika 2.0 TFSI. Przykładem jest dodatkowy wtrysk pośredni jako uzupełnienie dla wtrysku FSI. Przy częściowym obciążeniu minimalizuje to zużycie paliwa i emisję cząstek stałych. Wtrysk FSI włącza się podczas uruchamiania i przy wyższych obciążeniach.
Innowacyjny system zarządzania termicznego wykorzystuje dwa zawory obrotowe połączone w jednym module do regulacji przepływu i temperatury chłodziwa. Zawory te zapewniają, że olej silnikowy nagrzewa się do optymalnej temperatury roboczej tak szybko jak to możliwe. Kolektor wydechowy jest zintegrowany z głowicą cylindrów, co przyspiesza nagrzewanie silnika po zimnym uruchomieniu i obniża temperaturę spalin. Inne środki efektywności to zmniejszenie tarcia dzięki innowacyjnemu pokryciu ścianki tłoków oraz łożysk tocznych dla wałów równoważących, a także pompa olejowa sterowana zapotrzebowaniem i system start-stop.
Błyskawiczne: sześciobiegowe S tronic
Dostępna jest sześciobiegowa skrzynia manualna oraz sześciobiegowe S tronic. Niższe biegi obu skrzyń są ściśle położone dla sportowych osiągów. Wysoki współczynnik przełożenia górnego biegu zmniejsza obroty silnika i tym samym zużycie paliwa. Kierowca może obsługiwać błyskawiczne i niemal nieodczuwalnie płynne zmiany biegów S tronic w trybie automatycznym D i S lub ręcznie za pomocą opcjonalnych łopatek na kierownicy.
Do startów ze stanu spoczynku, system Launch Control (tylko z S tronic) przenosi moc silnika na drogę z określonym poślizgiem opon. Inną cechą skrzyni biegów z podwójnym sprzęgłem jest oszczędzający paliwo tryb toczenia. Włącza się, gdy Audi drive select jest ustawione na efektywność, a kierowca zdejmie nogę z pedału gazu.
Standardowy napęd na wszystkie koła quattro daje Audi S3 Sedan decydujący dodatkowy atut w kwestii trakcji, dynamiki i stabilności. Jego centralnym elementem jest nowo opracowane, elektronicznie sterowane i hydraulicznie uruchamiane sprzęgło wielopłytkowe; aby efektywniej rozłożyć wagę, umieszczono je przed tylnym dyferencjałem. Kompaktowe i stosunkowo lekkie sprzęgło rozdziela moc. Większość siły przekazywana jest na przednie koła. Jeśli tam trakcyjność się zmniejsza, moment obrotowy jest bezstopniowo przekierowywany na tylne koła.
Wysoce zaawansowane: podwozie
Podwozie harmonizuje niezwykle dobrze z potężnym silnikiem. Audi S3 Sedan precyzyjnie i spontanicznie reaguje na sygnały z kierownicy, pokonując wszelkiego rodzaju zakręty z dużą prędkością i minimalnym przechyłem nadwozia.
Kluczowym czynnikiem jest zrównoważony rozkład obciążenia osi wynoszący 59% do 41% między przednią a tylną osią. 12-stopniowe tylne pochylenie silnika oraz przednia oś umiejscowiona daleko z przodu przyczyniają się do tego. Oba rozwiązania są częścią Modular Transverse Matrix. Podwozie i łożyska wahaczy przedniego zawieszenia wykonane są z aluminium. Tylna oś ma konstrukcję czterowahaczową.
Sportowe zawieszenie obniża nadwozie S3 Sedan o 25 milimetrów (0,98 cala) w porównaniu do A3 Sedan. Standardowa funkcja progresywnego wspomagania kierownicy sprawia, że prowadzenie jest jeszcze bardziej sportowe. Jej przekładnia kierownicza jest zaprojektowana tak, aby stosunek przełożenia stawał się coraz bardziej bezpośredni podczas skręcania. Dzięki temu zmniejsza się siła potrzebna do kierowania podczas parkowania i w ruchu miejskim. Kierowanie jest niezwykle precyzyjne podczas szybkiej, sportowej jazdy. Wzmocnienie kierownicy zmienia się w zależności od prędkości, aby zapewnić doskonałe właściwości kierownicy w każdej sytuacji drogowej.
Kierownica współpracuje ściśle z różnymi systemami asystującymi w nowym S3 Sedan, takimi jak standardowy system rekomendacji odpoczynku oraz opcjonalne systemy asystenta pasa ruchu i parkowania Audi.
Nowe Audi S3 Sedan standardowo wyposażone jest w koła 8 J x 18 w pięcio-ramiennej konstrukcji. Technologia flow forming czyni je bardzo lekkimi. Felga jest wygniatana pod wysokim ciśnieniem i w wysokiej temperaturze. Proces ten wzmacnia materiał, co pozwala uzyskać cieńsze ścianki. Felgi 18-calowe w różnych wzorach są dostępne w opcji. Felgi 19-calowe są również dostępne w połączeniu z opcjonalnym systemem kontrolnym amortyzatorów Audi magnetic ride. Opony 225/40 R18 są standardowe.
Z przodu znajdują się duże tarcze hamulcowe o średnicy 340 milimetrów (13,39 cala). Ich czarne (opcjonalnie czerwone) zaciski mają logo S3. Najnowsza ewolucja systemu ESC (elektronicznej kontroli stabilności) interweniuje w sposób sportowy i jednocześnie wrażliwy.
W Audi S3 Sedan standardowo znajduje się system dynamiki Audi drive select, który kontroluje funkcję pedału gazu, wspomagania kierownicy oraz opcjonalnego S tronic. Kierowca może przełączać się między trybami komfort, auto, dynamiczny, efektywność i tryb indywidualny za naciśnięciem przycisku. Tryb indywidualny pozwala kierowcy określić własny profil preferowanych ustawień.
Audi drive select wpływa również na opcjonalny system kontrolny amortyzatorów Audi magnetic ride. w amortyzatorach krąży syntetyczny olej węglowy z drobnymi cząstkami magnetycznymi. Po przyłożeniu napięcia do cewki generowane jest pole magnetyczne, w którym cząstki się rekonfigurują, aby były ustawione prostopadle do przepływu oleju, w ten sposób opóźniając jego przepływ w kanałach amortyzatora.
Kontroler systemu nieustannie analizuje styl jazdy kierowcy oraz stan drogi i dostosowuje siły tłumienia w milisekundach. Kierowca ma do wyboru trzy tryby. W trybie automatycznym dynamiczny czterodrzwiowy model jest bardzo zrównoważony; w trybie komfortowym jest względnie miękki. W trybie dynamicznym przyjmuje jednak napiętą postawę na drodze. Ukierunkowane wsparcie kół zapewnia bardziej neutralne zachowanie podczas kierowania i dokładniejszą reakcję kierownicy.
Aluminium i stal o ultra wysokiej wytrzymałości: karoseria
Wyjątkowa dynamika Audi S3 Sedan wynika również z jego lekkiej konstrukcji, która jest jedną z wielkich mocnych stron Audi. W wersji z manualną skrzynią biegów czterodrzwiowy model ma wagę własną (bez kierowcy) wynoszącą zaledwie 1,430 kilogramów (3,152.61 lb). Ultra wysokotonażowe stal użyto w wielu miejscach w komorze pasażerskiej; maska silnika wykonana jest z aluminium.
Audi S3 Sedan również wizualnie wyraża swój dynamiczny charakter, z atletycznym designem i zdecydowanym wyglądem. Płaska maska silnika, precyzyjnie narysowane linie, napięte zakrzywienia powierzchni oraz płaski łuk dachu wizualnie wydłużają nadwozie. Nowy model premium ma długość 4,469 milimetrów (14,66 stopy), szerokość 1,796 milimetrów (5,80 stopy) i wysokość 1,392 milimetrów (4,57 stopy). Długi rozstaw osi wynoszący 2,631 milimetrów (8,63 stopy) zapewnia przestronną przestrzeń wewnętrzną.
Konkretne detale podkreślają wysokowydajny charakter Audi S3 Sedan. Specyficzny dla S grill Singleframe ma podwójne poziome paski w aluminiowym wyglądzie. Chromowana rama otacza grill; wkładka ma matowe wykończenie w kolorze platynowego szarości. Podwójne żeberka wyglądające jak aluminium oraz wloty powietrza w zderzaku, których brzegi są mocno wyprofilowane. Audi oferuje opcjonalne reflektory LED dla doskonałego oświetlenia drogi oraz niepowtarzalnego wyglądu.
Zewnętrzne obudowy lusterek w kolorze aluminium oraz listwy progowe przyciągają wzrok na bokach czterodrzwiowego sedana. Tylna część zderzaka została przeprojektowana, a subtelne skrzydełko spoilerowe stanowi estetyczny element na górze klapy bagażnika. Tylne lampy w przeważającej części wykorzystują technologię LED. Platynowo-szary dyfuzor ma podwójny pasek w aluminiowym wyglądzie i cztery żebra. Otacza cztery owalne końcówki wydechu z chromowymi końcówkami systemu wydechowego. Wśród dwunastu odcieni lakieru znajdują się ekskluzywne kolory o kryształowym efekcie: czarny pantera i niebieski Sepang. Znajdują się logo S3 z przodu i z tyłu.
Całkowicie w czerni: wnętrze
Audi S3 Sedan charakteryzuje się całkowicie czarnym wnętrzem, w tym standardowymi wstawkami z matowego szczotkowanego aluminium. Wiele elementów sterujących ma wykończenie w aluminiowym wyglądzie. Jak w każdym Audi, obsługa jest prosta, a jakość niepodważalna. Bagażnik ma pojemność 390 litrów (13,77 stopy sześciennej).
Duża uwaga na szczegóły dokumentuje dynamiczny charakter sedana. Wskaźniki mają ciemnoszare metaliczne wykończenie specyficzne dla S; liczby i wskazówki są białe. Obrotomierz posiada trójwymiarowe logo S3 oraz wskaźnik ciśnienia doładowania. Kolorowy system informacyjny kierowcy z zegarem okrążenia jest standardowy. Monitor chowany w pozycji otwartej (standardowy z radiem MMI i wyższymi wersjami) uruchamia się, aby wyświetlić specjalny ekran S3.
Standardowo w Audi S3 Sedan znajduje się skórzana sportowa kierownica z logo S3. Audi oferuje również skórzaną, wielofunkcyjną sportową kierownicę z płaskim dnem oraz łopatki zmiany biegów z aluminiowymi detalami, dostępne jako opcja w połączeniu z S tronic. Inne elementy specyficzne dla S to pedały i podnóżek ze szczotkowanej stali nierdzewnej oraz czerwone pierścienie przy przycisku start-stop i na specjalnie zaprojektowanej dźwigni zmiany biegów. Aluminiowe wykończenia progów z logo S3 dopełniają wysokiej jakości i ekskluzywnej oferty.
Przednie sportowe siedzenia zapewniają optymalne podparcie i wsparcie. Siedziska można wydłużać, a logo S3 jest wytłoczone w oparciach. Boczne podparcia są standardowo pokryte skórą Pearl Nappa, a środkowe części siedziska pokryte są materiałem. Dostępne są również kombinacje Alcantary i skóry Pearl Nappa lub Fine Nappa z Velvet. Kontrastowe przeszycia stanowią akcenty. Audi oferuje opcjonalne sportowe siedzenia S z wbudowanymi zagłówkami i wkładkami naramiennymi z diamentowym pikowaniem. Dwukolorowy wybór wzornictwa Audi w kolorze czarnym/czerwonym parade to ekskluzywna alternatywa.